f ngauditie stedelijke akademie: wezigen hadden ongelijk iger Op speelt Somerset Maugham jONNE LEX 100 MAAL GRANDIOOS S VROUW VAN SOKRATES gevoel c terug >escheid| b onlani at een d] >egint» d ik in ill doch d na vlti sen lyrische kunst en samenzang van de stede- i nd iJkadem'e spreken wellicht niet genoeg tot de 1 er Elding van de gemiddelde Aalstenaar. Dit is een factoren die meespeelden in het feit dat de al van het stadhuis slechts matig gevuld was lagavond. Er is daarnaast ook de kwestie publi- aar waren de affiches?) en het probleem koör- dat door voorzitter Hutsebaut trouwens werd aakt. bood heel wat variatie en kleur. Freddy Caudron zorgde voor een telkens puntige inleiding. Vera Mat- thieu reciteerde gevoelvol Gezelle. Paul Van Nieu- wenborgh begeleidde se cuur en adekwaat. Rita Pi- ron en Herman Slagmulder namen het instuderen op zich. Laatstgenoemde koördineerde en bezielde. Het koor zette de avond in youn zie je. leende dj ingsdrai imen, w| J opgei derlandi :e zettei een illuj groot publiek dus, bel taleiwel een publiek dat geweesjering kende En er- muscrip(daartussen beschei- p oorlof de achtergrond, Eva >end, kd van het populaire ikkelijkpgramma «Mezza van mij ja». Was ze op zoek :rsie ovjalent? riaal e|ent was er, soms nog h erge! in de kiem aanwezig, ensporilal ontwikkeld en vol- is de bh- Het programma relatij r het g^— heel wi le zwaja je kopJ jekroo* verovei S het rkeur, i van e]ongfestival zal er wel de oorzaak van geweest dat «Hoper Op» vorige zaterdag slechts een ser,» hage opkomst zag verschijnen voor de première iDe Heilige Vlam». Blijkbaar opteert het Mijl- te publiek voor Micha Mara, in plaats van te ge titc^i voorde familie Pauwels en hun medeplichti- ;t bede] gewoq «enarijoe Heilige Vlam» te haar liefde op konse- oftevolj William Somerset kwente wijze zal door- 'gestiejham het probleem trekken. Misschien mtmi/de aktieve eutana- wordt in «De Heilige arempj|jergekonkretjseerd V|am„ we) de |evensfilo- V°°ltdrn de En9else fami- sofie, van een zekere 'a1 ibret. Het kleinbur- burgerij, tegenover de milieu, met zijn diepste menselijke drijf- ihebbelijkheden, veren en impulsen ge- iets wïoor een brutaa'ïeit steld- Het proces werd wist Jnvalide worden ven gesteld, het vonnis zal »en Jdste zoon Maurice - beïnvloed worden door zich a^'chzelf en de door eenieders verschillende uden. pehanteerde moraal moraal. Of moeten prin- /rucht(in^ronteerd wordt, cipiële menselijke inge- hetwiVel behandelt dit borenheden het afleggen jek stofneer dan de aktieve tegen vaag gedefinieerde schrajasie. Evenzeer, of (in dit geval katholieke) irslentfht meer, zet het de waarden, irmeajudingen in het licht Regisseur Frans Pau- oederfensen die niet op- wels, die ook nog een rol rit oveissen zijn tegen de voor zijn rekening nam, eretoele veranderlijkheid heeft dit moeilijke stuk "wil viin de natuur. Oog in via een konsekwente re- kuit h iet het lijden van ie- gie, behoorlijk op de ïoudenj die ze hebben lief- planken gezet. Ondanks Ook de betrok- de af en toe merkbare ra'sck id van een ver_ premièrezenuwen - ster met haar pa- schoonheidsfoutjes en Haaronbaatzuchti- tekstonzekerheden - met de vijfstemmige psalm 116 «Das ist mir Lieb» van Heinrich Schütz, grootste Duitse barokkomponist voor Bach, baanbreker voor cantate en oratorium: sme kende recitatieven, stem men wedijverend in vroom heid. De aanhef klonk wat vlak en stroef (was men ge remd door plankenkoorts?), het schrijnend klagen bleef in het notenbeeld steken. Kentering kwam in het cre scendo «O Herr, rette meine Seele», gezongen met stij gende aandrang. Toch ble ven er sporen van terug houdendheid in het (aarts- moeilijke) steekspel van de aparte stemgroepen, maar voller en met meer overtui ging klonk de toon in het samen-zingen. Een zelfverzekerder indruk (misschien lag de muziek hen beter?) maakte het koor in werk van Schubert, Vic Nees en Haydn. Schuberts kwartetten voor vier stemmen en piano zijn misschien minder bekend maar zeker niet minder mooi dan zijn populaire werken. Ze bevatten alle kwaliteiten die zijn liederen kenmerken: zangerigheid vooral en gevoeligheid. «Schicksalslenker» ademde gewijde stilte en hartstocht het koor fluis terde en zong bewogen. «Lebenslust» komt uit een andere sfeer, een stemming van opgewektheid en blijd schap onder vrienden en wijn. Sprankelend klonkhier de vertolking. Vic Nees, zoon van beiaar dier Staf, is vaste dirigent van het BRT-omroepkoor. Hij weet wat stemmenmate- riaal is en schrijft heel eks- pressieve maar moeilijke liederen. De drie madriga len op tekst van Guido Ge zelle zijn stuk voor stuk ju weeltjes van verklanking. En eigenlijk is de poëzie van Gezelle op zichzelf al zo muzikaal dat een verkeerde aanpak fataal kan zijn. Maar daarvoor geen gevaar hier. «Moederken» klinkt wat weemoedig en eindigt op een gevoelsgeladen 'ster ven'. De bassen tekenen de lentesfeer in «'k En hoore u nog niet», de vrouwen- at4br' lmke er in deze produktie twee dames sterk naar voor gekomen. Al kan gesteld worden dat de rollen die zij toebedeeld kregen hiertoe reeds aanleiding gaven, niettemin was hun prestatie opmerke lijk. An Pauwels en Lut Matthieu mogen deze produktie op hun naam schrijven. An Pauwels, door goede make-up, aanzienlijk verouderd, tot Mrs. Tabret, heeft door een rustige en dui delijke vertolking een ge loofwaardige andere da me vertolkt dan precies die Engelse sfeer heeft gekreöerd die hier nodig was. Lut Matthieu, als echtgenote Stèlla Tabret heeft door een goede in leving een prima vertol king geleverd. Het men selijke probleem heeft zij naar zich toegetrokken en in haar rol tot leven gebracht. Ingrid Schockaert, Miss Wayland, bracht het er goed vanaf maar miste sterkte om haar karakter voor honderd procent te plaatsen, zodat haar ver tolking door goede en minder goede momenten gekenmerkt was. Frans Pauwels, alias de invali de Maurice Tabret, kwam aanvankelijk te naïef over maar kon later, in de scè ne tegenover Stella, zijn situatie duidelijker afte kenen. Louis Pauwels, als Cap tain Stevens, zat juist als nuchtere en gezagheb bende huisvriend, even als Frans Verhulst die zijn dokter Harvester - personage tot leven liet komen. Karei Pauwels, als zoon en minnaar Fred Tabret, kwam er af en toe ook wel bovenuit maar miste stemvolume en kwam wat onzeker over. Valere Uytersprot, als butler Richard en Gisele Anné, het kamermeisje, waren verdienstelijk, al stond deze laatste er wat bij als een haring in een vogelkooi, als enige En gelssprekende. Waarom men Yes Sir, Now Sir, niet in het nederlands kon overzetten, blijft ons een raadsel. JVS Schuberts kwartetten, minder stemmen schetsen, klank nabootsend, een stemming van levenslust en groen en vogelgekwetter. Innig, ik durf bijna zeggen roman tisch is de melodie «O lied». Hier brengt de klas samen zang de meest doorvoelde interpretatie. Men heeft Haydns persoon lijkheid jarenlang onder schat. Zijn muziek werd af gedaan als lichtvoetig en wolkenloos. Maar etiketten kleven is altijd fout, ook hier. Pas werden een aantal ope ra's van hem op plaat opge nomen....en men was ver rast. Gisteren hoorde ik twee liederen van hem en ik dacht: eenvoudig lijkt het, maar hoe moeilijk om op papier te zetten en om uit te voeren. Het eerste «Der Augenblick» (thema: liefde is een kwestie van het ge paste ogenblik) klonk klas siek harmonisch maar met nauwelijks verholen harts tocht, het tweede (drink wijn, water smaakt niet!) is ondeugend en kreeg een schalkse vertolking: de stop ploft van de fles, Herman Slagmulder heft het glas, de zaal is geestdriftig. Ook over de solisten van de lyri sche klas veel goeds. Uiter aard was niet alles vlekke loos (zijn het geen studen ten?), maar de zaal luis terde geboeid. Is er beter bekend, maar zeker niet minder mooi. (EOV) epi/) compliment? vertolking. Klinkt het zoete- Don Basilio's lasteraria uit rig, dan wordt het ongeloof- «De barbier van Sevilla» waardig. Is het beheerst, van Rossini kreeg van Piet dan werkt het ontroerend. Clijnck een aardige vertol- Johan Hazaert zong het ge king: ironisch gekruid, warm stileerd en met een uitste- in de lyrische passages, kende stemvorming maar niet voldoende bijtend Luc Roelants vertolkte met sarcastisch in de snelle ere- veel, overtuiging het over- scendi. bekende «La donna èmobi- «De verkochte bruid» van Ie» uit Verdi's «Rigoletto» Smetana is volks getint en maar bleef iets te kramp- zwierig Boheems. Nelly De achtig in het erop volgende Ro en Luc Roelants brach- kwartet «bella figlia ten het duet «sage was» ex- deN'amore» dat echter door pressief, maar iets te sterk de onderlinge harmonie en aan het notenbeeld gebon- de zeggings - kracht van den om in te slaan. Gelijk- zijn partners een fraai stukje aardig was Nelly De Ro's bel-canto werd. interpretatie van Maries aria Herman Slagmulder zette uit «De wapensmid» van Al- met zijn warm stemtimbre bert Lortzing, overtuigend het «Brüderlein und van zeggingskracht, zuiver Schwesterlein» uit Strauss' van klank, iets te mager van opera «Die Fledermaus» in. volume. De sfeer van vreugde en Best beviel me Ludwig Van ontspanning, van broeder- Gijsegem in recitatief en lijkheid en gemoedelijkheid aria uit Bachs cantate nr. werd met schwung overge- 78. Gedurfde inzet, goede nomen door het koor dat intonatie, geen loopje met aan zijn vertolking veel ple- toonladders, gevoelig in zier beleefde en de vreugde «Ach, ich bin ein Kind der van het musiceren wist te Sünde», bijna Heroïsch in doen overslaan op de toe- het «Zum Streite». Talent te hoorders, koop! Waarom, Eva Maria, kent Ook het overbekende bra- Mezza Musicazo'n succes? vourestuk van Giordani En waarom is er zo weinig «Caro mio ben» (dat ergens interesse voor een soortge in de sfeer zit van Haendels lijk programma, maar dan Largo) kreeg een warme vlak bij huis, en gebracht kleur. Dit typisch Italiaans door eigen mensen? stukje staat of valt met de W.D.B. ïden t n oas :en' tans. Jat mi en lij tikwei nder - zoa le uitg nd, cm a'.' dertif insen de gi >eite 1< J nc Fo staafj Je Cf En /ant 1 fde tot haar patient, heeft hij met zijn spelers deze idealistische de enigszins apparte tg mogelijk is, zon- sfeer, indringend en rea- at ze gevoed wordt listisch weten te realise- haatgevoelens, te- ren. De ijle bourgeoisiek, nderen gekoesterd, geteeld op de mestvaalt chtgenote die ont- van eeuwen rottigheid, td wordt van een was herkenbaar. verhouding in De akteurs hebben het er eigen huwelijk, en eveneens goed afge- fhebbende moeder, bracht. Met een verzorg- In de tentoonstellingsruimten van het Aalsters Oud - zichzelf!' Hospitaal opende schepen Herman Roels de retros- pektieve tentoonstelling van werken van Pieter Mer- tens en dit ter gelegenheid van zijn zestigste verjaar dag. Te dezer gelegenheid werd tevens een monogra fie samengesteld door joernalist Walter De Taeye voorgesteld. >ewuster dan wie sprolfiaar zoon aanvoelt, gedragingen rond loorziet, en tenslot- de taal en onderlinge be trokkenheid, hebben zij een algemeen homogeen spel gebracht. Toch zijn De kunstenaar Petrus Mertens is een man die bij een eerste oogopslag gewoon foutief kan worden beoordeeld: hij is inderdaad in een misleidende huid ge kropen en doet ook niet de minste moeite om te schij nen wat hij intrinsiek wél is. Waarschijnlijk omdat hij heeft moeten ervaren in welke onmogelijke situatie een gevoelsmens in de we reld van heden wordt ge drongen. Wie hem beter kent ervaart hem als de idealist met ma teloze hunker naar pure dingen, de eeuwige ge voelsmens die weifelt in zijn reëele nood aan sereniteit. Het ware zijn van Mertens ontdekt men dan ook best in zijn vele doeken waarbij hij weinig kommentaar levert maar steeds herhaalt: «Elk werk spreekt toch voor lagavond 26 maart was het T.I.L, het Toneelgezelschap I Lex, te gast in het meisjesinstituut Sint-Jozef, SL- taaat Aalst Per toeval of door samenloop van omstan- Jen was dit nu net de honderdste opvoering van «De Ivan Sokrates», een door Ivonne meesterlijk uitgevoerde pog, van de hand van Dimitri Kollatos. een volgens Gnekse overleve ringen nogal twistzieke en door gaans siecnt gehumeurde vrouw, beklaagt zich over haar ter dood veroordeelde man. Tegen zichzelf pratend en alle droevige herinneringen uit het verleden oproepend, maakt ze het proces van haar man, en hiermee neemt ze mis schien onwetend de hele demokratie ook hevig op de korrel. Ondanks dat het stuk doorspekt zit met tal van Griekse termen en naamvallen, en de toe schouwer verondersteld is de historische achtergrond van het stuk min of meer in het ach terhoofd te hebben, boeit het stuk werkelijk van de eerste tot de laatste minuut. Een muisstil publiek durft haast niet te be wegen bij de harde woorden e toneelfanaten hoeven ne Lex zeker niet meer stellen, bezeten tee kken kennen haar ook at ze kan akteren hoeft toog. En dan als Xan- Een niet zo eenvoudig noch personnage e, vrouw van Sokrates van Xantippe over het gedrag van haar man, en hoewel er behalve het uitgieten van een kom water en het sorteren van de was haast geen aktie op het toneel aanwezig is, be weegt alles op de scène, heeft men de indruk dat het er steeds vol mensen staat. Ivonne Lex creëert de hande ling in de geest van de toe schouwer, maar dan op zo'n fijne manier dat je vergeet dat ze er de hele tijd alleen staat. Geholpen door een sober, maar èf dekor en een rustige, serene lichtregie brengt Ivonne een Xantippe die misschien dichter bij de werkelijkheid staat dan ze in de oud-Griekse literatuur ooit beschreven werd. Deze honderdste opvoering ging ook niet helemaal onop gemerkt voorbij, er moest ge feest worden. Voor deze unieke gelegenheid was de voltallige ploeg rond deze produktie mee naar Aalst gekomen, regisseur Frans Maas, dekorontwerper Hans Van Omme en de mensen van de technische ploeg en as sistentie. Ten huize van de fa milie De Lathouwer, Baron Moyersoenpark, werd samen met het toneelgezelschap nog duchtig nagepraat en taartje gegeten. WIM VERBEIREN Zij leven Schilder Mertens heeft al vast affiniteiten met zijn streekgenoot Louis Paul Boon. Niet alleen fysische maar ook sociale. Net als Boontje heeft hij, geboren te Nieuwerkerken zestig jaar geleden (10.3.19) de ar moede van de streek van Aalst gekend en van zijn le ven tussen de gewone volksmens een onver woestbare liefde voor na tuur en volk overgehouden. Vader was metser en moe der maakte «bloemen» (kant). Na zijn lagere school in zijn geboortedorp kwam hij als vader «in den bouw», terecht, dit als huisschilder. Vier jaar volgde hij lessen sierkunst en figuurtekenen maar na zijn korte leger dienst (wegens zwak hart) werd hij weer met de grove borstel aktief. Uit nieuws gierigheid trok hij zelf naar de steenkoolmijn van Roux bij Marchienne - au - Pont doch nadat hij eens vergat bij het terug bovenkomen zijn «medaille» af te geven en men een ganse nacht naar hem in de diepe schacht zocht kreeg hij de bons. Dan maar weer huisschilder worden. Na de wereldoorlog trad hij in rodeo - stijl per koets in het huwelijksbootje met de vrouw die hem steeds ter dege heeft gesteund en be grepen Petrus Mertens, werd gehuldigd in het Oud Hospitaal. (EDV) beslissing viel dan ook: ëvolueerd tot een reiziger van formaat: Duitsland, Zwitserland, Spanje, Joe goslavië zagen hem binnen hun grenzen. In Grieken land maakte hij politieke gebeurtenissen van for maat en aardbevingen me de. Gedaan met de grove bor stel. Nu nog alleen kunst». De Leiestreek had hem steeds geboeid en daar ves tigde hij zich nu. Toen zijn pleisterplaats er te klein werd trok hij naar het West- vlaamse Meuiebeke waar hij een uitstekend afzetge bied vond voor zijn talrijke Zijn drang naar avontuur merken. dreef hem ook de lucht in. Ondertussen eksposeerde Vóór de oorlog was hij te Mertens zowat overal: in Aalst dan ook medestichter bijna elke Vlaamse provin- van een kleine luchtvaart- ciehoofdplaats, in vele oor- klub die door de wereld den in West - Vlaanderen, in brand werd opgedoekt, het Gentse, in Aalst en Ter- Ondertussen blijkt Mertens joden maar ook in het bui- een zeer produktief schilder tenland. Men kon zijn wer- die een onbezorgd kunste ken bewonderen in Neder- naarsleven' leidt. Zoon land (Maastricht), Frankrijk Herman erfde vaders be- (Mulhouse) en in Grieken- langstelling voor plastische land (Volos en Larissa). Zijn kunsten maar uit zich bij schoondochter is trouwens voorkeur in pentekeningen een Griekse. en linogravures. Mertens was inderdaad ge- En verder is er steeds Ma- Ook mevrouw Mertens werd in de bloemetjes gezet (EDV) riette, een bescheiden maar krachtige vrouw, een vrouw die leeft voor haar man en zijn kunst. Nadat de andere West- vlaamse kunstenaar in een hem eigen pittige stijl streekgenoot Mertens in de bloemetjes had gezet kwam schepen van kuituur, Her man Roels, aan het woord. Hij had het genoegert de kunstmonografie van Wal ter De Taeye die later ook zijn duit in het zakje zou doen voor te stellen. Na zo veel jaren arbeid lijkt dit dan de kroon op zijn werk. Dit boek is tevens voor de ar tiest de noodzakelijke prik kel voor zijn steeds rijpend talent en tevens een ver wijzing naar de fundamen tele artistieke bronnen die Petrus heeft aangeboord en waaruit hij zijn inspiratie vindt. Onder de vele plastische kunstenaars, een steeds vergrotend legertje, is Mer tens er een die met de men sen wil praten via zijn pen seel. Op «mensen» legt hij steeds de nadruk. Dat hij talent bezit, iets te zeggen heeft en trouw blijfi aan eigen persoonlijkheic en originaliteit wenst de schepen alleszins te aksen- tueren. Zijn werk Mertens is een «kolorist bij uitstek». Een kunstenaar die kleuren kreëert in bizon der sprekende tinten. Niet tederig, niet romantisch maar in wilde pracht soms aangrijpend. Zelf verklaart hij terug te zijn gekeerd tot de wijde natuur zonder ze als het ware te kopiëren. Door eigen gevoel en we zen wordt de natuur in hem herschapen waarbij ieder werk kleur, vorm en stempel van de eigen persoonlijk heid meekrijgt. Mertens is een individualist. Een kunstenaar die sfeer weet te scheppen in zijn werk of het nu een Leie- zicht, een Grieks landschap of een uit Polder- of Schel- destreek betreft. Zelfs een zicht uit het eigen Meuie beke waarvan hij ook «de champetter» vereeuwigde. En hoe! Met zijn harmoni sche kleuren en de ervan uitgaande indrukwekkende sfeer krijgt zijn werk inder daad een universele di mensie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 11