klub^Hm/
L
S
b
C
BOUWEN ZOALS IN SKANDINAVIE
«HOUTSKELETBOUW»
Gl
r.n d °3
32 - 2.3.1979 - De Voorpost
Paul Cannuy, technisch sekretaris van het Nationaal Houtvoorlich
tingsbureau had het in het HRITO over Houtskeletbouw.
Wat is Houtskeletbouw precies?
't Is een bouwmetode waarbij de
dragende delen van hef"bouw-
werk boven de funderingen
bestaan uit een houtkonstruktie.
Ze bestaat uit balken voor de
vloeren, stijlen en regels voor
dragende en niet-dragende
wanden en balken, sporen en
sporenspanten voor de dakbe
dekking. Het geheel wordt
gestijfd en afgedicht bij middel
van multiplekx. plankenvloer,
schaliënberd. spaanderplaten of
struk tu u rgevend e isolatievezel -
platen.
pussen het aldus ontstane skelet
worden materialen aangebracht
met als funkties brandwering.
vuurstoppen. dampwering. ter-
mische isolatie, akoestische iso
latie. waterkering en afwerking.
Houtskeletbouw is dus alleszins
niet te vergelijken met volledige
houtbouw zoals veel toegepast
voor tijdelijke gebouwen.
Het is een open bouwsisteem:
niet de bouwelementen zijn
gestandardiseerd maar wel de
onderdelen ervan. nl. hout en
plaatmaterialen in gestandar-
diseerde maten die dus zonder
veel bijkomende bewerkingen
tot bouwelementen kunnen
worden verwerkt.
Elke architektonische aspiratie,
elke stedebouwkundige eis en
elke veiligheidsnorm kan ermee
-bevredigdworden.
Het open karakter van de
houtskeletmetode laat toe reeds
bestaande gestandardiseerde
bouwelementen als deuren,
vensterramen en trappen onge
wijzigd toe te passen.
Welke voordelen heeft houtske
letbouw?
Deze zijn veelzijdig. De werktijd
wordt alleszins door gebruik van
lichte, droge, stevige, elastische
materialen met gebruiksklare
afmetingen van gemakkelijk
doch voldoende groot hanteer
baar materiaal ingekort. Het
gaat dus sneller.
Door de lichtheid van de niet
dragende binnenwanden kan
men de binneninrichting naar
goeddunken wijzigen. Er is dus
aanpassingsmogelijkheid. Elke
vorm van industrialisatie is
mogelijk. Men kan maatklaar
hout op de bouwwerf brengen en
de elementen aldaar vervaar
digen. Men kan echter eveneens
volledig afgewerkte bouw
elementen aanvoeren. Tenslotte
kunnen driedimensionele volle
dig afgewerkte bouweenheden
op fundering of hoofdstruktuur
worden neergezet. Het licht
gewicht vergemakkelijkt aan
zienlijk transport en manipula
tie.
Belangrijk daarbij is zeker de
lage prijs door kortere arbeids
duur. besparing van intresten
wegens het vlugger verloop en
verdere lichtere fundering.
Met gelijke komfortsgraag. af
metingen en luxe ligt de prijs van
een houtskeletbouw 25% lager.
Goed en wel, maar is deze bouw
duurzaam genoeg?
De konstruktie blijft zeker
droog en gezond door een
dampscherm aan de binnenzij-
de.door een regenscherm aan dc
buitenzijde en door verluchting.
Door gebruik van duurzame of
verduurzaamde afwerkingsma
terialen wordt een praktisch
onbeperkte levensduur verkre
gen.
Door bekleding van de binnen
zijde met brandwerende ma
terialen en door het toepassen
van brandwerende konstruktie-
détails kan aan elke veiligheids
norm worden voldoen.
,Is dergelijke bouw gezond?
Hout is gezond. Een houten
woning is fundamenteel gezond
door het feit dat zij het
doorlopend veld van stralingen
uit de atmosfeer niet geheel
verbreekt. Hout heeft verder
bijna geen enkele radio-aktieve
straling en de eigen straling
harmonieert met het menselijk
organisme. De hygroskopiciteit
van hout heeft een regelende
werking en de positieve polari
teit van hout voorkomt opho
ping van statische elektriciteit.
Hout heeft verder een natuurlij
ke «warmte» en akoestisch zijn
isolatie gelijkheden legio.
Wordt houtskeletbouw veel ge-
pratikeerd?
De Skandinavische landen heb
ben een zeer oude traditie op dit
stuk en in Noord-Amerika
vormen houten eengezins
woningen de overgrote meer
derheid.
Doch ook Frankrijk. Nederland.
Duitsland, het Verenigd
Koninkrijk. Zwitserland en
Australië gebruiken houtskelet
bouw.
Dat landen als Zweden. Canada
en de V.S.A. met zeer hoge
levensstandaard en komfortei-
sen aan houtskeletbouw doen is
wel veelbetekenend. Ook in
België bouwen reeds geruime
tijd verscheidene bedrijven vol
gens het houtskeletbouwsisteem
en hun aantal stijgt jaarlijks.
(Chris Verreydt)
Mensen die van muziek houden (en dat zijn niet alleen gelovigen) beschouwen het
Gregoriaans als een volmaakte uitdrukkingsvorm van klankschoonheid en piëteit
Ik heb vrienden die 's zondags enkele tientallen kilometers per wagen afleggen om
een abdij te vinden waar monniken in een sfeer van wijding Gregoriaans zingen. En
ik begrijp hen. Niets kreêert zo intens een moment van stilte in ons als religieuze
muziek gezongen door de monniken van Solesmes. Zo dacht ik. Tot ik enkele jaren
geleden het koor «Concinite» via de radio hoorde. Toen moest ik mijn mening
herzien: ze zijn vanzelfsprekend anders gebekt dan de monniken, dus klinkt hun
muziek anders. Maar het was zo zuiver, zo vloeiend dat ik het voor de muzieklief
hebber bijna een heilige plicht acht hen te horen. En die kans krijgen ze. Pro
Arte, de jeugdverenigingen, de koren de kuituurverenigingen van Aalst organiseren
nl o'p 10 maart a.s. te 20.15 u in Sint-Antoniuskerk (Capucijnenlaan) te Aalst een
passiekonsert door de Capella Concinite en de Schola Cantorum van Sint-Kwin-
tenskerk te Leuven. Het koor Concinite werd twaalf jaar geleden opgericht als
kinderkoor van de Sint-Kwintenskerk, waar het nog elke zondag zingt, samen met
de Schola Cantorum van Jean Vandergeeten. Aanvankelijk bleef de aktiviteit
beperkt tot het opluisteren van religieuze diensten. Na een vijftal jaren trad het
koor, inmiddels tot jeugdkoor geëvolueerd, naar buiten. En sindsdien verwierf het
wereldfaam door radio-uitzendingen en konsertreizen o.m. in de prachtige kerk van
Albi, in Parijs en tijdens het festival van Vlaanderen, verder via zijn Europaliakon-
serten en zijn grammofoonplaten. Het repertorium van Concinite omvat Grego
riaans, Middeleeuws, Renaissance en Barok-polyfonie, koormuziek van Mozart en
Pergolesi, romantische werken van Schubert en Brahms, Vlaamse volksliederen en
moderne komposities. Wat omvat het programma dat ze in Aalst brengen?
Gregoriaanse^muziek van de Goede Week en fragmenten uit de Metten van Goede
Vrijdag, maar ook werd van Giovanni Pierligi dat Palestrina en Tomas Luis de
Victoria, de twee grootmeesters van de polyfonie, met hun rijk vloeiende, bijna
hemelse melodieën.
Voor dit passiekonsert dat we heel hartelijk aanbevelen kunt u kaarten verkrijgen
bij de leden der organiserende verenigingen en bij
Christine Van Wilder, Bauwensplein 1 Aalst tel.: 053/214992.
Beatrijs Dierick, Sint-Martensplein 10 Aalst tel.053/776551
Rozemarijn p.v.b.a. Rozemarijnstraat 7 Aalst of door storting op P.R. Pro Arte
000-0760058-63.
Toegangsprijs200 fr. Jeugd en 3 pas100 fr.
VZW Antrakt-4 maart-20u30-Stadsschouwburg
Op zondag 4 maart vertoont de vzw Antrakt in de
Stadsschouwburg aan het Vredeplein te Aalst de
triller «Frenzy» een Britse produktie gerealiseerd in
1972 door de grootmeester van de trillers, Alfred
Hitchcock. Het verhaal kunnen wij kort als volgt
samenvatten: een maniakaal moordenaar zet het
politieapparaat in Londen in werking wanneer men
een aantal moorden op vrouwen ontdekt die allemaal
hetzelfde karakter vertonende naakte slachtoffers
dragen als enige getuigen van hetgene hen overkwam
de das om de hals waarmee ze gewurgd werden. Nu
wordt vooral de spanning in de film gehouden door
het zoeken naar de moordenaar.
Alle Alfred Hitchcock films hebben een bijzonder
kenmerk, men zou kunnen zeggen, zij dragen de
handtekening van de regisseur. In al zijn films speelt
Hitchcock het trouwens klaar om zelf enkele sekon-
den in beeld te komen. Let eens op in «Frenzy».
Wanneer in het midden van Londen een slachtoffer
aanspoelt uit de Thames staat een groepje mensen
nieuwschierig te kijken. Een van die toeschouwers is
A. Hitchcock. Let eens op! De toegangsprijs voor
deze voorstelling bedraagt 55 fr, CJP-ers, TTT-ers en
65-plussers betalen slechts 45 fr.
Marcelinoklub-4 maart-14u-zaal Kapucijnenklooster
Na het een weekje zonder film te hebben moeten
stellen omwille van karnaval is de Marcelinoklub
terug. Deze week wordt aan het jonge volkje een
tekenfestival aangeboden «Pink Panter Cartoons», of
de avonturen van de roze Panter. Aanvang van de
voorstelling 14u, einde rond 16u30.
Jeugdhuis Ypsilon-4 maart-Ypsilon
Op zondag 4 maart draait Jeugdhuis Ypsilon de
science fictionfilm «Rollerbal» of een nieuwe sport
voor de jaren 2000. Via een soort kanon wordt een bal
afgevuurd in een piste waar gerolschaatste spelers
met puntige handschoenen een geducht gevecht
leveren om toch maar punten te scoren. Geweld en
sensatie dus. Nog harderen brutaler dan rugby.
Frans Masereelfonds-7 en 14/3/79-20u-zaal Madeion
Op woensdag 7 en 14 maart ek. programmeert het
Frans Masereelfonds twee filmvoorstellingen in de
zaal Madeion op de Grote Markt te Aalst. Deze
vertoningen gaan beiden door om 20u.
De vertoonde prent is «Thyl Ulenspiegel», een Russi
sche film in twee delen van A. Alov en V. Naoumov
met in de hoofdrollen Lembit Ulfsak als Thyl, Natalia
Belokhvostikov als Nele en Evdueni Leonov als Lam
me Goedzak.
Wie de roman van Charles De Coster, waarnaar ook
deze beide films gemaakt zijn, niet gelezen heeft,
kent allicht toch wel enkele verhalen over deze lolli
ge, volkse vrijheidstrijder. Over de herkomst van Tijl
bestaat betwisting, zou hij bestaan hebben in Vlaan
deren, of was hij van geboorte afkomstig uit Duits
land. Dat is tot op heden een onopgeloste vraag. Tijl
is en blijft echter de inkarnatie van de vrijheidsstrij
der die, op leutige wijze, recht weet te laten gelden.
Zolang er onderdrukte volkeren zullen bestaan, welke
nationaliteit die ook mogen hebben, zullen er Tijl
Uilenspiegels bestaan.
De eerste film die wij op 7 maart te zien krijgen is «De
asse van Klaas» de tweede, geprogrammeerd op 14
maart «Leve de Geuz».
Van maandag 19 tot en met donderdag 22 februari bracht
de Expo-Car van het Nationaal Houtvoorlichtingsbureau
een bezoek aan het Hoger Rijksinstituut voor Technisch
Onderwijs in de Welvaartstraat te Aalst.
Deze week slechts twee nieuwe films. In cinema Palace wordt de
Disney tekenfilm «Cinderella» - Assepoester, voor een tweede
week verlengd in de benedenzaal.
In de Studio van deze cinema een nieuwe prent: «An unmarried
woman» - een ongetrouwde vrouw, een film die in 1978 te Cannes
de Grote Prijs wegkaapte voor de beste vrouwelijke vertolking.
Volgens de realizator, Paul Mazursky, is een ongetrouwde vrouw
geen pamflet voor de bevrijding van de vrouw. Het is een modern
verhaal over hedendaagse mensen en in de aanpak trachtte de
regisseur humor en begrip te verwerken.
Blijkbaar is hij daar in geslaagd want Jill Clayburgh, kaapte de beste
vrouwelijke vertolkingsprijs weg.
Erica en Martin zijn een gelukkig stel. Zij zijn al zestien jaar
getrouwd en wonen met hun dochtertje Patti in een deftig apparte
ment in de Newyorkse East Side. Martin werkt in een bank in Wall
Street, Erica werkt voor halve dagen in een galerij voor moderne
kunst in Soho.
Beiden zijn zij volgens een routine gaan leven waarmee zij, althans
naar de uiterlijkheden te oordelen, tevreden zijn, Martin heeft af en
toe te lijden van tijdelijke angstbevliegingen of plotse neigingen tot
verandering, maar Erica schrijft dat allemaal toe aan het feit dat hij
overwerkt is en hecht er maar weinig belang aan tot op de dag
wanneer hij haar in een wanhoopsbui zonder omwegen bekent dat
hij al meer dan een jaar lang een verhouding heeft met een andere
vrouw en dat hij wil scheiden.
Erica blijft alleen achter met Patti, die, hoewel zij wrokgevoelens
heeft tegenover haar vader, toch evengoed haar moeder verant
woordelijk stelt voor het mislukken van het huwelijk. Ondanks de
steun die zij van haar beste vriendinnen, Jeanette, Elaine en Sue
krijgt, kan Erica zich moeilijk aan de nieuwe situatie aanpassen.
Van alle kanten komt zij onder druk te staan om een andere partner
te vinden, maar zij weert de voortijdige hofmakerij van de eerste,
Bob, af en wordt hysterisch wanneer deze haar probeert te kussen.
Op een dag betrapt zij Patti in gezelschap van haar vriend Phil die zij
uit haar appartement zet. Voor de eerste keer komt zij in heftige
woordenwisseling tegenover haar dochter te staan. Voor Erica zijn
dit echter niet de laatste problemen
Ook in cinema Feestpaleis is er eveneens een verlenging, «Death
on the Nile» de Agatha Christieprent verhuist weliswaar naar zaal
2, maar wordt toch voor de vijfde week verlengd
In zaal 1 van cinema Feestpaleis een Amerikaanse superprent,
althans wat aankondiging en publiciteit betreft, «Superman», een
spektakulaire film met Christopher Reeve in de hoofdrol, spektaku-
lair wat beelden betreft, minder wat inhoud betreft.
Superman, oorspronkelijk een bewoner van de planeet Krypton en
door toeval op onze planeet neergedaald, is het geesteskind van
twee Amerikanen uit Ohio. Jerry Siegel (tekstschrijver) en Joe
Shuster (cartoonist). Zij waren eigenlijk nog tieners toen zij op een
zwoele zomernacht, anno 1977, de Superman-idee aan een ster-
renrijke nachtelijke hemel zagen verschijnen. De figuur van Su
perman was voor hen deze van een supermens die al de problemen
van de wereld zou oplossen door zijn fyzische kracht. Die idee was
eigenlijk niet biezonder origineel, want aan de andere kant van de
wereldbol, was daar een ander heerschap, op een veel minder
onschuldige manier helaas bouwende aan een 1000-jarig rijk.
Maar voor Siegel en Shuster zou Superman de weerspiegeling van
de Amerikaanse droom zijn, iemand die alles beter kan en maakt
voor de anderen.
SJ
ereen
nsely
senci
ens h
Prinse
tijde
n. Elk
h in i
eds zi
eeks 11
d het
ital bin
digden
Prins
miel sc
afwez
J zelf I
Margi
egatie
afschei
nerkte
de van
Deze car bezoekt niet alleen
scholen, bij voorkeur tech
nische met een afdeling
«Hout en Bouw» maar te
vens bouwbeurzen, media
centra en kan ook geplaatst
worden op studiedagen
voor houtbewerkers.
Het Nationaal Houtvoor
lichtingsbureau, gevestigd
te Brussel in de Konings
straat 109-111, is steeds be
reikbaar voor al wie in aan
raking komt met hout en
houtproblemen. Ook aan
private personen wordt
op aanvraag advies ver
strekt, maar dan wel liefst
voor men met de bouw aan
vangt.
Sinds 1 oktober 1975 door
kruist deze indrukwekkende
didaktische Expo-Car het
hele land. Men brengt er
duidelijk, aanschouwelijk
en rationeel een sythese
van de laatste nieuwighe
den in verband met houttoe
passing.
Door dit initiatief stelt het
Nationaal Houtvoorlich
tingsbureau aan het archi-
tektuur- en technisch on
derwijs een merkwaardig
werktuig ter beschikking.
Welaangepaste kleinmodel-
len, tabellen, voorwerpen,
diagrammen, literatuur bie
den aan de leraars visueel
materiaal om de studenten
nieuwe houttoepassings
technieken voor te stellen
en te verduidelijken.
Onder de behandelde on
derwerpen zagen we:
-hout, universeel materiaal
-fineer
-houtbuigen
-houtlijmen
-kuratieve en preventieve
hout bescherm ingevocht,
insekten, brand)
-metalen verbindingsstuk
ken voor timmerwerk
-plaatmaterialen en deuren
-gelijmde gelameleerde
spanten
-moderne houtstrukturen
waaronder houtskeletbouw,
samengestelde balken, ele
menten van hout en multi-
pleks, lichte spanten voor
dakkonstruktie
Stond de car ter beschik
king van de schoolgemeen
schap uit heel het Aalsterse
en ook van de beroepsmen
sen uit de hout- en bouw -
sektor dan bleek het wel
moeilijk deze laatsen op de
twee technische voordrach
ten ter gelegenheid van het
bezoek van de Expo-Car ge
houden te kunnen ontvan
gen. Beide voordrachten
gingen inderdaad door kort
na de middag op weekda
gen, zeer geschikt voor
scholen maar veel minder
voor werkende stielman
nen.
Op dinsdag had Nationaal
Sekretaris van het Hout
voorlichtingsbureau Paul
Calluy het over «Moderne
Houtstrukturen» geïllu
streerd o.a. met een film
over huizenkonstruktie in
Canada en op donderdag
sprak ir. P. Verougstraete
van het «Wetenschappelijk
Technisch Centrum voor de
Bouw» over «Ontwerp en
bescherming van buiten
schrijnwerk», meer bepaald
over vensterramen.
Tevens wordt getracht dl
bezoeken beurtelings in in
stellingen voor officieel efi
vrij onderwijs te laten plaats
hebben en daarbij af te wis
selen volgens het taairegi
me.
Wegens de nieuwigheden
van een bizonder vooruit
strevende technologie is zo
wel het bezoek van de Car
als de ingerichte voordrach
ten belangwekkend voor ar-
chitekt, aannemer en indus
trieel. Bijkomende inlichtin
gen kunnen steeds beko
men worden via tel
2192832.
LH
BRUG NA A3 EEN OiCOWe R£&E«|OG
.SURLEPOsrr O'AVIGNON ONyDAMX