echnig ffligem Eduard's kinderen spelen vlot 10 JAAR GALERIJ COECKE EEMAILLEERDE LAKKATEN IJN VAAK KUNST i kademische angauditie Zeventig meestal recente werken eksposeert Wilhelm Mechnig in de zalen van het Kultureel Centrum te Affli- gem. Opvallend zijn er weinig grote doeken maar daar tegenover staat een reeks kollages welke de absolute blikvanger zijn. Mechnig maakte vroeger al enkele zulke werken maar is er nooit echt mee durven door- Al lieten de eerste tekenen het niet vermoeden, toch gaan. Zoals ik het vroeger als eens heb beschreven heeft toneelkring «De Schakel» tijdens het vorige blijft hij een meester van de technieken dat illustreert weekeinde een paar vlotte voorstellingen gebracht zich ook in het kollage-werk. Daar waar wij op zondaga- vijftigste verjaardag van vond een ware toestorming Wilhelm Mechnig een over- van de stadsschouwburg van hun tweede stuk voor dit seizoen: «De kinderen van Eduard». In zijn geheel beschouwd is een lichte omzwaai naar de figuratie te merken. Waar men vroeger deze ook al aanwezige figuratie diep in het werk moest gaan ont dekken komt ze nu meer op de voorgrond. Het is bewust gedaan. Dit alles neemt niet weg dat zijn werken boei end blijven en vooral in de technische vaardigheid hun oorsprong vinden. In essen tie is niks veranderd met vroeger. Ook de kleur blijft een be- van zichtstentoonstelling te or- hadden verwacht daar de ganiseren. Ik dacht dat deze zaterdagavondvertoning op tijd komt en niet mag ge- niet bleek door te gaan talmd worden om tot de rea- waarvoor de reden mis- lisatie ervan over te gaan. schien kan gezocht worden Samen met de werken van 'n het toen gehouden Volk zijn vader eksposeert ook suniebal te Erpe - was de Mechnig junior Veertien ke- opkomst van het publiek ramieken met voornamelijk aan be lage kant, Werden er zeer herkenbare vorm. ,daags te voren te veel ka- Deze werkjes illustreren de *ers opgelopen of is er ge- werkzaamheid van een woon gebrek aan belang- jonge man welke nog op stelling voor De Schakel zoek is naar een eigen ge- lze'fs \Eduard zal het niet langrijk gegeven in zijn werk laat. Daarvoor komt deze geweten hebben. Al met al uiting van emotie en tentoonstelling wellicht zat om vijf voor acht de zaal goed van pas en worden lof halfvol zodat de verant en kritiek hem niet ge- woordelijken de deuren pas spaard doortastendheid. Het wordt met de dag be langrijker om eens te gaan terugblikken op het oeuvre van deze kunstenaar. Inte ressant wordt het om de di verse fazen in zijn werk op een rijtje te zetten om alzo het ganse veld uit het werk terrein van Mechnig te her ontdekken. Er worden hier en daar plannen gekoesterd om naar aanleiding van de m Mechnig in gesprek met beeldhouwer Frans De Vree. lig stelt tot 1 april tentoon in het Kultureel Centrum van sloten om tien over acht Beide tentoonstellingen zijn ^oen be zitplaatsen voor na- nog Ie bezichtigen in het genoeg vijfenzeventig per- Kuitureel Centrum van Affli- cent bezet waren. Het werd gem naast de Abdij. Ze zijn voor be aanwezigen geen geopend op aanstaande za- benderende maar wel be terdag van 14 tot 20 uur. en hoorlijke voorstelling zondag van 11 tot 13 en van M.G. Sauvagon verhaalt - - ons in dit stuk de niet zo denkbeeldige situatie van een eminente weduwe die drie verschillende minnaars bij even zoveel kinderen 14.30 tot 20 uur. in de overvloedige uitleg en hier en daar meer aksent gelegd op de schaarse spitsvondigheden uit de tekst. Samen met de meeste akteurs heeft hij toch voor een vrij afge werkte produktie gezorgd, waarin de tekstkennis op merkelijk was, één uitzonde ring niet te na gesproken het dekor zeer verzorgd was en de belichting vlekkeloos, zeer verzorgd was en de be lichting vlekkeloos. De geluidsband of zeggen wij beter de weergave- kwaliteit, viel licht tegen in de sekwenties waar virtu oos pianospel gesugge reerd diende te worden. Deze playback viel werkelijk flauw uit, maar wellicht is hier de geluidsinstallatie de grootste zondebok. Tuur Van Den Brulle leverde hiermee een behoorlijk af gewerkt produkt af, waar van het aangepaste spel- ritme de voornaamste kwali teit was. Dit mag zeker als zeer verdienstelijk worden beschouwd, want meestal is dit de struikelsteen waar- Vorige woensdag werd met grote luister in de galerij Pieter Coecke haar tien jaren werking gevierd. Het is geen fenomeen, maar toch! In het Aalsterse kulturele bankje van honderd aange- leven heeft ze ruim haar verdiensten. Ze steekt er zelfs kocht als alibi mag blijven een stuk bovenuit. Het beleid van de galerij in de Mo- voortbestaan, lenstraat (nr. 44) is met afwisselend sukses steeds op uur Van '->en Brulle heeft een niveau gehouden geworden dat in staat was in deze praatkomedie braaf op deze stad de leemte op te vullen welke er is op het de planken gezet. Maar ons gebied van de moderne kunst en interieur. Het is niet gevoel mocht nog gesnoeid gemakkelijk, zo zeggen vader en zoon Van Holsbeeck zelf, omdat men hooit sant is in eigen land. En dat is een waarheid zo groot als het in aanbouw zijnde kultu reel centrum dat rechtover de galerij zijn moderne ruïnes uitstalt. kan plaatsen. Als twee van bij regisseurs zich een zeer haar spruiten besluiten de been behalen als zij zich huwelijkstaart te gaan bak- aan een Franse komedie ken, biecht zij dan maar al- wagen, les op. De drie heren, van Wat de rolinterpretatie be- verschillend allooi en plui- treft heeft De Schakel het er mage worden ontvangen, niet slecht vanaf gebracht Al teneinde een definitief hu- blijft het een zichtbaar feit welijk te sluiten. Na de on- dat weinig mensen, die op geveer twee uur durende de planken willen gaan perikelen die zich hierrond staan, er zich niet van be- in mekaar weven, geeft men wust zijn wat interpretatie dan toch nog de voorkeur en rolbeleving of wat voor aan de fiktieve Eduard wiens portret, voor een mooie holle woorden daar- rond nog gehanteerd wor den, in wezen is en inhoudt. Het resultaat is een opper vlakkige benadering met cliché's gestoffeerd. De dooddoener dat het «slechts» een hobby is, wordt op den duur een overbelaste vlieger die ge woon niet opgaat. Kris Verhoeven, als hoofd vertolkster Denise Darvet- Stuart, was zondag in goede doen. Vlot en tekst- vast, hield zij het spel in het gewenste tempo. Jo Van Den Brulle, als haar oudste zoon Walter, zat eveneens goed Wel moet hij meer letten op stemvo lume. Deze knop mag meer opengedraaid worden zo dat het zijn verstaanbaar heid ten goede komt. Francine De Bolle Martine haar dochter, vereenzel vigde zich prima met haar rol. Zeer speels en aange naam gaf zij haar jonge per- sonnage van Hendrik Wij- nendaele, zoon Bruno, voelde zich blijkbaar geheel in zijn sas. Hij evolueerde opmerkelijk vlot over de planken en gaf door een ge kleurde mimiek blijk van voortdurende betrokken heid bij het spel. Wel moet hij, eens te meer voor de verstaanbaarheid, zijn dik- tie verzorgen. Paul Seghers, als huis vriend Mollinet, voerde een afgewerkte en soms gees tige vertolking ten tonele. Mieke Cornand, Jane de meid, bracht het er even eens goed vanaf. Het is ons echter niet duidelijk waarom deze vrouw steeds de meid speelt in de stukken waarin zij te zien is. Dit kan slechts de herhaling in de hand werken, en niets is minder dodend voor een aktrice die steeds opnieuw nieuwe vormen moet kunnen scheppen. André Hendrickx, Sir Mi chael Norman, speelde zijn rol van geijkte gentleman naar ons gevoel te koel, zo dat zijn vertolking te opper vlakkig overkwam. Iets wat hij bij de aanvang van het derde bedrijf voor een deel heeft goedgemaakt. Ook een gentleman die in en naar een vastgelegd pa troon leeft, is in de eerste plaats een mens, met ge voelens.Guido Wentijn. lan Letzaresko, zat er spijts en vooral door de overdadige inspanning, echt helemaal naast. Door zijn overdreven geforceerdheid heeft hij geen waarheidsgetrouw personnage kunnen kreë- ren. Zelfs al mag men bij een komedie de zaken wat in de verf zetten, juiste do sering en herkenbaarheid zijn waarden waar men niet aan ontsnapt en zeker niet mag aan tekort komen. Dolf Sedeyn, Dominique Revol, was tussen de drie min naars, of noem ze huwe lijkskandidaten, zeker die gene in de meest gepaste huid. Als overjarige Don Juan en charmeur liet hij de meest rake typering zien. Martine Verreecken, Ella Loorman en Franklin De Meersman, als moeder, dochter en zoon Douche- min, waren verdienstelijk. Volgend produkties in het Aalsters amateurteater zijn deze van «Hoger Op» die op 31 maart 1, 7, 8 en 9 april om 20 uur voorstellingen geven van «De heilige Vlam» in de feestzaal aan de Moorselbaan. Verder en vrijwel gelijktijdig zijn er ook nog de Cathari- nisten die op 7, 8 en 9 april in de stadsschouwburg tel kens om 20 uur hun tweede produktie brengen: «De In zet». Hoger Op wordt geregis seerd door Frans Pauwels, De Catharinisten zullen spe len onder de vlag van Bert Eelbode. JVS jichtig werkje uit een reeks pastel-kollages van Wilhelm ig. (EDV) Daarenboven heeft de gale rij een tweeledig karakter. Naast de kunstwerken is er ook het modern design ver tegenwoordigd, een disci pline waarin zoon Herwig zich meesterlijk thuisvoelt. Moderne kunst en design, samen deel uitmakend, van het interieur dat is de wensdroom welke hij koes tert. In het midden der zestiger jaren werden in zowat alle grote steden zulke design kunst-zaken geopend. Pie ter Coecke heeft zich bin nen deze groep een voor name faam opgebouwd, geschraagd door klaarkij- kendheid en intelligentie. In een provinciestadje als Aalst zo een zaak opzetten is durven. Maar zoals men het weieens zegt is de we reld voor de durvers wegge legd. De interesse vanwege een ruim publiek toont ons ech ter aan dat in deze stad een toonstelling «Kunst van A modern kunstbeleid een tot Z», in de publikatie van noodzaak is geworden. Het de fraaie katalogus, en in de kan niet langer misleid wor- vele inspanningen welke den Trouwens een derge- werden ondernomen om lijk modernistisch gericht ons binnen te leiden in een stedelijk kunstbeleid zou op modern leefpatroon. zichzelf een steun beteke nen voor de enkele private galeries welke Aalst rijk is. Een morele steun dan. Men is het aan de burgers ver schuldigd! Maar in galerij Pieter Coe cke, en ook in vele andere kringen, maakt men zich daar niet zo dik om. Uitein delijk doen ze wat ze willen en zijn totaal onafhankelijk van invloeden die hun ob- jektieven kunnen schaden. Ze kunnen er zich op roe men een belangrijke bij drage te leveren tot de ver spreiding van de moderne kunst. Deze taak kan hen alleen maar worden bene den en met plezier zullen ze u bij Van Holsbeeck zeggen dat het hen de minste zorg is. Die zelfzekerheid komt ook nu tot uiting. In het interview dat we ten huize van apote- ker Van Holsbeeck in de nachtelijke uurtjes opna men, in de prachtige ten- Sommige vragen zich te recht af welke zin het heeft om deze relikten van een toch niet zo schitterende maatschappelijke periode uit de wereldgeschiedenis te bewaren. De voorstan ders voeren het argument aan dat men beste van elke periode uit de geschiedenis wat overhoudt, en tevens wil het herinneren aan een zwarte periode van het lom- penproletariaat, waarin macht en onmacht grootse verschilpunten kenden. In eigen land wordt sinds enkele jaren rond indus triële archeologie gewerkt. gin 1978 werd bij de Rijks dienst voor Monumenten en Landschapszorg een «Bu reau voor Industriële ar cheologie» opgericht. In mei van datzelfde jaar werd een Vlaamse Vereniging (vzw) opgericht welke zich inten siever met het onderwerp Igende week op maandagavond gaat de jaarlijkse igauditie van de Muziekakademie door. Het pro- mma wordt verzorgd door de Lyrische klas en de s samenzang. Op het programma staan werken de operaliteratuur, oratoria, en een kantate van Ch. kwartetten voor vier stemmen met pianobegelei- g van Haydn en Schubert zorgen voor het intie- re gedeelte van de avond. Nees met madrigalen op gedichten van Guido zelle is de Vlaamse vertegenwoordiger, beide klassen en de leerlingen uit de zangklassen gen gezamenlijk een fragment uit «Die Fleder- lis» van J. Strauss I geheel staat onder de leiding van Rita Piron en •man Slagmuylder. Beiden zijn leraar zang aan de delijke Muziekakademie. Maandagavond, Stede- Feestzaal om 20 uur F.C. Sinds enkele tijd zijn er in Aalst een beperkt aantal mensen werkzaam rond «Industriële archeologie». Wat is dat? Wel, deze term stamt uit de jaren volgend op de tweede wereldoorlog. Hij werd in Engeland ge lanceerd toen men er zich daar van bewust werd dat een aanzienlijk erfgoed van industriële gebouwen dreigde verloren te gaan Met industriële gebouwen werden bedoeld diegene die kwa struktuur en inhoud Het zou ovërdreven zijn te hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van de indus- stellen dat er ruime aan- triele maatschappij. dacht voor bestaat. Noch tans is het een interessant onderwerp dat door zijn nieuwheid en avontuurlijk karakter vooral jonge men sen aanspreekt Men be vindt zich tevens pas in het stadia van verkenning. De eerste manifestatie ten Él| W! mt ;V lande in verband met dit on- «Êf aiHl&HO derwerP kwam Pas t°t stand 1 "BK l in 1975. In de tentoonstel- jSssjji lingszalen van Passage 44 r W te Brussel werd grote be- ■Bt m Bir Iff ^rr lan9stel|in9 getoond voor Bj .Bb IH de eksPositie <<En toen «1 iRr MPPÜS ^YjS kwam de machine - ken- nismakig met de industriële k 1% archeologie». Deze opge- merkte manifestatie weekte de interesse los. m «J[ Bij een dekreet van drie maart 1976 tot bescherming van monumenten en stads- en nam men ■HW» IHV1'1!de term «Industriële archeo logie» nominatium op als Vrijdagavond werd een tentoonstelling geopend over oude geëmailleerde reklamepanelen. één der motivaties welke tot (EDV) bescherming aanleiding kunnen geven. Sedert be- Een van de meest waardevolle stukken uit de tentoonstelling. (EDV) wil bezighouden. De indus triële archeologie beperkt zich niet alleen tot de uiter lijke symptomen ervan maar onderzoekt ook de omstandigheden waarbij deze zijn tot stand geko men. Het produktie proces van een bedrijf met zijn machi nerie, plannen en maat schappelijke relatie. Men doet immers niet aan indus triële archeologie omdat men een stel mooie foto boekjes wil samenstellen over oude hoogovens, vleesfabrieken, art>eiders- wfjken, stations, enz... Men doet evenmin aan het onderwerp uit Heimwee naar de bloeitijd van het in dustrieel kapitalisme (dus: geen retro mode), aldus de Vlaamse vereniging voor I.A. Op initiatief van een aantal plaatselijke vereniging wer- de'n in de oude feesthallen aan de Schoolstraat meer dan honderd 'geëmail leerde reklame plakkaten' samengebracht welke één facet tonen van de indus triële archeologie. Het opzet loonde vooral de moeite, omdat het o^ een ordinair beschouwd reklame paneel in een ander daglicht plaat ste. De kollektie, welke lang niet volledig wordt be schouwd, is in zijn geheel zo waardevol dat men er niet zomaar overheen kan gaan zonder er een artistieke in druk over te hebben. En waarom niet. Sommige van de plakkaten hebben echt allure en kunnen best de wanden sieren van een mu seum. In dit geval had de ganse expo nog meer aan waarde kunnen winnen door ze op te hangen in het Oud-Hospitaal. Het had be slist niet mistaan en diege nen die er anders over den ken hebben het nadeel dat ze de schoonheid ervan niet willen erkennen R.O.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 11