foto bn mu mm raklub^fim/ MENS ONDER MENSEN KAMERLID GALLE OPENDE ANNE-MARIES TENTOONSTELLING §(UNSTB0EK VAN ETIENNE LE COMPTE VERSCHENEN De Voorpost - 2-2-1979 - 21 Mei te Hekelgem, een schilderij van Etienne Le Compte. Kasteelstraat te Hekelgem waar de tientallen kilometer brede Dendervallei zich voor zijn oog ontrolde. Geoefende kijkers zien er inderdaad de Pamelberg en zelfs de bossen van Vloesberg in de Vlaamse Ardennen. Zoals Stijn Streuvels vanuit zijn Lijsternest de weidse landbou- wen overschouwde kon Le Compte dit jaren lang met de hij ook zeezichten Indische Oceaan en Stille Zuidzee. Hij bleek dus niet gekatalogeerd te kunnen worden als landschap schilder. te meer dat hij nu ook zijn tekentalent toonde en dit zowel met Oostindische inkt als met houtskool. Ook pastels zijn hem niet vreemd. Vóór en achter in het boek vindt U dan «de tuin van Kris». evolueert is ook voor hem zelf nog een onbekende. Sieraden ontwerpen intrigeert hem even eens. En misschien keert hij terug naar zijn eerste liefde, schrijven voor de jeugd, voor jongens als Kris uit de tijd van toen. LH De werkgroep «Mens onder de Mensen» gaat er van uit dat ze nuwpatiënten moeilijk begrip vinden bij de anderen, waar door ze geïsoleerd raken, en in een uitzichtloze situatie te- rechtraken. In feite ervaart men dat mensen in psycho-sociale nood de enigen zijn die zelf iets aan hun lot kunnen doen. De werkgroep MOM is van oor deel dat men alleen begrip en steun kan vinden bij mensen, die gelijkaardige ervaringen hebben Daarom worden men sen met identieke problemen samengebracht. Deze trachten dan in groep te bereiken wat zij alleen niet kunnen. Als men aan deze gesprekken deelneemt ontdekt men terug wat menselijk kontakt is. Men wordt aanvaard, krijgt zelfver trouwen en men helpt uiteinde lijk zichzelf. In de groepswer king wordt de diskretie als voorwaarde nummer één ge steld. ledereen kan er echter zijn problemen kwijt, en kan reageren op wat gebeurt. Het therapeutisch effekt van derge lijke groepswerking is soms verrassend. Voor wie inlichtingen wil over de groe|5 «Mens onder de Men sen» schrijven naar MOM- Burchtstraat 20, 9300 Aalst of telefoneren op de nummers 053-21.67.77 of 053-21.92.33. VEHE Deze week heel wat minder klubfilms dan vorige week. Jeugdhuis Leeuwerik te Lede draait op zondag 4 februari de oorlogsfilm «The bridge over the rlver Kwal». Jeugdhuisleden betalen hiervoor 50 fr., niet-leden 60 fr. Eveneens op zondag 4 februari kan men in jeugdhuis Ypsilon terecht voor de spannende politiefilm met Sean Connery. «Goldfinger». En nog op zondag 4 februari in de Marcelinoklub «De Craks van de ontvluchting», of hoe een leraar zich kan ontpoppen tot een ware held. Aanvang aldaar 14 u. Op vrijdag 9 februari tenslotte om 20 u. in het Jeugdcentrum Zonnestraat de vertoning van de destijds ophefmakende film «Woodstock», die er niet minder een kassukses door werd. Aan deze voorstelling gaat een korte bespreking vooraf. De dichte mist heeft weinigen ervan weerhouden present te zijn op de opening van de tentoonstelling van Herwig Van Holsbeecks werk in galerij Kunstforum te Schelderode. Wij waren er om een sfeerfotootje te schieten. Dichter en schrijver Yves Van de Steen laat ons hier meekijken naar het aangepaste schoeisel dat hij heeft aangetrokken om het gladde wegdek te trotseren. Zo hoort het voor mensen met artistiek bloed in de aderen. Op de achter grond Herwig die deze mine-one-man-show niet zonder ervaart. (R.D'H) Vorige week vrijdag werd in de hall van het Akademisch Zieken huis van de VUB te Jette een tentoonstelling geopend met grafiek en tekenwerk van Anna-Marie Van Hoorick. De inleiding werd gesproken door Dr. Mare Gulle. Heel wat belangstellenden kwamen genieten van de mooie grafieken van Anne-Marie Van Hoorick. (R. D H) in de geboren Aalstenaar Etienne Le Compte (4.0431) verscheen pas een merkwaardig kunstboek met schilderijen en tekeningen, et is eigenlijk een «anti-boek». Waar hij vroeger immers een boek ers 110 pagina's liet verschijnen dat vooral diende te worden feelezen jen dcjjj meer kijkboek, quasi zonder tekst. Met zfyn bijna vierkantig 'er^arrhnaat (310 bij 290 mm) werd het doelbewust ongeschikt gemaakt ie V0C|i in een biblioteek te staan maar absoluut passend om ergens op vrucL tafeltje ter inzage te liggen zodat men er voortdurend kan van ,efn9fieten. nd zeg tekenen hem steeds aantrokken. Al vroeg reist hij naar Spanje en naar het zuiden van Frankrijk, meer bepaald in Céret. zijn geliefd verblijfsoord. Niet zozeer als centrum van het kubisme heeft Céret zijn hart gestolen maar wel het mediteraans licht waarmee het landschap overgo ten is houdt hem in de ban bij het schilderen van bomen in de wisseling van de seizoenen. Komt in 1968 nog een boek voor de jeugd over Rubens van hem van de pers, het is nu het schilderen dat hem boeit. Zijn uitgesproken voorliefde voor Paul Gauguin brengt hem er toe de meeste plaatsen te bezoeken waar de meester heeft gewoond. Le Compte evolueert nu stilaan tot een globe-trotter en trekt houtvrij papier in offsetdruk It het 12 kleurenreproduk- (door de kunstenaar zelf :toucheerd en uiterst ver nevens 63 zwartwit repro- ities. Gebonden in vollinnen met bandstempeldruk en irzien van een stofwikkel het in een grafische igeving van Louis Van Den Ie een waardevol eigentijds ument dat kan besteld en aan de prijs van 1.350 fr. boekhandel Le Compte te 1st in Pontstraat 16. Het boek ItU dan zonder supplemen- kosten thuis bezorgd, todidakt, debuteerde Etienne Compte, die zich in zijn hart ser Brabander dan Aalstenaar usals schrijver van jeugd- 1SC™ iken alhoewel schilderen en Bretoens vissersdorp. naar Centraal-Amerika, naar Azië, naar Afrika. In Afrika zoekt hij bomen, altijd maar bomen, waarvan hij het bestaan niet kent en in Centraal en Midden-Amerika maakt hij kennis met de précolumbiaanse beschavingen die hem dichter bij de mens brengen. Die mens tekent hij dan om hem ook later in vol ornaat te schilderen. Le Compte die het wil hebben van bomen, dreven en nog eens bomen stond bijna gekend als «de landschapschilder», zegt Omer Grawet in zijn voorwoord Toch evolueert hij. Tussen zijn bomen verschijnen huisjes, eerst zonder ramen en daarna met. Stilaan komen er ook figuren bij te pas en krijgt de mens het verdiende deel. Bomen zullen hem echter blijvend in de ban houden. Het hele Brabantse landschap ziet hij van op de hoogte in de Dendervallei. Door een verkave ling werd veel van het zicht ech ter verknoeid maar Etienne is toch dankbaar voor wat hij zo lang heeft kunnen beleven. Hij heeft immers het landschap zo in zich opgenomen dat hij het «met de rolluiken dicht» zou kunnen schilderen. Le Compte is een artiest die tastend en worstelend zijn weg zoekt. Worstelend ook met de materie. De verf wordt immers direkt uit de tube op het doek geduwd en voor een nette, fijne lijn komen dan tubes uit Duitsland met extra-dunne hals. Deze Brabantse wereldreiziger die ergens bij onze antipoden vertoeft of zwalpt bij de Galapa gos of Seychelleneilanden wordt er aangetrokken én door de weelderige plantengroei én door de primitieve mens. Toen hij echter in 73 in Nieuwpoort eksposeerde toonde Tekeningen gemaakt in verre streken, in Brasil of Venezuela maar de tuin van zijn zoon Kris voorstellend, de voortuin van «Zonnewonne» in de Hekelgem- se Kasteelstraat waar zich ook zijn atelier bevindt. Het hele boek biedt een selektie van reprodukties met een opval lend betoverend koloriet en tekeningen zonder omlijning, zo uit een schetsboek te bekijken. Dat bekijken wordt dan ook een voortdurend genieten van bo men in alle variaties, ook in de jungle, en in alle seizoenen, van zichten op Hekelgem en uitlo pers van het Pajottenland maar ook uit Guadeloupe, Casablan ca, Curaqao, Senegal, de Sey chellen, Bretanje en weet ik veel, van typen uit Jamaica, uit India, uit Hongkong, Kreolen en middenin dan weer het .obsede rende «Woonhuis van Kris». Hoe Etienne Le Compte verder Zoals vorige week reeds aangekondigd wordt vanavond om 20 u in zaal 1 van cinema Feestpaleis een galavoorstelling gegeven van «Death on the Nile», de nieuwste Agatha Christieverfilming door John Guillermins. Dit gebeurt ten voordele van de serviceklub Kiwanis. De inkom voor deze galavoorstelling bedraagt 250 fr. De volgende dagen wordt deze film in normale cirkulatie verdergespeeld. De film is een getrouwe weergave van het gelijknamige boek van de grootmeesteres van de misdaad roman, Agatha Christie. Er werd in deze film heel wat aan dacht besteed aan de dekors en de kostumering. De stijl van de dertiger jaren. «Death on the Nile» speelt zich grotendeels af op een luk- seboot waarop een moord word gepleegd op een schatrij ke, pasgehuwde erfgename. Deze ene moord wordt achter af nog gevolgd door een reeks andere. Alle passagiers komen hiervoor in aanmerking. Het is de Belgische detek- tieve, Hercule Poirot meesterlijk vertolkt door Peter Ustinov, die de oplossing van het raadsel zal moeten ontcijferen. Hercule Poirot is in de boeken van Agatha Christie meer maals de geniale detektieve, de man met de grijze hersen celletjes, die moorden weet op te lossen. Naast Peter Usti nov treden nog een hele gamma vedetten aan. David Niver is een met Poirot bevriend kolonel, Lois Chiles vertolkt de rol van de rijke en arrogante erfgename. Simon MacCorkindale is de kersverse echtgenote van bescheiden afkomst en Mia Farrow is de gewezen verloofde die het paar overal op hun huwelijksreis achtervolgt. Verder hebben wij ook nog Jane Birkin als het Franse kamermeisje van de erfgename, Betty Davis als een excen trieke Amerikaanse society-dame, Maggie Smith als haar gezelschapsdame, Angela Lansburry als een alcoholisti sche en nymfomane schrijfster, Olivia Hussey als haar kort- gehouden dochter, Ion Finds als salonkommunist en George Kennedy als de geslepen advokaat. Dit om de voornaamsten te noemen. Een film die wij de ferventen van detektieveverhalen ten stelligste aanbevelen. In zaal 2 van cinema Feestpaleis gaat de diskofilm «Grea se» ondertussen zijn achtste week in. Cinema Palace pakt uit met twee nieuwe filmen. Vooreerst is er in de benedenzaal de film «Convoy» konvooi - een film van Sam Peckinpah met Kris Kristofferson, Ali Mac- graw, Burt Young en Ernest Borgnine. De legende van Rubber Duck is ontstaan op een weg in Louisiana. Duck, de onbetwistbare leider van de Ameri kaanse vrachtwagen rijders reed die dag door de woestijn toen hij op een goed moment werd ingehaald door een sportwagen met aan het stuur een jonge vrouw, April. Maar toch was hij het die door de politie werd aangehouden omdat hij te snel reed. Duck legde uit dat het meisje half naakt was en meteen gingen de opgewonden agenten ach ter haar aan. Via de radio liet Öuck zijn makkers, de andere vrachtwagen- rijders, weten wat er is gebeurd. Deze laatsten vinden het meisje terug in een bar waar ook een halve gare politieagent staat die nu eens wilde uitblinken door een vrachtwagen chauffeur erbij te lappen. Om het even welke. Dat Duck en zijn makkers het daar niet mee eens zijn is overduidelijk. Zij zullen dan ook voor heel wat ophef zorgen. Zij krijgen niet alleen de steun van de publieke opinie voor hun aktie, maar krijgen ook de ganse politiemacht op hun nek. Ingrediënten genoeg dus voor een spannende avonturenfilm. In de Studio van cinema Palace een omstreden film «Pretty Baby». Door sommigen wordt deze film vergruisd omwille van zijn tematiek: kinderprostitutie, door anderen wordt de film vol lof bezongen omwille van zijn filmische kwaliteiten. Kribbenbijters zullen vyel met deze eerste zienswijze in stemmen en bevestigen cfat Louis Malle die in Frankrijk voornamelijk een grote faam bezit, zijn boekje te buiten gegaan is met dergelijk onderwerp aan te snijden. Wie echter nuchterder is zal deze film zeker appreciëren. De tematiek van deze film is zo diskreet behandeld dat men zeker en vast niet van een schokkende film kan spreken. Schokkend is echter wel het bestaan van deze plaag die in de Verenigde Staten steeds maar verder uitbreiding neemt. Violet, de jeugdige hoofdfiguur, vertolkt door Brooke Shields,-is~echter"geen kind van deze tijd. Ze leeft in New Orleans in 1917 en is bij de aanvang van de film ongeveer tien jaar. Dochter van een prostituee, werd zij geboren in een bordeel en is zij bestemd om er ook haar leven te slijten. Als zij twaalf is geworden maakt zij haar debuut in de prosti tutie, ongeveer zoals andere meisjes van haar leeftijd hun plechtige kommunie doen. Een stap naar de volwassen heid. Violet zal na een incident met een zwarte jongen het bordeel verlaten en gaan inwonen bij een fotograaf die destijds gedurende enkele maanden het bordeel bezocht om er een prachtige reeks artistieke foto's te maken. Tus sen het paar zal een idyllische verhouding ontstaan die uitmondt' in een merkwaardige huwelijksceremonie. Alles eindigt echter wanneer haar moeder haar komt opeisen omdat zij meent dat het nog niet te laat is om haar dochter als een normaal' meisje uit een eerbaar gezin op te voeden. Een film die wij ondanks zijn onderwerp graag aanbevelen S.J.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 21