En God schiep de vrouw... voor keuken, bed en baas GELD VOOR GINO: VERTEDEREND SUKSES VOOR TEATER LANSELOET FILM VAN DE WEEK PAUL SCHOLLAERT, EEN ORIGINELE NAAR DE KLASSIEKE MUZIEK GIDS INGRID HAEBLER TE AALST het linnen doek Stemmige poëzieavond De Internationale Nieuwe Scene bereikte ook in Aalst alleen diegenen die allang overtuigd en misschien zelfs een beetje bekeerd zijn. Auteurs: Dario Fo - Franca Rame Bewerking: Fiiip Van Luchene Samenstelling en regie: Arturo Corso Met: Reinhilde Decleir, Claire Nelissen, Hilde Uitterlinden, Caroline Van Gastel Je kan uiteraard vertrekken van de stelling dat «DE» vrouw niet bestaat. Zo zijn ook deze vijf types en verhalen geen dagbladverslagen van waargebeurde feiten, maar daar staat tegenover dat je een aanklacht niet formuleert aan de hand van een uniforme on derlaag, doch presies door de eksessen waaraan betichte zich schuldig maakte. Zoals het echter bij elke strijd het geval is, moeten de belanghebben den eerst gemotiveerd worden, willen ze in beweging komen. Presies in dit stadium valt de voorstelling dan een beetje zwak uit. Dario Fo en Franca Rame hadden er wellicht beter aan gedaan iets dichter bij huis te blijven voor de keuze van nige toeter werd gesuggereer op het einde als pop in een r< stoel vanachter de schermen halen. Gelukkig heb je op c ogenblik een unieke presta van Hilde Uiterlinden acht de rug, zodat je daar nog w eventjes zoet mee bent. Cs line Van Gastel geeft daarna hoer in het gekkenhuis gesta De voorstelling zelf? Ook die zie je niet elke dag. Wat je te Fo ïn Ramé d zien krijgt is met alleen be- we, m(xlder in Q rocpswerk doch ook, en mts- ,eks( zijn misschien we| edj schten veel meer, resultaat van doch Qm overtuiging. Zonderde minste moeite stap je mee in de ge schapen wereld op het po dium. Het zijn uitsluitend mo nologen en toch heb je voort durend de indruk zelf tegen speler te zijn, al is het dan vaak met de mond vol tanden. Wie Arturo Corso vroeger be zig zag, weet dat hij het niet van technische toestanden of majestatische dekors moet hebben. Ook dit keer is de ak- teur zelf het voornaamste ge beuren. Alleen de hoognodige rekwisieten krijg je te zien, de rest wordt eenvoudigweg ge- een kans te geven. Dit w mijns inziens een andere pi blematiek voor een ander stu Daar tegenover kreeg Clai Nelissen wél een sterke situ tie, doch hier was het dan aktriese die in gebreke blei De virtuositeit van Reinhil Decleir zorgde ervoor Alice in het land zonder wo deren een prachtig intermez vormde, maar ik blijf erbij c ook dit verhaal niet inspirere werkte om de barrikades op gaan. Tenslotte schitter Hilde Uitterlinden in het kab retachtige nummer Mama S hun personages. Eerst is er een loverd. In deze lijn vond ik het rfrcak E„ dat was het da -»tIz ttr/Miut rlto Hrvrvr tlttn tl/pi PPtl rtnf7pllPnflP TT11R- zenuwzieke vrouw die door haar man thuis wordt opgeslo ten samen met zijn verlamde broer en de baby. Ze heeft bo vendien, na het mislukken van haar eerste echte liefde, zelf- moord geprobeerd. Daarna is er een hoer die in het gekken huis werd opgesloten nadat ze via een gemotiveerde brand stichting haar politiek bewust zijn had gemanifesteerd. In het tweede bedrijf wordt het een doodgewone vrouw die in haar huwelijk volledig seksueel ge domineerd wordt. Vervolgens worden de klassieke sprookjes en de moderne huishoudver- haaltjes op hun fallussindroom onderzocht en tenslotte word je gekonfronteerd met een moeder die dank zij een zoon op de hippe toer, het ware le ven ontdekt aan de rand van de maatschappij. Je ziet het, bui ten de eerste en de derde fi guur, niet het soort vrouwen dat je dagelijks op het lijf loopt. Niet dat zoiets hoeft; Hamlet en Oedipus tref je ook niet dagelijks op kafee, doch waar deze beiden door hun au teurs als dusdanig werden be handeld, kan dit hier niet wor den gezegd. Ik geloof niet dat op de eerste en de derde figuur na, de vrouwen zelf een grote boodschap hebben aan de rest. Waar je na de hoer in het gek kenhuis hooguit tot het ver oordelen van onze psichia- triese instellingen komt, kan je bij Alice in het land zonder wonderen, de sprookjesfigu ren, misschien besluiten om al les wat je de anderen vertelt of aanprijst, eerst zelf eens in vraag tc stellen. Bij Mama Su perfreak..., nou ja., laat maar zitten. Toch zijn er veel her kenbaarder vrouwenfiguren in de verdrukking. Neem nu de caissières in warenhuizen, de bandwerksters in fabrieken, de kloosterzusters enz. Ik weet wel. het gaat over persoonlijk- heidsellendc en niet over be- roepsmizerie, doch ik geloof dat dit laatste net zoveel met het vrouw-zijn en de mannen maatschappij te maken heeft als de rest. Je betekent het beeld wel een beetje wanneer je het hoofdzakelijk vanuit de seksuele hoek benadert. Of zou dit een tipiese mannen- reaksie zijn? dan wel een ontzettende mis kleunt, om de verlamde schoonbroer wiens aanwezig heid alleen door een meerto- Een avond knap tejater, da als aanklacht te zwak om o< nog te werken. Jan Dhon De eerste hoopgevende zonnestraaltjes die vlug te rug wegdoken achter een dicht wolkendek, evenals de eksamenperiode, die voor de deur staat, en dit gekombineerd met de tijd van het jaar, zorgen ervoor dat ervoor de bioskopen een kalme periode aange broken is. Men beperkt zich dan ook voornamelijk tot hernemingen. PALACE - BENEDENZAAL In de benedenzaal van cinema Palace zitten de gen darmen van Louis De Furies voor een tweede week opgescheept met de buitenaardse wezentjes in «Le gendarme et les extra-terrestres», een Franse komi sche prent die het UFO-probleem aansnijdt. PALACE - BOVENZAAL In de bovenzaal of studio van cinema Palace vervolgt de rampenfilm «Jaws II» zijn verdere circulatie in Aalst. Deze film moest half april, na reeds vier weken gelopen te hebben, de plaats ruimen voor de Dis- neyproduktie «De viervoetige kandidaat». Aange zien de vraag nog lang niet bevredigd was werd de film deze week terug op het programma genomen. FEESTPALEIS - ZAAL 2 In de kleine zaal van cinema Feestpaleis loopt de Bergmanfilm «Herfstsonate» voor de tweede week door Nog een buitenkansje voor cinefielen en Bergmanferventen FEESTPALEIS - ZAAL 1 Nieuw deze week is de James Bondfilm «Live and let rems het i naar den c jischc laym De fir jk is ;eft c chte nale. )ok n erste wakh Dnde Bn Hi elten IS Wc onde 'eg rr oofd; lat d< oordi ebbe an or die» - leven en laten sterven - Een van de bestsellers |9®VI naar het gelijknamige werk van lan Fleming met Ro ger Moore in de rol van James Bond. Zoals gewoon lijk is deze superheld terug omrings door een schare van volumineuse beeldschone meisjes die al dan niet langs de 'goede' zijde staan. «Ik ken nooit rust» zegt James Bond wanneer hij in de armen van Miss, Caruso gestoord wordt om terug feseh (en v (as t eeffe laste Dit s eens een gevaarlijke opdracht op te knappen. Inder daad de geheimzinnige mister «M» opdrachtgever van 007 roept James Bond op omdat drie van zijn fendic e vo an T< kollega's binnen een tijdspanne van 24 werden geli- kwideerd James Bond kent inderdaad geen rust. Hij zal de hele ia he emei oore ie on even lok c pde |dw< e coi irske let kr eeft endr wereld haast moeten afreizen om de bende van «Mr Big» en dokter Kananga op te ruimen Een achter volging die vertrekt in Harlem en eindigt in New Or leans, maar daartussen liggen heel wat steden, zoals New York en het Caraïbisch verlaten eiland San Mo nique, en natuurlijk ook heel wat gevaren zoals slan gen in de badkamer en mooie meisjes in bed. Ontspanning via de heldendaden van een onklopbare held geholpen door futuristische technische snufjes, dat staat op het programma van het Feestpaleis. S.J. 20 - 25.5.1979 - De Voorpost In het jaar van het kind heeft ons Aalsters jeugdteater «Teater Lanseloet» eens te meer geopteerd om met kinderen, voor kinderen te spelen. Het werd een verte derend kijk- en luisterspel in een grootse entourage. Tsater Unseloet zette weer zijn beste beentje «oor. (Erik) De filmliefhebbers van Aalst en omliggende kunnen deze week wat verpozen, want volgende week heb ben we een druk programma voor de boeg Beide bioskoopzalen in Aalst geven een herneming en een verlening van hun bijzonderste film. We willen er wel op wijzen dat wie «Herfstsonate' van ingmar Be rgman nog niet gezien heeft, dit vlug de laatste week kan doen in het Feestpaleis. Volgende week worden niet minder dan twee gekende produkties in Aalst in omloop bracht. In de Palace is cflt de druk bespro ken film van Fons Rademakers over het proces Jes- pers met als titel 'Mijn vriend' Deze film duurt ruim twee uur en enkele van de opnamen in de film wer den in Aalst gedaan. Het Feestpaleis toont ons de drie uur durende film van Michael Cimino 'The Deer Hunter' zeer belangrijke film die liefst negen oscars kreeg toebedeeld en in de grootstéden nog altijd de grote massa lokt. Afspraak volgende week waar we het uitvoerig over beide films zullen hebben. - leve De s ehoc hris ij he' ter a' *al it Ifedsi ft h loet ij vo en g Een iker au f- twee erm m d( De Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel richtte een poëzieavond in die tevens meetelde ais eindproef voor de leerlingen. (Erik) alleen een aperitietje ge dronken? Wat nu met de mensen die honger hebben naar meer? Kan van die inwijding niet een cyclus worden gemaakt?» Na de voordracht volgde de voorstelling van Louis Van der Paals opname van Bachs Goldbergvariaties. Er werd verwezen naar de historiek van de opname, naar de positieve kritiek van Willem Pelemans in «Het laatste Nieuws» (hij spreekt van een verfrissende benadering), naar de hoge waardering die de vertolking krijgt in vak tijdschriften voor discofielen. Ik heb Barcelona en Johan Neeskens niet gemist. Paul Schollaert ledfde ons luiste ren. W.D.B. Een voor de gelegenheid geschreven kindermusikal van Karei Verleyen, bekend als auteur van boeken en toneelstukken, gaf het thema voor deze verras sende voorstelling. Het ge heel werd door regisseur Willy Van Boxstael groots aangepakt. Vijf maanden werd er met de jonge ak- teurs en aktrices aan dit spektakel gewerkt. Vijf maanden om deze debutan- tjes naar een aannemelijk niveau te loodsen. Het ver baal speelt zich af rond een cirkusvoorstelling. Na enige kontakten met «Cirkus Joh- ny» kon de voorstelling dan ook in een heuse tent door gaan. De kindermusikal werd trouwens gekoppeld aan een voorstelling van Cirkus Johny. Voor de muziek werd een beroep gedaan op niemand minder dan Al Van Dam, bekend van zijn televisie werk, en de muzikale omlijs ting was van Katrijn Friant, Arena-Gent. De uitvoering werd verzorgd door jonge mensen, en met als pianist niemand minder dan Chris- tiaan Van Ingelgem. De technische installatie werd voor rekening genomen van Jacques De Waen terwijl het dekor in de handen was van Frans Dehoux. Het re sultaat van dit vijf maanden durende ploegwerk was een vertederend en aange naam spektakel.Doorde on bedrevenheid van de jonge spelers waren de schoon heidsfoutjes niet te weren. Maar daartegenover staat precies dat het entoe- siasme van dezelfde jonge spelertjes er toe bijgedra gen hebben dat de voorstel ling een onvergetelijk kin derspektakel werd. Hun ongedwongen houding tegenover het publiek en hun medespelers maakt de sfeer van de opvoering zo flikkerend ais de lichtjes die zij in hun ogen dragen. De kinderen die er als toe- schouwertjes bijzaten heb ben het uitgeschaterd en niet minder de volwassenen die hen begeleidden of au teur Karei Verleyen die zich zaterdagavond kostelijk heeft geamuseerd met de opvoering van zijn eigen kreatie: «Geld voor Gino». Een kindermusikal, een fijn initiatief. (Erik) Zoals het bij een kindermusikal past was de muziekbegelei ding ook door kinderen. (Erik) tie van herhalingen en cres- cendi. we tellen het terugke ren van het thema, we kijken hoe Paul Schollaert visueel het verloop voorstelt en we zijn in staat om te luisteren en te begrijpen, zo eenvoudig is dat. Ook het Weense klokkenspel en hot heimwee van onze held naar 'zijn' poesta krijgen van de spreker een duidelijke analyse. Het best slaagt Paul Schollaert er in - ook omdat deze fragementen het meest uitgesproken programma tisch zijn - ons de realiteit van de veldslag voor ogen te" toveren: het oprukken van de beide legers (het Oostenrijks - Hongaarse en het Franse), het op mekaar inbeuken, het trompetgeschal, de eerder depressief klinkende Mar seillaise. de dodenmars, de zwanezang van Napoleon -..Alleen de term 'klassiek' al schrikt vele mensen af: men hoort als reactie vaak de woorden 'dor, vervelend, achterhaald, saai'. Spreekt men van Homerus, valt de naam Bach, hoort men van Rembrandt, dan staat men klaar om de etiketten van het vooroordeel op te kleven. Want wie heeft Homerus gelezen? Wie kent de muziek van Bach door en door? Wie was ooit in het Rijksmuseum van Amsterdam om te worden aangegrepen door een zelfportret van Rembrandt? Het C.M.B.V. van Epe-Mere had het lumineus idee Prof. Paul Schollaert van het Lemmensinstituut uit te no digen voor een voordracht onder de titel «Aktief Mu- ziekbeluisteren». Het was een zeldzaam mooie zomeravond en er was een Europese voetbalfinale op het T.V. scherm. Toch was de zaal in restaurant Cottem goed ge vuld. Mevrouw Ameloot leid- .^de de spreker in: zijn ouders zijn Aalstenaars, hijzelf diri geerde een aangrijpende Mattheuspassie tijdens een jubileumconcert voor en in het Lemmensinstituut. «Actief muziekbeluisteren. zei Prof. Schollaert, is schijn baar een contradictie in torminis en eigenlijk toch niet: om muziek te beluiste ren moet 'men het innerlijk stil maken; horen is passief, luisteren actief.» Zich bewust van de drempel- vrees bij de gemiddelde mens voor klassieke muziek had hij - om ons wegwijs te maken - de Hary Janossuite van Zoltan Kodaly, een stuk programmatische muziek, gekozen. En om zijn gehoor nauw bij zijn lezing en vooral bij de muziek te betrekken werkte hij met variatie in zijn .methode: nu eens vraag en antwoord-systeem, dan weer het laten meezingen of het laten creëren van een thema, tenslotte de visuele voorstel ling van een melodie. De niesbui, kenwijsje van Romain De Coninckx peper bus op BRT. 2. wekte dadelijke interesse. Niezen betekent 'God zegene u' of 'wat gezegd wordt is waar'. In het verhaal echter van Hary Janses. de Hongaarse Tijl Uilenspiegel, de Hon gaarse Peer Gyat. kondigt de niesbui een droom aan, het sprookje van een fantast, een avonturier. De droom is woelig, muziek een combina- (met een schitterend paro diërende saxofoon) en de persoonlijke triomf van Hary Janes. Tenslotte liet Paul Schollaert ons een czardas horen, een zigeunermelodie, flarden lo pend van majeur naar mi neur. nu eens levendig en fris. dan weer stil en weids. We leren op zijn hand een thema zingen, variëren het en komen opnieuw bij Zoltan Kodaly terecht. We neuriën het intermezzo mee en besluiten met de coda. de staart. «Luister, zegt de spreker, wat de coda bete kent. het notenbeeld tekent het voor u uit: 't is gedaan.» Paul Schollaert effende voor ons het pad naar de klassieke muziek, hij wist zijn methode aan te passen en te variëren. Nu zit ik alleen met de vraag: «Hebben we niet Onder de titel «Mozart en zijn tijd» brengt de wereldberoemde Oostenrijkse pinaiste Ingrid Haebler op maandag 25 juni te 20.30 uur in de Sint- Martinuskerk een programma dat in essentie is gewijd aan werk van het wonderkind uit Salzburg en een paar van zijn tijdgenoten. Ik leerde Ingrid Haebler voor het eerst kennen als muziekpedagoge tijdens de wereldtentoonstelling van 1958 te Brussel en ik beken dat ik namiddagen heb gesleten in het Oostenrijks paviljoen waar zij les gaf aan beloftevolle talen ten en zelf musiceerde: een gelukzalig moment van verpozing tijdens het zwerven in en rond de paleizen. Het programma vermeldt o,m. de bekende variaties «Ah vous dirai-je, ma- man» K.V. 265 en de sonate in Ut maj. K.V. 330 van Mozart en de sonate in G. van J.C. Bach. De kerksonates van Mozart zullen dienen als omlijsting en zorgen voor een ideale sfeer van luisterbereidheid. De naam Ingrid Haebler staat borg voor een adequate vertolking. De aanwe zigen zullen gelijk krijgen. W.D.B.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20