«LAAT BLIJDE WEERGALMEN» ZINGT MET EEN ZIEL FILM VAN DE WEEK: THE DEER HUNTER HEDENDAAGSE TEXTIELKUNST het linnen doek weken' Uf 20- 1.6.1979- De Voorpost Is er dan toch Muziek, met een hoofdletter, bestemd voor de elite, en muziek, doodgewoon, met een kleine letter, voorde eenvoudigen van hart? Voelen sommigen zich alleen thuis op konserten met een 'grote' affiche en brengen ze niet voldoende waardering op voor eigen mensen? In elk geval was het zo dat in afwezigheid van een groot aantal prominenten voor ons speelden en zongen het koor «Laat blijde weergalmen» onder leiding van Karei Van Daele, bariton Herman Slagmulder en organist Christiaan Crombeen. Dit was dan dinsdag 22 mei in Slnt-Annakerk ten voordele van het orgelfonds. duet in F. nr. 2 moet je Bach heten. Door imita tie en variatie creëert hij een juweeltje van een voud. J. Obrecht was een grillig en impulsief man. In zijn trio in g. echter niets van een agressief karakter, maar een mijmering in canon- vorm. Christiaan Crom been gaf Bach iets te weinig continuïteit, O- brecht de gepaste sfeer van intimiteit. Tenslotte vertolkte hij de fuga in C. van D. Buxtehude, de grote voorloper van Bach die trouwens graag kwam luisteren naar zijn wekelijkse «Abendmu- sik» In Lübeck. Een zonnig werk is het dat een stralende verklan king kreeg. Toen volgden vier koorwerken met or gelbegeleiding. Met inni ge Marialiederen voor driestemmig vrouwen koor van de anders ex travert geaarde Jef Van Hoof klonk subtiel en fijngevoelig, ook al schoven de eerste sopra nen eventjes weg bij de inzet. «Jesu, meine Freude» uit Bachs cantate nr. 147 «Werde munter, mein Gemüte» is een pracht van een tapijt waarvan koorzang en orgel sche- Luc Vidts,"voorzitter van het organiserend koor, verduidelijkte de doel stellingen van koor en konsert, en heette wel kom. Gewijde stilte viel toen in, Freddy Caudron licht te toe (geestig en ad rem zoals we dat van hem gewoon zijn), Karei Van Daele verscheen voor het voetlicht, en samen met hem zijn koorleden met wie hij momenteel zingt op het hoogste niveau, ere-divisie. Reeds in de eerste liede ren springen de kwalitei ten van het koor in het oor: goede frasering, zin voor nuances, homoge niteit (de tenoren blijken voller te zingen dan vroeger), rustig neerleg- gen van het slotaccoord. Hullebroecks «Lieve Vrouw der lage Landen» hoorde ik zelden zo innig en zo gedragen. De eenstemmige hoofdme lodie in «Een mens te zijn op aarde» van H. Weber werd omweven door een driestemmig Kyrie dat ik graag wat smekender had gehoord. Heel wat mensen - ik hoorde het zondag nog via de radio uit de mond van Karei Van Isacker - ergeren zich aan het ver dwijnen van een sfeer van wijding die uitging van ritueel en grego riaans gezang in onze berken. Een lied als «Alles wat over ons geschreven is» van Fr. Mehrtens in een bewer king van L. Van Nevel zou hen door zijn koraal achtig karakter kunnen verzoenen met de volks taal. V. Van Frachens lie deren (veelal op teksten van zijn moeder A. de Bremaeker) zijn modern van opzet maar hebben nog wortels in de roman tiek. «O God, Gij Schep per allerwezen» klonk onaards religieus maar, fel in de crescendi. T.L. da Vittoria was vriend en leerling van Palestri na. De Italiaan is een monu- ment, een kathedraal, de Spanjaard een gevoels mens. De verklanking van zijn «Jesu dulcis» was gaaf maar miste iets van warmte die zijn muziek karakteriseert. Zong men te terughou dend of Jcoelde het beton van de ruimte de sonori teit éf Kleur en scherp gete kend relief kreeg het vijf stemmige «Uebers Ge- birg Maria geht» van J. Eccard, leerling van Las- sus, met een innig door voeld crescendo «Er ist mein Heiland». Typisch barok groots pralerig, levendig) is t het «Exsultate Deo» van A. Scarlatti. Vooral in het Alleluia speelt de componist met zijn stemmenmateriaal: een weefwerk is het van virtuositeit. Het koor liet het blij en feestelijk weergalmen. Om Bruckners muziek te begrijpen en te waarde ren moet men zijn ach tergrond kennen. Een groot deel van zijn leven bracht hij door in het vre dige landschap rond het Oostenrijkse Linz name lijk in het Stift Sankt Florian. Zijn muziek is een religieus bouwwerk, niet woelig van karakter en bezaaid met twijfels als bij Mahler, maar se reen en ingetogen. Her- .man Slagmulder zong Jjn streng ingehouden «Ave Maria» expressief en aevoelin als aan na- bed. Recitatief en aria van Cesare uit Haendels opera «Giulio Cesare» biedt de stem rijke kleur schakeringenwanhoop en opstanding zijn de komponenten. Beide fa cetten kregen van de solist zangerigheid en subtiliteit. Christiaan Crombeen be speelde het orgelposi- tief. Hij had een rijk ge varieerde keuze gemaakt in funktie - zo zei hij zelf in zijn toelichting - van de registratiemogelijkhe den van het instrument. Dat het positief met zijn veel beperkter klankbord soms te verkiezen is boven een gewoon orgel bleek al uit J.P. Swee- lincks toccata in a. Het speelse karakter van het werk klinkt hier luchtig en spontaan. G. Dufay, zeer ontwik keld man, voorloper van de humanisten, verbon den aan het hof van Bourgondie, schreef een groot aantal driestemmi ge chansons. De trans criptie van zijn «Le jour s'endort» was als de zang van een vedel, stemmig ais een inte rieurvan Memlinc of Van Eyck. S. Scheidts koraal «Sie ist mir Neb, die werte Magd» uit het «Görlitzer Tabulaturbuch» had ik graag iets plechtiger, voller van toon gehoord. Om een verfijnd kant werkje te maken als het Laat Blijde Weergalmen kende heel wat sekses. (Erik) Laat Blijde Weergalmen in de St-Annakerk. (Erik) ring en inslag zijn. Beide partijen voerden een. fraaie dialoog. Haendel kiest als thema voor zijn opera's vaak historische onderwerpen van heroïsche aard waar in de Engelsen zichzelf kunnen herkennen. Het beroemde 'large' «Om- bria mai fu» uit zijn opera «Serse» is eigenlijk een liefdeslied, geschreven voor een altstem. Jaren geleden kocht ik een 45-toerenplaatje met het largo, gezongen door Aafje Heynis, ik luister de er met ontroering tientallen keren naar. Vooral de bovenstem in het koor zong overtui gend mooi maar ik miste door de Nederlandse ver taling iets van de Ita liaanse zangerigheid. J. J. Fux hield in een tijd waarin galante muziek primeerde vast aan oude waarden als Palestrina. Dat zijn bewondering voor de Italiaan sporen naliet, blijkt uit zijn «Kyrie» uit de Messa in C. «Klosterneuburger Messe» die een kloeke en massieve gestalte kreeg Aangrijpend waren de twee 'Geistliche Lieder' van Felix Mendelssohn waarmee koor, solist en organist het konsert af sloten. Het eerste «Lass, o Herr, mich HOIfe fin den», een doorvoelde maar beheerste smeek bede met reminiscenties aan de verstilde schil derkunst van de Duitse broederschap, de Naza- reners, het tweede «Herr, wirtraun auf deine Güte» klonk in de geest van Bach, met intens volge houden spanning. Een bisnummer «Loof die Heer» met een triom fantelijke fuga 'Amen, Alleluia' rondde het ge heel af. Karei Van Daele is geen ijdel man, fier heid echter is zijn recht. Dit niveau bereiken en handhaven met een groep amateurs (maar dit klinkt hier als een ereti tel), je moet het maar doen! WDB Op het laatste ogenblik is het de direktie van het Feestpaleis in de Vlaanderenstraat te Aalst toch gelukt voor het Pinksterweek-end de filmliefhebbers ekstra te verwennen met de adembenemende film 'The Deer Hunter'. Letterlijk vertaald 'de hertenjager' maar welke door de filmverdelers de nederlandse titel 'zij die door de hel gingen' meekreeg. Van alle Vietnamfilms welke de laatste tijd in onze bioskopen werden vertoond is dit de meest omstreden film. Deze produktie die niet al leen negen Oscarnomina ties kreeg toebedeeld, maar ook tijdens zijn vertoning op het Westberlijns filmfestival protest uitlokte bij de Russi sche delegatie die het film festival verliet, geflankeerd door Cuba en de andere Oostbloklanden, dankt niet alleen zijn fenomenaal suc ces aan deze feiten. De waarheid omtrent de tref kracht van deze film ligt op een ander vlak. Deze film veYdeelf de toeschouwers in twee kampen en lokt he vige controversen uit tussen beide Deze film van Mi chael Cimino die daarmee Vrijdag 1 juni, vandaag dus, heeft om 20 uur in het Oud Hospitaal de vooropening plaats van een zeer belangrijke tentoonstelling van Hedendaagse textielkunst. Nadat schepen Herman Roels, Kuituur, de tentoonstelling zal hebben geopend komt gastspreker Jan Walgrave aan de beurt. Jan Walgrave is konservator van de provinciale musea van Antwerpen en sekretaris - generaal van de Centrale Kommissie van de Kunstambachten van België. Werken aan deze tentoonstelling mee: Tapta, Lieva Bos- toen, Liberia, Mirella Boerjan, Corinne Toussein, Veerle Dupont, Marga, Jacques De Groote, Edith Van Driessche, Ingrid Six, Hetty van Boekhout, Lut Lenoir en Ellie Vossen. De tentoonstelling is toegankelijk van 2 tot 24 juni, alle dagen van 14 tot 17 uur, op zon- en feestdagen van 10.30 u. tot 12.30 u. en van 14 tot 18 uur. 's Vrijdags is het Oud Hospitaal gesloten. Deze tentoonstelling kwam tot stand dank zij de Vrienden van het Museum van het Oud-Hospitaal^en de welwillende medewerking van het Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. (MS) aan zijn tweede langspeel film toe is en die hem met een uit het onbekende 'naait, heeft niet zozeer als tema de oorlog in Vietnam, maar wel de morele ontred dering die er het gevolg van is. Cimino neemt het stand punt in van 'de zwijgende meerderheid' waarvan de zonen naar Vietnam trok ken in de overtuiging er de rol te spelen van verdedi gers van de bedreigde Wes terse demokratie en die bij gevolg slechts ontgooche ling tegemoet gingen. Op het slagveld stortten alle waarden in, de vijand bleek in beide kampen te zitten, aan weerszijden werden wreedheden begaan. Om de realiteit van wat er gebe urde voor, tijdens en na hel der te schetsen, verdeelde Cimino zijn drie uur durende film in drie luiken: een uur om het dagelijks bestaan van zijn 'helden' in Amerika te evoceren, een uur voor de oorlogsverschrikkingen in Vietnam en een derde uur gewijd aan de terugkeer in de burgermaatschappij. In het eerste deel maakt men kennis met een groepje staalwerkers in Pennsyl vania afkomstig uit een mi lieu van Russische en Itali aanse immigranten. Bijna dit hele luik is gewijd aan een bruiloft naar orthodox-Russisch gebruik, die onder invloed van sterke drank en Slavisch tempe rament in een nogal woest festijn ontaardt. Intussen heeft men de nodige tijd ge kregen om de drie be vriende staalwerkers te le ren kennen, Michael (Ro bert de Niro), Nick (Chris topher Walker) en Stevie (John Savage) zullen 's an derendaags naar Vietnam vertrekken. Michael is een verwoed her tenjager en hij gaat er prat op dat hij zijn prooi met één enkel schot steeds kan vel len. Michael wil zijn vertrek vieren met een laatste jachtpartij in de omliggende bergen. Daarmee wordt het eerste gedeelte van deze film met een adembene mende jachtsequens, waaraan de puurheid van het berglandschap en de begeleiding door traditio nele Russische liederen een waarachtige sfeer ver leent, afgesloten Bij de volgende beelden zit ten we meteen in een Viet namees Dorp. In de chaos van vuur, rook, geknal van obussen en ontploffingen is het nauwelijks mogelijk vriend of vijand te onder scheiden. Met Cimino be-' treedt men de realiteit van de oorlog, van alle oorlo gen. Hij gaat nog veel ver der. Twee oorlogstaferelen zijn eveneens herkenbaar gerekonstrueerd. Er is de My Lai-associatie: een Vietkong werpt een granaat in een put vol dorpelingen; één van de volgende beel den is een rekonstruktie van de welbekende Life-foto (een put vol dode Vietna- mezen). We vinden Mi chael, Nick en Stevie terug in de hel van de Vietkong- kampen. Van de martelin gen die zij ondergaan op gesloten in een bamboe- kooi, iegt Cimino vrijwel uit sluitend de nadruk op deze die men Russische roulet te' noemt. Dat is de inge burgerde term voor dit mens onterend spelletje en de verslagen van ontsnapte krijgsgevangenen (Ameri kanen, Fransen en Zuid- vietnamezen) over derge lijke gebruiken in de Vietkong-kampen spreken voor zichzelf. De bewuste sequens is zenuwslopend en ternauwernood draaglijk (wij zagen te Brussel ver schillende toeschouwers de zaal verlaten). De gevan genen krijgen een revolver die slechts met één kogel is geladen en moeten hem te gen het voorhoofd afschie ten. Wie leeft krijgt een tweede kans. Geestelijk ge knakt keren de vrienden uit deze hel. Uiteengerukt door hetgrillige oorlogsgebeuren verliezen ze elkander uit het oog. Stevie komt als inva lide thuis, Michael poogt zijn ontreddering de baas te worden, maar vindt zijn plooi niet meer, éénmaal te rug in zijn oude omgeving. In een tweede zeer prach tige jachtsequens maakt Cimino dit duidelijk: de her tenjager kan zijn prooi niet doden, zelfs niet met één enkel schot. Nick van zijn kant is geestelijk gestoord in Vietnam achtergebleven waar hij voor hoge bedra gen in duistere goktenten. Russische roulette speelt. Bij die gelegenheid hangt Cimino 'n ontstellend beeld op van het nachtleven in Saigon, waar Russische rouletten gespeeld door Vietnamese vrijwilligers of geestelijke wrakken zoals Nick, zowat de nationale sport lijkt te zijn. Cimino komt vaak op deze sado masochistische spelletjes terug. Michael reist nog een tweede maal naar Vietnam terug waar hij Nick terug vindt en deze poogt te over halen om mee naar huis te gaan. Schokkend van ai is de slot- sequens waarin Cimino. elk schaamtegevoel overboord gooit, de kleine gemeen schap in Pennsylvania, ge slagen en gedesillusio neerd, weer bijeenbrengt en men hen, eerst aarzelend dan uit volle borst 'God bless America' hoort zin- Deze week niet minder dan vijf films in de vier Aals- I terse zalen. Oorzaak van dit alles is Pinksteren, de I pinksterweeken de daaraan verbonden verlofdagen. Palace - Benedenzaal De Louis De Funesproduktie «De gendarme en de buitenaardse wezentjes» verhuist naar de Studio van cinema Palace. In de plaats komen twee andere films: de Walt Disneytekenfilm «Bambi» en de re cente «Capricorn One». Komende zondag en maandag wordt in de beneden zaal om 14 uur, 15.40 uur en 17.20 uur de Ameri kaanse tekenfilm Bambi» vertoond In de week is dit eveneens het geval, maar dan om 17 uur en om 19 uur. Bambi, het lieve hertenjong met het leuke snoetje wordt te midden van een bos geboren. Al het onbe kende rondom hem is voor het jonge diertje een ware belevenis. Belevenissen die echter niet altijd aange naam zijn. Temidden van die bonte wereld zal Bambi dan ook een hele boel avontuurtjes beleven. Prettige en minder prettige De stijl van Disney en zijn karak teristieke tekenfigurtjes kunnen het jonge volkje nog altijd blijven boeien. Mogelijks zit er de kans in dat deze 'kinder'-film vol gende week nog wordt doorgespeeld. Later op de dag, meer bepaald op zondag en maan dag om 19 uur en om 21 uur en voor de rest van de week telkens om 21 uur wordt de nieuwe produktie «Capricorn One» vertoond. Deze film van Peter Hyams met Elliot Gould en Ja- rhes Brolin geeft ons een beeld van het korrupte Amerika dat alles in het werk stelt om de 'eer' of wat ervoor doorgaat, te redden. Kost wat kost, zelfs al zijn er mensenlevens mee gemoeid. Op het ogenblik dat de NASA zich kiaarmaakt om een bemand ruimteschip naar Mars te lanceren, be merken de technici dat de overlevensuitrusting is beschadigd. Enkele minuten voor vertrek worden, buiten weten van de toeschouwers, de astronauten uit de kapsule gehaald. Het ruimteschip komt los van de grond en de astronauten, die naar een hangar midden in de woestijn zijn gebracht, worden toege sproken door de leider van het ruimteprogramma. Zij zullen voor de kamera's, tegen een relièfdekor van Mars, de landing op de rode planeet nabootsen. Zo doende is de nationale eer gered. Aangezien hun gezinnen, indien zij weigeren, met de dood wer^J bedreigd, zullen zij meewerken. Wanneer zTj echter te weten komen dat het in de bedoeling licht het ruimte schip bij zijn terugkeer zogezegd uit elkaar te laten spatten begrijpen zij maar al te goed dat zij niet levendig uit dit avontuur zullen geraken, tenzij... ze kunnen ontsnappen, iets waar zij zullen gelukken dank zij de hulp van een joernalist. Palace Bovenzaal Zoals hierboven reeds werd geschreven blijft daar de Louis De Funesfilm voor de derde week doorlopen. Feestpaleis - zaal «Heaven can wait» de hemel kan wachten. Voor meer informatie lees Film van de week. Feestpaleis zaal 1 In de grote zaal loopt de reprise «Live and let die», de J James Bond-film voor een tweede week door. KFL-Aalst In KFL-kringen weet men wel dat het filmseizoen voorbij is, maar ondertussen wordt achter de scher men reeds flink gedokterd aan het programma voor komend seizoen 1979-80. Graag had men ons pu reeds het programma bekend gemaakt. Dit is nog niet mogelijk omdat de geplande programma verga dering van 7 mei niet doorging De keuzevergadering gaat echter vanavond door. Nu reeds,is de keuzelijst binnen van drie bestuursleden, er wordt nog gewacht op de lijst van nog drie andere. Verder zal ook de voorstellenlijst van de leden onder de loepe genomen worden, hr zullen verder ook nog een paar organisa torische voorstellen besproken worden zoals het eventueel verminderen van het aantal forums tijdens de koudste wintermaanden, het al dan niet behouden van de gesproken inleiding en de eventuele kans voor nabespreking, enz. Wij houden u alvast op de hoogte. S.J piet d ■pekt ren 3 gen. Het is geen imperialis tische propaganda zelfs geen ironie, het is de laatste illusie waaraan naïeve mensen zich willen vast klampen en niet willen gelo ven dat hun Amerikaanse droom voorbij is. Hoeft het nog gezegd dat de Deer Hunter een belangrijk werk stuk geworden is zowel naar vorm als naar inhoud. Speciale vermelding krijgt in elk geval de geluidsband van de film. Niet alleen de doorbraak van het Dolby- klanksysteem, ook de kwali teit van de rechtstreeks op genomen muzikale omlijs ting. Het akteursspel van Robert de Niro de enige bekende akteur in deze film is groots. Om zich in zijn personage i te werken ging de Niro ze weken lang in een hoocr oven werken, om zich de li venswijze van deze mei sen eigen te maken. De fil| is één aanklacht tegen absurditeit van de oorlof het is een vertwijfeld vredi lievende film, met momer| ten van machtige poëzie e naar de keel grijpende err tie. Een grote film in alle fc tekenissen van het wooril Cimino laat het aan de kijka over om dit te ontóekkea Deze film zal te Aalst vel scheidene weken gepra grammeerd staan en voorspellen terug een grof toeloop zoals de 'Greasl- t

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20