ilm uandeWfidk De braak van Nice ORGELCYCLUS ST.- MARTINUSKERK Textiel vandaag te Aalst «BEELDHOUWWERK» VAN ALFONS HUYLEBROECK ONHERSTELBAAR BESCHADIGD Antiekbeurs aan het Apostelken VOL HUIS VOOR ETIENNE LECOMPTE Eerst en vooral verontschuldigen wij ons aan onze lezers die verleden week tevergeefs naar onze rubriek hebben gezocht, doch de fout ligt helemaal bij mij wegens het niet tijdig klaar komen van mijn artikel over de film van de week welke toen uitgesproken Ermano's OLMI de klompenboonT was. Dit meesterwerk welke werd bekroond met de gouden palm van het filmfestival van Cannes liep de afgelopen week in de bioskoop Palace aan de Schoolstraat. De publieke belangstelling blijkt nu eenmaal dat het was aan de zeer lage kant doorsnee filmpubliek sex en wat ons toch verbaasd, dit is geweld wil met daar de ook de reden waarom de nodige sensatie rond om nou film niet wordt verlengd. Het nog een filmzaal te be- Zondag a.s. 30 september te 15,30 uur wordt de negende orgelcyklus in Sint- Martinuskerk besloten met een recital door de Zwitserse organist Guy Bovet, Deze beroemde musicus behaalde verschillende internationale prijzen, or ganiseert meestercursussen, is zeer ak- tiet als komponist, bezielt manifesta ties, bespeelt orgel en clavecimbel en vindt tussendoor nog gelegenheid Aalst aan te doen. Wie tijd kan vrij maken voor een uurtje muzikaal genot, wordt verwacht en is welkom. Op het programma: Felix Mendelssohn - Preludium und Fuge in c-moll Alexandre Guilmant - Marche funèbre et chant séraphique Charles-Marie Widor - Intermezzo de la sixième symphonie César Frank - Prière - Final Guy Bovet - Troisième Prélude Ham- bourgeois Improvisatie op een tema van Kristiaan Van Ingelgem 20 - 28-9-1J79 - De Voorpost De textielkunst krijgt een tweede beurt in Aalst. Het is immers nog maar enkele maanden geleden dat op initiatief van de 'Vrienden van het Oud-Hospitaal' in dit ^stedelijk museum een boeiend overzicht werd ge toond van de hedendaagse textielkunst ten lande. zoeken. We beginnen ons daarover toch enkele vragen te stellen. Voor de uitbater telt natuurlijk de leuze 'hoe meer geld in het bakje, hoe beter' en we kunnen hem geen ongelijk geven, dat hij daarvoor voor onze ciné- fielen een minder goede film moet kiezen zal hem een zorg wezen. We kunnen zeggen dat deze week de doorsnee filmliefhebber aan zijn trekken komt met de Franse film les égouts du paradis' van regisseur José Giovanni. De kraak van de eeuw of de stoutmoedige hold-up in de Société Géné rale van Nice, die enkele jaren geleden gepleegd werd door een tiental gangsters die zich via de riolen toegang verschaften tot het gebouw. José Giovanni specialist van gangsterfilms en ex-zware jongen werd geïnspireerd door het boek van Albert Spaggiari aanvoerder en brein achter deze overval. Spagiari werd aangehouden nadat bij hem wapens waren gevonden maar kon ont snappen tijdens een verhoor in het kabinet van de on derzoeksrechter. Sindsdien is men zijn spoor bijster. De film van Giovanni wordt in omloop gebracht onder de zelfde franse titel, met de slechte nederlandse verta ling 'de breuk van Nice'. Albert Spaggiari (Francis Huster) wordt ons bij de aanvang van de film voor gesteld als een slanke ietwat cynische veertiger, die nog volledig in de ban leeft van zijn avontuurlijk verleden: hij opereerde immers in verschillende landen als huurling. Zijn financiële toe stand is niet schitterend en bovendien voelt hij zich als een leeuw in een kooi. Plots daagt zijn vroegere vriend op, die men nooit anders noemde dan '68' (Jean- Frangois Balmer). Hij is pas terug uit Irak waar hij een wapensmokkel deed. Als hij van wapens hoort spreken denkt Spaggiari terug aan aktie. Hij wil leven, hij wil opnieuw in kontakt komen met het gevaar, met 'helden daden'. Een plan rijpt in zijn brein: inbraak in de 'Societé Générale' van Nice en de kofferzaal plunderen. Hij begint al zijn vroegere vrien den op te roepen, specialis ten van het onmogelijke. Eén na één komen ze aan. Er is ook een vrouw bij Mireille (Bérangére Bon- voisin) die destijds in Afrika verbleef. Maar Spaggiari is ook verplicht hulp te zoeken bij de zware jongens uit Marseille. De twee benden komen tot een akkoord. Spaggiari. tekent dan hun weg uit langs de riolen. Op de 'grote dag' loopt niet alles van een leien dakje. De mannen moeten het grootste deel van de tijd gebukt gaan door het water met het nodige materieel op de rug, terwijl zij de aanvallen van de ratten moeten afweren. Meer dan eens komt het tot moeilijkheden tussen de twee klans en ook tot vecht partijen. Tenslotte bereiken ze in het week-end hun doel: na de muur van de bank te hebben doorboord komen ze in de kofferzaal terecht. Alle koffers worden opengebro ken, de buit aan geld, juwelen en kostbare voor werpen loopt in de miljar den. Langs dezelfde weg trekken ze zich terug en na alles te hebben verdeeld, scheiden ze. Nadat de kraak wordt vastgesteld komt de politie in aktie. Albert Spag giari die een afgelgen woning betrekt in de bergen, krijgt het bezoek van de recherche die een huis zoekingsmandaat heeft. Hij wordt opgebracht nadat ver boden wapens worden ont dekt. Dagenlang wordt hij ondervraagd. Men wil weten voor wie de wapen bestemd waren. Hij houdt stand de wapens zijn soevenirs uit de oorlog. Dan op een dag moe van de ondervragingen be kent hij alles, ook de hold-up. En terwijl hij aan de onderzoeksrechter uitlegt Wij hebben er geen flauw vermoeden van, wat mensen kan bezielen om openbaar of privébezit te beschadigen of te ver nielen. Geregeld zijn auto's, bloembakken en wat nog al meer het mikpunt van de vernielzucht van een bepaald soort «burgers». Weer eens prachtige stukjes antiek te koop op de antiekbeurs van het Apostelken. En zoals steeds een massa nieuwsgierigen, zodat de antiekbeurs weer een groots succ :s kon genoemd worden! (Erik)J hoe hij alles heeft gepland, ziet hij door het venster zijn vriend '68' op een motor fiets. Enkele sekonden later springt hij door het raam en beiden verdwijnen in volle snelheid. Sindsdien geen spoor van Spaggiari. Het grootste deel van de film is natuurlijk gewijd aan de tocht door de riolen, se- kwentie die zeer lang toe schijnt. Als men echter bedenkt dat dit werkelijk heid is geweest, dan vraagt men zich af hoe de overval lers dit hebben kunnen uithouden. Men kan zich de vraag stellen was Spaggiari's ontsnapping geensceneerd? en waarom? Op die vraag kan de film geen antwoord geven. De film van Giovanni is het verhaal van een buitengewoon exploot waar voor de regisseur zijn be wondering niet onder stoelen of banken steekt. Het is het avontuur dat in de mis daadgeschiedenis niet zijn gelijke heeft en waarvan men geboeid, met spanning en ongeloof, het verloop op het schermt volgt. Deze film is te zien in de bioskoop Feestpaleis aan de Vlaanderenstraat. R. De beer Populier droeg voor uit eigen poëtisch werk op de voorstelling aan de pers van de tentoonstelling over hedendaagse textielkunst (Mark) lk citeer uit de katalogus: «Wat voor mij belangrijk is, is het positief beleven van het ding, het gebeurde, de omgeving. Het concept of de banaderingswaarde tracht ik zo goed mogelijk te benaderen en uit te leven. Mijn werk is elementair en is een schakel tussen de din gen van elke dag en mijn kunstzijn. Er is moeilijk een scheiding te maken tussen wat hoort tot mijn kunstbe- leven en wat er niet bij hoort. Mijn kunst-zijn wordt steeds geprojecteerd naar mijn gewoon leven, naar de din gen die horen bij wat ieder een doet. Mijn kunst ei gen zijn is de schakel van de dingen die ik gewoon be leef en de dingen die ik uit eraard alleen voor mezelf wil opknappen». Voor verdere informatie over de hedendaagse Be lgische textielkunst kan men terrecht in het voor noemde artikel dat ik maakte voor de VP. Deze merkwaardige exposi tie loopt nog door tot 13 ok tober telkens van maandag totvrijdag (10 uurtot 17 uur) en op zaterdag van 10 uur tot 12 uur. Er wordt ook een belangrijke videofilm ver toont «Lieve, Lena, Tapta, een initiatie tot een nieuwe textielkunst». Daarop kom ik volgende week beslist te rug. Roger D'Hondt De «fit-o-meter» in het Aalsters stadspark schijnt het uitverko ren onderwerp van de «zorgen» van bepaalde Aalsterse vanda len. Zondagnamiddag 16 septem ber schijnen de barbaren een nieuw werkterrein te hebben uitgekozen: de binnenkoer van het Stadhuis, waar de tentoon stelling van hedendaagse beeldhouwkunst staat opge steld. Door de planton werd in de loop van de namiddag vastgesteld, dat één van de werken van Al- fons Huylebroeck, die een paar ten hemel gestrekte handen voorstelde, van zijn voetstuk was gevallen of er opzettelijk afgeduwd Het kunstwerk was onherstel baar beschadigd. Het beeldje kan onmogelijk vanzelf zijn gevallen; wél kan het onopzettelijk bijv. door het aan te raken of door ver strooidheid ten val zijn ge bracht, maar dat lijkt weinig waarschijnlijk, hoewel het na tuurlijk wel mogelijk is. Het rezultaat blijft hetzelfde. Moedwillige vernieling of vluchtmisdrijf. De politieman van dienst was ontsteld: de man treft geen enkele blaam, want hij kan niet overal tegelijk aanwezig zijn. Een blaam treft alle inwoners van deze stadzo lang de dader(s) niet gekend zijn. Want het blijkt steeds meer dat in Aalst niets meer veilig kan worden tentoongè- steld of gewoon in het openbaar Het wordt hoogtijd, dat alle burgers van deze stad een handje gaan toesteken om aan het vandalisme rezoluut een einde te maken en de daders van deze laffe aanslagen eens flink op de vingers te tikken! CAT Tijdens de voorstelling aan de pers van de moderne textielkunst kon elkeen aandachtig de video-band over dit onderwerp bekijken. (Mark) Er was een vol huis vorige vrijdag op de opening van de tentoonstelling «Etiennj Lecompte» in de galerij Pieter Coecke. Tal van bekenden verdrongen zich voor df werken. Het ensemble toont ons een zeer veelzijdige artiest. Behoudens de klafj sieke boomgaarden zijn er ook de nieuwe pastels welke Lecompte ruw en schera matig heeft uitgewerkt. Of hij met deze werken een elementaire bijdrage levert *T de schilderkunst is echter onbetwistbaar. Modern van vorm, doch vol leven en aantrekkelijk zijn de hedendaagse textielwerken. (Mark) Nu pakken enkele mensen met een tweede textielkunst show uit in de lokalen van de Liberale Sociale Werken in de Korte Zoutstraat. Hel geheel valt wel wat selek- tiever uit. Van wat in het museum te zien was blijven slechts drie kunstenaars over. Dat zijn Tapta, Lieva Bostoen en Edith Van Driessche. Nieuw is het werk van Lena Halflants welke wij in de VP van 8 juni hebben geciteerd omwille van haar afwezigheid in de voornoemde expositie. Het ensemble in de hall van het LSW geeft nu een volmaak ter inzicht in wat de textiel kunst te bieden heeft. Lena Halflants (1937) legt immers de klemtoon op heel wat elementen welke door gaans buiten het klassieke patroon vallen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 20