t OLSJTENEERS ZEMMEN. 9e OLSJTERSE SHOWAUVED 4 - 31-8-1979 - De Voorpost Sinds ze een jaar ge leden als volslagen onbekende het kritische Aalst binnen stapte, heeft ze de harten van de ajuinen veroverd. Een tik keltje ontroerd zei ze: «Ik heb zo goed mogelijk mijn steentje bij gedragen en al het mogelijke gedaan om U te dienen...». Waarop Aalst antwoordde «Dank U, Margot!» en uitbun dig applaudisseerde. Na deze lieveling van het Aals- ters publiek kwam de lieveling van alle vrouwen op de prop pen. Etienne Leclair, sinds fe bruari van dit jaar Prins Enrico, zong zijn versie van de Will Tura-song «Omdat ik Vlaming ben», een liedje dat de prins van het Vlaamse lied vorige week op de Brusselse Grote Markt heeft gezongen en daar voor door zevenduizend geestdriftige Vlamingen met een staande ovatie werd be dacht: POLLE KEIPERNOAGEL EN WIE NOG? Over Enrico zijn ze in Aalst niet zo onverdeeld entoeziast. En in zijn liedje «Omda 'k nen Olsjteneer ben» kwam in één enkele zinnetje de spijt van En rico toch wel enigszins schrij nend tot uiting «deir veilen werd ek nie onveerdNoch tans heeft hij als prins totnog toe zijn uiterste best gedaan om Aalst zo goed mogelijk te verte genwoordigen. Enrico heeft het beslist niet slechter gedaan dan een hele reeks van zijn voor gangers en wij mogen deze eenvoudige, simpatieke jongen dankbaar zijn voor wat hij als karnavalprins heeft gepres teerd. Wie denkt het beter te kunnen, hoeft niets anders te doen dan zich zélf kandidaat te stellen als Prins Karnaval! Odilon Mortier en de Aalsterse Gilles brachten hun nieuw lied. (Hugo) Prins Antoine met een protestlieken oit gewoeinte. Hij stal de show. (Hugo) «Hangt de zot mor oit!» zingt Enrico. Inderdaad, hangt de zot maar uit, het hele jaar door, niet alleen met Karnaval... We zijn benieuwd, wie zich be halve Polle Keipernoagel nog kandidaat zal stellen voor de prinsenverkiezing van volgend jaar. Niemand schijnt nog erg happig te zijn om die rol te spe len, behalve misschien Keiper noagel, die zichzelf aankondigt als de te kloppen man en dat gevoel van zelfzekerheid bij Pol bevalt ons wel. Alle rasechte Aalstenaars hopen hartsgron dig dat het deelnemersveld vol gend jaar weer even druk bezet mag zijn als «vroeger jaren» en dat Aalst zich een waardige prins zal kiezen. Je ziet maar, ook wij ontsnap pen niet aan de knagende nos talgie van «The good old days»! Waar is de tijd van Fransky, Jean-Paul, Kamiel, Simon, Mi chel, Antoine? Zit er sleet op onze karnaval? Moeten wij op zoek naar nieuwe formules? Een prins en een bloemenfee. Een tijdlang was dit een ideale kombinatie en er werd hard nekkig gestreden voor het be halen van die eer. De bloemenfeeverkiezing wordt een regelrechte flop. Geen en kel Aalsters meisje waagt er zich nog aan, ze bedanken fees telijk voor de eer. Margot uit Sinaai wordt opge volgd door Rita uit Huise... En wie weet zullen deze twee namen niet de laatste zijn op het palmares. De toekomst ziet er dus niet zo bijster rooskleurig uit voor feeën en prinsen, want wie wordt de opvolger van Enrico? Pol De Wever staat al klaar, maar krijgt hij enkele waardige tegenstrevers, naast zich, die de strijd voor het publiek op nieuw aantrekkelijk zullen ma ken? Waar blijven de jonge Aalsterse karnavalisten? DA KAAN ALLIEN IN OLSJT! Van karnavalisten gesproken, ons aller Marcel De Bisschop is er één van het zuiverste water! De jongeren kunnen er een puntje aan zuigen!- Die krasse man verdient een bloemetje voor zijn geslaagd optreden. Onze vroegere burgemeester en huidige schepen van Mid denstand verscheen op het po dium als wielrenner in regen boogtrui, kompleet met zonne bril en vooroorlogse «mousta che». De verpersoonlijking van de ijzeren flandriën uit een her oïsche tijdperk. Marcel vertoont alle kleuren van de regenboog, dat weet in Aalst het kleinste kind. Hijzelf zijn biecht spreekt is nergens anders mogelijk dan in Aalst. En hoe men de zaken ook be kijkt, het vergt toch een zekere dozis moed om het te doen. Maar we weten het nu, eens en voor altijd: «'t Koleir hei gien belang!». «Hond den aan tettentoeren». De tekst van Mare De Cock en het baritongeluid van Antoine waren grandioos. «Die mikroeb van Karnaval zitj teigewoerdeg oeveral Inderdaad, de karnavalmi- kroebe heeft Aalst praktisch het De F.S. Band en vooral hun leider Mare De Cock werd bij de huldigingen betrokken (Hugo) SHOWMAN ANTOINE Na het veelkleurig nummertje van den blaan bisschop nam Antoine Van der Heyden achter de mikro plaats. Antoine zwaaide ook ooit de scepter hele jaar door in zijn greep en eigenlijk is die karnavalitis een ziekte geworden, die aanleiding zou kunnen geven tot een zware indigestie! Dat alsmaardoor lollig zijn hangt tenslotte zelfs de meest verstokte karnaval ist de strot uit. Dit slaat uiteraard niet op An toine, een man die alleen maar zichzelf wil zijn: «Ik wil zén wie da 'k ben!» en die voldoende persoonlijkheid bezit om het als karnavalprins opnieuw uitste kend te doen! Het applaus bleef dan ook niet achterwege, en ook zijn «Pro testlieken oit gewoeinte» oogstte veel bijval. In dat laat ste liedje stelde hij het verbod aan de kaak dat het feestkomi- tee aan de karnavalg roepen van de stad had opgelegd om de grenzen van Aalst in karnaval- plunje te overschrijden. «Ik em op menne poeit gespeltj omdammen nie oit Olsjt moch ten!», want voor het feestkomi- Finale mot alle deelnemers. (Hugo) legde ons bereidwillig de bete- over Aalst en mannen van zijn kenis van al die kleuren uit. kaliber zouden we graag terug- «Geel», zei hij «is de kleur van zien. de bokken en groen, dat is om Antoine kondigde bescheiden de werkman aan te lokken...» aan, dat er «gien moeilijke din- «Roet es 't koleir wor da de gen» gingen gebeuren, maar stieren op eir achterpoeiten vér dat hij zou pogen om er «ne stoon en blaat, ja, blaat daddes gezellege vroidagauved» van te 't koleir van de locht on d'Azie- maken, rekist en van 't Lieve Vraaken, Wat ook prompt gebeurde, mor oeik van d'Aa Garde eir want het optreden van Antoine vlagge en domei kee aal bedek- zou één van de hoogtepunten ken da nie en mag gezing wer- van de avond worden, ren...» Hij begon met de Aalsterse ver- Voila, zo simpel is dat! Sie van Wim Sonneveld's Een schepen en oud- prachtige liedje «Het tuinpad burgemeester die in 't publiek van mijn vader» in 't Olsiters De Komissensloipers gebruiken krantepapier als opvulsel voor hun karnavalspak. Als ze het niet meer nodig hadden gooiden ze het gewoon in een «loge» achter de scène. Dit is niet alleen slordig maar terzelfdertijti erg onveilig. Er moet maar iemand een sigaret laten vallen en het kon een ramp veroorzaken. (Hugo) De Boitselier. Als die met Kar naval 1980 zou worden uitge bracht werd het zonder twijfel een bestseller in onze stad! Wat de 10e uitgave van de Aals terse Showavond op de Jaar beurs van volgend jaar betreft, voor één keer zou het zinvol zijn om eens een terugblik te wer pen op het karnavalverleden, door bijvoorbeeld alle vroegere karnavalliedjes door de oor spronkelijke vertolkers op de bühne te brengen. Afwisselend zou men verschillende groepen sketches kunnen laten opvoe ren. Een soort teruggrijpen naar de revue-formule, die vele jaren geleden in Aalst bijzonder suksesvol was. Dat alles onder de leiding van een degelijke re gisseur, kan tot positieve resul taten leiden. «ROARING TWENTIES» Vóór Kamiel en zijn Kamillekes het eerste gedeelte van het pro gramma op passende wijze af rondden, trad de kunstgroep Alkuone op. Wie dacht dat deze jongens en meisjes niets an ders konden dan wat vendel- Jeanette, 80 jaar en nog geen enkele Oilsjsterse avond geni Harry Pinky met zijn opera en belcanti van de Veirkemert Spijtig dat het zo langdradig was zijn optreden. (Hugo) tee was de hoofdzaak: «Wel aal de groepen bleiven in Olsjt Ier loeipen daddes 't prinsjte- polsjt!» Of ze in Ninove en... Deire- monne gelachen hebben met deze onbegrijpelijke maatregel! Tot slot van zijn solo-optreden zong Antoine op de tonen van het gekende Kassatjok een ode aan zijn «Koeilstroot», een straat met een eigen karakter, Dat is een bloemetje dubbel en dik waard vond Kamiel. 'De Chevaliers met Keipernoagel en Antoine. (Hugo) Het Corum Alostum Imperiale bracht een persoonlijke opinie over de sauna. Naar ons gevoel één van de hoogtepunten van de Aalsterse avond. (Hugo) zwaaien, kwam bedrogen uit. Hun Amerikaans kabaret in de stijl van de «roaring twenties» kwam verrassend goed over en viel danig in de smaak van het publiek. Er kwam zelfs een bis- nummer bij te pas. Voor het doek viel over het eer ste gedeelte van de show, hul digde Kamiel Sergant een krasse 80-jarige dame van de Moorselbaan. Jeannette kreeg als trouwste bezoekster van de Olsjtersen Auved bloemen aan geboden en door Keizer Kamiel naar haar indrukken gevraagd over deze negende avond zei ze «Noig goed en van joor tot joor verbeitert!» Na de pauze werd echter zelden het peil van het eerste deel be reikt. Kamiel en zijn Kamillekes in volle schwung. (Hugo) een straat waarvan de naam in Aalst een aparte betekenis heeft. Intussen had Schepen De Bis schop zijn «arc-en-ciel» ver wisseld voor de burgerplunje en nam plaats tussen het pu bliek om de Chevaliers en Polle Keipernoagel mét Antoine bezig te horen. Polle Keipernoagel werd door Antoine aangekondigd als kan didaat voor de volgende prin senverkiezing Antoine week trouwens niet van de zijde van Polleke en zong dapper mee met hem: «Wit en blaat» van de Koeilstroot en het Keipernoagellied «Gemeigt changeiren»! Als slot zongen ze «'t Es gien afschoid». De handen gingen weer geestdriftig op elkaar voor Pol De Wever maar vooral voor Antoine, de man die in het eer ste gedeelte van dit programma ongetwijfeld de show heeft ge stolen. Mo weirgeiven, hein, An toine...». EEN AALSTERSE ELPEE Bij het horen van verschillende meeslepende Aalsterse liedjes met soms oergeestige, soms wel een beetje ontroerende tek sten, hebben we ons de beden king gemaakt waarom er niet regelmatig een elpee wordt ge perst om deze liedjes voor ons en voor het nageslacht te bewa ren? De liedjes die Kamiel vlak voor de pauze zong, zoals «Olsjt viert karnaval» «Weir zèn van Olsjt», «O, gè voil jeannet» be staan weliswaar allemaal al op single en er is zelfs al een elpee verschenen, maar waarom geen selektie van het allerbeste jüüi op dat gebied, met als titel de allereerste karnavalhit «Olsjte- Marcel De Bisschop vindt nog steeds dat «'t koleir gien belang neers zemmen» van Jean-Paul heit!" (Hugo) «'T ES AAL WA DA 'K KAAN» Is een liedje dat Michel ClP™ put, ook ex-prins met zijn 9e nissensloipers vertolkte er Het was toepasselijk or® meeste nummers van tweede deel, dat nog met show te maken had rde aantal mensen, die vri'd herhaaldelijk blijk gaven'ar een onvervalste karna8®' geest, van geestigheid, v< lent, lieten het duidelijk Bl' ten. ®n Harry Pinky bijvoorbeeld, ®nr kennelijk niet in zijn sas optreden duurde eind lang en kon ons nauwelijk geforceerde grijns ontlo Michel leek ook niet in zijl te doen en het numi «klassiek bellet» van K Licht en Vrijheid blonk c niet uit door zijn origin. Bob Van den Berghe had moeten geven. Odilon M was er wél, maar deze vro Muziekkampioen was er baar met zijn gedachten m Kunstgroep Alkuone groli het publiek. (Huaot Zo sleepte deze showav die toch niet slecht begc was, zich zielig naar het e» W Het tweede optreden vai I' kuone met «We shall» ei L. De Wever met zijn disco die een goede interpr^ig brachten van Lily Mai konden nog wat goedm 1 dt DE SAUNA IS GEZOND kei Gelukkig heeft Aalst nog Corum Alostum Imperial! h® au grand complet verse'ie; smt met zijn «Tour de zwans op vooral met «De Sauna» de len aan het gieren bracht, imt Al die mannen op de si isv< slechts een handdoek oUerv lenden, 't was geen zicht dan Het Corum bracht hier, ni lest bij het openstellen van de bez keersvrije Grote Markt, Aal id zijn allerbest!. Dat is geel ene forceerd gedoe, maar i m pretentieloze humor, niet eenvoudige, doch steeng st teksten. i pla; Enrico kwam dan met hel «Karnavali-karnavalo» en t, a 1-2-3» zowat afscheid ne 2, van het Aalsters publiek wa het de finale volgde met alle ter< nemers. OOG Niet slecht jongens, matian volgend jaar beter! ng C, stei

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 4