Tine Ruysschaert bracht Markus-evangelie in SL-Annakerk WAAG U NIET AAN DES DUIVELS PRENTENBOEK fr Collegium Musicum Aalst of wat de jeugd ons toezingt 20 - 13.4.1979 - De Voorpost Stone maakt kennis met de echte mevrouw Livingdale. (SJ) Alice Livingdale (Machteld De Rauw) zit er bedrukt bij terwijl haar vriendin Jane De Hert) het allemaal eens uitlegt aan Sir John Stoughton (Jos Van Mol). (SJ) as het slotakkc per worcp Ludwig 1 i, Guido I -lilde Ja< Christiaarr Op uitnodiging van het Davidsfonds en de Kristen Gemeenschap kwam Tine Ruysschaert in de Sint An- nakerk het Evangelie van Markus verhalen voor een publiek dat ademloos toehoorde. In deze week die het Paasfeest voorafgaat, buigen de gelovigen zich om standig over het levensverhaal van Jezus Christus, en tegen deze achtergrond moet dit initiatief worden ge zien, een initiatief dat mede mogelijk werd door het Mecenaat van het 'Noordstarfonds' te Gent, en de kul- turele stichting van 'De Noordstar en Boerhave'. De respons hiervan was een talrijk opgekomen en aan dachtig publiek. Het dekor van de Sint Annakerk was anderzijds ideaal om een dergelijke voordracht erin te laten doorgaan. Maar zeker ook het bijzon der aktuele ervan. Want Christus kwam sterk op voor de onderdrukten, de verstotenen en de zwakken. Het kon dus niet anders of hij ging meerdere keren op de zere tenen staan van de machthebbers, voor wie hij een in de weg lopende revo lutionair was, iemand die uit de weg moest geruimd wor den, wat dan ook gebeurde. Het is geen kleine opgave om een tekst die>dan toch sterk archaïsch aandoet, in deze tijd tot leven te bren gen, met alleen je stem, je mimiek en je gebaren. Toch slaagde Tine Ruysschaert hierin volkomen, sober ge kleed in lang rood kleed. Geholpen natuurlijk door een getrouwe maar vlotte vertaling van Frans Van Bladel. (De regie was van J. Gevers). Haar stem is ekspressief, soepel en beweeglijk, en de tonaliteit is gepast verdeeld over de tekst en gedragen door de inhoud. De gebaren die haar woorden onder steunen zijn afgewogen ge doseerd, soms iets hoekig. Zoals een toehoorster ach teraf zei: «Eigelijk wat té hoekig voor een dame. Daarom had ik dit soort voordrachten liever een man zien brent Markus was ook een h kige figuur. Maar juist d om...» Maarstoren dee eigenlijk toch niet. Ruysschaert is een bijj der begaafde woord! stenares die in hoge n haar publiek kan boe zoals andermaal bleek ii Sint Annakerk. Wilfried Liss Tine Ruysschaert: En Marcus schreef... (VW) Het evangelie van Markus werd rond het jaar 60 in Rome geschreven, in een periode dus dat het geheim van gemartelde kristenen niet uit de lucht was, gevolg van bijzonder zware vervol gingen. Toch werden op één na alle evangelies in het Grieks geschreven. Ook dat van Markus, een volge ling van Petrus, en reisgezel van de apostel Paulus op diens eerste predikings- tocht. Markus zelf tekende aan wat hij hoorde vertellen, en wat hij nodig had om zijn versie van het levensver haal van Christus uit te wer ken. Het is het kortste, het meest «kompakte» van de vier evangelies. De gebeur tenissen zelf leken voor Markus van minder belang. Hij richtte zich voornamelijk tot de heidenen, wat uit de tekst ook op te maken valt. Maar onder die tekst voelt men toch ook zeer goed de onderstroom van lijden en miserie. Ook hij kon trou wens op elk moment opge pakt worden. Het evangelie van Markus is dus het meest «geconden seerde» verhaal van alle vier. De auteur begint om zo te zeggen dadelijk met het openbaar leven van Chris tus, en wel bij het optreden van Johannes de Doper. Markus zelf vertelde zijn verhaal in één keer door aan zo'n 150 toehoorders tijdens de Paasnacht in een huis ergens in het oude Rome. Hij gebruikte een verhalende, maar krachtige en zeer direkte stijl voor dit drama dat crescendo gaat naar de kruisdood van Je zus toe, en plots eindigt met het beeld van in paniek ge raakte vrouwen die ontdek ten dat het lijk uit het graf was verdwenen. Een slot dat Markus zelf niet invulde, maar aan zijn toehoorders (en lezers) overliet. Een slot dat tot nadenken stemde, wat ook de bedoeling was van deze evangelist. De direkte zeggingskracht zal wel mede aan de basis gelegen hebben van de keuze van dit evangelie. Voor een voor één derde gevulde stadsschouwburg Niet alleen heeft hij de tekst brachten «De Catharinisten» vorige zaterdag hun speelbaar moeten maken tweede beurtoptreden met het stuk «De Inzet» van A. dooreen aanzienlijke tekst den Hartog. zuivering door te voeren, gemaakt maar niet in minste hun nieuwbaklformii regiemeester Bert Eelbt (eer die deze ondankbare t aan d kreeg toebedeeld. Al m mi werd het een vrij aanne hten lijke voorstelling, zelfj ,sief v ging het eerste bedrijf ekers herroepelijk de mist in. j| het elegante dekor mac n van getuigen dat geen|rukte spanning onverlet bleef deze weerbarstige kluif smakelijk op te dienen. Ook de spelers zullen er ,{,ng niet veel in gezien heb zodat alles wat aan de min Alber pervlakte bleef en men c ,0tig operatie wel zal klasse als een praatstuk zoi veel spanning of hui ,vaï op itrain ir f letal I er I f< mo v Het stuk, dat waarschijnlijk Philip Stone, die, om stof te anderzijds zal hij moeten voor een komedie moet vinden voor een nieuw suk- worstelen hebben om er doorgaan, vertelt ons de pe- ses, en gedreven door zijn enige pittigheid en aange- rikelen van de toneelauteur sekretaris Lewis Frazer, de name vormelijkheid in te Dirk Klinck, Philip Stone |ie, vast in zijn rol, evenals eL. sekretaris Frans De Cui van die zich vlot over het meende parket bewc Erwin Van Herrewec David Livingdale, liet vooral vanaf het tweedi drijf opmerken toen hij een gevatte inleving m maals de aandacht ope Machteld De Rauw, Alice zijn vrouw, zat go< haar huid en werd pret! naar het einde toe toei haar eigen rok kon li kontrasteren met een tc andere interpretatie. Vanmol zette zijn Sir Stroughton zonder pro men op de planken, z ook Maurits De Smet best deed om butler te zelfs al speelde de planl koorts hem zodanig pa dat ze hem op een bep moment in de vingers sic Nelly De Hert, vriendin Barker, heeft aan deze duktie Het is altijd prettig te kunnen konstateren dat de kan keraars over het gebrek aan interesse van de jeugd voor klassieke muziek (en ik hoor daar ook wel eens bij) ongelijk blijken te hebben. Dat genoegen viel me te beurt, vorige vrijdag in de winterkapel van de paters Capucijnen. Het podium was helemaal, de luisterruimte grotendeels gevuld met jonge mensen. Ogenschijnlijk kalm waren de mensen van het Collegium Musicum Aalst die voor hun vuurdoop stonden, gespannen de aandacht van de toehoorders, sympatiserend, maar kritisch ook. Bij inzage van het pro gramma dacht ik: ze heb ben het zich niet gemakke lijk gemaakt, de jonge musi ci. Pachelbel, Telemann, Vivaldi en Bach zijn geen schrijvers van luchthartige melodietjes waar men over wandelt. Ze eisen grondige technische vorming, maar ook zin voor muzikaliteit en maturiteit. Johann Pachelbel, Duits organist en komponist, heeft heel wat koraalvoorspelen- en varia ties voor orgel op zijn naam staan. Toch wordt hij zowat geïdentificeerd met zijn Ca non in D. voor drie stemmen en ostinatobas. Het is een heel gevoelig stukje muziek dat bijna processiegewijs voortschrijdt en in zijn cre- scendi een intense stuw kracht vereist. Het Colle gium Musicum gaf hier blijk van zin voor samenspel; de opbouw was goed, het klankbeeld homogeen. In nigheid haalde het op kracht omdat de boogstreek soms wat te dun klonk, en de cre- scendi gloeiden niet smach tend genoeg. Toch krediet, en de bewijzen volgden. De produktieve en reislus tige Telemann was in te genstelling met Bach in zijn tijd een geliefd en be roemd komponist. Hij paste zich gemakkelijk aan de mode van zijn tijd aan en schreef elegante, char mante muziek. Bach is streng en eist concentratie, Telemann is opener, speel ser, losser Zijn concerto in e. voor altblokfluit, dwars fluit, strijkers en basso con tinuo is een van de weinige in zijn soort (het geldt trou wens als een soort af- scheidsconcerto voor blok- verwoede gokker David Li vingdale zijn echtgenote laat verspelen. Als men in het vierde bedrijf dan ver neemt dat de hele geschie denis slechts een droom was, is de verrassing groot. Regisseur Bert Eelbode heeft aan dit stuk geen ge makkelijke opdracht gehad. ontdekken en zodoende ook te laten meedelen. Zelfs als dit stuk een noodoplos sing was in de repertorium keuze, is het nog niet duide lijk wat het leeskomitee van De Catharinisten hierin heeft menen te zien. Niet al leen hebben zij het hun spe lers op deze manier moeilijk grote verdier Door haar uitgespr< bet vlotheid bracht zij een fr wind over de scène v de d het tweede bedrijf. ZcSelui het publiek als de spe Het hebben zich aan haar rakter en vertolking oj n trokken. Nieuwkomer Slagmulder, in de typis beginnelingenrol snel Me rt all Net Ervy Itigh ina r< choj ïveri d be spi Blijkt dienstmeisje, was door) schi pittige verschijning op )are minst verdienstelijk Wi echl dat ook weer over die p engi familias en die kindereij erop gelijken? Het Collegium Musicum Alostum gaf een koncert in de winterkapel van het kapucijnenklooster. (EDV) fluit) en kan doorgaan als een typisch voorbeeld van galante muziek. In het largo weefden Lieven Deroo (dwarsfluit) en Ludwig Van Gijsegem (blokfluit) hun me lodie door en om mekaar Het frisse allegro vertoonde een paar schoonheidsvlek jes in de strijkers. Het daar opvolgende largo bevatte een prachtige dialoog tus sen altblokfluit en dwarsfluit op een pizzicato van de strijkers Het presto klonk als een spontane volks dans. ik dacht niet meer aan viool en fluit, maar aan ve del en schalmei in een pas toraal tafereeltje. Jan en Raf De Vos (het moet een genot zijn be gaafde broers te hebben en huismuziek te kunnen beoe fenen!) speelden virtuoos en gevoelvol Bachs sonate in g. voor hobo en clave- cimbel (BWV 1020): virtu oos omdat het werk hoge technische eisen stelt, ge voelvol omdat Bach hier een hele gamma subtiele gevoelens bespeelt: soms dromerig - sereen (als praat men gedempt met elkaar), soms melancholisch, maar ook beweeglijk en dyna misch als in het slotallegro. We weten allemaal hoe rijk Vivaldi's inspiratiebron was, hoe gevarieerd zijn kleu renpalet. In zijn concerto in C. voor sopraninoblokfluit. strijkers en basso continuo werd de Italiaan prachtig gediend door Ludwig Van Gijsegem en zijn vrienden. Het allegro klonk als een lentefestijn: ik zat met Botti celli's Primavera voor ogen en bevolkte het met het vo- gelgekwetter van de blok fluit. Weemoedig was het lied van de blokfluit tegen een achtergrond van dro merige strijkers in het largo. Het allegro molto was be weeglijken lichtvoetig. Geef ons bij deze heerlijke im pressie morgen een klad zon en we herleven. Het konsert werd afgesloten met Bachs Brandenburgs konsert nr. 5 in D. (BWV 1050). in feite een soort tri pelconcert Het allegro klonk als een feest, een «Spielerei», de instrumen ten vermaakten zich (en ons) op een kostelijke ma nier, het claveeimbel spon zijn (soms te wazige) ca dens uit. innige wijze) bevat doorvoelde dialoog tu viool, fluit en clavecimt hoort ergens thuis in d< zese velden Het is een gigue, een me van fuga en da capo-* Het klonk wel zwierig, miste wat kracht. Geestdriftig was plaus na het De jonge musici verdw bescheiden. Dot was beloftevolle voor het Aalsterse de gaafheid was er. voor samen-spel, de geniteit ook, allei kracht (ik denk aan kers, aan de cello in tinato) zit nog wat verf. Maar die kracht wel met het Lieven Deroo, Gijsegem, Jan, Raf De Vos, Hilde Koen Bultynck, Joac Mertens en Raes: ik heb u geen te lezen, ik zit alleen een suggestie: verder samen en ons nog veel genot voor s en hart. CINEMA PALACE - STUDIO In de studio van cinema Palace denkt men aan de jeugd met een Walt Disneyproduktie «De viervoetige kandidaten». Wanneer Wilby Daniels met zijn vrouw en tienjarige zoon Brian terugkeert uit vakantie vindt hij zijn huis J overhoop gehaald door een inbreker. Hij weet on middellijk vanwaar dat komt. Hij besluit dan ook zijn kandidatuur te stellen voor de volgende verkiezing van distriktskommandant een plaats die hij meent te moeten kunnen in de wacht slepen aangezien de huidige, Slade, samenwerkt met de gangster Ro- schak. Wilby zet een grootscheepse verkiezingskampagne op touw, maar Slade en Roschak blijven dit alles met een brede glimlach bekijken. Ondertussen wordt in het plaatselijk museum een kostbaar juweel gestolen door twee professionele dieven, Freddie en Dip, een juweel dat zij voor een korst brood verkopen aan de ijsjesman, Jim. Wilby. van de roof op de hoogte, weet dat er nu wat kan gaan gebeuren, want., het juweel draagt een magische Latijnse inskriptie. Wie de magische woor den leest verandert in een hond. Stof genoeg dus voor een spannend en vrolijk avontuur. ANTRAKT VZW 20.30 uur 15 APRIL De vzw Antrakt programmeert op zondag 15 april de Belgische prent van Robbe De Hert «Le Filet Ameri- cain». Zoals de meeste films van deze Belgische kineast is ook dit een film die gerealiseerd in de loop van verschillende jaren. In dit geval tussen 1970 en 1978. Toegang 55 fr. (CJP. TTT en 65plus: 45 fr.) JEUGDHUIS EUREKA 20 UUR 14 APRIL In jeugdhuis Eureka Keppestraat 52, te Erembode- gem draait men op zaterdag 14 april om 20 uur de topper van dit jaar «Vlucht over een koekoeksnest», de film van J. Nicholson. Niet alleen het paasweek-end krimpt de filmaktivitei- ten in, ook de komende zomer en het eerste straaltje zon maakten dat we vanaf heden waarschijnlijk wat minder films zullen te bespreken krijgen. Film kijken is nu eenmaal een voornamelijk winterse aangelel- genheid. JEUGDCENTRUM ZONNESTRAAT 20 uur -13 APRIL Op vrijdag 13 april draait men in het Jeugdcentrum aan de Zonnestraat 20 de film «Jeremia Johnson». Een film van Sydney Pollack. In dit meesterwerk komt de historische analyze van het oude Westen, met zijn autochtone indianenbevolking die een strikt primitieve en grootse kuituur niet wil verloochenen, in botsing met figuren zoals Bear Claw (Will Ceer) en Jeremia Johnson (Robert Redford), personen die beiden aspekten inkarneren van de alles platwal- sende blanke beschaving. Voor de aanvang van de film zal een korte bespre king gehouden worden. CINEMA FEESTPALEIS ZAAL I In cinema Feestpaleis zaal I loopt vanaf vandaag de film «De blanke godin van de kannibalen». Susan, een mooie jonge vrouw gaat met haar broer op zoek naar haar man, een bekend etnoloog die in een mysterieus gebergte is verdwenen. Hun vriend, dokter Foster, leidt de expeditie. Elke stap die ze in de wilde jungle van Nieuw Guynea zetten, betekent gevaar. Zowel voor dieren als men sen is de wet van de sterkste er de enige regel. In een van de vele hinderlagen wordt Foster gedood. De anderen bereiken een verboden gebied waar de wrede oorlogsstam van Pakos heer en meester is. Zij ontdekken het geheim van het gebergte: een fabe lachtige uraniummijn. Maar dood en verschrikking zijn eveneens op de afspraak voor het begeerlijke fortuin. Overgeleverd aan de kultus van de kanniba- lengod wachten Susan en haar gezellen zware be proevingen. Om er levend onder uit te komen zal Susan de rijkdom moeten opgeven maarzij vindt de liefde. CINEMA PALACE - BENEDENZAAL In cinema Palace loopt vanaf vandaag de film Odds and evens-Twee malle gokkers Daar de mensen van de wet net in staat blijken de Mafia, de kansspelen en het brein, rond wie alles draait, met name de Griek Parapolis, uit Miami te bannen, stuurt Admiraal O'Connor zijn beste mede werker, Luitenant Johnny Firpo erop uit om het hele net op te rollen. Johnny heeft echter een halfbroer, Charlie, die een ex-medespeler is van Parapolis en zijn bende, maar die in het gewone leven doorgaat voor een vrachtwagenbegeleider. Hun vader Mike, een ouwe rat in het vak, heeft aan zijn zonen alle truks en achterpoortjes geleerd, alvorens onder te duiken op het platteland. Charlie is er niet voor te vinden nog verder mee te doen met de Parapolis- bende, maar wordt er als het ware toe verplicht door Johnny, die zijn broer ervan kan overtuigen dat Mike blind aan het worden is. Slechts een heel dure opera tie kan hem redden van de volledige blindheid.... u raadt het al: de twee helden raken opnieuw verzeild in de «goktent». Gelukkig loopt het nog niet zo slecht af; de hardste klappen kunnen ze omzeilen en tijdens een adembenemende pokerronde slagen ze erin een miljoen dollar op te strijken Parapolis, die na dit spel op droog zaad komt te zitten, wordt uiteindelijk gearresteerd door de politie, waarvan ook de Admi raal O'Connor deel uitmaakt. Voor Johnny en Charlie blijft er niets anders over dan het miljoen dollar te verdelen. Niet zomaarer moet voor gespeeld worden! Kruis of munt!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20