In het voetspoor van JAACOV... doorheen ISRAEL flï 20 - 9.3.1979 - Qe.Voorpost Een vergadering van arbeiders en bedienden die staakten. Herman Van Herzeele voert het woord. kale aktie remmen en dat is vanzelfsprekend omdat hij weet dat hij te lage lonen be taalt en dat hij met zo veel din gen niet in orde is. Het is niet van zo een soort bedrijven dat ik veel heil verwacht. Wat dat management dan zelf betreft, dat kan zijn. ik weet niet of de Aalstenaars het beter of slech ter doen dan anderen. U geeft er niet om dat een aantal kleinere firma's ver dwijnen wanneer er een groot bedrijf kan aangelokt worden. Neen, het zal mij altijd spijten als er een bedrijf moet sluiten en er daardoor werklozen ont staan. Maar ik zou niet zeggen dat door het bevorderen van de K.M.O's de werkloosheid kan opgelost worden of dat wij daardoor de arbeiders een dienst bewijzen. Men moet toch vaststellen dat veel kleine bedrijven slui ten, maar er komt geen groot in de plaats. Dan ben ik akkoord, dat het een verlies is en dat we ze moeten steunen. Maar die steun aan de K.M.O.'s zou ik afhankelijk wil len maken van iets. Als zij een beroep doen op de gemeen schap - dus op de staat en dat zijn wij allemaal met onze be lastingen - om financiële hulp, dan ben ik pro. In orde, ze krij gen die van mij want daardoor kunnen wij misschien het werk van enkele mensen redden. Maar ik voeg daar een conditio sine qua non aan toe: als zij dat geld van ons allemaal aan vaarden om hun bedrijf te steu nen, dan zouden zij ten minste moeten beginnen met de wet ten van ons land na te leven. Dus stoppen met belastingont duiking want wij vinden dat schandalig in die sektor. Het is daar vooral dat wij, gemeen schap die hoofdzakelijk uit ar beidende mensen bestaat en uit onze belastingen hun be drijven subsidiëren of betoela gen, vragen dat zij dan ten min ste die korrektheid opbrengen te aanvaarden dat er in dit land ook vakbonden zijn. Indien zij de syndikale vertegen woordiging in hun bedrijf aan vaarden dan kunnen zij steun ontvangen. De patroons zien in het A.B.V.V. de boeman in de eer ste plaats. Onze opvatting over «hoe zou de samenleving moe ten georganiseerd zijn» is der wijze dat zij het niet zo prettig vinden met ons te maken te hebben. Wij zijn dus niet zo gemoedelijk en wij vinden dat eenieder evenveel waard is op het ogenblik van zijn geboorte en dat van daar uit vertrek kende zich een moraal ontwik kelt die de hunne niet meer is en dus ook in botsing komt met hun opvatting. Het plan Spitaels is een lap middel en dient misschien enkel om de statistieken van de werkloosheid te doen da len. Het plan Spitaels lost ook de krisis niet op. Het is een lap middel, het heeft ook niet de pretentie meer te zijn dan dat. Maar, dank zij dat plan Spitaels zijn toch zoveel tienduizenden mensen aan het werk. Dat is een last voor de staat maar men moet dat niet zo zwart-wit bekijken want door het feit dat ze werken betalen ze RMZ en moet men ze geen werkloos heidsvergoeding meer betalen Dus is het geen zuiver verlies. Daarbij is er ook de morele kant van de zaak. Ik maak mij zeer grote zorgen over wat er van de massa gaat geworden als wij zo verder evolueren. Als er een groep mensen gaat weten dat die veroordeeld zijn nooit meer te kunnen werken, en daar gaan we naar toe. wat effekt gaat dat hebben op de psycho logie van de mensen, op hun moraal, op hun handelswijze? Dat is erg, dat kan tot alles lei den Dat kan tot een fascisme leiden, tot een ontaarding van. Dan is het goed dat men hoe dan ook poogt mensen te werk te stellen en daarenboven ver richten ze heel wat positieve dingen. Het is dus in zijn geheel toch nog positief en we zulien er als A.B.V.V. op aandringen dat men het plan Spitaels verlengt. Maar het is en blijft een lapmid del, dat is juist, het lost de werk loosheid niet op. OPLOSSING VOOR HET WERKLOOSHEIDSPROBLEEM Hoe kan men dan wel de werkloosheid oplossen? De technische evolutie in de wereld is derwijze dat er steeds veel meer zal geproduceerd worden met steeds veel minder mensen. Als men terug gaat in de geschiedenis naar de op komst van de eerste mechani sche weefgetouwen dan heb ben de arbeiders in het Gentse de mekanieken stukgeslagen omdat zij daarin de oorzaak vonden van hun ellende. Wij le ven nu in een zelfde situatie. Het zijn nieuwe soorten meka nieken maar nu zijn het kompu- ters. Het zijn andere technie ken die nog veel drastischer zijn en de handenarbeid aan het uitschakelen zijn. Dat bete kent niet dat we die komputers moeten stukslaan, dat betekent dat we die anders moeten aanwenden. Aldus komt men bij de idee van de verdeling van de beschikbare arbeid. Nu geef ik er mij goed rekenschap van dat het zo maar niet in België kan gebeuren maar liefst in Eu ropees verband, dus langs het Europees parlement. Als men mij dan wil overtuigen met de opmerking dat de ekonomie dat niet kan dragen dan zeg ik dat dat larie en apekool is. Men stelt namelijk vast dat ondanks de grote werkloosheid in Eu ropa en in België, de produktie nog toeneemt en steeds maar blijft stijgen. Als men daar niets aan doet gaat men inderdaad naar een chaos waar een be voorrechte elite-groep nog zal werken en waar een grote massa veroordeeld zal zijn om nooit iets meer te doen, met al de gevolgen die daaruit kunnen voortvloeien. Dus dat mag niet gebeuren, wij moeten de arbeid verdelen De werkgevers we ten wel dat ze de arbeidsduur per persoon moeten verminde ren, het Verbond van Belgische ondernemingen heeft daarover trouwens een rapport gepubli ceerd, maar ze zeggen dat de arbeiders die minder werken ook minder zullen betaald wor den, Hier ligt nu juist het pro bleem. Wij, de vakbonden, zeggen er wordt nog altijd meer en meer geproduceerd, dus kunnen de werkgevers gemak kelijk het zelfde loon blijven be talen want hun winsten vermin deren, niet, integendeel, ze vergroten. De winsten van het kapitalisme blijven groeien maar ze spreiden zich niet over zoveel bedrijven. Sommige bedrijven gaan er van tussen en de anderen maken des te grotere winsten. Ik zou zeggen het kapitalisme maakt zich zelf gezond en dat is het momenteel aan het doen, maar men moet dat woord «ge zond» maken bekijken door een kapitalistische bril. Het maakt zich zelf gezond door de zwakke ondernemingen dood- simpel te likwideren, in faling te doen gaan, en door van die si tuatie gebruik te maken om op de arbeider druk uit te oefenen om hem het gelag te doen beta len en verworven rechten af te nemen en werkloos te maken. Zij die overblijven echter, de grote, de sterke, de gezonde bedrijven, zijn dan des te mach tiger, des te rijker en des te ge zonder om nadien terug over de wereld de baas te spelen. Naast de verdeling van de be schikbare arbeid meen ik dat er een reeks van zaken kan tot stand gebracht worden met vol tijdse betrekkingen die zeer nodig zijn, kwa nutsvoorzk gen die nu niet bestaan, men kan de kwaliteit van leven verbeteren door z< mensen in te schakelen zeer nuttig werk kunnen gj doen. Dit echter niet meer" nen het kader van het plan taels voor een jaar. In pl< van steeds de korisumptit £BC trachten te verbeteren en betere kleurentelevisie, grotere auto op de markt,an v brengen, kan men nutsvt1 Ma zieningen hebben waar het ;kens bliek veel meer aan heeft, de kwaliteit van het leven beteren, en waardoor men een massa mensen kan werkstellen. Dus ik zie langs ene kant de vermindering de werktijd en langs de and kant het beter, het anders ganizeren van de maatschaèn vooral in de richting van m voorzieningen waardoor kwaliteit van het leven verfcaEe terd wordt. JR< AI* rens Croe Sta Hey ijkc I Grep tJWl G.C a va OVICi Herman Van Herzele Wanneer op 14 mei 1948 Engeland zijn handen van Palestina aftrok en de staat ISRAEL proclameerde die de Qtuifhankelijkheidsoorlog bij de akkoorden van 1949 door wapenstil stand winnend afsloot, werd de nieuwe geschiedenis van zijn zelfbestuur ingezet. Nu zijn we 30 jaar verder en konden we ter plaatse zien hoe ISRAEL tijdens deze korte periode evolueerde. Enkele jaren terug bezochten de -Belgian Printer Trotters* de overzijde van het Golan gebergte en de omliggende arabische staten Jordanië, Syrië en het op dit ogenblik zo zwaar geteisterde Libanon. Het was toen een onvergetelijke reis. met ontvangst door Koning Hoessein. Nu 6 jaar later, trokken diezelfde -Printers- onder leiding van André Delrue. met de bijbel als gids naar het fascinerende moderne ISRAEL met zijn zeer oude geschiedenis en zijn hedendaags dynamisme voor een bezoek aan het Jeruzalem van David en Salomon, van Jezus en Maria en van Mohammed. Dit kontakt met deze drie grote beschavingen de kristelijke. Joodse en de Mohame- daanse bleef zeker bij eenieder diep nawerken. Israël, is gelegen op de kruising van twee conti nenten, Azië met Afrika en tussen twee zeeën, de Middellandse Zee en de Rode Zee, en deze lig ging maakte van dit gebied steeds een begeerd doelwit van imperialistische ambities. De an tieke Egyptenaren maar ook de Assyriërs en de Babyloniërs nog vóór de Perzen en de Romeinen hebben stapvoets dit land veroverd, verloren en soms herwonnen op weg naar verdere machtsuit breiding. Zo ook de Arabieren, de Kruisvaarders ter verovering van de heilige stad. de Ottomanen om te belanden bij de Britten die toch ook over heel de wereld heel wat landhonger hebben gekend en die uiteindelijk de voorlopers waren van de verleende onafhankelijkheid aan de staat Israël in 1948. Het ganse gebied binnen de bestandslijnen be slaat 89.359 km2 en men mag redelijk aannemen dat het moderne Israël tijdens zijn 30 jarig be staan nooit permanente grenzen gekend heeft: tot 1967 bestonden zijn grenzen uit tijdelijke wapenstilstandslinies vastgesteld in 1949. Vanaf toen bakenen de staakt - het - vuur - lijnen het gebied onder Israëlische controle.deze staakt - het - vuur - lijnen zijn 842 km lang... hierover gaan trouwens de hangende (of soms tijdelijk afgebroken) vredesonderhandelingen met Egypte... Wat omvatten de nieuwe Egyptische eisen de teruggave aan Egypte van het gehele Sina'i schiereiland dat in het verleden herhaalde lijk door Egypte werd gebruikt als aanvals- basis tegen Israël. de ontruiming van drie strategisch belang rijke vliegvelden in het oosten van de Sina'i en van de zeemachtbasis te Sjarm-el-Sjeich. (de nieuwe stad OFIRA de ontmanteling van de joodse nederzettin gen die als veiligheidsgordel aan de ooste lijke rand van de Sina'iwoestijn waren opge trokken. de teruggave van de olievelden die door Is raël waren ontwikkeld en voorzagen in 20c/t van het Israëlisch gebruik. Zoivel naar het doel als naar middelen zou een dergelijk -vredesverdrag- neerkomen op een eenzijdige terugtrekking van Israël, met zeer weinig tegenprestaties van Egyptische kant. Op 15 december werd Israels houding als volgt door zijn regering verwoordde Israëlische re gering is bereid onmiddellijk het ontwerp - ak koord tussen Egypte en Israël evenals de an nexe n te tekenen zoals die op II november 1978 met de goedkeuring van de Amerikaanse rege- ring geformuleerd werden. De verantwoorde lijkheid voor het niet ondertekenen van het vre desverdrag berust volledig bij de Egyptische re gering. De verklaring brengt verder een lijst met de meest recente Egyptische eisen en vermeldt dal deze tegenstrijdig zijn met het kaderakkoord van Camp David, op substantiële wijze de bepa lingen van het verdrag wijzigen - en bijgevolg voor Israël onaanvaardbaar zijn. Israël betreurt natuurlijk dat de Verenigde Stalen er niet in geslaagd zijn onpartijdig op te treden, maar zich volledig achter de nieuwe Egyptische eisen stel len Het land heeft feitelijk een drie-klimaten - re gime: de ganse kustvlakte van de Middellandse Zee met zachte winters en regenval tussen no vember en maart (gelukkig voor ons, bleven wij bespaard van de planmatig voorziene regens.al trok dit wel een scheve streep door de rekening van de landbouw in het ganse land: geen regen zeer nadelig voor sterk ontwikkelde groenten en fruit - kuituur). Naast de Kustvlakte heeft men het ganse, uitge strekte bergengebied met af en toe sneeuw maar meestal regen (eveneens november tot maart) met zijn warme en droge zomers en soms zéér koele avonden en ten slotte het woestijn - deel en de Jordaanvallei met zijn zachte winters en zijn hete zomers. Water als kernprobleem Vermits Israël op de rand van de woestijn leeft is het aanleggen van waterreserves en het uitbou wen van een bevloeiïngs - systeem een van de hoofdbekommernissen geweest van de huidige bestuursleiding. Hierdoor kon het totaal van het bevloeide gebied van 30.000 ha in 1948 tot ruim 200.000 Jia opgevoerd worden. De pijpleiding van het meer van Tiberias (of het meer van Gali- lea) naar de Negevwoestijn is dan ook de slaga der van Israëls waterplan en het was met fierheid dat Jaacov onderweg halt hield om ons in detail de grootsheid van deze realisatie te belichten. Omdat nu echter de bestaande waterreserves op timaal benut zijn, dient en dit gebeurt te Eilat aan de Rode Zee de ontwikkeling van het ontziltingsprojekt aan gang gezet waarvoor de uitbouw van een atoomcentrale aan gang is. Reeds in 1972 werd met de USA een verdrag getekend dat voorziet in de bouw van twee ontzil- tings - installaties een in Eilat (Rode Zee) en een in Asjdod (aan de Middellandse Zee). Jeruzalem Er is geen schoonheid als de schoonheid van Jerusalem Rabbi Nathan) Sinds 1948 is Yerushalayim de hoofdstad van Israël, - (maar voor de gemakkelijkheid zullen wij •Jerusalem» blijven schrijven)... de stad telt nu 300.000 inwoners maar samen met de nieuw gebouwde voorsteden buiten de muren komen we flink rond het half miljoen. Jerusalem was reeds vroeger de hoofdstad van het Joodse volk (van 1000 v. Kr. tot 586 v. Kr. en opnieuw van 516 v Kr. tot 70 na Kr.). De historische band van Joden met deze stad gaat terug tot op 3000 jaar toen Koning David Jerusalem tot hoofdstad verhief. in zulk een konipakte bevolkingsstrook zo weten bouwen want er bestaat een ernstig tekort aan woningen waardoor in alle delen van de stad zowel in het Arabische als het Joodse ge deelte een groots bouwprogramma in uitvoe ring is waarbij angstvallig naar een juist even wicht tussen nieuw en oud bewaard blijft. We hebben dan ook niet alleen de klassieke souks - wijken maar ook de prachtige nieuwbouwstad bezocht... en eerlijk toegegeven: bewonderd! Eeuwigheid betekent Jerusalem (Talmoed, Trakt. Berachot, hfts. 58) Het aantal Christenen ligt om en bij de 80.000 voor gans Israël voornamelijk bij de Arabische Gethsemaneh In Jerusalem De meest gewijde plaats is nog steeds de wester- lijke Tempelmuur (2e tempel) voor de Kristenen is de heilige Grafkerk de heiligste plek terwijl voor de Moslims deze stad, als derde na Mekka en Medina, een van de belangrijkste heiligdom men van de Islam herbergt en wel de Al-Aksa Moskee. Negentien jaar lang was de ommuurde stad in twee stukken verdeeld tussen Israël en Jordanië en waren de twee delen gescheiden door beton en prikkeldraad versperring. Na de 6-daagse oorlog werd Jerusalem herenigd en we moeten toegeven dat nergens nog enig spoor te vinden is van die 19-jarige wonde. Integendeel zelden hebben we bevolking - de drie voornaamste takken zijn res- pektievelijk (de Grieks - Katolieken (±25.000), de Grieks - orthodoxen 20.000) en de Rooms Katolieken 16.000) waarvan ruim 15.000 Christenen in Oost - Jerusalem wonen d.i. het gebied der -heilige plaatsen». Na de 6-daagse oorlog werd opnieuw de mogelijkheid geboden om als pelgrim (of ook als -toerist») de voetspo ren van Jezus te volgen vanuit de plaats waar destijds het Stalleke van Bethlehem (of BED LEHEM) stond en nu de Geboorte - Basilica de kans biedt aan alle TV-netten het kerstgebeuren in de nacht van 25 december voor de gelovigen van gans de wereld te hernieuwen, - om van 12 tc 13.3 jen v Inan daaruit over Nazareth (NAZERAT) en het ma 'rek van Galilea terug naar Jeruzalem te komen voi 8 een bezoek aan de hal van het Laatste Avon* maal op de Berg Zion om de Via Dolorosa l volgen en te bidden in de Kerk van het Heili)r Graf. V Daar wij echter... in het voetspoor van Jaaco Nof liepen was ons stadsbezoek wel enigszii e anders dan datgene wat andere bijbelse bcdevaa e" ten uitstippelen al is voor eenieder die Jerusalei n,Ün voor de eerste maal bezoekt het vertrekpunt tv enig - mooie panoramische zicht over de out .p stad van op de Olijfberg en de Hemelvaartkape Die oude stad met zijn 16-ccuwse omwalling nu 35 torens en 8 poorten bevat zoveel plaatsen m uitzonderlijke betekenis dat wij eenieder vrij zij wandeling doorheen dit oude stadsgedeelte late maken maar er wel op wijzen dat zij die eerst d jp p Via Dolorosa en de H. Grafkerk willen bezicht gen, best bij de Stefanuspoort (ook Mariapoor aanvangen. Nog even willen wij erop wijzen da het voor ons wel een ontgoocheling was wannee1 we voor de gesloten deur van de IVe Statie op d Via Dolorosa stonden waaruit bleek dat het inijy tiatief van de Belgische Stichting van het Heili Land (opgericht in mei 1963) waarbij België d -eerbiedwaardige crypte van de Basiliek der Kt tolieke Armeniërs» voor 50 jaar in verzorgin Za(c zou nemen, - grotendeels spaak liep. De tij ontbrak ons echter om alles van dichterbij uit diepen. ajvir moj urijd Itenr B-L >pori rtkor ;end "aaid Jerusalem moet één stad blijven Volgens Jerusalems' burgemeester Teddy Kol lek (67) die reeds dertien jaar de stadsleiding il handen heeft, is enkel een wijken - systeem me een Lord Mayor (naar britse normen) de enig mogelijke bestuursvorm voor de stad. Ieder an der systeem faalt. Een internationalisering word trouwens zelfs door het Vatikaan niet meer ver dedigd omdat soortgelijke UNO - kommissie voor Jerusalem zou kunnen voorgezeten wordei door afgezanten van Afrikaanse, Scandinaafse ol zelfs verre oosterse staten Enkel het wijken - systeem waarbij een Arabiet voorzitter van de Arabische wijken zou zijn is de beste oplossing: dat verschaft een maximum aan autonomie aan de Arabische burgers. In elk geval moet Jerusalem één stad blijven waar vreedzame coëxistentie prima mogelijk is. De snelle uitbouw van Jerusalem en de aan groeiende hoofdstad - bevolking die buiten de muren woont kan trouwens op eenzelfde wijze tot onplooiing komen; het terug opsplitsen van de oude stad zou voorzeker tot onvermijdelijke no< in di Our rt sp cent Vete dramatische ongeregeldheden leiden die onder Roe de huidige omstandigheden best kunnen verme den worden. Jerusalem heeft het hoogste percen tage natuurlijke bevolkingsgroei nl 22,5 per duizend terwijl 12% van de aldaar wonende ge zinnen zeven en meer kinderen hebben en 40% van de bevolking is nog leerplichtig. Het grote beleidsprobleem is een eerlijk evenwicht tussen oud cn nieuw in toepassing te brengen en Teddy Koliek is juist indezedelikate opdracht tot nu toe schitterend geslaagd... vandaar dan ook zijn groeiende sympathie bij de arabische bevolking van de stad

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20