Mozarts Requiem: muziek om naar de hemel te gaan IPENBARE WERKEN BEHEERSTE GEMEENTERAAD PPOSITIE PLEIT VOOR ERPLAATSING VAN EIZERSHALLEN Vivaldi's Gloria: muziek om er te zingen! f. De Voorpost- 23.2.1979 -9 t Jongste gemeenteraadszitting was er een van die weg- 368jelegd was voor Openbare Werken, want de goedkeuring .688 in enkele Bijzondere Plannen van Aanleg vormden het lomaamste punt van diskussie. Hoewel er slechts zes mten op het agenda stonden, werd de vergadering toch j laat besloten. Want over die BPA's was men niet zo idelijk uitgepraat. ,320 275" 369 let betrof hier meer be- lald de BPA's nummer 4 49 Valerius De Saedeleer- raat», nummer 6 «Schaar- sek» (beide voorlopige nvaarding van het ont- 614 ferp-plan) nummer 5 «Sta- n», 2 «Sint-Jobstraat» en «Centrum», waarvoor de incipiöle goedkeuring van it voorontwerp werd be- mdeld, en tenslotte het 3A «Paddenhoek» even- syc van 77 ins voor principiële goed- 154 luring van het vooront- 298 erp werd behandeld, en §53 nslotte het BPA «Padden- T73 iek» eveneens voor princi- 187 Ble goedkeuring van het 55 orontwerp. 44 ilerius De Saedeleerstraat 96 ihaarbeek en Paddenhoek 78 srden zonder veel omhaal 533 inomen. Maar voor het ïntrum werden wel enkele )rden omver gelopen. In eerstgenoemde BPA's il er niet zo veel verande- n. Het zijn dichtbevolkte jkaibieden. In het BPA Pad rie inhoek zouden wel enige in nijzigingen aangebracht no arden. In het domein dei Ichaubroeck» zou een re- ouw avatiegebied voorzien zijn. ouwïhepen De Neve bleef dan htin)k wat uitvoeriger stil- wer aan bij BPA Centrum. De een on voor dit BPA was een 3ngs udie over de verdere evo- Ü2°Itie van het stadscentrum, als men wel al weet De ven beleidslijnen enz. We Deten daar niet meer op gt'is( rugkomen. Raadslid Lorie Hnq VV) maande wel aan tot 3te oed. Ook fraktievoorzitter j vr ïudron (VU) bleef iets ult- oeit leriger bij het BPA-Cen- oor: im stilstaan. Hij loofde de lant ist waarmee de ruimtelij- is ordening aldaar was be- /orc udeerd geworden. «De in- 3. N raak van de bevolking ntig left aan dit BPA een nog (ke igere waarde» zo zei dit tellii adslid. «Het feit dat hier teld< <ening werd gehouden ide Bt gefundeerde kritiek van taa' ikelin'gen en groepen, doe aakt de inspraak zinvol ker or wat de plannen zelf Ien ïreft, valt het op dat het "JPJ tenbaar nut een belangrij- oppervlakte in ons Cen- ertum inneemt». Verdere |jnn uk op de woonomgeving 0p|, ordt beperkt, zo stelde het ;h r idslid verheugd vast. «De 20rM orziene uitbreiding yan Openbaar groen zal in t ontwerp sterk afgeremd arden. Toch menen wij it het behoud van het alst|aarcjev0' Privaat groen en lor het opleggen van een ee o 'uwverbod op afdoende enh jze verzekerd is.» ijkje kleinschaligheid waar aar gestreefd wordt inzake lbouwing vond het raads- bijzonder positief. Voor- het aantal bouwlagen zou ,Jprden beperkt. Verheu- ind noemde hij ook het it dat de stad zich meer en eer uitspreekt voor ver- ersvriendelijk optreden, aardoor het buurtleven op- euw gestimuleerd kan )rden. Positief was ook, stelde raadslid Caudron, t voorzien van een pak- ergebouw in de Pont raat. Hij loofde de inspan- ngen van schepen De Ne- om de staatsgrond (van 00 ormelde parking in de Fj intstraat) in stadseigen- im te nemen. Het raads- I pleitte vervolgens nog 'or enige konkrete maatre ten: 00 arbetering van de organi- i tie van het openbaar ver- er. en degelijke aanpak van 1 verkeerstechnisch pro- eem in een aantal Cen- imstraten zoals de Kluys- nsstraat en de Arbeid- aat. et beperken van het zwaar nsport in de binnenstad, nten dus waaraan de ver- arskommissie een gron- |e studie zou moeten wij- n. De VU-fraktie keurde ken ing beir i het voorontwerp-bestem mingsplan goed omwille van de professionele aan pak, waarbij rekening ge houden werd met de mens en zijn opmerkingen, zo stelde de fraktievoorzitter van de VU. Fraktievoorzitter Willems (CVP) kwam vervolgens aan het woord. Het vroegere «nee» kon de oppositie nu laten varen, omdat in tegen stelling met vroeger, nu toch bij de te nemen beslis singen wel in voldoende mate rekening werd gehou den met de adviezen die wa ren verstrekt door de bevol king. De CVP-fraktie ging dus nu akkoord met het voorstel van het struktuur- plan. Toch had de fraktie nog enige voorstellen te for muleren -De woonfunktie in het stadscentrum kwam hierbij als eerste punt aan de orde. «Door de overkapaciteit van winkels in het centrum en de uitbreiding van het één- richtingsverkeer-systeem, en door het realiseren van steeds meer verkeersarme en verkeersvrije straten be vorderen wij de handels- funktie van het centrum en zijn verkeersveiligheid, maar bemoeilijken wij er ook het wonen», zo stelde fraktievoorzitter Willems die verder de nadruk legde op het tegengaan van de ontvolking van het centrum. Hij vroeg gepaste voorzie ningen in het struktuur- plan«Het tekort aan woon funktie kan volgens het raadslid opgevangen wor den door het uitstekend re novatieplan waaraan de ont werpers van het struktuur- plan gedacht hebben. De uitgestrekte oppervlakte tussen het politiebureel en het Kannunik Colinetplein en het stedelijk zwembad aan de Capucienenlaan is gedeeltelijk niet bebouwd en gedeeltelijk volzet met stads-, staats- en industrie- Ie vestigingen die op ter mijn van bestemming zou den kunnen veranderen en dus voorbehouden worden om er een nieuw groot woongebied op te richten, in de onmiddellijk omge ving van het handelscen trum. Dit betekent ook, zo stelde het raadslid, dat wij zouden afzien van de op richting op deze plaats van grote stedelijke hallen, als mede dat wij tot likwidatie zouden besluiten van de ge deeltelijk aangelegde par keerterreinen langs de Beekveidstraat. De keizers- hallen zag het raadslid dan ideaal geplaatst op het zo genaamde pleinrzonder- naam aan de Pontstraat' (de huidige parking op staats grond). Daar zou de moge lijkheid bestaan om de ste delijke feest- en tentoon stellingshallen op te richten en er de bijhorende parkeer gelegenheid in te voorzien (parkeergebouw met 5 bouwlagen). Kleinere parkeergelegenhe- den vormden een tweede voorstel van de CVP fraktie. Haar woordvoerder trok de opportuniteit in twijfel van de aanleg van het groot par keerterrein achter de huidi ge keizershallen, dat mo menteel niet alleen in slech te staat is, maar ook psy chologisch een hinder vormt om er te parkeren men heeft geen onmiddel lijk zicht op het centrum bij het verlaten van de auto. Hij haalde het voorbeeld aan van Brussel waar een con- sertium een groot aantal kleinere parkeergebouwen had neergezet. Ook in het stadscentrum van Aalst zouden heel wat gebouwen hiervoor in aanmerking ko men, bv. de achterzijde van het afgekeurd gebouw van de rijksschool in de Nieuw- straat, de vrijliggende gron den van de rijksschool langs de Arbeidstraat, de terreinen van een tabaksfa briek aan de Hopmarkt, een deel van de gebouwen van het OCMW aan de Katte- straat, een stuk tuin in het gewezen eigendom Schelf hout... Een zware fout zou het stadsbestuur begaan door parkeerbeperkingen op te leggen zonder vooraf voor alternatieve parkeerge legenheid te zorgen: «De automobilisten zoeken par keerruimte, en keren meer en meer de rug toe naar de handeldrijvende straten». -De openbare groenzones vormden een volgend punt van bezorgdheid van de op positie. «Het openbaar groen langs de binnenkant van woningcarre's werd om zeggens door iedereen ver worpen, zo zei raadslid Wil lems, waardoor het bestuur van dit initiatief afzag. De tuinen van de betrokken be woners zal dus niet ontei gend worden. Nochtans was de idee van de gezame- lijke tuin op zichzelf niet zo verwerpelijk». Het raadslid haalde het voorbeeld aan van Nederlandse steden waar bewoners van een wo ningcarré vrijwillig, met be houd van de tuin, tot geza- melijke inrichting en ge bruik van de tuinen over ging. In verband met de Graanmarkt werd opge merkt dat het patroon van pleinaanleg daar verouderd is. Enkele bomen zouden volstaan. Voor de rest kon er parkeergelegenheid wor den aangelegd. Tenslotte kwam de CVP- fraktie op voor behoud van de levendigheid van het stadscentrum. De woord voerder zei dat de fraktie geen voorstander was van het weren van de scholen uit het centrum, omdat de schoolbedrijvigheid bij draagt tot het levendig hou den van het centrum. Het openbaar bestuur zou in ruil voor de verkeersveiligheid moeten instaan. Schooluit- breiding vond fraktieleider Willems foutief, ook ai om dat de nataliteit dalende is. Ook de kleine ambachtelij ke bedrijven zouden hun plaats in de stad moeten blijven behouden, «voor het koloriet van het stadsle ven». Raadslid Jan Vanderveken steunde eveneens het idee van het behoud van KMO's in de stad, voor zover ze niet vervuilend waren, ook al omwille van de tewerk stelling. Raadslid Van De Sype had eveneens lovende woorden over voor schepen De Neve, wiens beleid ge tuigde van «visie op de toe komst» en van «moed om op te tornen tegen verzet». De stad, zo zei dit raadslid, wordt teruggegeven aan haar bewoners en de bezoe kers. Schepen De Neve dankte voor deze bijval, en wees er op dat gans het Kollege van burgemeester en schepe nen achter zijn visie stond, en dat ook de bevolking ruim de gelegenheid tot in spraak had gekregen. Hij zei verder dat de kleine am- bachtbedrijven inderdaad zouden kunnen blijven, dat de woonfunktie beschermd moest worden (»de kleine straatjes valoriseren»), maar wees er verder toch op dat heel wat problemen in de bijzondere kommissies moesten besproken wor den. De schepen van Open bare Werken zei tot slot dat het de bedoeling was de woonkapaciteit in het cen trum van 13.400 inwoners op te trekken tot 18.400. Momenteel zijn er in dit centrum 4.282 eengezins woningen, naast 784 woon- gelegenheden in apparte mentsgebouwen. WL CANTATE DOMINO: gib neq. b ni Ie -. sic Maandag in de Sint-Martinuskerk. Een verlichte koepelruimte, bloemen en rood-ontstoken kaarsen, een grandioos zingend Cantate Domino, een goede Philharmonie van Antwerpen, een evenwichtig kwartet, een stipt dirigerende Vandernoot. Van twee reuzen uit de muziekgeschiedenis hebben we mu ziek gehoord. Ze hebben uit hun levensloop een paar zaken gemeen, daar onder de stad waar ze oegraven weroen: wenen en de wijze waarop: in de grootste armoede. Wenen is dus ondanks zijn uitgesproken muzieksfeer en traditie geen vriendelijke stad voor genieën. De aarde lag nog niet op Vival di's kist als hij al vergeten was. Nu 't is een rare vent geweest. Hij werd beschouwd als een onvergelijkbaar viool virtuoos en een verschrikkelijk snel komponist. (een opera op 5 dagen. Op zaterdagnamid dag het libretto binnenbrengen, de week nadien mocht je hem komen halen!). Het laatste jaar uit zijn leven is duister. Hij sterft dus in Wenen en wordt er be graven 'van den arfnen' (al hoewel hij tijdens zijn leven veel geld verdiend heeft). Van dan af verdwijnt hij uit de mu ziekgeschiedenis; alle compo nisten uit de negentiende eeuw hebben nooit over hem ge hoord. In een muziek uit 1920 krijgt hij een lijntje (zeer nega tief dan nog, vermeld wordt dat Bach zijn concerto's herwerk te.). Als men in het begin van deze eeuw in Florence in een paar musea grote schoonmaak houdt, vindt men tientallen concerto's van dezelfde man: een zekere Vivaldi. Het blijkt niet alleen speelbare, maar bo vendien prachtige en goede muziek te zijn en langzaam, maar zeer langzaam begint zijn renaissance. Het is bijna met te geloven, maar niemand die nu is. en altijd in de muziek geze ten heeft, heeft bijna zeker voor zijn 40e nooit van hem ge hoord. Hij is onbedreigd koplo per op het gebied van klassieke platenverkoop. Hij verslaat met straten voorsprong nummer twee op de lijst (de heer van Beethoven). Omdat hij priester was verwacht je toch dat zijn religieuze muziek het meest ont dekt of gepubliceerd zou wor den. Nu dat is helemaal niet het geval Deze Gloria is wel over bekend verder is er nog een Credo, de Stabat Mater en een paar Motetten en we zijn rond. De platenmaatschappijen kon digen de uitgave van zijn psal men en missen aan, maar dat zijn er zo'n pak dat we nog jaren in verwachting levenVivaldi is zo'n groot komponist, zo'n prachtig instrumentalist dat ik me afvraag wie ik ben dat ik daar woorden mag aan wijden. Het is een man die met muziek alles mooier maakt: een ruiker bloemen is een haven van schoonheid, en als je daar een largo bijhoort, worden de bloe men minuut na minuut nog mooier. Ik gooi de volgorde van het programma heel bewust door elkaar. Ik schrok me rot toen ik merkte dat het Gloria na het Requiem kwam. Het Requiem, de belijdenis, de levensverklaring van een ster vend mens is zo'n compleet werk. dat daar gewoon niets na mag. De stervende Mozart die deze muziek zo schreef dat het slechte opnamen gesproken: in 1964 zette J.P. Paillard het op plaat met een vals zingende alt, en in 69 kwam de versie van I Virtuosi di Roma (wat zijn de Italianen toch een bescheiden volk). De conceptie van alle vo cale werken van Vivaldi was tot voor kort zo romantisch dat men een nieuw componist bij- geschapen heeft. Viverdi. Die romantiek bleek weer heel even toen Vandernoot in de sopraansolo bij het herhalen van een kort motiefje duidelijk aanstipte: echo, echo! Toch is dit een overrompelende brok geschiedenis hoeft niet her haald. Misschien wel dat Mo zart er tot op de dag van zijn dood aan gewerkt heeft. Tot zijn schoonzus die hem die avond komt bezoeken zegt hij: «Blijf hier, vannacht sterf ik, ik heb de doodsmaak in mijn mond.». Hij sterft ook die nacht, met een tema uit het Requiem op zijn lippen. Heel wonderlijk is dat Mozart, een klassiek componist bij uitstek, hier een stuk met een barokke opvatting geschreven heeft: de hoofdac tie wordt door de koren gedra gen. de solisten hebben in ver- Het prachtige konsert had plaats in een overvolle St. Martinuskerk (EDV) Cantate Domino in (je Sint-Martinuskerk (EDV) lijden van een blij levend mens, door de schoonheid van stem en instrument vertederd wordt in het testament van de godde lijkste componist, die al het menselijke in zich had. Alseréén Vivaldi-fan rondloopt ben ik het. Maar in 's hemels naam niet na Mozarts Re quiem! Dan hoef ik niets meer, alleen stilte en bezinning. Geen gebuig, geen geknik, geen ap plaus, stilte. Dus eerst naar de Gloria Het programma ver meldt de eerste ongelukkige opvoering in 1939. Door om standigheden onafhankelijk van mijn goede wil, kon ik daar helaas niet aanwezig zijn. Over muziek. Vivaldi is zo'n knap kenner van zijn publiek dat hij je nooit op adem laat komen. Die man schrijft met een psycholo gisch bestudeerde afwisseing. Er is bijvoorbeeld het prachtige duo sopraan-hobo: «omine Deus», met een decoratieve hobo-melodie. Er is de altaria waarin Ria Bollen mijn hart breekt. Ze kent het werk natuurlijk van voor naar achter want zij heeft het pas op plaat gezet. Cantate Domino barstte uit in de feno menale fuga op 'Cum Sancto Spirito', een tema dat hij leende voor deze Gloria. En dan het Requiem. De voor houding een minder belang rijke rol. Zeer, zeer mooi is het Kyrie waarin de sopranen door de drie andere stemmen opge jut worden, van beneden tot he lemaal bovenaan de si b. Can tate Domino zong prachtig: alle korte nootjes en alle loopjes correct, geen gesleur, geen gesleep. De verhouding in de stemmen is perfect (heel even duwen de bassen de tenoren eruit in het 'confutatis') Het 'la- crimosa' is adembenemend mooi. En in het 'hostias' de idee verdedigd dat na het 'hostias (het laatste deel dat Mozart zelf geschreven heeft) de dirigent even zou poseren. Dat lijkt mij als eerbewijs aan een der grootste componisten en aan een der grootste werken uit de muziekliteratuur, en ook aan dé uitvoerders veel hoger dan na afloop van dit laat ons maar zeggen testamentair werk ir? een rechtstaande ovatie uit te barsten. Het Benedictus voor de vier sor listen is bijzonder mooi. De sopraan Mariette Kemmer, wiens stem wat wapperde in de aanvang raakte daarna zeer goed op dreef. De tenor Philip Langridge is inderdaad één der meest vooraanstaande teno ren van zijn generatie. Alt Ria Bollen beheerst niet alleen het kwartet maar drukt haar stem pel op het ganse orkest, en op het ganse werk. De bas Ste phen Roberts, die eigenlijk een lage bariton is (zijn stem begint zeer mooi te kleuren vanaf de c) deed me één keer schrikken toen hij in zijn openingsaria (Tuba mirum) de korte nootjes plat streek. Maar het zijn werke lijk vier klasse-zangers. Dirigent André Vandernoot, die de twee werken dirigeerde kreeg uiteraard het meest ap plaus. Het moet toch onder streept dat dit in de eerste plaats toch diende te gaan naar een man die onverdroten zijn leven dag na dag in de muziek stopt: Michael Ghijs. Zijn naam kwam zelfs in het ganse pro gramma niet voor. Ook naar de vele kleine en grote knapen die eindeloze uren en alle vrije tijd stoppen in herhalingen, om prachtige concerten te kunnen geven voor een publiek dat dik wijls blijk geeft van vreemde motivaties. Eén randbemerking. Er was een tijd dat Cantate Domino voor een optreden onzichtbaar bleef. Op het juiste uur werden de knapen door een 'introitor' naar hun plaats gebracht. Dat had een dubbel doel: er heerste onmiddellijk een heel serene sfeer, en het werd doodstil, want iedereen voelde dat het concert aanving. Vorige maan dag, een half uur voor de aan vang, zaten de knapen er al. Ze wiebelden, ze lachten, en ze wuifden. Vanaf de eerste noot zie je dat het een koor met enorme koortucht is. Ze heb ben de oren verblijd, maar het oog wil voor en na het concert ook wat. Een persattaché gaf na afloop het al bekende geheim door dat het koor tijdens de paasvakan tie naar Columbia gaat. Is er misschien nog een plaats vrij voor een verslaggever? FC

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 9