firn öj mu nun
Priester Daensmuseum
al dan niet in Molenstraat
VLAAMS MOBIEL KAMERENSEMBLE:
EEN REVELATIE
klub/iltav
Nieuw telefoonnummer
voordeV.A.B.-
Wacht op de Weg
20 - 26-1-1979 - De Voorpost
De organisatoren van «Pro Arte» leefden maandagavond tussen hoop
en vrees: hoop dat namen als Schoenberg, Hindemlth, Stravinsky en
Janacek geen al te grote drempelvrees zouden veroorzaken, vrees
anderzijds voor het barre «veer en de vooringenomenheid van de ge
middelde mens.
Toch is het konsert een sukses geworden. En daar hebben de muziek
zelf en de vertolkers voor gezorgd, maar ook de sfeer in de stadsfeest
zaal die er een was van ontvankelijkheid en waardering.
Uiteraard moet men tegenover
deze hedendaagse muziek anders
ingesteld zijn dan tegenover klas
sieke en romantische werken. De
melodie maakt er plaats voor
kracht, schoonheid wijkt er voor
ekspressie.
Stravinsky's suite uit «L'histoire du
soldat» vergt slechts een kleine be
zetting. Elke instrumentale groep is
vertegenwoordigd door een repre
sentatief type. De komponist had
daarbij een drieledig doel voor
ogen: het eigen timbre van elk in
strument aan bod laten komen,
duidelijke kontrasten krijgen, en
het aandeel van het slagwerk ak-
sentueren. Ironie en ingetogenheid
zijn hier karaktertrekken. Ingeto
gen, bijna religieus klinkt het in het
«Groot koraal». Droog parodiërend
is het spel van de fagot in de «Ko
ningsmars», voorbeeldig het sa
menspel van het ensemble in het
«Klein konsert», meeslepend het
virtuoos vioolspel van Dirk Ver
meulen in de zwoele tango, de
lichtvoetige wals, de glissandi van
de ragtime, maar meer nog in de
trillers van de «Dans van de duivel»
en het slotdeel, afgerond met de
gebroken droom van de soldaat:
triomf van het slagwerk.
Een verrassing was voor mij de in
1942 gekomponeerde «Ode aan
Napoleon» van Arnold Schoen
berg. Geen schoonheid maar
rauwe, streng afgemeten klanken,
waarvan de gevoelswaarde slechts
overkomt door het synchroon sa
menspel van instrumenten en reci-
tant. Hier hield dirigent Eugeen
Lievens de cadans stevig in de
hand. Claude Coppens (een bril
jante vertolking van een aartsmoei-
lijke pianopartij), het snarenkwar-
tet en de doorleefde interpretatie
van Loet Hanekroot als recitant
maakten van deze soms tragische,
soms agressieve muziek een
boeiend geheel.
Na de pauze volgden twee werken
voor blazers. En ook hier onder
streepten de leden van het ensem
ble hun zin voor samenspel en dia
loog. «Mladi» (Jeugd) van de Mo
ravische componist Leos Janacek
berust op twee thema's: de
schelmsheid van de jeugd, uitge
drukt in het pittig spel van de hout
blazers (hoorde ik niet een vrolijk
deuntje als van spelende kinde
ren?) enerzijds, dromerigheid in de
zwevende boventoon van de fluit
(compliment voor Mare Grauwels)
en het weemoedige timbre van de
basklarinet anderzijds.
Het concert werd besloten met
«Kleine Kammermusik für fünf Bla-
ser» van Paul Hindemith, ontspan
nen en doorzichtige «gebruiksmu-
ziek», niet in de pejoratieve beteke
nisvan het woord, maar ambachte
lijk werk zonder concessies Het
klinkt luchtig ironisch in de ietwat
vertekende wals (uit deel 2)zange
rig in het derde deel (ook hier weer
bijzonder homogeen samenspel),
levendig in het sluitstuk waarin elke
houtblazer virtuoos zijn eigen
deuntje speelt.
Door zijn hoog technisch niveau en
zijn geestdrift heeft het Vlaams
Mobiel Kamerensemble hopelijk de
misvatting doorbroken als zou he
dendaagse muziek per defintitie
dor en monotoon moeten zijn,
bijna even vervelend als een huis-
taak meetkunde.
Wouter De Bruyne
Een proppensvolle feestzaal, tijdens het konsert. EDV
Dirigent Eugee Lievens (EDV)
Voorlopig ingericht op de bovenverdieping van het Huis De Bolle in
de Kapeilestraat samen met het -Archief van de Vlaamse Sociale
Strijd» had het Schepenkollege op 10 januari besloten de oude,
vervallen woning van notaris Albert De Vis aan te kopen. Het
achterste deel van het huis De Bolle sluit inderdaad onmiddellijk aan
bij de verwilderde tuin van het huis De Vis in de Molenstraat. De
bedoeling zat voor beide gebouwen tot één kompleks uit te bouwen
waarin dan het «archief van de Vlaamse Sociale Strijd» in zijn geheel
en het Priester Daensmuseum als onderdeel ervan onder één dak
zouden kunnen worden gebracht. Gedacht werd reeds aan een
openstelling van archief en museum begin april e.k. nadat de dienst
Openbare Werken de nodige verbouwingen zou hebben gedaan.
Ondertussen valt echter af te reke
nen met een nieuw feit dat tot kink
in de kabel zou kunnen evolueren
Waar de Stad gepoogd had het ge
bouw uit ter hand aan te kopen,
wat niet lukte, werd het Huis De
Vis publiek te koop gesteld op
donderdag 18 januari in het Vre
degerecht. De werkende notaris
begon met de mededeling dat hij
een bod had van 6.400.000 F doch
dit werd verhoogd tot zeven mil
joen door een meubel handel aar uit
Aalst. Hierop is nu recht van op
bod zodat alles nog mogelijk
schijnt. Men kan nu inderdaad nog
alle kanten uit.
Naar Pol De Paepe uit de Molen
straat ons mededeelde zou de nota
ris zinnens geweest zijn vóór de
verkoop mede te delen dat de ge
vel de bestemming had om be
schermd te worden maar dat het
koninklijk besluit nog niet ver
schenen was en de procedure nog
niet ingezet. Uit het feit dat de
notaris deze tekst dan toch NIET
voorlas zou kunnen worden gere
duceerd dat er geen schijn van
verplichting van restauratie van de
gevel bij de verkoop zou worden
meegegeven.
Deze verkoop intrigeert uiteraard
ook de handelaars uit de Molen
straat die gehoopt hadden dat op
de plaats van het huis De Vis een
nieuwe kommerciële vestiging
zou oprijzen. Op de dag zelf van
Dit zou dan het toekomstig Priester Daens museum worden. Tenminste indien de stad er in slaagt het huis aan
te kopen. (EDV)
het overlijden van de laatste eige
naar vestigde Pol De Paepe ten
andere bij het stadsbestuur schrif
telijk de aandacht op dit stand
punt.
Volgens hem heeft het huis De Vis
Wie zijn gading niet vindt in de Aalsterse bioskopen kan misschien nog
altijd terecht in een van die vele klubs die tijdens de weekends films
vertonen voor jong en oud
In de Marcelinoklub kunnen de jongere kijkers op zondag 28 januari
terecht voor een spannende avonturenfilm met de -Robinsons van de
Zuidzee». Het verhaal van Robinson Crusoe en zijn gezel. Vrijdag zul je
zeker wel kennen. Dergelijk avontuur kan met alleen een enkeling over
komen, ook een ganse familie maakte dit mee. De Zwitserse familie
Robinson strandt na een zware storm opeen verlaten eiland te midden van
een prachtige natuur, en temidden van heel wat avonturen. Afspraak op
zondag 28 januari om 14 u.
Op zaterdag 27 januari kan men eveneens terecht in jeugdhuis Tanu voor
de komische avonturenfilm -De cracks». Bourvil, de betreurde Franse
komiek, beleeft de meest fantastische avonturen in de wielerwedstrijd
Parijs-San Remo. Een met lach gekruide film die om 20 u. van start gaat.
Leden betalen 30 fr.. met-leden 40 fr.
Eveneens op zaterdag 27 januari om 20 u. loopt in de Erembodegcmse
jeugdklub Eureka een western «Voor een handvol dollar». Wie liever
revolverhelden aan het werk ziet en van brut geweld houdt kan daar
terecht
In jeugdhuis Terlinden draait men op zondag 28 januari om 20 u. de
merkwaardige film -Network- van Sidney Lumet. Een pamflet tegen
onze konsumptiemaatschappij en zijn vedettisme. Een bekend nieuwsle
zer doet het niet meer bij het Amerikaans publiek en wordt door de grote
bazen, geldschieters, aan de deur gezet. Voor hem betekent dit moreel het
einde. Tijdens zijn laatste nieuwsuitzending kondigt hij aan dat hij voor
de kamera's zelfmoord gaat plegen Dat verwekt heel wat deining.
Wij kunnen u meedelen dat deze film zal voorafgegaan worden door een
korte inleiding.
Eveneens op zondag 28 januari om 14 u organizeertTeater Lanseloet in
de zaal 't Kapelleken aan de Meuleschettestraat een filmvertoning van de
uisncytilm -De Verstrooide professor». Er kan heel wat gebeuren als
een professor, vooral een geniaal iemand die uitvindingen doet. ver
strooid is. Wie wil meemaken wat dat zoal allemaal is wordt op post
verwacht.
KFL-AALST
KFL-Aalst vertoont op donderdag 1 februari om 20 u. in de zaal van het
Sint-Jozefkollege aan de Pontstraat te Aalst de film -The Shootist» van
Don Siegel met in de hoofdrollen John Wayne, Lauren Bacall, Ron
Howard en James Stewart
Donald Siegel werd op 26 oktober 1921 te Chicago geboren Hij liep
school op het Jesus College en te Cambridge. Daarna bezocht hij de Royal
Academy of Dramatic Arts in Londen en vervolgens The Contemporary
Group te Hollywood. In 1933 kreeg hij een job in de filmbiblioteek van
Warner. Hij wordt achtereenvolgens assistent, assistent-monteur en
hoofd van het Montage Departement. Zijn loopbaan als regisseur dateert
van 1945. Enkele van zijn werken zijn -Madigan- (1968), -Two mules
for sister Sara- (1969). -The beguiled- (1970), -Dirty Harry- (1971)
Zijn film die op 1 februari getoond wordt-The Shootist-dateert uit 1976
SCENARIO
-The Shootist» is het verhaal van de laatste dagen van een oude gunfigh-
ter, John Bernard Books. Diens oude vriend Dr. Hostetler bevestigt een
reeds eerder gestelde diagnoze: Books lijdt aan kanker en heeft ten
hoogste nog enkele weken te leven Hij neemt zijn intrek bij weduwe
Rogers en haar zoon Gillom, hopend dat hij zijn laatste dagen in vrede en
waardigheid kan doorbrengen. Maar zijn verleden prezenteert hem on
verbiddelijk de rekening: de burgemeester komt hem cynisch vertellen
wat een eer dit is voor zijn stadje en wenst hem -that he may rot in pain-,
jonge revolverhelden proberen hem te doden in zijn bed, weduwe Rogers
wil hem het huis uit als zij verneemt wie hij is, een journalist wil het
laatste definitieve interview, een vroegere liefde wil met hem trouwen
zodat ze achteraf met zijn naam geld kan verdienen, de begrafenisonder
nemer wil een akkoord om met zijn lijk een klein fortuin te verdienen, de
jonge Gillom achtervolgt hem met zijn beate bewondering. Books besluit
uiteindelijk te sterven zoals hij geleefd heeft en ensceneert zijn eigen
dood: een laatste shoot-out met de drie slechterikken van het stadje in het
prestigieuze nieuwe saloon. Hij knalt zijn drie tegenstanders neer, maar
wordt in de rug geschoten door de barkeeper
SJ
van de Molenstraat veruit niet de
waarde van dit uit de Pontstraat of
het Stationsplein waar het veel be
ter tot zijn recht komt in een meer
passend kader.
Pol De Paepe, zelf lid van het
Priesterdaensfonds en van Raldes
is uiteraard de mening toegedaan
dat mooie gevels bescherming
verdienen en niet alleen het mate
riële, het materialistische stand
punt mag gelden. Terecht is men
immers fier op de realisatie van het
huis van Ooteghem. In dit geval
opteert hij echter voor een huis
met handelsdoeleinden en niet
voor een dode plek in de Molen
straat, een «plek» die zeer weinig
volk zou lokken. Voorzitter van
het Priester Daensfonds Luc Dela-
fortrie zou ten andere ook liever
het Daensmuseum in het Oud-
Hospitaal gevestigd zien.
Toen dan na de verkoopszitting in
het vredegerecht op de lyiken van
huis De Vis 4 naamloze affiches
verschenen met de tekst «18'
Eeuws herenhuis met afbraak
bedreigd door onbekende eige
naar», een duidelijke inmenging
zonder naamvermelding, kwamen
er volgende affiches onder, ge-
naamtekend door De Paepe en
Arijs:
«Van dergelijke «Herenhuizen-
die ons stadscentrum sieren,
verlos ons heer!
Laat het LELIJKE oude ver
dwijnen en het nieuwe verrij
zen. Deze mooie cornichen
dienen dringend geklasseerd!
Zouden waardeloze krotten niet
beter verdwijnen?».
LH
De laatste weken valt er niet zoveel nieuws te bel
ken in onze Aalsterse bioskopen. Wie van bloot vle
en mooie meisjes houdt kan nog altijd terecht in |rCel F
Studio van cinema Palace waar «Emanuelle bij £Seerc
kanibalen» nog altijd haar schoonheid ten tolerdac
spreidt. Drie ei
In de benedenzaal van dezelfde cinema een nieuJksins
i ervar
»rk Aa
film «The Greek Tycoon» - De Griek -
IRE DU GR FC
'alle
take
moti
lelij
'ers<
iste.
ird c
var
Theo Tomasis, een van de rijkste mannen ter weref
liefhebber van kostbare gadgets en mooie vrouw^J^
heeft zijn^envoudige afkomst nooit vergeten. DaJ1 he
aan denkt hij terwijl hij na een spannende walvisjaq het c
op de Zuidpool weer terugkeert naar zijn weelderik va
villa in Athene. In d<
Hij wordt er opgewacht door zijn uitermate bekoorj^delc
ke vrouw Simi die 25 jaar jonger is dan hij, ml®1*'1
toont zich enigszins geïrriteerd wanneer hij ziet 6
Nico, de zoon die hij verafgoodt, niet thuis is
Die avond houdt Theo een verschitterende recei
aan boord van zijn jacht «La Belle Simone».
komt hij oog in oog te staan met de mooie Liz
haar bewondering voor deze boeiende man niet
verbergen. Liz is de betoverende echtgenote van
Amerikaanse senator James Cassidy.
Liz, door de magnaat uitgenodigd voor een teeh
boord var) zijn jacht, beleeft een heerlijke tijd
hem. Wanneer zij echter merkt dat zij aan hem gi
hechten keert zij hals over kop naar Washingtl
terug. Enige tijd later wordt haar leven ontreddi
door de plotse dood van haar man die tijdens
officiële reis door een scherpschutter wordt neerj
schoten.
ER verstrijken jaren voordat Theo de jonge vrol
opbelt om haar voor een nieuwe boottocht uit
nodigen. Deze is het beu om de rol te moeten spell
van de eerste weduwe in de wereld en neemt dus z|
uitnodiging aan. Zij voelt zich weinig bezwaard ai
gezien de reder gescheiden is, en zij nu de enij
vrouw in zijn leven is. Beste lezers U hebt
waarschijnlijk reeds geraden: Anthony Quinn
Jacqueline Bisset die de hoofdrollen vertolken
tolken in feite de rollen van reder Onassis en Jacqi
line Kennedy, weduwe van wijlen John Kenm
president van de USA, gedood in Dallas.
Een uitstekende film van J. Lee Thompson met e<
uitstekende vertolking. In cinema Feestpaleis g.
de diskofilm «Grease» zijn zevende week in. Wi
schijnlijk de laatste. Dit in zaal 1
In zaal 2 eveneens een nieuwe film«Les Rlngardsi
De leperds -, met Mireille Darc. Een komische Fran:
film waarin wij drie gekke figuren aantreffen, Jet
not, Aldo en Chariot. Een trio dat wij ons moeili]
kunnen inbeelden in onze moderne tijd van vergevt
derde techniek. Wij zouden ze beter geplaatst zien
de tijd toen grootmoeder nog met haar koffiemol:
tussen de knieën de graantjes aan het fijnmalen wafy,
Hoedan ook, zij leven in onze tijd. Zij hebben zelfedy
het plan opgevat om de slag van hun leven te staar—
Zij zullen de opbrengsten van een autorace roven,
moet gebeuren tijdens het transport in een geyg
pantserde wagen. Hierbij zullen zij de hulp krijgei
van de mooie blonde Annie, de echtgenote vaij]]
kommissaris Garmiche. Zij is allergisch geworde^
aan het beroep van haar man en reageert zich nu aISj!
door het lot te delen van onze drie leperds. Zij zal me|n
hen niet alleen hu spagetti en camembert delen maavoel
ook de belevenissen in de hold up. sten
Wie eens iets speciaal wil kan op 2 februari ektotg
terecht in cinema Feestpaleis waar een galavoorsteh
ling plaats heeft. Op die dag wordt «Grease»
-Vrij
vervan-.1
gen door de verfilming van «Dood op de NIJI», eeff^,
moordverhaal naar het gelijknamige boek van een vanj,ei(
de grootmeesteressen van de misdaadromansstre
Agatha Christie. Deze galavoorstelling wordt inge-met
richt door de serviceklub Kiwanis en is toegankelijk*^
voor het grote publiek. Alleen moet men aan de
kassa 250 fr. neertellen. Daaropvolgende dagen blijft
de film doorlopen in zaal 1 van cinema Feestpaleis.
S.J.
Tijdens de nacht van 31 januari op I februari verhuist
V A B.-Wacht op de Weg van bondsgebouw, St.-Jakobsmarkl
45. Antwerpen, naar de Pastoor Coplaan I00 te Zwijndrccht.
Vanaf l februari Ou. dient men het nummer 031/52.62.70 ter
vormen om de centrale van de V.A.B.-Wacht op de weg tfj
bereiken.
De oude nummers031/31.31.31,031/31.31.21 en031/31.56.00.1
zullen voorzien worden van antwoordapparaten welke verwijzen!
naar het nieuwe nummer
031/52.62.70