DE TIJD VAN DE «VLAAMSE FILMKES» VOORBIJ! Amerikaanse scenarioschrijvers te Aalst De tijd is nog niet zolang voorbij dat de Vlaamse film financieel te zwak stond om de algemene kostprijs voor het produceren van een behoorlijke rolprent zelf te dragen. Sinds de kuiturele autonomie in 1964 een feit werd, mag men van een sensationele ommezwaai gewagen. Onder Kuituurminister Van Elslande regelde een K.B. de subsi dies voor de Vlaamse filmproduktie. Mensen die een film wilden gaan draaien en zichzelf daartoe voldoende bekwaam achtten, konden voortaan naar het ministerie van Kuituur komen om er een subsidie aan te vragen. MET ZEVENMULS LAARZEN "De Vijanden» naar scenario, tanten bekeken het namenjK VOORUIT! draaiboek van Hugo Claus en met de ogen van nuchtere za- Fr werd een selektiekommissie onder ziin re9ie en 'Het Af" kenlui. Ze hadden doodgewoon Sestelf Tm eveleie -held, van tvn Michiels onder oeen vertrouwen ,n d,e kandidaten te advizeren bij het kwam dus ook meer geld vrij ons de meest geschikte poli wat de keuze van de cast be- tiek. vorderde en er was ook een Voor jonge mensen een unieke budget beschikbaar voor het kans om zich waar te maken. voeren van de publiciteit. Dit had sensationele gevolgen: in Brussel stond voor het eerst in de geschiedenis een neder- landstalige film op het affiche gedurende 13 weken en in Ant- RAOUL SERVAIS EN HARPYA Naast deze debutanten en de reeds geciteerde Vlaamse ki neasten is de Oostendenaar Raoul Servais het paradepaard aanvragen van een filmsubsi die. Deze kommissie onder zocht de mogelijkheden van de kandidaat en bracht zijn advies uit bij het ministerie van Kuituur dat de beoordeling kon aan vaarden maar ook gewoon naast zich kon neerleggen. Op basis van het dossier, dat door de minister werd aan vaard, en een kost- scheid» van Ivo Michiels onder geen vertrouwen regie van Roland Verhavert, Vlaamse rollen celluloid en werden de nieuwe Vlaamse deze bleven na produktie stee films. De laatste haalde de II vast in de dozen zitten, timono d'oro tijdens het toen- Achtereenvolgens werden de malige Filmfestival van Vene- eersteling van Harry Kümel tië. «Monsieur Hawarden», «Prin- Het Vlaamse Klein Duimpje cess» van Herman Wuyts met vervolgde met zevenmijlslaar- Herman Van Veen in de hoofd- NA «DE TELEURGANG...» HET SUKSES zen zijn schreden voor het Filmwonderland MIRA: DE DEFINITIEVE DOORBRAAK Men produceerde «Cash- rol en «Palaver» van Emiel De- gelin op de filmmarkt gewor pen. In 1972 werd de film van Dege- lin als de beste van het Natio naal Filmfestival van de Belgi- werpen haalde hij zelfs het van de Vlaamse film. dubbele aantal weken! Servais heeft de jongste twintig jaar met de animatiefilms die hij afleverde een veertigtal natio nale en internationale onder scheidingen binnengerijfd. -r Zijn jongste produkt «Harpya» Stijn Streuvels «Teleurgang ontvjng zejfS de Gouden Palm van de Waterhoek» werd voor 0p Filmfestival van Cannes, de Vlaamse filmproduktie een Het jS de hoogste onderschei- hele sprong op de ladder van djng dje jemand kan te beurt het sukses. va||en tijdens één filmjaar. Onder de titel «Mira» beukte Maar wat Raoul Servais op de deze film, die voor 60 procent markt brengt, is dan ook syno- een produktie was van het piem voor kwaliteit. Deze man Vlaamse «Kunst en Kino» en is zowat de ambassadeur van ...arH on umrHt. Ho IVIe" P' UUUUCCIUC «Uaair llddl rilllllCOUVdl van uc usiy. enraming werd en word cash», de eerste langspeelfilm sche Film van Knokke uitgeroe- toelage voorgesteld En na akkoord van de kuiturele excellentie wordt dan uiteinde lijk een kontrakt opgesteld tus sen de minister en de produ cent van de film. De eerste subsidie, die in 1965 werd toegekend, bedroeg vier J15fiimoEIoH'r«(iHlwaamn'lër Betsy Blair de hoofdrollen. die het goed voorhadden met twee films gedraan) waaronder 7nrm)B d„ I manano» van van Pol Collet en Pierre Drouot, pen. plus een hele serie kortfilms. Het mocht allemaal niet baten, Robbe De Hert bracht een ze werden als zwakke produk- science fiction-trilogie op het ten bestempeld en de bios- scherm onder de titel «Gejaagd koopdeuren bleven er potdicht door de winst». In deel A «De voor. Bomof het Wanhoopsco- Net toen de wanhoop om de mité» speelden L.-P. Boon en harten sloeg van alle mensen voor 40 procent door de in breng van «F.R. Produkties», de poorten naar de internatio nale roem wijdopen. Jacques Dufilho. Met die sub sidies ging het regelmatig de hoogte in. En zo ook natuurlijk met de zuiver Vlaamse filmpro- dukties. Bij dat alles zorgde de «Hoge de Vlaamse film en er zich met Raad voor de Film» voor meer al hun kunnen voor inzetten, dan voldoende promotie maar kwam de definitieve kentering, de Vlaamse film geraakte voor- Het was een Nederlands- alsnog niet van de grond. Vlaamse ko-produktie met een Filmdistributeurs en zaalexploi- budget van 17 miljoen. Er de Vlaamse film en de Gouden Palm is dan ook de bekroning van zijn werk. Over deze man is dan ook van zelfsprekend meer te vertellen Willeke Van Ammelrooy's sen- dan in het bestek van dit artikel suele charme was goed voor mogelijk is. een selektie op het Internatio nale Filmfestival van Cannes! De seks had in Vlaanderen ook VLAANDEREN VEROVERT op het witte doek zijn intrede PARUS gedaanEr is dus duidelijk een gunstige tendens waarneembaar voor de Sinds die dag was er voor de y|aamse fjjm dje nu overa| a|S verdeling van Vlaamse films VOiwaardige film wordt aanzien geen enkel probleem meer. en de nodjge waarborgen Miss Van Ammelrooy speelde krjj De vpe |angSpeelfilm ook de hoofdrol in de wonder- yan Andrg Qe|vaux (<gen vrouw mooie film «Louisa een woord tussen hon(J en WQlf>) dje Lois and Arnold Peuser op de Grote Markt (C.A.T.) Schepen Herman Roels met Ernest en mrs Lehman. (C.A.T.) uitbouwen met het sukses dat om er kontakten te leggen met jaar het Vlaamse eksperiiT men kent. de «Writers Guild of America» overgenomen en volgend Wie met «Bert» praat, voelt en het «American Film Insti- komen waarschijnlijk Noor nTiint ri^p hpt voorrecht 06- ™menteel in Aals' ""P1 - onmiddellijk aan, dat deze vi- Me». gen en Frankmk aan de fcé nnnt dp nnpninosfNm te ziinoo kent een ,antasllscP 1kommer- tale man ,ééft voor de (i|m en Bij hun terugkeer lieten beide Het werk van de Vlaamse F hpi faSta? vankS-S™ cieel sukses" Hl1 kende een Ult" dan meer bepaald de Vlaamse Vlaamse filmmensen zich be- dienst zal dus vruchten aft naarna vnlndp een hele wasHist bundise b'ival m Caïnes en film. paald entoesiast uit over hun pen op internationaal nivei Tn filT Rnlnde met de w0/dt, m0™n!?e' 4? p?"IVn Hij was het, die ons vlot en voor Amerikaanse ervaringen en in rips van Roland Verhavert vll,zalen in de Nederlandstalige de vuist weg de geschiedenis het bijzonder over het Film In- in DE WOLKEN naar het boek van Herman Teir- versle 9edraa,<1' van de Vlaamse film van de stiMe waar o.m-Ois P'eyser, Lehman, Peyser, Kanin waf linck, «Jonny en Jessy» van De rechten voor deze film zijn jongste vijftien jaar resu- Bill Fadiman en Joh - de drje Amerj|<aanse scena Wies Andersen, «Het Dwaal- verkocht aan niet minder dan geerde. Geestdriftig vertei de pevs^Jijn- schrijvers die Aalst bezocht licht» van Frans Bruyens en de tien landen. Vlaanderen is door N °"1/s van LuteinQ^narinsrhrii- Bert Podevijn ontving ze Nederlands-Vlaamse ko- de eeuwen heen de wereld door Amerikaanse .jcenarioschrij- n van hem thuis en schepen Hert produktie «Angela, love comes bekend door z'n vaak onge- vers aai101"jj 1land en i^ok aan ven Roels onderhield zich met quietlymet Barbara Sea- evenaarde kunstenaars. Thans onze stad. Hij was het, die op hieruit naar gindein zijn kabinet. De dames gull in de hoofdrol. beheersen de Vlamingen ook het idee kwam om deze mensen naJ[J"d^e®l te| ri gen bloemen aangeboden ef 1 - naar Aalst te loodsen. Gewoon- zodat men besloot de Amen- arjescenarjsten«ntvjngen stadsplaket. Kathleen De Meyer, charm, gids bij de Dienst Toerisme de stad, leidde de bezoel rond in Aalst. In «Malpertuis» was de buiten- de zevende kunst, landse bezetting van de cast in- Zij hebben het bewezen en ge- drukwekkend met Orson Wel- ven er nog voortdurend blijk les, Jean-Pierre Cassel, Susan van. Hampshire, M. Boucquet en Michel Carrière. OP dlt zijn twee films «De Loteling» van Conscience, 'n roulatie, die het zeer goed 3 ripnn Kil haf mihiaL namo tiL lijk bezoeken deze tijdens hun kaanse deskundigen terzake vrije uren de Vlaamse kunst- naar hier te halen, steden Gent en Brugge. In samenwerking met de film dienst van het ministerie van Nederlandse Kuituur richtte de Hubert Podevijn, mrs en Ernest Lehman, een Amerikaanse vriendin van het echtpaar, Arnold en Lois Peysen, schepen Herman Roels en Kathleen De Meyer op de binnenkoer van het stadhuis. (C.A.T.) Volgende gegevens werden ons bereidwillig door de diensten van Schepen Roels ter beschikking gesteld; het zijn de beknopte curriculum vitae van Loys Peyser, Fay en Michael Kanin en Ernest Lehman, die in Aalst te gast waren. Loys Peyser Loys Peyser geeft les aan het «American Film Institute». Zelf liep ze school aan het Holycky College, Zuid Hadley, Massachusetts, waar ze filosofie en politieke wetenschappen studeerde. Bovendien volgde ze één jaar rechten aan de Universiteit van New York. Van 1951 tot 1957 was ze als scenariste en produktieassistente verbonden aan de C.B S.- televisie, N.B.C-. en verschillende produktiemaatschappijen, o.a. Mike Wallace, Faye Emer son en Dick van Dycke. Sinds 1957 is zij samen met haar echtgenoot Arnold Peyser free-lance medewerkster voor de film. Zij beoefenen verschillende genres: komedie, dramatische en muzikale televisiefilms, alsook industriële films. De M.G.M.-film «The Trouble with Girls» met Elvis Presley was ook gedeeltelijk hun werk. Van hun televisiewerk zijn o.a. ook bij ons bekend: Dick van Dycke-show, Mission Impossi ble, Dinah Shore-show, Love American Style. Zij schreef ook verschillende boeken en maakt sinds 1972 als lid van «The American Film Institute» deel uit van de «Writing Faculty». Fay en Michael Kanin Fay Kanin is gehuwd met schrijver-producer Michael Kanin en volgde o.a. de kursussen van het Elmira College en de Universiteit van Zuid-Californië. Het hele gezin is bij de film betrokken, want ook hun zoon Josh is assistent-filmredakteur. Voor het witte doek schreef zij o.m. «Sunday Punch», «Rhapsody», «The opposite sex» en «Teacher's pet», alle in samenwerking met echtgenoot Michael. Zij schreef ook voor de televisie en ook novellen en korte romans. Zij was kandidaat voor het meest originele filmscenario en kreeg een «Emmy» toegewezen voor «Teil me where it hurts»evenals een Christopher. Zij was nogmaals kandidaat voor een «Emmy» voor het meest originele drama, «Hustling» en winnares van de W.G.A. voor het beste TV-drama met datzelfde «Hustling» Deze veelzijdige dame is uiterst aktief in Amerikaanse film- en schrijverskringen. Zij is voorzitter geweest van Screen Branch, de schrijversgilde van Amerika, West. (Writer's Guild of America, West). Ze is nog steeds vice-voorzitter van «Motion Picture Academy Arts and Sciences» (Akademie voor kunst en wetenschap) en lid van «Board of Trustees» (beheerraad van Amerikaanse Filminstituut) en bovendien nog jurylid en lid van de raad van het American College Theatre Festival (Theaterfestival van Amerikaanse scholen) Ernest Lehman Van Ernie Lehman hebben we niet zoveel biografische gegevens. Wél weten we, dat deze man in de Amerikaanse filmwereld een bekende figuur is. Want hij is het brein achter films met klinkende namen als «Somebody up there likes me», «The King and I», «West Side Story», «The Sound of Music», «Who's afraid of Virginia Woolf», «Hello Dolly», «Black Sunday». Lehman werkte ook vaak met Alfre'd Hitchcock, die geen katje was om zonder handschoenen aan te pakken Maar de flegmatieke Ernie klaarde het wel met de oude meester van het thrillergenre. Ernest Lehman is iemand, waar we met genoegen later meer uitgebreid op terugkomen, evenals op de Vlaamse film, zoals die de laatste drie lustrums evolueerde Met de hulp van Hubert Podevijn hopen we dit weldra te kunnen realiseren. C.A.T. «Waarom Aalst niet?» dacht de - Aalstenaar Bert Podevijn en i^ctereaievan^otendVerha- doen bij het publiek, namelijk stapte met zijn idee recht naar Belgische Vereniging van Film- De buitenlandse gasten wa vert werd aeselekteerd in het «Exit 7» van Emiel Degelin en schepen van Onderwijs, Kul- en jV-auteurs tijdens de afge- opgetogen over de ontval Filmfestival van Berlijn «Kasper in de Onderwereld» tuur en Toerisme Herman |0pen vakantiemaanden juli en die hen door alle voornoei En nu bleef het publiek maar van Jef Van der Heyden, naar Roels. Deze had er wel oren augustus met veel bijval een mensen werd bezorgd! In( L0men Hubert Lampo's boek. naar en niet alleen dat. Hij aar- scenariokursusin. Wat in Ame- en Brugge werden hen we np mppstp films waren trou- zelde niet om ook tot aktie over rika in acht maanden gebeurt, waar de historische bezii wens van méér dan behoorlHke |n 1979 zijn met minder dan vijf te gaan. werd hier gekondenseerd tot waardigheden getoond, a kïït™ MmMge zeUs érg la"9sPf "llms J" P™»6 De Amerikaanse filmlui zouden een zes «eken durende cyclus daa-- kwaineii, sommige u „The Morning Alter» van Guido naar Aalst komen met 8 lesuren per dag! af. Bovendien kwam wekelijks een daarmee was de kous dan goed- Henderickx; «Hellegat» van Pa- De tijd dat men verfilmd toneel trick Le Bon; «Slachtvee» van op het scherm kreeg, was Patrick Conrad en «De Witte» voorgoed voorbij. !vooRr0Qb|li^?Lnm^!^.rpinQQnhfnt AMERIKAANSE MEESTERS In de indrukwekkende reeks An'twerDen en de vj;fde jn het Keren we eventjes terug naar Vlaamse produkties citeren we js «De Terugtocht» van het schrijven van een scenario de volaende titels: Maria Ros- [!Re's ir ieru9locni a ua« crhrii„on onmn noraict ooi de volgende titels: Maria Ros- seels' «Dood van een Non», door Collet en Drouot, «Salut en de kost!» van Patrick Le Bon, «Verbrande Brug» van Guido Henderickx. En natuurlijk ook «Pallieter», die Felix Timmermans onsterfe lijk maakte en door Roland Ver havert nogmaals werd vereeu wigd. Rob Van Eyck. gastspreker uit de States aan Aalst deed méér en dit gel het woord, waarvan de naam in stelden de Amerikaanse gal Hollywood een vertrouwde dan ook bijzonder op prijs, klank heeft: Edmund North, gens in Amerika weet men Ernie Lehman, Fay en Michael dat in Vlaanderen, halfweg Kanin, Dan Taradash, William sen Brussel en Gent een st Goldman en John Funa. ligt, «a town named Aa waar men met genoegen Het was voor de kursisten een terugdenkt en misschien hele ervaring met dergelijke graag eens zal terugkeren, mensen te worden gekonfron- Hubert Podevijn, een man di teerd. De Filmdienst van het heel wat heeft gepresteerd v Het schrijven ervan vereist een speciale schrijftechniek die wij hier blijkbaar nog niet beheer sen Het instellen van een jaar lijkse prijs voor het beste film scenario is natuurlijk lofwaardig, !q mpn in hpt vi33m^p isnd ris maar niemand leert er wat bij. vpfil^^pet en tr^n eindeliik Dus was het uitkijken geblazen Ministerie voor Nederlandse de Vlaamse film, heeft in toch in staat om zonder blo- naar geschikte leermeesters. Kuituur mag de eer voor zich menwerking met sche 7pnrip kakpn pen film te Drodu- Het lag meteen voor de hand, opeisen, dat Belgie de eerste is Herman Roels een eerste, men nDhetuebiedvanscena- da< men in de States dergelijke geweest om Amerika s beste sesvolscenari0geschreven Sr?L„stoat menhiernoa me"sen moest gaan zoeken. scenaristen buiten hun lands- zij verdienen daarom even Verder nog „Golden Ophelia- ™sihTae" S' ÏÏÏZS 0nze kineasten Harry Kümel en S'enzen te hebben gehaald. het podjum te worde„ ge, van Ward Ruyslinck, door Mar- in oe xiassiexe Kinuerscnoe pjerre DrouQt werden jn Qp Dit initiatief kende een enorme pen voor een verdiend appla cel Martin geregisseerd. Ten- indprdaad 0Dva,jend dracht van het ministerie van weerklank in andere Europese slotte: «In Kuis» van Jan "et is inoeroaao opvaiiena, K Amprilca aestuurd landen: in Zweden wordt dit Gruyaert en «In alle stilte» van hoeveel van de uitgebrachte Ko»""' "aar A™"Ka gestuurd Ralf Boumans. Deze laatste films die wij hebben geciteerd, kreeg de Staatsprijs voor het werden gemaakt naar boeken beste scenario dat Ralf Bou- van bekende Vlaamse schrij- mans zelf schreef in samen- vers- werking met Ria Aerts. op zichzelf is dat natuurlijk In ko-produktie met Nederland geen bezwaar tegen, maar de werden verwezenlijkt: «Dr. moderne filmproduktie heeft Vlimmen» van Roothaert, n0od aan eigentijdse ideeën, «Soldaat van Oranje», «In dje dan jn scenariovorm wor- naam van de Führer» een den omgezet. Na vijftien jaar dokumentaire van 87 minuten fjimbeleid met stijgend sukses, van Lydia Chagoll, «Het Verlo- blijft het maken van een degelijk ren Paradijs» van Harry Kümel scenario het zorgenkind van de en «Verloren Maandag» van Vlaamse film. Luc Monheim. Sinds 1973 is men bij de Film- Vergeten we daarbij ook de dienst van het Kultuurministe- televisiereeks over het leven rje nochtans bedrijvig om er van PieterPauwel Rubens niet. wat aan te doen. In dat jaar die in de regie van Hugo Claus begon men met het uitschrijven stond. van een «Prijs voor het beste Er werden ook een hele reeks fi,mscenar'0>>- kortfilms geproduceerd, voor- Dit was natuurlijk maar een be- namelijk door afgestudeerden gin, maar bij die filmdienst zit uit het filmonderwijs. Voor hen men niet stil. Hubert Podevijn betekende dit de kans om te (34), bestuurssekretaris, weet bewijzen dat ze het filmmedium er van mee te praten. Deze ras- machtig waren. echte Aalstenaar was sinds de Het ministerie van Kuituur be- allereerste dag betrokken bij de taalt alleen de aanmaakkosten promotie van de Vlaamse film voor dergelijke films en dit lijkt en heeft de Filmdienst helpen De Amerikaanse scenarioschrijvers Lehman, Lois en Arnold Peyser in het kabinet van scl» Roels: uiterst rechts Hubert Podevijn- (CAT) 10 - 28-9-1979 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 10