«Schola
Gregoriana»
plaatst heerlijk
orgelpunt
achter festival
film uandeWGClC
PAS VERSCHENEN
«DE JEZUÏETEN TE AALST»
«DE SCHAT VAN KONING
SWIEBERLING»
The Buddy Holly-story
het linnen doel
Stadspoppenteater van Aalst met
MARCEL
VERCAUTEREN
IN OPEN KRING
MERE
ste en de toeede Jezu1e_
10 - 5-10-1979 - De Voorpost
Wie ooit uit de kerken het Gregoriaans heeft verbannen in
de misvatting dat het volk niet begreep wat het zong heeft
een artistieke aanslag gepleegd. Gregoriaans is een woord dat
men in de moderne kerk alleen nog mag fluisteren. Wie het
graag hoort, is bijna een marginale geworden. Het staat pro
gressief een tekst in de volkstaal binnen het keurslijf van een
negro-spiritual te wringen. En het lijkt erop alsof de desacrali-
Deze week komen in onze bioskopen een paar belang
rijke films uit Eerst en vooral de film van Claude Chabrol
«Violette Nozière», welke te zien was op het filmfestival
van Cannes vorig jaar. Deze film verdient zeker als film
van de week besproken te worden, doch daar wijzelf
deze prent nog niet konden bekijken zullen we van de
gelegenheid deze week gebruik maken om deze te gaan
zien.
zatie het eerste programmapunt is van een
ters. Kommuniebanken sieren salons, kandelaars dienen om grond voor de klank van de hemel. De Paashymne 'Salve,
sfeer te scheppen in de woonkamers, graduales staan zo fraai «Schola Gregoriana». Er was festa dies' begeleidde de exo-
gelaat verraadt geen expressie, de hemel?» met het triomfante-
nun houding lijkt die van ver- lijke 'Ita vernet' (wees gerust,
geestelijkte mensen (en zegt Hij komt weer) en het drievou-
,nen niet van het Gregoriaans dige Alleluia. De hymne 'Veni
dat het onaards klinkt?), maar Creator' is een plechtige lof-
zoveel meer diepgang zit in de zang, maar ook een indrin-
warmte van hun vertolking, gende smeekbede. Voor mij is
Vreugde galmt men niet uit, het de herinnering aan een ver
met verdriet loopt men niet te verleden, aan dagen van dro-
koop, gevoelens zitten in een men en illuzies, vol nieuwe ge-
intonatie, een nuance. Men zou zichten, nieuwe boeken,
kunnen opwerpen: «Concinite» nieuwe hoop.
zingt zwieriger, scherper afge
lijnd, met rijkere kontrastwer- De 'Schola Gregoriana' zong
king. Ik moet bekennen: ik hoor het gebed gelijkmoedig en se-
beide koren even graag. Na het reen en ik miste soms de kracht
beluisteren van Karei Aerts' die kan uitgaan van een volk in
meisjeskoor was er vreugde, nood. Uit dezelfde geest is de
na het horen van de «Schola sequentia 'Veni, sancte Spiri-
Gregoriana» stilte. Maar «de tus'geboren. Bijna opdringerig
gustibus non disputatur», over is de aanroeping in een litanie
smaak en kleur diskussieert van imperatieven: reinig wat
men niet. Hielden we allemaal onzuiver is, besproei wat ver- Athena» van regisseur George
uitsluitend van Mahler of Stra- dord is, genees wat gewond is, Pan Cosmatos, met onder an-
vinsky of de Beatles, het zou buig wat hard is, verwarm wat dere Roger Moore, Telly Sava-
een monotoon wereldje wor- koud is, herberg wat op dool- las, Claudia Cardinale en David
den. tocht is. Niet het uitschreeuwen Niven in de hoofdrol. Deze nuu, w „1U11UI1
Ter zake nu. Meldert was een van de smeekbede ontroert prent kwam enkele weken gele- slaagde imitatie is hij een ge-
uitstekende keuze voor het hier, maar de herhaling met den in België uit en is nu te zien droomd vertolker voor de rol.
laatste koncert van het festival, zachte aandrang. Het koor be- in het Feestpaleis. fj|m laveert tussen het oude
De verstilde sfeer van het dorp- sloot met de communio'Factus Gezien de rolbezetting zou rnen «jhe Glenn Miller Story» met
splein, het gedemte licht achter est repente', een biezonder op het eerste gezicht denken james Stewart en de dramado-
de glasramen, de ingetogen- aanschouwelijke voorstelling dat we met een superproduktie cumentaires van ABC of NBC-
heid van de toehoorders schie- van de plotse komst van de hei- te doen hebben, doch men television. Dit wil zeggen de
Wat de andere films betreft
deze hebben we wel gezien.
Eerst wil ik nog een woord kwijt
over de film «Escape to
sical, aangelengd met disco-
suksesnummers.
«The Buddy Holly Story» is in
teressanter dan dat. Muzikaal
beperkt de film zich tot de mu
ziek van Buddy Holly, Gary
Bussey die de hoofdrol vertolkt
weet dat muzikaal ook best
waar te maken en met zijn ge-
ligui uu uuguwiuii II^IU VUI1 U U IUVMUUIUUIO vJVIMV VUII uv jgiw.uv .w.i.v. iviviivivn. wn uwygu.. .v
aantal nieuwlich- pen een bijna ideale achter- lige Geest en het gedruis uit de komt bedrogen uit. voor ons is fjim durft de melodramatische
I. i i ic-r-,iin~ihot aan Hura niittoln70 film IIP - Ii* j.
op een antieke kast
een massa volk, er waren rijen dus van de twaalf. Het lied
prominenten onder wie Jan deinde uit, de sfeer van ingeto-
Briers, leidsman van het festi- genheid bleef, het applaus
val. De barokke putti in de kerk kwam na een moment van aar
keken glimlachend toe toen de zeling slechts sekonden later.
«Schola Gregoriana» van de
Sint-Salvatorskatedraal uit De mensen hadden begrepen.
Brugge zijn intrede deed, ge- Woorden van lof mogen hier
ruisloos bijna, bescheiden, een niet ontbreken aan het adres
groep van twaalf (een sym- van Kristiaan Van Ingelgem. In
bool?), op het eerste gezicht zijn intermezzi op orgel wist hij
monniken van strenge ascese, zich telkens weer in de geest
in werkelijkheid mensen zoals van het gebeuren in te leven,
jij en ik, die zinvol hun vrije tijd
het een dure nutteloze film. De
vedetten die er in meespelen
lopen er slaperig bij en Roger
Moore defileert als mannequin
in plaats van als akteur. De oor
log wordt in deze film voorge
steld als een gigantische grap,
met versterking van dure mid
delen, een legertje onverschil
lige sterren en het rezultaat is
walgelijk! Meer willen we over
deze film niet kwijt. De andere
zaal van de bioskoop brengt
ons daarentegen de levensge
schiedenis van Buddy Holly,
het roek-idool uit het begin van
biografische gegevens (die de
oude films goed maakte) niet
aan, maar langs de andere kant
vertekent men de reële gege
vens (om er toch wat drama in
te krijgen) zodat de film in feite
tussen twee stoelen valt.
«The Buddy Holly Story» heeft
echter veel meer dan «Grease»
enig gevoel voor de echte rock
and roll-sfeer van die dagen.
Deze film heeft een echte kijk op
de jaren vijftig (een echt grijs
beeld). Natuurlijk kan deze film
niet vergeleken worden met bij-
ik op wacht zitten in de vertol
king verweven: warme en toch
gedempte gevoeligheid, ge
bondenheid, goede opbouw
van de melodische lijn, een
fresko van de zachte Fra Ange-
lico, niet de mystieke gloed van
niet in zachte pastelkleuren, El Greco.
maar vol verrassingen en sterk in die geest gaat het verder. De
getekend reliëf. Men kan zijn gezichten van de twaalf blijven
opvatting betwisten en de be- roerloos, maar niet koud, Ro-
wijzen zijn er: sommigen liggen ger Deruwe laat de stemmen
plat van bewondering, anderen probleemloos zweven over een
is nooit fel of hevig, zijn'gevoe- verhuizen hem. Maar hij dwingt gamma van gevoeligheden. De
lens zijn nooit extravert, zijn re- je te luisteren en dat betekent lange vokaliste in het woord
liëf eerder glooiend dan scherp wat. 'Domini'van de graduale wordt
Zo ook wat de Schola Grego- met zwier overbrugd. Het'sci-
riana betreft. Hun interpretatie mus Christum surrexisse', het
leunt aan bij de abdij van So- hoogtepunt in de sequantia
lesmes (dit is geen kritiek, 'Victimae paschali', is een uit-
maar een kompliment). Ze zin- jng van waar geloof. De extati-
gen zuiver, gebonden, enigs- sche passage'Praecedam vos'
vond de strijkers in de interpre- zins terughoudend (wat voor reikt naar de hemel,
tatie van zijn voorgangers wat sommigen gelijk staat met vlak
te zoetgevooisd en te salonach- of monotoon) en biezonder Biezonder mooi is de breed
tig. Hij herschiep het werk eenvoudig (maar vraag eens deinende melodie in het viri
bijna maakte van schoonheid aan een pianist om de eenvoud Galilaei«Mannen van üaiiiea,
expressie, borstelde een doek, van Mozart te verklanken). Hun wat staart gij verwonderd naar
J.J voorbeeld een «American Graf-
besteden. Het programma be- Zijn improvizatie op het 'Veni de zestiger jaren. fjti» die eveneens een nauw-
vat de Gregoriaanse gezangen Creator' was een staaltje van De klank wordt steeds belang- keurig bee|d opbangt van deze
voor Pasen en Pinksteren, mu- sfeerschepping. Zijn vertolking rijk in Amerikaanse films Er tjjd Muziek en voornamelijk
van het werk van de Poolse zijn de spektakulaire effekten rock and roll-liefhebbers ko-
monnik Johannes van Lublin die via de Dolby-systemen mo- men zeker aan hun trekken. De
telkens een pareltje van inter- gelijk zijn, denken we maar aan regjsseur Van deze film is Steve
pretatiekunst: nu eens plecht- Star Wars en Close Encoun- pasb zoals we reeds hoger-
oulwu U11 tv,llull,a. statig als in het 'Victimae pa- ters, men gebruikt steeds meer vermeid zegden is deze film te
Deinzetvanhet«Resurrexi»is schali laudes'dan weer pasto- verbeterde technieken om de zien jn bet Feestpaleis in de
geen triomfkreet, maar een raai als in het tweestemmige muziek goed te laten uitkomen, viaanderenstraat, deze bios-
wijsvinger naar het mysterie. 'Agnus redemit oves' of vir- Dit werd reeds handig uitgebuit koop heeft het dujde|jjk Voor
Het Alleluia ademt de geest van tuoos als in de versieringen van in «Grease» en «Saturday Night muzjka|e films, denken we
Solesmes. De kwaliteiten waar het introitus de spiritu Sancto Fever» die een gevolg zijn van maar aan «Saturday Night Fe-
ziek van een zeldzame verfij
ning en nuancering, want in
funktie van dramatische ge
beurtenissen als verrijzenis, af
scheid en zending.
met reminiscenties aan Praeto-
rius.
W.D.B.
Kristiaan Van Ingelgem aan het orgel. (Hugo)
Gregoriaans is voor mij vanuit
een religieuze optiek eenvoud
en wijding en ingetogenheid.
Maar daarbuiten is het zui
ver muzikaal gezien een
hoge vorm van kunst. Zijn kleur
afgetekend
Over stijlopvattingen in de mu
ziek is het laatste woord nog
niet gezegd. Ik denk aan een
recente opname van Vivaldi's
«Vier seizoenen». Harnoncourt
de groeiende invloed van de „Grease„ en «The Last
muziekbusiness in het filmbe- yy^» welke er reeds eerder te
rijf. leder genre waar muziek in zjen waren
zit wordt uitgebuit. «Grease» is r_
daar het voorbeeld van een mu-
Van E.H. Pastoor Jozef De Brouwer, die reeds menige ^^^^deren fn
dorpsmonografie o.a. die van Hofstade op zijn aktief
heeft en tevens een specialist is in de geschiedenis heffi van de
van het godsdienstig leven in het land van Aalst gedu- de en J hier.
rende de 17e en 18e eeuw verscheen zopas een lijvig
boekdeel van 328 bladzijden over «De Jezuïeten te verscheidene
Aalst», een uitgave van het Genootschap voor Aals- normeringentussendeeer.
door overschrijving op prk .tenstjchting te Aalst (1773
°p-0S72é9-33 of bij de 1831j werd aandacht be-
boekhandel. tevat vol- steed en een 60-tal bladzij-
gende hoofdstukken:
1. Overzicht van de toe
stand van de stad Aalst en
van het Land van Aalst ge
durende de behandelde pe
riode
2.
terse Geschiedenis.
Het is het eerste deel van
een trilogie en behandelt de
aktiviteiten van de Jezuï
eten in de stad en in het
Land van Aalst van 1620 tot
1733van de Stichting tot de
Opheffing.
Een tweede deel zal de
werkzaamheden binnen en
buiten het Kollege tussen
1831 en 1980 verslaan en
verschijnt in 1980.
Derde en laatste deel,
streefdatum publikatie mid
den 1981, zal gewijd zijn
aan de leerlingen en hun
verdere bedrijvigheid in het
openbaar leven. Zo worden
o.m. al de foto's van retorika
van 1879 tot heden en al de
klasfoto's van het jaar 1980
gereproduceerd.
Deel I, te verkrijgen bij het
Genootschap, Albert Lié-
nartstraat 23 te 9000 Aalst
tegen de prijs van 1200 fr
den besteed aan het There-
siaans kollege, aan het «col
lége municipal» onder de
Franse overheersing, aan
het bloeiende kollege onder
kanunnik Van Crom-
Stichtmg van het kollege brugghe en aan de kwij-
'e9® nende Hollandse school
3 Groei van de instelling f 1825
4 Het kollegeleven in hei Boekdee| |Sluit af met een
algemeen en te Aalst in het regjSter van plaats- en per-
biezonder soonsnamen wat dan weer
5 De uitstraling van hef kol- interessant kan 2ijn voor
lege
Apostolaat van
Je-
genealogisch onderzoek.
Voor de eerste maal werd
zuieten in stad en Land van pjermec|e een grondig en
Aalst
7. De bouw van de Jezuïe
tenkerk
wetenschappelijk onder
zoek over één van de meest
belangrijke onderwijsinstel-
8 De verhouding van de |ingen in de streek van Aalst
Jezuïeten tot de St.- en jn pr0VjnCje gereali-
Maartenskollegiale seerd
9. Het door de paters ver- lh
Op zondag 7 oktober a.s. start het Stadspoppenteater van Aalst De kalender der voorstellin-
zijn tweede reeks voorstellingen van het speeljaar 1979 met
«De Schat van Koning Swieberling» in de Stadsschouwburg,
Vrijheidstraat 65.
Het belooft weer heel erg span
nend te worden, oordeel zelf
maar:
Kwik, de held van het Aalsterse
Stadspoppenteater, is op reis.
Onderweg ontmoet hij Koning
Swieberling, Die man heeft een
onmetelijk fortuin vergaard,
maar stel je even voor, hij weet
niet wat hij met al dat geld moet
aanvangen! Kwik weet natuur
lijk wel raad, doch hij krijgt het
al vlug aan de stok met een
stelletje bandieten, die het op
de schat gemunt hebben
Bijna delft de onverschrokken
Kwik toch het onderspit, maar
er komt onverwacht hulp opda
gen. Zal alles tenslotte goed af
lopen? Daar zit het publiek van
het begin tot het einde vol
spanning op te wachten en bo
vendien krijgt het de kans om
dappë? mee te doen!
Wie van onze kinderen zou dèt
willeo missen?
Zondag 7 oktober 1979, Stads
schouwburg Vrijheidstraat 65
te Aalst.
Zondag 14 oktober, Gemeente
school Dorpsstraat 30 te Baar-
Zondag 21 oktober, Refter Ge
meenteschool, G. De Schep
perstraat te Erembodegem.
Zondag 28 oktober Gemeente
school, Damkouter 6 te Gijze-
gem.
Zondag 4 november Gemeen
teschool, Grote Baan 209 te
Herdersem.
Zondag 11 november geen
vertoning!
Zondag 18 november Gemeen
teschool, Zijpstraat 49 te Hof-
stade.
Zondag 25 november Gemeen
teschool, Dorpstraat 15 te Mel
dert.
Zondag 2 december, Gemeen
teschool, Kaalberg 1 te Moor-
sel.
Zondag 9 december, Gemeen
teschool, Edixvelde te Nieu-
werkerken.
Zondag 16 december, Gemeen
teschool, Binnenstraat 157 te
Aalst
Aanvang: telkens om 10 uur.
Toegangsprijs: 30 fr.
Voor alle inlichtingen: tijdens
de kantooruren: Dienst Kui
tuur, Kattestraat 33 te 9300
Aalst. Tel. 053-21.57.51, toe
stel 245.
Na de kantooruren: de h. L.
Meesens, Binnenstraat 278 te
9300 Aalst. Tel. 053-21.28.58,
C.A.T.
Schola Gregoriane o.l.v. Roger Deruwe. (Hugo)
t
Van 13 oktober tot 21 oktober stelt Aalstenaar Marce
Vercauteren zijn schilderijen tentoon in «'t Mereiand»
Nijverheidsstraat 40 te Mere. U wordt vriendelijk uitge
nodigd tot de vernissage op 12 oktober om 20.30 uur
Deze opening wordt opgeluisterd door het koor «Singhe
fro» uit Mere. Inleider R. Van de Plas en de officiële
opening gebeurt door burgemeester P. De Lat Wie houd
van de natuur mag deze tentoonstelling niet missen
(Erik)
Een en al oor voor deze prachtige gezangen. (Hugo)
Cinema Feestpaleis Zaal 1
In de grote zaal «Escape to Athena», de suksesfilm
George P. Cosmatos met in de hoofdrollen Roger
Telly Savalas, David Niven, Claudia Cardinale en nog
andere bekenden.
Cinema Feestpaleis Zaal 2
Eveneens een film die zeker het bekijken waard is, is
Buddy Holly Story». Lees de rubriek «Film van de
Cinema Palace Benedenzaal
In de benedenzaal loopt de Clint Eastwoodfilm «Zacht
hard en knettergek» nog voor een tweede week door.
Cinema Palace Studio
Alvorens deze week over te schakelen naar de nieuwe films,
drie in het totaal, wil ik het toch even kort hebben over wat
Aalst binnen zeer korte termijn aan filmpatrimonium zal
aanwinnen.
Naast een vrij rijke keuze in de huidige vijf zalen van Aalst,
zal binnen de zes maand de keuze nog vergroot worden,
aangezien de beide cinemauitbaters elk nog met een derde,
kleinere zaal zullen van start gaan.
Eind oktober, begin november, gaat de derde zaal van
cinema Feestpaleis open. Met haar kapaciteit van 70 zit
plaatsen streeft deze zaal er naar de goede films, die het
kommercieel beginnen af te laten, langer in Aalst te hou
den. Daarnaast zal ook gepoogd worden de minder kom-
merciële films aan bod te laten komen. Binnenkort komen
wij uitvoeriger op dit projekt terug.
Ook cinema Palace stuurde reeds een bouwaanvraag bin
nen voor het uitbouwen van de derde zaal met ongeveer
identieke doelstellingen. De kapaciteit van deze zaal wordt
voorzien voor 96 zitplaatsen. Het openstellen van de
hier is echter maar pas voorzien voor begin volgend jaar.
Hierover ter gepaster tijde eveneens meer informatie.
Deze week opmerkelijk goede films in Aalst. Of het kom
merciële suksessen zullen worden is natuurlijk nog eei
andere vraag. Topper in deze zaal is echter de prijswinnaa
van Claude Chabrol «Violetta Noziere», een film die gesi
tueerd is rond 1933, het jaar van de zaak Stravinsky, he
jaar waarin Hitier aan de macht kwam. Het proces Violette
Noziere, waarover de film handelt behandelt een vader
moord. Destijds wekte deze zaak in gans Frankrijk afschuv
en verontwaardiging.
Hoofdvedette in deze film is Isabelle Huppert.
Violette Noziere, achttien jaar oud, slaagt er, na een eersti
poging enkele maanden voordien in, haar vader en moede
te vergiftigen. Baptiste Noziere, mechanicien bij de PLMjBü
sterft, maar Germaine, de moeder, wordt op het nippertje
- gered en gaat haar dochter op meedogenloze wijze voor he
gerecht slepen.
Het waarom van deze misdaad is echter gekompliceerd
Naar de uiterlijke omstandigheden te oordelen had Violetti
alles om gelukkig te zijn. Haar ouders wilden niets anden
dan goed voor haar en zij hoopten dat een goede studie eei
rijke partij en een geborgen geluk zou opleveren. Het liej
echter allemaal anders. Claude Chabrol probeerde over di i
onderwerp dat nu vijftig jaar geleden overal in Frankrijk eer
storm van haat deed opwaaien, een klaarder licht te wer
pen. Hierin is Chabrol geslaagd.