AALSTERSE TEATERWEEK OP Vlaamse toneelauteurs in branding HOE STAAN AALSTERSE AKTEURS TEGEN AUTEURS? INBRAAK IN ROCHUSKAPEL LAAG PITJE Nieuw stedelijke zwembad 3 - 19-1-1979 - De Voorpost Vervolg p 1 «Lange Roza», «De zevende zoon» e.m.a. Vooral op hedendaagse Vlaamse auteurs was de teaterweek geaxeerd en zo zagen we bvb. de eerstvol gende produktie van St-Bar- bara met «Dansen op Kris tal» van Luc Vilsen met en kele merkwaardige uitspra ken als «in dit land zijn we allemaal een beetje katoliek en een beetje geus en zij die het niet zijn zijn de onver- draagzamen». Ook «Vast als Eik» uit de deelgemeente Hofstade zette zijn beste beentje voor met Martens «Parochievrijers» als laatste in een lange reeks produk- ties. Tussendoor zag men dan nog zeer oude vaandels, ei gengemaakte kostumering en op een paar plaatsen was een doorlopende dia-mon tage zoals bvb. ook bij KLV en de Barbaristen aan de gang. De Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs vestigde de aandacht op reeds haar zes de jaargang van de reeks «Hedendaags Toneel» aan geboden in abonnements vorm voor 375 fr. met in de laatste editie werken van David Meijvis, Freek Ney- rinck, Jan Christiaens, Gas ton Geheuens, Luc Vilsen en Eddy Asselbergs. Enkele aktiviteiten waren ook gepland voor de scho len doch daar geen enkele school hierop positief had gereageerd moesten de film van Bert Struys, een ge sprek met toneelauteurs en een toespraak door Paul Van Morckhoven achterwe ge blijven. Naast de opvoeringen van de eenakter bleef dan als hoofdschotel een paneelge- sprek toneelauteur-toneel maker maar hierover meer elders in dit blad. Stellen dat de TEATERWEEK te Aalst onder een gunstig ge sternte van start ging zou inderdaad meer zijn dan de waar heid geweld aandoen. Door gladde wegen en Siberische sneeuwval werden de meeste belangstellenden thuis gehou den zodat slechts een paar tientallen aanwezigen de ope ningsplechtigheid bijwoonden. Onder hen noteerden we schepen van Kuituur Herman Roels, raadslid Gracienne Van Nieuwenborgh en voorzitter van het Feestkomitee Frans Wouters. Ook enkele auteurs en afgevaardigden van de Aais- terse toneelverenigingen waren present. passages ingeoefend en 's avonds reeds op de planken gebracht. Als het stuk dan uit eindelijk op Broadway arriveert is het volledig uitgetest en is aan eventuele gebreken ver holpen. De auteur is dus hele maal ingeschakeld in de pro duktie die hij, ook fysisch volgt. Van de hedendaagse auteur Hugo Meert en Fred Muylaert (alias David Meijvis) openden de teaterweek. (JM) Maar ook bij de organisatoren liep het allerminst van èen leien dak. Voorzitter van de V.V.T., de Vereniging van Vlaamse Toneelauteurs Alfons Van Im- pe, ambtenaar, was op zending en dus verontschuldigd. Gas ton Gheuens, ondervoorzitter die voor de vervanging zou zorgen had een slippertje ge maakt, uiteraard met de wagen en Toon Brouwers, dramaturg X.N.S. Antwerpen, die bij. het paneelgesprek als moderator zou optreden, had zich bezeerd aan het kaaksbeen en kon on mogelijk spreken. De vergadering werd dan uit eindelijk geopend door Fred Muylaert die het stadsbestuur dankte voor de akkomodatie alhoewel hier ook nog pro bleempjes schenen te rijzen en de toneelverenigingen voor hun quasi algehele spontane reaktie en medewerking. De feestrede werd dan gehou den door Hugo Meert met als tema «De auteur, een levens noodzakelijke peiler, ook In het teater». In een merkwaardig referaat werd de plaats van de auteur in de historiek van het toneel gesi tueerd en werden uit de konsta- taties passende konklusies af geleid. In de oertijden van het toneel werden in het toenmalig «ritu eel toneel» alle funkties in één persoon verenigd. De auteur die uiteraard zelf yoor de tek sten en het verloop van het «stuk» had gezorgd was tevens vertolker, regisseur en, via al lerhande vuureffekten, belich ter. In de tijd van de Grieken waren deelnemers aan wedstrijden zowel akteur als koreograaf, verantwoordelijk voor de kos tumering als auteur. De auteur was om zo te zeggen de pro- duktieleider van de totaliteit. Korter bij ons stellen we vast dat wat de auteur presteerde vaak konkreet gericht was op de mogelijkheden van de eigen groep. Zo was Shakespeare zowel auteur als akteur en schreef hij vaak speciaal in funktie van de eigen kring, zoals trouwens ook Molière. Ook Heyermans had de eigen prestatie op het oog en gaf slechts toe aan de algemene smaak, met bvb een komedie, als de slechte financiële toe stand hem daartoe noopte. Gewoon als middel om de leef baarheid van de groep te ga randeren. Heden zien we dat de auteur in het geheel helemaal is geïnte greerd. Wat bvb op Broadway op het podium komt werd, na dat de auteur het had geschre ven en het werd gerepeteerd, eerst «op de buiten» getest om de reakties van het publiek te kennen. Vaak gebeurt het dat de auteur, die het gezelschap begeleidt, na een avondverto ning bepaalde passages hele maal herwerkt zo ze niet in de smaak van het publiek vielen. Dat is dan nachtwerk, 's Mor gens worden de vernieuwde wordt verwacht dat hij nauw en onmiddellijk kontakt heeft met het levend teater, dat hij het publiek kent en bereid is voor dat publiek zijn pen te scher pen Ook onmiddellijke her kenbaarheid is voor de drama turg van essentieel belang. Zo kan bvb gebruik van dialekt bij dragen tot onmiddellijke her kenbaarheid. Belangrijk voor de toneelauteur is ook dat hij helpt bijdragen om de eigen heid van het Vlaamse volk te helpen bewaren. Onder voor wendsel het «wereldrepertoi re» ook in Vlaanderen op de planken te brengen mag het werk van eigen bodem niet worden versmacht. Subsidiëring van de auteur wijst spreker a priori af. Wel moet aan de auteur worden gegeven wat hem toekomt via auteursrechten. Als men nu weet dat de toeschouwer slechts de prijs van de zetel voor 25% betaalt en dat drie vierden van de onkosten via gemeenschapsgelden worden betaald loopt het wel mank als de auteursrechten als basis louter de toneelontvangsten hebben. Auteursrechten zou den dus moeten worden ver viervoudigd om de auteur te geven wat hem toekomt Sub sidiëring zou ten andere het to neel hinderen in de samenstel ling van het repertoire. Verder dringt een komplete mentaliteitsverandering zich op. Absolute voorrang dient te worden verleend aan eigen Maar dan voor eenden. De parkwachters sloegen op een plaats hel ijs stuk zodat eenden en ganzen in het water konden zwemmen. Ze hadden niet zoveel plaats om te zwemmen als in het stedelijk zwembad. EDV dramaturgie en eigen bewer- king. «Vertalen» noemt spreker uit den boze. Dat doet de Fransman bvb ook niet. Hij «adapteert». In plaats van te vertalen zouden Vlaamse let terkundigen beter doen te «her talen», aan te passen rekening houdend met de eigen geraad- heid en gebruiken. Dit zou ten andere zeer bevorderend in werken voor de eigen stiel vaardigheid. Praktisch gezien nam de VVT dan ook enkele konkrete besluiten. Naar Ame rikaans sisteem doet men aan groepswerk, aan kritisch en kreatief schrijven, «creative wri ting» waarin het schrijfproces in afzonderlijke onderdeeltjes wordt opgesplitst en uitgetest zodat de problematiek van mo noloog, dialoog of situatie kon- kreet in elementen wordt erva ren. Het is hier dan vooral een technische benadering van fragmenten van een totaalpro- blematiek die in groep wordt ervaren zodat elk lid, (er zijn er momenteel een twaalftal) een bepaalde deelopdracht dient te verwerken en daarna ieders werk kritisch wordt onderzocht, besproken en getest door de andere groepsleden Ook via een steekkaartensis- teem wil de VVT het de groe pen mogelijk maken een over zicht te hebben van de Vlaamse toneelwerken zodat ze zich niet verplicht voelen de werken op het programma van beroepstoneelgroepen af te snoepen of na te apen. Derge lijke steekkaarten zouden per toneelwerk worden uitgegeven met technische gegevens, een sinopsis, een paar beoordelin gen en het adres van de uitge ver zodat ze een hulp beteke nen bij gemotiveerd kiezen van een nieuwe produktie. Tot slot oppert de heer Meert nog vol gende bedenkingen: Besef van eigenwaarde, een gematigd chauvinisme, z®u moeten worden aange kweekt. Vlaamse akteurs wor den bvb wel boven de Moerdijk naar waarde geschat, zelfs ge zocht. Maar op vlaams toneel werk wordt nogal eens schouderophalend neerge keken. We zouden moeten terug grijpen naar struktuur van Landjuweel en rederijkerska mers. Maar dan wél met oor spronkelijk Vlaams Toneel werk. Een experimenteel podium waar auteurs aan hun oeuvre zouden kunnen dokteren mits respons van publiek zou goede resultaten kunnen afwerpen. Dit zou echter voor dit soort «laboratoriumgezelschap» in vesteringen op korte of langere termijn veronderstellen L.H. Ook 'Voor Taal en Vrijheidhad een mooie stand vol mannequins waarop de klederen van de laatste prod werden tentoongesteld. (JM) Hoofdschotel op het menu van de Aalsterse Teaterweek waarvan verscheidene gangen weinig werden gesmaakt of gewoon van de spijskaart afgevoerd was ontegensprekelijk het paneelgesprek op niveau waarbij de Aalstenaars zich niet onbetuigd lieten. Moderator Toon Brouwers, dramaturg KNS Antwerpen, werd vervangen door Hugo Meert die 's morgens ook reeds de feestrede had uit gesproken. In het paneel za ten Boudewijn Van der Plaetse, direkteur van Tea ter «Vertikaal» uit Gentbrug- ge en dit als regisseur, Gas ton Gheuens, Fred Muylaert en Mark De Bie als auteur, Theo Van Gijseghem als re gisseur van vrijetijdstoneet en Toon Van den Bruele ge woon als «toneelmens». Voor een beperkt maar zeer aandachtig luisterend, ge past inpikkend en reage rend publiek zette eerst elk paneellid zijn visie over de relatie auteur-regisseur in een paar minuutjes uiteen. Gaston Gheuens bekloeg er zich herhaaldelijk over dat de auteur veelal als lettan'~t, als een 'klungelaai wordf versleten, als de pre ducent van n iet-speel baar toneelwerk. De man die op de repetities van zijn eigen stuk met alle middelen wordt geweerd. Nochtans is de auteur gewoonlijk wel bereid tot aanpassing van zijn oeuvre aan de mogelijk heden maar het broodnodig kontakt met het teater wordt hem voor de première meestal niet gegund. Boudewijn Van der Plaetse, regisseur en direkteur, ziet de relatie toneelauteur-to neelmaker als een wissel werking. De auteur levert een geschreven tekst in die moet speelbaar zijn en de regisseur zorgt voor de vormgeving ervan. Loopt het dan toch mis dan vindt de auteur dat men zijn werk «verraden» heeft terwijl de regisseur vindt dat hij met een niet te spelen wange drocht had te maken. Au teur en regisseur zouden moeten gelijkgericht zijn en hun werkterrein vooreerst nauwkeurig afbakenen. Om een degelijke samenwer king te garanderen moet het werk allereerst 'door beiden samen worden doorgeno men terwijl op de repetities de auteur zou moeten kun nen aanwezig zijn om even tueel bij te sturen. Dat wei nig auteurs in Vlaanderen wegens het niet full-time, zijn van deze job dit onmo gelijk kunnen betreurt Van der Plaefse. Oplossingen hierbij kunnen zijn dat auteur en regisseur dezelfde persoon zijn of dat men komt tot een «huisau teur», een dramaturg die stukken schrijft voor het ei gen huis. Vele regisseurs verkiezen echter te werken met een persklaar stuk dat reeds sukses kende in het buitenland. Mark De Bie heeft het dan over de stielkennis van de auteur. Reeds van in zijn prille jeugd toneel-minded bleef hij steeds met het to neel en zijn problematiek begaan. Langs enkele be kroonde opstellen en gepu bliceerde kursiefjes en na een goed stuk te hebben vertaald kwam hij tot to neelschrijven. Vanuit de in spiratie wordt het stramien van een stuk opgebouwd waarbij de dialogen dan de literaire kant vormen. Kopij kan men wel overal afgeven maar gewoonlijk zonder sukses. De BRT zag het wel zitten in zijn werk en het sukses kwam dan uiteraard. Theo Van Gijseghem wil hier spreken als akteur en leider van een vrijetijdsto neet veren ig i ng met een sterke bezorgdheid over de inspraak van de auteur in het toneel maken. Van be lang is vooral dat het stuk een beetje écht leven is dat door het publiek kan wor den begrepen. Dit hoeft daarom per sé geen volksto neel te zijn. Zoeken naar gepaste regisseur mubuww» Theo voor liefhebbersgezelAals schappen niet realistischjdsb Die keuze hebben ze nietMAV Bij hen is het eerder zoekerfted< naar een gepast stuk! Mef1^®] goede voorlichting kunner'an liefhebbers eventueel stuk^ ken aan die het beroepstoJ?! neel links laat liggen. )e k Toon Van den Bruele kaatsleze de bal weer door te zeggeran dat de amateurtoneelspedurs Iers ook wel al eens vaak alsorm «klungelaars» worden ge doodverfd. 'dviz en ii Met de doorstroming vanan9 toneelwerk schijnt wel wa!'ar,[" te haperen en bij de 700 ver^'e enigingen door de VVT aanus geschreven om zich te a-'ienv bonneren op nieuw uit t(®*® geven eigen werk was ec®, slechts reaktie van een 25^e vj tal kringen. Nochtans "io&,ad ten de auteurs het voora£en hebben van die amateursomt want in de officiële schouw-^, "burgen en het kamertoneel, raakt men maar zo niet binfcda nenl jinge Aktrice Liva Willems wijive" op de menselijke facetten IC® de relatie auteur-regisseu. en meent dat kleine problfl|Lri men escaleren zo men niet^ durft te spreken. ,e|j. Dat weinig Vlaamse stuk>jch] ken worden gespeeld i^,en vaak een gemakkelijkheidsjoeii oplossing voor de regisseuuurr en een financieel zich veiliflvee: stellen door de direktie. jevc Wil men dan toch realis-jitgé tisch zijn en schrijven iistan funktie van een bepaald gejat zelgschap dan krijgt men ofiect de vraag met hoeveel spe*an Iers kan worden opgetredei»^ volgend antwoord, zeg?an- Gheuens: «Maximum met1an< vier, als het kan met drie2aa' liefst met twee of nog betel®* kulti met één plus een rekorder». «Als men van alle tien stukje ken die men schrijft er éér^la ziet opgevoerd kan men nieL,^ klagen», zegt Gheuens. «Ilfe h probeer daarom dan oolurot maar alleen telkens da^ «tiende» stuk te schrijven!»ven LHbep den —hou Uitgerekend éen week vóór de viering door de «Broeder schap» ofte «Konfrérie» van de H. Rochus was de Rijkswacht op speurtocht rond de mooie, landelijke Rochuskapel te Nie- vel, Meldert. In deze kapel, waarvan de eer ste vermelding in de annalen teruggaat tot 1560, werd im mers ingebroken. Altijd was de kapel voor de toe rist een blikvanger, gelegen als ze is even naast de hoofdweg tussen hoge bomen. Sinds het Meiderts gemeentebestuur vóór de fusie, samen met de Walburgakerk, ook zorgde voor een mooie verlichting, kwam ze ook 's avonds en 's nachts be ter tot haar waarde Rijkswachters op ronde, onder leiding van opperwachtmees ter Renette, waren echter ge prikkeld door een naar hun me ning te grote slagschaduw Even gaan kijken en ze moes ten vaststellen dat de nochtans zware ingangspoort was gefor ceerd en dat er werd ingebro ken. Binnen heerste een wanorde van jewelste en op het altaar scheen zo wel een en ander weg. Na navraag bij kapel meester Walter Van Brempt werd spoedig vastgesteld dat op het altaar een vijftal merk waardige glazen stolpen met «gouden» bloemetjes erin wa ren verdwenen en ook een zwart altaarkruis was zoek. De schade wordt op verschillende tienduizenden fr. geschat. Via een foto uit ons aller Voorpost, gepubliceerd in een reportage over deze merkwaardige kapel, hoopt de politie nu de verdwe nen voorwerpen te kunnen te rugvinden. De inbraak zou zijn gepleegd tussen woensdag 10 januari te 20 u. en vrijdagavond. De kapel zou eerst toegewijd zijn geweest aan de H Maagd doch na een pestepidemie werd ze een Rochus-heiligdom Half-Ooqst, houdt waarheen telkens er pest chuskring er zijn nu heerste processiegewijs gerrecht verkregen werd opgetrokken. hondenshows. In augustus, de zondag na gen de Rede I- reeds bur-gmc hebbendtmal He: Binnenzicht van de Meldertse RochuskapelDe 3 stolpen e altaarkruis werden meegenomen. (JM) Bij de officiële opening die 's avonds zou doorgaan, voorafgegaan door een toe spraak door de burgemees ter kwam deze niet opdagen en beperkte men zich dan maar tot het drankje. Niet tegenstaande het bestaan van zoveel toneelverenigin gen in Aalst was de belang stelling dus tot de eenvou digste vorm herleid. Het initiatief van de organi satoren kwam onvoldoende uit de verf. Een teken aan de wand? LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 6