Verder bouwen aan de Akademie
voor Muziek, Ballet en Toneel
«Meisje van Andros» erg geliefd in het VTI
(Praten met direkteur Van Santen)
OPEN-SCHOOLWEEK
32 -23.2.1979-De Voorpost
Naar aanleiding van de open week in de muziekakademie hadden we een vraaggesprek met de heer Van
Santen. We vroegen hem o.a. hoe hij zich voelde na ruim zes maanden Aalsterschap. Vraaggesprek is
eigenlijk een misleidende inleiding voor een gezellig babbeltje dat meer dan een uur aanliep, en waarbij de
direkteur als een overrompelende vriendelijke rijkelijk vertellende man overkwam. Om het geheel toch een
informeel karakter te geven hebben we dit onderhoud samengevat in tien vragen en antwoorden, waarbii U
er gratis een elfde als toegift krijgt
V-s-.-ff
Direkteur Van Santen van de Akademie voor Muziek. Ballet en Toneel
-Bach, muziek waar massa's gevoel in zit(VIM)
Wat me hier opgevallen is, is dat de
V.: U bent hier gekomen na twee
waarnemende direkteurs maar
vooral na de heer Dispa, die een
enorme persoonlijkheid was. Hoe
voelt U zich na een half jaar?
Ik kende Dispa natuurlijk Ik heb
een paar keer samen met hem als
jurylid gefungeerd Het was een
groot man. De geest ^an Dispa
hangt nog altijd tussen de muren
van deze school, en als deze school
nu als groot aangezien wordt, is dat
nog altijd een rezultaat van zijn
werk. Ik ben hier gekomen op 1
juli, en ik had wel ervaring van het
werk van een direkteur maar dan
wel op veel kleinere schaal. Ik heb
me tijdens de vakantie ingewerkt,
elke dag tot laat in de avond, de
dossiers nauwkeurig bestudeerd
zodat ik eigenlijk op 1 september
kJaar was om het nieuwe schooljaar
met kennis van zaken te bninnen.
De akademie van Aalst is een heel
rijke (niet in geld) en goed uitge
bouwde school: er zijn tweedui
zend leerlingen en tachtig perso
neelsleden. Dat brengt mee dat de
taak van een direkteur die eigenlijk
alleen maar of grotendeels peda
gogisch zou mogen zijn, voor een
groot deel ingenomen wordt door
zuiver administratieve bezigheden
school niet alleen over een zeer
hoog peil beschikt (er waren vorig
jaar 7 of 8 eerste prijzen aan de
konservatoria, en er zijn dit jaar
weer 5 kandidaten voor een rege
ringsmedaille) maar dat ze ook
struktureel zeer sterk uitgebouwd
is. Er zijn verschillende kursussen
die bijna uniek in Vlaanderen zijn,
daar is b .v. het kreatief musiceren
voor kleuters en kinderen, er is de
spreekklas en diktie voor volwas
senen. Dat zijn zaken die je bijna
nergens anders vindt. En er is na
tuurlijk het feit dat de school over
zeer goede leraren beschikt.
V.: Kende U Aalst of was het een
onbekende stad?
Mijn vader heeft hier in Aalst in de
Nestor de Tièrestraat gewerkt. Ik
zelf kom uit Appelterre, dat is toch
niet zover. We zijn allebei wat taal
en mentaliteit betreft Brabander te
noemen. Ik kende Aalst niet zo
grondig, deze buurt toch niet, wel
als 'doorrijstad' op weg naar Den-
dermonde of Gent (de direkteur is
er leraar harmonie aan het konser-
vatorium). Ik kende natuurlijk wel
een heleboel leraars (al of niet oud
leerling) en een paar plaatselijke
musici.
V.: Is er toekomst in de muziek
wereld?
Als er ergens toekomst is in deze
tijd is het zeker in de muziek. De tijd
dat muzikanten versleten werden
als armoezaaiers is lang achter de
rug. In alle orkesten smeekt men
om violisten bv. niet omdat de onze
slecht zijn maar omdat er eenvou
dig geen zijn We moeten voortdu
rend buitenlanders aanwerven.
Voor andere instrumenten bestaan
dezelfde problemen. Wie in deze
tijd zin en talent heeft voor muziek
zou niet mogen twijfelen.
V.: De muziekakademies bloeien.
De wachtlijsten voor instrumen
ten zijn lang, en toch gaat weer
het gerucht dat men in de muziek-
uren in de humaniora en het VLO
gaat knippen. Krijgt U niet de in
druk dat muziekminnend Vlaan
deren bijna systematisch van bo
venaf tegengewerkt wordt?
Het is natuurlijk een probleemEr is
het kumulverbod geweest met het
gevolg dat een heleboel leraren
uren verloren en dat de leerlingen
zonder les kwamen te zitten. Er is
het verbod geweest om nieuwe
kursussen te openen. Men heeft
dat trachten op te lossen door o.a.
de laatste-jaarsstudenten van de
konservatoria in te schakelen,
maar dat heeft nadelen want die
mensen blijven niet en missen
wat normaal is de pedagogi
sche achtergrond. Wat gebeurt er
dan?-Het peil zakt natuurlijk Een
andere oplossing zoals men het in
Antwerpen toegepast heeft, is dat
men het pure individueel onder
wijs, normaal is dat een half uur per
man, vervangen heeft door half
klassikaal onderricht. Het is een
groot verschil of een leraarjich een
half uur alleen met U bezighoudt of
er staan nog vijf buren naast jou
Het is een probleem van deze tijd,
niet alleen in de muziekwereld Het
kadert in deze ekonomisch slechte
tijd, en er blijft weinig meer over
dan te roeien met de riemen die we
hebben.
V.: Als je naar een school gaat,
weet je dat je examen moet doen.
Maar nergens anders bestaat het
systeem dat een jury uitspraak
doet zonder enige afspraak met
de leraar, en dat er geen enkele
motivatie gegeven wordt Werkt
zo'n systeem geen diskussie en
wrok in de hand?
Van juryleden verwacht je in de
eerste plaats dat ze hun werk naar
behoren en kompetent doen. Maar
zoals het tot nu ging komt er na
tuurlijk vroeg of laat heibel van. De
leraar moet er bij betrokken zijn.
Maar dat is een tweesnijdend mes:
het is zo dat een leraar een reden
kan geven voor een falende leer
ling, maar het is ook zo dat hij kan
zeggen: heren juryleden, U hebt die
man de grootste onderscheiding
gegeven, maar dat verdient hij niét,
want hij is het hele jaar door lui
geweest.
V.: Is er iets in de Akademie
waarvan U zegt: kijk, dat hebben
we niet en dat moeten we drin
gend gaan realizeren?
Ik geloof niet dat we hier nog
nieuwe dingen moeten bijkrijgen.
We gaan wel de nadruk leggen op
het samen musiceren. We hebben
het orkest, de harmonie, het sa
menspel, de samenzang. Daar
steekt voor de meeste mensen de
vreugde van het musiceren in. Ig-
nace De Sutter heeft het dikwijls
genoeg gezegd muziek dat is sa
men zijn. Je ziet het trouwens aan
al de mensen die in een vereniging
zijn. Ze laten dikwijls hun indivi
duele lessen staan om samen te
gaan repeteren.
V.: Is de open week in de Akade
mie een sukses geweest?
We mogen zeker van een sukses
spreken: vooral de klassikale kur
sussen En je moet het zo zien dat
de ouders zich soms biezonder
moeten inspannen om te kunnen
komen Je kent de problemen: er
zijn nog andere kinderen thuis, er
moet gekookt worden. Maar er was
bv. zeer veel volk op het leraren-
koncert, een koncert met een zeer
hoog niveau. We hebben muziek
gebracht van renaissance tot
Pousseur. Dat sommige mensen
schrokken bij het horen van deze
moderne muziek is een aanwijzing
voor ons om hen daarmee ver
trouwd te maken. Veel organizato-
ren van koncerten durven alleen
maar 'klassieke' nummers pro
grammeren, dat is volledig fout.
We gaan ook met het orkest naar
Herzele spelen, en er is een leerlin
genauditie met 30 solisten. Het is
een initiatief geweest dat we vol
gend jaar zeker overdoen, en we
zouden dan voor elke avond een
aktiviteit willen Ik zou ook iemand
van de tekenakademie willen aan
spreken om de reklame wat meer
grafisch mooi te verzorgen.
V.: De Akademie komt dus naar
buiten. Is het ook zo dat het in
itiatief van iemand anders uit
gaat, en dat U gevraagd wordt?
Het Dirk Martenskomitee heeft mij
gevraagd in hun kring te willen ze
telen. Het zou best mogelijkzijn om
met de Aalsterse koren en de Aka
demie een programma te verzor
gen in of los van het Festival van
Vlaanderen bijvoorbeeld. De Aka
demie moet naar buiten, maar het
mag niet zijn dat ze de 'opvuller'
van gaatjes wordt zoals ik het een
beetje in Brussel meegemaakt heb,
en dat de leraar gitaar of diktie voor
alle mogelijke gelegenheden ge
vraagd wordt, en daar naar toe
'moet'. Kijk maar eens wat er alle
maal komt kijken als we met het
orkest naar Herzele gaan. Uiterlijk
om negen uur, ten laatste half tien
moeten we weer thuis zijn want de
ouders nemen het niet dat hun kin
deren later wegblijven, en terecht.
In de week zou zo'n optreden bijna
onmogelijk zijn, want je krijgt de
leden om allerlei redenen (studies,
vergaderingen, repetities) nooit bij
elkaar. Een vraag naar een optre
den brengt dikwijls veel praktische
moeilijkheden mee
V.: Biedt de Akademie iets voor
de volwassenen. Konkreet ik ben
dertig. Ik voel wel iets voor mu
ziek, ik zou trompet willen stude
ren. Helpt U mij?
Je zal wel eerst notenleer moeten
studeren. Als er een kursus is die
bloeit dan is het de kursus noten-
leer voor volwassenen. We hebben
het derde jaar geopend. Er zijn 70
mensen ingeschreven. Het zijn dik
wijls de meest stipte leerlingen.
Het is bijvoorbeeld ontroerend om
verschillende echtparen samen te
zien noten ontcijferen en maat
slaan gedurende een paar uren per
week.
V.: En de pers. Hoe zijn uw erva
ringen daarmee?
De pers kan een grote rol spelen. Ik
heb ooit een kranteknipsel uitge
knipt van iemand die een leerlingen
auditie verslagen had, en daarbij
zeer negatief te werk ging. Zo ie
mand beseft niet wat hij doet,
trouwens wat hij vertelde was nog
foutief ook. DaaT heb je natuurlijk
wel bedenkingen bij. Het brengt
geen aarde aan de dijk om mensen
te remmen in hun ontwikkeling
door kritiek te spuien, ledereen,
maar vooral amateurs, heeft be
hoefte aan aanmoediging.
V.: En uw eigen voorkeur op nj
ziekgebied?
Mijn voorkeur ging eerst naar 8
■hoven. Daarmee is het begonne
Nu is het Bach en de Dure gra
riaanse muziek. 1K nou d
veel van de polyfone muziek 1
techniek). De Liedkunst vanaf 1^
zart (Veilchen) tot Schubert.
torn van alle vokale muziek: de ld
tates van Bach, de passies, de oil
toria. Maar ik hou ook van modej
muziek: de Weense School en Pi
derecki. Ik had het grote genoei l -
om tijdens een koncert van het I
tival van hem een strijkkwartet r
horen uitvoeren, waarvan ik dep
tituur bezat en kon meevolgen.
gelukkig toeval want ik heb m
één partituur van hem.
Maar bovenal toch: gregoriaai
de zuivere modale muziek.
N.B. De muziekredaktie plant in
komende maanden vraaggespi i
ken met de heer Voorzitter van -
Kommissie van de Muziekaka r
mie, met leraren en reportay-^
over kursussen die er
worden.
FR. CAUD
Leerlingen van de stedelijke muziekakademie die zaterdag een konseri gaven. (EDV)
Veel belangstelling voor het leerlingenkonsert. (EDV)
In het kader van de open week, had vorige zaterdagnamiddag in de balletzaal van de Akademie v
muziek, ballet en toneel een leerlingenkoncert plaats: Een dertigtal leerlingen die behoorden tot vier I
verschillende disciplines (piano, voordragen, blokfluit en gitaar) lieten de driehonderd aanwezigen»
getuigen van hun vorderingen.
Hel programma bestond uil dertien losse deeltjes, waarin de voorstelling zo afwtsselend mogelijk I
gehouden was: niet alleen waren de grote klassiekers aanwezig (voor piano b v. Bach. Clementi)!
maar zelfs de modernisten kwamen aan bod (Kabalcwski). Het onderlinge peil varieerde van lager
voorbereidend (dus de studies aangevat in het voorbije jaar inde maand september), tol Hoger - (hel
zesde jaar, bekroning met eventuele eerste prijs)
Een merkwaardige en lovenswaardige namiddag, die een punt zette achter een week vol verrassende
prestaties.
Goed zo Akademie!
Een zeer gsslaagde toneelavond bracht het Vrij Technisch Instituut
van Aalst met «Het meisje van Andros- van C.H. Cordier en P.
Soetewey, een blijspel naar «Adria» van Terentius. Herman Slag
mulder voerde de regie.
De rijke Chremes wil zijn dochter dat indergelijke gevallen gewoon-
uithuwelijken aan Pamphila, zoon lijk gaat, heeft de zoon de zinnen
van zijn vriend Simon. Maar zoals gezet op een andere uitverkorene:
Glyceria. Men raakt verzeild in
ingewikkelde en komische situa
ties. Maar de wijsgeer Criton kan
echter nog een happy-end achter
het verhaal zetten. Het werk heet
een «sprankelend en pretentieloos
blijspel, met heel wat levenswijs
heid - langs - de - neus - weg» En
dat was het ook. Als komisch stuk
valt het goed mee. Bovendien had
Herman Slagmulder duidelijk
werk gemaakt van zijn regie, die
zeer verzorgd was, en vol pittige
vonsten stak. Ook het decor was
aangenaam, gepast, en verzorgd,
wat ook van de kostumering kan
worden gezegd.
Wat de vertolking betreft, kan
worden gezegd dat de heren over
tuigender toneel brachten dan de
dames: vooral Oscar Van Malder,
Jos Vanmol en ook wel Achiel De
Moor vielen op. Dat kan ook wor
den gezegd van Willy Van Box-
stael, hoewel die op bepaalde
momenten wat te nadrukkelijk
komisch wilde zijn. De dames ak
teerden zwakker. Hier was Chris
Vidts evenwel de sterkste aktrice.
Alles samen was het toch een echt
amusante avond, met op de plan
ken, naast de reeds vermelde ak-
teurs Jean-Paul De Loecker,
Symoens, Jenny Stalpaert.
Van der Weeën, Lutgarde
hulst en Georges Van Den 1
sche. Het decorontwerp was
Francois Dehoux. De algen
koördinatie berustte bij Mt
Crombeen, terwijl, zoals geze
Herman Slagmulder een
zorgde regie voerde.
Twee guitige slaven: Sosias en Davus (Jos Van Mol) (SJ) Charmus (Willy Van Boxstael) Davus geeft Pamphila wijze raad. (SJ)
Lesbia (Gisclc Junssens-Van Der