V Stephen Collins in konsert of de triomf van keizer voetbal CHRISTIAN LATOUR GEDICHTEN EN GEDACHTEN KLV SLUIT PACT MET PROGRESSIEF TEATER Jan De Wilde de lange A Het Feestcomité van «Levensvreugde» had dus deze avond op touw gezet Uitgerekend op een voetbalavond. De Nieuw- Zeelandse pianist Stephen Collins kwam gratis, voor niets, en tegenaan pro Deo zijn Europese Tournee inspelen. De organisatoren hadden de service-klubs, de stad Aalst en een aantal vereni gingen aangeschreven. Die waren allemaal zeer entoesiast, en met nog groter entoesiasme hebben ze hun kat gestuurd. De pianist zelf had zijn vrienden meegebracht Die zaten vooraan in de zaai. Daarachter zaten zij die uit interesse voor de pianist of het werk van «Levensvreugde gekomen waren. Ik durf niet schrijven hoeveel er dat waren. De notabelen der Aalsterse kultuurklubs schitterden op hun leqe stoelen. De burgemees ter had zich laten verontschuldigen, die treft dus geen blaam. De rest mag in de ketel met de ziedende pek. Ik dacht al «zou Stephen Collins muziek en het instrument. Het nu ook op die draak moeten tema wordt neutraal voorge- gooit zou het nog möof klinken ook, in koorversie voor vrouwestemmen. De me lodie en de linkerhand zitten dicht op elkaar in open en toe slaande tertsen. Alles door drongen van Gods Zegen en Eenzaamheid. Het blijft nog spelen, die vooraan in de Feest zaal staat, en die men gewoon lijk piano noemt», ledereen weet zo stilaan dat de linder- poot helemaal los staat, zoda nig dat het gevaarte elk ogen blik naar beneden kan ploffen. Bovendien wiebelt het als een steld en dan volgen de variaties heel braaf, heel afgemeten. De zwier en het borrelende van Haydn liggen te sluimeren. Hij is duidelijk veel beter op dreef met «Jeux d'eau» van Ravel Mensen wat 'is dat toch een mooi stuk. Zoals de titel het bootje op de golven over en zegt «Spelemeien van het wa- weer, zodra je maar een voet op ter»Dat is muziek die je moet lijkt wel een lied, zo romantisch fenbach zal wel de bekendste een angstig kort motief, dat neur en majeur het knoopt al- is het wijsje. Als je er woorden zijn, maar niet de mooiste. Het geen kans krijgt te ontwikkelen, lemaal dooreen, dikwijls zelfs romantisch karakter mocht omdat de (ontstemde) beiaard geen van beiden. Een van de misschien iets meer naar bo- er boven en doordreunt Zeer grappen uit de muziekgeschie- ven. Het lijkt alsof Collins wil mooi, zeer knap gespeeld. Ik denis is dat Debussy die de zeggen: «luister, ik wil wel iets zal me nog tot het Messiaen- Franse Muziek van onder de romantisch spelen, ik de noten, dom bekeren. Wagnerknoet haalde en ze op voor de geest zorgen jullie krijgt te ontwikkelen, omdat de opera-, lied-, orkest- en piano- zelf» (ontstemde) beiaard er boven literatuur een volkomen nieuw En dan Messiaen (twee keer en doordreunt Zeer mooi, zeer gezicht gaf faalde voor het zeer rustig, maar Liszt zit al af zelfs) met een koffielepeltje knap gespeeld. Ik zal me nog examen van piano, en toe te grinniken van «wacht adempauze ertussen. Ik hield tot het Messiaen-dom bekeren. Collins was blijkbaar gewaar- maar, straks pakken we eens mijn hart vast, want die man Debussy was duidelijk als schuwd over de dikke laag kul- lekker uit!» De eerste oktaaf- heeft rare teorieën en muziek zalmneusje opgespaard. Het tuur die in de stad bovendrijft, sprongen in de linkerhand be- verkocht. Zijn orgelmuziek is was beslist met Ravel het Hij scheen het allemaal nogal ginnen, de melodie krijgt ver- volgens mij nog altijd de beste boeiendste van de avond. Dat is sportief op te nemen. Hij siering, roef nog een vlucht ar- reklame voor Bach. Hij is door- duidelijk muziek die de pianist schonk de lege stoelen zejfs peggios, crescendo. Of je nu drongen van mystiek en reli- aardt. Debussy schrijft het stuk nog een toemaatje (ikzou in zijn een Lisztfan bent of niet, maar gieuze zeg maar obsessie. Vol- bij een schilderij van Watteau plaats nog liever dood gevallen climaxen opbouwen dat kan die gens de een is het een genie, (een soort mini- zijn)- man. En zo gaat de ontwikke- volgens de andere een charla- schilderijententoonstelling Ik dacht de hele tijd op het ver- ling door, naar het eerste hoog- tan. dus). Hoe moet je zo iets spe- haaltje van de bruiloft te Cana. tepunt. Naar zijn maatstaven Maar hier viel hij bijzonder len? Eerst een jaar alleen maar Daar had men met psycholo- blijkt het nog allemaal braafjes mee. «Cloches d'angoisse et studeren hoe je moet aanslaan, gisch inzicht ook het beste voor larmes d'adieu», heet het eer- en dan een jaar op retraite. Het het laatste stuk van de avond ste stuk. Een dialoog tussen is een vat impressionisme. Mi- opgespaard. Nee echt, De- de peaaal zet, maar we kunnen er niet van scheiden. Ze was diskreet verwijderd van het po dium en stond in alle pracht en praal te schitteren aan de in gang. De Heer Meessens leidde de avond in. Hij had het bepaald zien spelen, gewoon omdat het visuele muziek is. Technisch zelf staat het in de pianolitera tuur model voor pianistieke vernieuwing: het watergeruis, de fonteintjes, de watervallen, de fladderende beekjes, je hoort het allemaal. Je ziet het met de dank voor zijn werk niet zo: de vingers meanderen over getroffen. Het klassieke zin- de toetsen, ze spuiten in heie netje van «dank voor Uw talrijke toons - toonladders de hoogte opkomst» kon hij rustig inslik- in. Het borrelt, het glittert, het ken. En daar komt Collins: 26 jaar oud, een doodgewone jonge- tussen de perken. Je ziet de eremijt op de top van de kale rots in opperste Zegen Gods en opperste Eenzaamheid in mys tieke vervoering staan. De he mel zit vol aarts- en gewone engelen, serafijnen en gobelij- nen. Dan komt het tweede tema, veel rustiger, een beetje mono loog in eenzaamheid. Bij de re prise regent het watervalletjes, allemaal bundeltjes korte nootjes in waaiers naar bene den. Knappe Liszt. Pauze. Stephen Collins tijdens zijn grandiose uitvoering van d'eau» van Ravel. (VW) bussy haalt het met een eiland plaus, glimlachje, voorsprong. Af. Collins knipte nog eens, ap- draaikolkt. Virtuoos tot en met maar het blijft klankvirtuositeit je hebt zelfs geen oog voor Na het uitblazen: Chopins Bar man. Hij ziet er helemaal geen technisch wonderwerk. carolle op 60. Aan de sleutel pianist uit (op de lange vingers De heer Liszt was er ook. Nee staan ter fringe van wie het na), hij kon zo voor je in de niet met bravour en alle noten spelen wil zes kruisen. Dat is «Doe het zelf» zaak staan, en van onder tot boven en terug in no9 maar een voorteken van de naar plankjes en vernis vragennietszeggend passagewerk, kruisen die de pianist onder het Daar gaan we met het pro- maar met een vrij lijvig stuk spelen te wachten staan. Cho- Christian Latour, gestart onder pseudoniem Wallis Chris La- tour, komt na een aantal ervaringen tot het besluit dat een pseudoniem eigenlijk het ontwijken van verantwoordelijkheid is. Hij besluit dan ook om ais dichter niet langer een sluier over zijn identiteit te hangen en wordt opnieuw de door iedereen opspoorbare en herkenbare Christian Latour, geboren te Aalst op 24 juni 1953. gramma: het andante met va- (Zegen Gods in de eenzaam- Pjn stoPte a' zijn pianistieke riaties van Haydn heid) Het staat niet op zichzelf, nieuwe vondsten in het stuk Had ik een kwartier te laat ge- het komt uit «Harmonies Poéti- Het is niet op en top Chopin komen en moeten raden naar ques et Réligieuses» Een van Het klinkt soms harmonisch het eerste deel, ik had er nooit de godsdienstige werkjes die zaer modern. Barcarolle is een Haydn opgezet. Collins houdt hij telkens schreef als er weer visserslied, een lied, een Ita- zich duidelijk op de vlakte. Het een wijwatervat op zijn kop ge- liaans bovendien, vermomde wordt net een aftasten van de vallen was. Daar gaat het: het belcanto eigenlijk. Die van Of- Is het dan zo belangrijk dat iedereen heel presies weet, wie een bepaald gedicht ge schreven heeft? Ik vind dat een naam onder een gedicht of een boek, een middel is om mensen tot kommunika- lie te brengen. Op die manier KLV of het Progressief Aalsters Collectief Teater werkt. Ook dit getuigt (PACT), pakt uit met een eksklusief teaterkursus weer van de ernst waar- projekt. Belangstellenden worden verwacht op de informatieavond van PACT op 27 april 79 in café Landhuis te 20u. Blijkbaar om tegemoet te komen aan een behoefte die latent aanwezig was bij een aantal mensen, nam Anton Coöèn het initiatief om, vertrekkend van het bestaande KLV- .eatergezelschap, over te stappen naar een meer geëngageerde, meer ge fundeerde vorm van spektakel brengen. Ik ge loof dat een dergelijk ini tiatief alleen maar toege juicht kan worden. Toch spits ik de oren wanneer ik verneem dat «teater de grenzen van het amuse- «ryentaire - het teater als eventjes eruit zijn - te- buiten moet gaan». Je kan hier natuurlijk een diskussie over termen beginnen en zo op de eerste plaats proberen duidelijk te maken wat de funktie van teater ei genlijk is, doch daar heeft PACT alvast een recht-toe-recht-aan defi nitievoor: «De kreatieve mens die een bij uitstek sociale kunst als teater, als uit laatklep heeft aangegre pen, heeft in deze span ningsvolle tijd, behoefte om een impakt te hebben op deze gebeurtenissen, ze te wijzigen, er kritiek op uit te oefenen of ze zelfs een krachtig halt toe te roepen», (sic). Voeg daarbij nog de door PACT zelf gehanteerde termen als «diepsociaal bewogen» en «progres sief kritisch» en je be landt bij het Agitprop teater zoals het in begin van de 20e eeuw in Rus land werd beoefend, na de oktoberrevolutie. Vandaar naar politiek teater, sloganteater pamflettair spektakel mee gestart wordt. Al leen vind ik het jammer dat hierbij onmiddellijk wordt opgekeken naar landen met een sterke teaterfaam, zoals Enge- dan nog slechts een klei- 'and, Duitsland en ne stap. Het is zeker niet de makkelijkste keuze. Naast de duidelijke start positie waarvoor geop teerd werd, koos men eveneens voor een werk methode waar naast re petitie en opvoering Frankrijk, alsof wij in ei gen stal niet over groe- Hoe dan ook, je kan er niet onderuit, dat alles heel professioneel wordt aangepakt, wat dan toch een zekere garantie biedt voor het welslagen van dit zeer Drestigieuse pro- jekt. Als openingsstuk werd gekozen voor «Das Kleine Mahagony» van Berthold Brecht en een oen zouden beschikken tweede stuk op het pro- zoals De Mannen van gramma wordt Bremer Jen dam, Het Trojaanse Freiheit» van R.W. Fass- Paard, ARCA-NET, Are- binder, nateater, MMT enz..., Het wordt dus ongedul- Jie allen stuk voor stuk dig uitkijken naar de eer- als middel om meer mensen te kan er een diskussie ontstaan. Ik heb graag dat de mensen er zelf beginnen over te praten. Vind je dan niet dat een ge dicht uit zichzelf zo dui- duidelijk is of zou moeten zijn, dat er niet over gediskus- siëerd hoeft te worden? Dat kan eventueel zo zijn. Doch het gaat er mij vooral om, dat wanneer bepaalde poëzie mij interesseert, ik automaties ook geïnteresseerd ben in de MENS die erachter steekt en dan wil ik met die mens in kontakt ko men. Zo vind ik het bij mijn poëzie noodzakelijk dat men mij kent als mens. Mijn poëzie is niet zo ruim dat het goed is op zichzelf. Aanvankelijk schreef ik uit een «drang», doch langza merhand evolueerde dit tot een behoefte om mee te delen. Ik ging mij dus richten op perso nen Wat wii je dan meedelen? Het gaat hem vooral om het uit drukken en meedelen van mijn gevoelens. Waarom kies je dan de poëzie als middel? Misschien omdat ik niet zo'n vlotte prater ben Het lukt me beter de dingen uit te drukken op papier dan mondeling. Na derhand leek het ook geschikter was met gevoel. Zowel vo schrijver als de lezer is h overweldigende gebeu Tenminste zo voel ik het Christiaen Latour, een dichter in hart en nieren. doorlopend aan vorming Doeiende dingen hebben ste voorstelling en opleiding van de ak- Debracht en nog bren- Ja teur/aktrice wordt ge- 3en- bereiken. Het summum voor Jan Dhondt mij was, dat ik als dichter her kend en erkend werd door de nensen die mij al langer ken den en die ikzelf kende. Doch daar houdt mijn ambitie dan ook op. Het is er je dus niet om te doen beroemd te worden. zijn die beroemd wordt Akkoord. Maar op de eerste plaats is poëzie geen kommer- siëel medium en ten tweede het wordt ook te weinig gelezen In die zin is het dan ook veel inte ressanter om op andere manie ren naar buiten te treden. Zo heb ik vroeger een aantal ek- sperimenten gedaan met ge dichten van mezelf op muziek van mezelf of van iemand an ders en dan nog eens door ie mand anders vertolkt, En dat vond ik een ideale oplossing Op die manier kon je de mensen raken. De sfeer welke ik in mijn poëzie stopte vond je ook in die muziek en zo werd het voor de toehoorder makkelijker om mijn poëzie te begrijpen. Wat is dan voor jouw eigenlijk poëzie? Ik kan het niet beter omschrij- surrealisties gevoelen. in een injinitesimaal beleven van het bestaan Daar ergens begint poëzie In een ruimte, onbegrensd en multidimensionaal van belevingen, gewaarwor dingen en vibrasies... van kosmieSe krachten die één worden met de droom en hallusinasie. In een ruimte van materieloze ekstraterrestiële golven. van energiekwanta van geluk liefde, haat, melancholie, sehnsucht Poëzie betekent zoveel en terzelflertijd zo heel weinig Poëzie is de oneindigheid van het niets is een nirwana waar rede en realistiet inferieur zijn aan gevoel en surrealiteit Heeft het werk van andeifger geïnspireerd om tot deze Fm< van poëzie te komen? pek Dat weet ik zelf niet zo duia^ Op mijn zestiende ben ik t nen schrijven en dat was! nog een totaal ander soortl zie, doch weer in funktuej' wat ik te vertellen had. n |de; ee ïdi teksten waren scherper en der. Wat ik schreef en de[ nier waarop, was ruw, kwetsend Hoe ben je dan geëvolugjer naar je huidige vorm en schrijven? Omdat ik uiteindelijk vond wat ik toen schreef, bete zijn recht kon komen ond? vorm van proza. Proza is -en -tui i eaiaeii »vim iuu io B_ lin i a" Poë-Jekemwaariénaksioma: gens mij beier geschikt ;f een van m in npninhtpn- nf Ho holloHo lfOnZekern'et! Trouwens is poëzie UI UG MClllClUG Vdll eens ee" goed middel Je zou niet de eerste dichter één van mijn gedichten Daar ver voorbij de horizon in een wereld die een anti-wereld is in een tijd die een anti-tijd is Daar waar de rede verdwaalt in een onberedeneerd - ik voel. dus ik ben Dit beredeneren leidt naar onbegrip Dit aanvaarden en beleven leidt naar het ware leven. Poëzie heeft vooral te maken eerste keer dat je teksten van iemand anders zingt. Hoe bevalt je dat? Niet het feit dat Jan De Wilde een plaatje maakt, noch ders doen het teit dat dit plaatje op topdag 5 mei wordt ultge- N ,h dath„. bracht, doch wel het feit dat het een plaatje met dialekt- "oast het gege»en dat net liedjes wordt, was voor ons een reden om eens met «e's°a'le°'a lekt zingt, is het ook de Jan te gaan praten. - - plaat in dialekt. Alleen mijn Jan De Wilde en dialekt. spreekwoordelijke luiheid is Wat is daar de reden erde reden voor dat het nog voor? niet is gebeurd. Dialekt, en In de eerste plaats heb ik dit daarmee bedoel ik alle dia singletje gemaakt op aan- lekten, vind ik trouwens heel vraag van Pol De Paepe. mooi. Vooral toen ik Jos Hijzelf had een tekst liggen, Ghysens boek «Het Aals- «Ballade in lange A» en ters volksleven I» gelezen vroeg me die op muziek te had, kreeg ik de kriebel zetten. De andere kant van goed te pakken, de plaat heb ik dan hele- Krijgen die liedjes een vaste plaats in je reperto rium? het leveren van kritiek, voo op de helling plaatsen van standen, terwijl poëzie voo het middel is om gevoel ov brengen Kortom, poëzie als uitd king van gevoelens via w den. Precies. verminderd hebben. Dit is Moeten die woorden ook wel één van de nadelen van *in hebben op zichzelf of dialektzingen, dat je slechts het de klanken van die voor een heel kleine groep hen die duidelijk maken mensen verstaanbaar bent maal voor eigen rekening genomen en zo zijn dan twee liedjes ontstaan in het Aalsters dialekt, Puur toeval dus. Wat de verstaanbaarheid betreft, daar zullen de Aalstenaren alvast geen last mee hebben. Mis- maar ik geloof dat ik het schien nog even vermel- technisch niet aankan. Zelfs pen wje er allemaal heb- wanneer ik vroeger pro- ben meegewerkt aan de beerde om vertalingen te uitvoering? maken van Enqelse liedjes c, Kin,««rbeeld, lukte me dat Ldnimïltïïïrqtov uo" °,cc' UIC a,,uc" Hei valt misschien ook weer de inhoud van woorden illustreert. Ik doe het niet meer. Niet omwille van die tekst hoor, Jan De Wilde in het dialekt (EDV) Nee, dat niet bepaald, maar ik vond het wel leuk om eens iets anders te doen. Je Zo toevallig was het ook zit tenslotte vast in een be weer niet. Ik loop namelijk al paald stramien en het is dan een hele tijd rond met de ook goed om daar eens uit idee voor een langspeel- te stappen. Eens iets an- psychólogischteverklaren! ba^^^pair^rókfluit a eenmansorkestje, Lieve Hoe komt het dat je al niet Van Steenberghe speelt veel vroeger met dialekt- eveneens bass-gitaar en ik liedjes begonnen bent? heb verder zelf de gitaarpar- Om de zeer opportunistiese P'us een blokfluitduetje reden, dat ik daarmee mijn met ^ean Blaute afzetgebied met 300% zou ^an Dhondt het om gaat? Ze moeten natuurlijk welOj hebben, doch daarnaast hef ook het spelelement Zo sfe ik soms met woorden Tangerin Dream speelt klanken om een harmonu bereiken, veeleer dan een lodie te scheppen. Zo prol ik ook om met de klanken de woorden een sfeer te scl pen. Een sfeer die anderz Dit dus wat je kijk op de p zie in het algemeen en ji poëzie in het bijzonder treft Misschien kunnen het bij een volgende bab eens hebben over je werk z O.K. Jan Dho

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20