.AES EN DILLEN TE AALST P EN VNP GAAN EIGEN WEG jdoor 3 van Luc De Blok üLAAMS NATIONAAL ZANGFEEST IET STERKE AALSTERSE INBRENG Hofstade Vast als Eik met «De Lieverdjes» I Jm mïï om' zi' met het inachtnemin9 Itnodiging van de mensen welke in het arrondissement I bij de jongste parlementsverkiezingen in het «VLAAMS 1> elektoraal hebben samengewerkt, Willy Van Mosse- L Walter Jansegers, e.a., zijn Lode Ciaes en Karei Dillen, bg jl. te Aalst hun standpunten en hun vizie komen toe- |Ïl jngspunt voor deze informatieve vergadering is de be- Jiernis van het «Vlaams Blok» om de samenwerking tus- lode Claes' WP en Karei Dillen's VNP alsnog in stand te Ën of tenminste in een of andere vorm verder te zetten. I politiek van een zogeheten «tendens»- lard nog meer uitgespro- recht, samen te blijven werken ■aast dan op het recente jn wat men heet: «de enige ■tongres van Antwerpen Vlaamse oppozitie»-groep. ïhier, vooral aan de bazis. uit wat beide partijvoorzitters P en de behoefte te leven echter naar voren hebben ge bracht is overduidelijk geble ken, ook al bestaat er.wat bei der partijpolitieke programma betreft een onmiskenbaar brede gemeenschappelijke ba zis, dat beiden ongenuanceerd hun eigen weg willen gaan. Het gaat hier vooral om het bena drukken van een belangrijk en essentieel geachte benadering van zowel de interpretatie van de uitgangspunten als het bepa len van de te volgen wegenEen eigen aksentuering dus bij het benaderen van de gestelde poli tieke problematiek. Hierbij valt op dat beide partij voorzitters niet bereid zijn om de eigen nadrukkelijkheid ten aanzien van hun welbepaalde instelling, opstelling en werk wijze, ook al blijkt beider doel ergens hetzelfde te zijn, niet wensen af te zwakken. Hieraan zal ongetwijfeld het karakteriële individualisme van zowel Claes als Dillen niet vreemd zijn. Vol gens hen is dit gebrek aan dui delijkheid zowel de oorzaak van de heersende politieke immora liteit en het gebrek aan politiek fatsoen. Daar waar elke poli tieke vizie werd opgegeven kwam het pragmatisme, het kompromis en het opportu nisme de kop op steken De politieke partijen zijn tot louter machtsinstrumenten verwor den. Het zijn drukkingsgroepen geworden die alleen nog dienen om allerlei voordelen in stand te houden en uit te bouwen ten behoeve van individuele en kol- lektivistische belangen en be langengroepen. Vanuit deze haast gelijklopende analyze van de huidige politieke situatie is het onvermijdelijk dat zowel WP als VNP een duidelijke poli tieke lijn willen trekken vanuit een duidelijke politieke vizie. De konsekwentie van dit alles is dan ook voor de hand liggend: het «VLAAMS BLOK» houdt vir tueel op met bestaan, ook al had de bazis het liever anders gehad. Se tentoonstelling in het Affligems Kultureel Cen- n verscheen bij Snoeck - Ducaju en Zoon, Gent een - en kijkboek met gedichten van Louis Paul Boon, Schierbeek en Willem M. Roggeman bij bronzen jden, keramiekpanelen en schilderijen van Luc De iemaal vijf gedichten hebben de drie dichters elk erken van de blok poëtisch gestalte gegeven. Alle 'n ihebben ze de visie van de beeldende kunstenaar e'aferoepen doch alle drie zonder afstand te doen van eigen visie. >blej a een deze gedichten is gens de cire-perdue meto- nderstroming en de de, gekleurde keramiekpa- itroming van het werk nelen en schilderijen waarin de blok voortdurend het oude glacis-procedée iaar maar tevens vol- het hedendaagse eerder dichters hen eigen verhoogd dan vermindert, kwellingen, en in elk van deze domeinen |den en enten ze hun vertrekt de blok steeds uit de direkte omgeving, uit de natuur, de mens, de esteti- sche ervaring, het Wezen en de struktuur van de Ma- gei >t 11 |d merkteken en vak- :kerjt OD hun deel van deze 'aardige triptiek, of gbeuvre van De Blok ka- telriseert zich in een terie. Een engagement dat ienjéénheid met als ele- de passiviteit van de mens ;n. Jt bronsskulpturen vol- wj| doorbreken om langs in dividuele artistiek - hu manistische weg kreaties tot stand te brengen die wor telen in het hedendaagse «zijn» en in de verstrenge ling van tijdloze verworven heden. Vanuit zijn kuituurbesef en humanisme gesteund door artistiek «weten» en «kun nen» schept de blok zijn eerder tragische brons skulpturen. Zijn ze meestal de mens nabij; strikt realis- tisch zijn ze zeker niet. Ze lijken opengereten, verhak keld en vertonen tekorten waardoor zich juist andere wezenlijkheden manifeste ren. Het tragisch - visonaire, de wisselwerking oud - nieuw en het gekweld levensge voel kenmerken niet enkel de bronzen doch ook de ke ramiekpanelen. Keramiek panelen met soms herken bare motieven geprojek- teerd op een vervreemden de, soms onheimelijke huid in verschillende kleurscha keringen roepen 'meestal een fosiele wereld op. De materiebehandeling van zijn schilderijen sluit aan bij de panelen. Om organische vormen op te vangen ge bruikt hij hierbij echter meer geometrische elementen. Imaginaire landschappen, denkbeeldige figurenspo- ren, tekens en simbolen gaan een eigen leven leven. Louis Paul Boon heeft on der de titel «De Prijsgege ven stad», de bronzen van de blok aangegrepen om een gepasioneerde inven taris te maken van «zijn le ven», «zijn» wereld, «zijn» kleine en grote wezenlijk heden waar weemoed, ont goocheling en vreugde el n 9 tondag 29 april vanaf 14.30 u zingt Vlaanderen in xtkjVntwerps Sportpaleis in het reeds 42e VLAAMS liddiONAAL ZANGFEEST. ag tier regie van Aalstenaar Herman Slagmulder, artis- 1.45> koördinatie van Jos Van der Veken die tot bij zijn 14 jelijk in zijn geboortedorp Herdersem woonde en medewerking van Volkskunstgroep «Alkuone», lamatrice Kris Yserbijt, lerares te Aalst en teksten lit jJan D'Haese wordt het aandeel van de Keizerlijke It eife in dit zangfeest merkwaardig, ddal kkerfwe regie, it dw geluid? tweekoppige regie- :art( g. Herman Slagmulder pt, >s Van der Veken, twee tenaars die niet alleen pier (lappen van de zweep t g<en en niet meer aan >udj jroefstuk zijn maar bo- tooi jen met elkaar in opti- nde verstandhouding kun- alin werken, wordt een huty geluid verwacht, i m lemen zullen ze ge- 1 op te lossen hebben in te i >portpaleis, voor deze lelegenheid toch een ui' logelijk gat». 16 ndenlang werd gepro- °P d de twintigduizend )vei enden ten volle tevre- 9- te kunnen stellen en, Ier aan de oude waarde chaden, ergens toch rg] iw» te zijn. 5 htlijnen zijn alvast dat it Zangfeest een écht het g - feest» zal zijn met n-H émtoon op zingen jn c e technische mogelijk- ian m voortdurend uitge- I worden en optimaal bez n benut worden nog iet allengs stereotiep 1. n Drden stramien van isch entatie en binding her- aats it en herwerkt wordt, en idc «nieuw» zal zijn :stel len nieuw ritme en een n or w tempo borg zullen en t n voor een zangfeest rin weer vaart en dina- ne zit te teksten de «rode Iu£ d» zullen zijn langs- eed r alles ^-geleidelijk ver- wor t, maar dan wel cre- >vcg ido ver Ie zangkoren meer dan als meestemmige fak- o'v< uilen geïntegreerd wor- el, in de massale samen- mat g en dat ze bovendien Gr« eigen, typische koorin- ;ger ig zullen hebben aPr Ie bewegingsgroepen l" alleen meer een auditief om isueel element op zich zullen zijn maar tevens aangewend zullen worden als begeleidend element bij solo- en massazang regie en artistieke koör dinatie hand in hand zullen gaan om veertigduizend oren en veertigduizend ogen aangenaam te verras sen de frisse aanwezigheid van het kind niet onopge merkt voorbij zal gaan tenslotte, «Vlaanderen zingt» een thema is dat én in opzet én in uitwerking ten volle zal beantwoorden aan zin en doel van het Vlaams Nationaal Zangfeest. Regisseur Herman Slag mulder Herman Slagmulder, werd geboren (2.04.30) te Aalst, woont er (Boudewijnlaan 130) en werkt er als leraar technische vakken in het Vrij Technisch Instituut. Buiten zijn dagelijkse job geeft hij les aan de Stede lijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel (1e prijs konservatorium Gent zang en lyrische kunst) en is ver bonden aan de Gentse Opera. Regisseren doet hij reeds lang bij de «Katarinisten» en bij de regie van de Ijzerbe devaart hielp hij schoon broer Chris Boni tot die een VMO - opdoffer kreeg. De laatste vier Ijzerbedevaar ten werden dan ook door Aalstenaar Herman Slag mulder geregiseerd. En met sukses. Regisseurs voor dergelijke massale festivi teiten lopen er immérs niet bij tientallen rond. Niet al leen moet men het talent en de feeling hebben, gepaard aan reëele organisatiegeest maar is een zekere roman tisch ingesteldheid om de gelijk «over te komen» ver eist. Voeg daarbij dat een aantal gegadigden schrik hebben er hun naam bij te zetten vrezend zich te schroeien en ook dat de taak financieel niet lonend is. Als regisseur van het Vlaams Nationaal Zang feest volgt Herman Slag mulder Remi Van Duin op, man die enorme verdien sten heeft en het 25 jaar wist waar te maken. «Het V.N.Z. regisseren is voor mij een sprong in het onbekende», zegt ons de van een heelkundige in greep herstellende Herman Slagmulder. «Ik ken wel het klappen van de zweep wat betreft toneelregie en het massale van de Ijzerbede vaart is me evenmin vreemd Het zangfeest in het Antwerps Sportpaleis vormt voor mij echter een ware uitdaging. Ik wil niet trachten revolutionair te doen maar het reuzenwerk van mijn voorganger voort zetten, het met de middelen die de moderne technische evolutie ons bracht benade ren en het verder uitbou wen. Naast authenticiteit wil ik vooral aandacht schen ken aan kwaliteit en met alle riemen roeien tegen de stroom van «slecht» ama teurisme. Nieuw wordt al leszins het gebruik van play backsisteem, zeker voor de bindteksten Wel zal worden «gelipt». Ditsisteem is onvermijdelijk om dege lijke kwaliteit te bereiken al zweer ik uiteraard nog bij de ontroering van het life ge brachte spel Ook het gebruik van dia's wordt een nieuw element. Jeugd komt er alleszins ze ker aan haar trekken. Zo zal bvb het orkest van Theo Mertens dat het tot hiertoe steeds schitterend deed nu worden vervangen door het Kempens Jeugdorkest, een 60 - koppige formatie jongeren tussen de 12 en de 23 jaar, allen leerlingen van muziekakademieën en prima presterend. Waar vroeger enkele koren werden geselekteerd wordt het nu een massakoor met 600 leden. Nog liever had ik er 2000 gehad en die kans zat erin want er waren lief hebbers bij de vleet. Tech nisch zou het wel gekund hebben Financieel bleek het echter onoverkomelijk. Koren zullen daarenboven niet alleen bvb bij refreinen meerstemmig begeleiden maar krijgen ook hun eigen inbreng. Een aantal liede ren zal ook visueel uitge beeld worden hetzij door middel van dia's hetzij door bewegingsgroepen. Belangrijk in het geheel is het opmaken van een pas send scenario, afwisselend, «voor elck wat wills» en cre scendo gericht. Eén zorg heb ik alvast min der: geen spelverstoorder door ongunstig weder zoals bij de Ijzerbedevaart of bij de viering van «25 jaar oriëntatiejaar» in het VTI al wel gebeurde». Met goede bindteksten, de Vlaamse jeugd met kinder en jeugdkoren, het jeugd- fanfareorkest, jeugdkapel- len, bewegings- en volks dansgroepen heeft regis seur Slagmulder inderdaad vele pijlen op zijn boog. En dat hij ermee kan werken heeft hij reeds getoond. Artistiek koördinator Jos Van der Veken Artistiek koördinator van het Zangfeest is de te Herder sem geboren (24.04.35) Jos Van der Veken, 1e Prijs Voordrachtkunst (Antwer pen), leraar Nederlands en diktie, lid van de Raad van Beheer van «Kunstenaars voor de Jeugd», regisseur, auteur en woordkunste naar. Deze sinds zijn huwe lijk te Merksem wonende ar tiest is scenarioschrijver en regisseur van o.a. «Anders bekeken», opgevoerd in het provinciaal domein van Wachtebeke, «Ziender ogen» gebracht in de Kon. Opera te Gent, «Program- maspel Jaar van de Vrouw» dat plaatshad te Antwerpen, Hasselt, Oostende, Genten Leuven, «Het einde is het begin» opgevoerd in de ok- toberhalle te Wieze en «Vie ring Valeer Portier» ge bracht in de VTB - zaal te Antwerpen. Verder is hij auteur van bindteksten voor ANZ - Volkszangfestivals en Zangfeest 1978 waar hij eveneens als hulpregisseur optrad Alhoewel het een eerste teamwork wordt tussen Slagmulder en Van der Vre- ken blijkt er een prima ver dichtbij stonden. «mijn stad valt open de muren brokkelen weg steen na steen en de vloedgofl van de grijze oceaan». neemt stilaan bezit ervan. alleen een bronzen beeld zal ik nog zijn en ergens draagt dan een godverlaten straat mijn naam waar kinderen spelen en vrijers in een donker hoekje deze l.p. boonstraai staan». Bert Schierbeek, de Am sterdamse Vijftiger, rea geerde op de keramiek re liëfs. Hij vormt het midden stuk van het drieluik met 5 korte, sintetische gedichten waarin de cerebrale inter pretatie van de poeët zich toetst aan het besef van de schepper van fossiele evo- katies. Uit «Enkel voor de wur men»; «verte een toekomst niet ge droomd 't weefsel adeloos aan zich zelf ontvreemd ook hij die ligt in onmacht en ééns stond». Willem M Roggeman rondde de triptiek af. Met «Het onzichtbare licht» wordt duidelijk ingehaakt op de doorschijnende gloed in de schilderijen van de blok. Bij dit inhaken heeft ook deze poëet zich bezonnen, «verblind door het onzicht bare licht groeien nauwelijks ontstane wezens pijnlijk naar de algemene maar ul tieme gelijkenis. Zoals een dood lichaam steeds meer gaat lijken op de dood Of zoals een kiemcel langzaam op leven gaat lij ken». Een konfrontatie van drie dichters met de driezijdig heid van een beeldend kunstenaar. Wat wordt het voor de laatste betrokkene? Voor U, de lezer-kijker? LH GEVOELSMATIG VERSCHILLEND KAREL DILLEN ziet zijn politiek stellingnemen als het doortrek ken van de nationalistische lijn. Hij meent dat diegenen die bij de jongste verkiezingen op het Vlaams Blok hebben gestemd voor het overgrote deel vanuit dezelfde instelling hebben ge handeld. Hij ziet noch Vlaams Blok, noch VNP, als een op vang of onderkomen voor uit sluitend ontevredenen; het zijn kiezers die bewust Vlaams Na tionalistisch denken en hande len. De VNP ziet hij dan als de voortzetting van het vooroor logse en na-oorlogse partij politieke Vlaams-Nationalisme Deze is als dusdanig de enige geloofwaardige nationalisti sche oppozitie tegen het Belgi sche bestel en tegen de Waalse bedreiging. Dillen spreekt van een speerpunt als hij de taak en de rol van dit politieke nationa lisme wil samenvatten. De VU zou deze nationalistische speerpuntrol als partij hebben ingeruild voor deze van beleids- partij, mede doordat men bin nen de VU niet meer geloofde in de oppozitionele slagkracht. Dillen houdt vast aan een strikt nationalistisch programma en vindt het gevaarlijk als, zoals bij de WP, er ook nog andere stel lingen worden ingenomen en er andere strekkingen worden bij opgenomen. Hij vindt het be wijs voor het inhoudelijk gevaar van dit soort diversifiëring reeds terug op het recent WP-partijkongres, waar zich reeds duidelijk middelpuntvlie dende krachten manifesteer den. Hij opteert voor één so- liede grondslag als enige waar borg voor het bereiken van de nationalistische doelstellingen. Dit is meer dan ooit nodig nu steeds maar blijkt hoe de frans- taligen op onbeschaamde wijze hun arrogantie manifeste ren ten aanzien van het Vlaamse Volk. Volgens Dillen bevinden wij ons als volk steeds in een noodsituatie Vlaanderen mag in deze situatie tot geen enkel kompromis be reid zijn. Tenslotte omschrijft hij «zijn» nationalisme als «een verhevigde liefde tot het eigen volk in nood». LODE CLAES is duidelijk meer genuanceerd ingesteld ten aan zien van dit nationalisme en re- plikeert met een andere om schrijving van het begrip natio nalisme welke zo mogelijk ook kan worden gegeven; hij spreekt van «een rustiger liefde tot een volk dat mogelijk niet in nood is». Lode Claes wil zich zeker nie+ beperken tot de na tionalisten alleen maar richt zich tot alle Vlamingen. Hierbij gaat hij uit van de vaststelling dat de Vlaams nationale pro blemen verband houden met een aantal andere problemen, die van de eerste niet los te denken zijn. Lode Claes richt zich met de WP tot een breder publiek en gelooft dat, binnen het huidige politieke bestel, er zonder meer behoefte is aan een alternatief. De kans dat de VU deze rol terug zou spelen, is ongeloofwaardig Daarnaast ziet Claes duidelijk wat veran deren bij de Vlaamse liberalen en ook binnen de CVP tekent zich met de dag een diepgaande kontroverse af. Hij zegt vooral te willen vermijden het nationa lisme te izoleren én omschrijft zijn handelswijze als een andere aanpak nochtans omwille van dezelfde doeleinden. Lode Claes ziet niks in een for mule waarbij beide partijen, WP en VNP, als deelpartijen onderdelen zouden vormen van een konfederatieve groepering. Hij verwijst in dit verband naar de struktuur van de CVP en ziet hierin de oorzaak van de mach teloosheid. Hij gaat ervan uit dat een politieke partij inwendig zó homogeen mogelijk dient te zijn. In tegenstelling met Karei Dillen ziet hij de rol van zijn partij niet uitsluitend en niet noodzakelijk als een zweeppar- tij. Hij stelt hierbij dat «de zwe pen» al evenzeer te kort hebben geschoten als de traditionele partijen Elke politieke partij dient zich voor te bereiden op het uitoefenen van de macht. Intussen wil hij, binnen de WP, alle ondermijnende strek kingen aan bod laten komen. Lode Claes sluit bij dit alles ech ter geen toekomstige, en op bepaalde objektieven gerichte, samenwerking uit tussen WP en VNP, als dit maar enigszins mogelijk zou zijn. Inmiddels leek dit voor de Europese ver kiezingen niet mogelijk te zijn. Wat de WP betreft zijn zijn verwachtingen zeker niet hoog gespannen. Toch ziet hij de af keer van velen voor de huidige politieke zeden en het toene mend verval van de politieke moraal als een reële mogelijke bazis voor een partij met nieuwe ideeën. Hij gaat er van uit dat in de eerste plaats de Vlaamse numerieke meerder- heid ook een echte politieke meerderheid dient te worden zolang de «kunstmatige» Bel gische staat bestaat De krizis van Vlaanderen is de krizis van de politiek in Vlaanderen, aldus Claes. WILLY VAN MOSSEVELDE tot besluit vermeldde nog dat de mensen die elkaar in het Aals- terse in het VLAAMS BLOK hebben gevonden tot deze kon frontatie van beide partijvoor zitters hadden verzocht ten einde zo mogelijk tot een defi nitieve besluitvorming te kun nen komen. Na dit gesprek kan men ten hoogste gaan nadenken over wat naar voren werd gebracht om dit alles te laten bezinken en zo mogelijk ook tot bezinning te komen om alsnog een formule te vinden waarbij WP - VNP - en PO blijvend kunnen samen werken. E.V. Zondag 1 april voerde de toneelkring «Vast als Eik» voorde laatste maal «De Lieverdjes» op. Een kome die in drie bedrijven door Jack Poppeweil in een regie van Dirk Daeiman. Het stuk speelt in een zeer verzorgd dekor, ontwor pen door Johan Brondeel. Joan Warrick (Godeiieve Timmerman), de enigszins warhoofdige dochter van Beatrice en John Cariton (Mieke Leemans en Erick van Gijsegem), vertrekt naar het Verre Oosten, om haar man op te zoeken. Haar ouders zullen onder tussen voor haar drie schatten van kinderen zorgen. Wat echter bedoeld was als een rustige vakantie, verandert echter snel in een ware hel, In het bijzon der voor John. Hoe kan het ook anders: de oudste, nog minderja rige dochter, blijkt zon der de toestemming van haar ouders getrouwd te zijn, de jongste spruit, buitengegooid op school geraakt verwikkeld in een zaak van juwelensmok- kel, grootmoeder draaft door het huis als een o- verjarige teenager en de «intelligentie» van poli- tieinspekteur Allenby doet de verwarring ten top stijgen. Het stuk bevat al de sa menstellende elementen om er een geslaagde ko medie van te maken, misverstanden bij de vleet, de koffer met de juwelen wordt herhaal delijk verwisseld met een identieke koffer. Dit is niet moeilijk te begrijpen wanneer er uiteindelijk vier koffers blijken te be staan die uiterlijk precies gelijk zijn aan elkaar. De politieinspekteur (Hugo Roels) heeft dan ook alle moeite van de wereld om de juiste valies met de standhouding tussen beide kunstenaars die het geheel moeten schragen te be staan. Waar Herman Slagmulder bovenaan op de knopjes drukt zorgt Van der Veken voor het reëel uitvoeren van de richtlijnen ter plekke. Voorbereidend werk zit er alleszins veel aan vast. Zo bezocht Jos reeds alle deelnemende groeperin gen, woonde hun repetities bij en gaf er zijn deskundig advies. Wel kreeg elke deelnemende vereniging op voorhand een regieboekje zodat iedereen er zich kon van vergewissen voor welke schakel in het geheel hij precies instond. Om het levensecht te ma ken, om de sfeer te proe ven, om iedereen ermee vertrouwd te maken en uit eindelijk om een goed af gewerkt produkt te verkrij gen gaat een échte alge mene repetitie door zodat niets aan het toeval zal wor den overgelaten Bedoeling is te komen tot een vlot verloop zonder hia ten en in een voortdurende klimax. De Medewerkers Het lied op het Zangfeest is een hefboom van bewust wording en bevrijding, een onverbloemde uiting van ons eigen volksnationaal zijn, een wapen van feder alistische machtelozen te- qen unitaristische machti gen. Dit lied wordt op het Zang feest gebracht door een koorgroep be staande uit koren uit Ber- chem, Antwerpen, Merk sem, Herk - de - Stad, Ba len, Veldwezelt, Zonhoven, Waasmunster, leper, Oos tende, Lichtervelde, Be- rchem, Ingelmunster, St. - Kruis - Brugge een kinderkoorgroep bestaande uit verenigingen uit Berchem, Leuven, Zon hoven, «De Denderkantorij» uit Dendermonde, Oos tende Will Ferdy met zijn le vensliedjes het Kempens Jeugdfan- fareorkest o.l.v. G. Follman het Ballet An Slootmae- kers «Alkuone» uit Aalst Vendeliers- en volks dansgroepen deklamatrice Kris Yser bijt Jo Haazen jeugdmuziekkapellen VNJ, Chiro, VVKS, KSA. Tekstauteur is Jan D'Haese (Aalst) en dirigenten Juliaan Wilmots, Silveer Van den Broeck, Frans Cuypers, Fernand Van Durme en niet te vergeten Armand Preud'homme en Marie - Louise Van Hoof - Moeren hout. Muziekkeuze door Femand Van Durme. Ont- haalkoor «Kantwerk» uit Ber chem en medewerking van het «Vlaams Kruis». Toegangskaarten Gereserveerde zitplaatsen van 350 tot 150 fr. Verminderingen geldig tot en met 28 april, daags vóór het Zangfeest, voor groe pen van minimum 20 per sonen, voor houders van een CJP of Plus - 3 pas, voor leden van erkende jeugdverenigingen, jeugd organisaties en studen tenverenigingen, voor ge- handikapte oud-strijders, leden VOS,' en bejaarde le den VWG. Kaarten te verkrijgen op het ANZ - sekretariaat, Vrij heidstraat 30 - 32, bus 14, 2000 Antwerpen door over schrijving op prk 410 - 0116611 - 40 van ANZ Ant werpen of bij H. Abeel, Kloosterstraat 11 te Wieze. Tel 053/21 75 26. Verder programmabrochu res te bekomen aan 40 fr en zangfeestklevers aan 10 fr. LH kostbare inhoud vast te krijgen. Hugo Roels zet zijn rol nogal dik in de verf, maar overdrijft nog net niet. Precies genoeg om de zaal aan het la chen te houden. Men heeft wel oog gehad voor de details. Wanneer een van de spelers het toneel opkomt en zegt dat het buiten regent, dan is zijn jas ook inder daad nat. Als dit détail ontbreekt zal het wellicht aan niemand opvallen, maar nu het er wel is toont het toch aan dat «Vast als Eik» de perfek- tie nastreeft, ook in de kleinigheden. Daar staat dan echter wel tegenover dat men uit het oog ver loren heeft dat men nu niet meer naar het Schot se Gretna Green kan gaan om er te huwen als men de toestemming van de ouders niet heeft be komen. Gretna Green was daarvoor vroeger heel goed voor gekend maar tegenwoordig is daar wel een stokje voor gestoken. Grondvereis- ten die in België voor het huwelijk gelden, gelden evenzeer in het buiten land. Het spreekt vanzelf dat de gordiaanse knoop uit- eindelijk toch wordt doorgehakt, maar niet vooraleer allerlei scheve toestanden zijn recht ge trokken, dieven en heler zijn ingerekend, koffers en juwelen bij hun recht matige eigenaar zijn te rechtgekomen, en de hu welijkstoestemming ten slotte toch wordt beko men. Er wordt zelfs bijna bij gevochten maar alles valt in de goede plooi en het doek valt over De Lie verdjes. Het is een zeer geslaagde opvoering ge worden en de akteurs werden beloond met een langdurig applaus. In het teken van het Jaar van het Kind heeft het bestuur van de toneel kring Vast als Eik beslo ten een derde stuk in het jaarprogramma op te ne men. Het wordt «Carlo de Vrijbuiter», een stuk dat einde juni zal opge voerd worden, deze keer in een regie van William Guns. ADB

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 13