Htoklubfilm Met dertien aan tafel: een schot in de roos! FOLK IN EIGEN STREEK 28 - 3-11-1978 - De Voorpost JEUGDKLUBS Vanavond. 3 november, kunnen wij terecht in de zaal van het jeugdcentrum Zonnestraat voor de western «My name is no body». Aanvangstijd: 20 u. In jeugdhuis Leeuwerik te Lede kan men terecht voor de «Pink Panther», en dit op zondag 5 november e.k. Op diezelfde datum draait men in de Aalsterse jeugdklub Ypsilon de politiefilm met Robert De Niro, «Taxi-driver». Aanvang telkens te 20 u. Eveneens op 5 november tenslotte loopt in csv 't Fabrieksken de- film -II Conformisto» van Bernardo Bertollucci KFL Ook willen wij er nog aan herinneren dat op donderdag 9 novem ber om 20 u. in de zaal van het Sint-Jozefkollege aan de Pontstraat te Aalst de KFL-fïlm -Silent Movie- van Mel Brooks gedraaid wordt. Over deze film hadden wij het vorige week reeds uitvoer- iger. FILMKLUBS De Marcelinoklub is op zondag 5 november terug paraat. Deze I» week zijn het Tom en Jerry; twee lieve tekenfilmfiguurtjes, een kat en een muis, die voor twee uur gezellige ontspanning zorgen Si- in een nonstop tekcnfilmfestival. Aanvang 14 u Inkom: 40 fr. JEFI zet ook terug de deuren van het Feestpaleis te Aalst open I voorde jonge kijkertjes. Dit maal brengen zij: «De gele koffer». RL Dit op zaterdag 4 november om 14.30 u. Zoals steeds een span nende film, boeiende animatie en een geschenkje voor de kinde- I ren die een tekening of ander kreatief werkje inleveren. Leden en Ln groepen betalen 40 fr. inkom, niet-leden 50 fr. gen is van harte welkom. Het folkweekend wordt dan af gesloten met Wizz Jones op zondag 12 november. Wizz Jones werd vooral beïnvloed door Derrol Adams, Big Bill Broonzey en Bob Dylan. Hij speelde samen met Ralph Mc Teil en zelfs Rod Stewart. De laatste tijd is Wizz een veelge vraagd artiest op festivals en in folkklubs waar hij een reputatie geniet als een van Engelands beste folkgitaristen. De optredens gaan telkens door vanaf 20 u. De toegangs prijs, die erg demokratisch- laag is gehouden, bedraagt slechts 60 fr. (50 fr. in voorver koop). Het optreden zaterdag is gratis. Allen dus daarheen!!! een onvergetelijke indruk na het Vlaamse publiek. Omro Brabant maakte een ban< met één van zijn optredens onder folkkenners als een pt cieuze zeldzaamheid leert. Chris Thompson brai een eerste plaat uit bij Villi Thing. Jammer genoeg bei drukt deze LP te weinig van artistieke kunnen. In 191 keerde Chris terug Nieuw-Zeeland (Austral waar hij zich toelegde op ei< liederen en twee LPs op markt bracht. Eindelijk na kortstondige verschijning het folkfestival te Beveren. ki gen we Chris Thompson - ter van weggeweest - in Parna PARNASSOS Ook Parnassos, de in Dender leeuw gelegen folkkroeg die reeds in binnen- en buitenland een zekere bekendheid geniet, brengt ons folk van het hoogste niveau. Op zaterdag 4 november gaat traditiegetrouw het jaarlijkse vrij podium door. Naast het ta lent uit eigen streek krijgen we na lange tijd ook Chris Thompson ten gehore. Deze Australische zanger-gitarist deed in 1972 een legendari sche toernee doorheen Vlaan deren. Hij was toen amper 19 jaar oud! Toch had hij als bege leider reeds gewerkt bij men sen als Ike en Tina Turner en Julie Felix. Het was Julie Felix die hem kon overhalen een so- lokarrière te starten. Tijdens die toernee in Vlaanderen lieten zijn hoogst persoonlijke bewer kingen van zekere Dylansongs (I'm a lonesome hobo, Queen Jane Approximately en I want You) en zijn interpretaties van gedichten van Yeats tot Brecht. waarvoor hij een krachtige ori ginele bewerking uitdokterde. Zaterdag 18 november kom ge! dan Leon Rosselson and R Bailey op muzikaal bezoek. Rosselson is één van de grc {jezielers van de in Gro< Brittanië erg aktieve bewegi «Music for Socialism», bew ging waar ook de 'Tom Rob son Band' deel van uitmaa Rosselson begon zijn muziki karrière bij 'The Galliarc groep die zowat de huisfo groep van de B.B.C. mocht noemd worden. Bij het opda ken van deze groep begon zijn eigen songs te schrijvt De belangrijkste themata zi vrouwenemancipatie, milit religie, big business en el denkbare vorm van onderdn king. Tekstueel zou je zijn w< politiek kabaret kunnen no men, zoals wij het hier kenn« muzikaal staat het echter e heel stuk verder: allesbehal traditioneel aandoende mei dieën. doch veejeer verra sende harmonieën, vindin rijke begeleiding, doorspi met schrijnende dissonanten Zoals men ziet. zowel in 't F brieksken als in Parnassos, f< van het hoogste allooi, warm is aan te bevelen. DD Met genoegen hebben we zondag 11. de vertoning gevolgd van Arbeid en Kunst. In een overvolle stadsschouwburg waren we getuige van het feit dat een gefundeerde keuze van een te spelen stuk en de volharding en de inzet van een gezelschap, kunnen leiden tot een zeer gewaardeerde vertoning. Met deze vertoning mikte Arbeid en Kunst in de roos. Al te vaak moet men in onze schouwburg vaststellen dat gezel schappen een komedie niet tot die kwaliteit kunnen opdrijven om er een geslaagde vertoning van te maken. Dat dit wel kan is deze keer echter wel bewezen. Eerst even de keuze van het stuk. Elk gezelschap weet door eigen erva ring wel dat het zogenaamde lichte genre de meeste kansen op een te vreden publiek inhoudt. Arbeid en Kunst opteerde voor een heden daags stuk van één der meest ge prezen auteurs. M G. Sauvajon wordt inderdaad in één adem ge noemd met een Claude Magnieren een André Roussin. Dat het echter geen sinecure is het temperament dat in zo'n Franse boulevard schuilt over te brengen, vooral omdat die zuiderse onstuimigheid ons vaak niet eigen is werd reeds vaak bewezen. We waren van het zelfde euvel onlangs nog getuige op beroepsniveau. Hierin werd echter niet tekort gekomen door voornoemd gezelschap. Wellicht steekt hier wel regisseur Jef Bet- tens achter die het spelpeil en te vens het spelritme op voldoende hoogte wist te brengen; spelritme, waar een dergelijk stuk het echt wel moet van hebben. De intrige van het stuk is zoals steeds zeer luchtig en doorzichtig. Een brave burgerman die de pie- neut wordt van zijn wat stormach tig, doch opgeblazen verleden, dit alles ingekleed in de wat gemaakte en arrogante sfeer van de Parijse bourgeoizie. Op het ogenblik dat de gastvrouw de laatste toebereid selen treft voor een kerstsouper schijnen de moeilijkheden één na één op te duiken. Dit in de eerste plaats door de bijgelovigheid van genoemde gastvrouw, die niet met dertien aan tafel wenst te zitten, maar evenzeer door het onver wacht en ongewenst opduiken van een heetgebakerde bruine schoon- heid die even een rode rekening aan de gastheer wil voorleggen. De intriges en verwikkelingen hierrond vormen het tema voor een avondje toneel. Het gebrek aan diepgang en interessante kompozitie van dergelijke inhoud, trouwens wel eigen aan het boulevard-genre, heeft Arbeid en Kunst, onder leiding van Jef Bet- tens kunnen verhelen door alle aspekten van de opvoering door voeld te verzorgen- Het dekor wast ronduit goed. Alhoewel een voudig en funktioneel kon het door zijn vormgeving en kleurge bruik echt wel de sfeer van een sjiek appartement aan, laten we zeggen, de boulevard Saint- Germain te Parijs weergeven. Ook de kostumering was in zijn gebruik zeer verzorgd zodat het een niet geringe bijdrage leverde tot de toneelmatige geloofwaar digheid van de voorstelling. Ronald Schollaert heeft in deze produktie laten zien wat men kan bereiken als men een rol echt aan voelt. Doorzijn uitstekend sjjel, in de rol van Antoine Villardier, heeft hij het stuk niet alleen ge schraagd maar er levens een per soonlijke noot aan gegeven. Alice De Bolle, uit Denderleeuw naar hier overgeheveld, kon de figuur van Madeleine Villardier goed ge stalte geven. Misschien iets te ze nuwachtig spel maar toch een rake typering in de rol van aanbrengster voor Ronald Schollaert. Francine De Bolle bewees andermaal haar regeringsmedaille waard te zijn. In de rol van Consuela Kou- kouwsko gaf zij een uitstekend stukje akteerswerk ten beste. Ook verdient zij een pluimpje voor haar make-up. De lessen van Car los De Tremmerie werpen blijk baar hun eerste vruchten af. Olivia Van Pachtcrbeke kon de niet een voudige rol van Veronique Cham- bon niet helemaal waarmaken. Iets te onzeker op de scène kon zij de aandacht niet gespannen hou den. Anderzijds kende zij wel een paar overtuigende ogenblikken. André Hendrickx was verdienste lijk als Jean-Charles Chambon. Rik Van Hoorde zat uitstekend in zijn typering van nogal onbegrij pende butler Frederik. Ook Paul Seghers kon door een homogene vertolking het spelgehalte hoog houden. Al met al een geslaagde opening van een toneelseizoen, waardoor bewezen wordt dat werkkracht een onontbeerlijke faktor is voor goed toneel. JVS Kennismaking lussen Madeleine Villardier (Alice De Bolleen Const Koukouwsko (Francine De Bolle JM opgestoken worden. Zaterdag 11 november is Nico Dobben aan de beurt. Hij woont sinds vier jaar in Enge land en speelt vooral Ierse en Schotse folk. Hij werkt daaren boven regelmatig met de Pigsty Hill Light Orchestra. Hij brengt een gezellige en amusante sfeer waarin al 's kan gelachen, meegezongen en zelfs mee gespeeld worden. Wie dus zelf een instrument wil meebren- Antoine Villardier moet echtgenote Madeleine geruststellen. De dokter kijkt toe. Consuela is één en al afkeer. (JM) De folkliefhebbers worden eerstdaags weer erg verwend. Ge tuigen daarvan zijn het folkweekend dat op vrijdag 10, zater dag 11 en zondag 12 november in CSV 't Fabrieksken wordt georganiseerd, en de eerstvolgende serie optredens die plaatsgrijpen in de folkkroeg Parnassos te Denderleeuw. Dave Evans: wordt tot de topklasse gerekend van de folkgitaristen Antoine en Madeleine Villardier op zoek naar een veertiende gast. (JM) De onaangename kennismaking tussen Antoine Villardier en zijn gewezen liefje Consuela. (JM) FOLK IN 'T FABRIEKSKEN Dave Evans, Nico Dobben en Wizz Jones zijn namen die in de folkmiddens reeds een ze kere faam hebben verwon/en. Het zijn deze mensen die we te zien en te horen zulten krijgen in 't Fabrieksken. Op vrijdag 10 november krijgen we Dave Evans. Deze in België verbfij- vende Brit wordt tot de top ge rekend van de gitaristen. Wat hij op veel van zijn kollega's gitaristen daarenboven nog voor heeft, is dat hij over een persoonlijk en erg mooi stem geluid beschikt, plus de gave om beeldmooie liedjes te schrijven. Dave is bovendien reeds aan zijn vierde langspe- ler toe! De thema's die hij be zingt zijn erg divers, dikwijls reisbeschouwingen - hij was immers enkele jaren werkzaam als matroos -, andere thema's zijn de natuurelementen. Dave Evans is een man met rijke er varingen waarvan erg veel kan Wizz Jones: veelgevraagd artiest op festivals en in folkklubs..

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 28