Affligemdreef heeft toeristen
nog wat te bieden
ALBERT VAN ESBR0ECK
Nieuw werk
Karl
Heeremans
op expositie
te Brussel
JL
e Voorpost - 17.8.1979 - 9
In wat men noemt de «Affligemdreef» is wel wat te
beleven.
Bewoners ervan zouden wel wensen dat deze
«dreef» meer wordt dan kale beton en dat er ook
eens aan aanplantingen wordt gedacht om de
betiteling «dreef» enigszins te valoriseren. Dit dan
slechts als een rand be merking.
In deze dreef komt de nieuwe wijk, ligt het vliegveld
«Ter Kluizen» en heeft men een zicht op de aloude
abdij van Affligem. Weliswaar moest het typisch
naaldtorentje verdwijnen om plaats te maken voor
een eerder logge, momenteel alleenstaande toren.
Maar, misschien was U er voortij zonder het op te
merken, er is ook de abdij van «Maria Mediatrix».
Alleszins qua uitzicht weinig merkwaarldg en zeker
niet de indruk «abdij» wekkend. Eerder een
j modem kompleks met, wat het niet beter maakte,
eraan geplakt een woonhuis. De bezoeker staat er
voor problemen. Waar is de ingang? Er zijn vooral
gesloten deuren en afgebroken trappen. Een
attraktieve ingang die de rekreant tot een bezoekje
uitnodigt is er alvast niet.
Daarin komt nu wel verandering.
en vleugje historiek:
De oude abdij van Groot-
jjjgaarden, daterend uit
1129, gewijd aan de H.
Mvina, werd voor de
usters gesloten en inge-
tomen door de Broeders
ran de Kristelijke Scho
en die er nu o.a. een
etraitenhuis hebben.
)om Franco de Wijels,
|ewezn legeraal moeze
lier tijdens wereldoorlog
en abt te Affligem,
leid eraan dit klooster
e laten voortbestaan. Te
burgne bij Toulouse
ferden zusters opgeleid
ie zich in 1921 te Heide-
ampthout vestigden,
an Kardinaal Mercier
ntving het klooster de
tel «Maria Middelares»
11 in 1932 verhuisden de
lonialen naar Hekel-
em. De Kongregatie
Eond in 1946 Kardinaal
in Roey toe het
öoster tot «abdij» te
wheffen. Met de H.
fivina als titelheilige.
e,L. -i i
32*bedsleven
>je kloosterzusters zijn
3r aan een intens
^j, ids leven toe.
1 let morgenofficie be-
Pi Int te 7.30 u en reeds te
■J-30 u is er de kon-
ntmis, meestal Gre-
iriaans gezongen. Te
u is het middagofficie
te 16.45 u de le-
igsdienst die vroeger
nachts gebeurde, de
>egere «Metten». Te
145 u volgen de Ves-
irs en de dagsluiting,
vroegere «Komple-
i i», zijn te 20.15 u.
i 21 u is elke non op
ar kamer en te 22 u
der de wol.
dgheden
>k kloosterzusters
>eten in hun eigen
derhoud kunnen voor
in. De 36 zusters,
a/van 8 uit Nederland
mend, zijn bedrijvig in
hostiebakkerij, in de
cestuin of in de kunst-
leling.
ie zusters gingen naar
"tsland om er hosties
eren bakken
invankelijk bakte men
k kei de witte dunne
n «ties doch nu is men
r >gal overgeschakeld op
i 'kere broodhosties. In
aatsvan het monopolie
e het geheim van deze
- kmethodes voor zich
If te bewaren leerden
- te zusters het verder
i- li tal van andere per-
i- nen van andere kon-
n agaties, de naasten-
'deduidelijk boven het
r- Idgewin stellend. Het
i- i ten andere meestal
n irissen die ook aan
e 'stiebakken doen,
e *al sinds bedelen
hen taboe werd.
khet buitenland, zo-
Kongo, telde men
Ier de klanten maar
men ook in Zaïre het
t =Pt en de methode
jr önk verviel dit ook als
,n entiële klant.
[e zusters zijn, elke dag
e minder op zaterdag,
,n iele dag druk doende
is hostiebakkerij.
3' (moestuin en boom-
d vragen voortdu
rend zorgen al zorgt de
Meldertenaar Benoit De
Coster wel voor de teel
ten en voor het onder
houd. Vroeger kweekte
men ook hop en kon men
een 50-tal zusters in «de
lochting» aan de hoppe-
pluk doende zien, niet
babbelend maar bid
dend. Sinds de mechani
satie, de nood aan zware
investeringen en de lage
prijs van de hop zagen de
zusters twee jaar gele
den van deze bron van
inkomsten noodge
dwongen af.
In de kunstafdeling
wordt emailwerk, kera
miek en ikonen verkocht
en een zuster heeft een
indrukwekkende Mariale
Ikonografie.
Onthaal
Het klooster beschikt
over drie gastenkamers
en mogelijkheid tot ge
bedsdagen voor kleine
groepen minder dan 20
personen. Voor reli-
gieusen is er mogelijk-
Zo ziet het klooster er nu uit.. (Erik)
De stille kloostergang, nog maar door weinig mensen gezien. (Erik)
heid tot sfille bezin
ning binnen «het slot».
Men kan er verder te
recht voor de wekelijkse
mis in de zeer stem
mige kapel, die oor
spronkelijk als refter t
gen te 19 u waar meestal
een mis in het Neder
lands wordt gecele
breerd en op zondagen te
9.30 u. Vele mensen uit
de streek maken er ge
bruik van en vinden het
doeld was, op zaterda- een interessante bele
venis.
In de ruime kapittelzaal
kan U ook terecht voor
bijbelavonden elke
tweede maandag van de
maand van oktober tot
maart en dit van 20 tot 22
u. Dit jaar heeft pater
Voor een ongewoon talrijke schare belangstellenden, 150 is reeds een respekta-
bel getal voor een vernissage werd de tentoonstelling Albert Van Esbroeck
verleden vrijdag geopend in het Affligems Kultureel Centrum. Karei De Decker,
vriend van den huize, was de feestredenaar die kunstschilder Van Esbroeck karak
teriseerde als een zeer volksverbonden kunstenaar, uitgesproken figuratief en
met ware liefde en respekt voor de natuur. Natuur die in zijn dagelijks leven een
merkwaardige rol speelt.
Na zijn leven te hebben ge
wijd aan een zaak van
dekoratie-artikelen in het
centrum van Londerzeel,
zaak die hem weinig tijd
overliet om zijn hobby die
stilaan was uitgegroeid tot
een nooit aflatende passie
om te schilderen, te beoe
fenen, liet hij de zaak over
aan zijn kinderen en kocht
een oude boerderij in een
enig mooi kader gelegen. In
de Noorderdreef namelijk
van het kasteel van graaf de
Beughem te Lippelo. Afge
legen, rustig, eenzaam
maar gelukkig. Afgelegen
alleszins want in de laatste
winter bleef het gezin twee
weken van de wereld afge
sloten.
Deze hoeve werd door Van
Esbroeck deskundig geres
taureerd en groeide uit tot
een echt pareltje. Het inte
rieur, nl. de grote living, is
trouwens op een tentoon
gesteld schilderij te zien.
Muzikaal, ook het oor moet
wat hebben: werd de ope
ning verzorgd door het
zangkoor «Sint Vro» uit
Hofstade onder leiding van
Herman Timmerman. De
dochter van de kunstenaar
woont er immers, ook in een
gerestaureerde fermette,
en maakt deel uit van dat
koor.
Albert zelf is bijna een Fa-
luintjeszoon want gedu-
rende jaren had hij een bui
tenverblijf op de Klaarhaag,
vlakbij de Faluintjes zelf
Zijn werken, landelijk van
inslag en verschillende met
boerenmotieven, oogstta-
ferelen en driespannen
zouden immers zeer goed
figuur slaan in de jaarlijkse
tentoonstelling van den
VVV «De Faluintjesstreek».
Albert, zevende zoon en pe
tekind van Koning Albert
eens kreeg hij van zijn Peter
20 fr maar daarmee was het
dan ook gedaan stamt
uit een Klein-Brabantse
kunstenaarsfamilie.
Zijn oom Edward Van Es
broeck, te Londerzeel via
een straatnaam vereeu-
wigd, was laureaat zowel
van de Romeprijs als de
Godecharleprijs en Pieter
Pas, neef van de musicus
Louis Pas, schreef over hen
een merkwaardige biogra
fie.
Ook zijn broer, Pol van Es
broeck, won de Romeprijs,
beeldhouwen dan
Albert Van Esbroeck heeft
ook verschillende pijlen op
zijn boog en naast de te-
noongestelde schilderijen
heeft hij ook verdienstelijk
beeldhouwwerk.
Hijzelf kon slechts tot 11
jaar naar school. Hij is een
autodidakt die slechts van
enkele vrije periodes ge
bruik kon maken zich even
tjes bij te scholen.
Van natuur uit is hij timide
en eerder teruggetrokken
«De telefoon in de zaak zou
jijzelf nooit opnemen», zegt
ons zijn vrouw «het zou wel
eens in het Frans kunnen
zijn en hij kende de taal van
Molière niet». Alsof dat een
schande zou zijn!
Schilderen doet Albert
reeds van jongsaf en thuis
heeft hij nog een werkje
hangen van vóór ruim 40
jaar, uit 1938 namelijk. Wat
hij zoal schildert? «Alles»,
zegt zijn echtgenote ons.
We zien inderdaad een
brede waaier onderwerpen
van alle slag gaande van
stillevens en bloemen, over
koppen, volkstypes en bij
belse voorstellingen, naar
natuurzichten, dieren en
boerentaferelen. «Bijbelse,
allegorische grootse voor
stellingen intrigeerden hem
en «wat Rubens overnam
van of werd geïnspireerd
door Titiaan, wilde Van Es
broeck ook eens trachten te
reproduceren. Op eigen ni
veau dan uiteraard.
In het begin, toen schilde
ren voor hem nog maar
weinig tijd in beslag nam.
konterfeitte hij af en toe een
schilderwerk dat zijn echt
genote in het uitstalraam
van de zaak zette. Steeds
was het dadelijk verkocht
en dat stimuleerde hem en
schonk hem zelfvertrou
wen.
Eksperimenteren is voor
hem een provokatie en toen
hij, na jarenlang het tradi
tioneel procedee te hebben
gebruikt, eens aangezocht
werd te werken met het pa
letmes ging hij op deze uit
daging ook dadelijk in. Het
kasteel van Bornem is
trouwens volgens die me
thode gerealiseerd.
Als volkse kunstenaar
houdt hij het dan ook bij
aannemelijke verkoopprij-
trappist van Wëstmalle,
Dom Lucas, de leiding
ervan.
Mooi interieur
Is de benedenverdieping
opvallend sober ge
houden, met zeer een
voudige, quasi onafge
werkte spreekkamertjes,
de gewelfde zuilengang
is des te merkwaardiger
en niet te vermoeden
achter het eerder pro
zaïsch vooraanzicht. In
deze magnifieke gang
zijn bovendien artistieke
brandglasramen verbeel
dend de abt en abdis, de
stichteres Mw Van der
Loeft die, terwijl haar
man Picpuspater werd in
het klooster stapte en
abdis werd, in Groot-
Bijgaarden.
Bouwwerken
Bij de ingang een bouw
vergunning groot for
maat.
Op de tekening hierbij
heeft U een beeld van
wat het vooraanzicht van
de abdij, gezien dat van
in de affligemdreef, wor
den zal. Bouwonderne
mingen Roger Troch zijn
er pas aan begonnen. Er
komt een 9 meter hoge
omheiningsmuur, 23 m
breed met typische, uit
nodigende inkomhal en
mooie vensterramen
Op de hoek komt dan
een vierkantige toren, tot
helemaal bovenaan 23 m
hoog en met een zijde
van 4,75 m.
Monumentale gang,
merkwaardig «Pretiosa»
(oud-eiken schrijn met
relikwieen van de H.
Wilvina), stemmige
kapel met typisch orgel
en sfeervolle verlichting
indrukwekkende
kapittelzaal krijgen dan
een vooraanzicht, waar
dig voor deze stichting".
LH
Op 5 september opent in de «Galerie Claude Jon
gen», steenweg op Charleroi te Brussel een exposi
tie met veertig nieuwe werken van Karl Heeremans.
Zowat een jaar geleden werd er met zijn werk een
geslaagde expositie gehouden in het Oud-Hospitaal
welke heel wat belangstelling kreeg vanwege be
zoekers en de media. Heeremans beroept zich on
omwonden op de theoretische leerschool van Paul
Klee een kunstenaar wiens werk op hem indruk
maakte. Door een grote technische vaardigheid weet
Heeremans een benijdenswaardig niveau te halen.
De kunstenaar werd naar aanleiding van zijn exposi
tie in Aalst vorig jaar ingeleid door Em. Langui. Door
zijn expositie bij «Claude Jongen» komt Heeremans
binnen in het circuit van de gevestige galeries. Voor
binnen een goed jaar wordt een nieuwe exposities
van zijn werk aangekondigd in de Galerie Pagani te
Milaan.
Zo zal het worden eind 1980.
zen zodat U voor een aan
vaardbare som uw interieur
met een mooi werk van
deze kunstenaar kan ver
fraaien.
Keuze is er te over in de 26 augustus op zaterdagen
ruim 80 tentoongestelde en zondagen van 14.30 tot
werken. 20 u en op zondagen bo-
Deze tentoonstelling blijft vendien van 11 tot 13 u.
nog open tot en met zondag LH
Veel volk op de openingsreceptie van Albert van Esbroeck.
Kunstkritikus De Decker leidde de tentoonstelling in. (Erik)