1 NL Denderfolk: originaliteit en kwaliteit hoogste troeven EIK GEVELD TE OORDEGEM Een vrouw tussen hond en wolf In memoriam Richard Casteels het linnen doek Als een oom die slaande wilde sterven werd Richard waren voor Richard Cas- Casteels, te Oordegem in 1916 geboren en vader van teels onbekende begrippen, vijf kinderen, geveld. Ook buiten de familiekring Zoon uit een gekend landbouwersgeslacht en gehuwd en de eigen werkzaamhe- met een begrijpende vrouw was hij begaafd met vele den loonde Richard zich Kegel. Jules De Groote, Jo- talenten gedreven door een onverzettelijke wil. zeer aktiel. Zo was hij lid zef Leroy en enkele ande- van de Kerkfabriek, van de ren aanstuurde op herop- Eenvoudig in de dagelijkse scherp doorzicht en wijze Sint-Adrianusgilde en van omgang was hij de vriend raad, zijn vaderlijke be- de Oudstreidersbond 1940 van eenieder. Voor zijn ge- zorgdheid bezorgden hem 1945. zin was hij een model - va- begrip en ontzag, ja vere- De Koninklijke Harmonie der die naast zijn dagelijkse ring. St-Cecilia had wel een bi- arbeid nog tijd wist te vinden Als paardenhandelaar wist zondere plaats in zijn hart. ste zijn van Richart Cas- om zich aan zijn liefheb- hij in zachtheid zijn wil op te Reeds op veertienjarige teels. bend gezin met volle over- leggen aan het meest wilde leeftijd was hij spelend lid en Op herhalingen en uitstap- gave te wijden. Zijn opti- dier. Versagen, zich laten voor vervolmaking als mu- pen was hij steeds aanwe- misme en levenswil, zijn ontmoedigen, kapituleren, zikant trok hij naar Wetteren zig. Ook als het voor de ak- naar de Muziekschool. Na tiviteiten op zijn bedrijf voor de Harmonie «Jerusalem» de tweede wereldoorlog anderen onmogelijk zou zijn zou spelen in de kerk en was hij het die samen met Emiel De Mulder, Ward De richting van de muziek maatschappij. Dat deze vereniging geworden is wat ze nu is zal zeker voor een belangrijk deel de verdien- Deze week kunnen we de filmbezoekers van Aalst nog de vermelding «Kinderen niet toegelaten» droeg, maar weinig nieuws mededelen. Hoofdbrok, en film kunnen dit nu wel. Uit de originele versie werd de van de week, is de BelgiSGhe produktie van Andre wagenscène weggeknipt, zo'n goede honderd me- Delvaux: «Een vrouw tussen hond en wolf», die ter, of ongeveer een vijftal minuten. Met deze kunst- vanaf deze week loopt in de Studio van cinema Pala- greep kreeg de film de vermelding «Kinderen toege- ce. Zie in dit blad «Film van de week» Palace - Benedenzaal Hier wordt voor de tweede week de Bruce Lee-film «Enter the dragon» doorgespeeld. Feestpaleis - Zaal 1 In de grote zaal van cinema Feestpaleis wordt deze week ingaat. Laten wij er echter bijvermelden dat week de suksesprent «Saturday Night Fever» her- tijdens de week de laatste vertoning van deze film zal nomen. De film-minderjarigen die vorige maal niet aanvangen om 20u30. Op zondag echter zal de laat- aan hun trekken konden komen omdat de prent toen ste vertoning aanvangen om 21u. laten» mee. John Travoltaferventen van alle leeftij den kunnen dus vanaf maandag in het Feestpaleis terecht om hun idqol aan het werk te zien. Feestpaleis - zaal 2 In zaal 2 gaat de harde strijd tussen de autokonstruk- teurs door met de film «The Betsy», die zijn tweede geweest was Richard op nam rustig afscheid. Met post. een geloof dat bergen van Toen na een ongeval en pijn kon verzetten zou hij daarna de martelende ons dan verlaten. Nu gela- ziekte zijn krachten dreig- ten in zijn lot. den te begeven gaf Richard De uitvaartplechtigheden zich nog niet gewonnen, waren er dan ook wel heel» Voet bij stek houden was speciale. Na de Rozen- steeds zijn parool geweest kransmis waar een heldere en een periode lang was de sopraanstem zorgde voor tuba bespelen niet meer ontroering en medevoelen mogelijk. Toch zat hij trouw kwam de eucharistieviering elke week op zijn stoel in de waarin de familie zich bi- herhalingen of ging mee op zonder moedig wist te hou- uitstap, mét het instrument, den. Voor mij althans leek En wanneer ook dat niet het erop of Richard had ons meer kon volgde hij de niet verlaten maar was i .og maatschappij als gewoon steeds onder ons. lidDat de parochiekerk waarin Toen hij werkelijk z'n einde hij zo dikwijls vertoefde veel voelde naderen riep hij zijn. te klein bleek was dan ook gezin aan zijn sterfbed, re- een troost voor de rou- gelde alles voor zijn begra- wende familie, fenis, drukte de wens uit dat LH Na een eerder langzame start na de verlofperiode centraal en het is haar psy- draaien onze bioskopen in Aalst terug op volle toeren, chologische evolutie die Verleden week konden we zelf vaststellen dat velen aan.b?f' k?mt- LieYe staa| terus de weg naar de bloskoop hebben gevonden. 20 was zondagavond het Feestpaleis uitverkocht voor de vertoning van de film «de Betsy». Deze week hebben we terug een topper in onze filmzalen: ditmaal pakt de cinemazaal Palace uit met de Vlaamse film van André suggereerd. En daarmee De keuze van Marie- zitten we bij de vormgeving, Christine Barrault (zeer deze is niet zo makkelijk in zorgvuldig gedubt) is voor woorden te omvatten. Men treffelijk omdat een uitste- kan het best naar de Franse kende aktrice nodig was titel verwijzen. Alles speelt voor een passieve hoofdrol, zich zowat af in een sche- De Nederlander Rutger merlicht. Met duidelijke Hauer als kollaborateur ont- maar ook met vage omtrek- popt zich in het tweede deel als dramatisch akteur terwijl hij in het begin eerder als een prototype overkomt. Roger Van Hooi is als on dergedoken verzetsman, bevrijder in uniform en min- Vorige vrijdag ging in het Jeugdcentrum «Zonnestraat» een folkhappening door. Daar er in te rnationaal-hoogs taande artiesten op het programma stonden, waren de verwachtin gen wel erg boog gespannen. Aan deze werd echter als nooit tevoren beantwoord: het werd een muzikale maaltijd, bereid met de meest voortreffelijke recepten. Met deze eerste editie van «Denderfolk», hebben de organisatoren ervan gezorgd voor één der mijlpalen in het Aakterse muziekgebeuren. Ondanks het kille avond- weer en de verleiding van de welbekende «Aalsterse avond», die plaatshad in de Keizershallen, vonden toch heel wat jongeren de weg naar het Jeugdcentrum, om er te gaan genieten van klinkende namen als Steve Ashley, Ian Hunt, Bert Jansch en de hier ten lande minder bekende Lea Nichol son Concertina Band en de van Adriaan. Zij hoort thuis in de keuken en begrijpt ook niet zo best wat er in haar Adriaan omgaat. Ze wil Delvaux die op 26 april jongstleden in ons land in evenwel meer zijn dan een ken. Opvallend is de première ging namelijk «Een vrouw tussen hond en stuk dekor uit zijn leven en nuanceerde karakterteke- wolf» die wij persoonlijk als de beste Vlaamse film schreeuwt dat ook uit als ning van de hoofdpersona- aan7ien dip nnit werd opmaakt haar man thuis vertrekt naar ges. Niemand is volledig aanzien die ooit werd gemaakt. het Oostfront. goed of volledig slecht. Het is een film waarover driaan weerhouden om voor Tijdens de oorlogsjaren sluit Tussen hond en wolf is de Tir„ ^r.., - reeds veel werd gepraat en zijn ideaal te strijden. Lieve ze zich op en kan slechts op tijd van de dag waar het naar, de sympatieke tegen- Schotse folk-rockgroep Finn nog zal gepraat worden, tracht zich zo goed en zo weinig begrip rekenen, noch licht noch duister is. hanger, later teleurstellend. McCuIll. een film die handelt over kol- kwaad mogelijk door de si- Haar familie dringt aan om De hoofdpersoon is een Delvaux en Michiels heb- De koude werd echter laboratie en verzet tijdens tuatie heen te slaan. Ze op de buiten eens lekker te vrouw tussen twee fronten, ben in het scenario genuan- de tweede wereldoorlog, werkt als verpleegster in komen eten maar als Lieve die nergens staat. Zij trouwt ceerde karakterontwikke- Het heeft vijf jaar geduurd een ziekenhuis (een militair daarop ingaat wordt het een met iemand die zijn regel lingen gewild, geen zwart eer André Delvaux nog van hospitaal zal haar later wor- vreselijke ontgoocheling, van kollaborateur volgt en wit personages, mensen zich liet horen, het uiterst den verweten) en krijgt ge- Haar ooms en tantes be- oplegt. Maar wat is zijzelf? vervormd door het leven en zcnrgvuldig voorbereidings- regeld wat geld van haar waarden het vlees voor na Zij weet het niet. Zij staat door hun eigen aard. De bij werk en de zin voor detail bij Oostfronter. Brieven blijven haar vertrek. Dat ontdekt tussen leven en strijd in een komende personages die de regisseur zijn niet iets langer weg. In de buurt Lieve bij toeval en het ver- tuin waar de seizoenen op als types optreden zijn stuk specjfieke klankkleur van de vreemd aan dit lange rij- is er een kollaborerend sla- nederende gevoel beetge- elkaar volgen in een stad voor stuk meesterlijke ver- concertina's (zeshoekige dia- pingsproces. Ook kreeg ger die af en toe een mooi nomen te zijn door haar ei- waar de tekens van leven wezenlijkingen: de pastoor tonische trekzak) vond het in Delvaux bijna géén subsi- stuk vlees voor Lieve klaar gen omgeving, drijft haar in zich doen gelden als de (Senne Rouffaer), de drie den beginne 6f vervelend, óf dies van het ministerie om legtIntussen woedt de de armen van Frangois die enige die van belang zijn. vrouwen uit het kollabora- grappig. De nummerkeuze deze film te venwezenlijken oorlog voort, zijn er lucht- ze tot dan maar koeltjes be- Dat er plots in haar levon teursgezin (Jenny Tanghe. zorgde echter voor de nodige en trok ook de Nederlandse aanvallen en worden men- handelde. een verzetsman opduikt is Tine Balder, Greta Van - producent zich op het laat- sen door de Gestapo opge- toeval, maar zal haar doen Langendonck), de slager ste nippertje terug. «Een pakt. Ook het verzet laat Bij de bevrijding blijft ze ontdekken dat ze een vrouw (Bert André). De fotografie vrouw tussen hond en wolf» zich niet onbetuigd en op strak toezien hoe iedereen jS. Nog vooraleer zij duide- en het kamerawerk zijn naar een scenario van Ivo een avond staat een off icier, feestviert terwijl de slager lijk weet wat in haar omgaat, voortreffelijk. Door deze op- Michiels werd uiteindelijk Frangois in Lieves tuin. Zij zelfmoord pleegt en vrou- kiest zij opnieuw voor het timaal professionele en een Belgisch-Franse co- laat hem in de kelder schui- wen worden kaalgescho- slachtoffer, haar man die filmkreatieve aanpak van produktie. We willen er op len en tussen hun beide ren. Op haar inspanningen gebroken terugkomt. Maar André Delvaux en zijn me- wijzen dat de Nederlandse komt het tot een verhou- om met Adriaan verder te omdat die gebroken man dewerkers kon «Een vrouw titel een letterlijke vertalinc ding. Na de oorlog wordt leven komt geen antwoord, zich met groeiende razernij tussen hond en wolf» uit- is van de franse uitdrukking Adriaan opgesloten, maar Integendeel, haar man kap- vastklampt aan de oude il- groeien tot een voldragen haar rekening nam. Het «entre chien et loup» en dal dank zij de tussenkomst van selt zich van langsom meer lusie en zich afzondert, het en integere kijk op een brok programma liep over de melodieën, verpakt in ster- ze slaat op het tijdstip de vrienden van Frangois in zijn herinneringen in en |even in haar en in zichzelf recent en pijnlijk Vlaams vooroorlogse jazzy-deuntjes ke harmonische gezangen waarop men een hond nog komt hij vrij. Lieve begint kent tenslotte maar één vernielt, moet zij ook af- verleden. Bovendien een van Glenn Miller naar eigen en'begeleid door Steve zelf vlug vergeten toen de vijftal lige Lea Nicholson Concerti na Band het podium betrad om een nooit te vergeten avond te openen. Hier werd het wel even wennen: wie niet vertrouwd was met de afwisseling en mede hier door voor een blijvende aandacht vanwege het pu bliek. Weldra werden we dan ook onweerstaanbaar meegesleept door de ingeto gen instrumentaaltjes van Lea Nicholson en zijn volge lingen, waarbij elke concer- Richard Casteels. Ian Hunt en de vingervlug-«S heid van Papanicolas bleken fel I bij het publiek in te slaan als ptrij een bom, zodat ze beiden goed werden bevonden voor een tweetal bisnummers. Toen het even wachten werd op de grootmeester van de toonaangevende Engelse blad «Folk Review». Ernst en grapjasserij wisselden me- tma een andere partij voor kaar af jn gezochte, erg uitgewerkte maar vloeiende moeilijk van een wolf kan een antiekhandel en Adri- woord meer voor haar: luis- scheid nemen. Zij doet dit werk dat door zijn interpretaties van Offen- d~e6 gitaar "en door een onderscheiden, de scheme- aan sluit zich van langsom teren! Van Frangois hoort nu na vijftien jaar, een eer- universeel-humanitaire bach, The Beatles (Hello vakkundige,Chris Leslie op ring dus. «Een vrouw in het meer in zichzelf op. Hij Lieve evenmin veel. Zijn ste persoonlijke stap, uit- aard ver boven de banaliteit Goodby Michelle en Penny de vj00j <jjeve Ashley be- schemerlicht» zou dus een schrijft zijn memoires karrière primeert op het ver- eindelijk is in haar karakter van het traditionele Lane) en een erg mooie t00nde 'z\c^t een mjsiukte waarin hij zijn houding ver- leden. Van verzetsman de- de dag aangebroken. Vlaamse filmen uitsteekt en uitvoering van Mike 01dr pete Townshendsprong niet antwoo/dt. Frangois maakt gradeerde hij tot opportu- Er is in deze film en de ro- ongetwijfeld een belangrijke fields wereldbekende «Tuba- te na gesproken, een enthoe- inmiddels carrière in de poli- nist. Lieve observeert om man van Ivo Michiels een internationale karrière te- lar Bellszodat het warme sjast entertainer, die het tiek. Tussen beide moet met de woorden van Del- dubbel verhaal. Dat van een gemoet gaat. De selektie applaus dan ook niet van de klappen van de zweep om meer korrekte vertaling zijn. Het scenario verloopt als volgt: het begint in 1940 op een ogenblik dat België nog neutraal is in het begin van de oorlog. Adriaan en Lieve besluiten te trouwen en ves tigen zich in Antwerpen. A- driaan is vol idealen en als ook België in de oorlog Lieve en haar zoontje (van vaux te spreken «de poli- Adriaan) zich proberen te tieke houding van twee hanctfiaven. mannen in oorlogsomstan- Deze vrouw tussen hond er digheden en trekt daaruit wolf zal bij ons geschiede- een besluit». Haar zoontje nis maken omdat we voor zal niet overkomen wat met wordt meegesleept meldt hij het eerst gekonfronteerd de boom in de tuin is ge- zich voor het Oostfront. Hij worden met een verhaal dat beurd. Hij zal niet kapot wor- zal vechten tegen het god- zich in de oorlogsjaren af- den gemaakt. Die tuin deloze kommunisme en speelt. speelt ook een grote rol in voor de grote waarden van Toch zou het verkeerd zijn Delvaux' werk. Hij is niet al- vrouw tussen twee mannen die elk op hun wijze van ge liefde man naar mislukte of teleurstellende man evolue ren. En het verhaal van een historisch politiek konflikt en twee partijen die op een be paald ogenblik een eigen wet hebben, later ontaar den. De schoonheid van het filmbeeld is betoverend: de Europese beschaving, alle aandacht op het verle- leen een klankbord maar trouwfeest, plechtige kom- «En ik dan?» vraagt zijn den toe te spitsen. In Del- ook een element waarmee vrouw. Niets kan echter A- vaux werk staat een vrouw het tijdsverloop wordt ge- munie, plein te Antwerpen, gevels van huizen, inte rieurs, keuken, studeerka mer louterparelsmetals hoogtepunt de achtertuin met serre van het burgers huis. van Delvaux' film voor het filmfestival van Cannes was reeds een eerste bewijs. Deze film is vanaf heden te zien in de studio van ciné Palace in de Schoolstraat, een film die je moet zien, omdat we voor het eerst in een film met ons oorlogsver leden worden gekonfron teerd, een film die André Delvaux als volgt omschrijft: «Tijdens de oorlog houden van de mannen zich bezig met politiek maar de vrouwen maken geschiedenis». lucht was. Na de rekla- mespots als tussendoortje een schare toehoorders in zijn ban te krijgen, goed onder de knie bleek te hebben. Na een bisnummer ten beste folk, Bert Jansch, werden w< >itei ons ervan bewust, hoe bittei |W< koud het was. hi( We zouden deze evenwel >ko alweer vlug vergeten, wanlBes de nonchalante, duidelijk ur t 'geflambeerde' hoofdschotel >or£ van de avond stak ons, ilar samen met de talentvolle Bd violist Martin Jenkins, een ongelooflijk warme riem on- Bdij der het hart met 'Blues run the game'. We zagen Jansch voorheen reeds tweemaal )|g( aan het werk, maar wat wealt hier ten gehore kregen over-1 p, trof alle verwachtingen: vin- m gervlugge, krachtige gitaar m begeleiding bij grillig rCj; vloeiende melodieën, overgo- ,ge ten met een uitmuntende saus, talent, vakmanschap beklommen Steve Ashley en begeleider Chris Leslie het podium. Er werd al dadelijk geest driftig van wal gestoken met te hebben gegeven en een een (t.a.v. de elpee) iewat tweede serie reklamespots te vormden de ingrediënten 1 vluggere versie van «Win- hebben doorgespoeld, werd ter's coming», het openings- het genieten van de vuige, lied van de elpee «Stroll on», luie rock-blues van Ian Hunt in 1974 uitgeroepen tot plaat en George Papanicolas. Het het jaar, door het ruige, hese stemgeluid van professionaliteit én gevoel e ingrediëntei 1 van een allersmakelijks:11 RUDY KRISTELIJKE BOND VAN GEPENSIONEERDEN JEUGDHUIS LEEUWERIK LEDE Het filmseizocn 1979-1980 start in hel jeugdhuis Leeuwerik op 9 sep tember met -My name is Nobody». Tot mei 1980 staan nog acht voorstellingen op het programma: 7 oktober: «Thrc Days of the Condor». 4 november. «M.A.S.H.», 2 december: «Network», 13 januari: «TheOnien». 3 februari: «The Pink Panter strikes again», 9 maart: Annie Hall», 13 april «James Bond tegen Dokter No» en op 4 mei «Once upon a time in the West». Elke vertoning begint om 20 uur. GENEESHEREN EN APOTEKEN Na de verlofperiode, kondigt de Kristelijke Bond van Gepensioneerden, Dokter P. De Weerdl is nog met vakantie tot en met 9 september <3jtareni afdeling Lede de hervatting van de aktiviteiten aan. Met zijn hobby kan Tandarts Brondeel neemt vakantie van dinsdag 11 tot en met maandag men elke eerste en derde dinsdag van iedere maand terecht, om 15uurin 17 september de Volkskring. Turnoefeningen worden uitgevoerd elke eerste en derde Apotekcr De Smet, Rammelstraat 12 te Lede. verzorgt de wachtbeurt tot donderdag van elke maan, eveneens om 15 uur en inde Volkskirng. Wie en met zaterdag 8 september. zich interesseert aan zingen mag (naar willekeur) zich aanbieden elke Ambulan ce van het Rode Kruis, afdeling Lde: 21.38.48 of 77.80.15. tweede en derde maandag van de maand, op hetzelfde uur en adres. Het TqNE£LVoorsteLLING festijn. Op het menu ston den verder nog o.a. 'Run J| ning from home', 'Cat ant Mouse'. 'Chambertain' 'The Kingftscher'. telken: begeleid door een verbazen de Martin Jenkins op vioo' of cello-mandoline. Als bis n'! nummer kregen we eet! JJ' nostalgisch 'Mirage' uit he JJ Pentangle-tijdperk te horen, Na een magische Jansch betrad Finn McCuill hel podium, wel eens de aller- grappigste groep van Enge- land genoemd. manoline, dulcimer en whistles vorm den de fundamenten van eeh stevige electric folk-sound, waarbij we wel even moesten denken aan Steeleye Span, bestuur rekent op een grote medewerking en een geregelde aanwezig- lunttLViwioitLLinij Zachte, ingetogen nummert 1 heid. Alles gebeurt onder het motto «Doe wat met uw tijd!-. Nieuwe Op 15 september woont de PVV-damesbond een toneelvoorstelling bij a|s 'Lord Franklin' en 'Geor leden zijn altijd welkom. inde Minardschouwburg. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven bij dje- |jeten ons even wegdró TT ,Ja;s"ns ;V" Da'Mm "k'r" 21 06 81wa" °°k men. tot de meer ritmisch! tVlNKLLRblS.lt verdere ml.chlmgen kennen verkregen worden. nummers ons tot danset n Morgen, zaterdag 8 september, wordt door de autokarfirma Herman NIFHWS1RK noodden Een erootse avond n Schockaert (Patrick-cars) uit Smetlede nogmaals een winkelreisje naar V.A.B. - V.T.B. - NIEUWSJES gTOO Canterbury ingericht De prijs is 1.000 frank, de bootreis inbegrepen. De dnaskusrus te Lede: elke maandag om 20 uur inde zaal Eden Roe De werd aldus afgesloten in een Wie belang stelt, neemt dringend kontakt op. Het vertrek wordt geregeld turnlessen gaan elke dinsdag c bij de inschrijving Matutina, Nieuwstraat Lede. ii 19.30 u. door in de turnzaal van Stella gezamenlijke rondedans. DDT 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 12