reizen naar. Leidraad doorheen Normandië en Bretagne Zwerven in Toscane pereen pnkrijk |n, zijn loral aantrekkelijk itiekwinkeltjes die in de stad een spei even. Voorbij de St betekent voor velen landingsplaats der geal- een aaneenrijgen van boomgaarden, een mo- voorbijschuiven van gelijkaardige boerewonin- voor anderen is het alleen maar een gebied dat men op zoek naar nieuwe horizonten. De term klinkt al anders, maar ook dit land doet men aan door het te vereenzelvigen met zee en vissers met doorploegd gelaat Dit stand een beperking en een misvatting. Normandië en zijn as reisdoel op zichzelf de moeite waard, oet echter (en dat is voor sommigen wat veel ge ld) van de autostrades af en je moet (en dat is ;hien nog meer gevraagd) over de gave der verwon- ering beschikken. beroemde Mont Saint Michel. weet dat Noord met zijn industrieste- troosteloze woonwij- kleurloos, grauw ge- deprimerend werkt. dan geen ommetje via Poperinge, Sint en Frans-Vlaanderen dat iets van de Westvlaamse heeft? is niet Normandië maar ernaar toe want de stad een van de mooiste goti- katedralen van Frankrijk: beau Dieu' in het centrum de voorgevel is geen vader, maar een milde 'la Vierge dorée' heeft even mysterieuze glimlach de Mona Lisa van da Vinei, fijngesneden koorgestoelte een eindeloze reeks varia- van gezichten en tronies en Trek naar Rouen Beauvais. Daar rijst de gotische katedraal bo de stad uit. Alleen het koor dit gedurfde opzet geraakte de spanning werd te groot, vertikalisme van de blik de hemel toe te gevaarlijk, zelf bevat een aantal ar- onische schatten maar is door zijn het hart stad een speciale sfeer Voorbij de St.-Maclou, mooi voorbeeld van vlam- vind je een van de laat- van de pest in de een ruimte als m kloostertuin, in feite een knekelhuis met makabere mo tieven. Steek nu de Seine over via de 'Pont de Tancarville', een van de langste en sierlijkste ook van Europa, met een biezonder mooi uitzicht over de majes tueuze rivier, en je komt na en kele kilometers terecht in een typisch Normandisch land schap: boerderijen die stijl ver raden en persoonlijkheid en vaak ook macht, uitgestrekte boomgaarden beplant met ap pelaars, vredige, licht heuvel achtige weilanden, verstilde dorpjes ook waar je je een in dringer voelt en waar je vaak opbotst tegen een wonder van de kunst: er is de abdij van St.-Wandrille. bescheiden weggedoken in het groen, er is de trotse Romaanse baziliek van St.-Martin - de - Bosscher- ville die eerder thuishoort in een wereldstad en hier wit schittert in de felle zon, er is Jumièges, gebroken en ver weerd tot ruïne, maar juist daardoor (en ik denk aan Villers-la-Ville in Waals Bra bant) zo romantisch en zo hal lucinant. Je kan nu best verder genieten van het landschap dat een eigen karakter heeft maar toch vol doende varieert om je aandacht vast te houden. Je stopt mis schien nog eens in Pont- l'Evêque. Het stadje ligt er wat ingeslapen en mistroostig bij maar men bereidt er lekkere van mensen die ons misprijzen doorleefden we, bang en on derdanig eeuwen van schande. Over onze wouden en heide houdt de wind van de dood zijn razende tocht.- zijn adem komt uit het oosten. Maar ooit komt stralend de dag dat van de bergen tot het land van Nantes het volk ontwaakt. Dan worden de tamme honden weer wild.» Neem nu niet de kortste weg naar Vlaanderen terug. Onder weg zijn nog enkele plekken waar je niet achteloos voorbij mag. In de buurt van Caen ligt Bayeux met zijn wereldbe roemd wandtapijt. Op een Ie- kaas met een scherpe, door dringende smaak. Oostwaarts lokt nu de kust met het klaar afgelijnde profiel van de Mont St.-Michel, 'première merveille de France', zoals de Normandiërs wat chauvinis tisch maar terecht zeggen. Een wonder inderdaad, want wat ogenschijnlijk lijkt, is hiet met mensenhanden gebouwd. Bo ven op een oninneembare, gril lige rots van 70 m. hoog staat een abdij. Je nadert, maar terwijl je er in kringvorm omheen rijdt lijkt het een fata morgana, een begoo cheling: de afstand schijnt niet kleiner te worden. Als je er niet meer in gelooft, ben je er. De baai is erg verraderlijk. Hier meet men het grootste verschil tussen eb en vloed, bij springtij ongeveer 12 tot 14 meter. De geparkeerde auto's verdringen zich even erg als de mensen die door de koningspoort in de schilderachtige hoofdstraat (eigenlijk is er maar één) zijn geraakt. Heel wat toeristen blij ven hangen rond de restaurants en de winkeltjes alsof ze de es- sentie, de trots van deze plaats z'in sfe^en °P de wereld om verliefd op te zijn, er zijn al gezien hebben. Maar die zijn er waar men onderdanig naar opkijkt De eerste zijn ze vergeten. Het vergt namelijk hartelijk, ze bieden je geborgenheid en koesteren je; de een hele klimpartij om de abdij tweede zijn groots, maar eerder stug van karakter, de te bereiken. Het loont echter de relatie ermee blijft afstandelijk en koel. Brugge en Fi- moeite. Het samenspel van renze behoren tot de eerste groep, Rome tot de tweede, streng-romaans en licht- gotisch maakt van de kerk een ruimte die dwingt tot stilte en bezinning. Vergeet het pano rama niet: daar beneden heerst de zee. Vergeet evenmin de kloostertuin (zijn ranke zuiltjes doen hem zweven), de refter, de gastenzaal en de ridderzaal: ze zijn sober en kaal maar har monieus door de onderlinge verhoudingen. Je mag nog even nadromen van dit mirakel uit Gods hand maar je moet halt houden in St.-Malo. Het stadje heeft impozante burchtmuren met schitterende uitzichten op de zee. Ongemerkt en wellicht onbe wust ben je in Bretagne terecht gekomen. Bretoenen vormen een speciaal volkje. Ze zijn vrij heidslievend en koppig, trots ook en vechtlustig. Wat ze heb ben, veroverden ze op de zee. Echte Bretoenen zijn nationalis ten en willen met Frankrijk niets te maken hebben. Kijk maar eens hoeveel wagens hier rond rijden met de kenletters BZH, wat betekent Breiz of Bretagne, en lees maar eens Valeer De- pauws 'Breiz Atao' om hun strijd, hun geaardheid te leren kennen. Het land heeft een oer oude traditie en een rijke fol klore. Je moet maar eens luis teren naar de stemmige chan sons van Alan Stivell: niet Frans is zijn lied, maar Keltisch. Let maar eens op het kapsel en de haartooi van de vrouwen in Quimper. probeer kontakt te krijgen met de zang van de zee, met zijn beangstigend stormlo pen tegen de ruwe rotsen, be kijk het verbeten gelaat van Frankrijks jongste held Bernard Hinault om te beseffen dat een Bretoen iets apart is. vendige, kinderlijke manier nist Albert Roussel rusten, wordt hier de tocht van Willem vormen een totaalbeeld dat ik de Veroveraar naar Engeland nog nergens zag. getekend. En ook de kust heeft W.D.B. nog wat te bieden. Voor wie geïnteresseerd is in de landing van de geallieerden is er Arro- manches. Voor wie geboeid is, door kleur en sfeer zijn er Hon- fleur, een vissershaventje waar talloze schilders inspiratie von den, Etretat met zijrt grillige rotswanden waar Monet het licht in zijn palet wist te vangen en VarengevilIè-sur-Mer, zo poëtisch dat je hier best je reis afsluit: het kerkje, een klein ood, het pastorale groen, de kolkende zee, het verstilde kerkhof waar de schilder George Braque en de kompo- Een zicht op de abdij van Jumièges. Het beroemde Bargello te Firenze. (W.D.B.) Ik treuzel nu langs de markt: ik herinner me de fresco's van een hoorn des overvloeds van Ghirlandaio. De man is alleen dassen en schoenen en leder- bij kunstkenners geroemd, waren, een smeltkroes ook van Maar ga op zoek naar hem: je vreemde vogels en kakelende zal nooit meer de verfijning in vrouwen en schreeuwerige zijn karaktertekeningen verge- verkopers. Ik beland bij de ka- ten. Ik denk vooral aan de engel- pel van de Medici's: de kale achtige Fra Angelico (broeder eenvoud van de kerkmuren treft engel) in het San Marcokloos- me meer dan de symbolische ter. Hij smukte de cellen van beelden van Michelangelo: ze zijn medebroeders op met bij- ontroeren niet, ze slaan je met belse taferelen. De fresco's zijn verstomming. Een Vlaamse stuk voor stuk meesterwerkjes gids tracht een troep school- van sereniteit en kinderlijke meisjes tot interesse te bewe- eenvoud en vroomheid. Het ko gen. Tevergeefs. De Italiaanse loriet is zacht, het gelaat van de jongens boeien hen meer dan figuren onbevangen, de sfeer de sprakeloze beelden. verzaligd. Ik ben de kuituur wat zat. Een Je merkt het: dit is een stad om apreritief? Een frisdrank? Een in rond te dwalen. Ben je de koffie? De Italianen zijn er gave der verwondering kwijt? meester-tovenaars in. Er is een Geen zorg. Firenze dwingt je goed zitje tegenover het Pa- permanent tot nieuwsgierig- lazzo Vecchio: de Capuccino heid. heeft er een speciaal aroma, je Misschien heb je je wagen al te krijgt er een bont dekor van lang moeten missen. Ik neem je °P Romereisi maar met water tussen bloemen en Ijlloop" nTg ïvln door tot bij de S sfnGimiBS'leenMort Een rijke gastronomische tradi- voelde me thuis in Firenze. bloemen. Haast maken gaat Dom: trots is hij niet noch middeleeuws Manhattan)" der- tie kent Bretagne niet. Daarvoor Waarom? Liefde is voor een niet. Te veel indrukken stormen mannelijk-stoer, zijn veelkleu- tien hoekige torens beheersen is het altijd te arm geweest. 9^oot deel irrationeel. Het an- op me af. Ik wandel naar het |-jg marmeren uiterlijk aeeft drpiapnd hiina dp omopvinn Toch kookt men er voortreffe- dere deel tracht ik te verklaren: Uffizi, een van de rijkste musea jiem een zonnjge charme. Ghi- het marktplein lacht vriendelijk,' lijk: schaaldieren en schape- ''8' 'n een ™'d Pasto- ter wereld Rubens is eren Si- berti's paradijspoort aan de een rustpunt in de jacht van het vlees zijn er de bestanddelen, raai landschap, zacht glooiend, mone Martini en Botticelli, zo buitenzijde van de Doopkapel is leven. Ik voer je naar Lucca Verder vind je zelfs in het klein- bezaaid met wijnstokken, y,j- geraffineerd dat he bi|na deka- een draaiboek voor de geschie- waar het grillige fijn gecise- ste dorpje wel een 'crêperie': gebomen cypressen en olijf- dent wordt. Tientallen mensen denis van de kunst in de renais- leerde profiel van de voorgevel flensjes en cider vormen een bomen, alles waar een boer uit drummen rond de «Aanbidding iance De c00rt van Pjsano de kerk jnliist waar Puccini de lekkere kombinatie. Vergilius van dromen kan. van de Herders» een triptiek iarentegenTs primilever Sn zangerah™ ismwe Sifina fin Pisa hnnpn in rlfi van nn7P Hnnn Van rlpr Gnps ,a geboren. Ik trek naar Volterra Lucca-gevel van kerk S. Micheie. lekkere kombinatie. Wat je zeker moet zien of erva- s'ena en Pisa liggen in de van onze Hugo Van der Goes, minder sierlijk maar ze ontroert ren? Er is de 'cóte sauvage' in buurt, maar ook kleinere parels Waarom zouden we ons scha- meer Binnen in de Dom staat de buurt van Quiberon: de zee als San Gimignano, Volterra, men Vlamingen te heten? Ik zag een pieta van Michelanqelo vecht er ononderbroken met Lucca en Arezzo. En er is vooral zelden zoveel verfijning als in niet zo gepolijst als die in Sint- kale rotsmassa's. Er is Belle-lle Firenze zelf: een kamer vol het bloemstukje op de voor- pieter in Rome niet zo qran- waar je fantazie de vrije loop kunstschatten, een muzeum grond, zelden zoveel geeste- dioos als zijn Mozes, maar qe- krijgt, waar een steenmassa in om in rond te dolen. Er is de lijke kracht als in de heilige fa- bgitsld op mensenmaat met in zee de gestalte van een hond Arno waarlangs ooit Dante milie, zelden zoveel dramati- de groep een zelfportret" een krijgt, waar het water zijn Sire- droomde van zijn geliefde Bea- sche spanning en expressie als mj|de geleuterde man nenlied zingt in de grotten, trice. Zo kalm en rustig de rivier in het gezicht van de herders. Ik De honger begint te knaqen waar Sarah Bernhardt rust vandaag lijkt, zo verraderlijk dwars het plein en passeer de zijn de Florentijnen kulinaire vond na triomfen in het teater kan ze opspringen om de stad plek waar ooit Savonarola werd genieën? Neen maar rond de Er is Carnac met zijn 'aligne- te teisteren. Ik klim, vooraleer verbrand, loon voor zijn kruis- pjazza de(|a signoria liqqen in ments de Ménec', drieduizend ik in het hart van de stad ga tocht tegen machtswellust en de nauwere pittoreske stFaat- rechtopstaande stenen: zwij- zwerven, naar de piazzale Mi- weelde en onverschilligheid. jes voldoende eethuisjes met gende graven? Verzonken sol- chelangelo Ik krijg er twee ge- Voor mij rijst weer een van die typisch Italiaanse qerechten Ik daten? Symbolen van geloof? schenken uit de hemel: de robuuste paleizen: het Bar- zoek njet naar ean kleurloze Er is Locqmariaquer met zijn San-Miniato. een kerkje als een gello. Reizigers die maar even snack-ba' Het is er ijziq mo- impozante dolmens en men- schrijn, rijk versierd en toch pauzeren in Firenze (een mis- dern en je bent er als klant een hirs, zwijgende blokken met harmonisch, en een prachtig daad tegen de stad eigenlijk) nummer naamloos Ik speur een raadselachtig verleden. Er uitzicht over de stad: een zono- weten nauwelijks van zijn be- naar een'gezelliqe piekwaarde is Concarneau met een om- vergoten doek met overwegend staan af. En toch is het uniek, al prjjs n|et hoqer liqt waar ie muurd stadje binnen de stad, rood oker koloriet, beheerst was het maar om de binnen- haró uit Parma vindt of een an- een van de meest pittoreske door de Dom en het Palazzo koer, een bewijs van het feit dat der typisch vleesqerecht of een A-.r. ib r- \/omhin kaalheid en soberheid schoon- met zijn triomfpoort, een van de weinig resterende Etruski- sche monumenten, met zijn pa- lazzi die een streng gezicht en een vriendelijk karakter heb ben, met zijn Balze, een. angst aanjagende kloof in de aarde die nu hongerig gaapt naar een klooster. Ik stuur je naar Pisa. Staar je niet blind op de scheve toren. Let op het kontrast tus sen het felwit marmer van kerk en doopkapel en klokketoren en het eeuwig groen errond. Kijk vooral naar het verfijnde kant werk rond de romaanse bogen, naar de figuurtjes op de bron zen deuren van de doopkapel. Ze zijn nog statisch maar ze le ven alVraag aan de portier een stukje bel-canto: je krijgt een prachtig echo-effekt. Ik vergezel je naar Siena. Het beroemde plein met zijn stra- tendek in visgraatmotief wordt beheerst door de toren van het raadhuis, een broer van die in Firenze. Wagner vond in de mystieke sfeer van de dom in spiratie voor zijn Graalscène uit «Parsifal». Het muzeum van de dom bergt de «Maesta» van Duccio di Buoninsegna, een reeks bijbelse taferelen die ont roeren door hun tederheid en hun naïviteit. We wachten tot het avond wordt: het gedempt spreken, de oude lantaarns, de verstilde straten, het dreigend duister hebben niets gemeen met deze eeuw, ze brengen ons terug naar een tijd van adel en hartstochten en vetes. Firenze is geen stad, Toscane geen streek om terloops aan te doen op weg naarWie er ooit is geweest wil er terug als naar een eerste liefde die in het hart blijft smeulen. W.D.B. plekjes die ik ooit zag. Er zijn de Vecchio. ongewone visschotel of een Nougastel - Calvaire. kleurrijke 'pardons', bedevaar- Nu ga ik eerst de sfeer van de heid kunnen worden, al was het gekruide pizza waar je de kans ten met aflaten o m. in Locro- binnenstad proeven. Hier heer- maar om de aanwezigheid van krijgt al was het maar in qe- nan en io Sainte-Anne d'Auray sta ooit Lorenzo de Medici, Donatello. De kunstboeken barentaal of in qebroken Er zijn de 'calvaires' van ge- mens en maecenas, hier waren staan vol van Michelangelo, Frans—te praten met de baas beeldhouwd graniet, uitingen dichters en schilders en musici Donatello zit in een hoekje ge- Het kan erg meevallen want van volksgeloof, met ongewild en beeldhouwers kreatief, hier drongen. Michelangelo is een een Florentijn is een belanqriik gestileerde koppen, expressief gonst het als een bijenkorf van reus —ik ben het ermee (jee| van Firenze en het blijft een en hoekig maar ontroerend. Er drukdoende marktkramers en eens maar hij verplettert je. |usj voor j^t oor te luisteren is vooral de zee, voor de Bre- kleurrijke toeristen. Iets verder Donatello is zoveel menselijker: naar hun wat radde maar me|0_ toenen vijand om te bekampen, liggen de luxueuze modehuizen Sint-Joris is een ideale ridderfi- dieuze taal En ik denk erom dat vriend ook om van te leven Er en de statige palazzi, overwoe- guur, introvert, wat afstande- de Italianen wonderen doen zijn de Bretoenen zelf, vech- kerd vaak met agressieve poli- lijk, maar niet gevoelloos, Ma- met roomijs ters, wars van kompromissen. tieke slogans. De navel van de ria Magdalena is een schrij- wat stug bij een eerste kontakt staa: het erg viriele palazzo nende aanklacht, een uiting van Hebben we nu deze schatkamer maar betrouwbaar. Geen be- Vecchio, stoer en fors maar be- expressionisme avant la lettre, want dat is Firenze he tere typering ken ik dan die van kroond meteen ranke toren. Op Johannes de Doper de stem lemaal doorgelicht? Eigenlijk» Alan Stivell waar I.., zingt" da binnenkoer stoeit een van een roepende in de woes- niet- In elke kerk, in elke pa- «Gebogen onder het juk speelse knaap van Verrochio tijn. lazzo van de stad zit een juweel. De Palazzo Vecchio te Firenze. (W.D.B.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 15