7 Kunst, Hoeksteen Italiaanse mentaliteit Ekspositie bij galerij Pieter Coecke 28 - 5-1-1979 - De Voorpost Renato Boero'drent doeken in een van kruiden zelfgemaakte grondstof, (foto katalogus ICC Antwerpen) gebracht omdat het zich te au toritair gedroeg, te bourgois was. Een eerste toegeving aan de opkomende reaktie van kunstenaars en publiek was het afschaffen van de prijzen die aan schilders en beeldhouwers werden toegekend. Dat had uiteindelijk toch maar tot doel een of andere manager in kunstwaren te versieren. Ook werd afgestapt van de lang vervlogen idee die men had over de primaire doelstellingen van de kunsten het gebruik van materialen als verf voor de schilders en hout of marmer voor de beeldhouwers. Kunst betekende in 1972 al lang niet meer schilderen of beeldhou- .wen. Er kwamen andere media opzetten zoals film, teater, vi deo en muziek. De Biennale moest noodge dwongen ook om de konkur- rentie met andere manifesta ties niet te laten verslappen overstappen op vernieuwing. Op het vóór Venetië gesitu eerde eilandje Giudeca werd een leegstaande opbergruimte ingericht en beschikbaar ge steld voor hedendaagse ak- tuele trends. Er werd daar te vens geen rekening meer ge houden met de nationale in breng van de landen welke klassiek in de paviljoenen van het park Giardini gestationeerd waren. Dat is de situatie waarin de roemruchte 'Biennale di Venezia' zich nu bevindt. Men moet er echter steeds re kening blijven mee houden dat er een voor toeristisch aspekt mee gemoeid is. Ook de keuze van het eiland Giudeca, als nieuwe pleisterplaats voor de «freaks», was in deze zin ge dacht. Maar juist dat zit de kun stenaars en hun publiek zo dwars. De algemene indruk is dat de Biennale zich nog moei lijk zal kunnen redden. Arte Fiera Ondertussen bleef men elders niet bij de pakken zitten. In de door kommunisten bestuurde stad Bologna wordt sinds en kele jaren een «Arte Fiera» in gericht. Een kunstmarkt met Italiaanse maar ook flink wat buitenlandse deelnemers. De kunstmarkt situeert zich, gezien de huidige ekonomi- sche toestand van het land, als een belangrijke handelsrealisa tie naar het buitenland. Zo trekt men in Bologna galerijen aan uit Canada, Verenigde Staten, Japan en Oost- en West- Europa. Het aantal bezoekers is evenredig en beloopt de tweehonderd duizend in «zes» dagen! Hotels en restaurants werken samen om de toeristen in zeer degelijke kondities op te van gen. Bologna is toeristisch nog onbekend en situeert zich net voor de Apennijnen en op 100 km. van de badplaats Rimini. De stad heeft uiteraard geen Men zou deze groep kunnen indelen in twee generaties Deze van de vijftigers met Manzoni, Rotella, Fontana, Pomodoro, Adami, Baj, Del Pezzo en een jongere groep met als voornaamsten Plessi, Boero, Baruchello en Crida (zie ook VP 3.11.78). De anderen kunnen naar ge lang de periode waarin ze volop de aktualiteit haalden bij één van deze twee vermelde groe pen worden ingedeeld. Uiteraard is deze ekspositie niet opgewassen om ons een kompleet beeld op te hangen van de Italiaanse kunst uit deze eeuw. Pure Italiaanse stromin gen zoals het 'Futurisme' (1910) en de 'Arte Povera' (1967) ontbreken. De topmo- menten van de Italiaanse kunst situeren zich nochtans rond en midden deze periodes. Ook sterke individuele kunstenaars Wanneer het waar zou zijn dat kunst jaren en tijden overleeft, dari moet 1979 ook voor ons een jaar worden waarin wij aan de slag bliiven zonder Spitaelplanner ie worden. Dat is onze hoop voor een nieuw jaar waarvan iedereen weer het beste verhoopt. Wij ook. Voor U. R0ger D'Hondt zoals Antonio Calderara of een Michelangelo Pistoletto ontbreken op het appel bij Pie ter Coecke. Maar ja, we begrijpen het, het is niet voor een galerij weggelegd om historisch gefundeerde manifestaties te doen. Maar wie zich dezer dagen in de ga lerij Pieter Coecke waagt zal er op zijn minst al enkele aankno pingspunten vinden om bij een eventueel bezoek aan dat land meer over de kunst te weten te komen. Kunst en toerisme De Italiaanse kunst onder scheidt zich doorheen haar ge schiedenis in zeer opmer kenswaardige fasen. Ze heeft een rijke achtergrond. Te be ginnen met de vroeg Kristelijke kunst in de Roomse kringen. Ze werd dan opgevolgd door de eigenlijke Italiaanse kunst met romaanse bouwstijlen die al di- rekt de eigen mentaliteit van de Italianen opriepen. Van dan af ontwikkelt het land zijn eigen kunststromingen. We maken nu een sprong naar het einde van vorige eeuw. Een belangrijke stroomversnelling in de evolutie van de kunst werd op gang gebracht met het oprichten van de «Biennale di Venezia». Dit gebeurde onder keizer Umberto in 1895. Ze doorbrak de lokale funktie welke de kunst in Italië tot op dat ogenblik kenmerkte. De Biennale richtte in het park 'Giardini' internationale mani festaties in. Dat bleek niet al leen toeristisch effekt te heb ben maar zorgde er ook voor dat de Italiaanse kunst onder de ogen kwam van vreemde verzamelaars, musea en kunstkritici. In 1968 werd het principe van de Biennale erg in het gedrang Er zijn meerdere grote galeries zoals Framart in Napels, Na- viglio (Milaan en Venetië), Studio G-7 (bologna), La Ber- tesca (Milaan en met filiaal in Düsseldorf), Salvatore Ala (Mi laan) en Peccolo ook al met filiaal in Keulen. Daarenboven zijn meerdere galerijen in an dere buurlanden met de Itali aanse kunstenaars bezig. Ze heeft dus de wind in de zeilen, de Italiaanse kunst! Tussen Futurisme en Arte Povera Al deze hierboven aange haalde zakelijke redenen bete kenen nog niet dat de kunst daar goed of slecht is. Alge meen wordt aangenomen dat de artiesten er een goede kijk op de recente kunstevoluties hebben. Dat komt ook normaal voort uit de levensomstandigheden. In galerij Pieter Coecke (Molenstraat 44) wordt tot 22 januari oorspronkelijk was maar tot 15 jan. voorzien —een gezamelijk 'salon' georganiseerd omtrent de hedendaagse kunst in Italië. «Italia Oggi» is de titel van weliswaar een mini-overzichtje, maar het is daarom niet minder interessant om te bekijken. Het is trouwens de eerste keer in onze streek dat een private galerij met zo'n buitenlandse keuze uitpakt. Daarenboven kan ze bogen op een redelijk niveau. Achtentwintig kunstenaars maken er deel van uit en verzamelen samen ongeveer vierenvijftig werken. daad ook kon worden geïnter preteerd als een povere ge beurtenis, trad hij in 1960 toetot de groep van het nouveau réa lisme, opgericht door de PaWjse kunstkritikus Pierre Restany. Kleur en tekenwerk Van Valerio Adami (1935) hangen er twee potloodteke ningen, een gouache en een serigraphie. Hij ontwerpt ver eenvoudigde alledaagse vor men zoals meubels, wasbak ken of markante details uit de binnenhuisinrichting van een woning. Ze lijken als knap in elkaar gezette elementen te gen een vlakke achtergrond. Adami vertolkt een pure Itali aanse pop-art visie. Ook Lucio Del Pezzo (1933) maakt zijn eigen interpretatie van de pop-art. Het beeld houwwerk in Pieter Coecke is daar een getuige van. Heftige water en zand te bieden maar een bewonderenswaardige ar- chitektuur. Daarom juist wordt deze promotioneel opgevatte kunstmarkt door stad en pro vincie financieel gesteund Hij wordt ingericht van 1 tot 6 juni ook in 1979 juist voor de vakantie dus. De kunstmarkt heeft door deze onverwachte steun echter ook meer aandacht voor de artis tieke kwaliteit. In de kunstmarkt-hallen worden nog bijkomende manifestaties inge richt, zoals in 1978 een over zicht van de fotografie sinds 1955. In de aangrenzende Ga- leria d'arte Moderna was er vorig jaar de expo «Metafisica Del Quotidiano», of het bo venzinnelijke in de dagelijkse omgang. De expositie bestond uit kunstwerken van artiesten die rond dat tema hebben ge werkt. Italië is een land dat van ouds her graag vreemdelingen ont vangt Naast het toerisme heeft de kunst-markt-waarde van haar artistieke produkten de laatste jaren opgeld gemaakt en zich gemeld als een voor naam ekonomisch wapen. De artistieke tradities leven diep in het volk. De 'Rode Brigades' hebben het er nog niet op ge waagd zich aan kunstdiefstal len te begeven. Kunst is dus blijkbaar nog veilig in de villa's van de verzamelaars! In deze verhouding moet ook de snelle opmars van de re cente Italiaanse kunst worden bekeken. Het land telt alleen al een groot aantal kunsttijdschrif ten met waarde zoals het Fluxus geïnspireerde 'a-beta', tra-magazin, art dimension art, data en flash art. Alleen al aan de Engelse benamingen merk je de «kijk» die men heeft op het kliënteel buiten de gren- 3NA 1/6GIUGNO QUARTIERE FIERISTICO Het in 1967 door de kunstkriti- cus Germano Celant gelan ceerde begrip 'Arte Povera' verwijst daar naar. Onder deze benaming groepeerde Celant in de Turijnse galerij Spenone een aantal kunstenaars die met 'arme materialen' werkten. Zij maakten geen overdaadse kunst maar trachten met be perkte middelen hun ekspres- sies aan het publiek over te dragen. De voornaamste kun stenaars die het begrip aan voelden zijn Mario Merz, Gio vanni Anselmo en Gilberto Zorio. Renata Boero (1936) uit Ge- nova behoort ook lichtelijk tot deze groep. Volgens mij wordt ze echter meer aangetrokken tot 'de analytische kunst. In Pieter Coecke hangt van haar een schilderij uit 1978 Een doek dat werd gedrengd in een zelf gemaakte grondstof die ze put uit kruiden als Indische so- fraan en henna. Volgens mij een van de beste werken uit de ex positie, ook al om de typische Italiaanse mentaliteit welke het uitstraalt. Pierro Manzoni (1933-1963) maakte tijdens zijn vroege pe riode monochrome witte schil derijen. Daarover zegde hij dat het hem er om te doen was te komen tot een totaal wit vlak, los van ieder pikturaal ver schijnsel, van iedere inmen ging die vreemd is aan de waarde van het vlak. Als U het mij vraagt een zeer konsep- tuele interpretatie van de kunst. Manzoni wordt trouwens be schouwd als een voorloper van de nu heersende aktuele trends. Hij zette belangrijke stappen in de richting van de 'arte povera' en 'konseptuele kunst' die haar ontstaan vindt in New York. In 1961 signeerde Manzoni le vende personen die daarmee tot kunstwerk werden verklaad, hij plaatste een voetstuk waarop ieder zichzelf tot kunstwerk kon verheffen. Hij eksposeerde eieren voorzien van zijn vingerafdruk. Manzoni behoort ontegensprekelijk, en ondanks zijn korte levensloop, Itot de allergrootsten in Italië. In de expositie is één werk van hem opgenomen dat geda teerd staat op 1961 en 'Paceo' heet. Enkele jaren terug ont stond een rel in de kunstwereld omtrent nagemaakte of on echte Manzoni's. Mimmo Rotella (1918) wordt wel op de uitnodiging vermeld maar was op de ekspositie niet terug te vinden. Sinds 1951 maakt hij dékollages. Hij scheurde dikke lagen affiches van aanplakborden en plakte deze op doek. Alhoewel deze kombinaties van kleur en vorm. Vanaf 1960 maakt Del Pezzo reliëfs en vrijstaande konstruk- ties van beschilderd hout. De inbreng van de grafiek in «Italia Oggi» is merkwaardig. Zowel Cordero als Baruchello kombineren foto's met teken werk. Realiteit plus fantasie? Het werkje «II Possato a una toita in cielo» van laatst geci teerde kunstenaar heeft mij aangetrokken. De figuratie wordt vertegen woordigd door Castelli en Pic- ci nel li. Zij hebben mij niet over tuigd. Van Lucio Fontana (1899) is er helaas slechts één werkje. Een licht gekleurde gouache. Hij maakte in de dertiger jaren deel uit van de artistieke avant-garde. Fontana legde zijn ideeën vast in diverse ma nifesten waarin hij stelde dat in de huidige samenleving de tra ditionele kunstrichtingen niet meer passen en dat derhalve gezocht moet worden naar een kunst waarin de eenheid tot stand moet worden gebracht tussen kleur, geluid, beweging en ruimte. De hedendaagse techniek, zo beweerde Fontana, maakt dat mogelijk. Hijzelf behoort nu ook al tot de klassiekers van de moderne kunst. Fontana noemde zijn werken sinds 1949 «concetto spazia- le». Hij doorbrak het kunstwerk letterlijk door er in te snijden. Fontana was een zeer bedrijvig kunstenaar die ook veel envi ronments maakte. De monochromie is in de vijfti gerjaren in Italië erg in trek ge weest samen met de lichtkunst. Lo Savio (1935-1963) werd pas na zijn dood bekend. Hij wilde 'de lege ruimte tastbaar maken door de dynamiek van het licht. Monochrome schilde rijen met minieme nuances. Ook de Gruppo T (1959) met Colombo en Da Vecchi als voornaamsten, werkte in deze zin projekten uit. Een voorbeeld in ons land is de Antwerpse schilder Jef Verheyen. Ook van een belangrijke kun stenaar als Enrico Baj (1924) hangt er slechts één werk op de ekspositie. Hij is een sterk op Noord Europa gerichte kunste naar. Samen met de Zweed Asger Jorn richtte hij in 1953 de 'Mouvement International pour un Bauhaus imaginiste op" dat zich opstelde tegen de nieuwe bauhaus principes van de Zwitser Max Bill. Baj ontwikkelt een eigen zeer sociaal gerichte beeldtaal en werkt meestal in de kollage techniek. Hij gebruikt vooral robot-achtige figuren die ver wijzen naar militaire en anar- L'Arte van Bruno Di Bello. chistische houdingen. In een satirische kombinatie geeft hij uitdrukking aan het eigen be lang van deze maatschappij. Van de jonge eksperimentele kunstenaar Plessi zijn er een paar ontwerpen voor akties. Plessi doet sinds enkele jaren mixed-media performances. Dat zijn manifestaties waarin hij gebruik maakt van diverse ma terialen. Hij deed ondermeer een aantal projekten met water en geluid, dit in samenwerking met Christina Kubisch. De twee serigrafiën verwijzen naar deze akties, ze zijn de ontwerpen er van. In eveneens eksperimentele kondities werkt Achille Cavel- lini. Ook van hem is op de eks positie geen werk. Deze kun stenaar vertrok van de idee dat men slechts bekend wordt na de dood en met een gevuld cur- riculem vitea. Wat zeer juist is voor vele kun stenaars. Daarom maakte Cavellini reeds vóóraf zijn eigen curricu lum vitea op. Hijzelf bepaalt daarin welk museum van hem een retrospektieve zal inrich ten. In 1974 publiceerde hij een boek met dokumenten over zijn verleden vanaf de geboorte. Zo zegt Cavellini: «zal men nooit moeten redetwisten over wat in mijn leven bepalend is ge weest». Hij maakte ook al zijn pagina klaar voor de toekom stige uitgave van de encyklo- pedie. Cavellini, een rijke ver zamelaar en uitgever, is een le vend voorbeeld van de mythe die heerst onder de Italiaanse kunstenaars die streven naar roem. De beeldhouwkunst is in deze ekspositie vertegenwoordigd met vooral kleine stukken zilver en brons. De meest bekende namen zijn Pomodoro, Cavale rie en de konstruktivist Pardi. Arnaldo Pomodoro (1926) was van 1961 tot 1962 lid van de kunstenaarsgroep 'Cinti- niuta' met ondermeer nog Fontana en Pirelli. De meeste toch wa; ils elk ja van zijn bekendste werken tiien was staan uit twee delen van tegenavalgro strijdige materialen. Over P modoro spreekt men van e(hUtsep0t «abstrakt expressionisme» je<jereen w «nieuw-dada». Het expressfsmikke|ei msme zit hem waarschijnlijk: de soms kollosale vormgevi dat zijn werk aanneemt tenj nieuw-dada wellicht steunt de innerlijke teorie. Slot De Italiaanse kunst heeft vool het voordeel zeer bewegelijk zijn. De mentaliteit is aanwef tussen het volk om met kug om te gaan. Enkele maanden terug hebl nog publieke uitvoering! meegemaakt van futuristisq kunst, door de naar San Fra cisco uitgeweken Italiaan I Gaglione. Nu nog, vipg jJ later, lokte dat veel reakties I De futuristen Giancomo Ball Marinetti, Severinni en Rif solo, om maar enkel voornaamsten te noemen I ontwikkelden een plastyscf dynamiek en gemoedstcl stand. De eerste reaktie op I] futurisme kwam van de'Pitt Metafisica', waarvan de langs overleden Giorgio Chirico de belangrijkste figu werd. In 1959 vormde de c richting van het tijdschrift V muth' door o m. Manzoni j Vincenzo Agnetti een nieuil aktieve bijdrage tot de Ita, aanse kunst. En dan nog laj| en meer recent in 1967 i reeds geciteerde 'ArtePova met mensen als Guiseppe Pig maar none (1947) die zich be^noodz houdt met de ingreep in de n. kj tuur, Mario Merz (1925) g^t, met materialen als neon, gla2j:n jnj, was en vetten de tegenstrijdigs uj heden onderzoekt. En ja, dc vergeten wij nog de 'Poesjjnalerer Visiva' met Sarenco als aforzitter lieve figuur. Zo evolueert de Ijvr Bol liaanse kunst naar waarschijfBoeck, lijkde meest aktieve periodefr|ier en zijn bestaan. icenng Roger D'Honi Achille Cavellini behoort tot de meest spirituele kunstenaars. J hij zijn eigen pagina voor in encyclopedie. De foto toont ons e mensen in de hof voor zijn woning met een door hem ontworpen k voor de toekomst, (foto - archief R.D.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 28