EERTIG UNSTENAARS OND KAREL VAN IE WOESTIJNE HAAS lm klub p* bloeders voor moeders St. Vincentiusschool 100 jaar te Aalst: de eer is aan het kind Miï ©(PÏ\J? liffllJlI» V_ De Voorpost- 23.2.1979 - 13 d'g I IIEKE TENTOONSTELLING TE GENT ileis voor Schone Kunsten) O ii 11 maart e.k. loopt in het Museum voor Schone Kunsten, delpark, te Gent, een belangrijke en aantrekkelijke ten en nsteiling «Veertig Kunstenaars rond Karei van de Woes- Zij werd georganiseerd ter gelegenheid van het 50- j overlijden van deze hoogstaande en uitzonderlijke bij pmse dichter en schrijver. De tentoonstelling illustreert de we band die bestond tussen hem en het plastisch kunst euren van zijn tijd en Vlaanderen. Zij werd georganiseerd amenwerking tussen de Provincie, dienst Culturele Aan- «genheden en de Stad Gent. het basis-materiaal voor de kunstwerken die men vandaag in het Museum te Gent kan be wonderen. Vele van de hier ge toonde werken werden speci aal geselecteerd omdat Karei van de Woestijne ze in zijn arti kels heeft vermeld, of omdat ze zijn visie op de kunst bijzonder goed illustreren. Hej zijn de levende getuigen van een tijd die nog niet zo ver achter ons ligt, maar bovenal illustreren ze in al hun ver scheidenheid en onderlinge contrasten de grote belangstel ling van Karei van de Woestijne voor de kunst, zijn aandacht voor wat in zijn tijd nieuw en toonaangevend was. Want vergeten wij niet, dames en he ren, dat vele van de hier gepre senteerde werken in hun tijd niet de erkenning genoten die ze thans ondervinden. In deze tentoonstelling ontmoe ten we dan ook niet alleen de kunstenaar van de Woestijne die de groten van zijn tijd bij zonder goed begreep en kon situeren, maar die ook, ais kunstcriticus en essayist, ge durfde opvattingen naar voor Dracht over de omstreden nieuwe stromingen. Naast zijn bewondering voor het symbo lisme, waarvan hij een der woordvoerders was, spreekt uit zijn kritieken een grote waarde ring voor de nieuwe generatie van na de eerste,wereldoorlog. Hij was in Vlaanderen een van de allereersten om in de jonge Permeke een kunstenaar van Europese allure te zien. In tal rijke artikels bestudeerde hij te vens het werk van Gust de Smet, Egard Tytgat, Frits van den Berghe en vele anderen. Het spreekt vanzelf dat de ge schriften van een man met zo'n universele kijk op de kunst, ook nu nog een boeiende lectuur kunnen opleveren. Het is dan ook een bijkomende vreugde naast de heerlijke schilderwerken een rijk geïllus treerde katalogus te kunnen woord werd er gevoerd bestendig gedeputeerde ir kuituur Etienne De Cuyper Schepen Vandewege van it. in Karei van de Woestijne in it studeerde kende hij kun- laars als Jules de Bruyker, irtsoen en George Minne, ele jaren later was hij sa- i met zijn broer Gustave, Valerius de Saedeleer en is van den Abeele, mede- iter van de eerste Latemse ooi, ofschoon van een ei- lijke school moeilijk kan den gesproken. Ingewijden en hoezeer Karei van de Stijn© op deze Latemse istenaarskolonie zijn stern- heeft gedrukt. zelfjK later, toen hij ambtenaar Ie op het Ministerie te Brussel ivervolgens hoogleraar aan Rijksuniversiteit te Gent, We?ertl|eld Karei Van de Woes- t e, op nog meer intense wij- r alII kontakten met kunst |t alleen de kunstenaars uit Gentse omgeving, maar al- 1 die toen m België van bete- mjs waren. Sommigg kunste- -wedgrs kende hij van zeer nabij, ï-kuf^is bijvoorbeeld Rik Wouters onjames Ensor Deze laatste dilcht hij dikwijls een bezoek t dajn hij 1ri Oostende woonde rnoefi anderen zag hij het werk e di|elmatig op tentoonstellin- Dbenfi in Brussel en de overige es olden van het land. rifteiT 1906 tot zijn dood in 1929 i gebliceerde Karei Van de an d^estijne geregeld kunstkri- angefen in .de ««Nieuwe Rotter- crdeiF136 Courant», waarvan hij naai Brusselse correspondent Daarnaast schreef hij in tijdschriften uitvoerige ,ys over kunstenaars die hij best kende. Nog tijdens zijn verschenen twee boe- de bekende «Kunst en •st in Vlaanderen» en «De iroeflijn», waarin een aantal deze essays gebundeld - 1 t. rt e ereei :ul lei win s zei inli n najdeze geschriften vormden jrder verwerven, waarin heel wat in teressante teksten van Karei van de Woestijne voor het eerst gepubliceerd worden. Als bloemlezing biedt deze ka talogus de gelegenheid Karei van de Woestijne uiterst per soonlijk, maar helder geformu leerde ideeën te appreciëren Tevens zal hij het ons mogelijk maken de geëxposeerde kunstwerken vanuit een nieuw oogpunt te bekijken en te situe ren. Wie al deze teksten thuis zal hebben doorgenomen, zal ongetwijfeld de behoefte voe len om de tentoonstelling een tweede keer te l$omen bekij ken. Dank zij de medewerking van de dochter en de schoondoch ter, de familieleden van Karei Van de Woestijne, konden wij in de tentoonstelling een van de Woestijne-kabinet inrichten met foto's en dokumenten die de mens van de Woestijne in zijn milieu aanschouwelijk voorstellen. In dat kabinet kan men ook enkele kunstwerken bewonderen die van de Woes tijne in zijn persoonlijk bezit had. Een derde luik van de tentoon stelling behelst een prachtige reeks oude fotografische op namen waarin een beeld wordt opgehangen van de Stad Gent op het einde van de vorige eeuw, toen Karei van de Woes tijn e er leefde. De dichter heeft immers zelf bij herhaling gewe zen op de invloed die van de oude stad op de kunstenaar uitging. Deze drieledige tentoonstel ling, waarbij het accent noch tans ligt op de meer dan 250 kistwerken van veertig Belgi sche kunstenaars, bieden Pro vincie en Stad Gent -aan als hulde bij de vijftigste verjaring van het overlijden van Karei van de Woestijne. vyij meen den daardoor op een nieuwe manier de herinnering aan deze grote Vlaming levendig te houden. De tentoonstelling heeft daarnaast ook een we tenschappelijk doel waar de ka talogus in grote mate toe bij draagt. Het is dan ook met grote aan drang dat wij onze Wase kunst liefhebbers willen aanzetten deze unieke tentoonstelling te gaan zien. Et. DE CUYPER, Bestendig Gedeputeerde voor Kuituur, Voorzitter «Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen». pril eerstkomende zal het twee jaar geleden zijn dat men in onze (ek startte met de aktie «Moeders voor Moeders». Op dit ogenblik n reeds 1 op 5 zwangere vrouwen aan dit initiatief mee, maar ;ens Mevr. Leyssens, die verantwoordelijk is voor Groot-Aalst, iderleeuw, Haaltert, Welle, Liedekerke, Lede, Erpe en Mere Is dit tal nog onvoldoende om het geheel rendabel te maken. Jn de Sint Vincentiusschool (Eikstraat), startte op donderdag 22 februari het -Jaar van het kind- Er werd een leuke feestnamid- ilag in elkaar gezet, helemaal op kindermaat uitgeknipt: een smulpartijtjeavoor kindermaagjes, met daarna een ganse namid- Jag gevuld met een amusant programma, dat evenwel nog niet Volledig vastlag toen we ervan hoorden. Maar we vonden het fijn dat een school, waar het kind jaar in jaar uit, dag in dag uit toch al de volle aandacht krijgt, nog eens extra ter gelegenheid van dit jaar van de kleuters op de hurken gaat zitten. Dit is dan de eerste aktiviteit in het kader van het eeuwfeest in Aalst van deze school waarvoor 100 jaar geleden een scheut uit Gijzegem naar Aalst werd overgepoot, en hier blijkbaar in goeie grond terecht kwam. Vóór 100 jaar begon het hier ook met kleuters», zei ons de Direktrice van de kleuter- en lagere afdeling. «En nu willen we onze eeuwfeestviering ook met hen aanvangen» Wilfried Lissens «Moeders voor moeders» is de toepasselijke naam voor een initiatief, dat genomen werd door een privé-farmaceutische firma, die een hormoon ontdek te dat bekend staat onder de naam H.C.G. (Human Chorion Gonadotrifine). dat gemaakt wordt op basis van urine van zwangere vrouwen. Dit hormoon heeft een identieke werking als het LH. Hormoon, dat ervoor zorgt dat midden de vrouwelijke cyklus een eisprong kan optre den. Geleerden ontdekten immers dat één van de redenen van een onvruchtbaar huwelijk een stoornis was van "hormonale oorsprong. Omdat de werking van de hypofyse, een kleine klier, gelegen aan de onderzijde van de hersenen, uitvalt, komt er geen eisprong en is er dus geen mogelijkheid voor een eventuele bevruchting. Dit euvel kan nu verholpen worden door het reeds geciteerde HCG-produkt. Dit hormoon wordt tijdens de zwan gerschap door de moederkoek geproduceerd. Het komt in de bloedbaan van de zwangere vrouw terecht, om via de nieren in de urine te worden afgeschei den. Vermits men er nog niet inslaagdedat produkt kunstma tig te vervaardigen is de farma ceutische industrie aangewezen op de toekomstige moeders, die hun urine kunnen afstaan vanaf 2 weken na de bevruchting tot 16 KFL - 1 MAART - 20 u. KOLLEGEZAAL PONTSTRAAT Op donderdag 1 maart om 20 u. in de kollegezaal aan de Pont straat te Aalst programmeert de KFL-afdeling de film «Dr. Pul der zaait papavers»een prent van de Nederlandse kineast Bert Haanstra. BERT HAANSTRA Berd Haanstra werd op 31 mei 1916 te Holten (Overijsel) gebo ren. Zijn vader en twee van zijn broers zijn schilders en ook hij zal eerst door deze kunst aangetrokken worden. Op 14 jaar is hij gefascineerd door de films van Chaplin en Lloyd. Op die leeftijd knutselt hij ook zijn eerste projektor in mekaar. Bert Haanstra kennen wij vooral van zijn dokumentaires. Wan neer u zoals ikzelf de kans kreeg alle films van de Nederlandse ambassade eens onder ogen te krijgen, dan valt het op hoeveel dokumentaires deze man gerealizeerd heeft. Een paar titels: «Spiegel op Holland» (1950), «Aardolie» (1952), «Strijd zonder einde» (1954), «Delta Phase I» (1962). De film die mij persoon lijk echter het meest aanspreekt is «Glas» uit 1958. In 1957 vroeg de Koninklijke Leerdam Glasfabriek hem een instruktiefilm te maken over de fabrikage van glas. Haanstra aanvaardde en draaide «Over glas gesproken». Bij het aanvaarden van deze opdracht had hij wel een voorwaarde gesteld: hij moest de toela ting krijgen een tweede, kortere film te draaien, voor eigen rekening. Dit werd «Glas» een film die in 19.60 een Oskar zou winnen. «t Wat mij voornamelijk opvalt bij deze kineast Ts de ritmiscne soepelheid waarmee hij zijrf"- films monteert. Geen overtollige kamerabewegingen, maar beweging binnen het beeld, bewegin gen die samen met de montage een filmische symfonie worden. SCENARIO Kees Pulder, een dokter, die zowat vereenzaamd is in een klein provinciestadje, ontvangt zekere dag het bezoek van een oude studiemakker Hans van Inge Liedaert, die een vermaard neuro- chirurg is geworden. Het is Kees niet zo duidelijk waarom Hans hem komt opzoeken. Hij begrijpt pas alles wanneer hij 's mor gens ontdekt dat zijn bezoeker alle morfine uit zijn huisapoteek heeft gestolen. Hans is een verslaafde, die zoals later blijkt al menige truuk heeft uitgehaald, om het goedje te bemachtigen. Nochtans geeft Pulder hem niet aan. Hij is in de ban geraakt van Hans' avontuurlijk personage. Wanneer Pulder verneemt dat Hans aan zijn druggebruik bezweek, kan hij niet aan de bekoring weerstaan, om te gaan vissen naar details uit het leven van zijn oude studie-makker. Plots komt 't Pulder voor alsof zijn eigen leven een banaliteit is geweest. Hij ontmoet op zijn speurtocht mevrouw Mies, de vroegere maitresse van Hans. Zij is ook een verslaafde, een zonderlinge vrouw, voortdurend dronken, die nochtans heel wat betere tijden schijnt te hebben gekend. Zij vertelt over Hans die feitelijk niets dan «een spoor van ruïnes» heeft achtergelaten. De bezoekjes aan mevrouw Mies brengen Pulder eveneens aan de drank. De aftakeling zet in met de verwaarlozing van zijn gezin en zijn praktijk. Het wordt nog gevaarlijker wanneer Mies hem vertelt welk zelf moordplan Hans voor hen beiden had uitgedacht. Papaverplanten hadden ze daartoe nodig Pulder geraakt echter in de gevange nis door dronken een verkeersongeval te veroorzaken. Bij zijn vrijlating is Mies al begraven, en dit schijnt de schok te geven, die Pulder zou kunnen bevrijden van zijn zoeken naar een euforisch bestaan. TERLINDEN - 25.2.79 JEUGDHUIS TERLINDEN - 20 u. Op zondag 25 februari, karnavalszondag, om 20 u. 's avonds draait men in Jeugdhuis Ter Linden de film «Annie Hall» van Woody Allen. Daar wij het over deze film al hadden toen hij in commercieel circuit verscheen te Aalst gaan we hier niet verder over uitweiden. Wie echter geen karnaval viert en wat over heeft voor de betere film raden wij zeker deze Oskar-winnaar aan. LANSELOET - 28.2.79 MEULESCHETTESTRAAT - 14 u. Op woensdag 28 februari om 14 u vergast Teater Lanseloet de kleineren onder ons in 't Kapelleken in de Meuleschettestraat op de jeugdfilm «De verstrooide prof», of de belevenissen van een gekke prof die allerlei ontdekkingen doet die heel wat nare, maar ook amuzante belevenissen tot gevolg hebben. SJ Het karnavalweekend brengt ons drie nieuwe films op het scherm. In zaai 1 van cinema Feestpaleis gaat «Death on the Nile» zijn vierde week in. In zaal 2 van deze zelfde cinema «The adventu res of a plumber's mate» De pikante avonturen van een loodgieter. Sid South is een knappe jonge man met twee zwakheden: mooie meisjes en weddenschappen. Telkens hij de kans ziet versiert hij alles wat een rok draagt. Verder heeft hij de ongelukkige ge woonte weddenschappen af te sluiten op paarden die nooit win nen. Zijn twee ondeugden brengen Sid vaak in ernstige moeilijk heden. Zo komt hij regelmatig in konflikt met jaloerse echtgeno ten en jaagt hij schuldeisers het bloed naar het hoofd. Ondanks deze donderwolkjes verliest Sid nooit het goede humeur. Een pikant maar humoristisch filmpje voor diegenen die met karnaval niet weten waarheen. In de grote benedenzaal van cinema Palace wordt deze week aan de kleineren gedacht, en dit met een herneming van de uit 1950 daterende Disney-film «Cinderella» Assepoester. Assepoesters eeuwige jeugd is in de eerste plaats te danken aan de leuke dierenfiguren die haar omringen en hun steentje bijdragen tot haar vereniging met de prins. Onder de grappige fauna stelen vooral de muisjes en de verwaande boosaardige kat. Lucifer, de show. Zij zijn het die deze, naar de huidige smaak al te sentimen tele versie van Perraults beroemde sprookje, nog ruimschoots genietbaar maken. In de Studio van cinema Palace loopt vanaf vandaag «The last dinosaur» De laatste dinosaurus; een retrofilm van Alex Grasshoff en Tom Kotani met in de hoofdrollen Richard Boone, Joan Van Ark en Steven Keats. ■prr—m m: Masten Thrust, één van de rijkste mannen ter wereld, koestert al meer dan veertig jaar een ongebreidelde hartstocht voor de jacht. Tijdens een proefboring ontdekt één van zijn onderzoekingsploe- gen een meer dat onder de ijskap ligt en waaromheen een uitge strekt woud ligt. In het gebied hebben verschillende diersoorten uit het Krijttijdperk kunnen overleven, onder andere de Tyranno saurus Rex: de laatste dinosaurus. Dit is een vleesetend dier, een echt monster dat 4 ton weegt en 13 meter lang en 7 meter hoog is. Met een «poolraket» worden de expeditieleden op de ontdekte plek gebracht. Nauwelijks is een kamp opgezet of de dinosaurus komt in aktie. Alles wat hij onderweg tegenkomt wordt verbrij zeld en hij doodt dr Kawamoto waarna hij de raket verbergt op een paar honderd meter afstand, midden in een enorme stapel botten. De vier overlevenden, die nu het kontakt met hun bazis en al hun wapens kwijt zijn. zetten zich tot het uiterste in om de aanvallen van een stam van prehistorische mensen af te slaan. Masten zet een geïmprovizeerde kruisboog in elkaar en slaagt erin, deze mannen op de vlucht te jagen nadat hij hun leider heeft gedood. Wat later voegt één van de vrouwen van de stam zich bij de groep en al gauw is zij onafscheidelijk van Masten. Op een dag vindt Chuck door een toeval de raket terug, die nog helemaal intakt is. Masten, die een reusachtige katapult in elkaar heeft gezet en een val heeft opgesteld om het monster te likwide- ren, weigert echter weer te vertrekken en blijft achter met Bunta terwijl Francesca en Chuc zich gereedmaken om terug te keren naar de beschaafde wereld. S.J. weken. Het is dus belangrijk dat men zich zeer snel aanmeldt om mee te werken. Dat het niet gemakkelijk is om het produkt te bekomen moge blijken uit het feit dat zowat 12.000 liters urine noodzakelijk is voor 3 gram drooggevroren hormoon. Het ganse procédé vergt zowat 3 maanden tijd. Aan de toekomstige moeders, waar om de twee dagen de urine aan huis wordt opgehaald in speciaal daartoe vervaardigde plastiek flessen, wordt een kleine attentie voor de baby- gegeven. Als men gedurende 13 weken onophoudend deelnam aan het initiatief krijgt men een chèque van 450 fr. Hiervoor kan men dan kopen wat men wil. Voor de financiële tegemoetko ming hoeft men het dus niet te doen. wel om die echtparen te helpen die wegens een deficiënte werking van de hypofyse kinder loos blijven. Elkeen die interesse heeft voor «Moeders voor Moeders» kan steeds kontakt opnemen met mevrouw Leyssens, Gerstenstr. 25, 9440 Erembodegem. Tel. 053/77.76.33. VEHE Op oudejaarsavond zaten er drie hazen in mijn tuin: drie bruine vlekken op een groot wit tafel kleed. Ze beten wat aan de spruitkolen, die een whis- kvkleur gekregen hadden en waar overdag de stokduiven zich zot aan pikten. Ik tikte met mijn hand tegen de ruit en één ging rechtopzitten. Hij zette zijn lepels recht maar keek de verkeerde kant op. De andere twee sprongen gewoon wat over en weer en gebaar den van kromme haas. Toen ik een paar uur later nog eens keek was de tuin leeg. Hel was hemelsklaar op het veld en even dacht ik dat er in de verte nog eentje door de sneeuw holde. Maar wie bekommert zich op oudejaarsavond nu om een haas? - Weet je dat er wild in je tuin zit?" vroeg mijn buurman «Ze bijten in je kolen, en als je d'er geen slaat, bijten ze in het voorjaar je wortels af. Daarbij 't is lekker eten hoor!» Maar ze kreperen van de hongerzei ik «ze komen zo gewoon in je armen gelopen. Er zit geen beet vlees aan. Dat kun je toch niet gaan opeten!» «Je zou er nog van verschieten wat eraan zit» zei hij, en hij deed de deur toe. Vorig week kwam mijn zoontje met de haas j naar huis. Van de buurman» zei hij. Het beest was netjes geknipt, en keurig pan klaar gemaakt. Hij had zo te zien ook al twee weken diepvries achter de rug. Mijn vrouw bekeek het zoals een vrouw naar een wild beest kan kijken, en zei dat er genoeg eten aan zat. Toen de weeë geur van de haas in het huis begon te hangen gooiden we er nog wat zwaar bier tegenaan, en wat kruiden, en een veld ajuin. ~'t Smiuikt helemaal niet naar spruitjeszeiden de kinderen. 't Smaakt helemaal niet slechtzei ik, en ik gooide de glazen wijn nog eens vol. Het stukje juist onder de schouder waar het beest gebloed had gaven we aan de poes. Die vrat het op met vellen en benen. Toen miauwde ze om meer. Misschien krijg ik er nog wel eens een. Fr. Caudron

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 13