-In het voetspoor van JAACOV ..doorheen ISRAEL st De Zwarte Bende van «Tijger» Verstuyft 15 BAARDEGEM PLANT GROOTSE FAUBOURG-JAARMARKT b 1 ij vliegen van Tel Aviv over de Sinai - woestijn het machtige berglandschap naar EILAT de :uwe haven aan de Rode Zee dat pas in 1950 gebouwd werd en van waaruit men 's avonds een felle aftekening tegen de bergen van Jor- nië en Saoudi - Arabië de duizenden lichtjes n de haven AK ABA ziet branden als een waak- np over de moderne haveninstallaties van dat aotse experiment van het diepe zuidpunt van aël. Eilat kende een ongehoorde ontplooiing de aanleg van twee olie - leidingen dwars I sraël waardoor de Rode Zee met de Midde- Ise Zee verbonden werd om zodoende het :sioten Suez - kanaal te omzeilen. i de Sinai woestijn anuit Eilat loopt een leiding naar de grootste Middellandse Zee - haven HAIFA, hoofdzake- jk om de uitbouw van de eigen industrie aldaar logelijk te maken in het oostelijk gedeelte van p stad, vlak bij de trechtermonding van de Kis- bn - rivier - het zijn vooral metaal en chemische irSfltdernemingen die samen met de olieraffinade rijen de scheepswerven, de kunstmestfabrieken, de glasfabriek maar ook de automontage - afde ling en de cementondernemingen mogelijk ma ken met daarnaast de produktie van elektrische materialen en textiel en levensmiddelenbedrij- ven hebben zien uitbouwen. De tweede leiding gaat naar ASKDOD voor de doorvoer naar de Europese maatschappijen. Toen wij Eilat bezochten hebben we echter de direkte weerslag van de vlucht (op verlof) van de Sjah van IRAN kunnen vaststellen de kraan tjes van de twee pipelines waren dicht en vanaf dat ogenblik begrepen we beter dan wie ook welke enorme rol de Sinai - petroleum zou spelen in de verdere uitbouw van ISRAEL. De snelle bevolkingsaanwas stelt de Israëlische regering voor twee grote en ernstige problemen: de konstant groeiende bevolking in levensonder houd voorzien (en dit zonder onderscheid, ook op sociaal gebied, voor de Israëlische als voor de Arabische bevolking) en bovendien nog werk verschaffen aan de verse immigranten. Wanneer wij te Eilat met het Arkia - vliegtuig toekwamen trof ons vooral het feit dat deze vlieghaven werkelijk als een brede boulevard vlak in het midden van de stad loopt - theoretisch zou het niet ondenkbaar zijn te voet met pak en zak naar het luxe - hotel te stappen, maar de drukkende warmte belet dit algauw. Eilat is wer kelijk een ideaal vakantieoord met een maximum aantal zomerdagen per jaar. De lucht is kurk droog wat soms wel bij enkele onzer reisgezellen problemen stelde en voor eenieder een dagje «luchtaanpassing» betekende maar toch heeft men Israël niet volledig bezocht als men van hieruit de Sinai niet doortrokken heeft... De inspanningen die Israël in dit zuiderse puntje heeft geleverd zijn enorm, maar toch blijft het voor de bevolking die hier gevestigd is en die hier Eilat is werkelijk een uitzonderlijk en ideaal vakantieoord om te genieten van een wel doende stilte. het oneindig trage woestijn levensrythme heeft omgebogen tot een jachtige Europa - mentaliteit een grootse prestatie... Hier werken is heel iets anders dan komen kijken naar de befaamde prachtige zonsondergangen waarbij het zonne licht door de rode fosfoorbergen van de Edom - bergketen in de zee wordt weerkaatst in een rode gloed die uiteindelijk de rode naam aan deze uitzonderlijk blauwe zee schonk. Hier werken is heel iets anders dan in bewo.ndering een halve film leeg te schieten op de ongelooflijk prachtige onderzee koralen en de honderden soorten visjes van alle kleuren die er vreedzaam doorheen zwemmen. Hier werken is heel iets anders dan zceduiken met masker en vissen in de wateren van het natuurreservaat. Maar voor ons blijft Eilat onvergetelijk. Van hier uit zouden we per vliegtuig op verken ning trekken naar het oeroude byzantijnse Katha- rina - klooster dat uit de Vie eeuw dateert en aan de Jabel Mussa of de Sinai - berg ligt - d.i. de plaats waar Mozes de 10 geboden aan zijn volk bracht terwijl zij, beneden, het gouden kalf aan baden. Vlak bij het klooster zagen we diep gegrift in de bergrotsen een reuzen - kalf - afbeelding. Het St. Katharina klooster is echter een onschatbare bewaarplaats van ikonen en de afgesloten bibliotheek bevat unieke boeken die slechts met zeer uitzonderlijke toelating uit hun afgesloten bergplaats komen voor wetenschap pelijke opzoekingen. Pas nu kan men, midden tussen die woeste, on genaakbare bergen, begrijpen dat Mozes hier met de Joden mécr dan 40 jaar ronddoolde. Het is dan ook te begrijpen dat hier in de oasissen en in de toevallige vruchtbare eenzame plekken nog bedouinen in hun tenten leven zonder te weten wie de woestijnheerster is: Egypte of Israël. Het eindpunt van onze leerzame reis zou ten slotte de uiterste zuiderpunt van de Sinai worden: SHARM EL SHEIKH ook nu door Israël OPHIRA genaamd vlak tegenover de «straat van Tiran» die met haar doorgang van amper 400m breedte de toegangsdeur van de Rode Zee genoemd wordt. Israël heeft langsheen de ganse 225 km kust van de Rode Zee van Eilat tot Ophira een prachtige macadamweg gebouwd en al is de verkeersdichtheid héél wat minder dan bij ons op de E3 toch kan niet ontkend worden dat ook dit reuzenwerk enkel door de taaie doordrij vende aktie van Israël kon gerealiseerd worden. Sharm el Sheikh zal voorzeker nog wel opnieuw in de aktualiteit komen wanneer we de verschil lende uitvoeringsbesluiten van het vredesak koord Egypte Israël zullen kennen. Eens te meer werd door de Belgian Printers een onvergetelijke reis doorheen een exotisch land gerealiseerd en zijn we allen onze general mana ger André Delrue en zijn beheerders dankbaar voor het ganse opzet. Namens onze reisgenoten willen wij ook heel bijzonder de reisgids JAACOV NOF danken voor zijn schitterende leiding en zijn alles - verduide lijkende toelichtingen. Nooit voordien hadden wij het geluk een zó bekwaam gids in onze eigen moedertaal neder lands te beluisteren, en wij zijn bijna jaloers dat onze vriend Van Slem- brouck met zijn registreer - toestel al die detail gegevens en al die bijzonderheden kon mee naar huis nemen deze beknopte reportage is slechts een miniatuur - beeld van een boeiend ta bleau Deze enkele lijnen geven slechts een pover idee van de talloze facetten van deze mo derne Jodenstaat die, helaas, zo herhaaldelijk in het nieuws kwam tijdens zijn relatief korte be- staansperiodeVeel, héél veel kan en moet er gezegd worden over de nooit verminderende at- traktie van de honderden heiligdommen even véél kan nog geschreven worden over de won dere groei van zijn industrie, de overweldigende groene inplanting in een eindeloos gebied van zand en steen en stof. Maar dat alles weegt niet op tegen de massale samengebalde historische en godsdienstige wil van dit opgejaagde gods volk dat in het hoofdstuk der Koningen 9:10 de koningin Seba deed zeggen (10 6 en 7) -Het is waar wat ik in mijn land- -over U en uw wijsheid gehoord heb maar ik geloofde de woorden-Niet totdat ik kwam en het met eigen ogen zag: waarlijk, de- -helft was mij niet aan gezegd en gij hebt de roep overtroffen die ik- vernomen had-. De Bedouinen-markt in Beer She ba. REEK NIEUWS Meldert - Aktiviteiten er, Ev4 u au, het programma van de aktiviteiten: erdag 21 april: koffieta- de PVV - Damesbond ensdag 16 mei: film en afel PVV - Gepensio- n isdag 19 juni: film en afel PVV - Gcpensio- jandag 24 september: n koffietafel PVV - ge- (neerden. tot f Aktiviteiten isdag 29 mei: gespreksa- jnet R. Ghijssens «Op- tot weerbaarheid» rnsdag 30 mei: pro- idagen in Ter Mael stuursleden lag 22 april: koffieta- ibola, wermakelijkhe- fr. •galessen iedere woens- dc gymzaal te 20.30 u. nog inpikken aan 25 fr. ncTjcen zaterdag in juni au- -xli^is naar Bokrijk. wie vult nog eens zijn bloembakken om de gevels te versieren? Longonderzoek U kan zich aanmelden in de Gymzaal van de gemeentelijke jongensschool op 18 mei. Vuilniszakken: kunnen wor den afgehaald in het dienstcen- trum op zaterdagen 7, 14, 21 en 28 april van 9.30 tot 12 u. Identiteitskaart meebrengen. Ook elke werkdag 's voormid dags te bekomen Will Tura te Meldert Op het terrein van Thor Koke rij in een feesttent optreden van Will Tura tijdens een groot bal op zondag 29 april. Tijdens het bal doorlopende eetgele genheid in de kantine. Pinksterreis Bus van 58 personen voor dp driedaagse tocht naar Rüdes- heim volledig volzet. U kan alleen nog op een wachtlijstje komen voor eventuele wegens omstandigheden beletgevers. Eens te meer was wachten ver keerd. Kleuters: die op 1 oktober 1979 drie jaar worden mogen vanaf 23 april naar de kleuter school. Inschrijven op dinsdag 17 april van 14 tot 16 u in de Meisjesschool. Trouw- en mu tualiteitsboekje meebrengen a.u.b. Parochiecentrum: Ontvan gen U dit week-end Lieve en Leo Wille. Vastenwake Jongerenvastenwake door de Jongerengemeenschap voor Evangelisch Leven Meldert - Baardegem op maandag 9 april in de parochiekerk St. Wal- burga te 20 u. Autorally: Voorde 13e Lente rally die traditioneel doorgaat op paasmaandag zijn uitzon derlijk mooie prijzen beschik baar Iedere deelnemer is ver zekerd van een mooie prijs. Start aan het Parochiecentrum tussen 13 en 14.30 u. In te schrijven, ook op voor hand, bij JMuylaert, Dorp 63 Meldert. Deelnamerecht 250 fr te storten op prk. 000 - 05252 - 68. Houd Paasmaan dag vrij voor de Rally. VAB-aktiviteiten Uit de kalender van plaatse lijke aktiviteiten lichten we op zondag 2 april zwerf tocht vanaf 14 u door de Fa- luintjes naar de Kluiskapel on der leiding van natuurgidsen (Groenkomitee) op zondag 29 april geleide wandeling door het Hallerbos waar de hyacinten dan ver moedelijk in bloei staan. Lei ding E.H. Pastoor van Hekel- gem. Vertrek aan de VTB- Toren te Halle te 14u, Bedevaart Op paasmaandag traditionele jaarlijkse bedevaart van Aalst naar St-Benediktus te Affli- gem. Deze bedevaart ontstond gedurende de eerste wereld oorlog en kent nog steeds sukses. Te lOu wordt de Kon- ventmis plechtig gezongen. Aktiviteiten in het Affligems Kultureel Centrum dinsdag 3 april: voordrachtles nr 3 «Kruiden als kleine din gen doen soms grote dingen» door Frans De Block. STREEKNIEUWS Baardegem VUILNISZAKKEN speciale dagen meer voorzien. U kan terecht in het diensteen- kunnen worden afgehaald tram. idenii,ei,skaan mee doch dit gebeurde reeds voor Ook dke werkdag 's voormid- 90%. Er zijn dan ook geen dags te bekomen. VOLKSGEZONDHEID Gelegenheid tot radiografisch longonderzoek wordt U gebo den op 11 mei in de gemeente school, klaslokaal Nationaal Werk voor Kinderwelzijn. Voorafgaandelijk vindt U in uw bus een uitnodiging en een steekkaart waarmede U zich kan aandienen. donderdag 5 april: bezin- ningsavond rond het thema «Kristen zijn in Welvaart en Krisis» o.l.v. Z.E.H. Craey- nest, nationaal proost KWB. vrijdag 6 april: openstelling tentoonstelling «Indonesië, Verleden en Heden» o.l.v. Mw Estival - Baten met me dewerking van Luk Sanders, Geza Aranyos en andere kunstkenners uit het Verre Oosten. dinsdag 10 april: voordracht les nr 4 «Tips en Kruidenre cepten» door Frans De Block, vrijdag 20 april: maande lijkse vergadering Diaklub VTB-VAB Het Baardegems Faubourg - Jaarmarktkomitee waarvoor door de «Fribbeleirs» en «'t Klieksken» zopas een Lente - T - Dansant werd ingericht is met het programma voor de viering 1979 reeds zo goed als klaar. Volgende aktiviteiten mogen dan ook worden verwacht Zaterdag 25 oogst: 10 u: Opening van de Fau- bourghandelsexpo in de Parochiezaal. 18 u: Prijsuitreiking aan de laureaten van de Teken wedstrijd. Zondag 26 oogst 20 u: Pottenbal in «Gasthof Vonck» met het orkest «De Gensters» en met mede werking van «Euroveiling Brussel». Verkiezing van de 8e Jaarmarktfee en de 6e Jaarmarktprins. Maandag 27 oogst: 15 u: Koffietafel voor ouden van dagen en gehandi- kapten van gans de ge meente, in «Gasthof Vonck». Dinsdag 28 oogst: Faubourg - jaarmarkt 10 u: Optocht door de ge meente van folkloristi sche en komische groe pen. 10 u: Keuring van kleinvee. Uitbetaling in kafé «Fies». 14 u: Schouwing van de groe pen, prijsuitreiking in de parochiezaal. 14 u: Grote veeprijskamp, ge westelijk en gemeente lijk, uitbetaling in «Gast hof Vonck». LH Door Louis De Lentdecker pertig frank was de buil bij de overval die het ven kostte aan vrouw Janssens en aan de -jarige boer Yvo Van Damme die enkele ;en nadien aan de opgelopen verwondingen Oostakker overleed. Volgens de gegevens In het onderzoek was het René Verstuyft die :t zijn «colt» beide slachtoffers neerschoot. heeft zulks geloochend. Tegenover mij :ft hij herhaalde malen gezegd dat anderen, vóór hem door de politie werden gepakt, 'eel mogelijk misdrijven op zijn rekening aven, ook misdaden met dewelke hij hele- niets te maken had. Hij gaf toe dat hij zich ivankclijk weinig verdedigde tegen die [alse aantijgingen», dat hij zelfs gevleid was idat men hem zoveel «eer» bewees door te •gen dat hij als «baas van de bende» steeds :kt naar de grote middelen greep. Maar irmate hij over zijn avonturen dieper nadacht praatte trachtte hij steeds meer moorden van :h af te schuiven. Wat de schietpartij in Oost- jker betreft werd hij echter rechtstreeks door in broer beschuldigd. Die verklaarde na zijn Inhouding aan rechercheur O. Spilliacrt dat, met zekere Brakke en Peel Patjcels xmoedelijk de man die ter plekke een brief toilelpupief gebruikte) de gebroeders Ver- lyi'i naar Oostakker gingen. -Rond zeven u. avonds kwamen wij op hel hof toe,» zei de ;ier. Wij doorzochten het, maar de personen |nncn hadden zeker vermoedens dat er dieven huis waren want opeens werd een schot gc- L;, 'M vanuit hel zoldervensterke van de gevel "*|ij verdoken ons dan achter de stalling van l»ei huis in hel kotje dal uitgeeft op liet land n bleven daar lot rond 23 u Dan naderden wij 1 cl huis. Ik trok naai mij de lilalleluui dei slaapkamer die links van de voordeur is als men binnengaat. Met de blaffetuur kwam het ven ster mee. In de kamer waren Yvo De Man en Marie Janssens. De vrouw sprong uit het bed en vluchtte naar de deur. De man wilde schieten met zijn geweer op het ogenblik dat René Ver stuyft, gevolgd van mij, door het venster naar binnen ging. René schoot op de mandie opzijn knieën voortliep naar de deur en in de gang doodviel. (Dat laatste is niet waar. De Man deed of hij dood was maar bleef uren lang in leven vermits de geneesheren hem nadien nog verzorgden). René schoot ook de meid dood bij de voordeur in de gang. Het is wel René die beiden doodgeschoten heeft. Ik heb dit vroeger anders verklaard omdat ik vreesde dat René mijn vrouw van heling zou beschuldigen. René en ik waren binnengegaan door het venster. Brakke en Patjecis hielden de wacht buiten aan het venster. Toen René schoot liep Patjeels weg. Wij hebben hem later teruggevonden bij een gebouwkc langs de weg. Toen René de vrouw doodschoot stond hij achter de man. Hij schoot met zijn colt. Ik had ook een colt. René heeft de boer vastgebonden met koorden die wij van Brakke kregen: hij deed dat omdat hij vreesde dat de boer misschien maar gebaarde dood te zijn. Wij hebben dan het hele huis doorzocht. Ik vond een beurs stukken van vijf Irank verborgen in de schouw der plaats rechts tier voordeur. Wij doorzochten dan de slaap kamer René trok naar de zolder. Ik zocht ook achteraan. Ik vond hoven een briefje van 20 fr. m een klein bakje Dal alles nam ongeveer een hall uui lijd in beslag Wij gingen dan terug naai lici huis van Brakke waai wij overnacht ten lu lol aal weid v.h.i 40 IV. gesiolcn. leder van ons kreeg dus tien fr.». En dan situeert zich het zonderlinge verhaal van het zware kerkboek. Een van de bendele den had korte tijd tevoren van een priester in St. Baafskerk een missaal gestolen. Terwijl de godgewijde man zijn devoties deed en daarom langs de heiligenbeelden van de Kerk liep roofde een van de zware jongens zijn gebeden boek. Bij de verdeling van de buit kwam men tot de vaststelling dat de meeste bendeleden niet konden lezen, niet konden schrijven. Op de koop toe hadden zij voor zover zij bij machte waren een klein beetje te lezen weinig of geen belangstelling voor geestelijk voedsel. Het misboek, konden zij evenmin aan helers kwijt omdat iedereen bang was voor «dat boek uit de kerk». Er heerste bij de bendeleden het sterke bijgeloof dat men best op verre af stand van pastoors en paters bleef want die hadden zo zei men sedert eeuwen een geheimzinnige kracht die misschien in be paalde omstandigheden te vergelijken was met die van heksen. Niet wetende wat met het mis boek gedaan, vrezende dat er ongelukken zou den van komen indien men het boek ver brandde of in het water gooide kwam het lief van Brakke op de gedachte het gebedenboek onder de kin van de neergeschoten meid te schuiven. «Daarmee zijn wij van het boek ver lost en zullen wij de indruk wekken dat een pastoor de moord gepleegd heeft» zei de vrouw. Het lijdt geen twijfel dat na de moorden iemand opnieuw het gebouw is binnengedron gen om het kerkboek onder het hoofd van een der slachtoffers te leggen. Het staat eveneens vast dat zulks gebeurde op aanraden van een vrouw. Of die vrouw nu zelf in het huis trok of «het werk» liet opknappen door de mannen, is nooit met zekerheid uitgemaakt. Het is niet onmogelijk dat de vrouw, gedreven door felle haat tegen priesters, tegen boeren én vooral tegen meiden die van de rijkdom en de ouwe knoken van boeren trachtten te profiteren, zelf het gebedenboek bracht, overtuigd dat men de moordenaar onder de priesters zou zoeken. De vrouw heeft echter altijd geloochend. Ondanks de formele beschuldigingen van de mannen. Het bespotten en verdacht maken van de gees telijkheid kwam in die dagen veelvuldig voor. Kardinaal Mercier betreurde in een open brief hel, naar zijn hoop. «tijdelijk verslappen van hel katolieke leven in ons duurbaar vaderland- maar ile mensen, vooral de armen en de nood lijdenden. waren daar weinig om bekommerd. Overal werden stakingen gemeld, soms legen de te dure prijzen van de meest elementaire eetwaren. Duizenden hadden nog honger, za ten zonder werk, moesten uit bedelen: er was gebrek aan voedsel, aan licht, aan verwarming, aan huisvesting. En nog steeds werd alles ten onrechte op de rug van de boeren geschoven... en van de pastoors, die ook in krantenartikels partij kozen voor de mensen van het platteland die in overgrote meerderheid gaaf en gezond waren gebleven.en trouw aan de kerk. Het gewone volk en tal van arbeiders namen dat niet. Het valt niet te loochenen dat van socialistische en vrijzinnige kant een nieuwe hetze tegen de Kerk en haar bedienaars werd ontketend. Dat vond men terug in ette lijke betogingen en manifestaties van studen ten. De toen nog zeer katolieke en Vlaamsge zinde «De Standaard» schreef op aswoensdag 1920, enkele dagen vóór de moord in Oostak ker, met «afgrijzen» over een studentenbeto ging van Antwerpenaars in Brussel onder het motto «A bas la calotte». «Enige dagen geleden stortte het Noordstation te Brussel haast in on der het wildebeestengehuil der losgebroken Antwerpse studenten verbonden aan de hoge school der hoofdstad. Nu, 't waren ook vrese lijke kerels met hun schuin en schotsgeschoven petten en hun zware stokken, veel dikker dan hun spillebeentjes... Zij zongen spottend het «Ave, Ave Maria» en daarna het «A bas la calotte, a bas les Calottins». Zij riepen dat de Paus en zijn aanhang mochten verdrinken in een wijwatervat De krant protesteerde heftig tegen de baldadigheden van die fanatieke be krompen «kinderen». Wat moet er van zulke jeugd geworden?» (Dat vroeg men toen ook al, net als nu). Dat de toestanden voor het volk niet rooskleurig waren vindt men terug in relazen over senaat- en kamerverslagen. Zo vroeg in de Kamer de katoliek Van Hoeck dat de verant woordelijke minister eindelijk ernstig werk zou maken van de belangen van de oudstrijders. «Ik ken honderden oudstrijders, zei de man, die niet bij machte zijn hun kinderen deftig en eerlijk op te voeden. Ik ken honderden gevallen van verminkten die nog geen cent vergoeding kregen. Op enkele stappen van mijn deur woont een soldaat die sinds 1914 blind en lam is en die nog steeds géén cent geldelijke vergoeding kreeg. De rechten van de oudstrijders zijn onaantastbaar. Er is iets aan 'l broeden in 't land. Ik vrees dat het tot geweld daden komt en dat niemand of niets die ge welddaden zal kunnen indijken». Er was algemene ontevredenheid, onrust, bit terheid, angst en haal en meteen groeide ook de wrevel tegen een clerus die ten onrechte vereenzelvigd werd met rijken, smokkelaars en al degenen die van het oorlogsgebeuren op een of andere manier profiteerden. De hogere cle rus stond vaak te vér van het gewone volk, werd in één adem genoemd met het gezag dat schuil ging achter rijkswachters, die vaak voor zwaar werk stonden... Het gebruik van het misboek bij de overval in Oostakker past in de geest van de tijd. Het is één van de kleine uitingen van haat, spot en verdachtmaking die duidelijk een sterk verspreide mentaliteit illus treert. René Verstuyft bekommerde zich weinig om het misboek. Hij herinnerde het zich later zeer goed maar wist niet wie in feite verantwoorde lijk was voor «de stunt». Hem scheen het zon der belang, niet meer dan een grap. «Misschien heeft iemand van ons het alleen maar gedaan om te bewijzen dat hij zelfs na de feiten weer het huis van de misdaad durfde binnengaan. Het is ook mogelijk dat we 't lieten doen omdat het overal geweten was dat de meid van De Man geregeld naar de Mis liep met een dik kerkboek, dat zij tijdens het misoffer open hield. Zij deed of ze bad maar in feite kon ze niet lezen. Het is meer dan eens gebeurd dat ze het boek onderste boven hield, de letters omge keerd omdat ze geen letter, zo groot als de kerk van Oostakker, kon lezen. Het is niet onmoge lijk dat iemand van ons met die mentaliteit heeft willen spotten, méér dan met de pries ters» Bij dit en talrijke andere verhalen en bekente nissen wordt duidelijk dat René Verstuyft ge regeld zwaar en direkt beschuldigd wordt door zijn broer, die enkele dagen voor hem werd aangehouden. In de eindeloze reeks processen-verbaal over de bende Van Hoe- Verstuyft komen de bekentenissen van broer Verstuyft voortdurend terug, niet alleen om andere bendeleden verdacht te maken maar vooral om zijn broer René met preciese verwij ten te overladen. Van Patjeels zegt broer Ver stuyft dat hij deelnam aan de overval maar vluchtte toen er geschoten wcr«f. Patjeels zelf beweerde onschuldig te zijn: hij zei dat hij zich op 't moment van de feiten in Frankrijk be vond. Broer Verstuyft drong daaromtrent niet aan maar bleef hardnekkig zijn broer beschul digen. Voortdurend herhaalde hij zijn ver dachtmakingen en beschuldigingen, ook al bleek achteraf dat René in bepaalde gevallen geen schuld trof. En toch hield René 50 jaar later zielsveel van de broer die met hem in de gevangenis praatte. (vervolgt)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 17