SEDICHT VAN GEZELLE IN STATION DENDERLEEUW EN POOLS PRIESTER I AALST Tentoonstelling en kunstmonografie Etienne Bauwens r «De vijf provincies» kende belangrijke Aalsterse inbreng i we ^w001*" De Voorpost - 17.8.1979 - 5 rjïfi gedenkplaat met een gedicht, en dan nog een Vlaams gedicht, is in een >orwegstation in onze kontreien zeker een unicum», zegt ons de vierentachtig- ge voorzitter VTB-VAB, Jozef Van Overstraeten. Hij was steeds, is en blijft een iot Vlaams strijder, een naar eigen zeggen «idealist» die hoopt in goede gezond- ei te kunnen blijven tot Vlaanderen een zo groot mogelijke zelfstandigheid heeft en te realiseren. Hij ziet een andere alle heil in tenadering tot onze noorderbu- tot nauwe banden tussen Noord- en Zuid-Nederland. prijs die zijn vereniging wil instellen, een jaarlijkse prijs van 100.000 fr, zal dan t naar de wil van de algemeen voorzitter worden toegekend aan wie zich meest dienstelijk heeft weten te maken om deze toenadering te stimuleren, in een van onze belangrijke spoorwegstations, en zulks op een zeer goed 'htbare plaats, nl bij de kaartjesknipper waar iedereen voorbij moet, een gedicht ^ïonze grote Vlaamse dichter Guido Gezelle kon worden geplaatst, verheugt dan Vlaming ook ten zeerste. <efodetas Pro Ecclesia Speranti (S.P.E.S.) organi- e»erde op donderdag 9 augustus 1979 te 20 u een (Bsprek met een poolse priester en zijn familie in etun sfeervoile lokalen In de Gentsestraat nr. 109 te 3xialst. Het doel van deze ontmoeting was niet eng «cpgevat «ie religieuze achtergrond In Polen», maar g^ar ruim, «haal de mens bereiken en beter leren «•n. Staf Van de Vreken, de geestelijke direkteur e%n S.P.E.S., die deze ontmoetingen tussen O. en organiseert en persoonlijke kontakten met deze ene» wereld onderhoudt via briefwisseling, ilpveriening (financieel en materieel) en reizen, lies erop dat er nog kontakten voorzien waren In inabije toekomst. 'd P.E.S. bestaat als organisatie reeds 20 jaar en n[ left een lokaal in de Artoeidstraat nr. 42, gekend ,v s stapelhuis voor de verzending van hulppakket- k n. Onlangs werd in de Gentsestraat een nieuw veHis geopend (O.W.O.C.: Oost - West - Ontmoe- •gscentrum), wat er wei degelijk op wijst dat deze fganistie niet «bij de pakken blijft zitten». teBn Poolse Priester di tiet was in de poolse irtamer (alle kamers zijn legewijd aan een pater, ardinaal, aartsbis- techop,... uit Polen, n^Bjechoslowakije, Joe- Dslavië) dat we «een» r1oolse priester ontmoet- sl m, die ons naar gelang >nfet gesprek voroeroe, 1 ij eerlijk en objektief erkwam. Het was de j iester zelf die vóór de ragenstelling» er ons j" wees dat in Polen de Yl Bnsenvrij zijn en dit in Tonstelling met zijn ^uitlanden. In Polen men vrij kritiek ven en doen wat men gesprek met onze Iester verliep in «vraag- >rm». n de objektiviteit niet schaden, geven we n letterlijk verslag van en antwoord, wel *l n onder één noemer j| 0roepeerd. ik horen zeggen zitten in Polen de i vol ouderen, die meer te riskeren en blijven de weg. In Rusland, ioslowakije, enz... het wel zo dat de vol oudere men- izitten! Maar in Polen er jeugdmissen Iragen, catechese juist omdat er jonge mensen zijn naar de Kerk gaan. instaande ze in partij ingeschreven om hun werk te len, gaan er velen [fle jongere generatie de Kerk. invloed had het op Polen? Zowel de aanstelling van een Pool als Paus en het bezoek van de paus, had een enorme uitwerking op Polen. Voor de Kerk waren dit enorme goede zaken, voor de partij enorme slecht! Vele mensen zijn nu terug gekeerd naar de Kerk. (geleerden,...). De verkiezing van de paus was juist op het ideale ogenblik, niet te vroeg of niet te laat. De paus is een groot diplo maat. De kommunisten in het land wisten niet hoe ze zich bij het paus bezoek in hun land moesten gedragen. Ze waren gegeneerdde paus omhelsdeze! Een ander element van het Pausbezoek is de bouw van de kerken in Polen. Dit jaar, dank zij het bezoek is er toelating gegeven tot hel bouwen van 17 kerken. Normaal wordt er slechts 1 toelating verleend per jaar Hoeveel verdient men in Polen en hoe is er de levensstandaard? Een arbeider verdient in Polen tussen de 3 en 4.000 frank per maand, in Belgische frank uit gerekend. De voedsel prijs zal ver overeenko men met de onze, wel is het zo dat de andere artikelen allicht goed koper zullen zijn in Polen. Het is wel moeilijk om met Pools geld materiaal te kopen. Je hebt buiten lands geld nodig wil je werkelijk iets kopen dat de moeite waard is. Zo komt het dat rond deze winkels veel Polen lopen dieirj® drie maal zoveel Pools geld willen geven als dollars waara zijn. in die winkels zijn er zeker 20 vreemde munten als betalingsmiddel aan vaard. Het zijn vooral de dollars die er gewenst zijn. In Polen is het zo ook dat er veel «gestolen» wordt, doordat de mensen in feite te weinig hebben. Ze stelen niet bij de gebuur, die heeft ook niet veel, maar in de fabriek staatsonder neming) waar men werkt, wordt er materiaal en materieel meegenomen dat dan voort verkocht wordt. Zo heeft men een tweede inkomen. Wanneer dit te ver gaat grijpt de politie in, doch kleinigheden worden door de vingers gezien In Polen zijn er geen «doppers» zoals wij die kennen. Vooreerst zijn er geen gastarbeiders, die nemen het werk van de anderen maar af zoals hier bij jullie in België. Wanneer in Polen iemand werkloos zou zijn dan oefent hij on middellijk een ander be roep uit, als hij maar werkt. De rol van het diploma speelt niet zo'n grote rol. In Polen geeft men, en is men soms verplicht het te aanvaar den, doodgewoon een ander werk dicht bij huis. Welke levensstandaard heerst er in Polen Niettegenstaande Polen een agrarisch land is en er heel wat gekweekt wordt, is er voor de Pool slechts weinig vlees te koop. In Polen bestaat de rant soenering van het vlees en kan men er slechts kopen als men heel lang in de rij aanschuift (van middernacht tot bij de opening van de winkel) De huizen in Polen (ap partement sgebouwen) worden berekend per persoon. Ongeveer 9 m2/persoon is de norm waarmee gerekend wordt. Als er bezoek komt geeft dat natuur lijk problemen. Van lo gees is er in het geheel geen sprake. De lage levensstandaard brengt een grote gelo vigheid met zich mee. «Als ik alles heb, heb ik God niet meer nodig». In Polen worden er (als men iedereen goed kent) moppen gefluisterd. Zo doet de volgende mop momenteel, daronde- - DICHTEN IN EEN STATION! In 1877 verkeerde Guido Gezelle in een zeer depres sieve toestand. Een van zijn illustere leerlingen, Hugo Verriest, raadde hem aan zijn broeder Gustaaf Ver riest, professor in de ge neeskunde aan de Leu vense Alma Mater, een te gaan opzoeken. Misschien kon die voor troost of soe laas zorgen. De reis Kortrijk-Leuven duurde in die periode een goede drie uur en te Den derleeuw diende te worden overgestapt na ongeveer een half uur wachten. In dat station schreef Ge zelle zijn gedicht, «O Dich tergeest» en plaatste eron der «Station Denderleeuw, 27.07.1877». EEN MIJLPAAL De verzamelde werken van Guido Gezelle beslaan ette lijke dikke boekdelen. Het gedicht in kwestie is echter niet «het eerste het beste». Het betekent immers in het leven van Gezelle een ware mijlpaal. Echte Bruggeling, er gebo ren en gestorven (1830 a 1899), beleefde deze pries ter een eerste grote dich- tersperiode als leraar aan het Klein Seminarie te Roe- selare. Men wilde hem er echter kwijt en Gezelle werd achtereenvolgens onderpastoor te Brugge en te Kortrijk van 1862 tot 1877. Deze 15 jaar lange periode was voor Gezelle zeer on gelukkig Dichten deed hij niet meer! Hij had zich im mers «vergooid aan be krompen partijpolitiek» en vulde snertblaadjes als «'t Jaar 30» en «'t Jaar 70» met vulgaire polemieken tegen de liberalen. Ver van de grote dichter te zijn verviel hij in steriele pennetwisten. Als hij dan, na 15 jaar zwij gen, weer een gedicht schrijft, gebeurt dit te DEN DERLEEUW in het STA TION, op een bank gezeten en schrijvend op de knie- en. Dat gedicht «O Dichter geest», betekende dan ook een milpaal in zijn dichters leven en was de aanzet van zijn tweede grote dichter- speriode die zou duren tot bij zijn dood. AUTOBIOGRAFISCH Voor wie Gezelle kent is dit gedicht volkomen biogra fisch. In de eerste strofe spreekt hij zijn ontgoocheling uit over zijn eigen verleden («hebt gij mij. arme knecht, verlost»). De derde strofe is wel de voornaamste. Na de ont goocheling en de geslagen wonden voelt Gezelle de dichtergeest weer in hem varen. Het vormt het begin van een merkwaardige opgang van de zoon van een tuinman, lange tijd machteloos on derpastoor en ook sociaal-ekonomisch niet onbeïnvloedbaar. Gedurende de halte te Denderleeuw kwam het gedicht op papier doch be grijpelijk zal tijdens de tocht Kortrijk-Denderieeuw reeds heel wat ervan zijn opgekomen in de geest van deze dichter. ER HOE DE GEDENKPLAAT KWAM? In 1877, een eeuw na het schrijven van het gedicht in kwestie, schreef de filoloog die op een proefschrift over Gezelle doktoreerde, Ber nard Van Vlierden, beter gekend als Bernard Kemp, een studie over «Gezelle en de Lokomotief». Voor de mensen uit de tijd van toen was de trein immers nog al tijd een bijna hels gevaarte dat tot de verbeelding bleef spreken. Gezelle zelf schreef er menig gedicht over, vaak met typisch klanknabootsende woor den en verzen. Dergelijk gedicht schreef Gezelle ook eens in het station van Tor hout waar hij het opdroeg aan een illuster leerling, dr Eugeen van Oyen. Dit was dan wel maar een van de vele gedichten en geen haar op het hoofd van voor zitter van Overstraeten zou er durven aan denken dat gedicht ergens op te han gen. Dat van DENDERLEEUW echter wel. Dat betekende een markante datum en een wending in het hele le ven van Gezelle immers. Toen Van Overstraeten het boek van Kemp las, waarin deze laatste o.m sugge reerde dit gedicht te ver eeuwigen in het station waar het werd geschreven wat zou moeten gebeuren ofwel door de NMBS ofwel door VTB, reageerde hij dadelijk. Aan Kemp, Lim burger uit Hamont, momen teel in de hoofdstad wo nend waar hij reeds 17 jaar docent is aan de Militaire School en 10 jaar professor aan de St. Ignatiusfakulteit. schreef Van Overstraeten dat wat door de NMBS niet mogelijk zou zijn zou ge beuren door de VTB. Beeldhouwer Pausenber ger uit Zomergem die voor de VTB reeds een gelijk aardige opdracht uit voerde aan het huis van H. Van Doorne te Poeke, zou instaan voor de realisatie van de gedenkplaat. NMBS EN GEMEENTEBESTUUR HELPEN Bijna per omgaande ant woordde de NMBS op vraag van Van Overstrae ten dat de hoofdingenieur en de architekt van de NMBS kontakt zouden op nemen. De ontmoeting had in het station dan dra plaats, toelating de gedenkplaat te plaatsen verleend en een gepaste plaats uitgekozen. De muur werd proper ge maakt en Pausenberger kon de plaat ophangen. Ook het Gemeentebestuur van Denderleeuw met Bur gemeester Van Isterdael en het hele Kollege steunde ef- fektief. Na de onthulling, een plech tigheid die in een station zeer kort moet zijn en waar bij vanwege de NMBS de hoofdingenieur, de archi tekt en de stationschef aanwezig waren, van de VTB de algemene voorzit ter en leden van de plaatse lijke afdeling met de aktieve vertegenwoordiger De Vij ver en de Portugalspecia- liste Agnes Van Vaeren- bergh en vanwege het ge meentebestuur eerste schepen Gustaaf De Bac ker had een feestzitting plaats. Bernard Kemp en Jef Van Overstraeten voer den er het woord en de bur gemeester dankte en bood, namens het gemeentebes tuur, een receptie aan. Elke dag schuiven duizen den mensen voorbij deze unieke gedenkplaat. Waar schijnlijk draagt deze in alle eenvoud bij tot een groei end Vlaams bewustzijn. O DICHTERGEEST O Dichtergeest, van wat al banden hebt gij mij, arme knecht, verlost, en, uit uw, handen, wat heeft uw dierste gunst mij weinig werks gekost! Gij Godlijk wezen doet mij leven waar menig ander sterven zou, en on gegeven is nog de grote gift waarom 'k u derven wou. Gij zijt genezing, en de wonden, de diepe, o wondre, toen gij, teer, die hebt gevonden, getint en toegetast, zijn gave en zonder zeer. Hoe menigwerf, hoe duizend malen hebt Gij, o Geest, mij dit gezeid: maar hoe herhalen? 'k gevoel 't, enzuchte, eilaas, naar uw, welspreken- heid! In het station van Denderleeuw Guido Gezelle 26 juli 1877.L.H. In de eerste dagen van februari 1980 wordt de Aalsterse kunstschilder Etienne Bauwens vijftig. Meer en meer wordt die leeftijd «Cet age royal de la vie» zoals de Chavannes zei beschouwd als een tijdstip in het leven van een kunstenaar. Meer en meer is die verjaardag dan ook de gelegenheid geworden om een overzichtelijke tentoonstelling van zijn werk In te richten en zo mogelijk, eeen monografie over de man en zijn kunst te brengen. Voor Etienne Bauwens zal dit gebeuren van 12 oktober tot 4 november 1979 in het Oud-Hospi taal met een tentoonstel ling van wat hij sedert 1969 heeft geschilderd. Op hetzelfe ogenblik ver schijnt bij Lannoo een fraai geïllustreerde mo nografie waarin het por tret van de kunstenaar wordt geschetst en het karakter en de verschei denheid van zijn kunst in het licht gesteld. Marcel Duchateau noemt zijn doeken ongekun steld, eenvoudig en pre tentieloos, met weinig kleur, schier geen détail, maar veel gevoel en stemming. De personages op zijn doeken behoren tot een dubbele wereldzij leiden een dubbel leven, een zichtbaar en een onzichtbaar. Dit laatste is dan het leven van de verwachting. Dit is dan tenslotte het leven dat Etienne Bauwens, met opvallende bescheiden heid en schroom tracht te schilderen. De stem van Bauwens is een stille. Men moet in het huidig lawaai goed luisteren om ze te horen. De monografie van de hand van kunstkritikus Marcel Duchateau, met een voorwoord door minister Mare Galle, ver schijnt op 12 oktober e.k. Op houtvrij mat kunstpapier in offset ge drukt en met 24 inge- kleefde kleurenillustra ties en 10 tekeningen op volle pagina heeft een formaat van 270 bij 230 mm en telt 96 bladzijden. De oplage bedraagt 526 waarvan 26 gemerkt van A tot Z die niet in de handel komen en 50 genummerd van 1 tot 50 voorzien van een origi nele akwarel in ver- kroomde lijst 50 bij 60 cm. Prijs bij voorintekening 1000fr. Na 12 oktober 1200 fr. Bibliofiele uit gave met akwarel 6500 fr. Besteladres: Yvonne Bauwens-Robyns, St. Vincentiusstraat 18 te Aalst (tel. 053/21.61.27) LH In Polen zijn er 3 soorten worst a) de demokra- tische, die groen uit slaan, b) de pompier worst, die vol water zit en c) de religieuze worst, God alleen weet wat erin zit. Kan het regime ver anderen? - Onmogelijk. De ver kiezingen zijn een paro die. 99,9% van de stem men zijn voóf het re gime!! Het regime zal van zich zelf niet eindigen, maar wel geleidelijk aan evo lueren tot een soepelere vorm van regeren (op lange termijn). - Rebellie, staking, be togingen zijn onmogelijk daar er zeer vlug op de mensen geschoten wordt. De soldaten en politie worden zeer goed betaald (t.o.v. de an deren) en twijfelen er niet aan de ontvangen orders uit te voeren. - Er kan in Polen niets gedrukt worden zonder kontrole van de staat! Het is verboden om een stencileermachine te hebben! Dus kan men de mensen bijna niet be reiken. - Toen er boeken moes ten gedrukt worden voor de paus, was de uit vlucht: «er is geen papier genoeg». Wan neer men dan in de Skandinavische landen geldinzameling hield en 3 wagons papier zond, .koaraen niet anders dan de boeken drukken, doch slechts op een kleine oplage! Om Russische boeken te vertalen is er steeds papier in overvloed! -De enige katholieke krant in Polen moet zowel het katholieke nieuws, als de kom- munistische informatie weergeven. Doch voor er gedrukt mag worden, is er zoveel geschrapt en «aangepast» dat men in Polen zegt«In de krant staan er slechts 2 waar heden de datum en de prijs Godsdiens-relatie De relatie tussen de parochianen en de pries ter is enorm goed, er is een wederzijds vertrou wen en ze kunnen op elkaar rekenen. De Oos terse Kerk verwacht van het Westen een grote steun, zowel in gebed als in materiële hulp. De verhouding van de Polen tgo. de Duitsers, Fran sen, Belgen,... is goed. Het is niet aan de in woner van Polen gelegen dat er grote verschillen zijn tussen O. en W. De seminaries leven van de giften van de gelo vigen en van de Kerken (percentages). Op een bevolking van 1,5 mil joen inwoners zijn er dfts jaar 28 priesters gewijd. G.V.D.B. Daar waar Aalst verleden jaar op geen enkele wijze deelnam aan de Oost-Vlaamse inbreng voor de TV- wedstrijd de Vijf Provincies, hadden de organisatoren ditmaal onze Keizelijke Stede niet vergeten. Het tema van de uitzending, dat zaterdagavond op de BRT werd uitgezonden, onder de titel «Ik ben een nar» leende zich hiertoe uitstekend. Een uitzending in de sfeer van de echte karnavals- en feesttoestanden zonder een belangrijke Aalsterse deelname was nu eenmaal niet denkbaar geweest. Reeds kort na de start ver scheen de Aalsterse groep Alkuone voor de schijnwer pers. Stijlvol zoals het hoorde en zoals men van hen het gewoon is, bege leidden zij Leen Persijn bij haar liedje «Wij zijn voor de vrijheid geboren» Gedu rende gans de uitzending zorgden zij als een «fil rou ge» voor de gepaste over gang tussen de verschil lende optredens en meteen voor de originele dekorwis- selingen. Deze bestonden voornamelijk uit grote ku bussen, waarop oorspron kelijk de naam van onze provincie op vermeld was. Op de tonen van een uitste kend aangepast karnaval- deuntje kwamen even later de Komissesloipers aan de beurt, gekleed als buiten aardse wezens. Naar wij goed meenden te zien droegen zij ook een aantal panelen waarop ondermeer volgende teksten vermeld stonden: «Rook macrobio tisch» en «'t jaar van het kind». De hoekige dans passen van deze gekende Aalsterse karnavalgroep pasten uitstekend op de karnavaleske melodie. De volgende Aalsterse ve dette, wiens naam alleen reeds op luid applaus werd verwelkomt, was niemand minder dan Keizer Kamiel Sergeant. Wat kon hij beter brengen dan «Oilst viert Karnaval» en wij vermoe den dat heel wat Aalste- naars in de huiskamer uit volle borst meegezongen hebben Zijn onafscheidelijke Kamil- lekes zorgden er terzelfder- tijd voor dat ook het oog wat had. Rekening houdende met het feit dat bij de aan vang van de uitzending de Klaproosjes uit Oordegem rgeds voor een show zorg den. Na nog enkele optredens van bekende figuren als Wim De Craene en Paul Codde was het de beurt aan de karnavalgroep D'Abala- does om hun draak over het het podium te floreren. Als rustpunt tussen de talrijke zangnummers was dit een goede vonst, meteen ook zorgend voor extra- propaganda van onze Aals terse karnavalstoet. De vraag blijft natuurlijk open in hoeverre de jury van deze vriendschappe lijke televisiewedstrijd dit opzet ook zal weten te waarderen. Men had zelfs het gevoel een originele music-hall mee te maken, geschraagd door zeer goede muziek en uit stekende vertolkers zoals Leen Persijn, die de vrijheid symboliseerde. Paul Cod de, die een saterfiguur was. en Wil Huys, die de kontes- teerder voor zijn rekening nam. Ook de dualiteit tus sen diegenen die een mas ker nodig hebben om din gen te doen die zij anders met zouden doen en diege nen, die alle dagen zonder masker kunnen leven en zichzelf zijn uitstekend weergegeven. Daardoor al leen reeds komt de provin cie Oost-Vlaanderen in aanmerking als laureaat van dit vriendschappelijk tornooi. VEHE

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 5