Goldberg-variaties LOUIS VAN DER PAAL: LEVEN MET DE MUZE GROOT KOPERENSEMBLE THEO MERTENS JE BURST: VIRTUOOS! Johann Sebastian Bach Louis van der Paal, klavecimbel het ook twaalf keer per wee n de rij- en glijberichten do* alles met toewijding in het bouw bedrijf had gestort. Intussen had hij zich ook laten inschrijven voor een orgelwedstrijd in het Neder landse Boxtel. Hij begon eraan als gold het een karwei, bijna ongemo tiveerd en zonder veel geestdrift. Vijfendertig deelnemers speelden tijdens een eerste schifting werk van Buxtehude en een fuga van Bach. Toen bleek dat de jury meer waardering opbracht voor persoon eindigde tweede na de Nederlander Bram Beekman. Wat eerst een karwei scheen liep uit op een deel name aan het laureatenkonsert en waardering voor de muzikale fami lie waar hij te gast was en voor de hoge eisen en de objektiviteit van de jury waaronder onze landgenoot Kamiel D'Hooghe. Ook in het onderwijs neemt muziek voor onze gastheer een belangrijke plaats in. Er is, zegt hij, een kente ring waar te nemen bij de jonge mensen. Men slikt niet meer al wat wordt opgedrongen, men staat kri tischer. Toch is de jeugd auditief onderontwikkeld en mist ze (in tegenstelling met literatuur bv.) de elementaire technische bagage om klassieke muziek ten volle te sma ken. Toch doet het deugd te weten dat bepaalde mensen via een of an- Bach in het bijzonder. Bach, zegt hij, is onuitputtelijk. Hij boeit en intrigeert omdat hij om verdieping vraagt. Een tweede lezing is an ders, is rijker dan een eerste. De anderen (Coupewn, Scarletti en Haendel) zijn retorischer en opper vlakkiger. Dat Louis niet voor de piano koos wijt hij (of dankt hij) aan zijn voorkeur voor andere muziek en aan het ontbreken van een tech nische basis daartoe. «Pro Musica», het Aalsters man nenkoor, vormt een aparte epi sode. Eerst was Louis Van der Paal er onder leiding van Gaston De Cock die het koor stichtte ge woon koorlid. Dat bleef hij, na Gas- tons ontslag om gezondheidsrede nen, ook onder Frans Wellekens. Kerk polyfonie (Palestrina) volksliederen en madrigalen vorm- paters Capucienen (met alle ko( leden in monnikspij) en een j slaagde meiserenade in het 04 Hospitaal. Intussen moest 1 Frans Wellekens op doktersadvj het aktief musiceren laten varenj hier denken we beiden met plez en ook wel met een tikkeltje v» moed terug aan de gevoelig!* waarmee Frans 'zijn' koor leido Sindsdien is Louis Van der P vaste dirigent, en met suksr Hoogtepunten waren het konsei de sfeervolle kerk van Baardeo (1975) en in de Begijnhof! (1976) met als slotnummer i melodieus maar moeilijk werk' schubert: «Gesang der Gei; über den Wassern»Een bekron werd de rangschikking in uitm tendheid in het provinciaal za tornooi te Gent (1978) met als gelegd werk het bijzonder int «Edigius» van Herman Rc straete. Ook instrumenteel is de rigent hier aktief: samen met I Vandeveire (blokfluit) en Jan V lekens (cello) zorgt hij voor de voering van sonates van Franse Italiaanse barokkomponisten. zo vormen koor en trio een avo vullend geheel. Toch ma vriendschap en muziek me aanvullen en in evenwicht hou vindt Louis. En op mijn vi «Waarheen met 'Pro mus antwoordt hij monkelend: «In verband leef ik van week tot we Sluitstuk voor dit vraagges vormt een kapittel dat onze heer nauw aan het hart ligt, mers op 19 januari arriveeri Aalst een plaat met Bachs 6 bergvariaties met als solist: L Van der Paal. Waarom zijn v keur voor dit werk? Een eerste zaak: deze muziek is niet uitslu vingeroefening voor spel en I positie, maar ze getuigt van heid en verscheidenheid tweede reden: het werk is al boeiend studieobjekt voor onz< sprekspartner die bijna verli wordt wanneer ik mijn waardt uitspreek voor de mooie opnam we samen beluisteren. En deze scheidenheid sterkt mij in overtuiging: dit was een ontr ting met een gewoon mens een buitengewoon iemand Wouter De Bn Theo Mertens was te Burst en de kerk stak paardevol maar wat is een volle kerk vergeleken bij een vol hart muziek? Davidsfonds Bambrugge en Burst organizeerde, en het Davidsfonds dadelijk Rik de Saedeleer tegen aan gaan. Susato (met de mooie voornaam Tielman) was een Antwerps komponist-uitgever uit de 16" eeuw. Hij heeft eenvoudige maar prettige muziek gemaakt. De mu- Theo Mertens gaf uitleg over elk stuk dat zijn ensemble zou brengen. (VIM) zij geprezenZoals de voorzitter het zei, was het een bijzonder voor recht om dit koperensemble zonder financiële gemeentesteun binnen de kerkmuren te halen. De grote belangstelling en het entoesiasme voor deze in '58 gestichte groep was treffend. Er was bijna geen programma meer te krijgen. Het kruim van de Vlaamse koperbla zerswereld is er in vertegenwoor digd, en mocht ik er zeker van zijn, ondanks dit beesteweer er niets aan over te houden, ik deed er mijn hoed voor af. Ze zijn over gans Europa bekend, en elk jaar weer te gast op het Festival van Vlaande ren. Maar goed. wat brachten ze7 Het begon met de «prélude» uit het «Te Deum» van Charpentier. le dereen kent het want het is het indi- katiefwijsje van de Eurovisie-tune. Toen men jaren geleden naar een muziekstuk zocht om de relais tus sen de verschillende TV-stations te achtergronden, namen de Fransen iedereen te grazen door een (wel iswaar geniaal) maar vrijwel onbe kend komponist er door te duwen Het is natuurlijk een brok feestelijk muziek, zo aangewezen om ieder een onmiddellijk te overtuigen van de rijke klankwereld van kopers Het is ook een blij herkennen van een melodie, waarbij je iedereen verrast ziet opkijken, zo van «hé, nu heb ik al 20 jaar een tv, en nu hoor ik hier waar het vandaan komt». Zo zie je dat konserten niet alleen boeiend maar zelfs leerrijk zijn Als je bij de laatste noot even de ogen sluit, dan hoor je er zo ziekgescniedenis valt er echt niet van om. Het is wat je bijna kon- sumptiemuziek zou kunnen noe men. Susato gaf een basisstramien van enkele stemmen, waar de mu zikanten naar believen stemmen of instrumenten bij- of afhaalden. Je kan het met fluiten doen, of met luiten, of doodgewoon zingen, het blijft simpele aangename muziek. Hij vermeldt de gebruiksaanwijzing zelf in het onderschrift van zijn «musickboecsken». «Zeer lustisch ende bequaem om spelen op alle musicale instrumenten». Dit «Rondo» was er een voorbeeld van een reeks dansjes in wisse lende maat, maar of die nu bij een schilderij van Brueghel passen zoals Theo Mertens in zijn korte boeiende (maar af en toe wel slor dige) toelichting vermeldde? Nee L. Anderson is een bij ons vrijwel onbekend Amerikaans komponist, die zeer ernstige, jazz, casino, vermaak en lik-mijn-voeten-muziek geschreven heeft. Zijn «suite of ca rols» beschrijft de kerststemming in 7 kleine deeltjes waarbij verschil lende kerstliedjes en eventjes zelfs Bizet geciteerd worden. Met Jules Van Nuffel zitten we weer in Vlaanderen In koormiddens is die man wel bekend, maar populair is hij niet te noemen. Hij was direk- teur van het Lemmens-lnstituut en stichter van het (inmiddels ter hemelen gegane) St.- Romboutskoor. Hij was niet schuchter om «moderne» muziek te brengen (maar nooit dodecafo- nie!), zong met zijn koor over heel de wereld, bracht veel kreaties van Vlaamse Meesters (vooral mis sen), was een enorm verrijkend man, maar zijn eigen muziek (zoals de Ps. 141) is wel kerkelijk- traditioneel te noemen. In het bui tenland wordt hij als een autoriteit aangezien, men zingt zijn werken in Amerika en Canada, en bij ons? raad eens... En dan «Concerto pour une voix!» van St. Preux. Theo Mertens plaat ste het op dezelfde hoogte als een aria van Bach. Je ziet dat hij niet alleen een virtuoos trompettist is, maar ook zin voor humor heeft. Ken je het stuk? Jawel je kent het zeker! Het is filmmuziek, en je moet je het volgende tafereel voorstellen: eerst zie je de zee die ligt te wappe ren als een oud gordijn. Dan komt Hij van links. In slow-motion: stap voor stap zo gaan de voeten Zijn mond en hemd staan wijd open. In het ene oog zie je de romantiek, in het andere de rotiek. Zijn haar sliert als de manen van een jong veulen. Dan komt Zij van rechts, in een lang wit door en door schoon gewassen kleed, waarbij het vermoeden ze kerheid wordt. Haar haar wappert als de wiegende weiden. Eindeloos duurt het voor ze elkaar bereikt hebben. Eindelijk omstrengelen ze elkaar, en terwijl ze rondtollen tar ten ze de gravitatiewet door gelij kertijd en modieus handen en be nen in de lucht te gooien. Zie je het? Welke muziek hoort daar bij? Eerst een hele horde violisten die een zoetgevooide melodij strijken, en dan zingt een hoge vrouwestem zonder woorden la Swingle Sin gers het «concerto pour une voix» Alles bijeen een heel romantische aangename aria uit de achterklein- school van Bach. Met Jan Blockx' lijke interpretatie dan voor louter technische aspekten, kwamen mo tivatie en entoesiasme als vanzelf. Voor de halve finale werden werken uitgevoerd van Bach en Reger. Vier mensen bereikten de finale. Als opgelegd werk kregen ze een toc cata en fuga van Buxtehude. Louis Van der Paal nam als keuzewerk de tweede sonate van P. Hindemith. En de man die aan de wedstrijd was begonnen als om zichzelf te testen, Vlaamse Dans nr. 5 (uit een reeks van 6) sloot het eerste deel Blockx was een leerling van Benoit, die toen nog Pierre heette. Deze Vlaamse Dans is zeer bekend, men gebruikte hem jaren als beginwijsje op de radio. Blockx' hoofdverdien ste ligt echter op operagebied. Hij kreëerde immers de eerste Vlaamse opera «De Herbergprin ses» (samen met Nestor de Tière, ja die uit de Gazometerstraat) die buiten Vlaanderen opgevoerd werd. Deze dans was het mooiste van de avond Theo Mertens tekende tijdens de pauze vlijtig trompetten op hoezen van platen, maar volgens mij heeft hij meer talent om erop te blazen. Het «Presto Barbaro» van show man Bernstein :s een voorstudie te noemen voor de gevechtsscene uit «West Side Story» Je hoort er zo de sfeer en de tema's in van de twee rivaliserende benden, die op trekken onder het zingen van hun opzwepende muziek naar hun rendez-vousplaats onder de auto weg En dan kwam de «Pavane» van Fauré. Die man is niet zo popu lair bij ons, waarschijnlijk wel om dat hij te «frans» en te verfijnd klinkt. Ik dacht al de hele tijd: dit wordt het mooiste van de avond, want het iszo'n hemels-mooie me lodie. Het is heel melancholische dere les en estetika de weg naar de muziek hebben gevonden. Zoals in de inleiding werd gezegd is Louis Van der Paal heel erg inge nomen met het bezit van spinet en klavecimbel. Hij heeft ze bij (onder) de hand en het is voor hem een zinvolle ontspanning te wandelen van Scarletti naar Bach. Het spinet klinkt intiemer, het klavecimbel vol ler en weelderiger Zijn voorkeur gaat naar de barokmuziek en naar muziek die dus als heel droef, maar ook heel blij kan ervaren worden Er hangt een sfeer van zwoele rust, bijna decadentie over. en dit krijg je toch maar alleen met strijkers en solo voor fluit. Na deze pavane mag je nooit applaudiseren maar we nen. Niemand weende, geef mij dus maar de fluit. «Ruimte» van dirigent Mertens zelf is een eksperiment, waarbij klan ken (van dissonerend naar berus tend) van verschillende richtingen op je afkomen Het procédé is na tuurlijk niet modern. Van in de 16* eeuw al stapelde men koren op ver schillende plaatsen in de kerk op elkaar, met het doel de toehoorders met hun hoofd naar alle richtingen te laten zwaaien. Zulke schreeuwend-agressieve muziek was er toen natuurlijk niet bij: men had de komponist op slag dood, in de ketens, en in de ban geslagen. Maar zo'n ervaring van ruimtemu- ziek moet je eens horen Het geeft de kopers bovendien lekker de kans uit te pakken. Uit «Jesus Christ Superstar» komt de aria «I don't know how to love him». Je kan geen konsert meer binnen of je hoort hem. Het is de aria van Maria Magdalena, of de vrouw die van een man houdt, en niet weet hoe het moet, en niet weet hoe het verder moet. Het is -Rondo- of hoe lieflijk een trombone klinken kan. (VIM) 32 - 26-1-1979 - De Voorpost Onze gastheer is geen Aalstenaar, toch voelt hij zich thuis hier. Daar zorgden zijn gezin zijn vrienden en de muziek voor. Hij is leraar aan het Sint-Jozefskollege waar hij Grieks, Latijn, Nederlands (ook hier is de Muze aanwezig) en estetika geeft. Hij is gehuwd met Frieda Van Cau- ter, lerares aan het lyceum en heeft drie kinderen: Lieve die haar lera ressen 'braaf' noemt, Geertje met het kritische oof en Johan die vol gens vader Louis te graag het groene veld en de bal ziet en bij het bekijken van de Muppet Show droomt van de hoogtepunten uit de wereldbeker voetbal in Argentinië. Valt men in de Broekveldstraat 18 te Nieuwerkerken binnen (je bent er als vriend altijd welkom), dan is je eerste spontane reaktie niet: hier wonen mensen uit het onderwijs, maar: hier primeert de muziek. Spinet en klavecimbel ademen een sfeer van rust. Louis Van der Paal is niet een man om met bandop nemer en techniek aan te pakken Daarom is dit interview geen vraag antwoord gesprek, maar de neerslag van een namiddagpraatje onder vrienden. Muziek is voor Louis Van der Paal levensnoodzaak. De reden? Omdat hij er zich thuis en gelukkig in voelt. Desillusies worden opgelost in de toetsen van spinet en klavecimbel. Aktief musiceren is kreatief zijn en kreatief zijn is mens zijn. Essentieel daarbij is, zo vindt de gastheer, dat hij een 'amateur' is. Vele mensen kijken verwonderd op als hij zich zelf dit etiket opplakt: spel (en mu ziek blijft voor hem iets ludieks) moet vrij zijn en onbevangen. Pro fessionalisme impliceert druk en roetine en misschien vervlakking en daar vindt hij zich niet de ge schikte man voor. Soms rijst bij hem de vraag: «Waar zou ik staan indien ik geen 'amateur' was?» En hier blijft het antwoord uit. Immers vorming is voor sommigen verrij king, voor anderen daarentegen ver-vorming en hij blijft erbij dat zijn persoonlijke zoektocht meer kreativiteit openlaat en zinvoller is dan het ingekapseld geraken in een vast schema. Is Luis Van der Paal een ongesle pen diamant, een natuurtalent? Ja en neen. Zijn vader was (als auto- didakt ook) organist in Deurne. Zoon Louis kreeg, zeven jaar jong, pianoles van een nonnetje en het eerste boek van Schmoll was zijn deel. Soms verving hij zijn vader op de parochie, soms ook speelde hij de zondagmis in het Xaveriuskol- lege te Borgerhout. Okkasioneel luisterde hij wel eens de 'prijsuitdeling' op (er was een betere pianist, zegt hij, maar die verdween in de mist). Van les vol gen was achteraf geen sprake meer, tenzij in 1974 bij Kris Van Ingelghem. Toen legde hij ook examen af voor de stadsmedaille (met 95 De prijs voor uitmun tendheid (regeringsmedaille) bleef echter in de lade steken omdat de kandidaat zich als een manusje van den het repertorium. Frank was bijna vanzelfsprekend Gaston ko men vervangen omdat er muzikale banden waren tussen het koor en de familie Wellekens die een en semble had gevormd voor het uit voeren van renaissance - huismu ziek. Nieuwe gezichten doken op in het koor en men wijdde zich intens aan een brok Russische-ortodoxe ritus, studie die resulteerde in een konsert in de winterkapel van de P.S. de plaat met de Goldber riaties van Bach, gespeeld Louis Van der Paal is verkrijgb in 't Soete Huijs, Leo de Bet nelaan 45. bij J. Reulliaux, Hoogstraat bij Dr. M. De Witte, St. straat 72. bij de uitvoerder, telef. (0 21.94.10. Louis Van der Paal is een unieke figuur: enig omdat in de telefoongids (rubriek Aalst) slechts één Van der Paai voorkomt, enig omdat zijn vrienden-koorleden niet van hem zelf maar via een ommetje moeten te weten komen dat hij een piaat heeft opgenomen met de Goldbergvariaties van J.S. Bach en dat hij in een orgelwedstrijd in Nederland een tweede plaats behaalde, enig ook omdat hij na een solo-optreden of na een konsert met «Pro Musica» eerder met het applaus verlegen zit dan hij erom vraagt een pracht van een aria, het is een Aria. En wat hoor ik daar in de allarlaatste noot. op de driedubbele piano: de torenklok slaat drie keer in de sfeer, en juist in de toon. Net het Angelus dat klepte, het kon zo Vlaanderen koper-rijk is En dan als slot natuurlijk de sa dans van Khatchaturian (vorig j overleden). Het is een ruig opzi Een pend stuk om je verslagen achte laten. Je moet een virtuoos zijn I Du De kerk van Burst was een prachtige omgeving. Blinkend koper(dj frisse bloemen, een goede akoestiek, benodigdheden voor een j Te geslaagd konsert. (VIM) in de partituur staan. Mirakel te Burst. Het knipoogje naar het publiek kwam onder de vorm van «The Sound of Music» (je weet wel uit de gelijknamige film: «The Sound of Money»). Voor hen die de zware noten en de gloeiende hitte in de kerk getrotseerd hadden, een blijde thuiskomst. Je kent het verhaal na tuurlijk: een mooie jonge novice (net of er zijn andere!) wordt als non-aktief bij de baron Von Trapp gestuurd om de 7 kinderen het klappen van de zweep te leren Voor één keer is zeven niet vol doende. ze neemt dus de baron ook onder de vleugel. Na de nodige komplikaties komt alles terecht Men gaat ter kerke en ze kunnen nu samen voor na-Trappen zorgen. Je ziet het: een alledaags verhaaltje dat zich overal ter wereld en voort durend voordoet Op het einde is iedereen blij, en wij ook. Vóór het laatste nummer stelde Theo Merteris alle solisten een voor een met titel en eretitel voor: een indrukwekkende parade van wat het slagwerk om de hele tijd tegen het ritme in mee te hotsen. Het is een vrij kompositie (1943) maar zelfs kinderen gillen het mee. De tussen de rij- en glijberichten doe dn (om je in stemming te brengen) Ik heb er nog een oude mom opname van met de Wiener ondr Khatchaturian zelf, die ik koest! als een aardbei in februari. Het zo'n arrogante neurotische mi j? ziek, dat je er wel in zou kunne* D bijten (alhoewel dat natuurlijk gee gezicht is voor de omstaanders) De volle zaal dankte staande I* m koperensemble, maar Theo Me tens oordeelde dat hij zijn laatst adem uitgeblazen had, er kwa* geen bisnummer Tijdens het naar buiten gaan lees op de historiek van het ensenw dat grote dirigenten zoals Leppa" hem bij de drie beste van de were! rangschikken. Niet alleen grote dirigenten, grot! recensenten ook

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 32