Het jaar dat maar steeds vergeleken werd... Aalst keek naar de betere film Quasi alle onderwijs mogelijk te Aalst Aalst ook historisch een vette kluif 1978 was goed jaar voor kunst in Aalst De hedendaagse kunst, vanaf 1945, bevindt zich In een komplexe situatie. Verschillende nieuwe kunstrichtingen staken het hoofd op en werden min of meer gewaardeerd. Tot een algemene konklosie over deze gebeurtenissen kan men zelfs in 1978 niet komen, omdat, opvallend vastgesteld wordt dat de lndividnele kreativitelt van de kunstenaar nog maar pas wordt aangeboord. Bloemenfee Magda staat^iaar kroontje af na een jaar de stad vertegen woordigd te hebben. Het wordt nu een niet Aalsterse Margot. (EL) Dit in tegenstelling tot wat men dacht nadat fiitirisme, expres sionisme, kubisme, konstrukti- visme of zelfs dadaïsme het licht hadden gezien tijdens de eerste helft van deze ontstuimige eeuw. Toen was men het er roerend over eens dat de prikkelbaarheid van de beeldende kunst was uitgebloeid, tot het prange uiterste gegaan, het einde! Maar men heeft zich vergist in deze opvatting. Wel is er duidelijk te voorschijn gekomen dat de artistieke dici- plines (beeldende kunst, mu ziek, teater, film...) met de tijd verbonden moeten zijn en de kunstenaar zich door deze gegevens niet laten leiden. Met de tijd verbonden is ook het alledaagse leven van iedereen, waarop de kunstenaars geen uitzondering kunnen maken. Men kan zich. om het technisch uit te drukken, gerust inbeelden dat iemand die nu «zo» denkt er een paar uren later «anders» over nadenkt, over hoe zijn werk er gaat uitzien. Deze evolutie is nu meer zichtbaar geworden dan ze ooit tevoren aan de kunsthistori ci is opgevallen. Kunst is aan enorm veel details onderhevig en deze vormen doorgaans de kernen van de opvattingen welke er over bestaan. Gedaan dus met kunst voor alle tijden! Dat zal nog moeten worden uitgemaakt. Maar met enige zekerheid kan men stellen dat het inderdaad zo lijkt als men de produkten uit het hedendaagse kunstbedrijf bekijkt. Ook valt op hoeveel humaner kunst heden te dage is geworden. Er bestaat geen schaamte meer, en gelukkig maar! Nu, je zal je wel aan het afvragen zijn, beste lezer, wat heeft dit nu alles te maken met een artikel dat in feite het 'bilan' zou moeten uitleggen van wat we in Aalst hebben meegemaakt op kunstgebied in het afgelopen jaar. Welnu, deze inleiding heeft alleen maar tot deel relativerend te zijn voor wat ik over dat jaar te vertellen heb, en de lezer te doen inzien dat kunst wel degelijk aan tijd en ruimte verbonden is en het zeer moeilijk is nu al beóórdelingsfaktoren te laten meespelen. In het ergste geval kan men een 'gok' wagen en stellen dat de installatie-performance's van onze eigen Aalsterse kunstenaar Hugo Rolandt op de meest doeltreffende manier de geve stigde kunstproduktie hebben aangetast. Tijdens de opening van de tentoonstelling «Kunstformatief 1978» bond hij zichzelf in. Hij ging met beide voeten in een doos opstijvende plaaster staan, sloeg een groen camoeflage net over hem heen en bond zich vervolgens vast met een stevige koord. Op dat ogenblik werden een aantal kunstenaars in Ca nada opgepakt omdat' ze hun sympatie betuigden met de «Rode Brigades» en in de Sovjet-Unie ontwikkelden zich gelijkaardige situaties. Zo de monstreerde Hugo Rolandt de onmacht van de hedendaagse kunstenaar om zich in om het even welke vorm te kunnen uiten. In New Reform (P. Benoitstraat ogenblik de kop opstekende punkers. In oktober van dit jaar organiseerde Roelandt nog een grotere gelijkaardige toestand in de Beursschouwburg te Brussel en op de Universitaire Campus te Wilrijk. Verder was hij nog met een solo-expositie in de Actual-Art» galerie te Knokke. Aan hem willen wij dit jaar de «Oscar» uitreiken: «om zijn sterk gemotiveerde houding in het kunstvak». Naar aanleiding van duizend jaar Brussel zal hij in het kader van het 'Kaai-teater' een grote performance houden in de 'Ancienne Belgique' tij dens de maand april 1979 waarna een Italiaanse rondreis volgt en een manifestatie in het Franse stadje Lyon. De tweede «Oscar» zouden wij willen uitreiken aan de kunste naar Benjamin Levy (VP 3.2), en aan «Kunstformatief 1978» (VP 3.3). Levy was voor Aalst een openbaring. De galrij 'S65' welke hem met een solo-exposi tie bediende toonde ons sterk werk van een kunstenaar met internationale klasse. De groepstentoonstelling «Kunstformatief 1978» was een voorbeeld van hoe twaalf Aal sterse kunstenaars uit diverse richtingen bij elkaar kunnen worden gebracht. Als edukatie- ve manifestatie was ze totnogtoe in haar soort enig te Aalst. Een voorbeeld van hoe een museum expositie er kan uitzien 1 De tentoonstelling werd een sukses en bracht enkele duizenden kijkers naar het Oud-Hospitaal. In New Reform werd 1978 het jaar van de nieuwe tendenzen in de Belgische kunst. New Reform wil er op 6 januari aanstaande mee stoppen nadat de naam «Reform» ruim tien jaar in het Aalsterse in kunstleven bekend is. Een belangrijke gebeurtenis was de manifestatie met Maio Was- senberg. Hij voerde een operatie uit op een tafel welke een gezwel vertoonde. Wassenberg houdt zich bezig met onderzoeken naar 'stigma' verschijnselen op planten, dieren, mensen, na tuur- en kunstmatige voorwer pen (VP 16.2). Het chirurgisch stigma is het litteken dat overblijft na de operatie, dwz. de dicht gegroeide snede en de naai- of haakpunten. Steeds meer kunstenaars houden zich bezig met wetenschappelijke onderwerpen. In New Reform kwamen onder meer nog aanbod Allessandro G.W. Raes, Daniel Dewaele, Jonas Wille (VP 24.11), Vincent sterk jaar. Naast de reeds genoemde B. Levy onthouden wij vooral de exposities van Yvan Theys (VP 10.11) en Dan Van Severen(VP3.11). Door de stedelijke kulturele diensten werd tijdens de herfst een initiatief genomen op op de binnenkoer van het stadhuis skulpturen bij elkaar te plaatsen van een aantal kunstenaars. Opzichzelf een goed initiatief dat echter gerelativeerd werd door een slechte konseptie, de keuze van de kunstenaars en niet te vergeten de verwaarlozing van de estetische waarden in de presentatie van de werken (VP 6.10). In de crypte van het Belfort exposeerden Luc Van Schuylen- bergh en Gust Guns, en maak ten er een prachtige «arte povera» show van. Vergeten wij tenslotte niet dat Maurice Schelck in St Martens Latem is overleden en de galerij Valerius De Saedeleer werd gesloten. Roger D'Hondt Inde hovingen van de abdij van Affligem werd in augustus een werkkamp aangevat op zoek naar kostbaarheden uit de historie. (JM) Aalst». Ze mochten er ten an dere een deel van de WAK- prijs voor gevelrestauratie voor in de wacht slepen. De aktiviteiten van deze Ver eniging voor Aalsterse Kuituur- schoon waarbij de geschiede nis een grote rol speelt zijn ten andere niet te onderschatten. Baardegem leverde een ak- tieve bijdrage tot betere kennis van de geschiedenis van de streek door een zeer gewaar deerde voordracht over haar meest illustere zoon, Jan Frans Vonck. Te Affligem, waar reeds histo risch zoveel baanbrekend werk werd geleverd, werd een ar cheologisch museum, al staat het nog in de kinderschoenen, opgericht en trachtte men via werkkampen gedurende de vakantieperiodes te komen tot een betere kennis van de ge schiedenis van deze aloude abdij. Nadat het «Genootschap» reeds de geschiedenis had la ten verschijnen van Herdersem en Hofstade staan andere op het getouw waarover U weldra meer verneemt. Tenslotte gaf de VTB-VAB- afdeling van Hekelgem een in teressante «Stergids» uit waarin de dorpen rond Affligem gelegen niet alleen historisch maar ook geografisch en toeris tisch aan bod komen. Over de St-Martinuskerk en dan meer speciaal over de ta pijtweefkunst zorgde Luc Ro- bijns voor een boeiende histo rische bijdrage en in «Alostana I» vonden we nog resultaten van studiën en opzoekingen i.v.m. het Moorsels Hof Texel, Het «Openbaar Ambt te Aalst in de XVe eeuw», «oude akker- maten in Oost-Vlaanderen», «Nopende het Bier», «Daens en het Progressisme», de ste delijke Bibliotheek» en «Petrus Van Nuffel». LH Vooral maar niet, in dit jaaroverzichtje, de geschiedschrijving met haar verbanden en oorzaken, vooroplopen! Enkel aan stippen waarvoor men 1978, kwa jeugdwerk in Aalst, zou kunnen blijven in herinnering houden. Toch kunnen we niet aan de verleiding weerstaan in te gaan op de vergelijking die zoveel, mensen met dit jaar meenden te moeten maken. Je weet wel, 1978 is 1968 niet meer, jeugd is stiller en zachter, behoudsge zinder, minder revolutionair, het kan hen allemaal niks meer schelen... Op basis van de (nog steeds aan de gang zijnde) «revoltes» in de studentenwe reld, met een grote aanhang stil aan ook bij niet-studerenden, mag men die vergelijking al een eerste keer in twijfel trekken. Er zijn verder ook de volgehouden inspanningen in jeugdraden, klubs, jeugdbewegingen,om een meer demokratische be leidvoering te bekomen en de «stem van de basis» te laten doorklinken. Algemeen voorlo pig besluit: er zit beweging in jeugd, ook vandaag nog. Ook in Aalst. Zo zit er erg veel dinamiek in het stedelijk jeugdbeleid. Er bestaan fameuze plannen tot nen grabbelen, en ook Jeugd centrum Zonnestraat is een feit geworden. Tanu is ook pas verhuisd, maar heeft kwa in richting nog veel te doen! Dit betekent dan weer niet dat alles koek en ei is met huisvesting van jeugdklubs en -groepen! Nog velen staan in de kou! Er zijn ook nieuwe groepen bij gekomen De Meldertse Jin- groep heeft zich tot een vol waardige skoutsgroep de Hop- duvelkes opgewerkt In Baar degem is een groepje jongeren vanuit de idee «strijd en inkeer» gaan werken. Mikisklub heeft ook ruimte voorbehouden voor een «klubke» van jonge men sen. De monitorenploeg van de vakantiejeugdateliers blijven ook als permanente groep doorwerken. Jeugdatelier Team is opnieuw kunnen star ten na een periode van nood gedwongen in-aktiviteit. Uit K.S.A. Sint-Maarten is de ge mengde plus-achttiengroep skim Zwarte Piet gegroeid. Het Liberaal Jeugdwerk heeft er een infocentrum bij aan de Hammestraat... Aktiviteiten die in het oog sprongen waren o.m.: de leef milieudag van hetskoutsdistrikt op tweede paasdag, dat zowel teoretisch als praktisch zeer goed in mekaar stak, de uit bouw van kreatieve ateliers in jeugdklub Dido, de M.J.A. na tionale sportdag in Aalst, de suksesvolle zomerbelotting van Tanu, het gezamenlijk her denkingsinitiatief mei '68 van Jebron, HAK, CSV en Didp, «Help, ik win een miljoen», de kindermusical die Kreja naar Aalst kon brengen, de vele her- denkingsaktiviteiten (tien jaar Terlinden, Aalewin, vijftig jaar KSA-VKSJ, twintig jaar Chiro Maeva, We zijn benieuwd naar wat we hier volgend jaar zullen schrij ven. Zal het jaar van het kind meer zijn dan «speelgoed aan spotprijzen, nieuw soort snoep, tekenwedstrijden met kanjer- prijzen...» zoals een twaalfja rige schrijft in de «kinderkrant 79"? (P.O.) Filmkijkend Aalst heeft terug een jaartje dat iets nieuw bracht. Een gans jaar kon men terecht in vier vernieuwde zalen. Daarmee werd dan ook het zalenaantal waar men 'goede' film vertoont verdubbeld. Het «kijk-listige» publiek moest het dit jaar met één zaal minder doen. Cinema Alfa sloot vorig jaar reeds zijn deuren zodat men nu nog enkel in de Rio terecht kon voor seks- en blootfilms. Op de binnenkoer van het stadhuis had een fel opgemerkte openlucht tentoonstelling plaats met werk van verschillende kunstenaars. (JM) nr. 1) bekleedde hij de kleine zaal in zwarte plastiek. Daarbin nen plaatste hij vier sterk gebundelde lichtstralen. Deze werden gericht op aan de grond liggende muzikanten. Zij waren zo opgesteld dat het publiek door de stralen heen moest stappen. Telkens het publiek dat in de ruimte rondwandelde, een lichtstraal doorbrak, speel den de muzikanten niet. Het publiek evolueerde tussen de drie spelers zodat zijzelf uitein delijk de beslissende macht hadden in heb muziekstuk. Een parallelle aktie met de op dat Halflants. Boudouin Ooster- linck, William Sweetlove en volgt op 6 jan. de laatste manifestatie met Lena Hal flants. De «Vrienden van het Oud-Hos pitaal» organiseerden dit jaar drie manifestaties. Een expositie met drie fotografen (VP 14.4), Frank Phillipi, Roland Min- naert en Roel Jacobs. Verder was er Karl Heeremans (VP 22.9) en recentelijk Herman Verbaere. Deze laatste was echter sterk ondermaats. De enige profesionele galerij te Aalst «S65» kan bogen op een uitbreiding en verbetering van speel- en rekreatieterreinen, maar da's nog «papier». Wel is in 1978 de jeugdraad tamelijk konstruktief gaan werken, en heeft de service aan groepen en individuele jongeren zich al fiks uitgebouwd: vervoerdienst, info- en servicecentrum, va kantiejeugdateliers, tijdschrift «jeugd en stad»... Centraal staat nu de band tussen «stad» en de basis, de betrokken jon geren. Die basis is erop vooruitge gaan. Zo heeft Ijaco op Terjo den toch weer een lokaal kun- Het omvormen van cinema Pa lace en cinema Feestpaleis in elk respektievelijk een grote en kleinere zaal bracht heel wat meer mogelijkheden. Een bre der gamma films, diverse gen res, kon terzelfdertijd ver toond worden. Daarnaast kreeg men een reeks films te zien die men anders nooit zag in Aalst of die met zeer grote vertraging tot onze kontrijen doordrongen. Cinema Feestpaleis deed dit jaar zelfs een inspanning om Aalst ook eens een première te bezorgen met «Stunt Rock», een voorrecht dat gewoonlijk al leen de bekende vooraan staande filmsteden zoals Brus sel, Antwerpen, Oostende, Hasselt, Kortrijk, enz. te beurt valt. Naast marginalere films ook kastoppers. De films die het in cinema Palace dit jaar waar maakten waren; «Twee superklabakken», een aktiefilm met Terence Hill en Bud Spencer, de wondermooie film «Fantasia», de Dolle Ke verfilm «Herbies goes to. Monte Carlo», de Hamiltonfilm «Bilitis» waarvan zeker de prachtige muziek u nog in de oren klinkt, de Vlaamse film van Harry Kümel «Verloren Para dijs», «Julia» de meer sensa- tiegerichtte film «De Wilde Sa vanna», .de diskofilm «Thank' God it's Friday» en de reprise film met Louis De Funes «La grand vacance». De grote kas- topper van cinema Feestpaleis en waarschijnlijk ook wel de film van het jaar wat Aalst be treft, «Grease», de diskofilm met John Travolta en Olivia Newton-John. Ook' dé voor ganger van deze film «Sater- day night fever» deed het uit stekend. Daarnaast waren er ook nog andere films die het zeer goed deden. Zo o.a. de James Bondfilms, «Asterix», «Madame Claude» en «Max Havelaar», de Nederlandse prent. «Soldaat van Oranje» deed het eveneens goed, ter wijl Bruce Lee, de onoverwin nelijke vechtkunstenaar steeds een behoorlijk aantal kijklusti- gen wist te lokken. Ook luchti gere genres deden het zoals «Seks met een glimlach», en «Goodbye Ejmmanuelle». De reprise voor deze bioskoop was wel «Love Story» een film die het gevoelige publiek nog altijd aanspreekt. Uit dit korte overzicht van de voornaamste films in onze Aalsterse bioskopen blijkt wel dat er zowat in zat voor ieder een, gaande van seks, sensa tiezucht, frivool, naar historisch en fiktie. Het ganse gamme werd bespeeld. S.J. Qua onderwijs bracht «De Voorpost» dit jaar allerhande informatie uit elke onderwijshoek. De toestand op onder wijsgebied in de verschillende deelgemeenten van Erpe- Mere werd geëvalueerd en Aalst zelf werd grondig op on derwijsgebied doorgelicht waarbij alle scholen van de ver schillende netten aan bod kwamen. Ook de minder gebrui kelijke scholen kwamen hierbij aan hun trekken. Meer spe ciaal voor het gemeentelijk onderwijs werd gewerkt aan een herwaarderng, ook materieel al speelde de reaffektatiewet daarbij wel wettelijk niet te vermijden parten. Ook alternatieve scholen als «De Weide» werden zowel voor wat betreft de kleuters aan de Brusselsesteenweg als het lager onderwijs in «de bakkerij» te Erpe kwamen aan bod. Bij het einde van het schooljaar werden her en der open schooldagen gehouden met bezoeken en feestjes ad hoe. Het oriëntatiejaar in het VTI bestaat nu 25 jaar, over het KIHO werd geschreven in september en het RIBTO heeft blijkbaar nood aan aangepaste lokalen. Gepensioneerde leerkrachten werden zowel in hun school als ten stadhuize letterlijk en figuurlijk, in de bloemen gezet maar de inspektie schijnt zich hierbij, of is het nog voorlopig, afzijdig te houden. LH Op gebied van de geschiedenis bracht ons aller «Voorpost» dit jaar alvast een belangrijke bijdrage tot een betere kennis van de eigen historie. Over alle deelgemeenten van Erpe- Mere verscheen inderdaad een historisch overzicht dat, naar we mochten vernemen, terdege geapprecieerd werd, niet al leen door de jeugd die er dikwijls stof in vond voor allerlei schooltaken maar ook voor al wie zich enigszins met dit boeiend aspekt bezighoudt. Door de VW «De Dender streek» werd te Geraardsber- gen een zeer merkwaardige «historische evokatie van het Land van Aalst» ingericht die spijtig genoeg niet de aandacht kreeg die dergelijk initiatief wel verdiende. In het St.-Jozefskollege wer den maandenlang de beste zorgen besteed door specialis ten aan de restauratie, maar dan zeer degelijk en letterlijk «diep ingrijpend» van het nu kleurrijk schild op de speel plaats van «het Land van De Voorpost - 29-12-1978 - 11

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1978 | | pagina 11