t m El DE VROUWEN VAN IRAN SRI LANKA - S.O.S. uw myj©@fip+ Be redaktie is niet verantwoordelijk voor de inhoud en heeft het recht de teksten in te korten. FUSIEPROBLEMEN De talrijke klachten tijdens de laatste «Hoorzittingen» in de deelgemeenten hebben ons duidelijk gemaakt, dat er nog een schakel ontbreekt in de overbrugging tussen het stadsbestuur en de gewone burger uit de deelgemeenten. Men mag immers niet uit het oog verliezen dat in de vroegere gemeenten iedereen, iedereen kende. Hierdoor viel een hele boel administratief werk en heen en weer geloop weg. Het volstond vooreen eenvoudige zaak - tijdens een partijtje kaartspel -. aan de burge meester of een van zijn schepenen om een dienst verlening te verzoeken en enkele dagen later reeds voldoening te bekomen. Met de fusie is deze vorm van dienstverlening volledig verdwenen. Onze schepenen die in de verschillende dienstcentra hun zitdagen houden stellen vast hoeveel - of liever hoe weinig - perso nen zich aanbieden. De oorzaak hiervan is te wijten aan «drempelvrees» tegenover de voor de bevol king slechts bij naam geken de Schepenen. Hieraan zou den de «Dorpsraden» kunnen verhelpen die in sommige deelgemeenten in het leven werden geroepen. Zonder officieel te zijn. kunnen zij veel bijdragen in de relatie tussen de bevolking en het stadsbestuur. Herdersem beet in dat ver band de spits af en heeft met zijn pluralistisch samenge stelde raad de gegrondheid van zijn bestaan reeds meer maals bewezen. Ter gelegen heid van kermissen en ande re manifestaties worden de stadsprominenten uitgeno digd. zodat zij vertrouwd geraken met de eigen geaard - heid en de behoeften van de plaatselijke bevolking. De «Dorpsraad» zou ook nuttig werk kunnen leveren bij het opsporen van bepaal de onregelmatigheden in de openbare nutsvoorzieningen. Zo zou hij b.v. melding kunnen maken aan de be voegde instanties van ontsta ne putten in het wegdek, uitgevallen verlichting, ver stopte riolen, defekte signa lisaties. sluikstortingen enz. Het nut of zelfs de noodzake lijkheid van de bestaande of nog op te richten «Dorpsra den» is onbetwistbaar. Der gelijke initiatieven zouden moeten worden aangemoe digd. De betoelaging ervan zou kunnen gebeuren naar rato van het aantal inwoners. Op deze wijze zou een eerlijke verdeling tot stand worden gebracht en zou tevens vermeden worden dat bepaalde verenigingen of strekkingen deze gelden zouden gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Een gedetailleerde afrekening van de uitgaven zou trouwens ter goedkeuring aan de Schepen van Financiën die nen te worden voorgelegd. De commissie voor fusie problemen kan ook op dit gebied haar steentje bijdra gen. Tuur De Sutter Raadslid ZELFMOORD EN POLITIE! Het sterven van een mens blijft steeds een aangrijpend gebeuren; het is een af scheid voor altijd. Wanneer dit overlijden in tragische omstandigheden geschiedt, en dan zeker bij zelfmoord, vormt dit voor de naastbestaanden een zware psychische schok. Deze wordt nog verergerd door het gebrek aan diskre- tie van vele medemensen. Wanneer men, als dokter, een overlijdingsattest invult met «gewelddadige dood» of «dood onder verdachte omstandigheden» (de term zelfmoord komt op de offi ciële akte niet voor) zet men meteen het gerechterlijk apparaat in gang. Een aan vraag, bij hogere gerechter- lijke instanties, om dit on derzoek op een beschei den, menswaardige manier te verrichten haalt meestal niets uit. We weten het «zelfmoord» wordt be schouwd als potentiële moord. Toch zijn er gede primeerde patiënten die evolueren naar een tragi sche afloop. Dikwijls is er een voorgeschiedenis van mislukte suïcide pogingen, veelal is er klinisch geen twijfel. Maar met dit alles wordt geen rekening ge houden. We menen dat een gron dige herziening in de wer king van ons politie - appa raat hier nodig is. Kunnen de agenten in deze gevallen niet in burger optreden? Kan de politie - show vóór het sterfhuis niet achter wege worden gelaten? Een diskreet onderzoek is toch zeker wel mogelijk. Terzelfdertijd willen we hier ook aandringen op het res- pekteren van het beroeps geheim bij dokters, ver pleegkundigen en hulp diensten die rechtstreeks bij het overlijden betrokken worden. Er wordt zoveel gesproken over humanise ring... of geldt dat niet voor zelfmoordpatienten en hun familie? Laat Aalst nu eens de stad zijn waar deze mensen kunnen rekenen op begrip en begeleiding. Dr. Anny Dierick. JEF HOUTHUYS EN DE POLITIEK We hebben tot dinsdag morgen van deze week ge acht om dit artikel op papier te zetten. Als het spel al honderd dagen duurt, wie gelooft dan nog in de woor den van één van die heren die voor de TV komen om de openbare opinie wat zand in de ogen te strooien? Maar nu schijnt Vanden Boeynants het gedaan ge kregen te hebben. Althans zo beweerde hij gisteravond nog, met tussendoor in zijn betoog een diepe zucht; maar in zijn stem toch de vastberadenheid van de man die nog maar eens het vaderland heeft gered.. En dan leest ge de dag daar op in uw morgenkrant, dat er ook een «truk» mee ge moeid was. Een «truk» om er de VU uit te rangeren Wat u eigenlijk van die kant niet verwondert. Zoals die andere «truk» dan, waarbij niet VdB, maar een CVP-er eerste - minis ter zal worden. Plus die «tour de roce», van nu op drie a vier dagen de sociaal-ekonomische pro blemen van tafel te praten, terwijl drie maanden niet genoeg bleek om met de communautaire kwesties klaar te komen. Wat trou wens nu nog steeds niet het geval is. Een gezegend land toch is dat België voor die trukken- en toerenspecialisten. En ze vinden dan nog flinke hel pers ook in andere meneren die zich van de arbeiders klasse noemen. Aldus de beide socialistische toplei dingen, aldus ook iemand als ACV-voorzitter Hout- huys. En omdat het precies Aalst is dat door die meneer werd uitgekozen om er zijn teorieën te komen uiteen zetten, willen wij er wat die per op ingaan. In zijn toespraak op de startdag van de sociale ver kiezingen,had gewestelijk A C V. - sekretaris Van Tit telboom de sombere situa tie in het arrondissement Aalst geschetst. Hij gaf cij fers over de hoge werkloos heid en de pendel, belichtte de eisen van de syndikale beweging, en gaf tenslotte uiting aan zijn ontgooche ling in de vrije marktekono- mie, er aan toevoegend dat hij niet veel heil verwachtte van de overheid. Een en ander moet Jef Hout- huys blijkbaar niet bevallen zijn want zonder de werk loosheid uit de weg te gaan hoe zou hij dat kunnen ging hijtot de tegenaanva over De overheid moet niet teveel bedrijven oprichten. Wij als vakbond mogen ons met le politieke kriste niet te veel bemoeien De vrije marktekonomie is onvol maakt, maar heeft ons wel stand gebracht. Voila, daarmee weet men het in de Denderstreek nu ook. Maar. het is niet alles! Vol gens Houthuys willen de ar beiders niet dat de syndika- ten zich met de politiek be zighouden, maar hij mag dat in dezelfde toespraak wel doen. Abortus wordt erbij ge sleurd. De rellen in Parijs waren volgens hen het werk van de Franse kommunisti- sche vakbond, terwijl de Pa- rijse politie zelf duidelijk het onderscheid maakt tussen de betoging tegen de mas sale afdankingen en wat daarna is gebeurd, en dat de vakbond van de politie de ordedienst van de orga niserende vakbond met zijn optreden geluk wenst! De linkerzijde wil de anarchie om daarop een diktatuur zo weet Jef te bouwen. Wat men anderzijds de Waalse arbeiders wijsmaakt is boe renbedrog. De sodalisten hebben voor de Waalse ar beiders nog niet veel ge daan. Gezonde regionalisa tie is goed, maar wij mogen geen dikke nekken krijgen, en het is een desillusie voor alle onafhankelijk te willen zijn. Tot daar Jef Houthuys, die de dag voordien te Brugge ook nog had weggegeven, dat op sommige plaatsen in Wallonië onder leiding van kommunistische elementen eisen werden gesteld waar door bedrijven het gevaar lopen «te niet te gaan», en er het voorbeeld aanhaalde van Denemarken waar de komende twee jaar aan loonmatiging zal worden gedaan Waarmee hij aan sloot bij de wens van het Vlaams patronaat, dat de indeksering wil likwideren! En verder doet Jef Hout huys niet aan politiek in de vakbond. Oh, neen! Dat alles is geen politiek. Ook zijn anti-socialisme en zijn anti-kommunisme niet. Te gek om er in te lopen, natuurlijk, maar toch zal het bij sommigen pakken, ter wijl zij zouden moeten be grijpen, dat Jef Houthuys zijn woede en zijn angst uit schreeuwt voor wat in Wal lonië groeit, datzelfde Wal lonië waarvan de arbeiders doorheen hun strijd jaren lang zeer veel voor de Vlaamse arbeiders hebben gedaan, die toen nog vol op onder de klerikale plak lagen! De arbeiders willen niet dat de vakbonden verpolitiekt zijn. Inderdaad, de bewuste arbeiders willen niet dat de vakbonden de bassisteun zijn van een partij die in het voordeel van het grootkapi taal regeert, maar zij heb ben het recht en de plicht de politici op de vingers te kij ken en hen rekenschap te vragen. In Wallonië werken ABVV en ACV nauw samen en wellicht worden zij de kern van een progressief front. De vrees dat dit morgen ook in Vlaanderen zou gebeu ren, brandt mannen als Houthuys zo warm aan de voetzolen, dat zij het moe ten uitschreeuwen Raw Oe Smet Wie het jeugdbeleid van de stad moet beoordelen, blijft met vraagtekens zitten. Lofwaardig kan genoemd worden de energie die ach ter allerlei initiatieven steekt; dikwijls vermoedt men er terecht de stuw kracht achter van de be voegde schepen Het is dan ook jammer dat op een jongste persconfe rentie van de jeugdraad (Stedelijke Raad voor Jeugdvorming) allerlei wanklanken naar boven kwamen die het jeugdbeleid dreigen in diskrediet te brengen. Van de jeugdraad mag men verwachten dat, bij uitstek daar, een geest van ver draagzaamheid en plura lisme nagestreefd wordt en, als het enigszins mogelijk is, dat ook elke partijpolitiek eruit gebannen wordt. Geen mens begrijpt wat de jeugd raad bezielde om op ge noemde persconferentie nog eens duidelijk te be klemtonen hoezeer de kris- telijk geïnspireerde jeug dorganisaties het oneens zouden zijn met het «ka baal» van de C.V.P. fractie van de gemeenteraad. En zeggen dat sinds maan den en maanden op de ge meenteraad niet meer ge sproken werd over jeugdbe leid, ttz. geen controversiële discussies meer gevoerd werden, gezwegen nog van kabaal. De discussie wordt daar door de oppositie doelbewust vermeden om dat men, ook bij de opposi tie, van oordeel is dat aan de jeugdpolitiek van de stad krediet moet verleend wor den en dat dus de nodige tijd moet gegund worden Of bedoelt de voorzitter van de jeugdraad met kabaal de discussiepunten van vroe ger toen wij volledig terecht zekere vraagtekens plaat sten? Zo ja, dan komt zijn reactie zeer laattijdig en wijst zij op een spijtig en ontsierend fanatisme. Ook weze gezegd dat wij, christenen, onze jeugdor ganisaties onder geen en kel beding vermengd willen zien met de politiek christe lijk geïnspireerde partij en dus een kans open laten voor verschillende zienswij zen. Met de beschuldi gende woorden op de pers conferentie van de jeugd raad wordt de C V P. dus niet getroffen maar gefelici teerd. Ghis Willems TERUG OP WEG MET Z'N VIJVEN Op de vooravond van de honderdste dag van de re geringscrisis is formateur Vanden Boeynants er toch nog in geslaagd een com munautair akkoord te berei ken met vijf van de zes par tijen uit de vorige regerings coalitie. Rest nu nog het sociaal economisch luik, en als ook dat lukt, kan aan de vorming van een nieuw kabinet wor den gewerkt. Voor de vijf deelnemende partijen zijn de ministerpor tefeuilles opnieuw beveiligd en men kan verder werken aan de uitbouw van machts posities. Het is een rege ringsformatie van de voor wendsels geworden. Hier door kan de kiezerswil om zeild en de V.U. naar huis gestuurd worden Heeft men niet en vooral de Waalse socialistische voorzitter Coolstot verve lens toe herhaald dat de toekomstige regering ge steund moest zijn door een meerderheid in «de .drie gewesten». Grondwettelijk gezien moet de regering kunnen be schikken over een 213 meerderheid in het parle ment en een meerderheid in elke taalgroep. In een handomdraai stellen de regeringsonderhande laars het nu voor als zou de grondwet ook een meer derheid vereisen in Brussel. Een unieke uitleg om het F.D.F. mee op sleeptouw te nemen! Men zou zo waar gaan geloven dat er van de tekst van het berucht grondwetsartikel 107 quater een tweede speciale versie voor Brussel bestaat. Feit is dat het pré-electoraal akkoord tussen de drie franstalige regeringspar tijen zijn vruchten heeft af geworpen. De daarin ver vatte gemeenschappelijke eisen werden gewoon als een grondwettelijke bepa ling ingekleed om de F.D.F. vol ksve rtegen woordigers 11 op de 212 boven water te houden. De weder geboorte van de Egmont- en Stuyvenberghakkoorden wordt voorbereid! Opnieuw zal achter de ge sloten deuren van be roemde historische gebou wen aan het communautair dossier gesleuteld worden. Een openbaar communau tair debat in het parlement kunnen we allicht opnieuw gaan vergeten. Opnieuw wordt verklaard dat het par lement niet bij machte is een gesprek van gemeenschap tot gemeenschap te voeren, Deze demokratische pro cedure wordt hardnekkig van Tafel geveegd op de Privé-bijeenkomsten van de partijvoorzitters. Een dergelijke werkwijze stort ons land in een ramp zalige toestand en heeft de werking van onze instellin gen nu al gedurende bijna twee jaar lam gelegd. De ongelooflijke slechte toestand van de openbare financiën is geen spook beeld; het is de harde reali teit. Spreken we dan maar liefst niet over de op hol geslagen sociaal-economische toe stand. Met z'n vijven zijn ze terug op weg. De resultaten of liever de gevolgen, hiervan zullen we spoedig en meer dan ons lief is op alle gebied on dervinden. Willy Van Renterghem Volksvertegenwoordiger Ter gelegenheid van het onderhandelingsbezoek (15-16 maart) van de Minister van Financiën en Planning, de h. De Mei, aan de verschillende depar tementen van de Gemeenschappelijke Markt te Brussel, werd tijdens een geanimeerde ontvangst in de residentie van Z. Exc. de Ambassadeur van Sri Lanka door de «Belgo-Sri Lanka Vriendschapver eniging» en de a.s.b.l. «Belgique - Sri Lanka», ver slag uitgebracht over de onderscheidelijke hulpak- ties die de laatste weken ten bate van de honderd duizenden slachtoffers van de alles-verwoestende cycloon van november 1978 werden gevoerd. Op datzelfde ogenblik landde te Colombo een Belgische charter met 19 ton suiker, kindervoeding en ge neesmiddelen. De Minister was zeer opgetogen over zoveel belang stelling en hield eraan langs beide vriendschaps verenigingen om, de Belgische bevolking nu reeds te danken voor de geboden hulp er tevens op wijzend dat evenwel nog ontzettend veel noden dienen gele nigd daar de kern van de ramp vooral in de streek van de tee-plantages heeft gewoed waardoor én de meest-noodlijdende arbeidsbevolking werd getrof fen en bovendien de exportmogelijkheden van de wereldvermaarde Ceylon-teeproduktie zwaar werd geschaad, zodat de noodzakelijke buitenlandse de viezen sterk verminderen en de ekonomische plan ning wordt ontregeld. Na besprekingen en onderhandelingen met de Minis ters van Ontwikkelingshulp, Outers en van Buiten landse Handel, H. De Bruyne, zal verder onderzocht worden in welke mate België zal bijdragen om dit eiland in het Verre Oosten over de gevolgen en mise ries van deze onvoorstelbaar-zware natuurramp heen te helpen, maar tevens mag in deze periode van hoop en hulpvaardig delen ook het privé-initiatief niet ontbreken of wegvallen. Wij danken de gemeenten en parochies die in hun Broederlijk Delen - aktie een hulp - projekt voor Sri Lanka ingeschreven hebben. Aan de bevolking vra gen wij ter voorbereiding van de nakende Paasfees ten een milde persoonljke bijdrage te willen storten op prk 414-1148641-03 van het Belgo - Sri Lanka Hulpfonds. Er is nog steeds dringende nood en vele tienduizende hut-woningen zijn te herbouwen Alle giften zijn welkom en gaan zonder administratieve kosten of afhoudingen aan het adres van Gwen Kary- iawasan, echtgenote van de Belgische Ere-konsul te Colombo. Naast de hulp voor eerste noden wordt nu een totaal vernielde technische school heropge bouwd en aangepast. Stort heden nog een feest- bijdrage! Weerlozen aller landen verenigt u...! Kon het maar waar zijn. Kon het maar in de prak tijk mogelijk zijn dat alle weerlozen zich konden verenigen, verenigen metterdaad, niet enkel één zijn in verontwaardi ging of protesten maar één zijn in de strijd, vooral waar de verdruk ten strijden voor hun vrij heid, voor hun menselij ke rechten. Ik weet het wel. Ik weet het zeer goed dat er veel weerloze volwassenen zijn om nog niet te spre ken van de kinderen, die allen, uiteraard, weer loos zijn. En de gebeur tenissen in Iran hebben het toch weer eens dui delijk getoond: wie zich aanbieden als leiders en bevrijders, zij zijn vaak in hun hart dwingelanden en baasspelers. Weer zien we ze aan het werk: de «geestelijke» leiders, die hun gezag krijgen: rechtstreeks van een «Opperwezen», een ge zag dat dus onaantast baar is. Zij maken zich onaanraakbaar voor de gewone stervelingen. En van uit die heilige en ver heven positie gaan zij de anderen de wet voor schrijven. Het is niet nieuws, het is een heel oud verhaal. «Ziet» zei Jezus Kristus, «zij bin den zware lasten te sa men, die zij de anderen op de schouders leggen maar zelf raken zij ze met geen vinger aan!» «Ziet naar de machthebbers onder u» zei hij, «hoe zij hun volk onderdrukken en 'neer'-regeren...» Altijd hebben geestelijke leiders van hun «gods dienst» een apparaat ge maakt van onderdruk king en moord. Men kan maar heersen ais alle on derdanen een gelijke en uniforme massa uitma ken. Wie «anders» is, die is verdacht. Want macht hebbers zijn altijd bang voor wie anders is. Een mens die «anders» is, is iets gevaarlijk en die moet monddood of dood worden gemaakt, die moet ten minste in de rij worden gedwon gen, die lange, lange rij door alle eeuwen heen waarin de weerlozen zich bewegen volgens de be velen van de «hogeren». En dit anders-zijn kan ve le vormen aannemen, het kunnen uw uiterlijke ras kenmerken zijn, het kan uw taal zijn, het kan zijn zoals in Rusland; het feit dat ge schrijver of dichter zijt maakt u an ders. Ge kunt anders-zijn omdat ge niet gelooft of omdat ge «anders» ge looft ofwel zoals in Iran kan het uw sexuele ge richtheid zijn of... uw kleding, of het teveel of te weinig als vrouw her kenbaarzijn! Altijd staan er wel geestelijken op, die zich geroepen voelen aan anderen de wet op te leggen. In Iran moeten sluiers en kleding de vrouw duidelijk onder scheiden van de andere helft van de mensheid. Men weet heel goed wat de sluier symboliseert. De onderdrukking van de vrouw - «op gezag van Allah, God, Krishna...- is zo oud als de geschie denis, ja ouder waar schijnlijk. In de hande lingen van de apostelen kunnen we lezen hoe Paulus aan manipulatie deed om de «minderen» die door Kristus als «ge- lijkwaardigen» werden aanzien, terug in een, voor de apostelen veilige en gemakkelijke onder geschiktheid te dwingen (het is hem nog gelukt, ook). Hij maakt daar ook gebruik van sluiers en hoofdhaar en kleding. In Iran werden de vrouwen een maand geleden nog goed in staat geacht ac tief mee te strijden voor de vrijheid. Maar nu heb ben zij weer 'leiders' no dig, zelfs om hen voor te schrijven hoe zij zich moeten kleden, hoe zij «fatsoenlijk» moeten zijn. Een wet, een voor schrift, een aanmaning, die zegt altijd veel meer over hem die ze uitvaar digt dan over hen tot wie ze gericht is. De geestelijke leiders leggen in hun eigen wet ten duidelijk hun eigen problemen, hun moei lijkheden, en hun kom- plexen. Het is zoals bij predikanten, als men aandachtig luistert naar hun preken dan leert men vaak heel weinig o- ver het onderwerp maar meestal heel veel over de predikant zelf! Zelfs de meest gesloten mens o- penbaart zich voortdu rend op alle manieren. Met zijn voorschriften voor de vrouwen van Iran toont Khomeini duidelijk waar bij hem -alweer- de schoen wringt. De vrouw moet terug naar haar eeuwenoude onderge schiktheid die toch zo goed past in het kraam van de onderdrukkers Met hun «terechtstellin gen» van homofielen leg gen de priesters van Iran hun eigen komplexen te kijk. Want waarom zou men mensen die «an ders» zijn niet rustig en eenvoudig «anders» la ten zijn. Waarom zouden zij moeten verwijderd worden, als men er geen diepe en gevaarlijke angst voor had. Zij stel len zich dan op als de uitvoerders van de wet. Maar wie heeft die wet opgesteld? Wie he hen aangesteld om d wet uit te voeren? «Goi de pr zeggen zij, of «Allah» „ini het is de grootste leugi jn de van alle tijden. Het is nere grootste schande van i verteg tijden: het verdrukkiiwoorc van de weerlozen iDe naam van «God». Hnse" misbruiken van wat lief^" Vi de, verdraagzaamheid v°c rust, vrede zou moet(!?r'Dï betekenen om er ander IK10* mee van hun vrijheid i"®1?® eigenwaarde te berover J Hebben mensen di geen nood aan begeli ding en raad? Zeer zek< en zi leder mens heeft da d«gen een diepe nood aa°n E Maar dit moet altijd g ek®rs beuren op basis van w ^ncia' derzijdse eerbied en g derla lijkheid. Begeleide !et^rs moet altijd samen zo ken zijn, samen prate ^(er samengaan. En als on VI gesprekspartner weerl dssek zer is dan wij, dan mo ms dit onze eerbied en on vriendschap vergrote „ek: niet verminderen. Ma ,ang hoe moeilijk is het >rjest andere te laten zien wloek c hij is: namelijk ander,aar En waar het samen I ev< ;n her van volkeren, van meamir sen, van godsdiensti( sister gemeenschappen mode ge: geregeld worden, dasisme moet dit altijd gebeuriieerw door gesprekken ond'ebev gelijken, in eerbied vo sister eikaars geweten. En d '1Sevi de meeste capaciteit!eerb( heeft,die moet de dioteer naar van de anderen zi gm en niet de overheerst"6.?. Wie veel gekregen he< kti aan innerlijke rijkdor a. die moet veel geven. N jekst' blesse oblige! Mac en J maakt corrupt. Mac sch a maakt mensen tot ve van F blinden die anderen h tgeve recht ontzeggen zichzej het te zijn, zelf te denke tn ov zelf te onderzoeken, ze marl een eigen opinie te hel'blik: ben en die te volgen t»nen, gen de stroom in. Mac!'^1 van geestelijke leiders w dubbel gevaarlijk omd ["ele zij zich beroepen op h:nva' gezag van God. Zij wett5: dat zij daardoor hu macht haast grenzeloc jt kunnen uitoefenen, wai (j,|er zij grijpen naar het gewi ten c ten en naar de geest va ,doo hun mede-gelovigen o 5t,aa, hen onmondig en onde0fda geschikt te maken. Bimhei. wustwording is het b van gin van bevrijding. Zoir Da der bewustheid geen vrijp v heid. Dat de vrouwen va :nd Iran - ten koste van well M gevaren - toch het reel v op eigen zelfbeschikkinvoor opeisen, dat is een tek< *vei} van hoop. Voor alle ve .zl- drukten zijn zij een tek< IJkml van hoopJ. Voor al weerlozen zijn zij een a pel, een oproep tot mor P digheid. Weerlozen all ,|eidi landen, verenigt u! Aleidis Dieric het s» in Mijne heren. Naar aanleiding van uw artikel «Drinken in een geel praatkafee» zou ik graag volgende verduidelijkingen gepubliceerd zien omdat ik niet helemaal akkoord kan gaan met de Voorpostverta ling van wat ik in het gesprek, welke ik met een redacteur van uw krant had. gezegd heb. Het opzet om met dit kafee te beginnen kwam vanuit ver schillende hoeken van men sen die mekaar van vroeger kenden en die reeds allemaal aktief waren in een of meerdere werkingen op het alternatieve vlak zoals in: Antrakt. De Weide, Vies Oiljst. Accu. Stadsherwaar- dering. De Gele Limonade is echter geen verzameling van deze groepen cn de medewer kers zitten hier dan ook niet als de vertegenwoordigers van die initiatieven. Ze blijven wel aktief in die verschillende werkingen en hebben daarnaast samen ons kafee. Dit in tegenstelling met uw artikel. Als er dan toch medewerkers genoemd worden dan liever als volgt: Annik. Bea. Bene- dicte. Christel. Denis. Dirk. Erik. Eugèen. Gerrit. Guido. Jan. Joris. Marleen. Mon, Poet. Pol. Riet en Staf. Want het zijn al deze mensen die samen dit initiatief uit de grond gestampt hebben en er samen de volle verantwoor delijkheid voor opnemen, zonder dat er iemand belang- we r gew itofl le Brieven waarvan de afzender niet aan de redaktie bekend is. komen niet voor plaatsing in aanmerking De redaktie behoudt zich het recht voor de tekst te bekorten Publikatie betekent niet dat de redaktie achter de inhoud staat DEKENIJ HOOGSTRAAT Uit de lezersbrief d.d. 16-3 in De Voorpost, van de de kenij Hoogstraat, blijkt al weer eens de kortzichtig heid van de middenstander. Direct trekt de dekenij van leer tegen afficheplakkers, zonder de teksten die deze onbekenden aanDrachten op leegstaande panden in voornoemde straat, behoor lijk te lezen Want sommige daarvan pleitten erg in het voordeel van de middenstand. Zo las ik op een leeg winkelpui «winkelhuis» met afbraak bedreigd door onteige- rijker zou zijn. Ook is onze mening t.o.v. h( C.S.V. anders dan uw bewe' ring. De Gele Limonade iaa'b een initiatief dat naast h< wistf C.S.V. staat met dit versch offei dat wij geen aktie-centruï Óch willen zijn maar gewoon d raad mensen die een stukje be L N wuster leven een plaats iischi Aalst bij te geven waar z tier gedurende de week-end mekaar kunnen vinden i de een rustige, open sfeer zon drat der uitsluitsel van leeftijd ht» kleur, mening of wat dan oo al c en er wordt zeker niet allee: end over serieuse dingen gepraat dit Tot daar mijn verduidelij mal king die inhoudelijk toch we J, gi belangrijk verschilt van d che| bewering van uw redakteur. I in Mon Van der Bles te d gedi ning». Op gesloten wonir [p gen had men het ove j( woonhuizen. Of wil de dekenij dat er kei winkels komen, met ven leegstaande kamers de bewoners naar een ko j. nijnenkot als Etrimo? En waarom schrijven z niets over de personen di de affiches en muurkrari ten (die toch wat leven - ei stof tot nadenken - in d! straat brachten) verwijde ren? Die zijn tot op heder toch ook anoniem! Sr tb£pt i-se 1( gei It t erl aal spe ian< I Vé |nc de ffen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 2