itafclubfilm JO DE WITTE HEXACHORD IN KONSERT Middagkonserten Aalst De Voorpost - 10-11-1978 - 17 SAMBA ON X77 lezer zal zich misschien herinneren dat wij vorig jaar te gast waren bij de Aalsterse organist a De Witte. Dat was tijdens één van die vrije dagen die voor hem de legerdienst lichter om ragen maakten. Jo De Witte heeft intussen zijn militieplicht volbracht, zit nu met meer vergave dan ooit aan het klavier, heeft een singletje uit en is zowaar een persoonlijke vriend worden van Europa's bekendste organist: Klaus Wunderlich, de Duitser. De Witte is niet de man om ogvan de toren zijn muzikale tiviteiten te gaan uitbazuin- Het reilt en zeilt allemaal r verlangen maar dat alles geuren en kleuren gaan ver ten ligt 'em niet meteen in de rd. We zullen dat maar be- leidenheid noemen, komen we dan toch enkele nieuwe gebeurtenissen uit zijn muzikaal leven te weten... EIGEN SINGLE Hij had het ons verleden jaar verteld dat hij er wel aan dacht zijn instrumentaal kunnen in het viniel te laten griffen. In de wereld der organist gebeurt zulke plaatopname vaak in ei- SOFT TO THE TOUCH gen beheer, d.w.z. dat de mu zikant op eigen kosten enkele studio-uren afhuurt, plaat en hoes op eigen kosten laat ver vaardigen en voor de verdeling bovendien zelf instaat. Wat deze laatste stap betreft wil dat niet altijd goed lukken. Bij Jo De Witte was dit niet het geval.-Van zijn plaatje zijn bij het verschij nen van dit artikel zowat dui zend eksemplaren de deur uit. Een merkwaardig verkoopscij fer! Titels op die single zijn «Soft to the touch» (een co-kompositie Jo De Witte/Merez) en als B-kant «Samba on X77» (id BUITENLANDS GEHOOR «Soft to the touch» heeftwel licht een beetje buiten de eigen verwachtingen in nogal wat resultaten opgeleverd. Jo De Witte stuurde als lid van de Klaus Wunderlich Apprecia tion Society (de internationale fanklub van de meester) zijn vrucht op naar de Engelse voorzitter Radioman Ashton, producer bij de BBC (Radio Manchester) en samensteller van een speciaal programma orgelmuziek kreeg de plaat in handen en stuurde Jo's plaat in de eter. Dat was dan in het pro gramma «Pedal, Percussion, Pipes». In de maand augustus trok Jo zelf ook eens naar Man chester. Maakte kennis met ^ïde Öichl am Wel V rkt. I de Aalsterse dichter Norbert De Winne, werd dit jaar een ichtenbundel uitgegeven—zijn eerste trouwens die de im «De Roemeense Ring» meekreeg. Het is een werkje dat el kwa inhoud als wat de struktuur betreft, mooi is afge- Indien zich enige omschrijving opdringt, zou men ge it mogen gewagen van neo-romantisme (de term roman- t- k laat ik graag achterwege, daar deze gedichtenbundel het ï- het geheel niet moet hebben van goedkope gevoeligheid, d agendeel zou men zelfs zeggen). Het is een suite van lief- agedichten, doordrenkt van weemoed, hunker en ongrijp- IS irheid, en van aan de Whnhoop grenzende neerslachtig- jt |d. De bundel werd verzorgd met mooie illustraties van e rman Van Der Eist, die reeds in de kelder van het Belfort tposeerde. Norbert De Winne: een eerste bundel dit jaar op de markt gekomen.. dichter De Winne werd gebo- op 31 juli 1939, onder het van de leeuw Hij be- ilde het onderwijzer- ima Hoger Opvoedkundige ies en is recensent bij Iksopvoeding, Belgisch- lands Tijdschrift». Hij is adjunkt-hoofdredakteur Wijn en Wijn, Gastrono- ►ch Magazine» en publi- irde daarin verscheidene ar- ïls over gastronomie en toe- ne. Toch is De Winne vooral jrijvig als dichter. Hij publi- erde in meerdere tijdschrif- w.o.Mandragora. Dimen- Spectraal, Kruispunt, mmier, Yang en Naar Mor- Hij werd het afgelopen jaar ielekteerd in «Honderd uwe Dichters, deel 3 van nensie» en in «Honderd hters-Yar»g 1973». Op Sok ier werd hij tot tweede laure- uitgeroepen op de «Poë- prijs van de stad Sint- «den 1978». Hij werkte mee dichter op de literaire mani- taties te Temeuzen en te sda aan boord van het nstschip Dronghene en was ineens van de partij op de ste poèzietram te Gent. ftzie or Norbert De Winne komt I wezen van de poëzie vooral Br op katarsis, zelfloutering zelfbevrijding. n gedicht is een samenge- Id verhaal, een vërkleinde nan, waarin gevoelens, xnen en verlangens gepro beerd worden, vertrekkende fluit de werkelijkheid. «Een dicht is een leefwereld op hzelf en elke gedachte n een leven zijn een kooi nder tralies, en toch een oi, een huis, met veel ka- irs, weliswaar, waarin ieder- n thuis is en tegelijkertijd :h niet thuis. Een gedicht ggereer4 meer dan dat het •rkelijk 'zegt', zodat de dich- maar vooral de lezer een paalde vrijheid genieten, ch heeft een gedicht ook een Besproken sociale funktie: gedicht is een stukje van elf wegschenken aan de latschappij. Men schrijft om laten lezen. Vandaar dat hij H nadruk streeft naar een so- lïsering van de poëzie. In het sprek dat we met hem had den, bracht hij zijn ongenoegen 'tot uiting wat betreft de schrijvers- en publikatiewereld. Hij nam o m. «Het Nieuwe Vlaamse Tijdschrift» en «Diet- sche Warande en Belfort» (deze echter in mindere mate) op de korrel, die - eenzijdig door het ministerie gesubsidi- ëerd enkel de grote geves tigde waarden aan bod laten komen, en waarin de nieuwere en jongere dichters weinig kans krijgen. De Roemeense Ring De «Roemeense Ring» vertrekkt van een konkrete situatie, maar overstijgt deze door het sug gestieve karakter van de gedichten-wezenskenmerk van de poëzieen groeit mede daardoor uit tot een uni verseel gebeuren. De (k)ring- beweging van een onmogelij ke, uitzichtloze relatie (vor ming), of de betrachting van die relatie, wordt tot uiting, en in derdaad, de zorgvuldige uit bouw van de struktuur geeft deze dichtbundel ergens het karakter van een gesyntheti seerde roman, ware het niet dat werkelijke verhaalmotieven achterwege blijven, en dat de gedichten getuigen van een. overigens rijke beeldentaal. De gedichten bezingen het lief desverlangen. dat echter stopt tegen een muur van onbegrip. De uitnodiging tot innige deel name in de eigen droefenis of hartstocht wordt slechts be antwoordt door droefheid en ongeloof: «Zelfs Semintha keek je na, bedroefd, omdat haar wijze hoofd je draaiende rokken niet verdragen kon De liefde wordt niet enkel be leefd in het hooggebergte van de hartstocht, «hoog boven de Karpaten», maar evenzeer in de schaduw van de «onzalige vallei», en kan zich slechts uit drukken in het droef verhaal van Dealul Mare». De vrouw, de geliefde draagt steeds een geheim met zich mee: Maar een zin schrijf ik als een vlag tussen het sneeuwen van die zaterdag je was onneembaar als een lang gedicht waarvan de ziel verborgen ligt». een geheim, waarin juist de aantrekkingskracht van de ge liefde verborgen ligt en waarin tegelijkertijd het liefdesverlan gen zijn eindbestemming vindt. Een liefdesverlangen en een liefde die echter schipbreuk lij den op de gestrengheid waar mee deze liefde door de omwe- reld wordt veroordeeld: «Je silhouet is streng omgord met 't stijfgestreken zondags kleed waarop de moederkus als ingenaaide rozen openspat en 't vaderoog gefronsd tussen je boezem ligt De veroordeling die tot af scheid noopt, laat slechts een wrang en bitter gevoel na van een aan wanhoop grenzende leegte: het wurgt me weer de middeleeuwen in, ik wordt een bedelmonnik die zich hopeloos verbrandt aan dat verre luide van je hand». De leegte wordt slechts ten dele weer opgevuld door de herinnering aan de geliefde «Adriadne, gouden aarzeling in (de) Roemeense Ring.» Deze gevoelens en bedenkingen worden uitgezegd tegen een achtergrond van beelden van de Roemeense natuur, waar van de klanken van de vreemde namen een magi sche. bekorende invloed r de lezer uitoefenen. Norbert De Winne wordt vanaf 1 november 1978 aangesteld als redakteur voor België van het Nederlandse literaire tijd schrift «Naar Morgen». Dit tijd schrift is het orgaan van «Op- wenteling, Coöperatieve ver eniging van auteurs voor pre sentatie van literatuur, Eindho ven». Alle jonge schrijvers en dich ters die wensen te publiceren kunnen voortaan hun werk, ge typt, opsturen ter kennisgeving na «Naar Morgen - Redaktie België», p.a. Norbert De Winne Kleistraat 36, 9300 Aalst. Een zegel van 8 fr. insluiten voor antwoord graag! Norbert De Winne, De Roe meense Ring, Uitgave van de stichting Dichtersgroep Di mensie, Antwerpen 1978,44p. Verkrijgbaar bij: Norbert De Winne, Kleistraat 36 te Aalst of in de Boekhandel Vervecken, Binnenstraat 14 te Aalst. Dirk De Troyer KREJA Deze week in Kreja «One flew over the cuckoo's nest», de film van Milos Forman die reeds heel wat stof deed opwaaien en de sensatie was op het festival van Parijs. Voor zijn tweede Amerikaanse film koos de Tjechoslo- vaakse regisseur Milos Forman een tema dat meer en meer de belangstelling van kineasten geniet: de waanzin Jack Nicholson simuleert gekheid en laat zich interneren in een psychiatrische instelling. Uit deze indringing van een anarchistisch element in een verdrukte, gedepersonali seerde, gesloten omgeving groeit een opeenvolging van konflikten, soms koddig, soms dramatisch, maar steeds gelijkend op wat zich buiten in de «normale» wereld af speelt. Voorstelling op vrijdag 10 november in jeugdhuis Kreja. MARCELINOKLUB De Marcelinoklub is ook deze week terug op post om het jonge publiek te verwelkomen. Deze week biedt zij u een Walt Disneyproduktie aan «Heksen en bezemstelen». Deze amusante films, deels reeël gefilmd, deels tekenfilm, volgens het suksesvolle disneyprocédé, die de avonturen vertelt van een 'lieve', heks die op zoek gaat naar haar toverformules zal zeker het jonge publiek boeien, ledereen dus paraat op zondag 12 november om 14u in de zaal van het Kapucijnenklooster S.J. Begin dit jaar werd het koor «Hexaford» gesticht. Een groep yan zes jonge mensen die elkaar in «Cantate Domino» leerden kennen. Hexaford bestaat niet tegen Cantate Domino in, daar legde men wel de nadruk op. Het is geen rivaal. Maar men kwam gewoon op het idee, om naast dat grote koorwerk ook nog wat anders te doen. Ergens stond de Engeise groep lijk blijven we wel a capella zin- «The Kings Singers» wel voor gen. Onze stemrtien zijn ge- de ogen. Maar dat wordt het vormd. We weten wat we aan- toch niet. Geen nabootsen. Wel eigen werk brengen. Op eigen bewerkingen. Ook eigen kom posities. Op het repertoire staan Madrigalen, Engelse Volksliederen, Negro's, mo derne bewerkingen, Vlaamse Volksliederen enzomeer. «Op 17 november geven we dan een konsert in de feestzaal van het V.T.I., en daar zal het Nederlandstalig lied er mis schien wel nog niet zo sterk doorkomen, maar we werden toch in die richting door. Voor dit konsert worden we begeleid door een piano, een kontrabas en slagwerk. Maar hoofdzake- kunnen. We begeven ons evengoed in het lichte genre als in het klassieke. Maar we hou den het toch bij het puur ama teurisme. We zijn studenten, en ons optreden mag geen routi newerk worden. Misschien een paar konserten per jaar»... Het repertoire is anders zeer ruim. Men kan dus ook een ruim pu bliek aan. Een programma kan zelfs gekozen worden naar het publiek «maar geen toegevin gen wat de kwaliteit betreft». Wat die kwaliteit betreft, zijn we intussen wel overtuigd. We hoorden enige nummers uit het programma van 17 november. Er zitten verrassingen in! Zowat ir. de aard van de Swingle-Singers bootst men vokaal ook instrumenten na. Hexaford is dus wel een zeer veelzijdig koor. Het slaat ook goed i n bij de jeugd, ook zonder pop-orkest te zijn. Het koor kende zijn start in de «Talentenjacht» die enige tijd geleden in 't Kapelleke werd gehouden. Daar kwam het glansrijk uit de strijd. Het gevolg was een optreden. Dat gaat nu plaats vinden. De opbrengst gaat naar «De gezellen van het Kruis», die elk jaar de publieke Kmisweg op Goede Vrijdag doorheen de St. Jozefparochie zorgen. Men wil nu eigen ver lichting aankopen. Maken deel uit van Hexaford: 2 contratenoren: Johan Hae- zaert en Steven Daelman, 1 te nor: Ludwig van Gijsegem, 2 baritons: Jo De Konincken Phi lip Souvenagie, en 1 bas: Lie ven Deroo. W.L. fanklub-sekretaris Motton en kocht tijdens de trip ook nog een tweede orgel, een Ham mond X 77. Die buitenlandse kontakten gingen echter ver der... UITNODIGING VAN WUNDERLICH De Wunderlich Appreciation Society moet niet weinig aktief zijn, zo menen we. Immers, het plaatje van Jo De Witte werd niet alleen aanbevolen aan alle leden maar werd ook te luiste ren gelegd bij de Duitse orgel virtuoos en auteur van talloze platen, Klaus Wunderlich. Groot was de verrassing ten huize De Witte toen van de meester een brief werd ont vangen met enerzijds de felici tatie voor de plaat "en ander zijds een uitnodiging in Rei- chenbach (Waldburn), woon plaats van Wunderlich. Dat is een er die niet iedereen te beurt valt. Op 25 juli had de eer ontmoeting plaats. Op de foto ziet u Jo aan het klavier van Wunderlichs salonorgel. Wun derlich luistert en geeft raad. Zijn beste raad? Jo De Witte: «Hij zei me niets te willen forceren, langzaam te werk te gaan en vooral mee te gaan met de tijd. Dit is niet al leen typische Hammondorgel-stukjes spelen maar ook popinterpretaties, moderne nummers te spelen» Wat ook al een zeldzaamheid is: Wunderlich kwam zelf op bezoek. Jawel beste lezer, te Aalst in de Klaterbaan nummer 65. Waarschijnlijk hebben de buren op 12 augustus in de Duitse wagen niet eens Klaus Wunderlich herkend. Daar stond ie wel op: een incognito- bezoek. Die wederzijdse bezoeken moeten aardig meegevallen zijn want op 29 oktober was de familie De Witte persoonlijk in vitees op het Wunderlich- konsert te Bonn. Deze maand is de organist opnieuw te Aalst. EN NU? «Ik heb meer dan genoeg werk», zegt Jo De Witte wan neer we naar het aantal kon trakten vragen. Het blijft hoe- danook een vrijetijdsbesteding. Dat staat dan voor een vast week-end kontrakt in een Brussels restaurant en heel wat optredens in Nederland; een nieuwe persing van «Soft to the touch» en voor volgend jaar «misschien» een elpee. Reken maar dat als Jo De Witte zegt «misschien» dat het niet lang meer duurt of hij komt met die elpee onverwacht op de proppen... RDW Aalstenaar Jo De Witte onder het kritisch oog van Klaus Wunderlich Zondagnamiddag trad in de feestzaal van hel stadhuis het Mozartkwartet op. Het werd de moeite waard. (SJ) Zondagnamiddag laatstleden ging in de feestzaal van het stadhuis te Aalst het vierde konsert door in de reeks middag konserten. Het Mozartkwartet, bestaande uit Marife-Christine Springuel, viool, Thérèse-Marie Gilissen, alt-viool, France Springuel, cello en Roland Van den Berghe, dwarsfluit, ver gastte ons op een hoogstaand muzikaal festijn. Er werden werken gespeeld van Michael Haydn, F.A. Hoffmeister, G. Bertouille en W.A. Mozart. Over de publieke belangstelling kunnen we helaas niet enthousiast zijn. Zeker niet wanneer we bedenken dat de toegangsprijzen tot deze konserten tot een uiterste minimum werden herleid. Verder vernamen we van verschillende muziekliefhebbers dat dag en uur (zondag namiddag, 16.00 uur) minder geschikt zijn om veel mensen op de been te brengen. Wij zijn van oordeel dat, ook al is de zondagnamiddag «gebroken», konserten van het gehalte als vorige zondag, ruimere belangstelling verdienen. dan sommige kollega's (we Reeds gauw was het duidelijk dat we met vier gedegen musici te maken hadden. Elk der in strumentalisten gaf een staaltje weg van vakkennis en muzikali teit. Hiermede willen we niet beweren dat de hoogste top pen werden geschoren; inter pretatief kon het hier en daar «anders», maar toch dwong de zuivere voordracht van elk der musici afzonderlijk en het mooie samenspel onze be wondering af. We durven zon der schroom beweren dat deze vier jonge musici veel nauwlet tender te werk gingen en tot mooiere resultaten kwamen noemen geen namen...) met meer jaren muzikale ervaring. Nergens konden we hen be trappen op onvolkomendhe- den, noch technisch noch qua stijlzuiverheid. Bijzonder mooi klonken fluit en cello. Roland Van den Berghe bleef steeds bescheiden, ook al vervulde hij een solopartij. De cello van France Springuel klonk tegelijkertijd diskreet en adekwaat. Daar waar nodig kwamen vio liste Marie-Christine Springuel en altvioliste Thérèse-Marie Gi lissen op de voorgrond, maar steeds bleven allen het samen spel respekteren. Dit resul teerde in een gaaf en natuurlijk klankbeeld, waarin het musi- kale het op het virtuoze won. Een voorbeeld om na te volgen. VOLGENDE KONSERTEN Op zondag 17 december te 16.00 uur in de feestzaal van het stadhuis: een optreden van «Aclan», bestaande uit de vio listen Walter Lievens en Paul De Meyer, fluitist Maurice Ver- stuyft, hoornist Piet Dombrecht en cellist Etienne Delaruye, die ook het slagwerk zal bedienen. Op zondag 11 februari 1979 hebben we het «Telemann- Barokensemble» te gast. Het bestaat uit J. Van Daele, klave cimbel. P Poppe, cello en P. Peire, blokfluit en traverso (dwarsfluit). Op zondag 11 maart 1979 tenslotte krijgen we een optreden van het Gents Kamerorkest We hopen stellig dat deze ma nifestaties op een ruimere pu blieke belangstelling mogen rekenen. André De Groeve

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 17