GALERIJ VAN DE STEEN 10JAARJONG M 20 - 11.5.1979 - De Voorpost VAN BEATGROEP NAAR... VEILINGMEESTER Hedwig Van de Steen is de jongste Belgische veilingmees ter, hij werd te Aalst geboren in 1946 Eigenlijk kwam zijn be langstelling voor dit soort be roep vrij eigenaardig Het be gon met een beatgroep waar van Hedwig deel uitmaakte. De groep werd ontbonden en hij kreeg een aanbieding om in Londen te spelen. Van zijn vrije uurtjes maakte hij dankbaar gebruik om zijn interesse voor oude zaken in de Londense vei lingzaken te verrijken. Zo groeide de wens om in zijn ge boortestad dezelfde weg op te gaan. Grootmeester Christie's ls.?rde hem de knepen van het vak. Een speciale feeling voor de specifieke interesses alhier deed de rest. ANTIEK Aangaande de definitie «an tiek» zijn er meerdere uiteenlo pende meningen. Volgens de douane moet het voorwerp honderd jaar oud zijn om de stempel antiek te kunnen dra gen. Anderen beweren dat antiek in de algemene zin alles is wat niet hedendaags of modern is. Volgens de heer Van de Steen moet men antiek splitsen in ku- riosa, oude gebruiksvoorwer pen en verantwoord dekora- tieve meubelen uit de vorige eeuw; Het zou volledig fout zijn >t etiket «antiek» te plakken op voorwerpen die oud zijn, omdat men dan het gevaar loopt dat het goede met het slechte versleten wordt. De belangstelling voor antiek komt uit alle lagen van de be- waaruit de erfenis voortkomt, niet mogen vernoemd worden, anders kon hij de echtheid voor 200% bewijzen. Dus zijn er veel «anonieme» stukken, waarvan de herkomst verzwegen wordt voor de be trokken families. Andere voorwerpen worden in het buitenland aangekocht, op- gekuist en hier te koop gesteld. Let wel restauraties worden nooit uitgevoerd. En laten we niet vergeten dat de «gewone» mens antiek van namaakwerk kan onderschei den. De meeste mensen heb ben toch reeds benul van wat antiek is, zagen het bij hun ou ders of bij verwanten. Bij de jonge mensen ligt dat iets anders, zij krijgen ruimschoots de gelegenheid meer over an- Brons van P.J. Mène «Arabische Ruiter» haalde 55.000 fr. Andriotti, een Italiaanse meester uit de romantische periode, kreëerde «De minnaar». Voor 375.000 fr. ging dit meesterwerk van de hand. Satsuma-vazen uit de 19* volking en niet alleen bij dok- eeuw voor 285.000 fr verkocht Een prachtige ets van Valerius de Saedeleer werd voor 25.000 fr verkocht Een prachtig kartel, Londen 19* eeuw, verkocht voor 120.000 fr. ters en notarissen, wat men .meestal denkt. De meeste lief hebbers komen uit de midden stand. Men moet helemaal niet rijk zijn om een goed oud meubel te kopen, ieder doet het naar zijn eigen smaak en op zijn eigen manier. In de jaren 68 - 69 waren de belangstellenden vooral oudere personen. Nu is daar een kente ring in gekomen, ook de jonge paartjes zien wat in antiek immers voor de prijs van wat men vroeger een klassiek inte rieur zou kunnen noemen: ta fel, stoelen, kasten, en een bankstel kan men nu op een heel aparte wijze zijn eigen leef ruimte met antieke zaakjes al lerlei, heel dekoratief en knus samenstellen. De prijs van antiek wordt door de pers steeds opgeschroefd, ze geven enkel de uitersten weer. 600 000 F voor dit, 300.000 F voor dat, zodat de niet-ingewijden onmiddellijk besluiten dat deze zaken niet in hun bereik liggen. 'A eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de prijs dikwijls ge lijk, en ja soms goedkoper uit valt dan hedendaagse meube len. Kijken we nu naar het 19de eeuwse meubel, dan is dit veel goedkoper, steviger en zijn er s erelementen met de hand in- geskulpteerd. Waar vindt men nu nog inlegwerk met de hand? En wat zal de prijs dan zijn? BEDROG? De te koop gestelde voorwer pen komen meestal uit een na latenschap. Zo zullen er op 6 mei 1979 voorwerpen aan de man gebracht worden van een b.'ugse familie Het speelt na tuurlijk in het nadeel van de vei lingmeester dat de families, tiek te leren langs zeer goede boeken en via tentoonstellin gen. Wat nu de kwaliteit betreft, dat is de eenvoudigste zaak van de wereld. Elke geïnteresseerde kan zo dikwijls en zo lang hij wil naar een tentoonstelling komen en de zaken aan zijn kritisch oog onderwerpen. Bedrog wordt alzo tot nul herleid, want ontbreekt er iets, dan is dit steeds vooraf vermeld. Men ziet ook soms meubelen die opgekuist zijn, dat is op nieuw eerlijk te verklaren: rond de eeuwwisseling en in het begin van de 19de eeuw be stond een modegril: alles lekker overschilderen. Om nu de mooie houtsoort onder de laag verf terug bloot te krijgen, moet het meubel gedekapeerd wor den (in een bad dompelen). Certifikaten worden nergens gegeven (ook niet in Londen). De kopers hebben tijd iets te komen bekijken, bestuderen en indien ze dit wensen kunnen ze steeds een ekspert onder de arm nemen om zijn beroeps mening te kennen. Slechts wanneer er een spe ciale schatting, bijv. bij juwelen gebeurt dan wordt het resultaat op de veiling medegedeeld en is er een certifikaat (zilver uit. eeuw en... gehalte). Men kan dit ook niet vergelijken met de aankoop van bijv een modern schilderij van Picasso. VEILING De eigenlijke veiling wordt voorafgegaan door twee dagen tentoonstelling waar de te vei len zaken kunnen bekeken wor den. De echte geïnteresseerden komen dan ook tweemaal. Bij de eerste keer doen zij een glo bale indruk op om de tweede keer dan een bepaald stuk na der te bekijken. Er is ook een kataloog voorhanden met de lo ten in volgorde met eventuele uitleg, met vermelding van de beschadigingen en een ruimte om persoonlijke nota's op te schrijven. De verkoopdag is meestal op zondag. Een deurwaarder is aanwezig, hij maakt proces verbaal van elke verkoop Tij dens de werkdagen gebeurt dit door een notaris, daar volgens een konventie van notarissen zij dit niet op zaterdag of zondag mogen doen. Grote meubelen staan langs de muren opgesteld, en de kleinere krijgen een plaats op een draaischijf. De stok wijst een lot aanDe mensen zitten in de zaal (meestal ziin de Dlaat- sen op voorhand gereser veerd). De nummers worden aange kondigd, soms met een bon dige uitleg. Dan volgt het bie den, vanzelfsprekend is de laatste bieder verplicht te ko pen. Zijn naam wordt geno teerd. Na de veiling dient hij onmiddellijk de som 30% te betalen De wet verplicht de koper alles binnen de twee da gen af te halen. Voor buiten landse kopers en handelaars liggen de termijnen anders, zij krijgen een week tijd. HOOGTEPUNTEN UIT 10 JAAR VEILING Na een reeks hoogtepunten uit allerhande veilingen, zullen we ook een korte lijst weergeven met de «koopjes», voorwerpen die tegen een lage prijs, soms voor een spotprijs, werden weggehaaldDit om te bewijzen dat men niet een bom geld moet geven om een waardevol stuk te kopen. Tijdens de verkoop op zondag 11 juni 1978 werd een schilderij van de beroemde Italiaanse schilder (19de eeuw) F An driotti getiteld «De welgekome minnaar» geveild voor375.000 F Een kleine ets van Valerius de Saedeleer haalde 25.000 F En wie bekend is met de school Jacob Jordaens weet hoe zel den deze schilderijen nog ver kocht worden. Hedwig Van de Steen tikte er een op de kop en verkocht het voor ongeveer 300.000 F Een groot cararra beeld uit de school van D. Fantachiotti (1862) ging voor 300.000 F van de hand. Maar het neusje van de zalm tijdens deze tiende verjaardag waren de twee prachtige keizer lijke Satsuma vazen van 1,73 m hoog uit de eerste helft van de 19de eeuw Ook deze vazen haalden de 300.000 F. Een staanklok in de Louis XVI stijl werd voor een paar jaar verkocht voor 220.000 F. De hoofdbrok is wel het meu bel Allerlei stijlen, in allerlei modellen gaan vlot van de hand Een klein maar waarde- •vol voorbeeld: een kabinet (17-18 eeuw) haalde er een som van 200.000 F. Er werden ook reeds heel wat beelden ge veild Een 19* eeuws bronzen beeldje (55 cm hoog) van P.J. Mène ging voor 65.000 F van de hand. Doch niet alle voorwerpen gaan voor hoge prijzen van de hand. Een eveneens te vermelden fait divers daterend uit de verkoop van december 1973 is de ver koop van en Franse provincie- kast met klok voor 80.000 F Dezelfde soort kast haalde in janurari 1979 bij Sotheby 900.000 F. Het unicum van de veiling in februari 1976 was het unieke bronzen beeld van P.J. Mène op marmeren voet, voorstel lende een ruiter, toewijzings- prijs 54,000 F. Nemen we de woorden van de veilingmeester voor waar dan werd een iden tiek eksemplaar in Groot- Brit- tanië geveild voor 170.000 F. 6 MEI 1979 Zondag, 6 mei te 14 uur stipt organiseert galerij H Van de Steen een zeer belangrijke openbare gekatalogeerde Een 18* eeuwse Renaissance kabinet haalde in 1976 de prijs van 150.000 fr. De staande klok «Luppens Brussel» werd in 1900 ge - maakt Er werd 215.000 fr voor neergeteld. kunst- en antiekveiling. Voor het merendeel komen de voor werpen voort uit belangrijke er fenissen van voorname families en uit private kollekties Een greep uit de vele waarde-, volle voorwerpen die geveild zullen worden: Antieke meubelen: 17* en 18* eeuwse eiken meu belen, o.a. prachtig Louis XV dressoir in eik, schotelkasten, hangkasten, twee bruidskleer kasten, 18* eeuws dressoir in eik, eiken kloostertafels, enz. Acajou en inlegmeubelen. Groot aantal Louis XV en Louis XVI salonmeubelen. Bronzen en marmeren beelden (Boucher, Dubois, Levasseur, Lavergne. Barrias, Gaudez, Pi- cault, Moreau, Bouret. Porselein: waaronder 2 unieke Sèvres-vazen, enz. Luchters- 6 bronzen Mazarin- luchters Oosterse tapijten, vele schilde rijen, etsen, gravuren, litho's, tekeningen, allerhande sier- en gebruiksvoorwerpen, veel te veel om allemaal op te noemei.. En waarom eens niet binnen stappen, juist om die gezellige en boeiende sfeer op te snui ven? Waarschijnlijk wordt hel toch weer een regendag vol verveling En misschien dat je het wel eens waagt om een klein sierstukje te kopen, waar je veel van houdt. Want antiek en kunstzaken koop je niet al leen als geldbelegging, je moet er in de eerste plaats van hou den' Le bataille a Sedan «Franco Allemande». J. Van Severdonck. Een schilderij dat diverse malen in historische tentoonstelling werd bewonderd wordt nu verkocht Galerij H. Van de Steen, Leo de Béthunelaan 10 te Aalst, bestaat reeds 10 jaar! Tien jaar van inzet Tien jaar van in spanning. Tien jaar van ijver. We kunnen terugblikken op een galerij met waardevolle stukken, een galerij die bij de Aalste- naar niet meer weg te denken valt Het grote sukses en de bekendheid in de omgeving is niet te wijten aan toeval. Het ~4ikses is maar de beloning van werken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20