G Minister Galle steunt openluchttoneel GALLE: «IK BEN GEEN K0NSERVATIEF MAAR WIL WEL BIJDRAGEN OM NATUUR TE KONSERVEREN» Vaderlandse plechtigheden te Aalst i^jfk is*9 - ue vuurposi aucv vbu u^/ Be redafctie is niet verantwoordelijk voor de inhoud en heeft het recht de teksten in te korten. een syndikaat een deur opent of sluit. De politieke overtuiging van een burger is zijn volste privézaak en recht. Dit heeft niets te maken met zijn beroeps bekwaamheid of inzet. Zolang dit niet klaar gesteld wordt zijn we nergens. TOERISTEN IN AALST Voor een vreemde toerist die Aalst aandoet is het eerst een kwestie van op de Grote Markt te gera ken. Vanuit de richting Gent moet de «invals weg», in de volksmond genaamd de lange Rid derstraat, gevonden wor den want die leidt over de Kattestraat naar de verkeersvrije Grote Markt. Gemakkelijker ge zegd dan gedaan. Reeds op de Gentsesteenweg ter hoogte van de ring- laan moet de toerist die wil doordringen naar het hart van de stad, aan het twijfelen gaan. Met aan de horizont de Aalsterse torentransen, leidt de Gentse steenweg dui delijk naar het centrum alhoewel de wegwijzers hem trachten te over tuigen naar links of naar rechts af te zwenken. De toerist steekt zijn natte vingen in de lucht en die zegt hem dat hij recht door moet rijden, wat hij doet. Ter hoogte van de Koolstraat is de barrière volledig: iedereen de Kool straat in en de toerist passeert vervol gens de ene zijstraat na de andere; hij blijft met de vraag zitten wanneer hij de beste keer naar rechts zou afzwenken. Als zijn keuze niet juist is komt hij in het Klein Parksken terecht; als ze wel juist is heeft hij doorgereden tot aan de zeshoek vanwaar hij in derdaad recht naar de Grote Markt kan rijden Er zullen deze zomer veel toeristen naar Aalst ko men, wij mogen de zege statistieken alvast nü reeds verwachten. Maar welke grotere mogelijk heden laten wij niet liggen, welke expantie remmen wij niet af door de toeristen niet gemak kelijker naar onze Grote Markt te loodsen? Is het bijvoorbeeld niet moge lijk van aan de grens van de stad tot aan de laatste straathoek vooraleer op de Grote Markt te treden, ten gerieve van de aan- de-stad-vreemde-bezoe- kereen richtingaanwijzer met de benaming «Grote Markt» aan te houden. Vooral als de normale toegang gestremd wordt door wegeniswerken alle twee straten. GHIS WILLEMS DE SPLINTER IN HET OOG!!! Er wordt terug veel ge schreven over politieke benoemingen over vriendjespolitiek. Sinds jaar en dag wordt dergelijke praktijk door elke oppositie partij ver oordeeld, en terecht. Merkwaardig genoeg ver andert de Visie soms met de machtssituatie van De Partij. Misschien hebben poli tiekers een slecht ge heugen... De Pot verwijt De Ketel dat hij zwart ziet. Er zijn ontegensprekelijk in elke partij ernstige mensen die graag een neutrale benoemings- politiek zouden voeren. Allereerst dit: het gaat niet op dat een partij kaart of een lid kaart van Een ander punt zijn de examens. Waarom moet iemand met een erkend diploma nog eens examen doen om in een stads- of staatsdienst te komen? Zijn onze scholen niet goed? Zijn de school- normen niet streng of betrouwbaar genoeg? Het ministerie van on derwijs moet daar op antwoorden. Kennen de politiekers beter de leerstof dan de leraren? Ik spreek niet over aan vullende of maturiteits- examens. Ik spreek ook niet over ongeschoolde werkne mers. Indien een stads- of staatsexamen werkelijk onontbeerlijk is moet een onbevooroordeelde jury dit afnemen. Zeker een jury die de kandidaten niet kent en onafhandelijk kan oor delen.... Is dit ook geen pro grammapunt van Onze Vlaamse Staat??? Dr. Anny Dierick MET DE BESPARINGEN NAAR EEN BETERE TOEKOMST!.. En nog maar eens over die besparing? Inder daad, wanneer Jongso cialisten en BSP-Aalst hun hersenen martelen op zoek naar besparings voorstellen, wanneer Jan Caudrorrzijn eigen V.U.- kollega schepen van Openbare Werken, Jan De Neve, in zijn werkijver wil afremmen, dan vormt zo'n verschijnsel een be langrijk politiek feit in het leven van een stad. Een politieke keuze met verregaande gevolgen in de toekomst, wanneer men weet wat er zo al in het gedrang kan komen. We hebben hier reeds geschreven dat de «be- spaarders» naiefweg of gewild, we laten dit buiten beschouwing, bij hun optreden de centrale overheid napraten. We zullen in dit artikel twee voorbeelden aanhalen van besparingen op een hoger vlak die deze week in de pers ter sprake kwamen, onzinnig en met verregaande gevol gen. De regering wil elf mil jard besparen op de maatschappelijke zeker heid, in het bijzonder de ziekteverzekering. Twee nu reeds sterk naar voor komende objektieven: het remgeld verhogen en de tussenkomst van de patient bij verblijf in het ziekenhuis groter ma ken. Wie zal daar door getroffen worden? De sukkelaar met het kleinste inkomen en die daarenboven nog ziek wordt. Zijn bezoek aan de dokter wordt afge remd, zoals zijn opname en een eventueel langer verblijf in het hospitaal. Wie denkt er nog aan de preventieve geneeskun de? Aan de katastrofale financiële toestand van de OCMW, aan wie het centraal gezag steeds zwaardere verplichtingen oplegt (steunverlening voor het bestaansmini mum enz) wordt niet verholpen, en de reeds deficitaire stadskas be taalt het tekort, maar er wordt geen vinger uitgestoken naar de far maceutische trusts, die miljarden winsten opsta pelen. (Ten titel van inlichting: precies om trent gezondheidszorg voor de grote massa en omtrent onderwijs, heeft men in alle kapitalis tische landen geld te kort...). De Nationale Maat schappij van Belgische Spoorwegen gaat ook besparen. Er zullen 6.132 arbeidsplaatsen wegval len. Hoe moet dat ge beuren? Door het af schaffen van 343 sta tions en halten op de 820 (zo bijv. ook Erpe-Mere en Bambrugge) en een ganse reeks lijnen, sa men vierhonderd en twaalf kilometer. Daar staan we nu, met een bourgeoisie die toen het haar nog diende de Staat tot reusachtige uitgaven dwong voor een nooit genoeg uitgebreid spoorwegnet, en nu ter wijl met de dag duide lijker wordt dat het open baar vervoer zou moeten worden verbeterd, zinne loos kortzichtig de boel wil likwideren. De bijko mende werklozen, de werkforenzen die nog langer van huis weg zal zijn en in overvolle bus sen zal worden gestopt, de kleine man die geen auto kan voeren, de petroleum die duurder en schaarder wordt? Foert! Wie moet op dat ogen blik niet terugdenken aan de gesloten mijnen waaruit men nu dringend noodzakelijke kolen en gas zou kunnen halen? Zij wisten wel beter, beste mensen, de on middellijke winsten en belangen gingen echter voor... Na ons komen de vliegen. Maar intussen pompen de grootkapitalisten toch maar miljarden uit de staatskas, om met hun vrienden van over de grens en die dikwijls in dezelfde beheerraad zit ten en over die grens ook gemeenschapsgelden opstrijken, te kunnen konkurreren! Intussen praat men maandenlang over de aankoop van tanks met compensatie bestellingen, precies alsof men de aldus ver spilde miljaren niet even goed zonder militaire omwegen voor de te werkstelling zou kunnen aanwenden. Intussen... betaalt de kleine man elk jaar méér en krijgt elke week minder. Vooruit maar, socialis tische en vlaamsvoelen- de vrienden, met de besparingen naar een betere toekomst! Ray De Smet WOELIGE RAADZITTIN GEN Tijdens de maand juli is er geen zitting van de gemeen teraad, men noemt de zo mermaandenperiode wei eens de komkommertijd. Gedurende deze ver meende rustperiode kan men even verwijlen bij het wel en wee der gemeente raadszittingen Moest men een curve kun nen maken van de kwaliteit van de raadszittingen, dan zou men wellicht eigenaar dige resultaten bekomen. Niettemin meen ik dat het peil tamelijk hoog ligt en de debatten een goed niveau bereiken De misslagen en misverstanden die zich tij dens de zittingen voordoen zijn meestal te wijten aan het miskennen of niet ken nen van de gemeentewet, in het frans noemt men dat «ignorer la loi» ignorer in zijn beide betekenissen; zo zien wij een bepaald ge meenteraadslid een an cien geregeld buiten de streep lopen, zijn onkunde hierbij dekkend door ridicu liserende verwijten te rich ten tot collega's. Leden die novice-fouten maken, kan men het niet kwalijk nemen; maar mensen met ervaring, of die dan toch door hun ja renlange bestuursaktiviteit een bepaalde ervaring zou den moeten bezitten, zou den toch geen fouten mo gen maken, die niet te ver ontschuldigen zijn. Geregeld komen er punten aan de dagorde, die in feite niet kunnen behandeld worden omdat het onder werp buiten de bevoegd heid van de raad valt. De gemeenteraad mag immers slechts zaken behandelen met betrekking tot het be stuur van de gemeente. Elke motie en wij krijgen er af en toe met betrek king tot de algemeen poli tiek, valt buiten de be voegdheid van de raad en mag dus niet aan de dag orde komen. Elk raadslid heeft het recht een punt offi cieel aan de dagorde te stel len, het moet echter binnen de raadsbevoegdheid val lenen het moet welvoegelijk zijn. Herhaalde malen reeds is er discussie geweest over het al dan niet behandelen van punten in openbare of ge sloten (geheime) zitting. Vele raadsleden willen maar niet begrijpen dat de openbaarheid facultatief is en slechts verplichtend in enkele, wel bepaalde geval len zoals: behandeling van de begroting verkoop gemeentegoederen -le ningen jaarverslag. In dien het nu om personen gaat of delicate zaken be treft, is geheime zitting ver plicht, de voorzitter kan en moet dan overgaan tot het sluiten der deuren en de zaak in geheime zitting la ten behandelen. Vooral dit laatste punt delicate za ken geeft aanleiding tot verwarring. Een spectacu lair voorbeeld hiervan was het voorstel om de namen van Boudewijn- en Leopold- laan te wijzigen. Het raads lid had zijn voorstel zodanig gemotiveerd dat het onmo gelijk nog behandeld kon worden en toch is er in openbare zitting heftig over gediscusieerd geweest, dit omdat verschillende raads leden geen onderscheid maakten tussen het recht van een raadslid om een punt aan de dagorde te plaatsen en de motivering van het voorstel. In het ho- gergenoemd geval was de motivering een blaam aan het koningshuis (het had mets te zien met het repu- bliekeinsprincipe waarover wij ook een persoonlijke me ning hebben) het was een onwelvoegelijke motivering die ingevolge de inhoud niet eens ter bespreking mocht komen maar het was daarbij zeer delicaat zodat de dis cussie in geheime zitting had moeten plaats vinden; het ging hier om een duali teit die de raad in een eigen aardige situatie had ge drongen. indien de «voor steller» de gemeentewet terdege had gekend dan zou hij geweten hebben dat zijn vraag niet kon worden aanvaard en had dit spijtig incident vermeden kunnen worden Incidenten zijn schering en inslag tijdens de zittingen dat kan wel aangenaam zijn soms spectaculair voor de toe schouwers en de pers, maar men moet toch besef fen dat het besturen van een stad van 80.000 inwo ners meer is dan wat «sen satie» verwekken Tot besluit mag toch gezegd worden dat in het algemeen de raadszittingen woelig zijn, maar toch een goed verloop kennen en is des te spijtiger dat er vanwege de bevolking zó weinig intresse is voor de maandelijkse gemeenteraad. Edgard Hooghuys ALS DE LIEDEREN VERSTOMMEN.... In psalm 137 horen we mensen aan het woord die diep ontheemd zijn en bedroefd. Weg gehaald, weggerukt uit hun huis, hun land. En daar zitten ze dan op vreemde bodem midden vijandig-vreemde men sen. Er is geen doen meer aanZe vergaan van machteloosheid en wee moed, en heimwee ook. Geen huis, geen thuis, geen tedere geborgen heid, geen levende her kenningspunten, geen plek om samen in te bidden. En zij hebben hun har pen aan de bomen opge hangen. Want als er voor de mens geen heem, geen thuis is, dan valt er ook niet te zingen of muziek te maken. Want echt zingen, dat doen mensen maar wan neer ze vervuld zijn van vreugde, of wanneer midden de wanhoop en de ellende toch nog een licht te zien is. Zingen om de hoop te ont ketenen. En zelfs dat laatste is bij deze ver bannen mensen uitge doofd: geen lichtstraal, geen warmte, geen uit gestoken hand. En dan durven de uit buiters, de machtheb bers nog vragen dat ze een lied zouden aan heffen. Voor de show, om eens te horen hoe er bij de ballingen ge zongen wordt. De onbeschaamde machthebbers, en zo zijn machthebbers altijd, on beschaamd. In Auschwitz speelde er ook een orkestje van gedeporteerde, ont heemde mensen bij de ingang, om de indruk te verwekken dat het er in het kamp vrolijk aan toe ging. Kunstenaars werden ver plicht propaganda-ont- werpen te maken, opdat de machtigen hun mens en Godgeklaagde prak tijken zouden kunnen verantwoorden. Maar de krop in hun van droefheid verdroogde keel zat te vast: hoe zouden wij nog kunnen zingen? De zangen ver stommen, de stem is weerloos. Ik begin een beetje te huiveren wanneer ik zie dat mensen niet meer tot zingen komen in onze tijd, en ook niet in onze kerken. Zelfs niet tijdens de grote feesten van ons geloof, die toch de ge schikte momenten zijn om van vreugde of onze hoop uit te zingen. Zelfs zangers zingen niet meer. Zangers worden gezongen: commerciële uitbuiters, vooral van jonge mensen, hebben de play-back uitgevon den, zodat de zanger of zangeres enkel nog lip pendienst mag bewijzen aan geprefabriceerde en voorgekouwde zangen, die geen lied meer zijn. Alle creativiteit is zoek. Alleen verkoopcijfers zijn de echte barometers om de kwaliteit van een produkt te beoordelen. En zo wordt onze psalm 137 ook vandaag voor- gekouwd gezongen (mogen we dat wel zingen noemen?) Men heeft onze in-droevige psalm een disco-kleedje aangetrokken, zodat een mengsel ontstaat dat vooreen echte luisteraar een draak met vele kop pen is. 'On the rivers of Babylon' van Boney M.: pseudo-religiositeit, ver pakt in een goed ver koopbaar melodietje. Maar ondertussen blijft toch de vraagals ge lovige mensen niet meer tot zingen komen, wijst dat er dan niet op dat ook wij in ballinschap zijn, dat wij ons huis kwijt zijn, dat wij diep ontheemd zijn? Waarom hebben wij onze harpen, guitaren, maar vooral onze stemmen opge hangen? Zien we er dan geen zin meer in om geestdriftig de lof van God te zingen, en de kwetsbare hoop van de mens op te tillen? Staan wij dan stom (verstomd) te kijken naar onze 'heer lijke nieuwe wereld', zo dat er niets meer te bezingen valt, niets meer te verwachten valt, om dat het zelfgemaakte paradijs ons deel is? Maar hoe durven wij het aan om over een paradijs te spreken? Zijn wij dan geen struisvogels met het hoofd in het zand, bevreesd om de waar heid onder ogen te ne men: de babelse torens der ongerechtigheid, de verschrikkingen die het deel zijn van bijna de hele mensheid. Wij kunnen echter ook verstomd zijn, stem- en liedloos, omdat we den ken dat er met deze tijd geen land meer te be zeilen is, omdat een stomme hopeloosheid het deel geworden Is van de welvaartskinderen die wij zijn. En hier dringt een andere vraag zich op: als een christen zijn lied verge ten is, is hij dan ook zijn toekomstvisioen niet kwijt? Zijn vast geloof dat er van onze wereld nog een goede plek ilise (eu-topia, utopie) te ma- ken is. ma Wij zouden opnieuw moeten leren zingen. Echt zingen zonder voor gekouwde play-back. Maar met verheven stem, en samen. Zoals de vogels in de lente. Me kaar omhoog zingen en de droom levend houden. Elkaar de toon aangeven, als hier of daar eens een draad van het verhaal is kwijtge raakt. En ons het lied laten voorzingen door de kleinen en verdrukten, aan wie het Rijk van God is aangezegd. Het doet er niet toe of we beschikken over een goede of slechte stem. Want een echt lied wordt in het hart geboren. Als wij zouden zien wat evangelie echt is, dan zouden onze gebeds huizen op geregelde tijden moeten daveren van de liederen die er aangeheven worden. Niet om de werkelijk heid te ontvluchten en de kreten van de wereld te smoren. Maar wel om die wereld open te leggen, te ontsluiten. Om met ge durfde hoop de zinloos heid te ontmaskeren. En dan aan den lijve ondervinden dat wij niet alleen staan, maar met velen. DE WITTE PAUL Op vrijdag 20 juli werd een delegatie van de Claerhaegse Comedie v.z.w. bestaande uit Arnold Van de Perre, Jos Mannaert, Mare De Wever, Guy Moens en Eddy Meert op het kabinet van Minister Mare Galle ontvangen en dit ter gelegenheid van de eerste lustrum viering van deze toneelgroep. Arnold Van de Perre gaf een kort overzicht van de voorbije werking en beklemtoonde dat het openluchttoneel niet louter als «theater» moet gezien worden maar vooral als een poging om de plaatselijke gemeenschap samen te brengen in een geest van samen-horigheid, dit in een tijd waar vele verenigingen moeite hebben om het hoofd boven water te houden en dreigen te verdwijnen. Alhoewel het openluchttoneel de belangrijkste attractie is van het jaar werd toch ook de nood aan een degelijke zaal benadrukt en dit om een werking gedurende het gehele jaar mogelijk te maken. Toen aan de minister gesuggereerd werd om de turnzaal van de jongensschool als een meer polyvalente zaal in te richten was hij bereid dit te onderzoeken en er het nodige voor te doen De minister lanceerde tevens de idee om alle bestaand openluchttoneelgroepen te kontak- teren om samen te werken en eventueel samen op te treden ter gelegenheid van één groot openlucht-toneel-feest op het Kerkplein van één der Faluintjesgemeenten. Aan zo'n project wil de minster zijn volledige steun verlenen, zowel materieel als organisatorisch. Nadien werd met Gilbert De Cort en Manfred Janssens, twee kabinetsmedewerkers, nog nagesproken om voornoemde plannen en ideeën concreet om te zetten. Met andere toneelgroepen zal kontakt gezocht worden en in september wordt daarover een verdere gedachtenwisseling ge houden. De Claerhaegse Comedie speelt dit jaar «De Wereld op zijn kop» op de binnenkoer van Hoeve Van Cauwelaert op 5 aug. om 16 u Gratis voor zieken, gehandicapten en bejaarden en verder zaterd. 11 aug. om 20 u, zond. 12 aug. om 16 u, dinsd. 14 aug. om 20 u en woensd. 15 aug. om 16 u. L.H. «Ik ben geen konservatief.» zei minister Mare Galle op de Faluintjesperskonferen- tie in zijn kabinet, «maar wil wel onze natuur, die reeds zo erg verknoeid is. konser veren.» De minister is dan ook van plan zo spoedig mogelijk over te gaan tot beplanting en aanleggen van bossen. Ondertussen zijn reeds 150 ha aangekocht en wil de mi nister privé-bossen, mits de nodige voorlichting, bewa king en begeleiding, open stellen voor het publiek. Gedokterd wordt momen teel aan een formule waarbij zowel de eigenaars als de natuurvrienden baat zullen vinden. Eerbied voor de natuur en een grondige mentaliteits verandering van vele één- dagsrekreanten dringen zich hierbij dan wel op Van 1 tot 7 oktober is het dan de «Week van het Bos> en hieraan wil de WV «De Faluintjesstreek» uiteraard haar steen bijdragen door de organisatie van een Kra- vaalwandeling op zondag 7 oktober. LH Herdenking van de Bevrijding Op zondag 2 september 79 zal he) 35 jaar geleden zijn dat de streek werd bevrijd Aalst viert zulks met een samenkomst op de binnen koer van het stadhuis te 9.30 u. een optocht naar de Grote Markt met hijsen der vlag te 10 u en vanaf 10.05 een optocht langs de Grote Markt, de Zoutstra- ten, het Keizerlijk Plein, het Vredeplein en de Nieuw- straat. Neerleggen van bloemen aan het monument van Koningin Astrid op het Vredeplein en aan de herden kingsplaat van Hugo Lefèvre aan de ingang van het stadhuis Te 10.45 u is er een toespraak door de burgemeester op de binnenkoer van het stadhuis en te 11.30 u gaat op de Markt een konsert door door de Fanfare van de Stedelijke Brandweerdienst Herdenking van de Onafhankelijkheidsstrijders 1830 Op zondag 23 september worden de onafhankelijk heidsstrijders van de septemberdagen 1830 her dacht. Te 10.45 u samenkomst op de binnenkoer van het stadhuis met te 11 u hijsen der vlag, toespraak door de burgemeester en neerleggen van bloemen aan het monument van de gesneuvelden van 1830 op de binnenkoer van het stadhuis. Het stadsbestuur nodigt de bevolking uit aan deze beide plechtigheden deel te nemen en de huizen te bevlaggen. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 2