De oogst wordt op de kar geladen. En nu naar de hoeve waar Smakelijk. Ook een «zjat» bier voor de Minister. 8 - 3.8.1979 - De Voorpost De «stok-dansen» van de mensen uit Frankrijk haalden heel wat sukses. (Mark) Schafttijd. Verdiende rust na het pikken. Minister Mare Galle bewees dat hij goed overweg kon met de pik. LHm De dorsploeg die dit weekeinde de Faluintjes-kleuren zal verdedigen in het hartje van Frankrijk. Het zijn dezelfde mensen die op de Brusselse Grote Markt heel wat belangstelling kregen. Minister Galle kijkt even hoe het moet en gaat dan zelf aan de slag. organisator van het «Fête des Battages l'ancienne». «Volksdansen spreekt me speciaal aan omdat ze me doen terugden ken aan de tijd van toen, aan de goede oude tijd», zegt de schepen. Volks dansen vindt men slechts daar nog terug waar de oorspronkelijke volkskultuur niet ten rooi is gevallen aan de ver vlakking eigen aan deze tijd. Waar bevolkings groepen leefden en in een relatief isolement bleven tradities en ge bruiken beter in ere. Zo bieden de Oekraïne, Rusland en Polen nog veel levende volks kultuur. Waar materialisatie en interna tionalisatie aan bod ko men verdwijnt ook de volksdans. Op vele plaatsen wil men de volksdans artificieel gekend als Pagus en later las Comitatus of graafschap van Anjou. Een duidelijk verband tussen de Mauges en de Faluintjes vindt de sche pen in de relatief gaaf gebleven landelijkheid in beide gebieden waar grootse volksfeesten nog mogelijk zijn. Aan de stedelingen biedt de Pikkeling ten andere heelwat dat heimwee naar een meer natuurlijk leven kan oproepen. Daarna werden geschen ken uitgewisseld waarbij een tekening van de kerk van Baardegem, stads zegels, een boek over het Aalsters Karnaval met «Nederlandse tekst» doch tekeningen in het Frans, stadsplakketten zakdoeken van Cholet, een kist wijn uit de pays d'Anjou, schotels en poppen te pas kwamen. ledereen volgde naar het stoppelveld. Benieuwd naar wat de boeren ons zouden tonen. Wie wil er nog een tas bier? Godendrank onder de warme zon voor de mensen die de moeten binnenhalen. in ere houden of her stellen en wordt hij een kijkspel waar hij oor spronkelijk bedoeld was tot eigen beleven. Dat Saint-Macaire volks dansen heeft weten te bewaren wijst duidelijk op haar landelijkheid in midden-west Frankrijk, streek van bocages met tarwe, gerst, vlas, aard appelen en dan in het Louredal wijnbouw. De geschiedenis van An jou gaat terug naar de Gallische tijd toen het staatje der Andes vorm de. Onder de Romeinen werd het de Civitas der Andecavi en onder de Franken was het een administratief distrikt Schepen De Maght, schepen De Bisschop en voorzitter van het Feest- komitee Frans Wauters, —naar zijn zeggen voor één maal het met de schepen van Feestelijk heden roerend eens—, reikten de stadsge- schenken uit. Uit naam van Ie maire Hervé dankte mevrouw Ange- beau, —wat een mooie engelennaam—voor de ontvangst en vooral voor de gulheid waarmee beide groepen in de Faluintjes zijn ontvan gen. Volgend week-end zijn zij de gastheren van een zeventigkoppige delega tie! Klaar om te vertrekken naar het veld. Lekker achterop de kar, meerijden naar het veld.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 8