%norme ïpAA$vtR i zomertextief BONNETTISSA 't deze \$3x prof ijtC. GOEDKOPER KOPEN IN DE FABRIEK (fin)@lh pütelêdF JKSWACHTERS VAN AALST EN ETTEREN TERUG OP DE FIETS STORIKUS E.H. PASTOOR DE BROUWER 7ER HET JEZUIETENKOLLEGE in ae fabriek If lQn Paaskunstmis roO ■3f wt I Verkoop uit stock aan sterk afgekraakte prijzen \sTt0reé V«i 1 De Voorpost - 20.4 1979 3 n 6 tracht bereikte ons dat de rijkswachters van Aalst en ees iren opnieuw hun «ronde» in het kanton zouden te n>. tuk ingen wij bij betreffende brigades ons licht opsteken. vanrrd ons verteld dat er de r geen konkrete plan- ijn om de fiets terug I o een in te brengen als net latsingsmiddel voor de jn i [doende rijkswachter, gin dat een rijkswachter te eei en meer menselijker en he uwelijker indruk wekt burger, u d< id te fiets wordt mak- tro er herkend en gegroet Ik 2 en persoon in voorbij- de wagen. L|s rd ons gezegd dat er mt geen gebrek is aan igen. dus dat de ganse nzaak» eerder moet bekeken als een ide voorkeur in welbe- omstandigheden. !1-3)rbeeld om de uithoe- het kanton te ev< een. en op deze wijzede laa zigheid van een rechts- ber naar te laten gelden. >k s*>u gemakkelijker zijn e dienaar van de wet ntakten te leggen met ger. iforis. toen de rijkswach- onguur en verdacht type doorgegeven. Er ontstond een meer vertrouwensrealtie. Informatie komt immers voort van gesprek tot ge- maar acht uren per dag op de fiets door weer en wind vallen hard tegen, en daar belanden we weer op de noodzaak tot kontakt en verstandhouding houding aannemen. Vroegere eksperimenten met het uitsturen van de wet per fiets, hebben alleen positieve resultaten opgeleverd. Snelheid van terplaatse zijn en vaststelling strekken al leen tot eer van de rijks wacht. DE. PRAKTISCHE ZliDe VAU Bt RÜKiVMCKr PER. PUCTS fiets als enig vervoer- iat 11 had. werd hij bij koud ;da weer menigmaal door de sprek. burger vergast op een wel- Gedurende de winterperiode kome tas warme koffie en dies meer. Er was «kontakt». Er werden nieuwtjes uitge wisseld. nuttige tips gegeven of de signalisatie van een met de burger. Een mooi initiatief dus. Punt is dat de oudere Uitvoerbaar? zijn meer rijkswachters be- generatie bij de Rijkswacht Gedeeltelijk wel, rekening schikbaar, gezien er dan volledig positief staat t.o.v. houdend met het levensritme minder verlof genomen wor- de tweewielers. terwijl de van heden, daar snelheid in den. dan zou de fiets wel een jongere dienaars eerder een deze tijd een onoverkombaar nuttige oplossing brengen, skeptische en afwachtende feit is. In de toekomst dus zeker nog combi's op de weg en zeker rijkswachters op de fiets voor de gewone dienstrondes. R.M. zijn aktief heeft en een erkend specialist is in de geschiedenis van het godsdienstig leven in het Land van Aalst geduren de de 17e en 18e eeuw. Nog steeds zeer dina- kanunnik Van Crombrug- misch en aktief heeft ghe en de kwijnende Pastoor De Brouwer de Hollandse school vanaf tekst klaar van deel I dat Icht in 1620 is het Kollege van de Jezuïten te I het «Groot Kollege» reeds tweemaal ander leeuw oud. jetwat eigenaardige rekensom zou ik zo zeg- De eerste anderhalve eeuw liep van de stich- n 1620 tot bij de afschaffing in 1773. weede anderhalve ing aan bij de Jezuïetenstich- 1831 en in 1981 nkt het Sint-Jo- llege dan ook zijn de anderhalve iktiviteit». tussenperiode, 1831 kwamen ver- lene normeringen •d zoals het There- Kollege, het «Col- unicipal» onder de overheersing, het md kollege onder meer bepaald handelt over «de aktiviteiten van de Jezuïeten in de stad en in het Land van Aalst van 1620 tot 1773». De tekst is reeds gezet en 1825. Trilogie: Het dinamisch «Genoot schap voor Aalsterse Ge schiedenis» heeft dan ook gemeend deze vie- het verschijnen mag wor- ring niet onopgemerkt te den verwacht in septem- mogen laten voorbij- bere.k. gaan. Beroep werd ge- Deel II zal de werkzaam- daan op E.H. Jozef De heden binnen en buiten Brouwer die reeds meni- het Kollege tussen 1831 ge dorpsmonografie op en 1980 verslaan en ver schijnt volgend jaar. Het derde deel met als streefdatum 1981 zal ge wijd zijn aan de leerlin gen en hun verdere be drijvigheid in het open baar leven. In zonderheid wordt hier dan gebruik gemaakt van overvloedig beeldmateriaal. Zo wor den o.m. al de foto's van de retorika vanaf 1879 tot heden en alle klasfoto's van 1980 gereprodu ceerd Inhoud van Deel I: Na een overzicht van de toestand van de Stad en van het Land van Aalst gedurende het behandel de tijdvak worden de stichting en de groei van het Dol Al onze kortingen worden in baar geld betaald. /an 14 tot 28 april alle werkdagen van 10-19 u. (ook zaterdag) in de fabrieksgebouwen van Breigoed-en Konfektiefabrieken teTernat Jmerkleedjes - jurken - rokken Dezen - kinderkleedjes lorts -T-shirts - zomerbroeken jeans voor iedereen achtige herenvesten in tricot Jat daim in alle kleuren ishoudtextiel - badhanddoeken Kens - sponsweefsels totale uitverkoop van een voorraad pyjama's - nacht japonnen en ondergoed Waar ligt Bonnettissa? Op de weg Asse-Ternat, 400 m van de afrit autostrade Brussel-Oostende. deze bon bij uw aankomst in de fabriek afgeeft I Rechtgevend op een j deze bon bij uw aankomstm de fabriek afgeeft i PROFIJTKAART1979 bt u onze nieuwe profijtkaart 1979 te saam tsrÜNTEX Bij ontvangst van de kaart |t 40 F in zegels. (Knip ook deze zegel hier uit krijgt u bovendien als welkom Jis tien frank waard!) voor 40 F Bonnettissa zegels. ^LG DE ORANJE PIJLEN dra u op de weg Asse-Ternat komt t u onze oranje pijlen. Ze wijzen Willoos de weg tot u bij ons bent. of stuur deze bon naar Bonnettissa, Varkensmeersstraat 1, 1740 Ternat. A het Kollege belicht Kollege met zijn eigen leven en zijn uitstraling. Verder wordt gehandeld over het apostolaat van deze Jezuïeten, over de bouw van de Jezuïeten kerk en over de verhou ding van de Jezuïeten tot de Sint-Maartenskolie- giale. Besloten wordt dan met beschrijving van de door de paters verworven pa trimonium aan onroeren de goederen en aan ren ten en met de opheffing van de Orde en de gevol gen daarvan. Achteraan vindt u een re gister van plaats- en per soonsnamen die even eens voor genealogisch onderzoek interessant zijn. Het boek in formaat 27,5 bij 21,5 op stevig wit pa pier, glanzend voor fo to's, bevat circa 320 bladzijden en is gebon den in kunstlinnenband met keurige stofwikkel. Bij voorintekening voor 31 mei is de prijs 1050 fr. Na die datum wordt het 1200 fr. Men kan het be stellen door overschrij ving op rekening num mer 000 0572139—33 van het «Genootschap voor Aalsterse Geschie denis», Aibert Liénart- straat 23 te 9300 Aalst met vermelding «Colle- geboek I». Het kan ook gebeuren via een boek handel. De auteur: E.H. Jozef De Brouwer, een aktieveling die op 21 februari laatstleden de kaap van de zeventig passeerde, was achter eenvolgens medepastoor te Denderleeuw en Hof- stade en pastoor te Impe en te St-Gillis-Dender- monde, taak die hij nog steeds behartigt. Geboren te Haaltert was hij van jongsaf een geïn trigeerd door de geschie denis in al zijn facetten en in elke parochie waar hij vertoeft doet hij dan ook aan historisch op- zoekingswerk. Dorpsmo- nografieën liggen hem en ook de toponymie in teresseert hem blijvend. Op gevaar er te vergeten citeren we dan toch zijn werken over Dender leeuw, Hofstade (later herwerkt en aangevuld voor de reeks van «het Genootschap», Impe, Lede, Haaltert, St. Gillis, Pollare. Belangrijk zijn ook zijn «Bijdragen tot de geschiedenis van het godsdienstig leven en de kerkelijke instellingen in het Land van Aalst tus sen 1550 en 1621 volgens de verslagen van de de- kanale bezoeken» en van 1621 tot 1796 over «de geestelijken en hun me dewerkers» en over «de parochiekerken». Interessant eveneens zijn werk over «de kerke lijke rechtspraak en haar betekenis in de bisdom men Antwerpen, Gent en Mechelen tussen 1570 en 1795». Ook «kleinere» .onder werpen boeiden hem vanwaar dan werken over «O.L.V. van Lede» of over «de kerk van St-Gil- lis-Buiten». Tenslotte werd hem reeds in 1965 de «Pro Ci- vitate-Prijs» toegekend voor zijn demografische studie van het Land van Aalst en ook van Wette- ren schreef hij de «demo grafische en sociale evo lutie». Men kan er alleen maar uit besluiten dat het boek over de Aalsterse Jezuïeten in goede han den is. We wensen pas toor De Brouwer dan ook nog een flinke gezond heid en veel studiegenot bij het klaarmaken van deel II en deel III van de geplande trilogie. Ondertussen zullen we ook al over het «Klein Kollege» bij de eeuwvie ring een en ander hebben kunnen lezen zodat bei de Aalsterse instituten eens in het zonnetje wor den gezet. LH VER DEGEIN die 't allicht nog nie 'n wisten: den tekst van teis hoeksken hier moet alleszinsj binne zèn teigen de zondagaoved. Van de zondag tot de vroydag, dad es pekanst 'n weik dat er tisse leit en domei kom het da 'k verleide weik echt verschoet as ek in de gazet leisden dat 't goevernement oeik die kwestje van de besporink op den naft en de mazoet óp 't appél gezetsj hooi. En 't 'n was na pertank ni afgesproeke zee! 'k Kaan ajjer plechteg verkleren da 't ek ik nie 'n ben die dad in de minister zèn oeir geveizeld hem. Mor den dienen heig' het toch oeik gezeid hein, dammen minder mazoet gon kroygen, want ze be ginnen den boeim van 't vat al te zing... De fabrieken zeilen tèn nog 'n tieterken mier kroygen as ne ge- woeine mensj, mor ja, de fabrieken moeten toch kenne voesjweirken hein. En 'k zol der ni va verschie ten moste ze binnen 't kért oeik nog den naft op rantsjoeng zetten! Mor wa dat er boeve meh verstand goot, dad es da ze nog attoyd nie 'n klappen van de lichten op d' ottostrades te verminderen. Nie, de die meigen bleiven brannen, mor de winkels moeten heer lichtreklams ooitdoeng! Zé. 'n probeir na ni van da te verstoon hein. Volgest moy zol dad iet van 't ieste zèn da ze zolle meigen verminderen, vér tèn nog ni te zeggen, afschaffen. Allei'kom, as 't donker es heit eiken ottomobil toch zèn oyge licht zeikes - en doboy. ze zeilen tèn missching 'n betjen traoger royn oeik. Mor nie, ze moeten hier de zjestegord ooithan- gen en elke tfoyfteg meiters 'n klere lamp loten bran nen. Vantoyd tèn nog oeverdag... En goo ne kier rèzzekes oever ons grenzjen, door 'n bestoot da ni, door 'n es 't er gien verlichtink op de bonen. Mor ja, wie zol der aa! die polen en aal die lampen meige leiveren hè? Wajjer 'n zeilen 't ni klappen hein! En as ze de winkels verbien van here lichtreklam nog loten te brannen, hoeveil weirkloeizen zeilen der tèn nog boykommen? Wie zal der hem nog azoei ne reklam lote maoken hè? En van den andere kant, woveir zolle ze na nog mier en mier ottostrades boymoaken? Binnen ienegte jo- ren zeilen der toch al veil minder ottos royn... En as ze tèn toch willen besporingen doeng, awei, 'k zal heer ienegte gedachten on d' hand doeng... mor wedden da ze dor toch nie 'n zeilen nor looisteren! Da ze beginnen meh de scheipenen, de volksvertegen- woerdegers en de ministers af t' holen meh 'n otto- bisken, gelèk as 't er sommegste fabrieken doeng. lest en veraal zelle ze veil naft sporen want naa royn de die allemol meh groeite sjikke bakken (van onze moeneka) en ten twieden zelle ze missching tèn te minsjten op heer weirk zen... Of anders moete z'heer oeik verplichten van gebrooik te maoken van 't gein da ze noemen: 't oepenboor vervoer, transj of otto- bissen. Want of da ze ze gebrooiken of ni, z' hemmen toch heer koepongs vér niet. En dorboy, de klein bedindjekes die on de stoot zèn, moeten da wel doeng. De die zèn verplicht van meh den troyn of meh den bis te goon, hoe stom da 't vantoys nog mag zèn. Azoei weit ek van imand die meh zènnen oygenen otto op eh kottirken op zeh weirk zol kenne zèn, mor nie, dad 'n mag ni. Hè moet iest twintjeg menieten veir royn tot woor dat 'n den troyn kaan pakken vér lanst nen omweg op zèh weirk te geroaken. Worom gemakkelèk maoken as 't moe- jelèk oeik kaan hein. En tèn die kwestje van de ma zoet. Wajjer 'n goon na mor taggeteg ten honderd nimmer kroygen van 't gein damme verleide joor gekocht hemmen. Allemol goed en wel, mor iemand die al va vroeger nor 't goevernement gelooisterd heit en 't krontjen 'n betjen toegedrooid heit, den dienen heit naa van 't wammeken. Mor ienen die der zèn.kas on geveegd heit en mor boavelabaovel gestoekt heit, den dienen zal naa wel toekommen. En wie es 't er tèn 't slachtoffer? Toch de groeite ni hein... Ja 'k weit het, krittekeiren es gemakkelèk. Gelèk as 't hier de lésten toyd in Olsjtoeikal 'n gewoentje gewor- ren es. Zeg meh na ne kier: es 't er va ze leven al zuveil op de kap gezeiten van 't stadsbestieren van 't fiestkommetoyt? Allei, pak na die zaok van de ver- hoolbelastink. dad es toch mor on 't bollen gerokt noor de fuzie, zol ek peizen. En wie heit er ons die fuzie op onzen nek gelapt? Toch ni de die die der na oon zitten hein? Mor 't zèn toch dedie die gediereg allemaan opzjaan, oeigskes pinken en iederien zwèrt maoken. Hejje da na ierlèk gezeid, vroeger oeik mei- gemokt? En zojje peizen da ze da nog zollen doeng moste z' er zeer 't noste kier oonzitten? Wajjer moe ten 't ien meh 't ander teive zeggen hein. Mor ja. wie heit er dor gezeid da kritikeiren belangrèkes? En da 't naa allemool ne kier go veranderen"? Ikke ni! DOLF. Traditiegetrouw heeft met Pasen in de Kapucijnenkerk een kunstmis plaats. Ook deze maal werd het een verzorgde eucharistieviering. (VW)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 3