llmklub/fofa,/
Concinitekonsert
niet te missen
Tine Ruysschaert
laat woorden wisselen
The New Orleans Jazz Band
and Clyde Bernhardt
in Korenbloem
REIZEND V0LKSTEATER BRENGT
«VAN MUIZEN EN MENSEN» NAAR AALST
Concinite treedt dit weekeind op te Aalst
Passiekonsert met het koor «Concinite» o.l.v. Karei Aerts
morgen zaterdag 10 maart te 20.15 u. in Sint-Antoniuskerk
(Capucijnenlaan): niet te missen!
Met Kerstmis laten we ons vaak ietwat sentimenteel
vertederen door de heldere stemmetjes van de Wiener
Sangerknaben, door Armand Preud'hommes «Susa Nin-
na», door een waaier van oude volksliederen. De Vasten
betekent bezinning over lijden en dood, maar ook een schat
aan gewijde gezangen. Beide facetten: sfeer en muzikaal
genot krijgt U aangeboden door het Leuvens jeugdkoor
«Concinite» en de Schola Cantorum van Sint - Kwintens-
kerk o.l.v. Karei Aerts.
Het lijdensverhaal heeft een rijke traditie: aangrijpend is de
kruisweg van Paul Claudel, schokkend het verwrongen ge
laat van Christus bij Albert Servaes. Niets echter ontroert
zozeer als de sfeer die uitgaat van de Gregoriaanse liturgie
van de Goede Week, een onderdeel van het programma
van die avond.
Naast het Gregoriaans voor Witte Donderdag en Palmzon
dag en uit de Metten van Goede Vrijdag krijgen we werk te
horen van de Italiaan da Palestrina en de Spanjaard de
Victoria, tijdgenoten, vrienden ook, beide behorend tot het
hoogtepunt van de polyfonie, en toch anders geaard.
Van Palestrina vertelt men U hoeft het niet te geloven
dat hij in drie dagen drie missen schreef om de vijandig
gezinde kardinalen op het concilie van Trente ervan te
overtuigen dat polyfonie en liturgie best konden harmonië
ren. Palestrina streefde naar een adequaat samengaan van
klaarheid en vroomheid. Zijn «Improperia» (verwijten zijn
geschreven voor twee vierstemmige koren: we krijgen al
ternerend eigen schepping van de komponist naast oor-
sprongelijke Gregoriaanse gezangen.
De «improperia» van de Victoria steunen op dezelfde prin-"
cipes. Toch klinken ze emotioneler, intenser geladen. Het
werk van de Spanjaard heeft iets van de extatische gloed
zoals we die ook kunnen lezen in de gloeiende ogen van de
figuren van El Greco. Karei Aerts verantwoordt de keuze
van zijn programma als volgt: «Omdat Palestrina en de
Victoria zulke grote verbondenheid met de tradities van de
Rooms - katholieke liturgie vertonen en zij anderzijds in hun
benadering van de mystiek en het lijden van Christus zo
essentieel verschillend zijn, heb ik gemeend een ontmoe
ting van hun beider genieën in dit Passiekonsert tot stand te
mogen brengen.»
Kaarten voor dit concert, dat we zeer warm aanbevelen, zijn
te verkrijgen tegen 200 fr. (jeugd en 3 - pas: 100 fr.).
In voorverkoop bij de leden der organiserende verenigingen
(koren, kuituurverenigingen, jeugdverenigingen, Pro Arte),
en bij:
Christine Van Wilder, Bauwensplein 1, Aalst - tel. 053/2149
92.
Beatrijs Dierick, Sint-Martensplein 10, Aalst, tel. 053/77 65
51.
En Rozemarijn p.v.b.a., Rozemarijnstraat 7, Aalst of door
storting op P R Pro Arte 000 - 0760058 - 63
W.D.B.
Voor de laatste maal onder deze vorm een «Film bij ons».
Volgerlde week wordt het anders.
Een kalme laatste week. In cinema Palace valt in het geheel
geen wijziging te noteren in het programma. In de Bene
denzaal blijft «Cinderella» en in de Studio «An Unmar
ried woman» - een ongetrouwde vrouw.
Zeker geen verrassing is de tweede week van «Super
man» zaal 1 van cinema Feestpaleis. In Zaal 2 van
dezelfde cinema een nieuwe prent «Zeden brigade».
Net zoals een meisje dat twee maanden voor de aanvang
van het filmverhaal werd vermoord, wordt ook Micheline
gedood nadat zij werd gedrogeerd met Topanyme, een
drugmiddel dat het seksuele vermogen aanwakkerd tot de
krankzinnigheid toe. Dit middel wordt voornamelijk gebruikt
door ontaarde mensen tijdens sekspartijen. De zedenbri-
gade wordt dus met het onderzoek belast, in het bijzonder
de jonge inspekteur Corentin, Boris voor de vrienden. Met
zijn kollega Birchot komt hij tot de konklusie dat een zekere
oud-hoge ambtenaar, Paul-Henry de Saint-Loup, waarvan
de ontaarde zeden door de ingewijden goed bekend zijn, en
Nada, zijn goevernante zich wel in de zaak kunnen ge
mengd hebben.
Met de medeplichtigheid van zijn vriendin Annie, die strip-
teaseuse is en zich op zijn aanbevelen, in de intimiteit van de
Saint-Lpup heeft gedrongen, leidt Boris het onderzoek
Een onderzoek met tal van onverwachtte toestanden..
S.J.
De ouderraad van de Aalsterse meisjesschool Dames van
Maria, afdeling basisschool, organizeerde zaterdag jl. een
poëzieavond met Tine Ruysschaert, enerzijds als toenade
ring tussen leerkrachten en ouders «om eens nader kennis te
maken», anderzijds om poëzie, een nogal moeilijk begrip op
kultuurvlak, op een aangename manier tot het publiek te
brengen.
Dit is het tweede kultureel initiatief van de ouderraad, eertijds
vroeg men reeds woordkunstenaar Anton Van Der Plaatse, in
poëtische kringen zeker geen onbekende.
Tine Ruysschaert, geboren te
Buizingen (Brabant), behaalde
het hoger diploma woordkunst
aan het koninklijk konservato-
rium te Gent en doceert nu aan
datzelfde konservatorium. Ze
heeft reeds verschillende poë
zieprogramma's gerealizeerd,
ondermeer «poëtische varia
ties rond de vrouw», «Als twee
gelievekens tesamen zijn»,
«poëtisch recital», en nam twee
langspeelplaten op getiteld
«poëzie voor, door en over de
vrouw» en «zieje, ik hou van
je».
Haar programma zaterdaga
vond heette «woorden wisse
len», een knap uitgezochte
verzameling gedichten waar
aan ze de zelfsynteze geeft
«mensen zeggen de waarheid
in zachte, harde, tedere, bittere
en blije woorden». Gedichten
over een vrouw en een hond,
kinderen, geld, een stoel, uit
een krant, doodgaan en dood,
ouderdom, over de man en de
prille liefde, over hoop en een
hoop dingen meer. De poëzie
zelf haalt ze bij o.a. Bertus Aat
jes, Hans Christiaan Andersen,
Bertold Brecht, Cees Bud-
dingh', Gaston Burssens,
Remco Campert, Willem Els-
schotenzomeer. Stuk voor stuk
tere gedichtjes, hier en daar
een komisch tintje of een
schrijnende aanklacht tegen
levensverhoudingen.
Tine begint de avond met de
woorden «Er zal iets moois zijn
tussen ons vanavond», en ein
digde ook met de woorden «er
was iets moois tussen ons van
avond». Vanaf het eerste mo
ment bouwt ze een zo innige
relatie op met het publiek, ze
praat a.h.w. met het publiek,
niet het publiek als massa, ze
praat tegen elk individu. Elk
woord komt gepast over bij de
toehoorders, niets werkt sto
rend, de gedichten worden niet
statisch gedeklameerd maar
Tine speelt als het ware toneel,
gesteund door de kracht van
het gesproken woord. Het is
muisstil in de zaal, je houdt je
adem in en zelfs als Tine iets
plezants vertelt, durf je haast
niet te lachen. De gedichten
volgden elkaar passend op,
vloeiden voort uit elkaar, zelfs
al waren ze van kontrasterende
aard Het was haast een ver
haal van aaneengeregen poë
zie, een wandeling doorheen
een rijmende taaltuin, een ge
sproken droom.
Begin april kan je Tine Ruys
schaert weer zien te Aalst, in
haar vertolking van het Markus
evangelie, dit meer voor to-
Tine Ruysschaert (wv)
neelliefhebbers.
Na de voorstelling was er nog
de prijsuitreiking aan de laure
aat van een tekenwedstrijd in
gericht door het ouderkomitee,
voor het mooiste ontwerp van
een embleem voor de Basis
school Dames van Maria, een
embleem dat tevens op de
nieuwe turntruitjes van de leer
lingen zal gedrukt worden.
Wim Verbeiren
De service club Leo Aalst (peterklub: Lions Aalst) organiseert het
eerst in haar driejarig bestaan een kulturele manifestatie van
formaat. Het wordt een optreden van de New Orleans Train Jazz
Band die een toemee maakt door België, samen met de Amerikaanse
gastvedette Clyde Bernhardt. Deze formatie treedt op In Aalst op
zondag 18 maart vanaf 20 u. in zaal Koombloem (Van Der Ebt), op
de Grote Markt. De opbrengst van deze avond zal volledig ten goede
komen aan de sociale werken van Leo klub Aalst, nl.
'Levensvreugde' en de gehandikaptengroep 'Zonnebloem' van Asse.
The New Orleans train Jazz
-Band
kwam tot stand in de winter van
74-75. De groep koos duidelijk
voor de New Orleans stijl.
Naast de nodige klassieke tunes
werd er ook getracht zoveel
mogelijk nummers te brengen,
die niet zo veelvuldig op de
Belgische repertoires voorko
men. Het nummer «Rosetta»
werd het lievelings- en kenwijsje
van de band. De keuze voor de
naam van de band werd
ingegeven door de idee <iat de
groep de vergelijking met een
trein behoorlijk kon doorstaan.
De trein, een demokratisch
vervoermiddel, laat iedereen toe
in of uit te stappen naar eigen
goeddunken. Iedereen is wel
kom en zowel het publiek als de
muziekanten moeten instappen
om samen de reis te maken door
het land van de jazz. De
bedoeling van de musici is ook
duidelijk afgestemd op het
maken van een plezierreisje
waarbij het muziek maken een
amusante hobby moet zijn,
waarbij het publiek zoveel
mogelijk wordt betrokken tij
dens het optreden.
In september '75 werd de New
Orleans Train Jazz Band voor
het eerst met het grote publiek
gekonfronteerd. Op het interna
tionaal jazzfestival van Dender-
monde ('75) doorstond de band
met Sukses de muzikale vuur
proef. Tijdens de jazzmarkt
boekte de Train niet alleen de
waardering van het grote pu
bliek. maar zorgde ook voor de
nodige verwondering bij de
kenners, die versteld waren over
de eigen goede sound van de
band. Deze doorbraak werd
bevestigd door latere geslaagde
optredens, o.m. op de festivals te
Zelzate en Dendermonde (76).
Breda en Terneuzen (77). Enk-
huyzen en Kerkrade WMC (78).
De huidige bezetting bestaat uit;
Tony Peelman (trompet). Alajos
Van Peteghem (trombone), Jean
Claude Deschamps (klarinet en
sax). Jos Opregt (guitar), Alain
Hermans (bass). Dirk Burssens
(drums) en Guido Ros (piano).
Clyde Bernhardt
Het is zo wat onbegonnen werk
een overzicht te geven van het
leven van deze Amerikaanse
trombonist en zanger die een
grote bekendheid geniet in de
States, maar in Europa spijtig
genoeg niet dezelfde vermaard
heid heeft verworven. In Ameri
ka speelde hij samen met heel
wat jazz-beroemdheden zoals
King Oliver. Vernon Andrade.
Jay Mc Shann en vele anderen.
Hij komponeert ook zelf en een
van zijn beste platen is 'Sitting
on the Top of the World'. Zijn
jarenlange ervaring en zijn
enorme vitaliteit maken elk
optreden weer tot een speciale
ervaring.
Een niet te missen optreden dus
dat de stad Aalst wel enige eer
zal aandoen. Afspraak in zaal
Korenbloem op zondag 18
maartom 20u.
Inkom: 150fr. Voorverkoop (bij
Van Der Eist): 120 fr.
DDT
In het V.T.I. had vorige week de voorstelling plaats van -Van
Muizen en Mensen» door het Reizend Volkstheater.
Dit toneelwerk van John Steinbeck in vertaling van Jos Houben was
werkelijk het bijwonen waard. De regie werd gevoerd door Luc
Philips die tevens de rol van Candy vertolkte.
Vooraf even iets over de inhoud:
George en Lennie, twee zwer
vende arbeiders gaan werken op
een farm in het midden Westen
van de U.S.A. Lennie is evenwel
fysiek vooruit, maar geestelijk een
heel stuk achter. Hij wordt aange
trokken (op een ziekelijke manier)
tot al wat -zacht» is, en op een dag
doodt hij ongewild een vrouw die
hem haar «avances» kwam ma
ken. De «werkmakkers» willen
hem lynchen, maar zijn vriend
George bespaart hem die schande
met een geweerschot.
Een drama dus. dat meesterlijk
werd vertolkt door de hoofdrollen:
Vic De Wachter (George) en
Guido Horckmans (Lennie). in
een zeer geslaagde en vlotte regie
van Luc Philips.
De nadruk lag in dit stuk op de
aktie en het woord. De spanning
steeg crescendo naar het einde toe.
Alleen Lieve Beerens, de enige
vrouw (echtgenote van Curley)
viel enigzins uit de toon. Toch een
zeer boeiende toneelavond, door
een sterk gezelschap gebracht
JEUGDHUIS LEEUWERIK LEDE
11 MAART
I
Jeugdhuis Leeuwerik te Lede programmeert op zondag 11 ma<
de film «One flew over the cuckoo's nest», de Film van MilcfRUI
Forman die in 1976 de sensatie werd van het festival te Parijs, h
tema van deze film is de waanzin. Jack Nicholson insinueert ge
heid en laat zich opsluiten in een psychiatrische instelling. Uit de
indringing van een anarchistisch temperament in een verdruktt
gedepersonaliseerde, gesloten omgeving groeit een opeenvolgii
van konflikten, soms koddig, soms dramatisch, maar steeds ge
kendop wat zich buiten in de 'normale' wereld afspeelt.
JEUGDCENTRUM ZONNESTRAA
16 MAART -
ZONNESTRAAT 20
Het jeugdcentrum aan deZonnestraat programmeert op vrijdag
maart de tekenfilm «Asterix en de Galliër», EEN FILM NAAR Hl
GELIJKNAMIGE STRIPVERHAAL. Aan deze tekenfilm kan joi
en oud pret beleven. De jongeren omwille van het genre «teke
film», de ouderen omwille van de fijne humor waarmee deze stri
en ook de film gekruid zijn.
Voor de aanvang van de film wordt een korte bespreking geho
den.
MARCELINOKLUB - 11 MAART
ZAAL KAPUCIJNENKLOOSTER
Om 14 uur draait de Marcelinoklub in de zaal van het Kapucijn*
klooster te Aalst de jeugdfilm «Het eiland van de blauwe dolfijn
Dolfijnen kennen wij allemaal wel dank zij de televisieserie «Fl E
per». Het zijn intelligente, schrandere en' menslievende vissen
Uitstekende gezellen voor de mens en zeker voor de kinderen,
er niet alleen kunnen mee spelen, maar ook een reeks avontur
kunnen mee beleven.
Einde van de voorstelling rond 16.30 uur
FABRIEKSKEN - 11 MAART
BURCHTSTRAAT
In het Fabrieksken wordt op zondag 11 maart de prent van Felim
«Satirlcon» afgerold voor de liefhebbers van dit genre Dezei
1920 te Rimini geboren kineast werkte als tekenaar, joernalistp
scenarioschrijver. In wezen is hij echter een poeët, in woord enL
beeld Hij was o.a. medewerker aan enkele belangrijke në
realistische films in Italië zoals: «Rome, open stad, Europa
enz. Zijn eerste eigen film waarmee hij in de belangstellinge kwi
was «La Strada» Hiermee behaalde hij in 1954 twee prijzen op n
festival van Venetië evenals een Oskar in Hollywood Nog een pa
titels «La dolce vita (1959), Otto e mezzo (1962) en Giulietta dq
spiriti (1965). In al zijn films en ook in Satiricon bouwde Felinni ej
eigen stijl op. Men houdt ervan of men houdt er niet van!
FRANS MASEREELFONDS
MAART - 20 UUR
MADELON GROTE MARKT
Deze week, op woensdag 14 maart, loopt in de Madeion op
G rote Markt het tweede deel van de Russische prent van A. Alov
V. Naoumov. «Thyl Ulenspiegel». De titel van dit tweede dee
«Leve de Geus». Deze film wordt vertoont door het Frans Mai
reelfonds. De inkom bedraagt 50 fr. voor leden en 70 fr.
niet-leden
I'
LANSELOET -14 MAART -14 uur)!
KAPELLEKEN MEULESCHETT?
STRAAT
Teater Lanseloet programmeert óp woensdag 14 maart om 14 if
een filmvoorstelling voor de jeugd in de zaal 't Kapelleken aanj"
Meuleschettestraat te Aalst. Op het programma de jeugdt
«Knopenoorlog», of de avonturen van een groep jongens I
afrekent met de volwassenen.
KFL -15 MAART - 20 UUR -
KOLLEGEZAAL, PONTSTRAAT
Op donderdag 15 maart vertoont de KFL-Aalst in de kollegezj
aan de Pontstraat te Aalst de film «Providence» van Alain Renak
Filmambachtsman Alain Renais werd in 1922 te Vannes geborf
Als kind was hij reeds in het filmmedium geïnteresseerd Als tiel
draaide nij trouwens twee 8mm filmpjes, een ervan een schoolji
gensversie van Fantomas. Enkele van zijn voornaamste films 1
o.a.«Les Statues Meurent aussi» (1953), «Le chant du styrèJ
(1957), «L'année dernière Mariënbad» (1961) «Je t'aime, je tf
me» (1968) en «Stavisky»(1974), Uit 1976 dateert de film y
donderdagavond «Providence».
Scenario:
Het scenario van «Providence» brengt het scheppingsproces zal
het verloopt in de geest van een schrijver, i.v.m. de koortsdrorrf
van een man in een nirwana-achtige toestand als gevolg
medicijnen- en alkoholgebruik. Clive Langham, beroemd Brits I
mancier, lijdt aan een zeer ernstige kwaal die gepaard gaat rf
hevige pijnen. Zijn einde is nakend. Hij is zich van zijn toesta
bewust en berust erin met het zelfspottend cynisme van de sul
rieure intellektuele Angelsakser die van het leven alles heeft gel
ten wat er te genieten viel. In de nacht die aan zijn 78ste verjaarcl
voorafgaat, slikt hij nog meer geneesmiddelen dan normaal!
drinkt ook behoorlijk wat. De volgende dag zal op zijn landgoed
traditionele familiefeest worden gehouden met zijn beide zoons
schoondochter als gasten. Langham, die spijt zijn ziekte nog i
een romanidee rondloopt, raakt die nacht in het soort waker
droomtoestand die het gelijktijdig gebruik van tranquilizers en al
hol bewerken kan
Allerlei waandenkbeelden in samenhang met het verhaal van
roman, gaan in zijn verbeelding aan het leven. De romanfigu 9-
nemen daarbij het uitzicht aan van zijn familieleden. Hij gaat di igenw
mensen manipuleren als een soort boosaardige godheid, mee; same
over het menselijke bestaan. Hij wordt een soort voorzienighi |0de L
Het filmeinde, betekent een verrassing, De nachtmerrie is vooi enjng
Het feest kan beginnen. Om de tafel zit een gezelschap van og v
schijnlijk gelukkige mensen
krett
De vrouw van de baas zijn zoon als verleidster der knechten, (sj)
van c