UTOPIE? u STADSBESTUUR BREEKT WONING AF n GEDAAN MET JARENLANG GEKNOEI EEN VERHAAL (BELASTING) ZONDER EINDE PRIESTER DAENSFONDS LEGT DAENSISTISCHE GRONDBEGINSELEN VAST. FEESTKOMITEE WORDT VZW VOOR WIE TEKENEN WIL WIE ZAL DAT BETALEN...? Op Algemene Ledenvergadering te Aalst 6-6.43 .1979 - Os Vooi Nadat de raadsleden WUlems en Uyttersprot (CVP) geinterpeleerd hadden over de problemen rond de toepassing van de verhaalbelastingen, antwoordde burge meester D'haeseleer dat hij een viertal hoofdstukken gedistilleerd had uit de tussenkomsten. Het eerste hoofdstuk was de vervanging van de verhaalbe- lasting door een wegenuit- rustingsbelasting, vervolgens de vraag of het stadsbestuur alles gedaan had om het reglement goedgekeurd op 31 mei 1978 goedgekeurd te krijgen van de hogere over heid, en de vraag tot aanvul ling van artikel 16, en tenslotte het voorstel van raadslid Willems tot het instellen van een beroep bij de Raad van State. Volgens de heer D'Haeseleer was het wenselijk dat nog eens duidelijk gesteld werd. wat door het Schepenkollege op de informatieverga deringen gezegd werd. Volgens hem had het stads bestuur slechts twee wettelijk voorziene mogelijkheden, namelijk ofwel geen verhaal belastingen invoeren ofwel de éénmaking ervan voor alle inwoners van Groot-Aalst. De afschaffing was echter onmogelijk, omdat de be voegde Minister dit niet zou aanvaard hebben. Hierbij verwees hij naar het «Vade mecum» uitgegeven door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Wat de wegenuitrustingsbe- lasting betreft antwoordde de burgervader dat er in dit verband nog steeds geen rondzendbrief verstuurd was, maar dat dit wel dit jaar. De kritiek dat het Schepen kollege onvoldoende zou aangedrongen hebben bij de overheid op de goedkeuring van de gemeenteraadsbeslis sing van 31 mei 1978 vond hij onaanvaardbaar. Verwijzend naar een inter- vieuw met een ex-CVP Sche pen van Erembodegem, dat in een dagblad verscheen, stelde de burgemeester dat de CVP hetzelfde zou gedaan hebben als wat de meerder heid nu deed. Schepen van Financiën Van den Eede, die vervolgens aan het woord kwam, viel gedeel telijk in herhaling met wat zijn voorganger reeds zei. Ook hij was van mening dat stadsbestuur alles gedaan had wat mogelijk was om eerste besluit goedgekeurd te krijgen. Volgens de Schepen liet de goeverneur enkel technische opmerkingen kennen. Hij werd het trou wens niet eens met de bewering dat de gemeente raadsleden geen kennis ge kregen hadden van het provinciaal schrijven. De verhaalbelastingen vallen trouwens onder een bijzon dere nationale voogdij, zo ging hij verder. De goever neur kon dus de beslissing niet schorsen of opheffen. Ter staving van zijn bewering citeerde hij een hoofdstuk uit het werk van Prof. Mast over Ad ministratief Recht». Nogmaals werd dan het verhaal opgedist van het bezoek van een stadsdelega- tie aan Minister Boel. Het Koninklijk Besluit dat ver scheen op 15 februari 1979 en dat het reglement op de verhaalbelasting van Aalst goedkeurde was volgens Schepen Van den Eede een voldoende bewijs dat er geen procedurefouten begaan wa ren. Nadat CV P-er Remy Van Vaerenbergh verduidelijkt had hoe het interview ge beurde met een reporter van een Brussels dagblad, vond zijn kollega Etienne Bogaert het een teken aan de wand dat er op het moment van de bespreking van dit agenda punt vier schepen afwezig waren. Na zijn mening was dit een bewijs «je m'enfou- tisme». Hierop ontstond dan een hevige diskussie tussen inter- pellant Uyttersprot en BSP fraktieleider Van der Veken. nadat de eerste gemeld had dat geen enkel lid van de gemeenteraad voor de af schaffing van de verhaalbe lastingen was, maar dat de oppositie enkel de toepassing van het reglement van 31.5. 1978 wenstte. Hij bleef erbij dat men geen gevolg gegeven had aan de brief van de goeverneur. Dit werd dan weer ontkent door Schepen van Financiën Van den Eede. die beweerde dat er wel geantwoord werd op 28 juli 1978. Namens zijn partij herhaalde de heer Jan Van der Veken dat de BSP begrip opbracht voor de toestand van de fusiegemeenten, en daarom dan ook in mei 1978 éénparig het voorstel van raadslid Uyttersprot goedgekeurd had. Nochtans mag er in onze stad geen diskriminatie onder de inwoners bestaan. Volgens hem kreörde men zoniet Übermenschen en Untermenschen. Vervolgens behandelde hij het voorstel dat Schepen voor Sociale Zaken Hooghuys (BSP) einde april geformuleerd had. met name het afschaffen van de verhaalbelasting en het in voeren van een andere be lasting, want de stad moet verder inkomsten blijven hebben. In iedere belasting zit vol gens hem iets rechtvaardigs en onrechtvaardigs. Naar zijn mening bewees de ganse diskussie dat iedereen op dit ogenblik nog rond zijn kleine kërktoren draait, en dat er geen samenwerking is tussen de inwoners om van Groot- Aalst een sterk,' stad te maken. Namens zijn fraktie ver klaarde de heer Oscar Re- dant (PVV) zich akkoord met het voorstel van interpellan- ten. V olksvertegenwoordiger Willems (CVP) nam hierop weer het woord door te stellen dat door de tussen komst van zijn opposant Jan Van der Veken (BSP) de aandacht afgeleid werd van het ware probleem, en dit was wat men met de verhaal belasting gaat doen. Het akkoord van de meerderheid met de voorstellen van de oppositie deed volgens hem de CVP plezier, maar toch drong hij aan op het instellen van verhaal tegen de beslis sing van de Minister van Binnenlandse Zaken bij de Raad van State. Zowel burgemeester D'hae seleer als Schepen Van den Eede konden zich met dit voorstel niet akkoord verkla ren omdat een dergelijk verhaal bij de raad van State wel twee jaar zou aanslepen, en men ondertussen in een impasse zou geraakt zijn. Het twisten tussen Schepen kollege en de oppositie In het oud-gemeentehuis van Erembodegem hield een afdeling van onze Aalsterse Akademie een open-deur-dag. Wie geïnteresseerd is kan steeds terecht woensdag- en wd zaterdagnamiddag in het oud gemeentehuis. (EDV) De leden van het Priester Daensfonds waren op zon dag 25 maart j.l. te Aalst in buitengewone algemene vergadering bijeen. De beheerraad van het fonds had tot deze vergadering besloten en opgeroepen om er de grondbeginselen zelf van het «Daensisme» als «leitmotiv» voor de werking van het Priester Daensfonds te bepalen. Hiertoe had de raad van beheer een ontwerptekst voorgelegd aan alle leden. Deze tekst welke, na vele diskussies binnen de raad van beheer zelf en na raad pleging van het advieskomitee waarvan verschillende prominente Vlamingen deel uitmaken, ter goedkeu ring aan de ledenvergadering werd voorgelegd, diende nu definitief te worden vastgelegd. In zijn uiteindelijke geamen deerde vorm werd deze tekst tenslotte door deze vergade ring eenstemmig goedgekeurd en aangenomen Opkomst matig Op gevaar af een klassieke dooddoener te gebruiken om de eerder matige opkomst vol doende tegenwicht te bezor gen. kan niettemin en mag besist worden gesteld dat, wat deze opkomst betreft, het aantal werd gekompenseerd door het gehalte en het peil. Als men daarnaast nood heeft om hier ook nog verzachtende om standigheden te zien pleiten voor deze, naar ons gevoel be- sSst onvoldoende opgebrachte belangstelling, dan dient er mede rekening gehouden dat er via de werking binnen het Priester Daensfonds nauwe lijks enig persoonlijk voordeel te halen valt Dit sluit tevens aan bij het feit dat dit fonds zich geheel onafhankelijk en partij - poStiek ongebonden opstelt en, in de beste tradities van de Vlaamse Demokraten, ook nu nog vrij en onbevangen de stem durft te verheffen tegen elk onrecht dat ons volk wordt aangedaan. In deze tijd bij uit stek van de opportunistische, natte vinger, waar men steeds verder dreigt afhankelijk te worden van politieke- en gepo litiseerde instellingen en dien sten, wordt het inderdaad steeds minder denkbaar om zich als vrije mens te manifes teren, Het kompromisloze radi- kaisme, dat steeds zó eigen is geweest aan deze demokrati- sche beweging, was ook hier nog onderhuids aanwezig. En voor zover dit in de ontwerp tekst niet steeds voldoende in de verf bleek gezet, werd dit, op verschillende punten, door de algemene vergadering aange vuld door bepaald degelijk ge fundeerde en gemotiveerde amendementen. Degelijk werk Het «vierspan». Jan De Feijter, Vital Geeraerts, Rein D'Haese en Hugo Landuyt, respektieve- lijk als voorzitter en verslagge vers, welke op een deskundige en beheerste wijze het geheel in goede banen wist te leiden, had nauwelijks moeite met de uiterst voorkomend en gedisci plineerde tussenkomsten van de verschillende leden De voorgedragen amendementen getuigden stuk voor stuk van een werkelijk demokratische en pluralistische onderstroming. Ook daar waar dan toch on vermijdelijk en geheel vanzelf sprekend een eigen visie werd ingebracht en verdedigd, bleek steeds meteen de bekommer nis om de oponenten van dat ogenblik een heel eind tege moet te komen in de uiteinde lijke formulering van de amen dementen in kwestie. Men no teerde vooral tussenkomsten van o.m. Bert Van Hoorick, Rik Strijpens, Rein D'Haese, Alei- dis Dierick en Willy De Turck. «Daensistische» grondopvattingen Als algemeen beginsel, ten aanzien van de geformuleerde grondopvattingen, werd er van uitgegaan dat deze dienen voort te vloeïen uit het Daénsis- tisch verschijnsel zoals het his torisch werd onderkend en dat deze grondopvattingen korrekt dienen te worden weergege ven. Dit Daensistisch gemeen goed dient als een geheel voor te komen en niet als de per soonlijke meningen van even tuele Daensistische enkelin gen De Daensistische Grondopvat tingen werden ingedeeld in twee grote onderdelen. In het eerste deel wordt het Daensis tisch fenomeen zelf benaderd en omschreven. In het tweede deel wordt, aan de hand hier van, stelling genomen, en dit met betrekking tot een viertal kerntema's m.n. de solidari teit met de medemens, de ont- plooing van de Vlaming, de Demokratisering van de sa menleving en het Doorbreken van de verzuiling of het uit bouwen van echt pluralisme. Wat is Daensisme? Er wordt uitgegaan van de his- tonsche feitelijkheid waaruit blijkt dat deze demokraten steeds onmiddellijke en prakti sche verbeteringen hebben nagestreefd in hun strijd voor een rechtvaardige samenle ving. Een direkte demokrati sche vertegenwoordiging van het volk in al zijn geledingen is de basis waarop deze onaf hankelijke demokratische stroming zijn voornaamste stel lingen heeft uitgebouwd. Hierbij werd elke binding met gods- cfienstige of politieke instellin gen afgewezen. Zij verzetten zich onafgebroken tegen de gedwongen overtuiging en in spireerden zich op het geheel van ons Europees sociaal - kul- turele erfgoed waarbij werd aangenomen dat de kristelijke waarden een vooraanstaande rol hebben gespeeld. Als wortel voor de ontplooiing van een zelfstandige persoonlijkheid dient de mogelijkheid te be staan om elke opinie vrij tot ui ting te brengen. De «Daensis ten» zijn principiële tegenstan ders van alle dwang en alle ge weld Daarnaast aanvaarden zij de mens zoals hij is maar pogen niettemin deze steeds beter te maken Verder verwer pen zij elke ideale staatsopvat ting omdat voor hen niet de in stelling maar de mens centraal staat Uit cfit alles vloeit vanzelf het verzet tegen de onderwor penheid van het Vlaamse volk, tegen alle gewetensdwang, te gen de heerschappij van elke kaste die wet of staat uitbuit tot persoonlijk voordeel of groeps belang Kenschetsend voor het Daensisme is de onverschrok kenheid en het radikalisme waarmede zowel de Vlaamse als de sociale strijd werd aan gevat en doorgezet. Daen sisme betekent bij uitstek: Vrij Spreken. Wat willen de Daensisten»? De doelstellingen van het Daensisme, welke in de Daen sistische Grondopvattingen werden bepaald door het Pries ter Daensfonds, vertrekken van de vier grote kerntema's welke hoger reeds werden genoemd. Solidariteit stelt de gedachte voorop dat aandacht en daad werkelijke hulp dient verleend aan de zwakke medemens. Daarenboven dienen maatre gelen getroffen op het struktu- rele vlak om de oorzaken van de achterstanden weg te ne men. Het Priester Daensfonds is voor spreicSng van kennis, macht en inkomen. Principieel is de Daensist tegenstander van elke vorm van dwang en geweld en verwerpt derhalve elke oorlog Voiledige ontploo iing van het Vlaamse Volk kan alleen als deze zich optimaal kan ontwikkelen in vrijheid en verantwoordelijkheid waaruit veelzijdigheid ontstaat. Hiertoe stelt het Daensisme het tot standbrengen van zowel eko- nomische als Kulturele als so ciale demokratie voorop. Op het politieke terrein moet de in vloed van ieder lid van de ge meenschap gewaarborgd zijn, zowel op het gemeentelijke, het regionale als het nationale ni veau, en dit volgens de Daen sistische opvattingen van radi- kale demokratie. Hierbij moet het algemeen stemrecht niet verplichtend zijn. Wat het onderwijs betreft zien de Daensisten dit in de eerste plaats maatschappij - kritisch en vernieuwend. De wens wordt uitgedrukt dat leraren en opvoeders aktief en ongebon den kunnen deelnemen aan al lerlei vormen van maatschap pelijk leven buiten het onder wijs zelf. Het onderwijssysteem moet de belangen van de leer lingen ten allen tijde laten voor gaan op de belangen van maatschappij en bedrijfsleven Dit alles dient bij te dragen tot een zodanige vorming dat allen inzicht en kennis verwerven om vrij en onafhankelijk eerr be wuste keuze te maken. Zin volle arbeid wordt als voor naamste bron van zelfverwe zenlijking erkend Als noodza kelijke kompensatie voor de technologische vooruitgang en de arbeidsproduktiviteit dienen werktijdverkorting en deeltijdse arbeid bevorderd. Van daar zal meer aandacht kunnen gericht op gezin, eigen ontwikkeling, zinvolle vrijetijdsbesteding en woonomgeving. Er dient tevens een grotere maatschappelijke bijdrage geleverd via vrijwilli gerswerk, dit alles echter zon der de belangen te schaden van diegenen welke voor een volledige werktaak opteren. In het arbeidsproces zijn kon- trole, medebeslissingsrecht en medeverantwoordelijk heid van de werknemer nodig in alle sektoren. Deze rechten dienen doorgetrokken tot op het vlak van de gemeenschap Ekonomisch én financieel federalisme moeten de Vlaamse gemeenschap in de mogelijkheid stellen om zelf als gemeenschap te beschikken over de inkomsten van haar ar beid en om te beslissen over haar eigen ekonomisch beleid. Hierbij dient rekening gehou den met de belangen van en de soBdariteit met de andere vol keren. De overheid dient ordenend en regelend op te treden en initiatieven te nemen waar het privé - initiatief te kort schiet. Initiatief in zijn geheel cfient te worden bevorderd. Een leefbare omgeving is van grote betekenis voor de ont plooiing van een volk Open ruimten en stille gebieden die nen bevorderd. Ordeloze verkavelingen en lintbebouwing dienen gestopt. De gemeenschap zelf dient in te staan voor het woon- en grondbeleid. Natuurlijk milieu en kultureel erfgoed dienen meer aandacht te krijgen. Demokratisering van het poli tieke en maatschappelijke le ven is alleen mogelijk als elke inwoner betrokken wordt bij de ontwikkelingen in zijn woon-, werk- en leefomgeving. Beleids opties dienen in volledige openbaarheid en op demokra tische wijze te worden voorbe reid en uitgevoerd. Aansluitend hierop is het noodzakelijk dat de Vlaming volledig zichzelf dient te worden; dit kan alleen als het Vlaamse volk Soeve rein over eigen instellingen en bindingen kan beslissen. De Vlaamse instellingen moeten maksimale medezeggenschap van de bevolking waarborgen. Dekoncentratie en decentra lisatie van macht en beleid is noodzakelijk. Hierbij is de Lo kale gemeenschap de basis van de demokratie. Verder dient de Nederlandse kuituur zich in Vlaanderen, Brussel inbegrepen, onafhankelijk te manifesteren, gezien in het be sef van de Kulturele eenheid van het Nederlandse taalge bied, binnen het Europese Kul turele erfgoed. Geen enkel volk kan zich reali seren zonder eigen souve- reine macht Het Vlaamse volk zal zelf uitmaken in welk supra nationaal of internationaal ver band het zal samenwerken. Zo kan het als gelijkwaardige partner met Nederland bin dingen aangaan en met andere landen en volken overeen komsten sluiten. De overheid moet onafhanke lijk kunnen optreden ten over staan van de financiële belan gengroepen en andere druk kingsgroepen en dient de soli dariteit tussen de inwoners te versterken Tenslotte is het Priester Daens fonds overtuigd dat de Vlaamse instellingen slechts evenwich tig kunnen funktioneren als zij pluralistisch zijn. De me ningsvorming dient volledig vrij te zijn en vrij tot uiting te kunnen komen. Geen enkele ideologische strekking heeft het recht door welk middel ookafbreuk te doen aan deze door de instellingen te waarborgen vrijheden. Wat het onderwijs betreft dient de tra ditioneel gegroeide verzuiling doorbroken te worden. Besluit Het Priester Daensfonds dient zich aan, en als bewaarder, en als gangmaker van het Daen sistische erfgoed. Het wil los van elke partij - politieke ge bondenheid de bovenstaande ideeën verspreiden. Het wil bo vendien een algemene stro ming bevorderen die gericht is op de toekomst en dit in een sociale, kulturele en opvoe dende aktie op lange termijn. duurde zo voort. o.a. over het feit dat de heer Uyttersprot beweerde dat de partikulie- ren nog steeds geen biljet gekregen hadden met het juiste belastingsbedrag op, en dat hij daarom twijfelde aan de goede bedoelingen van het bestuur. Hierop werd de zitting door de burgemeester voor een kwartiertje geschorst, waar op hij namens het stads bestuur een voorstel formu leerde dat hierop neerkwam dat de meerderheid akkoord was om de voorstellen van de oppositie te bespreken in een kommissie om aldus een degelijke tekst te vinden, die zou kunnen goedgekeurd worden door de overheid. Dit komitee dat zou kunnen samengesteld worden uit leden van de Kommissie van Finantieën zou dan geflan keerd worden door een aantal administratieve krachten. Raymond Uyttersport was van mening dat men terzake goede afspraken diende te maken, en hij wenste dan ook te stemmen over het behoud van het reglement van 31 mei 1978. De uitslagen van de kommissievergaderingen zouden dan dienen bespro ken te worden op de volgende gemeenteraad. Nadat Uyttersprot niet ak koord was met zijn kollega Ghis Willems om het Sche penkollege bij de uitwerking van het nieuw regiem jm, volledig vertrouwen te scl ken. kwam men tot globaal akkoord dat Kommissie zou samei steld worden uit de leden de Kommissie van Fit jj" ciën, geassisteerd door aantal administrati krachten van de stad gende gemeenteraad april) worden de resultr van deze Kommissie, die specifiek zal bezighou met de verhaalbelastinj dan opnieuw besproken. Ruim over midderni werd de openbare vei dering van de gemeenter hierop door de burgemee in^ beëindigd verklaard. r°n VE ie' zeki (v it tot de gehei me zitting behoorden. Indien een personeelslid een vergis sing zou begaan hebben is het de plicht van het bestuur deze bediende in bescherming te nemen en de verantwoordelijk heid van de fout op zich te ne men. Blijkbaar is dit ondertussen ge beur want de stad Aalst is korte tijd geleden zelf overgegaan tot de afbraak van het bewuste huis, dat reeds een betrekke lijke hoogte bereikt had. Bij deze afbraak werd niets ont zien, vermits de stellingen van de aannemer, die toevallig deze is die de onwettige villa sitielid nog steeds even akti oprichtte tussen de Kluisdreef met name of de rooilijn sl en de Affligemdreef mee neer- werd opgegeven door gehaald werden. stadsbestuur en of de afl Bij een bezoek aan het betrok- opnieuw aan de stad een i ken terrein kan men duidelijk de devergoeding van enkele sporen merken van het begin derden duizenden franken van afbraak van de funde- kosten. Men kan er zelfs ringswerken. Naar wij uit wel in- leboel vragen aan toevoi gelichte bron vernamen.zou- waarop voorlopig nog i. den deze funderingswerken op antwoord kan gegeven woi zichzelf reeds 2owat 500.000 F zoals. Waarom ging het st gekost hebben, vermits er ook bestuur over tot de afbr; peilers onder het huis aange- Wie is verantwoordelijk bracht werden. deze gang van zaken? Bij dit alles blijven de vragen, gaat er nu gebeuren? er die meer dan 6 maand geleden enz. gesteld werden door het oppo- VI huis cve. dsb jen; noo vervolg van p. 1 ingrijpende beslissingen te treffen met een veel te geringe aanwe zigheid van leden waarvan er heel wat grif toegeven dat het inderdaad de weg op moet van een VZW. Maar het eigenlijke zeer zit dieper: het gaat hem meer bepaald om de wettelijkheid van een dergelijk komitee dat dan toch in naam van het stadsbestuur heet op te treden. Een VZW is even wel een rechtspersoonlijk heid, en hoewel ze buiten de openbare besturen val len kunnen deze er over eenkomsten mee sluiten. Zoals de «VZW Sportcen tra» dat voor één symboli sche frank de sportakko- modatie op de Osbroek ex ploiteert. Zij moeten een boekhouding hebben, en hun balansen neerleggen bij de rechtbank. Bij I Openbare besturen gebj ren de financiële opera allemaal veel ingewiW der. In het Feestkomitel er nooit ernstige kond geweest. Ook dit zou j veranderen. En dat feestkomitee een wordt, staat nu wel degt vast. Het feestkomitee blijft uij aard bestaan. Maar hen binnen de wettelijkheid f len, wat totnogtoe niet B geval was. Bovendien de soepelheid van de v king er goed bijvaren. Er is nog een andere rel waarom nu eindelijk orde op zaken moet gesj worden: het feestkomitel gegroeid met de festivï ten van de randgemeeil erbij. Het springt ook r heel wat meer geld oml het is ook niet van een z^ politiek belang ontda Dus moet er ook meer I ooit op gelet worden dal geen fouten (meer) worj begaan. Een VZW is c blijkbaar het meest schikte middel voor. Wc schijnlijk komt het princ ervan al op de gemeer raad van 28-4 om er - goedkeuring voor te legg ,r'c Wilfried Lisse

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 6