«Pro Arte» met gedurfd
en boeiend programma
LUSTRUM VAN VTB-VAB MERE WORDT MET
LACH DE VRIESKOU WEG MET «OSCAR»
WEENS KINDERKOOR GEVIERD
Bertrand Barnier in volle diskussie met zijn echtgenote Germaine. JM
Mr. Barnier samen met zijn masseur Philippe. (JM)
20 - 19-1-1979 De Voorpost
geldhonger worden verper
soonlijkt in de twee prota
gonisten en geïncarneerd in
een verwisselingshistorie
met drie identieke valiesjes.
Wat ons laat terugdenken
aan histories zoals «What's
Up Dock?». Alle ingrediën
ten voor een komedie zijn
dus aanwezig en het is de
hand van de regisseur die er
voor instaat deze zodanig
aan te wenden dat het een
amusant kijkstuk wordt.
Willy Verbeke heeft duide
lijk gezocht naar aktie en
ritme om zijn spelersmate
riaal naar de gewenste
spanning te leiden. Is het
stuk wel traag op gang ge
komen in het eerste bedrijf,
dan zijn er toch een paar
hoogtepunten te genieten
geweest in het tweede deel,
waarna het dan toch »weer
wat weggleed naar het ein
de toe. De beste momenten
van dit overigens in een ver
zorgd dekor gebrachte stuk,
waren zeker op het ogenblik
dat het ritme hoog genoeg
lag. Aan de indrukken van
de toeschouwers te meten
kan het gezelschap toch te
vreden zijn, zodat wij van
een respektabel geheel kun
nen spreken. De voorge
schreven grappen werden
echter overtroffen door een
paar, in deze kontekst, ge
lukkige voorvalletjes die de
mensen aan het schateren
brachten. Zo brak Mieke
Cornand reeds bij de aan
vang van het stuk de hak
van haar schoen, zodat ze
daardoor een paar minuten
het koude zweet zal gevoeld
hebben. Dit heeft haar ove
rigens niet uit het lood kun
nen slaan wat voor haar ten
beste spreekt. Eveneens
mag zij er prat op gaan over
de beste diktie van de cast
te beschikken. Ook Luc
Noel, in de rol van Bertrand
Barnier, heeft een hoofd vo
gel getroffen toen hij onder
grote hilariteit zijn over
hemd verkeerd toeknoopte
zonder het zelf te merken.
Zijn spel was echter te ze
nuwachtig en wat beweging
betreft te onbeheerst, om
helemaal over te komen en
geloofwaardig te blijven.
Zijn tegenspeler Tony Fa-
melaer, als Christian Mar
tin, heeft aan dit euvel we
ten te ontkomen en kwam
daardoor veel sterker naar
voor in de typering van
schurkachtige gentleman.
Hij liet zijn personage geen
ogenblik los, wat de over
tuigingskracht ten goede
kwam. Myriame Bockstael,
als echtgenote Barnier,
stond van bij haar eerste
repliek sterk in haar rol en
liet ook in het verdere ver
loop geen steekjes vallen.
Betty De Wolf, als dochter
tje Barnier, kwam naar ons
gevoel niet sterk genoeg
naar voor omdat ze te onze
ker op de planken stond en
wel wat onnatuurlijk over
kwam. Ook Regina De Neef,
als Jacqueline Bouillotte,
miste wat élan om haar per
sonage in de verf te zetten.
Een sterkere regiehand had
er meer kunnen uithalen.
Lieve Boulonne, moeder
Bouillotte, en Johnny Bos
man, Oscar de chauffeur,
waren verdienstelijk. Noëlle
De Smedt heeft met de
kreatie van zijn rol als de
masseur Philippe zeker de
harten van het publiek ge
stolen. Het neerplaatsen
van deze figuur van overjari
ge Adonis mag geslaagd
heten.
JVS
Heeft «'t Land van Riem» het afgelopen toneelseizoen niet
Nonder moeilijkheden doorgemaakt, zoals het bestuur het
log eens 'duidelijk maakte aan de abonees, in de recente
?rogrammal?rochure, dan hebben zij met de opvoeringen
/an «Oscar» zeker de voldoening kunnen smaken een
tevreden en geamuseerd publiek de koude vriesnacht te
laten ingaan.
«Oscar» van Claude Mag-
nier is zonder twijfel een
goed gekend stuk. Velen
zullen het vooral kennen in
de verfilmde versie, waarin
Louis de Funes een van zijn
beste prestaties leverde.
Regisseur Willy Verbeke is
dus afgegaan op het alge
meen behaalde sukses van
deze sprankelende kome
die. Eens te meer typisch
frans van inhoud en van op
bouw, maar opmerkelijk
door de aangename gags
rond verwisselingen en ver
gissingen. Het aan de kaak
stellen van de grote en klei
ne onhebbelijkheden van
een zekere bourgeoisie, is
hierin zeer verfijnd aange
bracht, de geldmacht en de
Bertrand Barnier laat zich door zijn bediende Christian Martin niet in de
luren leggen. (JM)
De VTB-VAB-afdeling van Mere bestaat vijf jaar. In de loop van die
schamele jaren groeide ze nochtans uit tot een aanzienlijke kulturele
vereniging, die het respekt wegdraagt van de bevolking. Een jonge,
dynamische ploeg, met Lieven Coppens op kop, zorgde voor deze
suksesvolle bloei. Jaar^in, jaar-uit maakte de ploeg plannen voor
kulturele en ontspanningsaktiviteiten en toch ontbreekt in de aktivi-
teiten nooit een Vlaams of toeristisch aksent.
Het vijf-jarig bestaan kr(jgt bijzondere luister dank zij de komst van
bet wereldbekend kinderkoor, de Wiener Sangerknaben, op zater
dag 17 februari in het klooster te Mere. Een opgemerkt buiten
beentje...
AKTIVITEITEN
Bij deze lustrumviering herinner
het bestuur aan enkele aktiviteitei
die de aandacht trokken en eer
grote weerklank hadden in Mert
en omgeving: he{ bezoek van Font
Oerlemans, die vertelde over zijr
overtocht van de Atlantische
Oceaan. Heel Vlaanderen kreeg
deze man in de greep omdat de
zondagse Jan Van Rompaey tij
dens de radiouitzending een ge
sprek had met Oerlemans. Na on
voorstelbare avonturen en mense
lijke belevenissen kwam de ploeg
Oerlemans behouden aan de an
dere kant van de Oceaan. VTB-
Mere was er als de kippen bij om
de Fonzy naar Mere te lokken.
De kartoenale «Lucien Van Impe
en de Toer» haalde een opge
merkte affiche omdat het initiatief
zeer origineel was: de grote sport
prestatie van Lucien werd hier
door boven het banaal-
kommerciële getild en speels in
een kartoententoonstelling voor
gesteld. Opvallend is dat VTB-
Mere telkens grote aandacht
schenkt aan de presentatie van de
aktiviteiten. De kartoenale bv.
was sober en ordelijk geschikt.
Voorts wijst het bestuur op de
openstelling van twee wandelpa
den te Mere, nl. het Groendal- en
het Blauwbospad. Hierover ver
schenen twee VTB-
wandelbrochuurtjes. Ook teke
nend is dat rustige wandelaars nog
vaak deze uitgestippelde routes
volgen. Vorig jaar nog heeft de
afdeling de wegwijzerplaatjes nog
eens opgefrist en dat kan natuur
lijk geen kwaad. Tenslotte ver
noemt men de «zeer suksesvolle
kaas- en wijnproefavonden en se
dert twee jaar de gastronomische
weekends».
Inderdaad, ook deze aktiviteiten
hadden een noemenswaardige be
langstelling, maar ze zijn zeker
niet vrij te praten van elitarisme.
Het bestuur besluit zijn achterop-
kijken met volgende konklusie:
«Élk jaar slaagde erin een aktivi-
teitsprogramma op te bouwen, nu
eens in 't sotte, dan in 't vroede,
maar dat elkeen bekoren kon».
VOORZITTER
Het is met een groot genoegen en
blijkbaar ook met enorme ver
wachtingen dat VTB-Mere uitziet
naar de komende lustrumviering.
Het laat zich aanzien dat het be
stuur zinnens is bij die viering hun
voorzitter eens ekstra in de bloe
men te zetten. In een mededeling
zegt de ploeg: «Onder het dyna
misch voorzitterschap van Lieven
Coppens groeide deze afdeling uit
tot één van de meest prominente
en aktieve verenigingen van de
gemeente». Ziedaar het eigen
zicht van het bestuur op de wer
king.
WIENER SANGERKNABEN
Verscheidene grote borden aan de
weg, in de omgeving van Erpe-
Mere, maken ons konde dat de
Wiener Sangerknaben naar Mere
komen. (De borden hebben in elk
geval dit voordeel dat ze proper en
verzorgd zijn, zodat ze niet sto
rend zijn voor het milieu).
Welja, op zaterdag 17 februari te
20 u. komt deze vermaarde kin
dergroep naar Mere, op uitnodi
ging van VTB-VAB. Het kinder
koor heeft in de jaren en eeuwen
geschiedenis een enorme faam
opgebouwd, precies omdat het
koor zijn oorsprong ver in de ge
schiedenis vond. Naar verluidt
zouden er momenteel vier koren
bestaan, waarvan er telkens twee
op wereldreis zijn, terwijl de an
dere groepen rustig school lopen
(privaat in eigen paleis). De hui
dige leider. Dr. W. Tautschnig,
blijft erin slagen de eeuwenoude
traditionele Weense muzikale
De Wiener Sangerknaben vieren het 5 jarig bestaan van VTB - Mere op 17 februair e.k.
sfeer intakt verder te zetten. Het is
deze sfeef die overal ter wereld op
toernee wordt meegedragen. Men
lukt er anderzijds ook in zich
overal ter wereld aan te passen aan
de plaatselijke omstandigheden,
zodat ze telkens het nodige sukses
behalen.
NU REEDS OP
KAARTENTOCHT
In samenwerking met BRT-3 programmeert «Pro arte» voor
maandag 22 januari te 20.30u in de feestzaal van het
stadhuis hedendaagse muziek.
De oudere generatie die er-terecht-over klaagt dat eigen
tijdse komponisten in onze konsertzalen te weinig aan bod
komen, jongemensen die niet (of nog niet) zijn vooringeno
men tegenover deze nieuwe geluiden,, krijgen hier een
unieke kans om kennis te maken met muziek die wel niet zo
gemakkelijk in het oor ligt, maar die ons-mits wat onbevan
genheid-kan boeien door scherpe zeggingskracht en een
voud van taai.
Het programma wordt ver
zorgd door het Vlaams Mo
biel Kamerensemble, zoals
de naam het zegt, een groep
met een mobiel karakter en
een vaste kern van een der
tiental musici. Hun doel:
door eigen geloof in de he
dendaagse muziek de vonk
doen overslaan op wie
sceptisch is of zich alleen
veilig voelt bij Mozart en de
romantiek, bij klankschoon
heid en melodie. Dirigent is
Eugeen Lievens, een in
1950 te Knokke geboren
jongeman met reeds ver
schillende komposities op
zijn naam.
Het programma zelf:
-suite uit «L'histoire du sol
dat» (1917-1918) van Igor
Stravinsky (1882-1971). De
soldaat staat hier voor de
gemiddelde mens, zwevend
tussen dromen en falen, be
goocheld door de duivel,
vechtend voor een ideaal
(hij wil zijn viool terug om
een doodzieke prinses te
genezen) en zonder happy
end (zoals blijkt uit de
triomfmars van de duivel in
het slottafereel). Viool en
slagwerk spelen in deze sui
te de hoofdrol. Populaire
vormen als wals, tango,
mars en ragtime (jazz!) zijn
geïntegreerd. Het werk is
geschreven voor een klein
De belangstellenden worden aan
geraden tijdig hun kaarten te be
stellen bij het bestuur. De toe
gangsprijzen zijn vastgesteld op
200 fr. voor de eerste rang; 170 ff.
voor VTB-leden; Voorts 150 ff.
voor de tweede rang en 120 fr.
voor studenten die eveneens de
tweede rang krijgen toegewezen.
Deze toegangskaarten kan je be
stellen bij Mevr. Lauwereys, Hol
landstraat 37 te Mere (053-
21.91.40) of bij voorzitter Lieven
Coppens, Rooseveltlaan 24a,
Erpe (053-77.84.14).
ANDERE AKTIVITEITEN
De afdeling van VTB-Mere geeft
een driemaandelijks tijdschriftje
uit, «Het Toeristje», waarin de le
den de aktiviteitenkalender kun-
De onmogelijke Colette tijdens de zoveelste huilbui bij haar vader Bertrand Barnier. (JM)
nen volgen. Hierin verneem je ook
welke reizen de VTB zelf organi
seert. Voor detailinformatie ver
wijst men naar de plaatselijke ver
tegenwoordiger. Erpe-Mere telt
vier vertegenwoordigers nl. te
Erpe, Robert Vandesijpe, Bosse-
straat 2 (21.65.97), te Burst, Leo
Van Ruvskensvelde. Langeveld 7
(62.32.70); Erondegem: Hedwig
D'Haese, Halfbunderstraat 36
(21.29.45) en tenslotte Lieven
Coppens voor Mere.
Nu reeds kondigt men aan dat er
eind maart een tentoonstcllii
georganiseerd wordt: «Erpe-Me
in pentekeningen» door Eggy R
dant.
VTB-Mere is al bijeen een groep
ring die inderdaad moet in 't o
gehouden worden. (vr
mobiel ensemble, in de eer
ste plaats wegens de oor
logsomstandigheden, maar
ook om met een minimum
aan middelen een maximum
aan zeggingskracht te be
reiken.
-de ode aan Napoleon Bo
naparte op 41 uit 1942 van
Arnold Schönberg (1874-
1951) op tekst van Lord By
ron voor strijkkwartet, reci-
tant en piano. Het werk
werd door Schönberg ge-
komponeerd in zijn laatste
(zijn «Amerikaanse») perio
de, tonale elementen (is de
oude meester ontgoocheld
over het onbegrip?) zitten
verweven in dit dodekafo-
nisch werk, een scherpe sa
tire op de Nazis. Hoge eisen
worden hier gesteld aan re-
citant en pianist.
-Mladi (Jeugd) uit 1924, sui
te voor fluit, hobo, klarinet,
hoorn, fagot en basklarinet
van Leos Janacek (1654-
1928), komponist uit Mora-
vië die slechts op hoae leef
tijd bekend werd. Inspiratl
bronnen vormden o.m.
folklore van zijn land en he
inneringen aan zijn jeufl
zoals blijkt uit dit werk dl
spreekt van schelmse pi
tigheid en weemoed.
-Kleine Kammermusik für
Biasers op 24,2 (1922) va
Paul Hindemith (1895-1962
een danssuite die soms hei
rinnert aan de agressivitei
van de klaviersuite uit hel
zelfde jaar met vervormin
gen van de wals in het twee
de deel en snelle melodi
sche wendingen in het vief
de deel, aanloopt tot eei
levendige dansfinale.
WDI