Burgemeester D'haeseleer eerste «Peter Karnaval» Met karnaval kant aan mijn broek De Gaa-Lowies zorgen voor bloemenfeeën Ni GESNAPT 16 - 23.2.1979 - De Voorpost In «Didden Vanasten», één der stedelijke kraaminrichtingen voor karnavalwagens, en toevallig ook de warmste van de twee, gonsde het van de drukte ter gelegenheid van het eerste doop feestvan het Aalsters Karnaval. Uiteraard was de ganse karnaval- top daar aanwezig. We besparen U de litanie. Ook de schepenen De Neve en De Maght ontwaarden we tussen de toehoorders. Marcel De Bisschop had waarempel echter doopsuiker meege bracht, voor peter en meter elk een groot pak, en voor de joernalis- ten elk een «tipzakje», want «gij zijt eigenlijk toch allemaal grote kinderen» zei hij langs zijn feestneus weg. Goed gezien van Mar cel die, zoals de vos, ook niet zo gemakkelijk zijn streken zal verliezen. Op deze druk bijgewoonde plechtigheid werden burge meester D'haeseleer en me vrouw Godelieve De Waele-De Bundel dus met het peter- en meterschap beladen van alle Aalsterse Kamavalgroepen. Burgemeester D'haeseleer haalde enige velletjes papier tevoorschijn, waar hij zijn toe spraak zou vanaf lezen. We poogden de blaadjes te tellen, Schepen Marcel De Bisschop begroette peter en meter van de karnavalwagens. Prins Enrico en Keizer Kamiel waren natuurlijk ook van de partij. (VIM) maar dat lukte niet. We hadden wel de troost dat het kleine blaadjes waren. De burge meester zei trouwens zelf dat hetgeen hij te zeggen had niet op deze papiertjes stond. Maar we luisterden toch: Hij had het over de mikrobe die Aalst op nieuw aangetast had... snak kend gevoel... feestroes... uit leven... hoogtepunt stoet, en de tijd dat karnaval zéker zo ple zant was, maar met.minder praal: de tijd van de karretjes, de varkenspoten, de voil jea- netten Een afvaardiging van Aalst was het veel jaren gele den in Keulen gaan horen don deren, en daar zouden we hier de bliksem moeten van krijgen. Inderdaad, het werd een keer punt in de stoet Bijzoverre dat kamavalisten nu de akademie bevolken om te leren koppen maken. Koppige kamavalisten die de burgemeester ontroer den door hun talent. Ontroerd en gelukkig was hij ook om de eer van dit nieuwe pete,r- schapTot daar onze vrije ver taling van wat op die papiertjes stond. Burgemeester D'haese leer is dus de eerste «Peter Karnaval». Later volgt dan waarschijnlijk een «Peterka mer», want in Aalst «kamert» men graag.Alleen blijkbaar de bloemenfeeën niet. Die groeien in het wild, of verwelken nadat ze in de Keizershallen werden geplukt, en daar een jaar lang in de vaas hebben gestaan. Maar de burgemeester had nu echt iets serieus te zeggen. «Het is een feit, zo zei hij, dat er In het gewone dagelijkse leven hangen wij wat betreft onze kleding af van de heersende mode. Deze modeverschijnsels zijn gewoonlijk van korte duur, meestal om de handel leven dig te houden. Bij ons rees dan ook de vraag of er soms niet zoiets bestaat als een «karnavalsmode». Hiervoor gingen wij even een praatje maken met de heer De Winter. «Winterken» is een gekende naam in het Aalsterse karnavalsleven, en niet alleen te Aalst, je kan er van alles en nogwat krijgen met betrekking tot karnaval. Met zijn 51 jaar ervaring en zijn tweede generatie bewoners was dit wel een van de beste huizen die ons iets meer kon vertellen over die «karnavals mode». Onze Aalsterse karnayal is vol gens het karnavalsboek reeds zeer oud. Hoe de toen heer sende mode was is dan ook moeilijk uit te maken. Laat ons daarom liever terug komen naar onze eeuw. Een mode die jaren geleden heel wat bijval vond bij de bevolking was deze van de «Domino's». Zwarte to ga's met een puntige kap en een masker. Alles van de per soon in kwestie, uitgezonderd zijn handen en voeten zaten netjes opgeborgen in dit pak Dat was nodig, want in die tijd verweet men nog. Men gaf ie mand op sappige wijze zijn za ligheid zonder dat men daarbij zelf gekend wilde worden. Oor spronkelijk was dit verwijten amusant en in het geheel niet kwetsend. De meergegoede klasse vond het zelfs prettig om met karnaval naar de Borse van Amsterdam te trekken'om zich daar eens te laten verwij ten Later zou daar echter wij ziging in komen. Het verwijten zou scherper worden soms zelfs kwetsend. Daarbij kwam dan ook dat op dat ogenblik ie dereen in Aalst bijna verkleed ging in een dominopak. Buiten staanders vonden het zelfs niet twee suggesties, de domino's afschaffen en vervangen door iets anders, of de domino's ver kopen in verschillende kleuren. De gekleurde domino's waren wel iets nieuws, maar deden het toch niet. Zo'n vijftiental jaren geleden ook kwamen de eerste pruiken uit Oost-Duitsland op de markt. Dit be.tekende iets nieuws voor de Aalsterse karnaval Deze verandering, het inbrengen van pruiken en schmink zou er het gevolg van zijn dat het masker, de visosje, in de daarop vol gende jaren in onbruik zou ra ken. DE VISOSJE De visosje, jarenlang het mom bakkes van Aalsterse kamava listen, verdween toen de prui ken en de schmink de plaats innamen van domino's en on herkenbare. verwijtende vuile jeanetten. Opvallend is wel dat telkenjare bepaalde figuren tijdens karna val opduiken. Zo hadden wij de rage van de vader Abrahams en ook de Smurfen. Men ging zijn inspiratie zoeken in het showmidden. Dit is echter geen algemeen geldende norm. Om De karnavalmode anno 1979. (SJ) hoede vader Abraham en de guitige blauwe smurfjes volde den aan die vereisten. Ook de platen kwamen op het juiste ogenblik op de markt. Dit jaar was er van de kant van de fabrikanten een vraag ge- De traditionele maskers, nog enkel voor kinderen. (SJ) meer interessant om naar Aalst te komen- het waren toch alle maal domino's! Van het stads bestuur uit vroeg men dan zo'n vijftiental jaren geleden de me dewerking van de verkopers om daar iets aan te verande ren, met andere woorden, om de mode te wijzigen. Er waren in aanmerKing te Komen als karnavalsfiguur zijn een paar kenmerken dat men sympatiek moet overkomen, algemeen gekend zijn en op het juiste ogenblik op het showtoneel moet verschijnen. Daarbij komt dan ook nog altijd een of ander typisch trekje. De grijze, gebol- richt tot de winkeliers waarin zij hun mening vroegen over de «Marsipilami». Het figuurtje, meenden de winkeliers, deed het niet. Ten eerste was het lied een paar maanden te vroeg op de markt gebracht om een kar- navalskraker te worden, ten tweede was het figuurtje van de Burgemeester D Haeseleer zocht naar een drankje toen hij vorige zondag het peterschap over de karnavalwagens aanvaardde en kreeg prompt een heus bierflesje in de handen geduwdEn of het hem smaakte. Dit gebaar viel beslist in goede aarde bij de kamavalisten. (VIM) het to een pavals i, wet dse of tht im en on ging< nei naval f in vijf sen 15 ilnem nu ei en, oi ronz jeteli iele a; stee 1939, de tM den zelfdi opg iade. iggar over irvooi zoi loper eerst iets hapert in Aalst. Sinds de fusie hebben we problemen gehad. Het dondert overal al eens, maar door kontakten kan alles opgelost worden. In het bestuur hebben we ook al moei lijkheden gehad. Maar alle da gen wordt er bij mij aangeklopt: daar hapert er wat... hier ge beurt dit, en daar dat... de deel gemeenten worden bena deeld... Dat horen we allemaal. Nochtans, zo vervolgde de burgemeester met zwaar don derende stem, zijn ook de deelgemeenten vertegen woordigd in het Feestkomitée. En verder: er werd mij ge vraagd om peter te zijn van één wagen. Dat weigerde ik. Niet van één, maar van alle wagens zal ik peter zijn. En ik wil U al lemaal uitnodigen om rond de tafel die onhoudbare en nade lige toestand voor karnaval en de andere feesten uit te praten Als vriend nodig ik U uit om sa men te komen en uw gal uit te spuwen, en om met elkaar als vrienden de kleine mistoestan den uit de weg te ruimen om tot een oplossing te komen. Na karnaval kan dit gebeuren. De burgemeester kondigde verder ook aan (na op slimme manier ook naar de ijskoude Fiber Fleet te zijn uitgenodigd) dat een rondrit door de stad zal gemaakt worden om alle leeg staande gebouwen van het stadspatrimonium te gaan be zoeken om ze eventueel te gelde te maken, of een dege lijke bestemming te geven». Na deze toespraak vóór de )ap| wagens die nog ongeschonden U\ stonden te glimmen en op hun8 O.K.-label wachtten, moest de knal van de eerste champagne fles te horen zijn. Maar we^, stonden aan de verkeerde kanr van de zaal. In afwachtinc 2 drukte iemand van «d'Elemen- ten» de burgemeester een flesje bier in de hand, niet van Sifar maar echt van Safir, bier dat voortaan onder nieuwe merknaam «censuur> op de markt zal worden ge bracht (met dank voor de slui- kreklame). De plechtigheid zat hier bijna op een zijspoor. Gelukkig vond men gauw de weg naar de knal lende flessen terug. Wilfried Lissens •toet pe iwde one n per '521 vo 1955 1956 1961 eenjvalle «al t arin ats h baar, maar het is een trenf die zijn' neus boven water steekt. Daarnaast is er ook een over- aanq van pruiken naar hoeden De eksplosie van krulletjes pruiken heeft ook afgedaan Deze zijn nu vervangen door kleurrijke hoedjes, petten en klakjes. Voor de volwassenen zijn er naast de gele Chinezen ook de broeken met kantjes die in massa geproduceerd en ver kocht worden. De vraag naar dergelijk karnavaiesk onder goed doet het anno 1979. In hoeverre de broek van groet- moemoe van de Strangers daar tussen zit is moeilijk uit te maken. Het liedje «Kant aan mijn broek», gezongen door Rita Corita. heeft er echter heel wat uitstaans mee. John Travolta, een personage waarvoor men in de bioskopen storm liep, doet het niet bij de kamavalisten. Wel bekend, niet sympatiek genoeg en te weinig karakteristiek om er iets karna vaiesk van uit te beelden. Februari 1979. Voor het ogen blik zijn in Duitsland de grote karnavalsbeurzen voor het komende jaar, 1980, reeds achter de rug. En algemeen kan men zeggen dat men wat betreft karnavalsfiguren aan een stagnatie toe is. Er is niets speciaals op de markt geko men. En Superman, waarschijnlijk te laat op de proppen gekomen voor 1979, en te vroeg weg voor karnaval 1980. Wat mag je nu verwachten op onze komende karnaval. Naas musketiers en Chinezen na tuurlijk heel wat met kantbroe ken uitgedoste feestvierders En daarnaast de grote mass< bondgekleurde en verkledt c. kamavalisten. Zich verkleder en zich een karnavalskostuum aanschaffen is trouwens niel meer zo duur. Vroeger ging men wel eens een kostuum hu ren, maar om hygiënische re denen staptte men daar van af. Vandaag de dag kan men zich reeds een kleurrijke bloes aan schaffen voor de luttele prijs atSn< van 185 frank. Wie naar een bal moet kan zich een lamégalla- verkleed - kleed kopen voor de nog demokratische prijs van 2.200 frank. S.J. sdsv tie, de U lebt dag ner» een: lavé Kei Duit Marsipilami niet sympatiek ge noeg, een luipaardachtig vel letje en een afschuwelijk lange staart. Neen, dat zat er niet in. Een figuur die het wel doet is «Miss Piggy». Voornamelijk haar leuke varkenssnuit doet het bij de kindermaskers. Zij heeft geen typisch kostuum, daarbij kan haar snuit dus op om het even welk pak gedra gen worden. Over maskers ge sproken, het zijn voornamelijk de kinderen die momenteel nog kopers zijn van maskers. De volwassenen hebben er reeds lang de brui aan gegeven. De kinderen vinden zo'n masker echter attraktief, daarom dra gen zij het niet, zij kunnen er meë in hun handen lopen, maar het bezit alleen al van een der gelijk masker vult een kinder hart met vreugde Maskers die ook volledig afgedaan hebben zijn politieke mombakkessen. Zowel op nationaal als interna tionaal vlak blijkt men niet meer over voldoende interessante politiekers te beschikken om er een masker aan te wijden. Naast Miss Piggy is er ook haar goede vriend de kikker die po pulair genoeg is om zijn snuit op onze karnaval te vertonen, maar daarmee zijn wij dan ook uitgepraat wat betreft visosjes. KARNAVALSPAKKEN De voil jeanetten, de domino's, de vader Abrahampakken en de smurfenkostumetjes beho ren grotendeels tot het verle den. Dit jaar schijnt de nadruk wat betreft de kindermode voor karnaval voornamelijk te liggen bij de Musketiers en bij de Chi nezen. Het is soms onverklaar- ouw 00 I- V€ nm< tde i br de I- caei blic- el K< Gegroeid uit de Kastaars nemen de Gaa-Lowies sinds 1971 deel aan de Aalsterse karnavalstoel Verleden jaar behaalden zij nog een 15de plaats met hun Kwak 5a Dit jaar beeld zij dan «St Martel zorgt voor de bloemenfeeën» uit SI Martel is een verwijzing naar SL Maarten, de door jong en oud geliefde bisschop. De 18 leden tellende groep zal ver kleed zijn als de grote kindervriend, maar dan met een blauwe mantel i.p.v. de klassieke rode. Zwarte Piet zal hierbij natuurlijk niet verge ten worden. 0d de Draalwaaen komt vooraan een Olympische podium, waarachter St. Martel in vol ornaat verschijnt. Achteraan komt dan een rond draaiende bloemenkorf, anderen, die soms evenveel plaats eman het uitdrukte zijn de «Gaa- Lowies» altijd tevreden met de prijs, die zij behalen Over de sponsering van de stoet wenst hij zich nog niet uit te spre ken, omdat dit nog een grote onbe kende is voor hem. Het verbod om nog buiten de Aals terse stadsmuren op te treden, komt voor de groep zwaar aan, vermits vroeger deelgenomen werd aan de stoeten van Lede, Denderleeuw, St. Lievens-Houtem en St. Gillis-Dendermonde. Men stelt zich trouwens de vraag hoe veel groepen er werkelijk voor deze maatregel zijn. Bij een eerlijke tel ling zou men zich wel bij de meer derheid neerleggen. Een vraag, die wel opgeworpen werd is deze hoe het komt dat sommige groepen, zoals de Gaa- Lowies, 4.000 fr, standgeld moe ten betalen in de Fiber-Fleet, terwijl anderen, die somsevenveel plaats innemen slechts 2.000 fr. betalen. De basis waarop dit standgeld ge nomen werd, houdt totaal geen re kening met de omvang van de wa gens. De opstelling van heel wat wagens in de Fiber-Fleet is trou wens voor kritiek vatbaar Wat zal er immers gebeuren als het er ooit brandt? Veel tijd om aan alle problemen te; denken hebben de Gaa-Lowies ech ter niet, vermits er op dit ogenblik druk gewerkt wordt aan de wagen om hem tijdig klaar te krijgen voor de 51ste karnavalstoet. VEHE FRir ate O.O oké 0.3 bij, (EDV) De Gaa Lowies staan er kouwelijk

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 16