tl FESTIVAL VAN VLAANDEREN GESCHIEDENIS VAN HET FESTIVAL VAN VLAANDEREN TE AALST VAN 1973 TOT 1978 VIER EERSTERANGSKONSERTÊN o ARTIKEL GEBASEERD OP EEN VERHANDELING VAN YVAN VERHAVERT LES MUSICIENS DE PROVENCE CONSORTIUM CLASSICUM INSTRUMENTAAL ENSEMBLE ANDREE COLSON SCHOLA GREGORIANA VAN SINT-SALVATOR 10.8.1979 - De Voorpost verklaarde zich bereid om zo verder te werken. Drie konser- ten zouden worden georgani seerd. Het zouden er uiteinde lijk 5 worden. Chris Willems zou verder de organjsatie op 73. Het Dirk- Martensjaar gaf stadssekretaris Christian Wil- neur en de Bestendige Deputa- lems de idee Aalst te laten opnemen in het Festivalleven. Dit tie waren dus bereid het ver jaar, dat een mijlpaal in het kulturele leven van de stad zou zoek van de stad te steunen, en worden omvatte tentoonstellingen, en uiteraard konserten. zo werd op 2 september 1973 het eerste konsert buiten Gent Een ervan De Capella Antiqua als voorzitter, en de betreurde geprogrammeerd München o.l.v. Konrad Ruh- pater Heireman s.j. als hoofd- land (toen al met originele in- pionnen ging bij Prof. dr. Jan 2.9.73 De Capella Antiqua strumenten) beet de spits af. Briers de opname in het Festival München Een konsert dat organisato- (Van Gent) bepleiten. De stilaan Dat dit concert een buitenge- risch en muzikaal als een hoog- opduikende krisistijd met de wone meevaller was, getuigen tepunt beschouwd kan worden, besparingen eraan verbonden alle persverslagen uit die pe- zich nemen, maar°kultuuratta- Het Dirk-Martenskomité. toen waren een punt ten voordele riode. Trouwens wie er per- ché Van der Ghijlen en L. Kiec- nog met Schepen Van den Eede soonlijk bij aanwezig was, heeft ken worden eveneens inge- Het festival begint op vrijdag 7 september te 20.30 u. met een zuin, kromhoorn, psalterion strijden. In Noord-Frankrijk en konsert in de feestzaal van het stadhuis door «Les musiciens (een soort harp), schalmei, bij ons waren de 'trouvères' (zo de Provence». Ze brengen muziek uit de Middeleeuwen en de tamboerijn, hobo, regaal (klein heetten ze dan) meer verbon- Renaissance. Deze muziek klinkt verfrissend eenvoudig, soms draagbaar orgel), spinet en ve- den met de burgerij. Alleen Jan speels, gevoelig ook, zeker poëtisch. Sinds enkele jaren zijn del. van Brabant ('Eens meien mor- Susato, Jannequin en Lassus geen onbekenden voor mij. Sinds Wat brengen zij? Liederen en gens vroe') was van adel. We ik hun liederen en dansen van nabij heb leren kennen, zijn het dansen uit de eerste bloei van kennen hem van de pastourelle vrienden geworden. In Les Baux, een idyllische plek in de de profane muziek, gegroeid op (waarineen ridder probeert een Provence waar troubadours nog thuis horen, zat ik urenlang Franse bodem in de streek tus- herderinnetje te verleiden), de geboeid te luisteren naar de repetitie van een groep minne- sen de Loire en de Pyreneeën, ballade en de estampie (allebei stalen ze leken weggelopen uit een miniatuurgetijden- indeLanguedoc(detaalvanOc dansliederen). Het Duitse taal boek de tijd stond stil, ik ontwaakte als uit de vijftiende of Occitanië). Let er maar eens gebied levert ons de namen van eeuw. op hoe vaak je daar het etiket Walther von der Vogelweide, Wolfram von Eschenbach en er een onvergetelijke indruk van schakeld. (6 ensembles) met geluids- bewaard. hinder? 74. Porf. Dr. Jan Briers, die wel J7®-74 Ja"anaal JGugdor- 4^75 Met Tarrago Gitaar brood had gezien in de verde- B"ttanme kwartet ling der taken (Gent - Aalst) ®-9.74 Belgisch Kamerorkest g.g.76 Kölner Kammerorches- 9.9.74 De Mariavespers van ter Cl. Monteverdi 10 g 76 MatriI 13.9.74 Matthaeus Passion yanSchütz 77. De Dienst Kuituur, in sa- 17.9.74 King s Singers (ze wa- menwerking met het Dirk- ren toen vreselijk in de mode) Martenskomité neemt over. 75. Chris Willems zou in dit en jan Caudron wordt er voorzitter volgend jaar de vlag van de kul- van Met de fusie der gemeen- 26.9.77 Nuova Compagna di Canto Popular 78. De heer Van Santen, direk- teur van de Akademie wordt opgenomen in het Komité. tuur blijven voortdragen, voor namelijk dan omdat de Dienst Kuituur onderbemand bleef. streept. 31.8.75 Dubbelkonsert Kris- tiaan van Ingelgem Pro Cantione Antiqua London 10.9.75 Festival Strings Lu- ze rn 12.9.75 Konsertgeboiiw Am- 14.9.77 Ensemble Guillaume sterdam De Machaut (Moorsel) 15.9.75 King Arthur -Purcell 17.9.77 Omroepkoor van de 19.9.75 Dubbelkonsert Les Spaanse Radfio (Gijregem) Ménestrels: New Sadi Quartet ig.9.77 London Sinfonietta 76. 22.9.77 Lyceum Club Ensem- 22.8.76 Muzikale Happening ble 6.9.78 Piotr Palecny 15.9.78 Swingle II 17.9.78 Florilegium Musicum München (Gijzegem) 21.9.78 Varsovia Kwartet een konsert in eigen beheer (Erembodegem) ten neemt men ook het besluit in het vernoemde werk wordt voortaan «op ronde» te gaan. onder nummer8 als uiteindelijk De verdiensten van Chris Wil- doel het etiket «Aalst - Karna- lems die de vader van het Festi- valstad» uit te breiden tot valleven te Aalst kan genoemd «Aalst- Kultuurstad» opgege- worden. dienen hier nog eens Ven. speciaal te worden onder- Voor 73 wordt de muzikale toe stand van Aalst omschreven als «weinig uitgebreid». Pro Arte zorgde voor 3 (hoogstaande) konserten. De Stedelijke Aka demie krijgt veel punten (vooral dan voor de pedagogische). Cantate Domino brengt uitste kende konserten, en de groe pen die door hen uitgenodigd worden doen het meestal ook. Daarmee is echter de kous af. Of de stad in dit zevende Festi valjaar geslaagd is in haar opzet kan zeker positief beantwoord worden. Over konserten in eigen beheer komt vooral de intentie aan bod om lokaal talent in te schakelen (lokaal staat hier niet voor «Aalsters»). Merkwaardig is wel dat hier (zoals vorig jaar zeer duidelijk te Erembodegem bleek) een ander publiek aan wezig was (n.v.d.r.) Een konsert in eigen beheer krijgt ook als doel mee, zichzelf te kunnen bedruipen m.a.w. de verdiensten moeten de onkos ten dekken. Volgende keei meer over de politiek, de keuze, de inspraak, en de positie vat Aalst in de muziekwereld. Fl Het tweede konsert heeft plaats op dinsdag 11 september te 20.30 u.eveneens in de feest zaal van het stadhuis en wordt heel wat later Hans Sachs, de verzorgd door het «Consortium meesterzanger van Nürnberg. Classicum», samengesteld uit Dlazers en strijkers. Hun diri- j j n k jent (en klarinetsolist) Dieter Liederen en dansen brengen ze heeft een periode van ïüL™ JnSduS0 .arerdan9e opzoekingen naar Alphonso el Sabio Zde wijze), die zich liet omringen door een kring van kunstenaars en intel- lektuelen en die een schat naliet van ongeveer vierhonderd poë- originele muziek voor blazers achter de rug. De negentiende eeuw werd immers beheerst door een aantal romantische reuzen en het publiek had een r. rv leugen cm MCI uumicrv mou ggm tische raderen Dansen verder uitBesproken VOOTkeur voor Consortium Classicum. van Claude Gervaise, Marin M. Mersenne en Pierre Attaignant, namen die ons niet bekend voorkomen, maar van wie de muziek verrassend fris klinkt en onbevangen, zo direkt aan- grote bezetting en kleurrijke or kestratie. Daarin is gelukkig cello en een kontrabas. Toch een kentering gekomen. Ik ci- kan deze bezetting soepel evo- teer zo maar: Harnoncourt lueren naar gelang van de eisen streeft naar een originele en van het uit te voeren werk. «nrsk.nrf dat nnnnmpnpn naar <soms te) Persodnllike aanPak Hun grootste kwaliteiten? Hoog hPn^ndifL^ïrSnpnnm van de barokmuziek, de ge- technisch niveau (Klöcker zp te bewerken ^n te variëren broeders Küiicken' onzc Paï' stelde hoge eisen bi| de recrute- ze te bewerken en te varieren. Dombrecht en Gustav Leonardt ring), verfijnde nuancering, doen op hetzelfde terrein dege- homogeniteit. De meeste werken op het pro- Ijik werk de opera's van Haen- Hun programma' Licht ver- gramma zijn van anonieme del worden aangepakt, Antal leerbaar, maar daarom niet knmnnnktpn Dp katpriralpn Doratl heeft bllna alle sVmfo" minder muzikaal hoogstaand, van Rpims en Chartres ziin het nieën van Haydn op plaat vast" Het wordt in9ezet met Mozarts werkvarTee^gemeenschapDe fla8d-minder bekende mees- serenade in Es nr.11 K.V. 75, In Cordes, een van die talloze baanbrekend werk hebben ge- OC aantreft. Ook daar streeft mooiste kloostertuinen met ,er^werk waarvan de komponist in gaat bewaarde vestingsstadjes leverd en leveren om deze mu- men naar een vorm van auto- hun vaak naïef aandoende kapi- f^^emde„X 0wn dé I's Aronds om elfuir boden in Frankrijk, musiceerden op ziek te doen herwaarderen. nomie. Daar zongen troeba- telen dragen geen namen van laderaadkemaemymei over oe s Avonds om en uur Doden een zonnige zomeravond in de Wie zijn «Les musiciens de dours over de hoofse liefde, de architekten. Toch lijken ze al- vijandschap tussen Mozart en twee klarinetten, twee hoorns Les musiciens de Provence. koele kerkruimte een groep Provence»? Een groep vrien- liefde tot de ver verwijderde deelnemers aan een kursus den, gevormd rond 1970. Eerst (amour de lonc ik denk aan gewijd aan renaissancemuziek, kwamen ze samen om te zingen Beethovens «An die ferne Ge- Het werd voor mij een onverge- en te musiceren, achteraf ont- liebte»). telijk moment. Misschien kan ik stond de idee een ensemble op Bekende figuren? Ja, o m. er nog aan toevoegen dat men- te richten met populaire in- Guillaume de Poitiers, hertog strumenten zoals die beston- van Aquitanië, ruig ridder, lemaal even uniek Zo ook voor Salier' Maar «ie ken' de en twee fagotten me een sere- nade aan. Ze speelden een mu- de muziek. De kerstliederen bv. ziek van deze laatste? lende plaatsen uitgevoerd. In derdaad, van zodra de muzi kanten op één bepaalde plaats gespeeld hadden, bracht men ze naar een andere plaats om te herbeginnen. Zo komt het dat men voor hen de poort opende, dat ze zich op de binnenkoer opstelden en me een mooie verrassing boden door me het eerste accoord voor te spelen, precies op het moment dat ik me omkleedde om te gaan sla pen». De delen van het werk zijn: alle gro maestoso (met een ietwat plechtstatige inleiding) - me nuet 1 (met trio) - adagio (ei genlijk een kwartet voor blazers terwijl de andere instrumenten begeleiden) - menuet 2 (een sen als de betreurde David Munrow, als René Clemencic, Kees Otten, Thomas Binkley, talrijke ensembles en solisten uit Avianon (van een onbe- lk moet bekennen dat wat bla' ziekje dat ik geschreven had kende meester uit de zestiende zersmuziek betreft mijn kennis voor het feest van de heilige eenvoudige volkse muziek)-al- eeuw) het 'noun pourrie ana bl'itt zwerven in de buurt van Theresia en opgedragen aan de legro (met een fugato dat de olus mau'(van een onbekende Mozart. Zijn serenades zijn stuk schoonzuster van Herr von fanfare, uiting van landelijke toondichter uit Aix uit de vijf- v00r stuk voorbeelden van pit, Hickl, schilder aan het Hof waar vreugde, even onderbreekt). zangerigheid en speelsheid vrouwenjager, talentvol dich- tienbe -w, dlejes^usi- hier ÏZ Renaissance o.m. pauken, ter; Marcabru, virtuoos poëet; cimbalen, bellen, klokjesrad, Bernard de Ventadour. 's Zo- fik denk hier o.m. aan onze ei- panfluit, rietfluit en draailier, mers gingen de troebadours op gen kontratenoren René Ja- Later kwamen er andere in- tournee, 's winters hielden ze ^obs en Zeger Vandersteene) strumenten bij zoals luit, ba- werkbijeenkomsten en wed- ciens de Provence' ons die J avond brengen en die werden akt,el en Hai;dn- Laatst h°orde ürommels die ondanks alles opgenomen bij Arion, klinken lk °P de radl° een PracWkan S°ed samenspelen, vooral de K.a ppn ripimtip van ppn 7Pkprp norcto V armpt sn iIp hpirip enig en modern fris. Er is niets nieuws onder de zon! Het derde konsert heeft plaats in Sint-Martinuskerk op vrijdag Later gaf hij de voorkeur aan onderbroken door de passo- 14 september te 20.30 u. Treedt hier voor het voetlicht het solokonserten omdat die hem doble van het orkest in de arena instrumentaal ensemble Andrée Colson uit Frankrijk, niet al- meer kansen boden om zijn fan- en door het rumoer van net pu leen zo maar een ensemble maar een gesloten geheel omdat de tasie en zijn expressievermo- bl|ek dat in spanning wacht op leden ervan eenzelfde levensstijl huldigen. Ze leven namelijk gen uit te leven de openingsstoet, op een kasteeldomein te Vemou in de buurt van Tours, waar ze -repeteren en musiceren, maar ook tuinieren, verven en knutse len, een echte leefgemeenschap dus. Hier speelt nog de invloed van Mozart en de rococo: speelse een deuntje van een zekere eerste klarinet en de beide gezelschapsmuziek. Anderzijds Franz Danzi, wellicht in het ver- hoorns. Ik wou deze muziek ten kondigt zich toch al de sterke geetboek geraakt, het lot van gehore brengen aan Herr von persoonlijkheid van Beethoven veel mindere grootheden. Strack, kamerheer van de kei- aan. de breed deinende lyriek, Het «Consortium Classicum» zer. Daarom gaf ik er een zekere voorspel tot zijn grote symfoni- heeft voor het concert te Aalst verfijning aan. Mijn kompositie sche creaties, volgende bezetting: twee werd goed ontvangen en werd Het konsert wordt afgesloten hobo's, twee klarinetten, drie de avond van het Sint- met Dvoraks serenade in d. hoorns, twee fagotten, een Theresiafeest op drie verschil- (op. 44). Dvorak schreef twee serenades: de bekendste is ge-|ass schreven voor strijkers (op,Bde 22). Ze is ongecompliceerd enak1 zoals bij deze Bohemeindi quasi altijd zeer melodieusatei Vooral de wals en het trio zijrf681 hoogtepunten. De tweede se^™1 renade, voor blazers, dateerfrki uit hetzelfde jaar als zijn eerste '9 reeks Slavische dansen, eeiFs,r periode van warme vriend-Pmi schap met Johannes Brahms,In,v die hij bewonderde en door wiee" hij werd gestimuleerd en aan-,de gemoedigd. Brahms verzorgde Ve o.m. de correctie van Dvoraks)ni{ werken toen die in Ameriki verbleef. Bij die gelegenheii }n moet Brahms ooit gezegd heb- |nd ben: «Uit de afval van DvoraksBnd muziek zouden andere kompo m nisten hun hoofdthema's kunf^ nen bouwen». Deze serenar bevat vier delen: moderato quasi man (hoeveel marsthema's komi niet voor in Mahlers symf< nieën, Mahler die in zijn jeugc jaren een voorliefde vertoom voor rondtrekkende militaii muziekkapellen?) tempo di menuetto (geïi spireerd door een Boheems volksdans) andante con moto (zangi rig, melancholisch finale (allegro molto)^ (meeslepend, zwierig). 5* Het ensemble ontwikkelde on- Dan is er Corelli's bekendste der leiding van Andrée Colson werk, zijn concerto grosso nr. een speciale strijktechniek, 8 «fatto per la notte di natale» heeft een eigen platenmerk en waarschijnlijk gecomponeerd maakte al heel wat konsertrei- voor de middernachtmis in het zen. Vaticaan. Zes maten vivace Mozarts Adagio en fuga K.V. Hun programma is én populair worden gevolgd door een poly- 546 is een omwerking voor .én gedurfd: er zijn klassieke fonisch grave met een duidelijk strijkorkest van de fuga in c. nummers van Mozart, Corelli, religieus karakter. We krijgen voor twee klavieren. Het werk Vivaldi en Leclair, minder ge- dan een wisseling van dansak- wordt vaak uitgevoerd als in kende maar daarom niet min- koorden Zallegro en vivace) en memoriam en qua geest en der boeiende van Turina en momenten van verstilling (ada- stemming staat het zeer dicht Chailley. gio) om te besluiten met een bij de treurmuziek die Mozart In het eerste deel krijgen we pastorale ad libitum (naar wil- schreef bij de dood van vrien- «Première récréation de musi- lekeur), die haar oorsprong den vrijmetselaars. Het werk "que» van Jean-Marie Leclair, vindt in de muziek die de her- getuigt van een grote span een van de beroemdste Franse ders van de Campagna in de kracht en een diep doorvoelde violisten uit de achttiende straten van Rome maakten ter emotie, eeuw. Deze muziek heeft alleen gelegenheid van Kerstmis en Van Joaquin Turina horen we maar de pretentie ontspanning die men ook terugvindt in «La Oracion del Torero», oor- te zijn voor adel en burgerij. Haendels Messias en Bachs spronkelijk geschreven voor Haar charme berust —zo Weihnachtsoratorium. strijkkwartet, hier uitgevoerd schrijft Leclair zelf op de Van Vivaldi weten we dat hij een door een kamerorkest. De verfijning en de geest van de omvangrijk oeuvre schreef, dat komponist onderging in Parijs vertolking. De onderdelen zijn zijn muziek lichtvoetig daarom invloed van D'lndy, Ravel en meestal dansen o.m. een for- echter niet oppervlakkig mag Debussy. Toch is hij het meest lana, een Italiaanse dans in 6/4 heten, dat Bach hem zo be- direkt geïnspireerd door de beginnen: of 6/® maat; twee menuetten; wonderde dat hij een aantal volksmuziek, door de folklore een gavotte, een snelle Franse transscripties van zijn werk van zijn land, de charme en de volksdans; een passepied, een maakte. Het ensemble Andrée kleur van Andalusië. De kern Bretoense dans in licht tempo; Colson brengt van hem een van het geprogrammeerde een sarabande, een langzame concerto in la groot voor strij- werk komt hierop neer dat de -Statige dans met een ernstig ka- kers en clavecimbelAanvanke- toreador, vooraleer hij de arena SOLve polluti (scherzetto) rakter; tenslotte een chaconne, lijk leunde Vivaldi bij het con- betreedt, gaat bidden in de ka- LAbii reatum (cantilène) een Spaanse boeredans. certo grosso van Corelli aan. pel. Zijn meditatie wordt echter Sancte Johannes (epilogue) Het laatste konsert heeft plaats op woensdag 26 september te 20.30 i. in Sint-Walburgakerk te Meldert. Het wordt verzorgd door de Schola Gregoriana van mes om hun vertolking zo.ade- kwaat en gaaf mogelijk te hou den. Wat is nu typisch voor het Gre goriaans? Sint-Salvator-kathedraal te de eenstemmigheid Brugge onder leiding van Roger het zingen a-capella (tonder Het konsert wordt afgesloten Deruwe met aan het orgel Kris met een werk van een modern Van Ingelgem. Het programma Frans componist Jacques bevat de liturgische gezangen Chailley «Solmisation». De voor de Paastijd en Pinksteren, komponist is ons wellicht niet Gregoriaans doet velen onder bekend, in Frankrijk echter ge- ons terugdenken aan een zorge- niet hij grote faam door zijn loze jeugd, maar ook aan een werk en zijn ambt. Hij is profes- kerk v°' wijding, aan iets sa- sor aan de Sorbonne en direk- craal dat we niet meer terug- teur van het instituut voor mu- vinden nu. Gregoriaans doet sicologie. Zijn werk «Solmisa-ook denken aan vloeiende lij- tion» is een huldebetoon aan nen, aan een zekere schroom Guido van Arezzo die circa waarmee de tekst wordt bena- 1025 een deugdelijk noten- derd. schrift ontwierp waardoor het Gregoriaans is voor mij ook een mogelijk werk van het blad te stukje «Concinite», het Leu- zingen zonder de melodie te vens meisjeskoor dat onder lei- kennen. Zo liet Guido van ding van Karei Aerts dit jaar Arezzo in een hymne op tekst voor ons zong in Sint van Johannes de Doper elk half Antoniuskerk «En toch, zo vers op een volgende toontrap beweren vrienden van me, beginnen: moet je voor Gregoriaans man- UT queant laxis (hommage nenstemmen hebben. Niets instrumentale begeleiding) het vrije ritme wat de mu ziek vaak onaards doet klinken) het diatonisch verloop van de melodie wat betekent dat er slechts twee halve toonafstan den voorkomen het feit dat de zang eng ver bonden is met de Latijnse tekst. Het is nl. zo dat het toppunt in de melodie samenvalt met het woordaccent. Guy D'Arezzo) REsonare fibris (papillons) Mlra gestorum (élegie) FAmuli (rondo) gaat boven de monniken van Solesmes, zeggen ze, alleen de Schola uit Brugge benadert hen»Verwonderlijk is dat niet, want de koorleden van de Schola Gregoriana gaan zich geregeld herbronnen in Soles- Schola Gregoriana Sint Salvatorskatedraal Brugge. genot voor het oor, ze is ook tiebureau', Grote Markt 3, 9300 rijkdom voor het hart waarin Aalst. Tel.: 053-21.57.51 het stil wordt en vreedzaam, toestel 1 of 2. door storting: GemeentefK PHAKTibLh krediet van Belgie. Een paar praktische tips: kaar- 0500960-79 van het Dirk Mar ten zijn te verkrijgen tegen 200 tenscomité - Aalst. j., fr (er is reduktie voor de hou- Schrijver dezes dankt voor d« tr ders van een kultuurkaart of nuttige dokumentatie vanwegf sche opbouw. Er is voor Pink- een P'us-3pas en voor groepen het Dirk Martenscomité en wijs* steren de nooit aflatende van minimum 0 personen): erop dat stadsbeiaardier P. Df smeekbede «Veni Creator» en op de kulturele dienst, Kat- Smedt door zijn spel op de to- K de sequentia«Vem, sancteSpi- testraat 33 j1e verdieping), ren bij elk konsert zal zorgen m ritus», een even krachtig en in- 9300 Aalst. Tel. 053-21.57.51 voor een aangepaste sfeer, te tens gebed. toestel 243. kens vanaf 19.15 uur. Deze muziek is niet alleen een op het toeristisch informa- Een paar hoogtepunten uit het programma? Er is voor het hoogfeest van Pasen het introitus «Resur- rexi», geen triomfkreet, maar mysterie. Er is het graduale met zijn jubelend «alleluia»Er is de mooie sequentia «Victimae Pa- schali laudes», een voorbeeld van evenwichtige, harmoni- W.D.5

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 16