Interview! D'HOND Foto'S DE VREI Een van de zeldzame zonnige dagen in Viaanderens overtrokken zomer. De Kerkstraat té Hekelgem. De vlakke denderstreek maakt plaats voor het brabantse heuvelland. En op zo'n hoogte woont Etienne Le Compte, struis en groot, achtenveertig jaar en familie van de in Knokke levende wonderdokter. Het atelier van de kunstenaar ligt net onder het dak. Het is er snikheet die dag. in de hoek staat een eenpersoonsbed. Verder glazen kasten met voorwerpen uit verre landen. Want de kunstenaar is een geroutineerde wereldreiziger. Zo heeft men het ons toch verteld. Door een veluxraam tasten wij de horizont af. De prachtige glooiing van het landschap roept inspiratie op. AALSTENAAR U zegt me dat ge geen braban- der zijt maar een Aalstenaar. Niettemin komen uw onder werpen weinig of niet in het Aalsterse voor. Vanwaar dan wei? Ik ben te Aalst geboren en ben •fcog steeds administratief, een Aalstenaar. Mijn atelier is in Brabant. En dit heeft voor be paalde mensen een zo groot be lang dat ik bijv. voor een artikel in het tijdschrift van de provin cie Oost-Vlaanderen éérst mijn paspoort moest tonen. De tema's volgen de mens mee, of ze komen op hem af. Jaren terug ben ik met inte rieurs uit Aalsterse kerken be gonnen en ook de boomgaar den te Hekelgem. Nadien ver schuiven de tema's wel volgens de plaatsen waar men vertoeft. Je hebt ook een korte ab- strakte periode gekend. Maar het werk heeft U niet voldaan. Om welke redenen? Elkeen werkt zoals hij gebekt is. Maar bewust abstrakt schilde ren ligt me niet. Ik vertrek im mers van een welbewust eind doel, dat naar mijn natuur méér figuratief is gericht, alhoewel boompartijen en stukken uit marines zeker op zichzelf ab strakt zijn indien men deze af zondert van hun geheel in de kompozitie. Het is me moeilijk een kat als een kat te schilderen, wanneer ik niet tot het einde haar kon- struktielijn behoud. Etienne Le Compte woont er al sinds 1947. Het landschap was toen nog aan ontginning toe. Nu merk je hier en daar ge wrochten van architekturale miskramen waar de stadsmens naar uitkijkt. Alhoewel hij er zelf is gaan wonen betreurt Le Compte de bouwexplozie welke zich over de mens heen ontwik kelt en zich neernestelt zonder enig kompromis met de omge ving. In de 'living room' van de familie Le Compte hangen de werken een na ander. Een groot aantal werken gaan blijkbaar het huis niet uit. Een ander deel wordt vernietigd. Le Compte gelooft niet dat hij duizend wer- jgp bij elkaar heeft geschilderd in zijn reeds rijkgevulde car rière. Bij het krieken van de dag stapt hij het atelier binnen. Kontakt met de natuur is dan nog moge lijk, zegt hij. Het is zijn droom eens alleen te zijn met de lucht. Het gevoel een onderdeel van de natuur te zijn. Het is trou wens een van zijn eigenschap pen de natuur te beleven. Hij droomt er van eens en voor goed naar Zuid-Frankrijk te gaan wonen. Het reizen zit hem in het bloed. Vandaar ook zijn meer dan normale sociale ge voeligheid. Deze tendens si tueert zich ook in zijn recent werk. Karakters van mensen uit het Columbiaanse oerwoud, indrukken van primitieve ge woonten. Le Compte: «het 1-tnia ligt er, en als ik er voorbij kom, zie ik het, ik laat de t-ema's op mij afkomen». Le Compte heeft duidelijk niet de allure van de grootmeester. Hij laat alles voor wat het waard is en leidt zelf een bescheiden leventje. Zijn eerste expozities hield hij in de zalen van het Bel fort. Later heeft hij zichzelf als het ware gemanaged. Le Compte: «Ik werk onafhanke lijk, de managers welke zich aanmelden stuur ik de deur uit, ik wil mijn eigen niet verbaster en om een deel mensen tevre den te stellen, ik schilder niet graag voor het publiek». De kleur speelt een belangrijke rol in zijn werk. Le Compte: «kleurfunktie is voor mij ver trekpunt, harmonie is het ple zier van het schilderen». In de galerij Pieter Coecke waar Le Compte van 21 september tot 15 oktober expozeert zullen naast zijn gekende schilderijen ook pastels en tekeningen han gen. Samen een veertigtal wer ken. Ook zal daar in een soort Aalsterse première het boek worden voorgesteld dat een groot gedeelte van zijn oeuvre in beeld brengt Je lijn als abstrakt gegeven? In aansluiting tot het eerstver- melde zal het niet onaardig klinken te beweren dat in elk figuratief schilderij de abstrak- tie materisch niet kan geweerd worden. Kompozitorisch blijf ik figuratief, verdroomd, of even tueel gesublimeerd volgens de gemoedsgesteldheid van het toment. Maar ik wil de kat als kat. Een tijdlang was het je bedoe ling om schrijver te worden. Een aantal werken van jou werden zelfs gepubliceerd. Uiteindelijk is het uitgelopen op schilderkunst Vanwaar komt deze keuze en welke zijn uw ervaringen? Ik heb als kleine jongen altijd geschilderd, tot op een mo ment dat ik door een teveel aan injekties gezichtsstoornissen kreeg. Dan schreef ik het op papier voor het eerst, wat ik wilde tekenen. Met het gene zingsproces kon ik later op nieuw schilderen, doch had het virus om te schrijven. En dit heeft me een tweestrijd gege ven. Schilderen maakte mij fit. Schrijven maakte mij ziek. Fy- ziek ben ik beter voor het schil deren. Deze situatie forceert men niet. Ge kunt het enkel on dergaan. Leven met twee disci plines is onmogelijk daar de twee vereisten uiterst verschil lend zijn en de eenheid in een mens moeilijk gesplitst kan blijven. FYZIEK VAN HET SCHILDEREN U werkt veel minder dan vroe ger, maar harder. Met wat heeft dat te maken? Ik werk in feite harder: men wordt kieskeuriger. Men is méér veeleisend. Men is moei lijker tevreden. Men wil steeds beter. En het is een feit dat men op bijv. vijftigjarige leeftijd de zaken anders gaat zien dan tien vijftien jaren geleden Ofwel laat men zich gaan en stelt men minder eisen Sommigen teren op hun verworven recht. De tweede mogelijkheid is geen enkele moeilijkheid uit de weg te gaan. Het is de langste en eerlijkste wegHet rezultaat ligt ver Het vergt moed om on verdroten en onverschrokken het ene probleem na het andere te overwinnen, zowel op tech nisch, kompozitorisch en ook als mens op het menselijke vlak. Heb je dan toch en ondanks alles niet het gevoel dat je voor de huiskamer schildert? Op het moment dat ik schilder houd ik me enkel bezig met het schilderen zelf. Wie schildert er in funktie van een huiskamer, een salon, een kantoor, een myzeum, een kollektie? Dit bemoeit mij niet. Opdrachten? Wie opdrachten aanvaardt loopt de kans beperkt te wor den door bijv. de toebedeelde ruimte tussen een muur en een kast. Er zijn inderdaad mensen die dergelijke formaten vullen. Maar, of dit dan verantwoord is, laat ik aan hun gemoedsrust over Ik weet bij ervaring dat bepaalde tema's bepaalde for maten eisen Zo is de zee meer horizontaal gericht. Bomen zijn vertikale verschijnselen in een horizontale bodem. Ik heb in mijn ganse leven geen gedwongen bestelling aan vaard. Het is het doven van het persoonlijk zijn. Waar situeert zich de fyziek van een schilder als U? Kreatief werken is gevoelsgela den zijn. De zonnekant geeft schaduw. Ervaring bewijst dat harmonie tussen mentale ge schiktheid en een goede fyziek door training in evenwicht te brengen is. Training en zelfdis cipline moeten ook de garantie zijn voor een niet gestoorde harmonie. Hoe verhouden zich verf en onderwerp tqt elkaar? Er zijn onderwerpen welke mij in olieverf uitgevoerd niet vol doen. Daarom greep ik naar houtskool en pastel. Ik testte zelfs een techniek uit in water verf, maar deze discipline gaf negatieve rezultaten. Ik wil doelbewust eindigen met een onderwerp, zoals ik het zie in mijn geest wanneer ik eraan begin. Ik ben niet de schilder, die met een lente begint en met een marine ophoudt. Ik verfoei het «ten geschenke krijgen». Ik werk en zweet, totdat het ge wenste rezultaat bereikt is, tot dat het naar mijn wens voldoet. Dat heeft dus ook te maken met uw persoonlijke fyziek. In vele gevallen is het publiek onwetend over de wijze waarop een schilder werkt Betreffende mentale en fyzieke ingesteldheid. Een ziek wezen ageert duidelijker volgens zieke normen. Uit ervaring verkies ik topgézondheid als belangrijk. Ik weet wat een ziektetoestand is. Voor anderen was een ziekte een stimulans. Zo Van Beetho ven en zijn droefheid. Hij schreef hierdoor beïnvloed zijn vijfde symfonie. Destijds maakte verzen schrij ven me ziek. Ik heb ze alle ver nietigd in het vuur en ben er mee gestopt. Het klimaat is dus belangrijk voor U. Welke weerslag heeft dat in je kunst? Het klimaat, de weersgesteld heid is enerzijds voor mij van een zeer groot belang voor de fyziek. En als tegengewicht dan op het mentale vlak belet de strengste winter mij niet om een heerlijke zonnige boomgaard in volle bloesem te schilderen. KLEUREXPRESSIONISME De materie speelt eveneens een belangrijke rol. Is dat een traditie in uw oeuvre of is dat niet steeds zo geweest? Ik meen dat in elke discipline de materie een rol speelt. Met houtskool kan men geen olie verfschilderij maken. Een beeldhouwer kon twintig jaar terug geen plastiek aanwen den, omdat die materie er nog niet was. Ik heb ook voor me zelf de nieuwe acrylverven uit getest. Maar in acryl zijn de pigmenten harder en de reeks is beperkt. Daarom voldoet acryl me niet. En indien ik de materie in verschillende lagen gebruik, dan moet ik zeggen dat ik van in den beginnen aldus heb gewerkt. Ook de kleur wordt als belang rijk onderdeel van je werk er varen. Men spreekt over het kleurexpressionisme van Etienne Le Compte. Waar si tueert zich de waarde van de kleur in jouw werk? De kleur en de lijn zijn de grote peilers nodig in mijn werk. Sommige schilderijen worden eerst getekend, anderen wor den direkt met de pigmenten aangepakt. Een vooraf gete kend schilderij is misschien méér beredeneert. Een impul sief werk eist onmiddellijk verf. In een schilderij moeten kleur en lijn harmonisch samengaan. Aldus spreek ik ook over de perspektief van de lijn en de perspektief van de kleur, het laatste de leer van de tonaiitei- ten. Ge zijt dan ook gaan tekenen? Ik heb de eerste jaren geen te keningen gemaakt, omwille van de tekening. Ik mocht echter ervaren dat bepaalde voorteke ningen op doek geen kleur meer vereisten en als tekening zelfstandig konden leven. Zo kwam ik tot het tekenen met houtskool en Oostindische inkt. BOOMGAARDSCHILDER U zegt dat ge onvrijwillig te rechtkwam in het tema land schap? Ik werd zeer jong in een domein ter verpleging opgenomen en volgde vanuit mijn bed de wis seling der seizoenen. Deze sfeer wellicht heeft me de waarde van het landschap doen erkennen. Het wandelen in die natuur maakte me gezond. Het schilderen van diezelfde wisse lingen is de meest logische uit loper, op het moment dat men de eerste kleuren probeert. «Ze maken van mij een boom gaardschilder, dat hangt mij de keel uit, het steekt mij tegen.» Hoe kan je zo'n ver klaring honoreren nadat je zo veel boomgaardtaferelen hebt op doek gezet? Boomgaardschilder zijn is een uitdrukking die ik geef wanneer het gaat over boomgaarden in de omgeving. Deze worden echter langzaam uitgeroeid, omwille van verkavelingen, of om als brandhout een open haard te vullen Wie mij boom gaardschilder noemt kent mij echter niet, want drie vierden van mijn tema's heeft niets met boomgaarden te maken. Vele kritiekers gebruiken deze be naming omdat ze mijn evolutie niet volgen en gemakshalve denken dat ik nog altijd dezelfde ben als voor vijftien jaar. Je hebt de pest aan het schenden van het landschap door inplanting van bedrijven, misplaatste architektuur mo dellen, geluidshinder van ma chines. Breng je deze hekel ook over in een politieke be slissing door bijv. voor Agalev te stemmen, de milieuvrien delijke partij? Overal tegenover gelijk wie laat ik mijn stem horen. Dit heeft mij ook in het buitenland reeds vaak moeilijkheden bezorgd. Ik geloof dat het altijd dezelfde mens is die spreekt, hoort en ziet. Men verduidelijkt zijn vi- zie. Ik houd van wie oprecht is en niet met een ommetje iets wil duidelijk maken. AUTODIDAKT Straks ga je expozeren in een moderne design zaak. Komt uw werk daar tot zijn recht en heb je daar ervaringen mede? Ik zie steeds het schilderij als het schilderij op zichzelf. Ik be schouw een werk als een op zichzelf bestaand wezen, dat zijn eigen geschiedenis maakt. Derhalve heeft de ervaring mij geleerd dat het werk als dusda nig geen behoefte heeft aan een of ander welgerichte bepaalde omgeving. U houdt ervan om alleen te zijn met het werk op het ate lier. De rest van de wereld laat je dan doodkoud? Het is onmogelijk zich te izole- ren op deze wereld. Wie zich izoleert leeft naast de wereld. De tema's zijn te vinden tussen en bij de mensen. Doch om volgens menselijke maatstaven als iemand van mijn vlees en bloed het meest gunstig te kunnen kreatief werken is het een noodzaak dat ik mij terug- ROGER D' ERIK DE op trek. Dit kan kort of langdu pui zijn, naargelang het proble bir en het tema zelf. Elk w schept zijn eigen eisen en d( op de sfeer om het beste rei taat te sorteren. Een derde van uw totale pi duktie wordt door uzelf v nietigd. Vanwaar komt drang. Of is het om depr sieve toestanden te oni pen? Ik heb niet de klassieke op ding gehad via akademies, biezondere kursussen. I\ leidgevers waren zelfs men die helemaal niets met schilderen te maken hebb Zo Filip de Pillecijn. Hij zeggen of het goed of niet gi was en waarom. Kritikus Stubbe heb ik één keer g moet. Zijn adviezen geil voor mij heden nog. Maui Schelck tenslotte gaf me merkingen welke ik heb toe past, en nog. Het vernietigen van schildert is de wet van het hard-zijn en zelfkritiek. Ik ben in feite zeil tevreden, leef meer met doeken welke ik maak dan r de afgewerkte stukken. Eers er het kreatieve stadium, dien het kritische. En men vandaag niet laten zien i morgen zal worden ger zeerd. Het vernietigen van een van de produktie heeft in geval niets te maken depressieve toestand, deel. In een vooral het eigen werken beste redding.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20