NSEMBLE INSTRUMENTAL ANDRE COLSON
Festival van Vlaanderen: het
Consortium Classicum paart Duitse
Sriindichkeit aan Weense charme
Festival van Vlaanderen
lis iedereen
!Uit een eigen
ir is een leei
imma.
irée Colson was nu in Aalst, maar niet voor de eerste keer in ™en zjn: ik weet dat deze muziek een rondo is een onmogelijk ritme,
Festival. Ze waren inderdaad vorij jaar in Cent al te Prachtloe klank in «kleef-aan» is voor veel con- en de Epilogue zou Picasso's
'1'; rnpwtrtn. dle ten TO'^ ging 'ms feze van 9 rf_ certgangers zjch „ier en Guernica kunnen geïnspireerd
9aanduseven onderzoeken oTéTaandie groteverwachtin- gen va?, zilverdruppeltjes ui. het
D werd voldaan.
hebben. Het wordt de revelatie
klavecimbel. Het slotallegro maar een populair programma, van de avond,
wordt een bouquetje fontein- met pilaren van veelgespeelde Er kwamen ook nog twee bis-
j ctnisLrnn ir non notroQrliilz dinn cortipc ppn rnnHnntip van Rnc-
nd-jr+ up fransp Barh (van de hand lies- waarin ze de weg van de stukken is een gevaarlijk ding. sertjes: een rondootje van Ros-
n t!|d komen voor een concert de franseiBach (van de nana Jro|jjkheid Waarom hebben we geen zes s.ni (uit zijni v.oolsonaatjes) en
'•net alleen een elementaire vaneen ranjsmuziexvorserna k» Andrée Colson studies ge- een Mouretje, muziek zonder
j n van beleefdheid, het is «ikI is een grawe. Franse f hoord? Ze hebben n()Chtans toupetje
11 een rustige manier om na oacn, nee noor, ridin>e imui Er zijn maar twee manie- zeer duidelijk een genre waarin Er kwam ook nog een recht-
moeilijke dag in een uniek misse len ja. eens qo- ren om Mozart te spelen: zeer ze meesterlijk zijn! staande ovatie,
ir nog even urt te blazen en Maar n Coreih.Kijk eens uo of Qm dje Turjna moet |k tobh ,n deze stad houden w.) van
«mul metste doen. Zozieje re'» 'S eenenormgraotMm- uithetjaar1788 Waarom her. nog kwijt dat de passage met de muziek en verrassingen, niet
'a oorbeeld dat de organisatie pomst gew^stjan wkjeeier |k da{ om(jat Mozart aaneengeschakelde akkoorden noodzakelijk in deze volgorde.
II mnnt rip Ppnrlnrip no Hrio fpctiwolowrm.
it, zo zie je dat het podium
rde artiesten in d
het podium aeree^ 'g a paar jaar te leven heeft. Hij is overgangen gehoord hebben den. Nee nog ge
de midden- ^f„kt^vlledti?HehQand H„ee" n,p® vernederd, uitgezogen, mis- om ze te kunnen beoordelen, want die komt pas
den. Nee, nog geen conclusie
na het laatste
f. ppn nplpprd hppft naar wip ip- naai IK 03'. omaai iviozan op naiicciitjMw.uhwwv «—i- rw7 ■.-=
fïPM'EÏSK: dereen opkeek, eii ZZS. "aenblik 32 is en nog een onvergetelijk is^U joetje Conclusie «ta feshvalavon-
gehad heeft. Die
jd en de centen
in jaren te laten
neschaafri en het zlinluweS Siinën^stikz^n'voimiserië ven op een manier die onbe- voor fijnproevers, die als ik het
niet meer na een omweg gescnaaia.eri nei zijn juweien. crhriifaiiik is nip man moet oned voorheb buna uitverkocht
t naar het kruis opgescho- man had de jd en centen |'u^;""e7'mfsH"Boa ajjjjd Het passo-doble en de roman- optreden van volgende week.
werd, zodat de klank alleen omi zijn werfreni jaren te laten bl|jde Mozart maakt hier z0.n tische bidmelodie zijn verwe- het Gregoriaans Een avond
v langs voor in je oor valt, »99®n- "}l neen er jaren aan j(;,nn,o»,mrr h.o ->ie .v hot
münïl^öm«w'to (Vandaar dat eerf'artikel dat gestopt notenbeeld, dat je hem schrijfelijk is. Die man moet goed voorheb bijna uitverkocht vredige sfeer genoten honderden bezoekers van de prachtige muziek. (Erik)
zeven pilaren gemaakt te «Jna het prachtige adagio waarin dringend weer het normale is
ben. Zo zie je ook dat er achreve^ worden datn0oit kan de altiviool (en ze hebben een concertprogramma op. Stel. En zo n woord leidt een
ral prachtige bloemenen-
ibles met roos-
-wittean e s zijn). Vandaar ook dat hij zeer sublieme soliste) met de cello
w tie dll'*rï> i.tnn h„„« „n in nowaartse nooties diab-
En dan tot slot Chailley's «Sol- voorwaardelijke wijs in, en
wpinio naoelatan heeft en'wat opwaartse nootjes dialo- misation». Iedereen kent het voorwaardelijke wijzen zijn
weinig nageiaien neen, en wai n,«niiji„. varhaal van rte nnrsnrnnn onzer verweven met onmooenke
er add aenoeq^voor over *7 5yzSer jammeT Z verhaal van de oorsprong onzer verweven met onmogelijke
i (maar t lal wel een vrij- vind, is dat men dan nog steeds reeer hettent. Je zou eeo
noten. Ze komen namelijk uit ideeën. Stel je eens voor dat er
vpn altiiri hptzplfdp soeelt en her- 3-stemmig gesprek moeten ho- de hymne van de H. Johannes volgend jaar een ensemble
t geweest z.jn i zoals mgn en al jd heteelfde Speelt erHier stemmen de Doper waamn elk de[ eer_ kom, en dat dat e„semb|e lets
lerburen uitgebreid zitten speelt, zijn opus .u,...ivMr.,rnnnn.w.n ste renels beoint met een der soeelt van een Belaisch com-
rnnrerm s maar oëoaran- elkaar en na elkaar uiting geven ste regels begint met een der speelt van een Belgischicom-
in over wie waar zit, en concerto s maa gegaran noten van de toonladder. Guido pomst. Het mag desnoods nog
we is. en wie wat draagt deerd kn g |eHhet nummer B op maaret| tb|jjkbaarietsmls van Arezzo liet het de knapen uit een Vlaams componist zgn He
liefde voor de muziek gaat het programma terwi| dlan 0e fc|ank njet He( zijn koor e|ke da9 opn|euw zin. mag ze,(s a,s het he|emaa| wet
sommige mensen blijkbaar dere even mooi zi m ik moet dver-en-weer tasten. De gen om het toontreffen te be- anders kan een moderne Vla
ken Ik heb dit lied ad honderd thema's worden niet met kracht vorderen. Behalve de si natuur- ming zijn. Ik mag geen verwin
oor.
i p. maal npznnopn' Ik heb dit con- maar aarzelend ingezet en het lijk want die komt in het hele ten sturen naar de lokale orga-
Sir daar komt Andrée Col- maal gezongerMktebdrtcon gehee) verwatert Hebben ze stuk niet voor. Dat die van de nisatoren of naar het mecenaat,
Wat zijn ze toch keurig n certo al honderd maal genoora u woorden Sanct| |ohanm zou wantdle hebben alleen maar de
L I n J v' pn dan kan hPt nipt andprs of ie het stuk nog niet lang ingestu-
™vmol sUpTeit' doet hét zit van voor tot achter met een deed, of ligt Mozart niet in hun
fiouurl ik eé létter- kritisch oor. Niet van, wordt dit "A maar er hangt een sfeer
nyuuiiijrs. b i icuci van vrees over het ensemble,
er een allerchar- weer een van ae zeer veie ni<stPlnn<? vnnrt-
dameuit maar ik ver- mooie uitvoeringen van een van Het worat een ruste oos voort
u V riP 7ppr vpIp kamprnrkpstpn iagennaarheteindakkoord.dat
fluwèbn °hand° de Hzeren maar wordt dit een boeiende bevrijdend klinkt maar dan niet
inhoudt. Een Idein teke- uitvoering vol verrassingen. En die Mozart be"
feit krijg je daarvan hele- wat we hoorden was een ro- QoeiQ neeTl-
bij de aanvang: alle mu- mantische benadering van
staan klaar, maar romme- misschien wel de meest roman- Gauw maar naar Turina. Het is
links pn rechts wat in de tische Italiaanse barokcompo- een componist die je hier
maar zodra zij het nist. Een paar slepende maten weinig hoort. Maar wie klas-
betreedt wordt er geen 'n het overgangs allegro, en sieke gitaar gestudeerd heeft,
meer bewoqen Pro- een tweede viool die even weg- loopt hem wel eens tegen de
Leclair'Première Ré- slipte. Wat we ook hoorden was noten. Hij heeft stukjes ge-
de Musique'. Het is een mooi opgezet samenspel schreven om duimen en vinge-
dat Fransen chauvin- van de drie solisten en een heel ren van af te likken met dien
Ze ziin dus met ander fraaie celloklank. Alles bijeen verstande dat je ze er eerst stuk
niet beschaamd om een brave vertolking, met veel op speelt. Dit «Gebed van de
te vertellen dat wat van gestroomlijnde melodieën. stierevechter» is als opgave na
komt niet beter maar best En dan Vivaldi: concerto in A tuurlijk zeer romantisch: een
Langs de andere kant ver- voor strijkers en clavecimbel. toreador of matador of hoe he-
wij fierheid en chauvi- Rot is net of iedereen zit tot ten die dingen, die in een stille
ook wel met elkaar want achter zijn oren vol schuld- kappel staat te bidden voor hij
met't is van ons iul- complexen, omdat die man wellicht in stukken gereten
er niet aan liqt'ons zo'n mooie muziek gemaakt wordt,'dat zou een kitch geval
zozeer. Ze beqinnen dus heeft, en wij hem zo lang dood- kunnen worden, waarbij alle
al verwacht had gezwegen hebben. Het is ook noten van zoetigheid en
ciqen componist. Le- net of we nu kost wat kost en sherry-osborne druipen. Maar
is een leerling van Corelli. willens nillens er al zijn werken Turina heeft er een adembene-
werkjes zijn dus Italiaans moeten doorhalen. Geen con- mende ervaring van gemaakt,
bouw maar Frans van eert zonder Vivaldi. Vijf minuut- Hij is Spanjaard, maar heeft zijn
pot Het zijn pure divertisse- jes tijd; VivaldiEven pauzeren: vak in Frankrijk geleerden daar
Entjes maar wel bijzonder Vivaldi. Het nieuws is op zit de sleutel voor de verrassing
ap gemaakt. En de muzikan- komst: Vivaldi. Muziek bij het van de avond. HeUnsemblezit
na
woorden Sancti lohanni zou
komen is gewoon vierkante la- keuze tussen de dames en he-
rie. ren uitvoerders, en niet in de
Over het hele stuk hangt een programma's. Maar zou het
sfeer van droefheid, ook al wis- werkelijk zo'n onbeschaamd-
selt de stemming in de verschil- heid zijn om —in het kader van
lende deeltjes wel even. De het Festival van Vlaanderen aan
«Papillons» met pizzicato's is de artiesten een werkje (een
een bravourstukje: een miniempje, een bagatel) van
perpetuum-mobile voor viool- onze bodem te vragen?
solo. De Elégie met allemaal Ik hoor het al zeggen: daar is hij
dicht opeengeschoven ak- weer.
koordjes loopt zo weg uit de Nee, ik stop er mee
vroege werken van Britten. Het f.C.
Ensemble instrumental André Colson. (Erik)
7iin in dP7P sfppr (hnp kan koken' Vivaldi. Voor de mees- nog maar vijf maten ver, of je Ze vonden de
ók anders) aoed od dreef ten blijft de maker van de «Vier hoort al dat ze thuis zijn. En dwongen, de ervaring enig. voor de vertolkers. (Kunnen gen ze ergeren je niet, ze
okanaers) goeo op oreer. hjj k meteen ziin wii ook waar we al Ons eigen festival echter prominenten die te laat ko- betekenen een moment van
nJèN s8jnvloed^Is een Da- meer Het is niet de man «van» paragrafen lang zitten op te laat mijn gevoelens niet on- men zich echt niet op de rust in een dolle, jachtige nuet valt de zuivere toon zoeterig,
ijrelli s invloed.) is een pa t r„„ ,.,o^hton- 7iin HnnHnou/nnn wprrippiri Ik dank de hemel achtergrond houden?) wereld. van da hoorns od. Het ada- Dvorak is me dierbaar ge-
n ZnwZÏÏtS- pakt een lëoop gënsters en Twintig doofstomme eskimo's denk, wellicht een unicum in de muziek. Dieter Klöcker,
''fivoerder Ze tekent mét haar vuurwerk aan BÏuisende en met zo'n bivakmutsen op hun Europa, maar ik heb een stichter en leider van de yoerd ineen heiwerking van
wat acnter het begrip festival steekt intrigeert me. Ik
was toevallig in de stemmige abdijkerk van St.Michel -
de - Cuxa waar de konserten van het festival van Pra-
des ter ere van Pablo Casals plaats heeft. Er heerste
een sfeer van Catalaanse broederschap. Ik was er
thuis. Vrienden van mij waren geestdriftig over het gehouden. Mozart, Beet-
optreden van de gitarist Alexander Lagoya in de koele, ^makklliikïhet oo? ze
donkere kerkruimte van lesSaintes-Maries-de-la-Mer. 9~h,k ze
er onge- om een gebrek aan respekt ten hun instrumenten zin>
men moet horen in de spie- rijkdom. Het droge timbre
gelzaal van een paleis, liefst van de fagot zit vol ironie, de
te midden van mensen die' tweede klarinet zingt zijn
muziek willen proeven. Het nostalgieke klaaglied. Ai-
programma was klassiek bert denkt hier aan een ver
liefdejongeman die vruchte
loos wacht op een teken van
zijn meisje. Toch krijgt hij
antwoord: het geheel van
de blazers laat een opge
ruimd thema horen. In het
trio van het feestelijk me-
zet getuigt van een grote
warmte. Alleen hobo en fa
got zijn speels, klarinet en
hoorn scheppen een wee
moedige ondertoon. Disci
pline en beheersing vormen
'n ander facet van het
Consortium Classicum:
zelfs een forte klinkt inge
houden. Zo moet 'klassieke'
muziek zingen, niet gevoel
loos, niet sentimenteel of
van uitbundiaheid Col- maar .for all seasons». Een wachten: ze zijn doodgewoon verdeeld. Ik dank de hemel achtergrond houden?)
kan Ie orkestleider noe- ensemble dat Vivaldi aanpakt, veel beter in moderne muziek, als ik aan de Mahlercyclus Maar naar de essentie nu,
__i.x i«v. Tmintin Hnnfctnmmo oclzimn'c
wereld.
Mozarts serenade nr. 11 in
Es K.V. 375 werd uitge-
lichaam de melodie vandè sëëtterënde"muziek "(als een kop kunnen op vijftig kilometer wrange bijsmaak als ik het groep, haalde het stof weg 1782, een bezetting ver-
detand aeSévenl Mr- champagnekurk staat er in het afstand horen dat dit muziek is elitaire karakter zie en de van een aantal partituren sterkt met twee hobo s. Het
Oe nana geSCnreven) paf Ha A.Re Hmmnolrrmac wan Ha no- die verstrikt waren nndor rip all enm knmt «/at traan nn
aFs deze muziek U bé- programma, maar dat zal hij er die voor hen geschreven is. De drempelvrees van de ge- die verstrikt waren onder de allegro komt wal traag op
'nï is moet U maar eens wel niet bij geschreven heb- Turina en de Chailley worden middelde mens. Datzelfde luidruchtigheid van de ro- gang, het heeft een plecht
en is, moei u maar eens Hefairteniemoltoiseen onvergetelijk maar hun barok- mengsel was er bij het con- mantiek. Zgn ensemble statige aanvang. De eerste
oase van vioolkunst Je hoort vertolking onderscheidt zich in cert van het Consortium (soepel evoluerend tussen maten waren al voldoende
noo eens echl en het is cliché niets van een vertolking door Classicum van dinsdag 11 blazers en strijkers, en ge- om de kwaliteiten van het
een eventueel ander ensemble, september: momenten rekruteerd op basis van Consortium Classicum te
van geluk en de muziek, een strenge artistieke normen) reveleren: homogeniteit,
gevoel van ontgoocheling richt zich naaf een genre dat verfijnde nuancering, klank-
I ar zijn vtoolcencerfo's grij-
t i: daar zit de echte Leclair.
t aankondiging in het pro-
mmo dje bem voorstelt als
nog eens echt, en het is cliché,
want het is al duizendmaal ge-
op het orgel
even herinneren aan het slotakkoord in het kader Qe Schola Gregoriana. ge-
festival van Vlaanderen dat we kunnen opvan- SChoold in het Gregoriaans
in de Sint-Walburgakerk van Meldert op woens- en geregeld puttend aan de
26 september te 20.30 uur. De Schola Gregoriana bron te golesmes. brengt de
Sint-Salvator-kathedraal te Brugge zingt onder gezangen voor Pasen en
van Roger Deruwe, Kristiaan Van Ingelgem pinksteren. Wie met heim
wee terugdenkt aan zijn
jeugdjaren met 'n kerk vol
wierook en gezangen die
nog iets in zich dragen van
het grote mysterie dat God
is, wie houdt van de sereni
teit en de wijding die uitgaat
van het Gregoriaans, wie
doodgewoon wil genieten
van een brok heerlijke mu
ziek, is hier op zijn plaats.
Het programma
Pasen Introitus Resurrexi
Graduaie Haec dies
Alleluia Pascha nostrum
Sequentia Victimae pa-
schali
Communio Pascha nostrum
Beloken Pasen
Introitus Quasi modo
Alleluia In die resurrectionis
Communio Mitte manum
Vierde zondag na Pasen
Introitus Cantate domino
Onze-Lieve-Heer-
Hemelvaart
Introitus Viri Galilaei
Alleluia Ascendit Deus
Consertium Classicum. (Erik)
van de hoorns op. Het ada
gio lijkt een opera
ensemble: de verschillende
houtblazers dialogeren, de
anderen omspelen hun lied.
Het koloriet van het Consor
tium Classicum is duidelijk
uitgebalanceerd. Het
tweede menuet is spontaan
een eenvoudig als een
volkswijsje, het trio heeft
nog de glimlach van het
probleemloze wonderkind.
Het allegro dat de serenade
afsluit is geschreven in de
vorm van een rondo-sonate
met een levendig, bijna vi
riel karakter. Een kortfugato
onderbreekt de landelijke
vreugde met fanfarepassa
ges in de hoorns. Mozart
amuseert zich kostelijk, de
musici laten ons meegenie
ten van zijn vreugde.
Beethovens rondino in Es
voor twee hobo's, twee kla
rinetten, twee hoorns, twee
fagotten en contrabas is
een jeugdwerk uit 1792. Het
werkje heeft slechts één
beweging: een lyrisch an
dante. De struktuur is
evenwichtig, de klank har
monisch, we zijn in de buurt
van Haydn en Mozart. En
toch kondigt zich een sterke
persoonlijkheid aan. De in-
ritus
Communio Factus est re-
pente
Als inleiding, afsluiting of
overgang tussen de ver
schillende gezangen speelt
Kris Van Ingelgem:
van Johannes van Lublin
(15e - en 16e eeuw)
uit de Tabulator«Prosa de
Ressurrectione Domini»
Victimae paschali laudes
Agnus redemit oves
Die nobis Maria
Credendum est soli Mariae
0 Introitus de Spiritu Sancto,
Magnificat-antifoon O Rex s jrj|us
glonae (tweede vespers) b£m terraajm p70sa de
Pinksteren Sancto Spiritu Veni Sancte
Hymne Veni Creator Spiri- Spiritus
tus twee improvisaties:
Introitus Spiritus Domini een 0p be( introitus Viri Gali-
Alieluia Veni Sancte Spiri- |aej
tus een op de hymne Veni
Sequentia Veni Sancte Spi- Creator
Weer een massa volk op het tweede deel van het festival van Vlaanderen.
worden door een unieke
vertolking van zijn cellocon
cert door Pierre Fournier
Het is me altijd bijgeblever
hoe hij strijkers en soloin
strument dialogerend lie
zingen in zijn ietwat zwaai
moedige Slavische taal.
Zijn serenade in d. voor blr
zers op 44 was voor mij
hoogtepunt van de avo
Het werk stelt door zijn r
sonoriteit en zijn wissele
kleur hoge eisen. Het i
derato quasi marcia h
een wat pompeuze inze
hier een ironisch t:
kreeg. Het notenbeeld v
met veel reliëf uitgetek
De crescendi klonken
ver en vol, de decresc
betekenden een werf
wegebben. Het temp
menuetto (in feite een f
sedska. een Bohee
volksdans met het kare
van een Landler) hf
nerde in zijn presto aai
pittigheid van Dvoraks
vische dansen, in zijn
gere passages aan
trage voorbijvloeien v
Smetana's Moldau en e
zacht glooiend Boheer
landschap. Het andate cc
moto is een breed uitgc
sponnen cantilene, ee
soort rustpunt, een intro
verte mijmering. Hobo, kla
rinet en hoorn wisselden ii
volgehouden spanning hui
weemoedig lied. De spran
kelend geestige finale toon
een vrolijke Dvorak. De
houtblazers dwarrelen
dooreen. Gernot Schmall-
fuss (hobo) en Dieter Klö
cker (klarinet) slepen hun
metgezellen naar een uitge
laten slot, Johannes Sink
laat zijn cello uitgelaten zin
gen Het marsthema waar
mee het werk aanvangt
wordt hernomen en voltrok
ken door het hoornsignaal
Ik wou de klank vasthouden
en laten uitdeinen onder
vrienden maar hij sterft in
een broeierige receptie. Ik
voel me wat vreemd en sluit
deze avond in mijn dagboek
als iets onvergetelijks