JIYPNOZE: EKSPERIMENT
a/IET HET MENSELIJK BREIN
DON BAR
PEDILUX
Gira Kunsthandel
-EEN WARM GEVOEL BU EEN
nujBARRE WINTERAVOND
Vereertbrugghen
Alfons
GEEFT MEER KOMFORT
AAN UW VOETEN
KERKSTRAAT 18,
AALST
De Voorpost - 26-1-1979 - 21
te b(
oot vle
cht in jrce| Roggeman, filozoof, esoteroloog en astroloog, geïnte-
,e b,J sseerde in de kronkels van de menselijke denkwereld, gaf
en toterdag een zeer interessante lezing met als titel: «Hypnoze,
orie en werkelijkheid». Dit alles ging door in het Hoger
i nieuJksinstituut voor Technisch onderwijs te Aalst, de organisa-
i ervan berustte bij het Humanistisch Vrijzinnig vormings-
»rk Aalst en de Vriendenkring H.R.I.T.O. Aalst.
ziet
■ecei
Di
Liz
liet
van
heer Roggeman is niet be-
pshalve verbonden aan het
jrip hypnoze. maar het ligt
inmin in zijn bedoeling door
voordrachten en de daar-
gekoppelde demonstraties
experimenten, show te
(open aan de mensen. Hij
.ladert dit fenomeen zuiver
itenschappelijk, en geeft een
•r duidelijke uiteenzetting
ir dit verschijnsel en zijn ei-
ischappen.
i algemene vraag die ieder-
zich wel eens stelt is: wat is
eigenlijk hypnoze? Het was
ud die voor de eerste keer
jliek bekend maakte dat het
/ustzijn van de mens sa-
Ingesteld is uit een bewust-
en een onbewustzijn
>t-bewustzijn). Door erva-
r is later gebleken dat tussen
'twee bewustzijnssoorten er
een interfaze zit, namelijk
onderbewuste Men kan
re drie fazen ook omschrij-
als het objektief bewust-
het subjektief bewustzijn
het onderbewuste. De tech-
»k van de hypnoze bestaat
door zeer eenvoudige
Idelen het menselijk be-
itzijn min of meer uit te
lakeien, in zeer ekstreme
rallen zelfs geheel uit te
takelen, zodanig dat de
inotizeur of suggestor de
jelijkheid krijgt zich toegang
verschaffen tot het onderbe-
iste. De techniek is geba-
ird op het monotoon herha-
van suaaesties. vizualiza-
ties, koncentratie enz. In prin
cipe kan iedereen hypnotize-
ren. Men moet daarvoor geen
speciale ogen of andere spe
ciale eigenschappen bezitten,
het enige dat men wel nodig
heeft is veel leg, want een eks-
periment kan mislukken. Het
hangt niet af van een suggestor
of een avond slaagt of niet, Wel
van het publiek. Bepaalde
proefpersonen willen zich niet
laten hypnotizeren of welwil
lend meewerken, mton
bewust. Hypnoze houdt geen
voorkonditionering in, enkel
een passieve toestand in al wat
er gevraagd wordt.
In tegenstelling met die moge
lijkheid dat wel iedereen kan
hypnotizeren, kan niet ieder
een gehypnotizeerd worden.
Het waarom hiervan is nog al
tijd één van de dieptepsycholo-
gische vraagstukken, maar sta
tistieken van proefnemingen
hieromtrent wijzen uit dat
slechts 90% van de bevolking
ontvankelijk is voor hypnoze.
Naar analogie met de gewone
slaap, die bij sommigen licht en
bij anderen zwaar is, kan men
bij de hypnotische slaap een
zekere gradatie aantreffen, die
gaat van een zeer lichte hypno
tische slaap tot een zeer diepe
hypnotische slaap. 90% van
alle mensen behalen de eerste
toestand, nl. de hypnoïdale
toestand, die zich kenmerkt
door komplete relaksatie, en
waarbij zeer eenvoudige
proefnemingen en suggesties
ined
wayp bevel at Je proefpersoon een vrucht op die hij helemaal niet lustte
zei tpDV)
melodie aksentueerden nog de
ingetogen sfeer. De interna
tionale bidweek voor de eenheid
bood in dit kader ruimte voor
een ortodoxe Slavische vesper
dienst. Voorganger was pop
Ignace Peckstadt, vader van de
reeds opgevolgd worden. Een
tweede toestand, de hypothak-
sistoestand, wordt bereikt door
ongeveer 75% van de eerste
groep, een nog diepere hypno
tische slaap, de sondalentie.
wordt bereikt door een 40 tot
50% van die groep, en de son-
dambule toestand, een zeer
diepe hypnotische slaap, wordt
slechts door 20% van de groep
behaald onder hypnoze. Deze
cijfers gelden echter slechts
voor de eerste kontaktname, bij
volgende hypnozes wordt het
gemakkelijker iemand in slaap
te brengen Dit heeft verschil
lende redenen, de hoofdreden
is wel de drempelvrees bij de
mensen, volgens een natuur-
mag iets hoger dan normaal
zijn.
Onder hypnoze kan men vrijwel
alles doen wat wordt opgelegd,
behalve datgene wat indruist
tegen de moraal. Zulke sugges
ties worden nooit opgevolgd,
niemand kan er iemand onder
hypnoze toe aanzetten om bij
voorbeeld iemand anders aan
te vallen. Wel is het mogelijk
van deze handelingen wel te
doen uitvoeren door de motie
ven te verleggen, men kan bij
voorbeeld suggereren dat ie
mand uit het publiek een oe-
fenvoorwerp voor het boksen
is, zodat de gehypnotizeerde
wel pijnlijke slagen aan die per
soon kan toebrengen
Na een paar minuten heeft de hypnotiseur volledig 'macht' over zijn proefpersoon. (EDV)
Zelfs onder hel publiek werden mensen gehypnotiseerd. (EDV)
wet heeft de mens angst voor
wat hij niet kent, zo ook dus
voor hypnoze.
Andere ongun
stige faktoren die hierin mee
spelen zijn een teveel aan volk,
dus enig omgevingslawaai,
terwijl de geluidsfaktor een
zeer grote rol speelt bij hypnoti
sche eksperimenten. De eerste
faze die een proefpersoon
moet kunnen behalen in een
minimum van tijd is een zekere
koncentratie, zoniet mislukt de
proef.
Elk mens is uniek, en zo is er
ook een grote verscheidenheid
aan mogelijkheden waarop een
proefpersoon kan reageren,
doch geen enkele suggestor
kan dit voorspellen. Licht en
temperatuur spelen ook een rol
bij de proefnemingen, het licht
blijft best beperkt tot een mini
mum waarop alles nog duidelijk
zichtbaar is, de temperatuur
Ook tegen de algemene zede
lijkheid kan men niet op onder
hypnoze, er zouden trouwens
anders veel meer hypnotizeurs
rondlopen denk ik.
Elk gehypnotizeerd proefper
soon hypnotizeert eigenlijk
zichzelf, de suggestor is alleen
een kataHzator, een hulpmiddel
om die toestand te bereiken.
In de eerste faze. de hypnoï
dale toestand, valt er met de
proefpersoon eigenlijk weinig
te bereiken. Als men een klein
stapje verder gaat, in de hypo-
thakse toestand, is het reeds
mogelijk om bepaalde kleine
katalepsieën (spierverstijvin-
gen) te veroorzaken. Bij de
sondalentietoestand kan men
een amnesie (geheugenver
lies) suggereren. In tegenstel
ling tot wat velen denken, kan
een gehypnotizeerd persoon
zich later alles herinneren, ten
zij de suggestor uitdrukkelijk
vraagt het gesuggereerde te
DORTODOXE SLAVISCHE
^VESPERDIENST
maaIn M*rR«reukerk v*o Baardtgem moet God zich thuis
voelen, De ruimte is op zichzelf al een waarborg voor sfeer en
«temming. Haar kale muren, haar sober interieur brengen je, zo niet
i ek tot gebed, dan toch tot stilte en bereidheid tot luisteren.
rstell
rvan^.^a8avond 19 januari was ik.
eeif'i '1et binnentreden van de
verrast door de aanwezig
heid van een aantal ikonen. De
TianSstrengheid van de erop voorko-
inge-mende Kristusfiguur en de
celijlfB^eropt klinkende Slavische
n d«
blijft
is.
S.J.
Opmerkelijk is de manier waarop deze godsdienstigen een kruisteken- maken. (EDV)
ortodoxe parochiegemeenschap
van de H. Andreas uit Gent. Om
de oekumenische gedachte te
<h' Sim Margarethakcrk te llaardegem ging een viering door op Slavische ortodoxe wijze. (EDV)
onderstrepen werd hij bijge
staan door pastoor De Rouck en
dominee Blokland.
De vesperdienst zelf bestond uit
vier grote delen:
1. Dankzegging voor de groot
heid van Gods schepping, beslo
ten met een ontroerende litanie
aanroepingen, indrukwekkend
door het monotone dooreenzin-
gen van priester en koor.
2. Tegenover de pracht van Gods
schepping de nietigheid van de
mens. tema waarin de bassen
van het koor het best de zo
typische Slavische zwaarmoe
digheid tot uitdrukking brach
ten.
3. Kristus' komst betekent
bevrijding. Hier weer dit eks-
pressieve ineenvloeien van vraag
en antwoord.
4. Kantiek van Simeon (zijn
gebed verwoordt onze dank),
besloten met een smeekbede die
telkens weer werd doorbroken
door het drievoudige Kyrie
eleison. gezongen met grote
aandrang, echter niet meer
zwaarmoedig, maar eerder
bule toestand te behalen, iets
wat slechts 25% van de bevol
king kan, en ook vraagt zo n
dergelijke operatie een voorbe
reiding van 14 tot 15 uur, wat in
praktijk niet doenbaar is. Hyp
noze is echter wel interessant
voor kleine ingreepjes zoals
bijv. bij de tandarts, en waar
voor de söndambule toestand
niet moet bereikt worden.
Op Psychologisch en psychia
trisch terrein wordt echter wel
veel gebruik gemaakt van de
hypnozetechnieken. Het is bij
voorbeeld mogelijk een patiënt
(wanneer hij-- diep genoeg
slaapt) suggestief terug te
brengen in de tijd. Zo kan men
zelfs teruggaan tot voor de ge
boorte. zodat men op die wijze
bepaalde trauma's kan lokali-
zeren en zodoende ook verhel
pen.
Deze inleiding van Marcel
Roggeman werd gevolgd door
een aantal praktische vragen
uit het publiek, waarna de heer
Roggeman enkele eksperi
menten met proefpersonen uit
de zaal demonstreerde. Deze
proeven kwamen zeer ge
slaagd over en gaven een dui
delijk beeld van hetgene hij
reeds gezegd had en tevens
wierpen ze een nieuw (verbe
terd) licht op de visie van vele
aanwezigen.
Wim Verbeiren
vergeten. In een dieper sta
dium van de sondalentie is het
mogelijk hallucinaties te sugge
reren. Er zijn pozitieve en nega
tieve hallucinaties, men kan
iets zien dat er niet is, en iets
niet zien dat er wel is.
In de söndambule toestand kan
dé suggestor vrijwel alles doen
met een proefpersoon (binnen
de grenzen die de persoon zich
oplegt). In die toestand kan
men met personen werken ter
wijl hun ogen reeds geopend
zijn.
Op bepaalde gebieden wordt in
de geneeskunde ook gebruik
gemaakt van psychotherapie.
Het is mogelijk onder hypnoze,
in de söndambule toestand be
paalde operaties uit te voeren,
doch ondanks al zijn voordelen
wordt deze techniek weinig of
niet toegepast, en dit om ver
schillende redenen. Vooreerst
moet de oroefpersoon de mo
gelijkheid bezitten de sondam-
hoopvol.
Positief was hoe het gevoel van
mysterie, de sfeer van wijding op
ons overkwam. En daar speel
den de overtuiging en de eerbied
van de voorganger en zijn
gemeenschap sterk in mee,maar
intenser nog de grote zeggings
kracht van de Slavische melo
dieën.
Dat de teksten in het Nederlands
waren vertaald vond ik persoon
lijk een schaduwzijde. Deze
muziek is als het ware één met de
tekst, en een vertaling betekent
hoe dan ook een verlies aan
autenticiteit. Ik voelde me sterk
bij het gebeuren betrokken (wie
zou niet 'gepakt' worden door
het warme timbre van deze
Slavische muziek?) en toch
overkwam me meteen een gevoel
van weemoed wanneer ik dacht
aan het aangrijpende «Blagoslo-
vi» zoals ik het - zelfs in zijn
populaire vorm - hoor klinken in
de «Ouverture 1812» van Peter
Tsjaikowski.
Wouter De Bruyne
Kunstgalerij PALET
Fr. Courtensstr. 33
9330 DENDERM.
Tel. 052/21.46.10
UITNODIGING
stelt zijn werken tentoon
januari tot 9 februari.
De tentoonstelling is open alle
werkdagen van 9 tot 19 uur. -
Zondagen van 10 tot 13 u. en van
14 tot 20 u. TOEGANG VRIJ.
43734
Sint-Jorisstraat 12-16
9300 AALST
Tel. 053-70.08.74
Speciaalzaak voor:
open haarden
open haard - benodigdheden
haardstellen - schouwplaten
vuurkorven enz., enz..
voorzetopenhaarden
barbecue
tuinverlichting
koper- en smeedwerk
Schoenen in verschillende
breedten
Voetverzorging
Steunzolen
Orthopedisch maatwerk
Spataderkousen
Erkend door alle Mutualiteiten 1 /6/32/25/001
1/6/40J25S02
Telefoon 053-21.59.23