Passiekonsert op Passiezondag in Baardegem
Lachen geblazen met
Stampen en Dagen
het linnen doek
CINEMA PALACE BENEDENZAAL
zeervooi
de ontroi
s bij te pas o ingi
wat Stampe 11
erd
avond met ng,
ip terugg
bisnumn
zich daai
m en da
Het Davidsfonds organiseerde en had om in de sfeer Kühnhausen is een, laat eeuw. Mensen die om den de twee sopranen klinken zeer laag geschreven zijn.
van het jaar te blijven beroep gedaan op het onsmaar zeggen onbekend brode Passie-, en dans-en bijzonder mooi. De traditio- De alt is onhoorbaar en
a-capellakoor 'August De Boeck' o.l.v. Herman Bron- komponist. Een van die tal- ontspanningsmuziek, en nele stilte bij het aankondi- krijgt geen kleur in de stem.
selaer uit Asse. Grootmeester Schütz stond uiteraard |0ze kapelmeesters of mu- liederen en motetten en or- gen van de dood van Chris- De gesplitste sopranen
op het programma. Maar het eerste deel van de avond Sjci aan een talloze ho- kestwerken schreven. Niet tus werd deze keer symbo- hebben nochtans een rijp
werd integraal ingenomen door de Mattheuspassion ven jn ^et Duitsland op het met de bedoeling om ver- lisch voorgesteld door het geluid. Hun dialoog met de
van de Duitse komponist Kühnhausen. Kapelbouwer Mispunt van 17e en 18e eeuwigd te worden, maar doven van de Paaskaars, bas wordt het hoogtepunt
op weg naar de katedralen van Bach.
Herman Bronselaer leidt deskundig het a-capellakoor van Asse door de moeilijkste passages
van de Matthaeus Passion. (VIM)
gewoon omdat het hun vak Het koor met in deze can- uithet stuk. Over het gemof-
was. In deze Passie steekt tate vier evenwichtig zin- fel in de derde laatste strofe
al het verworvene en de tra- gende stemblokken zong zeg ik geen woord,
ditie van de grote genieën de uitroepen van het volk en En dan Schütz. De grootste
voor hem: de koralen als de koralen met de nodige Duitse komponist voor
ruggegraat, de vaste verde- dramatische ekspressie. Bach. Alle koren die zichzelf
ling van de stemmen, de Na de korte pauze kwam respekteren hebben hem
overwegingen los van de een cantate van Buxtehude, op het programma staan,
passietekst, de versiering een grote meneer uit het Aan de andere kant zou er
bij de laatste uitroep van Duitsland van de 17e eeuw. een wet moeten bestaan
Christus, maar de weg naar Het verhaal van de jonge datje maar Schütz mag zin-
de grote dramatiek is nog Bach die naar Lübeck trok gen, als je minstens tien jaar
ver. Het zijn kleine border- (te voet) om hem te horen koorleven achter de rug
plantjes, veredeld kruid, de orgel spelen is overbekend, hebt. Die man schildert met
kunst van de schoonheids- Het stuk zelf kon me minder noten de gevoelens uit de
ontwikkeling, op weg van boeien, alhoewel de invloed tekst. Hij schrijft klankblok-
de kleine bloem naar de van Monteverdi voortdu- ken met ontroering doorwe-
Bachcaratroos. rend door de noten schuift, ven. Veel koren zingen de
De evangelist Jan Beken en (Een paar inzetten zijn pure blokken en vergeten de ont-
de bas Jan de Bie in de Monteverdi-harmonie). Het roering. Je moet zijn koor-
Christusrol dragen de Pas- evenwicht bij de vijf solisten werken niet aanpakken als
sie. Ze steken met kop en liep hier echter mank. De een lied van Schubert, maar
schouder boven de andere Bie is zo groots dat hij de als je altijd even luid blijft
solisten uit (uitgezonderd anderen technisch en vo- zingen, gaat alle bezieling
de eerste sopraan). Vooral kaal totaal overklast. De te- eruit. Die opmerking geldt
De Bie met een uitzonder- nor die een mooie stem be- voor het 'Verleih uns Frie-
lijke mooie basstem munt zit komt niet aan bod omdat den'. Alle barokkomponis-
uit. De overdenkingen van de inzetten van het stuk ten hebben deze tekst ge-
In de «Passion nach dem
Beken een sterke rol. Geen mens kon weerstaan aai
leiding van zijn machtig-gevoelige stem. (VIM)
bruikt, en de vijf-stemmige ven, maar de stap
versie van Schütz is over- Classicisme is nog
bekend en een vast werk het zicht,
voor alle koren. Nu kan je de Het koor zong
woorden 'Geef ons vrede' felijk, maar de
op alle manieren zingen, die uit deze biecht
maar toch niet uit volle borst spreken was er niet.
en zo luid dat je onwillekeu- schien is het in
rig gaat denken 'dat is kunst om zo luid
waarschijnlijk de laatste biechten, maar hier
keer uit hun leven dat ze zijn we er sedert
mogen zingen, daarna wor- getraind om het zo
den ze allemaal de kerker gelijk te houden,
ingegooid (tot de dood erop luide kan je natuurlijk
volgt). De bassen die af en op de zei
toe al gedemonstreerd van de
hadden, hoe welluidend en een paar
hun diep hun stemmen wel kan het niet laten),
klonken, werden hier (an- uitdrukkelijk gevraagd
dermaal) gedubbeld door niet te -*>-><>•"** °f
een bastuba Die man dens het concert,
Vel
wed
uit
i
Ur
Deze avond werd door het Da
vidsfonds georganizeerd in het
kader van een muziekcyklus
waarin verschillende muziek
vormen aan bod komen. Zo is
Miel Cools reeds een optreden
komen verzorgen, evenals het
koperensemble van Theo Mer-
tens. Ook operette stond reeds
op het programma. Op die ma
nier wordt zo veel mogelijk de
gehele bevolking bij de aktivitei-
ten van het Davidsfonds be
trokken.
Om 20 .30 u. was de zaal op een
paar plaatsen na volledig bezet
en werd het podium in het licht
van de schijnwerpers gezet,
waarna de vijf leden van Stam-
speelde verrukkelijk, maar
het geheel krijgt daardoor
zo'n loodzware indruk, dat
de basstemmen de melodie
niet meer neerleggen, maar
neermeppen. Het concert
besloot met het 4-stemmig
'Domine Miserere' van
Reutter, een van de leer
meesters van Haydn. Hij
werd voor zijn verdienstelijk
werk geadeld. De muziek
van Von Reutter heeft alles
van de Barokkunst verwor-
sfeer aldus niet te
Natuurlijk kan niemanc^
daar aan houden. Ik v
me zelfs af waarom je ir
Passiekonsert moet I
plaudiseren. Het geeft I
zo'n gevoel van 'Ons r
is dood Bravo. Bis. I
eens'. Raar volk hoor I
Er moet nog een extra q
neergelegd voor het r
programma. Waarvan I
Op zaterdag 31 maart 1979 vond in de zaai «Het Lijsternest» te
Burst een optreden plaats van de kleinkunstgroep Stampen en
Dagen, georganizeerd door de Davidsfondsafdeling van BursL
Het is bijna overbodig deze groep nog voor te stellen. Stampen
en Dagen was op de Vlaamse televizie reeds twee maal te gast
tijdens een van de dolle dinsdagen evenals tijdens de uitzen
ding over de laatste Oriënt Express, toen ze voor de camera's
optraden vanuit het «landelijk stationnetje» van Schellebelle.
De groep bestaat uit 5 leden: basgitarist die pas aan zijn
Mon (zang en piano), Jo (met vierde optreden toe is. In de
banjo, perkussie en wasbord), pauze herhaalde hij nog vlug
Rudy (gitaar, lepels en fles), enkele noten van dewelke hij
Jan (basgitaar), Freddy (viool niet helemaal zeker was. Alle
en mandoline). leden hebben hun eigen dag-
Hun muziek is volgens henzelf taak en wekelijks wordt er geoe-
een mengeling van skiffle, fend. Een van de leden heeft
country, folk, blue gras, en nog een idee over een nieuw num-
een paar andere ingrediënten mer en tijdens die herhalingen u„ IVUV1,
waaronder zelfs klassieke mu- groeit dat dan vanzelf uit met pen en Dagen plaats namen instrumentaal nummer. In hun werden aan elkaar verbonden ciaai. Mei ""T zonder al te veel moeite voor- misschien nog wel het n
ziek. teksten arrangement en inlei- achter hun irfstrumenten. tweede nummer stelde de en ingeleid met humoristische tenee»een waarzegsierkoitu ste|jen hoe ernstig het er in de smaak van het publielJ
De groep ging van start in 1970 ding. Het publiek werd verwelkomd groep zichzelf in het algemeen praatjes in het plaatselijke dia- oe zaai nog meer m oe sie - ^^erkejjjkheid aan toe ging. Een Dit nummer was meteeif
en gaat dus al bijna tien jaar Deze skiffle-groep behaalde tij- door de sekretaris van het Da- voor: de skiffle-groep van lekt. Tussen de verschillende mmgI eri begint mee in ae a - van de ernstige liederen was einde van de zeer geslaagl
mee met de zelfde leden, uit- dens de finale van ontdek de vindsfonds, en daarop ging de Lede nummers door zijn de bindtek- den te klappen. Madame hor- i
zondering gemaakt voor de ster van 1975 de vierde prijs, groep dadelijk van start met een De verschillende nummers sten «zuivere improvizatie», tence is gekleeclin een zwart
maar er moet wel bijgezegd rto
overgeslagen omdat het anders honderd overhoop te
te lang zou duren vooraleer er gooien!!!
een noemenswaardig aantal Vijf minuten later zingt gal
platen op hun naam zou staan, zaal mee: tok tok tokketokl
aldus Jo, de grappigste van de zingen alle kippen in het k
familie)hok. De tekst is oerbanaal
Het tweede deel van het optre- het valt in de ganse s
Lekkere muziek en een flinke portie humor maken van hen één der beste groepen uit het den was ook gewijd aan het erg op en bovendien is t
r meer «serieuze» deel van het beste manier om de zaal n
repertorium. Wie Stampen en krijgen. «Billy the kid v
Mariama Hor- Da9en kent die kan zich echter viel tijdens het tweede
«maUailiC nU mnflor al ta waal moaita v/oor. rwtn ,„aI hnt mul
Vlaamse land. (VIM)
MARCEUNOKLUB 14u - 8 april
KAPUCUNENKLOOSTER
Ook voor de marcelinoklub begint het filmsei
zoen op zijn einde te lopen. Nog vier voorstel
lingen en het werkjaar zit er weer op. Het
volgende spektakel dat de klub u aanbiedt is
«Een dolle kever op gangsterjacht». Wie de
dolle kever nog niet moest kennen, wel dat is
dat gekke Volkswagentje dat luistert naar de
naam Herbie, en dat met zijn passagiers altijd
heel wat dolle avonturen beleeft. Ditmaal wordt
het een ware rally, of noem het een achtervol
ging doorheen Oost-Afrika. Voor de jonge kij
kertjes heel wat spannende avonturen. Einde
van de voorstelling rond 16u30. Inkom: 40 fr.
'T FABR1EKSKEN 20 U 8 APRIL -
BURCHTSTRAAT
Een heel ander genre van film wordt op zondag
8 april vertoont in 't Fabrieksken aan de
Burchtstraat te Aalst. Daar loopt dan «East of
Eden» een film die door zijn montage soms
vreemd en eigenaardig overkomt. Een film ook
die zich richt tot een reeds wat ouder publiek
omwille van zijn soms gekompliceerde struk-
tuur. Een film ook die het bekijken waard is.
In cinema Palace voor de tweede week in de
benedenzaal de film «Force 10 from Navarone»,
Navarone Kracht 10, een vervolgfilm op de
bekende «Kanonnen van Navarone».
Het is een film van Guy Halimton met in de
hoofdrollen de betreurde Robert Shaw, Harri
son Ford, Edward Fox, Barbara Bach en Fran
co Nero.
Twee jaar nadat de kanonnen van Navarone tot
zwijgen zijn gebracht worden de twee overle
venden van deze bijna onmogelijke opdracht
opgeroepen om een nieuwe stoutmoedige taak
te vervullen. Zij zullen worden geparachuteerd
boven Joegoslavië, dat bezet wordt door de
vijand. Daar zullen zij moeten afrekenen met
een verrader, die schuil gaat als een officier van
het partizanenleger. Zij vertrekken met de leden
van de Force 10, een Amerikaanse eenheid die
belast is met de vernietiging van een strate
gisch belangrijke brug.
Ook hier zal het onze helden zeker en vast niet
voor de wind gaan. En zoals het meestal ge
beurt met 'vervolgfilms' heeft ook deze film
niet de sterkte van zijn voorganger.
CINEMA PALACE STUDIO
In de studio van cinema Palace blijft Jaws II»
voor de vierde week het witte doek onveilig
maken en de mensen de stuipen op het lijf
jagen.
CINEMA FEESTPALEIS ZAAL 1
In de grote zaal van cinema Feestpaleis deze
week een nieuwe produktie die zich voorname
lijk tot een jonger publiek richt: «Heidi», de
wonderbare en ontroerende lotgevallen van het
kleine weesmeisje Heidi, naar de wereldbe
roemde roman van Johanna Spyri.
Het weesmeisje Heidi leeft na de dood van haar
moeder met haar grootvader in de bergen. Zij
leven wat in vijandschap met de dorpsgemeen
schap omdat men de grootvader een ramp op
de hals schuift waarvoor hij eigenlijk niet ver
antwoordelijk was. Heidi kan het echter goed
vinden bij haargrootvader. Op het ogenblik dat
de zuster van haar moeder haar dan ook komt
ophalen om in de stad van een goede opvoe
ding te genieten, neemt zij met heimwee af
scheid van haar grootvader. In de stad is zij
goed bevriend met Klara, een verlamd meisje.
Door de inzet van Heidi zal Klara terug leren
lopen. Heidi zelf echter krijgt een inzinking. De
dokter achterhaalt vlug de oorzaak hiervan, en
stuurt haar terug naar de bergen. Het huis van
de ouders van Klara, zal voor Heidi steeds een
tweede huis blijven daar de ouders zich maar al
te gelukkig voelen met de genezing van hun
dochter, dankzij Heidi.
CINEMA FEESTPALEIS - ZAAL 2
In zaal 2 tenslotte blijft «Superman» voor de
zesde week onverslagen verder regeren en
strijdt hij onverdroten verder tegen het onrecht.
SJ
satijnen jurk. Een van de vijf
worden, aldus Freddy, "dat de heeft zich tussen twee num-
ïmprovizaties elke keer weer mers in aldus uitgedost en
volledig gelijk zijn aan elkaar, komt kompleet met pruik de
Ze hebben noch de bedoeling zaal binnen hetgeen het publiek
noch de pretentie een «bood- in lachen doet uitbarsten,
schap» te brengen aan hun pu- Het kwintet geeft gedurende
bliek. Trouwens, zegt de zan- volle drie kwartier het beste van
ger van het vijftal: mijn schoon- zichzelf, in het biezonder de vio-
vader is postbode, en die list die de ganse avond korte en
brengt de boodschappen. snelle noten diende te spelen
In het repertorium ontbreekt die eigen zijn aan de skiffle- en
natuurlijk niet het liedje over de countermuziek. In elk geval
boemeltrein van Lede naar was hij er dan toch zeker van
Brussel-Zuid Dit nummer over dat hij ten minste tijdens de op-
de trein die drie uur doet over tredens de eerste viool kan spe-
de rit en 37 maal stopt is een len. Het werd dan ook tijd om
van de meest bekende, ook ai een half uurtje te pauzeren
duurt het niet zo lang als de reis In het tweede deel van hun op-
naar Brussel-Zuid. Veel sukses treden bracht Stampen en Da-
kende «My baby is gone» (Mijn gen vooral nummers uit hun
lief is weg). Een van de leden tweede langspeelplaat, steeds
zong de strofen in het Engels en met evenveel sukses en «am-
ten behoeve van de aanwezigen biance» in de zaal. De tweede Erkomt vri: mUzikale techniek en
in het publiek die het met ver- langspeler ligt .de zelfde lijn ggn ggwone skjff|e.group uitte groeien tot wat stamped")
stonden werd alles simultaan als de eerste, maar Stampen en zonnen heeft fVIMl
vertaald door een tweede zan- Dagen raadt het platenkopend Da9®"n" te M99en neen. (vimj
publiek aan de twee te kopen, een ballade van alle tijden uit de suksesrijke avond met
Opdat het publiek niet in de ze te beluisteren om dan zelf de Middeleeuwen getiteld: «Z'es- pen en Dagen. De leden st^
waan zou blijven verkeren dat vergelijking te kunnen maken, ter vanonder.Dit zal de elkaar nog eens voor
StamDen en Daden alleen nieuwe hit worden voor Stam- publiek en zongen
maar onnozelheid sDe'elt werd Op de eerste LP staat volgens pen en Dagen, maar vooraleer zanna», een nummer
er ma orotere onnozelheid hen hun beste nummer name- de single bij ons in België op de gans de zaal mee zong,
aanoekondiod .Orange blos- 'ijk Marie-Claire Momenteel is markt verschijnt, wordt hi| en in de handen klapte,
aangekono go. .urange oius l i,„„.n„i„i„, in j„ rf» vBrer,inrle Stal
snmsnëriairhetoëen werd ver- tiun vierde langspeelplaat in eerst in de Verenigde Staten
taald door Orame bloesem spe- voorbereiding. (Dederdewordt uitgebracht om daar de top Daarna verlieten de vi|f he iin
dium, maar Z6 werden ma
miSChr w.-aaw.
pen om nog een bisnumn
geven. Men laat zich
niet lang pramen en
worden nog een paar nur
ten beste gegeven na
de avond definitief ten
Het optreden was over
hele lijn biezonder geslaa
de aanwezigen zullen er
twijfel geen ogenblik
dacht hebben dat terwijl
ketok zongen en plezier
ten, de rest van Europa na
Eurovisiesongfestival zat
ken. De boemeltrein naa
zou het op dat festival trou
minstens evengoed he
gedaan als de plaats die
deze keer «behaalde».
Om bij Stampen en Dagen te spelen moet je meer onder de knie hebben dan alleen maar goed
grollen verkopen. Muzikale kennis is één der aspekten die er toe bijdragen dat de Leedse groep
meer te vertellen heeft dan ooit verwacht Hun tweede elpee bewees het (VIM)
•$9 - 6.4 1979 - De Voorpost