TOY «Eurorock is als Rubensbier. Weinig schuim,veel plezier...» J* m Bij het verschijnen van hun debuutelpee «Bad Night»... BIJ HET BELUISTEREN VAN... en miezerig hokje. Het regent. Een lege kroeg. Bijna een idyllisch laatsje in het centrum van het dorp, waar Marx, Brecht en Fellini zich chuilhouden. in het platenrek, The Ramones, Sex Pistols... The Kids, otaalbeeld van de huidige sien, het gebeuren. Met een kroegbaas die I lang weet wat vervlogen tijden zijn en die voor één keer nog een intje tapt. Moedeloos, een beetje verlaten misschien, maar als de ippen erbij als we hem vragen waar we de jongens van rockgroep TOY unnen vinden. «Ons huisorkest?» vraagt ie. )oor een smal gangetje en een ommezwaai, daar in het miezerige okje. let opzij, een trap naar-beneden, een houten deur. Een jankende gitaar, he Hotdogs. «Nog een huisorkest?» Theo van TOY is er nog niet. Het lijft wachten. TOY is net terug van een optreden in Mechelen en ermoeid als ze zijn, laten ze zich een beetje zakken tussen versterkers n draden, omringd door allerlei elektronisch spul. Ja, zelfs een heuse -track tape recorder staat zomaar tussen bijna beschimmelde lege lazen. Het ruikt er naar zilt. Door het plafond druppelt het in een apotte bloempot. De fleur is er af. 't Is ai laat. i een mum van tijd hangt de repeteerruimte vol rook. De drummer ookt de ene sigaret na de andere, maar als Theo binnenkomt vliegt ie er al gauw uit. Weg met dat spul» roept hij en rukt daarbij de deur open. Frisse lucht, [en verademing. Buiten gutst het pijpestelen. Het elektrisch kacheltje erwarmt onze voeten. Mijn bandrecordertje staat op «on» en zelfs mijn anden krijgen het warm. luwen dan maar. killie eerste elpee «Bad pght» is net uit. Vertel Jiar eens wat over. Hoe ijn jullie daar toe geko- \en? e zijn nu tien jaar met en rock bezig, vooral ?€gen werk dus en dan ^ordt het wel stilaan tijd risp eens wat te laten Koren. Er werden vroeger Reds twee singels op de W arkt gebracht, maar ;h god, de laatste bleef ilfs liggen in het pla- inrek van Cardinal, dus at kan ervan verwach- :n. En je kan toch niet tijd blijven zeggen dat de Singe - Sange uperstar (bah) wedstrijd ewonnen hebt op de RT, ook al ben je die Meek hit-tip. Er was toen Het het circuit van nu en IpUe platenbonzen hielden Slhlfs helemaal geen re- jfipning met Belgische EEoepen. Er waren er E&jjna geen! Het is pas Mprleden jaar dat zowel Hjbliekals platenbonzen Uych zijn gaan interesse- n voor eigen bodem. SIjp dat is dan nog te tEanken aan initiatieven Spin persmensen, die het Sijj welletjes vonden, ^enk maar aan Humo's Hoek Ralley. waar we f#|j! et aan hebben meege- M|jaan, gewoon omdat we Hl moe waren, geen zin Hadden... en misschien Ken beetje eigenwijs van Hb31 ie drijft boven. Het Hai wel eens gebeu- n dat is dan gebeurd? atuurlijk, waarop en op ie moeten we wachten? us hebben we een jaar ewerkt aan een demo- ipe, daarmee Nederland 'gereisd, met de nodige ■varingen. We bezitten ouwens een hele hoop emo's, van 4-track tot track, allemaal eigen erk. Nummers van 2 tot minuten maximum. Ilé, wij amuseren ons iet opnemen en repete- an, en af en toe optre- en. Maar dat kan je ook et blijven doen Dus, iaar meteen de grote udio in. Een selektie aken uit de nummers ndertussen fluit de rummer zich doof in 'n mikrofoontje zodat et naaldje op barsten PP» iaat en met de kracht u&an een atoombom komt Idiots de kroegbaas bin nenvallen en vraagt of er I at te drinken valt...). n dan, en dan, en i an. lel, dus gewoon enkele eken in de studio krui- en tot alles OK was. indertussen zijn we ook mm i kontakt gekomen met alf van de Waart, de ederlandse boss van '11 pUBBLE records, die a. Herman Brood bo en water heeft gehaald. ^:0Y verkocht trouwens en song aan BUBBLE, lie ook binnenkort op de narkt moet komen. Wel, 'ie elpee is er dan ekomen dank zij de leine, maar vinnige en uksesrijke onderne ming Track United In dustry PVBA (oef...). Zonder die man hadden we het nooit geklaard, want hij bracht ons bij PAYOLA RECORDS. Dat heeft ons de ogen geo pend, zodanig dat we nu «georganiseerd» werken. Volledig voor TOY al leen? (Er komt drank aandra ven, ondertussen straalt het elektrisch kacheltje op volle toeren en komt een verfrissing net op tijd om mijn rechtervoet te blussen, want die is inmiddels aan het sto men... gelukkig maar, net op tijd...). Uit de andere hoekIn de toekomst zal PAYOLA wel andere groepen aan trekken. De bedoeling van PAYOLA records zit hem dieper. Niet dat P.R. wil opbeuken tegen multinationale onderne mingen als EMI, ARIOLA enz., maar gewoon een uitlaatklep worden van talenten, die niet zo vlug aan een platenkontakt komen bij deze firma's En dan hebben we nog het voordeel dat we de produktie zelf volledig onder kontrole hebben Plaats voor kreativiteit én kwali teit én een kleine dosis commercie, als 't maar leuk is. (dat was kort en krachtig). Vooreerst ervaring op doen met TOY zelf, wat betreft studiopname, produktie, distributie, promotie enzo zodanig dat we dat achteraf kun nen gebruiken om door te spelen aan andere talenten, die PAYOLA nog onder hoede krijgt. Er loopt al genoeg mis in dit Belgisch popwereld- tje. Klein detail: die Belgische groepen klin ken toch zo slecht op TV. Wel, dat mag niet. Dan dient er onderhandeld met die technici. Als er een rockgroep op de scene komt, knijpen ze hun knoppen al toe. En dan zeggen de mensen, toch niet goed hé, die Misters, of toch slecht gespeeld hé. Kijk dan maar eens naar buiten landse zenders (Rockpa- last), hoe die «live» kurt- nen opnemen. BRT-radio is al heel wat beter dan wat in de TV-studio wordt gedaan. Maar daar komt heus wel verande ring in. Dat is allemaal gewoon te wijten aan het feit, dat Belgié geen écht rockland is geweest. Hier was het (en is het) al kunst en kuituur wat de trom slaat. Als het maar wat met kleinkunst te maken heeft... de arties ten. Gelukkig zijn er hardwer kende rockgroepen, die maar optreden en optre den. Van kroeg naar club en omgekeerd. Er is gelukkig belangstelling van de jongeren. Ten slotte spelen we voor hen (voor de toffe grie ten, voor de meisjes, voor de vrouwen, roept de drummer er alsmaar tussendoor).. yppfyfó., 4<T de debuutelpee «Bad Night» valt het ons op dat het hier gaat om een Belgische rockgroep, die Engelstalige nummers laten horen die bijzonder «Angelsaksisch» klinken. Dat is dan meteen de eerste verdienste. Bij beluistering merken we ook op. dat geen enkel nummer gaat vervelen, ook al is de opener van de B-zijde Crazy Monday ietwat aan de lome kant. Van kanten gesproken... Kant A vliegt er meteen tegenaan met Son of St. Mary, dat soms doet denken aan Bob Dylan's «Hurricane», maar cjaarvoor zijn de gitaren té sterk geprononceerd. Alleszins een treffer. Dan volgt Night after Night, sterk rockend met een mooie melodielijn en krachtig slot. One way affair loopt ietwat rustiger, meer beheerst ook. Een verademing op de juiste plaats. En dan volgt Dolce Vita, een voltreffer single eigenlijk. Beter dan Dolce Vita van Sparks, en dat is veel gezegd. Sacrifice klinkt lekker ouderwets, net wat Dave Edmunds bedoeld als ie zegt «beter dan vroeger» en dan Burnin School, het sluitstuk van de eerste kant Nog steeds geen verveling. Over de opener van Kant B hebben we het reeds gehad Het lome van Crazy Monday wordt al vlug vergeten bij Coconut. Grappige tekst, voor wie begrijpen mag. Dan de tweede kansmaker voor single-minded publiek, I found out. Stampend tot onder de gordel met een Bruce Springsteenachtige stem, die tot nadenken stemt. Imagination moet een ode zijn (reeds) aan de punk of is dit verbeelding. Beste tekst Het eindigt allemaal erg krachtig met Car 54, het enig nog geen minuut durende akkoestische nummertje, dat je het ochtendgevoel geeft na een zware nacht in de kroegen, de clubs, want daar was het allemaal om begonnen. Verrassend debuut' dus voor een groep waarvan we zeker zijn dat ze de Belgische rocksien gaan veranderen. Als we mogen kiezen tussen Rubensbier of Eurorock, geef dan maar «Bad Night» van TOY. Daar hou je tenminste geen zware kater van over. Een sterke aanrader uit eigen regionen. Wat moet dit *<live» wel zijn? Ambiance Ach ja. we zouden de titel-traok nog vergeten. Het nummer «Bad Night». meteen een bewijs dat rock veelzijdig is. Vooral die van TOY. Jullie zijn wel de spil van TOY. Schrijven de num mers zelf en spenderen een massa tijd aan expe rimenten. Jullie zijn toe vallig (of niet) de gitaris ten en de meest initia tiefvolle? (Woods kijkt even onge lovig en duwt de vraag naar de andere richting). Stilaan werken we in team-verband. Wij ma ken de songs, de groep de basisopnamen, we hebben een ontwerp team, een klank-team, iemand voor de belich ting. Verre van profes sioneel, maar dat komt wel zodra er resultaten zijn. Zomaar aan zitten jutten hou je geen tien jaar meer vol Dus, er moet verandering ko men. Organisatie en vooral een toffe mentali teit, die soms wel eens in het honderd loopt. Spanningen zijn er nodig soms wel moeilijk te begrijpen, maar toch... de muziek houdt alles wel recht. Nu wat over die elpee... wat vinden jullie er zelf van? Dat zouden we aan jou moeten vragen, joh, jij bent toch de gazette- man, pardon joernalist, of hoe noemen zulke mensen, die na hun echte werk nog even «de baan» opmoeten. Allez, omdat je 't zo mooi vraagt... Voor ons betekent het een start, een stuk zwart vinyl op zoek naar waar dering, waar we al enige jaren op wachten. Wijzelf vinden het een geslaagde elpee in die zin, dat het een geweldig amusante elpee is ge worden, geen vervelende ellenlange stukken dus. Neen, twaalf nummers die er mogen zijn, waar we zelf achterstaan en ons publiek... (haha). Misschien is de ene produktie al wat beter uitgevallen dan de ande re, maar we werken aan «echtheid» Geen gelui, geen gezeur, geen gepolijste sound tot en met, gewoon zoals wij het voelen en een rock laten klinken zoals het moet. Geen hardrock geen pop, geen punk, geen funk... maar TOY. En Toy, dat is Eurorock en Eurorock is als Ru bensbier, weinig schuim... veel plezier. Jullie zijn In Engeland de elpee gaan afwerken. Moest dat echt of wou TOY er eens uit voor een dagje? Een dagje? Een nachtje? Net of het even de plas oversteken is en met een elpee terugkomen. We zijn daar verschillende keren naartoe geweest. Hier in de studio's, gin der afwerken enzo. Ge woon wat we reeds zeg den, ervaring op doen. Zelf kontrole houden bij de persing De druk van de hoezen,enzo. Dat kost toch allemaal veel geld? En dan? Dat komt toch ten goede aan je werk. Je kreativiteit. Het lost toch niets op na zoveel jaar met een elpee op de markt te komen die niet voldoet aan de minimum eisen van een goedklin kende buitenlandse pro duktie. We kennen de Belgische weg. Die repu tatie is wijd en zijd bekend. Er is altijd wat dat fout loopt. En dan maar klagen De roek- blaadjes Riff, Stic, Hu- mo zelfs s'taan er vol van Van klachten. Maar wat lost dat op? Zolang we geld aanwenden voor muziek, die mensen ge lukkig maakt, is er niets fout. Wij weten waarvoor we dat doen en samen met ons nog veel Belgi sche (of noem ze Vlaam se) muzikanten. Om de ambiance, is het te doen. Trouwens, over geld gaan we het hier niet hebben. Rock Against Racism, punk, rooie am biance, de kroegen, het lawaai, het plezier, de drukte, de verveling, de werkgelegenheid, de mensen, de freaks, de muziek. Daar draait het om. De rest is larie. Voor ons is het «het Grote Gebeuren...» Inmiddels is de kroeg baas komen binnenslui pen met nog een nodige lading drank. Er zit zelfs whisky bij. Voor mij een koffie en terwijl ik mijn tape-recorder «off» draai, galmt daar plots de elpee «Bad Night» door de meterhoge boxen. Toch wel leuk, die jongens Het wordt een adembe nemende nacht Buiten is het donker. Het regent nog steeds. P.D.M. TOY/ BAD NIGHT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 11