ikonomisch Ifete broodjes op Verloren Maandag FL AALST: «LA VIE DEVANT SOI STAAT 30 JAAR xpansiekomitee 20 jaar het linnen doelf Kentucky F lovie 50-JARIG BES1 KLEUTERSCHOOL P im «De Kat» werd verleden week-end, zij het dan In ,n jmende mate «verloren maandag» gevierd. ..(tonden enkele molentjes en het feestkomltee «De Kat» had gezorgd voor kaartingen en rebolling#. ondags was er reeds een banket geweest met 54 [jj, zittenden en 's maandagsmorgens verschenen (ihete broodjes». Al wie er besteld had kreeg ze via de belleman thuis bezorgd en wie te 7 uur aan het lokaal stond kreeg er gratis. Verschil lende tientallen gegadig den waren dan ook voor de gelegenheid vlug van onder de wol om hun deel te halen van deze folkloristische geplogen- heid. Waren het vroeger ge woon hete broodjes, ver gelijkbaar met «oven koeken», gewoon gebak ken met overschot van het deeg, momenteel lijken het eerder een soort krentenkoeken. Ze moeten warm gegeten worden om ten volle geapprecieerd te kunnen worden. Een afvaardiging van het komitee o.l.v. Gaston Gossé, de zoon van Melanieken uit «de Boe renbond», ging naar jaar- 'ei Dnderdag 18 oktober brengt de Katolieke Filmliga zijn voorstelling van het seizoen. Ditmaal is het de beurt aan m: «La vie devant soi» van regisseur Moshe Mizrahi. Deze werd verleden jaar bekroond met een Oscar voor de beste tnlandse film en eveneens kreeg de hoofdrolspeelster Inne Signoret de hoogste Franse filmonderscheiding voor vertolking van Madame Rosa. Regisseur Moshe Mizrahi van wie misschien niet veel be kendheid uitgaat is met deze film zeker niet aan zijn proef stuk toe, want in 1972 liet hij op het filmfestival te Cannes zijn uitstekende speelfilm «Ik be min je, Rosa» zien, welke reeds op het TV-scherm werd ver toond. De thans 48-jarige re gisseur welke uit Joodse ou ders werd geboren kreeg een Franse opvoeding. Vanaf zijn vroege jeugd wijkt hij uit naar Palestina en wordt er in een kibboets tewerkgesteld. Na er verschillende beroepen te heb ben uitgeoefend keert hij in 1950 terug naar Parijs waar hij twee jaar verblijft. Ondertussen komt hij tot de joernalistiek en wordt later verkozen als Israë lisch parlementslid. Terugge keerd naar Frankrijk in 1958 gaat hij zich meer en meer voor film interesseren en werkt zich eerst op tot assistent- realisator. In 1969 besluit hij zelf films te maken en realizeert zijn eerste langspeelfilm die in 1970 in roelatie komt «Le cliënt de la morte saison». Het jaar daarop is zijn tweede produktie reeds klaar «Les stances a Sophie». In 1972 verschijnt van hem reeds hierboven aan gehaalde «Ik bemin je, Rosa». In 1974 draait hij de komedie «Abou el banat». In 1977 wordt deze film gevolgd door «La vie devant soi». Deze prent handelt over Ma dame Rosa, een gewezen pros tituee, welke in de herfst van haar leven zit. Om aan de kost te komen zorgt zij in haar klein appartement in de Parijse volkswijk Belleville voor kinde ren van tippelaarsters en van ongewenste immigranten. Zij is 66 jaar en niet zo goed meer te been en financieel gaat het haar ook niet voor de wind. Deze Joodse geredde uit Auschwitz heeft niet zo lang meer te leven Volgens haar huisarts «heeft ze teveel ziekten om allemaal op te noemen». Aan één van de haar toevertrouwde kinderen, een jonge en mooie veertienjarige Arabier Momo, is zij biezonder sterk gehecht. Zij projekteert op hem de liefde die zij koes terde voor de man, die zij lief had, en door wie zij in het kon- centratiekamp terechtkwam en met wiens naam op de lippen zij zal sterven. Tussen Madame Rosa en Momo heeft zich een innige moeder-zoon relatie ontwikkeld. De jongen blijft haar trouw, men moet hem komen weghalen van Madame Rosa's ontbindende lichaam. Tot daar het verhaal naar de roman «La vie devant soi» van Emile Ajar, pseudoniem voor Paul Pavlovitsj bekroond in 1975 met de prix-Goncourt. De roman kreeg een zeer verdeeld onthaal, als gevolg van dit alles kreeg de roman ook een be kendheid die hij anders mis schien nooit zou hebben ge kend en werd bij duizenden verkocht. Al deze herrie zorgde dan ook voor een vlugge ver filming. «La vie devant soi» is het sterk gekleurde portret geworden van Madame Rosa, die een echte allegorie is van de goed heid, de edelmoedigheid, maar ook van de angst. Sommigen beweren zelfs van Israël, omdat dit personage het symbool is van een ras vol lijden en ener gie. De grote vraag die in de film wordt vastgesteld is: kan een mens leven zonder liefde? Gans de film is een variatie op dit tema. Madame Rosa die op het einde van haar leven is ge komen wil niet dat Momo, die nog een gans leven voor zich heeft, eenzelfde leven zonder liefde zou kennen zoals zij het kende. In de film steken heel wat pit tige, ironische en veelzeggende uitspraken die op bepaalde momenten toch wel erg kras en zelfs racistisch klinken. Uit gaande van het gegeven is het niet te verwonderen dat wij voor een uiterst sentimentele film staan. De meningen over deze film lopen nogal verdeeld zoals trouwens ook over het boek, doch staat buiten kijf dat Simone Signoret een van haar aangrijpendste vertolkingen uit haar loopbaan brengt. Een film welke uitstekend past bij het programma van een filmklub en een enige kans voor cinefielen deze film in de streek te zien. Afspraak donderdag 18 oktober 1979 om 20 uur, Pont straat nr. 7. lijkse gewoonte, om hun dank uit te drukken aan het stadsbestuur voor materiële hulp, de leden van het Kollege van burgemeester en sche penen verleden maandag broodjes aanbieden die, helaas «heet» waren ge weest. «Zoals vele an dere zaken dienen ze opgewarmd te worden», zei Gossé aan de leden van het Kollege. Over de juiste betekenis van «verloren maandag» zijn er wel verschillende versies. Volgens sche pen Marcel De Bisschop zou de vork als volgt aan de steel zitten. In de tweede helft van de 19e eeuw, bij de op komst van de stoom machine verdween stil aan de huisarbeid en trokken de arbeids krachten naar de fabriek. Te Aalst waren dat vaak textielfabrieken, dikwijls met speciale namen vol gens hun eigenaar. Zo bvb op de Tragel «Bor- remans», aan de St.- Annabrug «Leirens», aan de St.-Jozef straat de «couverture» en aan het Keizerlijk Plein «Van der Smissen» of «Kapitein- tjes». De werkdag duur de alsdan meestal ruim 12 uur en om ook na zonsondergang te kun nen werken moesten in de ateliers lampen, na eerst gekuist te zijn ge weest en gevuld met pe troleum, worden opge hangen. Dit gebeurde de eerste maandag van oktober. Die maandag kon dan ook niet gewerkt worden en wat erger was, naar het oud princiep geen produktie, geen loon, was het voor de arbei ders een dag zonder pree, een «verloren dag», in casu «verloren maan dag». Jarenlang werd op «de Kat», vandaag «het Vre deplein», met het aan grenzend Ridderstraatje, de traditie van verloren maandag bewaard. Voor al dan onder impuls van wijlen Gustaaf Van der Eist, voorzitter van de buurtvereniging en te vens een der stichters van de Kajotters te Aalst. jarenlang ging men met leen zuiekske rond, /er- kleedden de mensen zich |en droegen brandende kaarsen of lantaarns, 's Avonds werden er dan «pellepetatten» met ha ring gegeten. Allemaal reeds lang voorbij. De hete broodjes weerstaan echter nog staads aan de tand des tijds! is nu ruim dertig jaar geleden dat onder impuls van inus Walgraef, Henri De Schepper, Miel de Lom- irt, Warke Ballinckx, Paul Van der Schueren en •kolonel De Schaepdrijver in een lokaal aan het itieplein werd opgericht. Bijna dadelijk werd de af- Ing «Veteranen van Koning Albert I» opgenomen in "itionale Veteranenfederatie. Reeds het eerste jaar de vereniging meer dan 200 leden doch door de overlijdens en de gezegende ouderdom van de overlevenden daalde dit aantal voortdurend zodat met 17 in een dieptepunt verzeilde. Om de toe- letfnd enigszins te regulariseren en de afdeling leef- deiar te houden wordt gedacht dit aantal aan te vullen t jt «simpatisanten». rdt] de loop van zijn bestaan ook de viering van het der- erkéid deze bond de hand tigjarig bestaan plaats sa- UP een goede werking, men met de jaarlijkse statu- Ei ten de administratieve taire algemene vergade F en om de belangen van ring. Met een talrijke groep j leden veilig te stellen werd opgemarsjeerd naar ;oi< rd in stoeten meege- het Vredeplein waar René v/jy rkt met een praalwagen De Vlieger instond voor de Lk F "ISt kwam er in 1950 een gelegenheidstoespraak, uwe vlag. Momenteel is Hulde werd gebracht aan de tarles Juste de stoere Koning-Ridder die. terwijl 'nforzitter en René De Vlie- zijn soldaten aan het front in uit de Asserendries de miserie verkeerden, niet lamische sekretaris. wilde dat Poincaré te zijner m irleden zondag had dan eer een feestelijke ont- vangst organiseerde. Ook koningin Elisabeth werd in de hulde betrokken alsmede de huidige Vorsten die trouwens met een telegram van rotsvaste aanhankelijk heid werden bedacht. In aanwezigheid van sche pen Marcel De Bisschop werden dan bloemen neer gelegd op het Vredeplein door Liban Martens, provin ciaal voorzitter, door bur gemeester D'haeseleer en dooreen afgevaardigde van de federatie van Eeklo. Tijdens de receptie in de trouwzaal van het stadhuis hield de burgemeester een passende toespraak en werd sekretaris De Vlieger, om zijn gepresteerde dien sten, in de bloemen gezet en met een stadsplaket be dacht. Daarna volgde dan in café Bristol de statutaire alge mene vergadering met een welgevulde agenda. LH De nationale afdeling Aalst van de Veteranen van Koning Albert I herdachten de oorlogse gebeurtenissen. (Erik) tjaar viert het Comité voor de Economische Expan- e voor het arrondissement Aalst zijn 20 jarig be- lan. Het comité werd opgericht toen de gedachte nde regionale expansie begon door te dringen, zo- sl in België als in de andere landen van Europa. ,r(jj lorwegen bijvoorbeeld ontwikkelingsregio's p0r itwikkelde reeds in het slaagde Noorwegen er in de (jje^gin van de vijftiger jaren werkloosheid tot een mini- Dfe<n regionale expansiewet- -mum te beperken, jerj ving en slaagde er aldus in België kwam de regionale over een «passieve» re- expansiepolitiek pas goed onale politiek tot een «ak- van start in de zestiger ja- ve» overheidspolitiek te ren. Het Ekonomisch Ex- imen, waarbij de overheid pansiekomité ging snel in Nol il initiatieven ging nemen op de geboden mogelijkhe- ontwikkelingsregio's den en kanaliseerde aldus ia als de jointventure met talrijke nieuwe investerin- can - Aluminium (privé - gen naar ons gewest. oor bliek initiatief). Onder an- Vanuit de Socialistische tdel tre dank zij deze zeer ak- beweging heeft het Comité ve overheidspolitiek in de steeds op aktieve mede werking kunnen rekenen, gezien het belang van het Comité voor de omschake ling en de ontwikkeling van onze streek. Voor het einde van dit jaar is er een algemene vergade ring gepland in de bloemen veiling om het 20 jarig be staan te vieren. Tijdens deze viering, waarop waar schijnlijk minister Willy Claes het woord zal voeren naast een vertegenwoordi ger van de vakbonden en van de werkgever, zal de historiek van het Comité worden geschetst. Een geïl lustreerde brochure met de geschiedenis van het Co mité zal worden voorge steld. Zuster Beatrijs spreekt haar dankwoord. (Rik) 50 jaar is een lange tijd voor een kleuterschool. Zondag 7 oktober vierde Papegem het vijftigjarig bestaan van de gemeentelijke kleuter- en lagere school eerste graad. De viering begon om drie uur met een dankmis. Daarna werd iedereen verwacht op de koer van de school waar een receptie werd aangeboden. Achtereenvolgens sprak de heer inspekteur, die een speciaal dankwoord richtte aan al diegenen die zich van toen tot nu hebben ingezet om de school bloeiend te houden. Ook een lid van Verenigd Papegem kwam aan het woord en speelde verder in op de woorden van de heer inspekteur. Tenslotte kwam ook zuster Beatrijs aan het woord die de ganse leiding in handen had. Zij hoopte dat de school nog zeker eens 50 jaar langer zou mogen voortbestaan. CINEMA FEESTPALEIS Hier loopt in zaal 1 de film «Escape to Athene» voc een tweede week door. In zaal 2 daarentegen komt «The Kentucky Frie Movie», een komische prent die de lachspieren nit spaart. Lees verder in dit blad: «Film van de week> CINEMA PALACE - BENEDENZAAL Na «Starwars» is het deze week in de benedenzaal van cinema Palace de beurt aan een andere zeer knappe science-fictionfilm «Starcrash». Inhoudelijk ziet de film er kort als volgt uit: Het keizerlijke der Sterren leeft in angst onder de diabolische Graaf Zarthan. De Keizer der sterren stuurt een ruimtetuig naar de duivelse planeet omdat hij weet dat Graaf Zarthan het melkwegstelsel kan vernietigen, en hij dit wil voorkomen. In de strijd die hierop volgt wordt het ruimtetuig vernietigd. De kei zer en zijn vrienden weten echter te ontkomen in de kleinere reddingsvaartuigen.. Twee heldaftige pilo ten, de mooie Stella en de knappe Atkon worden er op uitgestuurd om de Graaf uit te schakelen. Hun missie die vol is van fantastische avonturen en bo venmenselijke gevechten, eindigt in een nederlaag. Zij zullen op het laatste nippertje echter nog gered worden door Simon, de zoon van de Keizer der Ster ren. Stella, Akton en Simon zetten vastbesloten door, zelfs indien zij hun daad met de dood moeten beko pen doen zij verder. De keizer waakt echter over hen. Hij zet de tijd stil waardoor zij het verwenste vaartuig kunnen verlaten. Hij zelf zal tenslotte zijn ruimteschip raketten inzetten om Zarthan de definitieve gena deslag toe te kennen in een adembenemde «Star- crash». j 'eze week in onze bioskoopzalen voor elk wat wils. enkel moeten de lancemen- w( en avonturenfilm, een sciencefictionfilm, een griezel- ten voor zeer kommeriële lkt^ Hm en een wat ongewone film. Het is deze laatste filmgenres zoals de 'elke we voor u hebben uitgekozen als film van de rampen-, de seks- en de nq 'eek. Inderdaad, als je als argeloze toeschouwer, on- Kung Fu-films en deze wer- Toorbereid of niets vermoedend de bioskoop binnen- ken zelf het ontgelden, feedt staat je wel een verrassing te wachten. «Ken- maar ook King Kong. En- Jcky Fried Movie» bestaat namelijk uit een lange aan- kele persiflages zijn werke- «nschakeling van totaal knettergekke of satirische lijk kostelijk zoals een de- toetchen, enigszins in de trant van de ons bekende monstratie van een zoge- tolle afleveringen van «Monty Python flying circus» zegd nieuw procedee voor naar met nog veel minder samenhang tussen de ver- filmprojektie «Feel-a- "ihillende fragmenten. round» genaamd, waarbij achter iedere schaarse toe- edurende bijna anderhalf lerbande film, televisie en schouwer een bioskoopbe- wr worden op de meest uit- publiciteietsgeplogenheden diende gereed staat om snnige karikaturale wijze al- op de korrel genomen. Niet hem het gebeuren op het scherm aan den lijve te la ten meevoelen. Sommige gags duren nauwelijks de tijd van een flits en zijn meestal de beste. In deze opeenvolging van dwaze moppen is natuurlijk niet al les even geslaagd. Op den duur gaat de eindeloze opeenvolging van kolderef- fekten langdradig aandoen. Dit is bijvoorbeeld gaande weg het aanvankelijk zeer geestige «A fistful of Yen» het langst uitgewerkte fragment met een parodie zowel op de spaghetti- westerns als op de knok- films meteen Bruce Lee. Bij de keuze van effekten werd allesbehalve rekening ge houden met begrippen als goede smaak of kiesheid, zoals blijkt uit de absoluut vulgaire sekwens over tele- visielessen in het paren. De talloze rollen in de meer dan honderd verschillende se- kwensej, worden telkens vertolkt door onbekenden, maar nu en dan duikt heel even een vertrouwd gezicht op om dan dadelijk weer te verdwijnen, zoals Donald Sutherland of het onfortuin lijke James Bond-surrogaat George Lazenby. Mensen die niet gesteld zijn op persi flage of nonsensgrappen, zullen zich misschien aan deze film ergeren. De ande ren kunnen er heel wat ple zier aan beleven, op voor waarde dat ze over een goede maag beschikken die hen de minder smakelijke moppen ook kan doen ver teren. Te zien in het Feest paleis. R CINEMA PALACE - BOVENZAAL In de bovenzaal dreigt de terreur van de bijen in de film van Bruce Geiler, «The savage Bees». Terwijl New Orleans zich voorbereidt op karnaval en de toeristen toestromen, vergaat er in de deltamon ding een schip bij een aanvaring. De kustwacht vraagt zich af hoe dat mogelijk was, het schip kende de waterloop op zijn duimpje. Door de opsporing van de vermiste lichamen tracht men een oplossing te zoeken. Niet ver daar vandaan wordt ondertussen een meis je, op weg naar de kerk, door een bijenzwerm over vallen. Uit de deltawateren heeft men ondertussen een paar lijken geborgen, en deze vertonen steken. In de maag van een van de overledenen vindt men ze!fs bijen. Stalen van deze bijen worden naar een p laboratoria opgestuurd. Wetenschapslui laten we schuwende kreten weerklinken in het met een kari valsroes overgoten New Orleans. De karnavalsvk ders daar zullen met deze kleine dodende plaa geestjes echter zodanig gekonfronteerd worden c t voor hen, en voor iedereen de lol eraf is. S

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1979 | | pagina 11