soep
d' Egeinenfeii
r De Lodderoigen vertellen
ons 't Verosjeken van
deksen van de poiteput
«Kartasj» tapt uit
het Aalstsrs vaatje
De invasie van de
punk-elementen in
Aalst
Een Oiljsters punkorkest om van
achterwesjoever te vallen
16- 19-1-1979- De Voorpost
Dit jaar zijn de Lodderoeigen teniggedoken in het duistere verleden van
de echte onvervalste Aalsterse geschiedenis, iedere ware Aalstenaar
herinnert zich zeker nog levendig enkele van de wilde verhalen die
destijds, toen de grootstad Aalst nog het echte «Oilst» was, de ronde
deden omtrent gebeurtenissen die zich zouden afgespeeld hebben in
en rond de door alleman gekende plaatsen zoals 't kastilken van
verdommenis of de «poitepit'.
De heksenkop die de Lodderoeig
en te koop aanbieden. (SJ)
Het is welbepaald in de waarge
beurde geschiedenis van dit laatste
oord dat de Lodderoeigen zijn gaan
rondneuzen en er meer dan stof
genoeg gevonden hebben om een
paar praalwagens vol te stuwen.
Het is een evokatie van wat er rond
zo'n plaats allemaal wel kan gebeu
ren. Vanzelfsprekend is elke gelij
kenis met heden ten dage levende
stadspolitieker of andere voorname
personen louter toeval. Aangezien
het gebeuren zich afspeelt in het
verre verleden.
De 'poitepit' was soms een zeer
vredig oord waar kikkers zich ver
maakten aan de oevers van een
haast rimpelloze vijver, en speels
met water spoten naar de voorbij-
zwevende elfjes. Er gaan echter
ook verhalen dat er op bepaalde
tijdstippen, naar het schijnt vooral
bij*voile maan, soms reusachtige
monsters vanonder het waterop
pervlak opdoken en alles vertrap--
pelden wat hen voor de reusachtige
poten kwam. Op dergelijke mo
menten zouden de anders zo on
schuldige kikkers zich ontpopt
hebben tot een duivels orkest dat
met zijn opzwepende ritmische
muziek allerhande heksen en ander
toverachtig gedoe tot ontwaken
bracht. Eens zover zou zich geen
enkel menselijk wezen zich nog in
de omgeving wagen. De lucht was
vervuld van schrille lichtflitsen ter
wijl bizarre bezweringsformules te
horen waren vanuit een nabijgele
gen spelonk. Er werd zelfs verteld
dat wie zich toch in de omgeving
waagde het risiko liep een of an
dere vliegende heks op het hoofd te
krijgen; een gebeurtenis die zeker
niet zonder gevaar was, want de
bezemstelen waren toen nog ver
vaardigd met materiaal van vóór de
ekonomische crisis in het stads-
magazijn. Een goede raad dus ook
De Lodderoeigen bij hun puitenmonster. (SJ)
voor al diegenen die hun pracht
stukken willen bewonderen tijdens
onze karnavalstoet: aaft eir lodder
oeigen mor gralek goed open dage
zoe geen eks tegen a fasade kroigt.
De Lodderoeigen zullen dit jaar met
het hierboven beschreven onder
werp in de stoet opstappen. In to
taal telt de groep 32 leden die tij
dens de karnavaldagen aktief zullen
in de bres staan om zeker te zijn dat
er geen enkel kafeetje overgeslagen
wordt.
De Jongste spruit van het gezel
schap is 17 jaar, de oudsten 32
jaar. In de voorbije jaren kwamen
zij steeds met originele en prach
tige dingen voor de dag. Vorig jaar
nog behaalden zij de 10° plaats.
Gewoonlijk trokken zij de zondagen
daarop dan ook nog naar stoeten in
gemeenten zoals Hamme, Wach-
tebeke, en Denderleeuw. Door het
nieuwe reglement behoort dit nu
echter tot het verleden. Voor de
Lodderoeigen gaat aldus 50.000
frank verloren. Dat kijken zij met
lodderige oeigen aan, maar zij wil
len zich daarom toch niet agressief
gaan opstellen tegenover het feest-
komitee en het AKV. Zij aanvaarde
de beslissing. De chauffeur, die
jaarlijks met het gevaarte moet rl
den, is maar wat blij dat hij nu vn
een zware verantwoordelijkhef
verlost is. Natuurlijk hopen
Lodderoeigen wel dat er een korfl
pensatie komt voor het verlies <f
zij nu moeten slikken. U kunt daal
aan al vast meewerken door ei
van hun stickers te kopen tegen I
universele prijs van 20 fr.ofwl
door van hen een polyesteren hel
senkopje te kopen. Een klein s|
raad dat ze verkopen tegen de (T
mokratische prijs van 100 fr.
D'Elementen in hun element. (SJ)
Een bijzonder sympathieke groep is «Xartasj». Vanwaar komt een
naam? «Tlerekartasj» is in Aalst een grote knikker. Het woord komt van
«tire-le-cartouche». Maar een spiritueel iemand in de groep «zeg
mij naam toch maar niet, want dan weten ze meteen dat Ik nog wat
anders doe dan studeren...» ontleedde «Kartasj» aides: «Kar» van
karnaval, en «tasj» ais eerste letten van de woorden «teruggetrokken
en aktieve Sint-Jorissers». Want «Kartasj» is gegroeid rit de scoets
van St-Joris (Sint-Anna).
Vorig jaar ging «Kartasj» voor de
eerste keer in de stoet. Op de wa
gen werd het kasteel Terlinden uit
gebeeld. De groep is nochtans al
tijd dicht bij karnaval betrokken
geweest. Vooral 's avonds dan.
Met een kleine wagen met veel mu
ziek en wat show erop». Want ook
's avonds moest de ambiance er
zijn, wanneer iedereen iri de kafees
verdwijnt. Wij willen leven brengen
op de Grote Markt».
Kartasj is een groep van voorname
lijk jonge mensen die meestal nog
studeren. De groep bestaat ook
buiten karnaval. «De infrastruktjiur
was er al. We hadden onze ledert.
Voor karnaval gewoon een andere
naam, en we kunnen eraan begin
nen. We willen vooral onszelf amu
seren, en het volk aktief bij karnaval
betrekken, 's Avondé, zoals we al
zegden, maar zelden ook tijdens de
stoet. Daar willen we vooral kon-
takt met de mensen. Bij ons gaat
het niet zozeer om de praal op de
We zijn nog relatief onbe
kend. Dit jaar stappen we pas voor
de tweede keer mee. We delen een
kleinigheid uit tijdens de stoet. Een
bierblikje of - flesje bijvoorbeeld
met onze naam «Kartasj» erop».
Thema dit jaar: «Oilsjters bier»,
want bier is plezier, een geschikt
mavalgegeven dus». We hebben
hei ui onze uitbeelding over de kwa
liteit, de prijs, de problemen tussen
bierhandelaars en discounts. Om
kort te zijn: over alle dagelijkse din
gen die bij het bier komen kijken»
De groep probeert het allemaal zo
goedkoop mogelijk te realiseren.
«Wij rekupereren wat anderen
weggooien». Met die beperkte
middelen wil men toch een be
zienswaardige wagen opbpuwen
In dit werk aan de wagens ziet de
groep vooral het kreatieye ele
ment, naast net plezier dat er uiter
aard mee gepaard gaat. Maar: «het
werk houdt de groep bijeen. We
komen vooral als klub naar buiten.
Kartasj is ook een krachtig woord.
Dat hadden we ook nodig: een kern
achtige benaming voor onze (car
navalgroep. Want we zijn een dy
namische groep. Eer je de naam
van sommige (carnavalgroepen uit
gesproken hebt, is de wagen al
voorbij».
De groep speelde totnogtoe ook
niet op verplaatsing. Over het feit
dat men niet meer buiten Aalst
mag: «omdat sommige groepen
naar andere plaatsen trekken, laat
men daar toch niet om naar de
Aalsterse stoet te komen kijken.
Maar de stad maakt wel gebruik
van onze kreativiteit». Schertsend
voegde men eraan toe: «de stad
zondigt tegen de rechten van de
mens die de uitwisseling van
ideeën garandeert» of nog: «een
schilder uit Aalst verbied je toch
ook niet om buiten onze grenzen te
eksposeren».
Naar buiten Aalst optreden zint de
groep anderzijds toch niet zo erg:
«we zijn op de eerste plaats een
jeugdbeweging. De zondag na kar
naval hervatten wij onze gewone
aktiviteiten. Karnaval is daaraan ei
genlijk ondergeschikt» Over de
eventuele reklame (sponsoring)
vanaf volgend jaar tussen de groe
pen in de stoet: «storend. Even sto
rend als bijvoorbeeld reklame die in
films wordt ingelast»
De punk heeft nu reeds een onuitwisbare stempel gezet op de popge
schiedenis en ze zal haar weg nog verder zetten. Dit is altans de mening
van D'Elementen die met «Invasie van de Punk in Aalst» op 25 februari
e.k. zullen mee opstappen in onze kavalkade.
d'Elementen menen zelfs een
goede kans te maken om snel op te
klimmen op de Punkladder. Ze
brengen ons naar de kleine, soms
gore klubs waar kortgeknipt ben
gels gekleed in met veiligheids
spelden aan elkaar gehouden kle
ding en beschilderd met agressieve
leuzen, de stad zullen op stelten
zetten.
Je hebt het misschien reeds gera
den. De 16-leden tellende groep zal
tijdens onze karnavaldagen een
punk-kroeg open houden. Daarin
een gigantische, lawaaispuwende
geldinduw-platenspeler-versterker,
en een paar zware motoren om de
decibels nog wat hoger te jaren.
Aan de wagen van de Elementen is
tot op heden nog maar weinig ver
andering gekomen dit in vergelij
king van vorig jaar. Hij staat wat
mistroostig in de Schoolstraat on
der een nog dikke laag verbleekte
konfetti. Stille getuigen van rumoe
rige kamavalsdagen 1978. Dit wil
echter niet zeggen dat er niet ge
werkt wordt bij de Elementen, zij
zijn reeds geruime tijd bezig in een
garage om hun Punkbar klaar te
stomen.
Vorige zaterdag vlogen zij met man
en macht op hun wagen om, zoals
het echte punkers past, alles af te
breken wat er teveel aan was. Wij
zijn eens benieuwd wat zij er gaan
van maken. Het moet in alle geval
iets tof worden, want een van de
leden drukte ons op het hart dat
heel wat denkers bij de Elementen
zijn, maar, tot op heden hadden zij
te weinig werkers. Dat schijnt nu
over te zijn.
D'Elementen stappen dit jaar ook
voor de laatste maal op als zijnde
de* vrolijke vrijgezellenbende. In
derdaad, tot op heden bestonden
d'Elementen uitsluitend uit man
nen. Vanaf volgend jaar stappen zij
gemengd op.
Ook hen stelden wij de bekende
vraag hoe zij reageerden op de be
slissing van het Feestkomitee. Hen
raakt deze nieuwe beslissing de
kauwe kleren niet. Zij gingen trou
wens toch nooit buiten onze stad.
Het sap was de kool niet waard. Zij
proberen het trouwens op een an-
dere manier. Een van hun inkom- prijs van 20 frank het stuk.
stenbronnen is de verkoop van
stickers en dit tegen de (carnavals-
Punk is in. Meer dan een (carnavalgroep snijdt dit jaar deze rage aan.
Ook Achterwesjoever behoort tot deze kategorie. Eenentwintig entoe-
siaste kamavalisten timmeren in de ijzige koude van de laatste dagen
aan hun wagen die een onderkomen vond in de voor bet ogenblik wat
luchtige Fiberfleel
Achterwesjoever is zowat een vier
tal jaren geleden ontstaan op het
Stationsplein. Het eerste jaar werd
een jaar van proberen, maar van
veel plezier. Het tweede jaar ping
ver na de karnavalsgebeurtenissen
zou over praten. En wat daarbij be
doeld wordt is en blijft voor ieder
een een open vraag. Een zaak is
echter wel duidelijk, zij zijn blijk-
met
Kartasj aan het werk. (SJ)
overtuig
gekeuvel
M
Achterwesjoever ofte de toekomstige punkers. (SJ)