FESTIVAL VAN VLAANDEREN AALSTERSE NEW WAVE IN SINT-ANNA ZAAL GESCHIEDENIS VAN HET FESTIVAL VAN VLAANDEREN TE AALST VAN 1973 TOT 1979 (II) ofs JAAR van het kind 32 - 17.8.1979 -De Voorpost Artikel gebazeerd op de verhandeling van Yvan Verhavert. Mama mag ik ook een pakje vissen? (Hugo) In een eerste artikel (Voorpost 10.08) hadden we het over de verschillende programma's, die in de loop der jaren te Aalst voorgesteld werden. Nu dus iets helemaal anders, over politiek en zo... De politiek achter het Festival (en politiek staat hier voor op tie bij de programmering) wordt bepaald door de organi satoren. Deze zorgen ervoor, enerzijds dat er zo'n groot mo gelijke verscheidenheid in aanbod is, en anderzijds dat de concerten niet te elitair zijn. Het grote gevaar van een voor stelling zit echter hier dat het mecenaat als compensatie voorde steun een bundel gratis kaarten te verdelen krijgt be stemd voor personeel en goede klanten, zodat sommige con certen (vooral dan als de plaat sen zeer beperkt zijn zoals in de Feestzaal van het Stadhuis) een 'onderonsje' dreigen te worden. Interessant om weten is dat de organisatoren de al gemene programmering en het tarief naar het mecenaat stu ren, waaruit deze laatste dan zijn keuze kan bepalen. Dat buitenlandse groepen alleen maar in aanmerking komen, indien ze werkelijk 'interna tionale' klasse bezitten is een primaire eis van de inrichters. IDe^elfde normen gebruikt men voorde concerten in eigen beheer. De artiesten (Aalste- naars of zeer sterk verbonden met Aalst) die tot nog toe hier bij aanwezig waren worden hierna vernoemd: Cantate Domino, Herman Slagmulder, Kris Yserbijt, Karei Druwé en Kris van Ingeigem. Een paar individualisten bij de orkest- groepen worden niet ver noemd. Dé grote afwezige hierbij is zeker Louis van der Paal. Die man is nog steeds niet aan bod gekomen alhoe wel zijn talent al lang bewezen is. en zijn laatste plaatopname (De Goldbergvariaties) in het gespecialiseerde Nederlandse maandblad 'Luister' zeer veel punten kreeg. Inspraak van het publiek lijkt me een ander bijzonder deli caat punt. Men vermijdt opzet-, telijk zeer eenzijdige concer ten, dit zeker na het publiek en de pers geraadpleegd te heb ben. Vandaar de dubbelcon certen, de happening en de openluchtvoorstellingen. Ie dereen zijn zin geven is ten slotte ondoenbaar. Het zou trouwens gewoon dom zijn. Dat de geïnteresseerden uit Ex-hole, een nieuwe Aalsterse formatie. (Erik) ervaring, die ze reeds ruim schoots hadden kunnen op doen onder de naam Kevin Le Docteur. Ze kregen te recht een bisnummer en na de gezamenlijke buiging werd het bier over de hoofden leeggegoten. Vreugde... of Show...? G.C. Feestpaleis - zaal 1 Voor de tweede week loopt hier de film «Ashanti» van Ri chard Fleischer met een voort reffelijke Peter Ustinov in de rol van slavendrijver Sulei man. Feestpaleis - zaal 2 In zaal twee een reprise «Air- port 77-, de derde film in de 'Airport'-recks. Ditmaal een film van Jerry Jameson met in de rolverdeling Jack Lcmmon, Lee Grant, Brenda Vaccaro. Joseph Cotten, Olivia de Ha- villand, c.a Nadat wc reeds een airport zagen waar de luchthaven ge blokkeerd werd door een 'sneeuwstorm en wc een tweede versie beleefden waar bij een Boeing 747 geramd werd door een sportvlieg tuigje. voert het verhaaltje ons ditmaal bij James Stewart, een steenrijke kunstminnaar die zopas een privé-museum liet oprichten in het ouderlijk kas teel. Ter gelegenheid van de vooropening laat hij zijn gas ten en een lading kunstschatten aanrukken via zijn ingenieus ingericht luxe-vliegtuig. En kele bandieten maken zich tij dens de vlucht van dit vlie gende paleis meester met de bedoeling het te laten landen op een verlaten eiland in de Bermuda-driehoek. Bij de landing raakt het vliegtuig ech ter een boortoren, scheert over het water, en strandt, onder water, op een zandbank. Dan pas begint het verhaal voor goed. Inhoudelijk moet men er echter niet zoveel gaan achter zoeken. Het psychologische doorzicht van de scenaru schrijvers Michael Scheff <ji David Spector schoot blijkbai veel te kort om dit verhaal ii houdclijk boven de middel maat te laten uitschieten. I otl Palace itii Het goede weer lokte ook di Ki bioskoopuitbaters naar buitel 't Gevolg is dat wij U niet me 0 zekerheid kunnen mededelej fli welke de films zijn die dezi 0; week in cinema Palace zullei lopen. Indien er geen verlen gingen zijn is er echter vee ibi kans dat de twee volgend ito films «Fcdora», het nostalgf "11 sche melodrama van Bill; Wilder, en «Sgt. Pepper' UZ Loneley Hearts Club Band- ZO van Robert Stigwood, zijn Van deze eerste kineast ker nen wij o.a. Sunset Bouh f vard», -Avanti en "The Pr vatc Life of Sherlock Ho mes». Fedoragetoont tij dens het slotgala van het Festi val van Cannes, verhaalt hj leven van een topster die zifi op het toppunt van haar roet heeft teruggetrokken. Met c laatste stunt, waarbij hai dochter op de voorgrond koiïl zal zij trachten haar eigen Ij r gende te vereeuwigen. De tweede film «Sgt. Peppel is een luxeversie van To Pop». Wie van discomuzw - houdt vindt misschien zi jn gj ding in dit Disneyachtig aar doend geheel. Inhoudelijk de film echter een flop. dit ol danks de muziek van de Bet gees en van vader Grijzen baard. he alle lagen van de bevolking komen lijkt inderdaad te klop pen, maar dan wel op een an dere manier als de schrijver het voorstelt. Onze ervaring leert ons, dat er een kleine kern van 'vaste' aanwezigen is, die je ook buiten het Festival op een concert terug ontmoet, en dat er een vrij grote labiele groep is, sterk verbonden met de wisselende mecenaten. In de verhandeling staat ook de zin, en ik citeer 'wel is het gebeurd, vooral bij de vertegenwoordi gers van het mecenaat, dat men verrast was in prettige, maar ook in minder aange name zin met de uitgevoerde werken, omdat de uitvoering en het programma volledige onbekenden waren voor het publiek'. Over een uitvoering in het F.v.Vl. te Aalst dat on der de maat was is mij be halve één, en dat was geen klassiek concert niets be kend. Dat een onbekend pro gramma noodzakelijk onbe mind moet zijn, is een ver keerde gevolgtrekking. Onbe kend moet hier veel eerder als 'modern' of 'zwaar' geïnter preteerd worden. Een typerend voorbeeld hiervan is het optre den van de London Sinfonietta (19.09.77), die na een schitte rende J. Christiaan Bach, en voor een borrelende Mozart een eigentijdse Peter Maxwell Davies er tussen schoof. Da- vies is misschien wel dé meest belovende Engelse componist van dit ogenblik, maar hij schrijft natuurlijk geen brave- akkoorden muziek. Trouwens in Aalst zijn al veel krassere dingen gespeeld. Er was toen even paniek bij sommige toe hoorders, en dus ook bij het mecenaat, waarbij dan wel de opmerking mag aangehaald worden, dat mecenaatsoren niet noodzakelijk muziekge-. trainde en muziekervaren oren zijn. Bovendien kijken ze meestal met één oog naar de uitvoerders en met een ander naar de toehoorders. Dat is hun goed recht, want ze gooien er een boel geld tegenaan, en kunnen dus waar voor hun hulp eisen. Wanneer ik het daarstraks echter over de grote labiele (muziekonervaren?) groep had, begrijpt U dat de kring daarmee gesloten is, en dat we zonder enig risico over honderd jaar nog steeds en al leen naar Beethoven zitten te luisteren. Een anecdote over de andere kant van de medaille d.w.z. een repertorium dat 'ij- zersterk' is, en dus iedereen moet behagen maar waarbij er dan toch nog mensen zijn die hun zin niet kunnen vinden, komt uit het optreden van het Kölner Kammerorchester (08.09.76), waar een me vrouw (het bleek later 'une madame' te zijn) luidop uit riep: «mais ce n est que du Bach!» Dit alles om te illustreren dat er altijd wel iemand in de zaal zit die het zeer goed en zeer slecht vindt. Waar zit Aalst nu in deze grote muziekmolen? Zoals uit het vorige artikel bleek is de stad ingeschakeld in het Festival van Vlaanderen Gent. Samen met Brussel is dit gegroeid uit de B.R.T. Daarbuiten zijn er nog 5 andere steden die de zelfde naam (F.v.Vl.) dragen: Brugge. Tongeren, Antwer pen, Mechelen, Kortrijk. 1975 werd een crisisjaar, om dat sommige steden (niet ver noemd bij naam) uit eergevoel of ijdelheid hun eigen vyeg wilden gaan. Aalst krijgt echter een flinke pluim omdat we zo braaf en dankbaar waren tegenover Prof Briers, de stad Gent, en De Bestendige Deputatie. Zo hoor je het eens van een ander. Volgende keer, enkele opmer kingen bij de algemene beslui ten die Yvan Verhavert uit zijn verhandeling getrokken heeft. F.C. gebracht, was de hoofdscho tel voor deze avond. Niet zoals vermeld om 22 uur doch om zomaar eventjes om 23.40 u. betraden ze het podium. Ogenblikkelijk vinyl. Het volgende nummer werd de show ingezet met werd aangekondigd als reg- het keiharde nummer The gae, doch wij ontdekten Police, absoluut geen Jamaicaanse invloeden in dit lied. De eerste („drukken gaven Misters toonden ons een ons een n0ga| zenuwachtig bühne-groep te zijn. Ze gedoe van leadzanger Luc brachten nummers met een Bombeeck. De korte (en jazz-tintje, andere met fun- soms uitstekende nummers) ky-inslag. Tevens gaven ze volgden elkaat op in een een verrassend goeie presta- onnavolgbaar tempo. Deze tie bij de life-vertolking van formatie moet het duidelijk de titeltrack uit hun elpee hebben van het stampende Change PartnersDit was ritme en niet van zijn tevens het startsein voor een teksten, zoals het eentonig viertal kerels die zich uit de gezanik over de cijfers 1, 2. passieve zaal naar voren 3 4 5 5 werkten om de dansvloer onveilig te maken. De Misters besloten met een Het publiek was wat talrij soort van 78-toeren rocer en ker geworden in deze late Gold Turkey van ex-beatle uurtjes en zelfs de dansvloer John Lennon. Speciaal ver- kreeg de danstroepjes niet melden wij nog even de goeie weer terug op de stoel. De prestaties van de lead-guita- liedjes van Ex Hole mag men rist. onderbrengen bij de new- De Misters zijn afgewerkt, wave, doch dit is geen reden hebben een goed repertoire, om alle composities uit maar verdienen geld en dat hetzelfde akkoordenboekje is hoorbaar geworden. Wij te halen, duidelijk te weinig hebben de Misters in betere afwisseling en een te ge- dagen gehoord en gezien. maakte show van podium- Opnieuw was het wachten beest Luc. Opvallend was geblazen, ditmaal op de ook dat de disco-tint van de première van de Aalsterse singel was verdwenen. De new-wave groep Ex Hole: groep werd ook bijgestaan Luc Bombeeck, Danny De door Eric Amand. toetsen- Schrijver. Wim Vanderbiest man van Isopoda, die het Het tweede deel van de en Erwin Vanderbeken. De- geheel sober en passend avond was toebedeeld aan de ze groep waarvan hun eerste opvulde. Ex Hole heeft iets. Brusselse Misters. Een groep singel pas op de markt is kan iets, maar mist nog de waarvan we hoge verwach tingen koesterden. Zij heb- markt gebracht. Beukend begonnen ze aan hun reper toire voorzien van een nieuw gezicht aan de bas. Weerom was de zang niet hoorbaar, zelfs de aankondiging van de nummers was onduidelijk. Als derde nummer speelden ze de single 'Women', life sneller gebracht dan op het Nu het parkfestival ook ai tot de verleden tjjd behoort, besloten dezelfde organisatoren de new-wave-liefhebbers te verwennen met een flauw afkooksel van wat ooit een hele namiddag avond goeie pop was. Trekpleisters: Lavvi ebbel, de Misters en de première van Ex Hole. Zaterdag 11 augustus 11. was het podium in de Sint-Annazaal vanaf 17 uur toegankelijk voor alles en iedereen. Een «free podium» waarvoor slechts één groepje belangstelling had. Allen Aalstenaars die zich FLOW noemden. En zowaar, er verschenen enige danslustigen die zich de kriebels uit de benen schudden. Ex-hole aan het werk. (Erik) Dan was het wachten op de Aalsterse new-wave groep Lavvi Ebbel (spreek uit la vie est belle). Niet om half acht, maar pas om half negen besprongen deze mensen het pjrjium. Geen eer voor de organisatoren. Lawi Ebbel bestaat uit een negental mensen meer bepaald: Cas Van der Thaelen, zanger, Chris van Ransbeeck, Johan «Gust» Guns, Erik De Wit, Mark De Wit, Francis Hijs, begeleiding en Bea van Ransbeeck, Kristien-D'Hae- ger en Bea De Wit, koor. Veel kunnen we er niet van zeggen. Toen de groep be gon, dienden wij in allerijl samen met ongeveer de helft van de aanwezigen, de zaal te verlaten. De heren en dames van deze punk groep produceerden een oorverdo vend lawaai. Van enkele hardhorigen die deze deci belorkaan doorstaan had den, hoorden we later dat we niet veel gemist hadden; geen solo's maar een soort Gruppo Sportivo op de punktoer met één grote troef: lawaai. Garsovia kwartet (Polen London Sinfonietta.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 32