120 jaar
oude Akademie
levendiger dan ooit
Guy Bovet,
hekkesluiter van
orgelfestival
V
SPEELKALENDER OCAT
1® REEKS SEIZOEN 1979-1980
tü- 5-10-1979 - De Voorpost
Na heel wat getelefoneer en ander kunst- en vliegwerk krijgen
we uiteindelijk Martin Hutsebaut, de dinamische voorzitter
bestuurskommissie van de Aalsterse «Akademie voor Muziek,
Ballet en Toneel» te pakken.
Uitgerekend op zondagnamiddag, de énige periode waarop
deze aktieveling die zijn tijd buiten zijn normale dagtaak in de
hoofdstad spendeert aan internationale bijeenkomsten en re
gionaal werk, als hij ter verpozing niet doende is aan zijn
nieuwbouw, vinden we hem thuis.
Gezellig, bij een koffie en een taartje, bewonderen we, als
aperitief, het schilderwerk van broer Jan die via een experi
ment wel eens een nieuwe, zeer originele richting zou kunnen
inslaan. Doch daarvoor was ik deze keer althans niet naar de
Olievelden gekomen.
120 JAAR AKADEMIE blioteken maar ook van integra-
Qver de juiste levensduur van tie' van dienstbaarheid ten bate
de Aalsterse Akademie schijnt
niet iedereen er dezelfde me- Meej. dfai,s over
ning op na te houden. i de Akademie leest U alvast
Verschillende begrippen heb- hal d°ek ™n de hand van
ben er immers mee te maken Mart'n "utsebaut,e" J°s
als muziekschool- en akade- sen^boorl0Slad, S
mie, privaat en gemeentelijk, op 500 exemplaren zal worden
louter muziek ot ook ballet en gedrukt en gepresenteerd op de
toneel en dergelijke meer. akademische zitting van het |u-
Eigenlijk zou de .muziek- bileumiaar in het voorjaar van
1980.
IMPAKT OP DE HELE OMGE
VING
Bepaalden de aktiviteiten in de
muziekschool zich vroeger
hoofdzakelijk tot notenleer en
een instrument, stilaan werd de
school beter uitgerust en de
programma's meer gestoffeerd
zodat de leerlingen voldoende
school», een private aangele
genheid dan, ontstaan zijn in
juli 1821 zodat ze in 1980 aan
haar 160® levensjaar reeds zou
zijn.
Door de stad zou deze private
school zijn overgenomen in
1859.
Feit is alleszins dat in 1909 on
der leiding van de toenmalige
hTSSÏ! opgeleid werden om met vrucht
GusteafPape op de Grote Markt konservatorium te
de Rubenskantate werd opge- ♦rpi(|,en i a+er WprH Han ^et
vwrd en dit ter gelegenheid van werkvetó effektjef fe, verruimd
^fke SeSol d°°'joevoegirrg van ballet en
Dit jaartal nam de bestuurs- g |jft d ,e
hT,if.n 5o Zt dabba" ™°'al ™°r de
Z S tQZQ Rn h»t InhilÏum ,eit wat dan alS WUcbt draa9'
Par aan een ?èvensdu^ur van dat iaarliiks cen viiftal oud'
weloeteld 120 iaar leerlin9en van onze Akademie
Bewerinoen dat het eeuwfeest in k°ns™toria eerste Prilzen
Beweringen dm hm eeuwfeest beba|en Qf M an(jere |aureaa,
van de Akademie met zou zgn den van nationale prijzen
gevierd worden tegengespro- a|s bvb „pr0 civitate„ k
ken door Oscar De Bunne, toen- De 0nmerkeliike impakt van de
T. rorf» aS0h^etSrh,, rn.l'is Akademie op Aalst en de hele
de rede die hij toen bij die vie- s(reek er zjjn aMe|ingen ,n
nen afzienbare tijd met een dik-
tieklas te kunnen beginnen.
Resten dan nog Hofstade en
Meldert waarvoor wordt bestu
deerd wat er gerealiseerd kan
worden.
Dat de jeugd geen of minder
belangstelling zou koesteren
voor muziek wordt door de cij
fers volledig tegengesproken,
Procentueel is het aantal leer
lingen van de Akademie t.o.v.
het kinderenpotentieel inder
daad zeer hoog en bemoedi
gend.
Maar ook de volwassenen leren
de weg naar de Akademie ken
nen en hun aantal stijgt voort
durend. Onder de leerlingen
reeds een vrederechter in funk-
tie en een direktrice van een
ziekenhuis hoopt eerlang tijd te
vinden om lessen in de Akade
mie te kunnen volgen.
De invloed van de Akademie
baseert zich waarschijnlijk voor
een belangrijk deel ook op haar
dienstbaarheid t.o.v. kulturele
verenigingen. Zo bvb. de regie-
kursus van verleden jaar waar
aan liefst 45 kursisten komende
uit tien verschillende toneelver
enigingen deelnamen. Dit jaar
wordt het lovenswaardig initia
tief hernomen in een enigszins
aangepaste vorm. Het wordt
een projektwerking waarbij elk
trimester een toneelstuk wordt
gemonteerd waarbij dan alle
regiefacetten aan bod komen
zodat, in dit nieuw koncept, al
les funktioneel en gemotiveerd
naar voor wordt gebracht. Een
soort permanente bijscholing.
Eerstdaags wordt, onder lei
ding van projektleider Antoon
Cogghe, gestart met een stuk
en 45 kursisten.
ring uitsprak nog herinnerde.
Eveneens door Raoul Ladeuze,
destijds voorzitter van de be
stuurskommissie.
Wel staat vast dat de viering
eerder een minuskuul verloop
had.
Dit jaar wil men er dan ook iets
aan doen en er een heel jubi-
Denderleeuw en in Herzele
blijkt zonneklaar uit het steeds
stijgend aantal leerlingen dat
momenteel de 2.300 benadert
en dit met een lerarenkorps van
80 personen.
Bedoeling was heel Groot-Aalst
te bestrijken en het duiurt niet
Sli°ern lang nieer, niettegenstaande
leum.iaar snupjj" alle budgettaire beperkingen,
mentaire aktiviteiten van ma- eer ^jt streefdoel wordt gereali-
en' spprri
Niet omdat het een zilveren,
gouden, diamanten of welk an- Buiten Aalst stad is Erembode-
der jubilee zou zijn maar ge- gem reeds flink op dreef,
woon om de Akademie, die nu Moorsel en Baardegem, nog
toch blijk geeft een merkwaar- niet zo lang gestart, breiden
dige impakt op Aalst en omge- beiden uit. Er komt een tweede
ving te hebben, even in het licht jaar notenleer en klassen voor
te stellen en zich te bezinnen piano, trompet en diktie. Ook
over zin en betekenis van derge- Gijzegem begint met een klas
lijke instelling. Een taak ook van diktie en spontaan schreef de
informatie waarbij 6.000 Normaalschool er 120 leerlin-
exemplaren van de nieuwe fol- gen, kandidaten onderwijze-
der in brede lagen worden ver- ressen, in. Alleszins een flinke
spreid o.m. /"""v start. Ook te Herdersem
in scholen en bi- T\ en Nieuwerkerken
hoopt men bin-
PROGRAMMA
MUZIEK:
Kreatief musiceren: zes- en zevenjarigen, vrij musiceren
op zaterdagvoormiddag
Muziekschrift: 5 jaar notenleer vanaf 8 jaar
Notenleer voor adulten, één lestijd van 2 u. per week
Harmonie: vrije kursus. Aanvaard na 5 jaar notenleer 30
minuten individueel onderricht per week.
Muziekhistorie
Muziek beluisteren: verplicht vanaf 4® jaar notenleer, 90
minuten per week.
Muziekgeschiedenis: 2 jaar. 90 minuten per week. Aan
vaard vanaf 16 jaar.
Instrument
Na 1 iaar notenleer en mits notenleer te blijven volgen.
Individueel onderricht 30 min. per week.
Piano, viool, orgel, cello, blokfluit, dwarsfluit, houten en
koperen blaasinstrumenten, slaginstrumenten.
Muzikale praktijk
Samenspel en orkestklas vanaf de middelbare graad, 60
minuten per week.
Kamermuziek: vanaf de hogere graad. 60 min. per week.
I Zang: vanaf 16 jaar. 30 min. per week.
Lyrische kunst voor lln. uit zangklassen hogere graad, 120
(minuten per week in één maal.
BALLET:
Toegankelijk voor meisjes en jongens vanaf 8 jaar. Ook
aangepaste kursus voor volwassenen. Medisch attest
noodzakelijk om lichamelijke geschiktheid aan te tonen.
GESPROKEN WOORD
Spreekklassen: 4 jaar vanaf 8 jaar.
Klassikaal onderricht op zaterdagvoormiddag: 1 uur
Diktie: 4 jaar vanaf 12 jaar. Klassikaal onderricht. 1 uur per
week.
Diktie voor volwassenen: 2 jaar vanaf 17 jaar
Klassikaal onderricht 1 u. per week.
Voordragen: na 2 jaar diktie en minimum 14 jaar oud.
Individueel onderricht. 30 minuten per week
Toneel: na 2 jaar voordragen en minimum 16 jaar oud
Klassikaal onderricht, 1 uur per week.
JAARPROGRAMMA,
RIJK GEVULD
Laureatenkonsert in de
stadsfeestzaal op donderdag
11 oktober met uitreiking van
de prijzen Ballet.
Jaar van het Kind en Jubi
leumjaar
Op 25 januari in de Keizershal-
len muziekuitvoering met het
simfonisch orkest en het koor
van de akademie. Tegen de ge
woonte in zal inkomgeld, wel
iswaar demokratisch gehou
den, worden gevraagd. De op
brengst komt namelijk ten
goede aan de drie werken voor
gehandikapten van Aalst, Le
vensvreugde, Schoonderhage
en de Lib. Werken. Gebracht
worden West-Side - Story in
een bewerking van dirigent
Frangois Schollaert, het Kin
derkoor met de Rattenvanger
van Hameln en verder is er de
medewerking van Herman
Slagmulder.
's Namiddags wordt gespeeld
voor alle scholen en dit in het
teken van het Jaar van het Kind,
's Avonds voor het ander pu
bliek in het teken van het Jubi
leumjaar. Kontakten worden
gelegd met vertegenwoordi
gers van Vrij en Officieel on
derwijs, met service-klubs en
afgevaardigden van gehandi-
kaptenwerken, onder leiding
van schepen van Kuituur Her
man Roels.
In afwachting dat de Akademie
voor Schone Kunsten ons een
projekt voor een probleem
heeft bezorgd worden alle uit
nodigingen in dit jubileumjaar
met de lauwerkrans met ver
melding 120 jaar bekleed.
Lerarenkonsert in de feest
zaal van het stadhuis op maan
dag 4 februari. Traditioneel een
hoogtepunt.
Poëzie en Huismuziek op
zaterdag 8 maart.
Klassieke poëzieavond en
Balletauditie op vrijdag 2 en
zaterdag 3 mei in de stads
schouwburg.
Toneelauditie waarschijn
lijk in de prachtige toneelzaal
van het O.L.V. Ziekenhuis
Verdere aktiviteiten zijn ge
pland of in voorbereiding
Een zangauditie met or
gelrecital waarschijnlijk in de
kerk der Paters Capucijnen
Aan de BRT werd een kon-
sert aangevraagd in het kader
van het jubeleumjaar.
Van de stad Brugge kreeg
de Akademie een uitnodiging
om er op te treden met het
Harmonie-orkest o.l.v. Honoré
Verstraeten.
Uitwisselingskonserten
met instituten van andere ste
den komen ook wel aan bod.
Onderzocht wordt of in het
Oud-Hospitaal een tentoonstel
ling kan worden gehouden van
oude instrumenten met pas
sende begeleiding.
Een opendeurweek wordt
georganiseerd, waarschijnlijk
de week van 4 februari met elke
avond een kleine auditie door
leerlingen, tot met de kleinste
toe.
Verder verzorgt de akade
mie de muzikale omlijsting van
de viering van het twintigjarig
bestaan van het arrondisse
menteel komitee voor ekono-
mische expansie.
Door de Nationale Afzet-
dienst voor Land- en Tuin-
bouwprodukten werd een
bloemenbudget van 5.000 F
voor de akademie voorbehou
den.
DE HUIDIGE TOESTAND
In dit jubileumjaar zou
voorzitter van de bestuurs
kommissie Martin Hutsebaut,
een man die voor «zijn» aka
demie leeft, en samen met hem
de hele akademie, graag zien
dat hun gebouwen een dege
lijke opfrisbeurt krijgen en dat
gezorgd wordt voor afdoende
brandbeveiliging.
Anderzijds worden dit jaar
tal van plaatsen openverklaard,
in de klassen notenleer, viool,
diktie en voordracht, koper en
hout, gitaar, toneel en ballet.
Wie dan slaagt in de bekwaam-
heidsproef kan als stagiair
worden aangesteld en na in-
spektie benoemd. Deze proe
ven zullen worden afgenomen
in november en december 79.
De jury werd door de bestuurs-
komissie reeds samengesteld.
Vanaf 1981 echter zullen ook
pedagogische getuigschriften
absoluut vereist zijn voor le
raarschap.
Te Denderleeuw werden
verleden maandag de nieuwe
lokalen van de filiale van de
Aalsterse Akademie plechtig
ingehuldigd in de Van Lierde-
straat.
ENKELE PRAKTISCHE
INLICHTINGEN
Aan meisjes en jongens wordt
in de akademie een zinvolle,
aangename en kunstzinnige
vrijetijdsbestedina aeaeven. Ze
betekent een verrijking en een
veelzijdiger ontplooiing van
hun persoon.
Het onderricht hoeft het dag
onderwijs van de leerlingen
met in het gedrang te brengen.
Integendeel het kan 'n stimu
lans zijn om daar nog beter te
doen. Ook volwassenen zijn er
welkom. Aan wat men vroeger,
om elke reden dan ook gemist
heeft kan nu nog iets worden
gedaan. Het onderricht opent
uiteenlopende perspektieven
en kan een aanloop zijn naar het
voortgezet hoger kunstonder
wijs, met eventueel een leraars-
looDbaan als betrachting.
De kursussen zijn kosteloos
worden gegeven door g
plomeerde leerkrachten. D
medewerking van MUZA,
vereniging van leerling
oud-leerlingen en vrienden
de akademie, worden de I
boeken notenleer kostel
uitgeleend. De rijk gestoffec
bibliotheek staat anderzijds
beschikking van de leerling
Bij audities krijgen de leerlin
op geregelde tijdstippen
kans in het openbaar op te
den, een sterke stimulans
hun studie.
Zondagnamiddag rond kwart over vijf, na een anderhalf
uur durend koncert ging een punt achter het negende
orgelfestival. Een orgelpunt kan je wel zeggen. Guy
Bovet uit Zwitserland deed het met een merkwaardig
programma. In de kerk was geen festivalpubliek, en
geen voorbehouden plaatsen.
Alleen de oude vertrouwde gezichten van hen die op zo'n
wijze van een zondagnamiddag willen profiteren.
De ware muziekliefhebbers?
De zangklas van Herman Slagmulder. (LH)
Het symfonisch schoolorkest o.l.v. Francis Schollaert (LH)
Voor een paar weken schreven
we al, dat Bovet misschien wel
het bekendste was door zijn
medewerking als organist bij de
I Musici-opnamen. Een barok-
programma is het nochtans
niet geworden. Het begon met
«Praludium en fuga in c-moll»
van Mendelssohn. We zijn al
generaties aan een stuk bezig
om deze heer zo klein mogelijk
te houden. We verslijten hem
voor een Bach-ontdekker en
daarmee basta. Zijn muziek
moet dus maar willens nillens
ook naar Bach klinken, en we
staan voor elke noot met een
vergelijkingspunt klaar. En dat
terwijl zijn symfonieën onvoor
stelbaar mooi zijn (U moet zijn
jeugdwerken eens proberen!).
Hetzelfde geldt voor zijn koor
werken en liederen, en nu weer
dezelfde opmerking over de or
gelmuziek. Natuurlijk kan je zijn
kennis van de oude Bach als
gebrek aan eigen inspiratie on
der zijn werken schrijven, maar
deze fuga is helemaal geen
verwerking zoals zijn leermees
ter het zou gedaan hebben.
Bach is aanwezig, maar die is
doodgewoon aanwezig in alle
serieuze orgelwerken die na de
barok geschreven zijn. Het is
ook een merkwaardig feit dat
telkens als je een nieuw werk of
werkje van hem leert kennen,
dat een bron van vreugde en
charme inhoudt. Hij moet drin
gend de renaissancewinkel in.
Volgt Alexandre Guilmant met
«Marche funebre et Chant Sé-
raphique». Hij is een adept van
onze Lemmens, en hij is een
bouwmeester van de orgelsym
fonie. Naar de mode van de tijd
is hij ook bedreven in trans
scripties van populaire werken,
gebaad in orkestrale effekten en
virtuositeit. Tot daar de teorie.
Hoe het in 's hemelsnaam mo
gelijk is dat deze marche funè-
bre nooit tot bij het grote pu
bliek geraakt is, en tot ever
green gepromoveerd, is mij
een raadsel. Het heeft alle ken
merken en eigenschappen: een
eenvoudig tema dat herhaald
wordt met de nodige (zeer
doorzichtige) verkleedpartij
tjes, de climaxvoering, de da
verende pedaalnoten, het ver
wisselen van klavier na de uit
barsting, vibrato's en de plotse
ommezwaai naar het «engelen
lied». Ik kan me beslist voor
stellen dat veel organisten het
stuk na een paar maten angst
vallig wegmoffelen omdat het
zo virtuoos moet gespeeld
worden, maar midden in de
harpachtige arpeggio's en de
zoetgevooisde engelenscharen
zit ik me af te vragen of dit
meester-tovenaar of meester-
charlatan is. Het is een type
rend stukje voor de program
makeuze van Bovet, die zowel
merkwaardig, uitgesproken vir
tuoos, beperkend en humoris
tisch te noemen is.
Charles Widor is een Frans
componist van wie je af en toe
wel iets hoort. Af en toe is mis
schien wel een overtrokken uit
spraak, zelden is er wat dich
terbij.
Zijn 5® symfonie is allicht de
bekendste, maar Bovet speelde
het intermezzo uit de zesde. Het
is de muziek die met zijn ont
spanningskarakter tussen twee
bergen van serieuziteit toch een
eigen klank-kleur heeft. Ont
spanning staat hier echter he
lemaal niet voor vrolijkheid Het
zou bepaald moeilijk zijn om
zijn muziek in een schuifje te
stoppen. Hij is ook niet makke
lijk «herkenbaar». Nu dat moet
ook niet natuurlijk. En dan Cé-
sar Franck met «Prière». Flor
Peeters noemde dit zeer vir
tuoze stuk met polyritmiek ge
kruid zeer merkwaardig. Wat
wil je dat ik daar nog woorden
ga aan toevoegen? Als ik
tegendeel beweer krijg ik
adel ook nog tegen. Maan
moet toch kwijt dat de «FinyS
in alle uitbundigheid me
meer aansprak.
Tot slot: eigen werk Het be v-
met «Troisième Prélude H nc
bourgeois». Die «troisièmeac
larie hoor, want de eersti n
tweede liggen nog in de br
kast. Dat is een oud truukje
de komponisten. Er zijn er
heleboel bekend die hun eean
werkstuk door een indrukv ar
kend ciifer lieten voorafg» g£
el
Dat staat volumineus en ,n
grapje kan het er ook nog d(
Bovet kreeg het tema als
provizatie voorgeschoteld i
Hamburg, vandaar. Hij m 1
er een bolero-heksengeval
jewelste van. Het orgel l<
ineens een heel onbekf
kleur. Het ritme valt somsi
kant door zijn poten en s(
dan weer hotsend de drief,
maat in. Het wappert lang:
kanten. Het wordt een
burger van belang. Zelfs
van Beethoven komt evei
het doksaal wuiven. Het is J
verbijsterend stuk en m<
de aanloop naar de improvi
op een tema van Kristiaan
Ingelgem.
Het is een bek
mend gegeven dat eerde a'
variatievorm ontwikkeld vf£
en breed uitgesponnen
heeft nog iets van de Ham
gersfeer, maar Bovet goc
duidelijk zijn tien vinger
voeten en het hele orgel te
aa"- I»
Zo gaat er weer een punt a '11
voor dit jaar. Hopelijk woiar
nu ook werk gemaakt vael
uiteindelijk doel van dezi!nn
clus; de restauratie van h e"
Er moeten nog een paar
men uitgereikt voor de or
zatie, de initiatiefnemer rK
stad Aalst, de prezentatii j°
programma's en de pracfrc
affiches.
Hier liggen ze.
II
ga
Gi
Datum Groep Stuk auteur
Plaats
Arbeid en Kunst
Plotseling Thuis Stadsschouwburg Aalst
Francis Durbridge
10,11,12 De Schakel
november
Van de brandkast in Stadsschouwburg Aalst
de hangkast
Michel André
9, 10, 11, 14 Hoop in de
16, 17 nov. Toekomst
Oscar
Claude Magnier
Zaal Ons Huis
Baardegem
24, 25, 26 Catharinisten
november
De knecht van twee Stadsschouwburg Aalst
meesters
Carlo Goldoni
24, 25 nov. Hoger Op
1,2,3 dec.
Moord in de pastorie Feestzaal Moorselbaan
Agatha Christie Aalst
1,2,3,9, PACT
10, 11 dec.
Das kleine MahagonnyZaal Madeion, Aalst
Bertold Brecht
Bremer Freiheit
R.W. Fassbmder
8, 9, 10 dec. Taal Vrijheid
Meisjeslyceum
Ladislaus Fodor
Stadsschouwburg Aalst
ren
14,15,16 Vast als Eik
december
Daar gaat de bruid Patronaat Hofstade
Cooney and Chapman
22, 23 dec. Land van Riem
De sleutel
Philip Mackie
Stadsschouwburg Aalst
Het koperensemble van de Akademie o.l.v. Honoré Verstraeten. (LH)
22, 23, 29 Nieuw Leven
december
Greenwich Heilig Hart Kring
Walter Van den Broeck