ICTf OVER HET
VEELZIJDIGE IE VER
VRR KURfTEARRR
HERUIIG
VRR HOUBEEN
De Voorpost- 26-1-1979 - 17
tel plalfyg aan het werk zien is reeds een belevenis op zichzelf.
(JM)
NA
?eeg wel al enkele aanbie-
in voorgeschoteld maar
Artistieke produkten zijn er
het honderden En vermits
;elke vorige ekspositie
ds bijna alles werd ver-
t heeft hij uiteraard weinig
Iriaal beschikbaar voor de
(digden. Zijn ekspositie in
jtforum werd al sinds
fiden besproken maar
Pijkheden allerhande heb-
haar telkens weer uitge-
ngen zo ongeveer dertig
sn en dat is het resultaat
'ee jaar. De werken heb-
iets faunaachtigs. Zowel
eur als de grafiek hebben
/an de speelse jongen die
^^/ig is. Een mentaliteit
e hem van 'uit' zijn jeugd
nerkt. Het feit dat hij nooit
echte kunstopleiding heeft
oten is van aard om te ver-
arstellen dat het speelse in
/onaangeraakt verder leeft
een pure autodidakt die al
geleden op zichzelf begon
tekenen en schilderen,
Ier zich iets van het aka-
lische aan te trekken,
seft ook wat buiten het Aals-
5 kunstenaarswereldje. Dat
hem niet aan, ook al door
aantal ervaringen welke hij
al kennfde heeft opgelopen Hij
omst v^ekt mÜ over de mentaliteit
sommige kunstenaars,
de Sji#r do achterbakse praktij-
i mogef en2overder Je moet met
en m#2e gebeurtenissen kunnen
t naar en dat is voor Herwig
:ij op el Holsbeek niet steeds ge-
:beelderfkelijk.
ST
j atelier dat Herwig met
oede v^wFr'eda aan de Molenweg
eem wit0 Hekelgem betrekt leek
jgen ntó als een afzonderingsoord
onkoiP w<j er die avond voor een
d en vjfview arriveerden,
lun stal1 sneeuwspoor leidt ons tot
iental j«lr de deur van het huis «Ter
:egt onren" Fn inderdaad, ik merk
i al weiets van die prachtige bo-
cijfers1 In het omgevende parkje,
acht ge* meteen al luchtige karakter
ng vee' de gastheer valt op! Herwig
Jen optimist, een levensge-
gen hefer en dat voelt gezellig aan
it in d(een winterse avond. Wij
et wa^en begroet in hal omgeven
e breefir kunstwerken van onder-
mmenfer de Brusselse konstrukti-
zonde? Pal Horvath. een gouache
jn waP Van Lint, tekenwerk van
ire werfs,on Bertrand en Asger
dag daK van w'e men in Pieter
tsheelecka hoopt ooit eens een
schijn KJsitie 'n te richten. Een rus-
mmer(e omgeving waarin nog vele
i letter dere werken hun plaats vin-
eit var*n ,n het atelier wordt de in-
vel verPk die we hebben nog over
men Opvallend aan de muur
naai n9' een reklame poster van
3 afre- n weelderig borstig voor-
ma-rne Italiaanse met jeans. In
as er,!n onbevlekt Italiaans prijst ze
geen 'els aan alhoewel dit meubel
n wel ir9ens te zien is op de foto
velijks Civediamoperperlarne. (di
stoetle' ma di bambole diamine!),
iepen ief*al eens voor opschudding
alver- iZor9d toen het de uitstalra-
ver-len opsmukte van de zaak in
sn Molenstraat die Van Hols-
iciteiteek daar openhoudt. De de-
amiel 5, van de centrale kerk van
ech- as! stond er wat verlegen bij
It als 1 kijken De omgeving wordt
wje. ®rder nog versierd door pos-
inen 'rs, 0ver het cirkus en zijn
nille- °n,e wereld iets wat Herwig
jarig g^er aanspreekt. Schil-
na- Cten2wemmenineenaqua-
U'T|. er hangen maskers, mu-
L.H instrumenten en er staat
een uitgebreide kollektie
schelpen te kijk. Het nest, hoog
in het dak van het gebouw, is
het toevluchtsoord van Herwig
als hij zijn artistieke ideeën wil
botvieren
JEUGD
Herwig schildert al van in zijn
jeugd als een bezetene. Het
was meer een uittesten van
zichzelf. Vorm en kleur werden
als het ware door elkaar ge
gooid. Vanaf zijn twaalfde le
vensjaar neemt hij het wat ern
stiger op. Daarover ons eerste
vraagje.
U hebt nooit akademie gelo
pen, maar wel ben je via de
relaties van uw vader, die een
kunstverzamelaar is, steeds
in kontakt geweest met beel
dende kunstenaars en hun
werk. Je hebt zelfs bekende
figuren als Albert Saverijs
van in je prille jeugd ontmoet.
Kan je ons even beschrijven
hoe je dat hebt aangevoeld,
wat je ervari ng is geweest om
als jonge man met kunste
naars in kontakt te komen.
Ik heb steeds vol bewondering
opgekeken naar deze kunste
naars, hun technieken, hun kijk
op de dingen. Ik wist wel dat ik
niet moest schilderen of teke
nen zoals zij maar dat ik mijn
werk kon verbeteren in de af
werking.
Juist omwille van het feit dat ik
met zovelen in kontakt ben ge
komen en elk van hen «zijn»
waarheid trachtte te verkondi
gen, heb ik ook aangevoeld
hoe tegenstrijdig ze allen wa
ren. Juist daarom, zo dacht ik,
moet ik mijn eigen weg maar
maken.
AANGEBOREN KREAT1VI-
TEIT
Je hebt mij ook eens gezegd,
dat het in feite de fout van
Saverijs is dat je geen aka
demie hebt gevolgd. Welke
redenen voerde hij aan om je
buiten het kunstonderwijs te
houden?
Je mag het zo niet stellen! Sa
verijs heeft niet gezegd dat ik
niet moest gaan; hij heeft al
leen gezegd dat er bepaalde
kunstenaars de akademie ont
vluchten omwille van hun totaal
andere visie dan de leraars.
Dat er ook zijn die zodanig hun
leraren involgen en geloven dat
ze volledig leren kijken en
schilderen zoals zij.
Saverijs heeft ook nog gezegd,
dat met de gaven die ik had het
niet nodig was akademie te
volgen, maar dat ik dat maar
moest uitmaken voor mezelf!
Je hebt een aangeboren
kreativiteit die zich nochtans
niet direkt bewust liet gevoe
len. Later ben je dan naar
St-Lucas in Gent gegaan om
je vak van 'binnenhuisarchi-
tekt' te leren. Je zegt ervan
dat die periode U een bijzon
der bewustzijn heeft gege
ven. Hoe is dat gekomen?
Je kan wel best begrijpen dat,
als je geboren bent met een ze
kere kreatieve inslag, maar en
kele jaren universitaire studies
achter de rug hebt met «schil
deren en dekoratie» enkel als
hobby, dat wanneer dan die
dag komt dat je de richting in
slaat welke men eerders als
hobby beoefende omwille van
het feit dat het «je ligt» wel dat
je dan ergens dolgelukkig bent
Want scheppen, kreeëren is
juist het liefste wat ik doe. zowel
op het doek als in mijn inte
rieurs.
Henvig Van Holsbeek. vroeger op de konstmklmstische loer. zoekl hel Henvig kan het met neg steken Hij houdt van maskers, affiche (JM)
nu in het figuratieve. JM
Een werk van Herwig Van Holsbeek uit 1976. (JM)
in de relaties met andere
kunstenaars?
Dat ik een galerij heb is omwille
van de kunst en uit liefde voor
mijn vak. Denk nu niet dat ik ga
rijk worden van die galerij!
Het cirkus is zeker een van de
dingen die je beïnvloeden,
waar je naar opkijkt Waar
om?
In onze lusteloze en luie wel
vaartsmaatschappij waar nog
zo weinig mensen een hart
hebben voor hun werk, is deze
wereld met politieke en maat
schappelijke misverstanden en
voortdurende kleinburgerlijke
wrevel rijst het cirkus op als een
katedraal van klatergoud. Daar
werkt iedereen nog dag-in,
dag-uit. Ze werken voor hun le
ven. Als bezoeker van menig
cirkus-spektakel zit ik er soms
wat vreemd bij in die eerlijke
wereld van mensen en dieren.
Waar de artiest je duidelijk laat
zien wat hij kan en wie hij is. Ik
kan er zitten wegdromen en
even weer heropleven van bin
nen. Honderden keren ben ik in
het cirkus gaan kijken naar die
wondermooie wereld. Doch
met spijt in het hart voel ik hoe
het leven daar uitsterft. Ik denk
met heimwee terug aan clowns
als Popov, Grock of Rivel.
KATALOGUS
Kunstenaar Herwig Van Holsbeek (geb. 1945) eksposeert nieuwe akwarellen en tekeningen in
de studio van galerij Kunstforum te Schelderode, momenteel zowat dé pleisterplaats van het
Gentse kuituurvolkje. «Herwig», zoals hij graag wordt genoemd en ook zijn werken naamte-
kent, komt voor 't eerst met een ekspositie naar buiten in de andere oorden van het Vlaamse
land dan zijn eigen bakermat de Keizerlijke stede Aalst. De galerij Pieter Coecke, waarvan hij
ondermeer beheerder is, was totnogtoe 'zijn' uitstalraam om 'zijn' eigen kunst naar het publiek
te brengen.
De meeste van je werken
hebben een fauna-achtige
indruk, vol van gebeurtenis
sen en anekdoten die je
meepikt uit de wereld ron
dom ons. U bent een inten
sief levensgenieter, een op
timist en romantieker. Welke
elementen in de werken ver
wijzen daarnaar?
In mijn werken komen inder
daad fauna en flora-achtige
elementen naar voor. Het kan
niet anders want juist in de na
tuur rondom mij leef ik me uit,
vind ik rust en is het vredig! Het
heeft mij altijd geboeid hoe iets
groeide van uit het zaad tot een
verwelkte bloem.
Hier ben ik mijn universitaire
sutdies dankbaar voor. Plant
kunde en biologie maakten al
les voor mij boeiender. Soms
zet ik die groeiprocessen op het
doek, symbolisch dan.
Uw tuin is een half dierenas-
siel!
Rondom ons te Hekelgem le
ven drie katten, een twintigtal
eenden en ganzen, schildpad
den, vissen en vogels. Dage
lijks beïnvloeden deze dieren
ons levenspatroon. Soms ben
ik ergens jaloers op hen, omdat
ze gewoon probleemloos ie
dere dag beleven.
Relativeert «dat» uw karriere
als kunstenaar? U maakt zich
daarover geen zorgen.
Ik ben geen automaat. Ik heb
nooit nagestreefd om overal en
alles te eksposeren. Ook heeft
men mij enkele'keren links la
ten liggen om voor mij onbe
kende redenen. Misschien om
de reden dat ik mij afzet tegen
het feit dat een kunstenaar
akademisch gevormd moet
zijn. Maar hoe ze er tegenover
staan interesseert mij ge
woonweg niet meer. Ik moet er
uiteraard ook niet van leven.
Soms heb ik behoefte om te
schilderen maar heb door be
roepsomstandigheden geen
kans. Ik ben recht voor mijn
raap en wil niemand versieren.
KOMFORTABEL LEVENTJE
U stelt zich onafhankelijk op,
een beetje de vrijbuiter tus
sen de andere kunstenaars?
U sluit zich ook niet op in het
imago dat vele van onze kun
stenaars kenmerkt. Je leeft
komfortabel.
Ja, ik leef komfortabel want ik
maak mijn omgeving mooi, om
ring me met alles waar ik zin in
heb en waarmee ik wil leven! Ik
werk er voor. en gebruik opti
maal de vruchten ervan. Ik heb
zo eens een kollage gemaakt
met als titel; «de wereld heeft
alleen nog oog voor geld» Spij
tig genoeg heb je dit wel nodig,
maar veel geld maakt daarom
geen geluk.
Je bestuurt de galerij Pieter
Coecke. Is dat geen handicap
Alles bij elkaar heeft Henwig de
afgelopen jaren zo'n tweehon
derd werken gemaakt in di
verse technieken. In de jaren
zeventig maakte hij een serie
konstruktivistische doeken.
Niet de hard-edge van een Sol
Lewitt, maar veel meer de soe
pelheid van Calder. Als verza
melaar moetje alle uitingen van
kunst kunnen bekijken. Het is
niet omdat men figuratief schil
dert dat de akstraktie verboden
is.
Voor de expositie in galerij
Kunstforum, open tot 25 fe
bruari, publiceerde Herwig sa
men met zijn boezemvriend
Yves Van de Steen een wit-
zwarte katalogus. Een zeer ei
genaardige publikatie. Yves
Van de Steen schrijft daarin
over: «Herwig. of de overwin
ning op het solipsisme». Het is
geen essay, geen kunstkritiek
of geen poëzie in de reinste
vorm. Yves probeert op de zijn
eigen wijze de problematiek
van Herwig te verwoorden in
wat hij noemt: «klanken voor
een beeldend kunstenaar». Het
werk van kunstenaar Herwig
behoeft inderdaad geen kom-
mentaar over analytische
vormverhoudingen, maar een
woordenspel kan veel verdui
delijken. Daarom ook dat wij in
dit interview over de inhoude
lijke waarden van de kunst zo
weinig hebben gesproken. Om
zijn werken beter te leren be
grijpen moet men eerst de
mens Herwig Van Holsbeek le
ren kennen.
ROGER D'HONDT
In zijn atelier te Hekelgem kan Herwig zich rustig uitleven. (JM)
Hl HHHHHHHHPI
Je hedendaagse kunstwer
ken hebben wat betreft de
vormgeving weinig te zien
met de interieurs die je ont
werpt, met het design waar
voor je promotie maakt. Kan
je ons even uitleggen van het
waarom van die tweezijdig
heid en hoe je beiden uit el
kaar kan houden.
Een schilderij is een wereld
kreeëren op doek zoals je het
aanvoeltdaarin ben je vrij, er
zijn geen bepaalde wetten of
normen waar je je moet aan
houden! Een interieur schep
pen moet je wel volgens be
paalde normen, want er is o.a.
de klant welke die bepaalde
vormgeving wil, of die be
paalde kleuren
En er is het «design», de vorm
geving van vandaag, waarvan
ik tracht de blijvende waarden,
de onvergankelijke stukken, in
het interieur te brengen. En
juist om te weten wat goed «de
sign» is moet men een bagage
hebben van de zuivere stijlen
en dan pas kan men de kunst
van heden aanvoelen.
Ook omdat de mensen bewust
zouden worden van het feit dat
we vandaag ook een «stijl»
hebben en niet alles met mode
mag bestempeld worden. Vol
gens mij is een interieur zonder
kunstwerk geen interieur en
andersom heeft dat ook zijn
waarheid.
KUNSTENAARSMILIEU
U zegt dat je een eenzaat bent
in hc; Aalsters kunstenaars
wereldje, een autodidakt in
doen en laten. Sta je wat af
kerig tegenover het arties
tenmilieu?
Neen, afkerig niet, maar zonder
vrijheid is het leven niet waard
geleefd te worden. Ik zoek kon
takten met mensen die voor mij
iets te betekenen hebben. Ik
kan je voorbeelden aanhalen.
Vrienden die buiten hun dage
lijkse job bijvoorbeeld bloemen
kweken, of de natuur doorwan
delen, of van dieren houden.
Vrienden waarmee je kan pra
ten, gezellige avonden beleven
omdat ze een andere kijk heb
ben op de dingen dan de door
snee burger.