Kwik, de held van het
Reizend Stadspoppenteater,
op reis door Groot-Aalst
18 - 26-1-1979 - De Voorpost
Bpilliaert
jent nam i
je het par
jt zoveel:
I uit het
of geen
ijk iets v
longste r
Breek we
■andere i
let kenba
Iraak wil
lof beke
fcrt was 1
Ibestuder
Kijk. Er
hun zondagse portie poppen-
teater niet wilden missen ver
plicht waren drie maal het
zelfde stuk te bekijken en mee
te leven.
De toegangsprijs bedroeg des
tijds 10 fr. en voor groepen was
er prijsvermindering.
Uit het programma van het
vijfde speeljaar 1971-72, lich
ten we bvb. de titels van vol
gende gebrachte stukken: «Jan
Klaassen en de Tovenaar»,
«Pietje Pek in de zak», «De Ge
stolen Olifant», «Kwik en de
zwoervers», «Tikskeen Fukske
in reizenland», «De heks van
Berkenbos», «Jan Klaasen en
de reus» en «Kwik en de Atlan-
tiekers».
De stad financierde het hele
geval, stelde lokaal ter be
schikking, betaalde verwar
ming, verlichting en onderhoud
en zorgde voor de public-
relations terwijl Mw De Coninck
zorgde voor de opvang.
Kwam dan de fusie!
Met de realisatie van de fusie
van gemeenten kwamen veel
problemen om het hoekje kij
ken, ook bij het stadspoppen-
teater
De plaats waar werd gespeeld
werd noodgedwongen inge
nomen door stadsdiensten
zoals hierboven reeds vermeld
en Fritz De Coninck was plotse
ling overleden. In de stads
schouwburg was regelmatig
optreden onmogelijk gezien de
talrijke Aalsterse toneelvereni
gingen er speelden en repe
teerden en... het stadspoppen-
teater zat op straat.
Stilaan groeide bij schepen
Roels en op zijn diensten de
idee het poppenspel, uitermate
edukatief en kreatief, terug de
plaats te bezorgen die het ver
dient en de nodige kredieten
werden door zijn zorgen op de
begroting voorzien. Enerzijds
om alle kinderen, ook die van
de deelgemeenten, aan hun
trekken te laten komen en an
derzijds bij gebrek aan vast lo
kaal te Aalst werd overgescha
keld naar de formule REIZEND
STADSPOPPENTEATER»
waarbij elke deelgemeente
twee maal per jaar zou worden
aangedaan. Om praktische re
denen werd het aanvangsuur
gesteld op 10 u op zondag.
de rechte man op de rechte
plaats. Ook mensen van privé-
teatertjes noemden hem wer
kelijk dé man, zonder restriktie.
Zelf in het onderwijs zijn de
problemen van het kind hem
niet vreemd en blijven woorden
als opvoeding en kinderpsy
chologie voor hem een dode
letter.
De stukken die hij nota bene
zelf schrijft zijn werkelijk van
opvoedende aard zonder in
zeurend gemoraliseer te ver
vallen. Hij speelt alleen, solo,
en doet dit met handpoppen.
«De meest beweeglijke», zegt
hij. «Stangpoppen geven wel
meer mogelij Wieden en scha-
duwpoppen brengen aller
hande problemen mede maar
er moet wel even ruimte gela
ten worden.»
loofd. Deformulieren voor deze
wedstrijd worden uitgedeeld in
alle Aalsterse sctiolen.
Het tweede stuk dat aan bod
komt in de tweede reeks, nl.
tussen 1 oktober en Kerstmis,
moet nog worden geschreven
in funktie van de opgedane er
varing.
Kalender
Hierbij dan data van optreden
in de deelgemeenten, telkens
te 10 u.
Zondag 21 januari 1979
Stadsschouwburg Vrijheid
straat 65 te 9300 Aalst.
Zondag 28 januari 1979
Gemeenteschool Zijpstraat 49
te 9308 Hofstade.
Zondag 4 februari 1979
Luc Meessens fGDV)
lid Floris De Winter, Mw.
Coeck, voorzitster van de Ste
delijke Akademie voor Schone
Kunsten en een aantal school
hoofden hun belangstelling.
Schepen Monsieur was ver
hindert te komen. Met enige
vertraging kwam Luc Meesens
dan op het podium en deed be
roep op de medewerking van
het jeugdig publiek alvorens
men zou trachten het geheim
van het zingende bos te ont
sluieren.
In verschillende schuifjes, mu
zikaal begeleid, maakten de
kinderen het mede hoe Kwik,
de held van het Stadspoppen-
teater, tovenaar Blikdoos een
loer draaide De tovenaar had
immers van alle muziekinstru
menten uitgezonderd van de
guitaar van Kwik de stem gesto
len zodat nog enkel in het woud
muziek was te horen.» Ook de
gitaar van Kwik zou, tot grote
onsteltenis van de kijkers, of
laat ons liever zeggen de me-
deaktieven, hetzelfde lot on
dergaan wat Blikdoos telkens
bij zijn opkomen geroep van
«snotneuzen» bezorgde
Via een list zouden de instru
menten dan uiteindelijk hun
stem terugkrijgen en verging
Blikdoos in het niet.
Haperde de sinkronisatie van
de band met het gitaarspel
enigszins met het gezang zelf
en noteerden we enkele malen
uitdrukkingen als «liedje die» of
«instrument die» dan waren
zulks slechts schoonheidsfou
tjes in een geheel dat tenvolle
door de kinderen werd meege
leefd
Met Kwik, Blikdoos en Me-
neerke Peeters, in mooi kolo
riet en gekruid met licht- en
klankeffekten wist Luc Mee
sens het waar te,maken. Toch
dient men ervan bewust te zijn
dat kreativiteit van kinderen en
spontane respons niet mogen
evolueren tot negatieve reak-
ties zoals een paar snaken ach
teraan het trachten te doen
Na de voorstelling die ander
half uur in beslag nam namen
burgemeester D'haeseleer het
woord op een receptie.
Het heropnchten van het stads-
poppenteater stelde hij in het
teken van het «Jaar van het
Kind». Sommige mensen be-
Mijn voorkeur gaat uit naar handpoppen, omdat deze de meeste tri
lijkheden hebben. (EDV)
j waren
e bewa
:t op te
•erplaat
terreur
rd dat i
nde en
ng wi:
ngene
len wai
spekt;
lere bi
Dik di<
voel hebben echt mee te t#en in
een houding van wantrou*n vele
verbittering en opstandig^ wa
ontwikkelen». Elk initatiefLem c
aan de kinderen ten gor
komt juicht de burgemee
dan ook van ganser harte e"
Zo gezien zorgt ook het St£eld
poppenteater voor een er aam
waarderen inbreng. Ten slid van
heeft de burgemeester w»
den van lof en dank voor l
Meesens, waarna ook scheT
Roels de dank en waardel
uitsprak die dergelijk init^
verdient.
Prliz" «baar;
Elke vertoning van dit poppfe zaai
teater zal gepaard gaan *het s
een wedstrijd. Kleuren omkeei es
mooist. Volgende vijf geluljcentr
gen kregen dan ook van ban or
stadsbestuur een mooi tx^rave
ten geschenke: Christel We| jn <jj{
kens, Didier Gailly, Steven l^raard
baut, Olivier Doms en NadiakrHjP c
Clercq. loe 0f"
nhet<
eeft n
uren
rij gc
>eze i
aadsi
pmet
>estrij
Verleden zondag ging het nieuw «STADSPOPPENTEATER»
in de Stadsschouwburg aan de Vrijheidstraat van start.
Het «Jaar van het Kind» is pas
begonnen en reeds worden de
kleintjes door het stadsbestuur
verwend. De dienst «Kuituur»
van het Aalsters stadsbestuur
bleef inderdaad niet bij de pak
ken zitten en begon, reeds een
tijdje geleden, met de herop-
Daarmede wilde men bereiken
dat de moeders bij hun zon
dagse kookesbattementen een
paar uurtjes vrij zouden zijn en
anderzijds was er het feit dat
vele kinderen op zondagna
middag, zo ze al niet met ou
ders op visite of uitstap gingen
of met kameraadjes spelen te
recht konden bij sportaktivitei-
ten of in klubs. Ook speelde uit
eraard het feit mede dat het
personeel van het poppentea
ter had geopteerd voor spelen
's voormiddags. Of dat speel
uur nu een sukses wordt dur
ven we nu zeker nog niet ver
zekeren. We zouden het eerder
een experiment dun/en noe
men. Het Stadspoppenteater
krijgt op alle druksels Kwik als
logo.
Ook iets voor de groteren!
Richt poppenteater zich hoofd
zakelijk tot de kleintjes tot rond
de 9 jaar dan was er destijds
ook iets voorzien voor groteren.
Kinderen tot 16 jaar werden
opgevangen in Jeugdtoneel,
zeer edukatief en waarbij ze
vertrouwd werden gemaakt
met het wereldje buiten hen. In
de stadsschouwburg gingen
dan twee reeksen per jaar door,
telkens twee zaterdagen en
twee zondagen met fakulta-
tieve medewerkers uit be
staande toneelverenigingen
van Aalst.
Ook dit vroeger opzet krijgt te
rug gestalte en start einde
maart in de lokalen van het VTI
Mits toestemming van de be
voegde diensten van het depar
tement zal worden opgetreden
tijdens de lesuren zodat een zo
ruim mogelijk jong publiek er
zou van genieten.
Luc Meesens
Zoon van Rik Meesens, nog
steeds aktief met zijn «Wonder
land», lijkt Luc zelf, reeds van
jongsafaan bij het poppentea
ter betrokken nu wel werkelijk
De stukken die gespeeld wor
den in ABN vereisen een ak-
tieve deelname van het jonge
publiek bij zover dat ze zonder
reaktie van publiek niet speel
baar zijn.
Luc Meesens wil trachten de
centrale figuur Kwik die het ge
heim wil achterhalen een vaste
plaats in de folklore te verlenen
zodat hij tot een vast begrip zou
uitgroeien, samen met bvb. de
reuzen.
Via deze door kinderen zeer
gewaardeerde vorm van ont
spanning wil men trachten de
jeugd reeds van zeer vroeg ver
trouwd te maken met en in te
schakelen in het kultureel leven
van de eigen streek.
Verder wijst Luc Meesens erop
dat alle stukken die worden ge
bracht in het stadspoppentea
ter eksklusieve stukken zijn,
nergens elders mee te maken.
«Het geheim van het zin
gende bos»
In dit stuk waarmee verleden
zondag in de stadsschouwburg
werd gestart gebeuren in het
bos rare dingen. Er klinkt ge
heimzinnige muziek. Kwik, de
held van dit poppenteater,
tracht dit geheim op te lossen.
Zal hij erin slagen?
Kwik doet steeds beroep op het
jeugdig publiek dat daarbij de
kans krijgt zich volledig uit te
leven.
Een onvergetelijke belevenis
dat geen kind uit het Aalsterse
zou mogen missen.
Toegangsprijs 30 fr.
Aan elke opvoering is even
eens een gratis tekenwedstrijd
verbonden waarvoor enkele
mooie boeken worden uitge-
Gemeenteschool Dorpsstraat
30 te 9391 Baardegem.
Zondag 11 februari 1979
Gemeenteschool Dorpsstraat
28 te 9440 Erembodegem
Zondag 18 februari 1979
Gemeenteschool Grote Baan
209 te 9381 Herdersem.
Zondag 4 maart 1979
Gemeenteschool Damkouter 6
te 9322 Gijzegem
Zondag 11 maart 1979
Gemeenteschool Dorpsstraat
15 te 9392 Meldert.
Zondag 18 maart 1979
Gemeenteschool Kaalberg 1 te
9390 Moorsel.
Zondag 25 maart 1979
Gemeenteschool Edixvelde te
9430 Nieuwerkerken.
Zondag 1 april 1979
Gemeenteschool Binnenstraat
157 te 9300 Aalst.
Voor alle verdere inlichtingen
kan u terecht:
tijdens de kantooruren: Dienst
Kuituur, Kattestraat 33, Aalst.
Tel. 053-21.57.51, toestel 145,
na de kantooruren, Luc Mee
sens, Binnenstraat 278, Aalst.
Tel. 053-21.28.58.
De Première
Voor de eerste opvoering in de
Stadsschouwburg aan het
Vredeplein was de opkomst
van kinderen, gezien de nog
slechte toestand van de we
gen, zeker bevredigerïd. Reeds
nu wilden we u verklappen dat
eens te meer de afwezigen on
gelijk hadden.
Het was er dra een drukke be
doening in kinderlijke sfeer.
Naast burgemeester D'haese
leer en schepen Herman Roels
toonden ook volksvertegen
woordiger Jan Caudron, raads-
richting van het sedert twee
jaar verdwenen stadspoppen
teater, volledig op een nieuwe
leest geschoeid.
Aalst kende voor een paar de
cennia een bloeiend poppen
teater, zij het dan privé-initatief.
Met bvb. «De Troubadours» in
hun oorspronkelijke formatie
met Gilbert Backaert en de De
Ridder en met «Poppenkelder
Tijl» die in de Kalfstraat regel
matig in een eigen zaal met
ruim 200 zitplaatsen optrad
kwamen vele kinderen aan hun
trekken.
Elke zondag traden ze gedu
rende de periode 1952-1957
op en "nadat een paar mede
werkers er de brui aan gaven
werdgerekupereerd wat nog
mogelijk was en omgeschakeld
naar «reizend poppenteater
Tijl». De «kelder» werd dus ge
ruild voor «teater». Tot in 1973
bleef deze groep aktief.
Voor 't ogenblik zijn er qua
privé-initatief o.a. nog «Won
derland» met Rik Meesens en
ook «De Troubadoers», in een
gewijzigde formule, komen nog
aan bod.
Bert Van Hoorick
Op initiatief van schepen van
kuituur Bert Van Hoorick werd
dan in 1967 gestart met een
«stadspoppenteater» waarvoor
ook kuituurattaché Albert Van
der Ghijlen zich zeer aktief in
zette. Koördinator hierbij was
wijlen Fritz De Coninck, een
man die zich druk bewoog in de
sodo-kuiture Ie verenigingen
en werkelijk de rechte man op
de rechte plaats was.
De Wolf werkte aanvankelijk
vooral met Gilbert Backaert,
Etienne De Bondt, Jan de Wil
de, v,an Kieckens, Karei Kie-
ckens, de groep Meesens en
Lieve Van Steenberghen.
Van oktober tot Pasen werd
elke zondag gespeeld in een
lokaal aan de Kattestraat 33
waar momenteel de diensten
van Bevolking en het Rijksre
gister zijn gehuisvest. De ver
toningen gingen door te 14.30
u steeds op zondag en dit in
twee reeksen. Elk stuk stond
drie zondagen na elkaar op het
programma zodat zeer vele
kinderen gelegenheid kregen
hel te zien maar anderzijds
sommige kinderen die absoluut
weren dat alleen praktische,
blijvende, tastbare realisaties
voldoen aan de doelstellingen
van deze aktie waarbij gedacht
wordt aan fiets- en voetpaden,
dan speelstraten en speel
pleinen, aan veilig verkeer
Hoezeer deze dingen zeker be
langrijk zijn toch geeft alleen
deze visie blijk van materialis
me Er zijn daarbuiten bvb. nog
de problemen van vereen
zaamde kinderen, integratie
problemen van mentaal en li
chamelijk minder-valide kinde
ren Het Jaar van het Kind heeft
inderdaad een diepere dimen
sie.
Over de problematiek van het
kind werd een beleidsstudie
gemaakt o.a. over verkeersbri-
gades en een verkeerspark.
Niet alleen veiligheid scheppen
was de bedoeling maar tevens
aankweken van verantwoorde
lijkheidsgevoel
Een opvoedingspsycholoog
stelde dat «Kinderen die aan
dacht ontberen en niet het ge-